طراحی سایت

۲۱۰ فاکتور مهم رتبه بندی سایت در گوگل در سال ۲۰۲۰

از نظر موتور جستجوگر گوگل عوامل مهمی برای ارزش‌گذاری سئو سایت وجود دارد که نقش مهمی را در رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحه نتایج گوگل ایفا می‌کند. در این مقاله ۲۱۰ فاکتور کلیدی رتبه‌بندی سایت در گوگل در سال ۲۰۲۰ را بررسی خواهیم کرد.

همان‌طور که می‌دانید گوگل از بیش از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در الگوریتم‌های خود استفاده می‌کند. برخی از این فاکتورها به اثبات رسیده‌اند، اما برخی دیگر همچنان مورد بحث ‌و‌‌ بررسی هستند. برخی نیز تصورات سئوکاران بسیار حرفه‌ای است که از زیروبم این کار آگاه‌اند.

فاکتورهای این لیست را می‌توان به چند دسته اصلی تقسیم کرد:

فاکتورهای مربوط به دامنه

فاکتورهای مربوط به سطح صفحات

فاکتورهای مربوط به سطح سایت

فاکتورهای مربوط به بک لینک‌ها

فاکتورهای مربوط به عکس‌العمل کاربران

قانون‌های خاص الگوریتم‌های گوگل

سیگنال‌های برند

فاکتورهای مربوط به اسپم روی وب‌سایت

فاکتورهای مربوط به اسپم خارج وب‌سایت

فاکتورهای مربوط به دامنه

۱.سن دامنه

به گفته یکی از کارمندان گوگل، اختلاف بین یک دامنه شش‌ماهه با یک دامنه یک‌ساله بسیار ناچیز است. به‌بیان‌دیگر هرچند گوگل از سن دامنه به‌عنوان یکی از فاکتورهای بررسی‌اش استفاده می‌کند ولی از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

پيشنهاد سیتی سایت: ۹ ابزار آنالیز و تحلیل سایت در سال ۲۰۱۹

۲.وجود کلمه کلیدی در دامنه

تأثیر این فاکتور در رتبه‌بندی به‌اندازه گذشته نیست؛ اما همچنان وجود یکی از کلمات کلیدی وب‌سایتتان در نام دامنه می‌تواند به‌عنوان سیگنال ارتباطی عمل کند.

۳.وجود کلمه کلیدی در ابتدای دامنه

نام دامنه‌ای که با یکی از کلمات کلیدی مهم وب‌سایت آغاز می‌شود برتری ویژه‌ای نسبت به حالتی دارد که هیچ کلمه کلیدی در نام دامنه وجود نداشته باشد و یا این کلمه در وسط یا انتهای نام دامنه قرار بگیرد.

۴.دوره ثبت دامنه

به گفته یکی از کارمندان گوگل معمولاً افراد دامنه‌های باارزش و مشروع خود را برای دوره‌های طولانی‌تری ثبت می‌کنند. این در حالی است که افرادی که می‌خواهند به‌صورت موقت از یک دامنه استفاده کنند، هزینه ثبت دامنه برای دوره کوتاه‌تری می‌پردازند؛ بنابراین تاریخ انقضای یک دامنه می‌تواند به فاکتوری برای الگوریتم‌ های گوگل در نظر گرفته شود.

۵.وجود کلمه کلیدی در زیردامنه

کارشناسان سایت Moz معتقدند وجود کلمه کلیدی در زیردامنه می‌تواند در ارتقای رتبه یک وب‌سایت مؤثر باشد.

رتبه بندی سایت - کلمه کلیدی در زیردامنه

۶.سابقه دامنه

اگر مالکیت یک دامنه چندین بار تغییر کند، احتمالاً این پیام را به گوگل منتقل می‌کند که سابقه و پیشینه این دامنه باید ریست شود؛ و یا اگر دامنه‌ای وارد دوره جریمه خود شود، این پیشینه به مالک جدید هم منتقل خواهد شد.

۷.تطبیق دقیق دامنه

دامنه‌هایی که نام آن‌ها دقیقاً با کلمات مورد جستجو تطابق دارند می‌توانند مزیت ویژه‌ای برای خود کسب کنند؛ اما همین فیلتر برای وب‌سایت‌هایی که دارای محتوای بی‌کیفیت هستند می‌تواند اثر معکوس داشته باشد.

۸.خصوصی یا عمومی کردن WhoIs یک دامنه

درصورتی‌که تنظیمات Whois یک دامنه به‌صورت خصوصی و غیرعمومی ست شده باشد، این مفهوم را به دنبال دارد که چیزی قرار است پنهان بماند. به گفته یکی از کارمندان گوگل: استفاده از امکان خصوصی کردن Whois به‌خودی‌خود بد نیست، ولی وقتی این فاکتور در کنار سایر فاکتورها قرار می‌گیرد به نظر می‌رسد مسئله غیرمعمولی وجود دارد.

۹.مالکان جریمه‌شده

اگر گوگل شخصی را به‌عنوان اسپمر شناسایی کند، سایر وب‌سایت‌هایی که آن شخص مالکیت آن‌ها را دارد نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۱۰.دامنه‌های ملی، دامنه های سطح بالای مختص کشور

داشتن یک دامنه سطح بالای کد کشوری (Country Code Top Level Domain) مانند (.ca,.pt,.ir) می‌تواند به رتبه یک سایت در همان کشور کمک کند، ولی ممکن است در رتبه‌گیری بین‌المللی محدودیت ایجاد کند.

 

فاکتورهای مربوط به سطح صفحات

۱۱.کلمات کلیدی موجود در عنوان

باوجود کم شدن اهمیت این فاکتور نسبت به گذشته، اما تگ عنوان شما همچنان سیگنال سئو مهمی در صفحه‌تان است.

رتبه بندی سایت - کلمات کلیدی موجود در عنوان

۱۲.عنوان‌هایی که با کلمه کلیدی شروع می‌شوند

به گفته Moz وجود کلمه کلیدی در ابتدای یک عنوان برتری ویژه‌ای نسبت به حالتی دارد که این کلمه در وسط یا انتهای عنوان بیاید.

۱۳.کلمات کلیدی موجود در تگ توضیحات

گوگل از مطالب تکراری موجود در تگ توضیحات به‌صورت مستقیم استفاده نمی‌کند، اما این توضیحات موجود می‌تواند نرخ کلیلک را افزایش دهد که این موضوع خود می‌تواند به‌عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی مورداستفاده قرار گیرد.

۱۴.کلمات کلیدی که در تگ H1 قرار می‌گیرند

رتبه بندی سایت - کلمات کلیدی که در تگ H1 قرار می‌گیرند

H1 تگ‌ها عنوان‌های سطح دوم محسوب می‌شوند. در کنار تگ عنوان اصلی، گوگل از H1 تگ نیز به‌عنوان سیگنال ثانویه برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند.

۱۵.TF-IDF

این فاکتور به تعداد دفعات تکرار کلمه یا همان سیگنال نمایش یک کلمه مشخص در یک مبحث اشاره دارد. هر چه از یک کلمه بیشتر در یک متن استفاده ‌شده باشد، با احتمال بیشتری آن مطلب به آن موضوع مرتبط است. این‌طور که به نظر می‌رسد گوگل نیز از یکی از پیچیده‌ترین ورژن‌های TF-IDF استفاده می‌کند.

۱۶.حجم و طول محتویات

هرچه طول محتویات قرارگرفته روی یک وب‌سایت طولانی‌تر باشد و از کلمات بیشتری در آن استفاده‌شده باشد، وسعت بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد و در الگوریتم‌ها ارجحیت بالاتری نسبت به مطالب و محتویات کوتاه کسب می‌کند. طبق نتایج یکی از مطالعات اخیر روی فاکتورهای رتبه‎بندی، طولانی بودن متن ارتباط مستقیمی با موقعیت SERP دارد.

رتبه بندی سایت - حجم و طول محتویات

۱۷.فهرست مطالب

رتبه بندی سایت - فهرست مطالب

استفاده از فهرست مطالب لینک شده با محتویات مرتبط، به گوگل برای فهمیدن بیشتر و بهتر مطالب صفحات شما کمک می‌کند. همچنین منجر به لینک بیلدینگ داخلی سایت می‌شود.

۱۸.چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمه کلیدی به نسبت تعداد کلمات کلیدی به تعداد کل کلمات متن گفته می‌شود. اگرچه این فاکتور به‌اندازه گذشته از اهمیت بالایی برخوردار نیست؛ اما احتمالاً گوگل همچنان از این فاکتور برای تعیین موضوع هر صفحه استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که زیاده‌روی در استفاده از این کلمات کلیدی می‌تواند مخرب باشد.

۱۹.استفاده از کلمات کمک‌کننده در آنالیز مفهومی پنهان مطالب (LSI)

کلمات LSI ( کلماتی مرتبطی هستند که محوریت متن را  تعیین می‌کنند) به موتورهای جستجوی کمک می‌کنند تا مفهوم کلماتی که معناهای متفاوتی دارند را بفهمند. به‌طور مثال جستجوی کلمه apple هم می‌تواند به کامپیوترها و برند apple اشاره داشته‌باشد و هم به میوه apple. وجود و یا عدم‌وجود کلمات LSI می‌تواند به‌عنوان نشانه کیفیت محتویات تلقی شوند. بعنوان مثال وجود کلماتی مانند مک‌بوک و  آیفون می‌توانند مشخص کنند منظور از Apple یک برند دیجیتالی است یا یک میوه.

۲۰.  کلمات کلیدی LSI در تگ‌های عنوان و توضیحات

همانند محتوای صفحه وب، کلمات کلیدی LSI در متا تگ‌های صفحه نیز می‌توانند به گوگل کمک کنند تا معنای کلماتِ چندمعنی را تشخیص دهد. همچنین ممکن است به عنوان یک سیگنال ارتباطی عمل کنند.

۲۱.صفحاتی که موضوعات را عمیقاً موردبررسی قرار می‌دهند

رتبه بندی سایت - صفحاتی که موضوعات را عمیقاً مورد بررسی قرار می‌دهند

ارتباط اثبات‌شده‌ای بین میزان پوشش یک موضوع و رتبه گوگل وجود دارد؛ بنابراین صفحاتی که یک موضوع را عمیقاً و به‌صورت همه‌جانبه موردبررسی قرار می‌دهند، نسبت به صفحاتی که تنها به‌صورت سطحی به موضوعات مختلف می‌پردازند، برتری دارند.

۲۲.سرعت لود صفحات از طریق HTML

رتبه بندی سایت - سرعت لود صفحات از طریق HTML

موتورهای جستجوی google و Bing هر دو از میزان سرعت صفحات به‌عنوان فاکتور رتبه‌بندی استفاده می‌کنند. موتورها می‌توانند سرعت لود صفحات وب‌سایت شمارا به‌صورت دقیق و منصفانه‌ای بر اساس کدهای HTML وب‌سایت شما تشخیص دهند.

۲۳. سرعت بارگذاری صفحه از طریق کروم

گوگل همچنین از داده‌های کاربری کروم برای تخمین بهتر زمان بارگذاری صفحه استفاده می‌کند. بدین صورت گوگل می‌تواند برآورد کند که یک صفحه درواقع با چه سرعتی مطالب را برای کاربرانش بارگذاری می‌کند.

۲۴. استفاده از AMP

AMP یک فاکتور رتبه‌بندی مستقیم گوگل نیست اما می‌تواند سرعت و عملکرد سایت شما در نمایش موبایلی بهبود بخشد و در نسخه موبایلی رتبه بهتری بگیرد.

۲۵. تطبیق موضوع

آیا محتوای یک صفحه با موضوعی که کاربر جستجو کرده مطابقت دارد؟ اگر اینچنین است رتبه‌بندی این صفحه بخاطر آن کلمه کلیدی بهبود پیدا می‌کند.

۲۶. الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل

این تغییر الگوریتم به گوگل کمک کرده تا فراتر از کلمات کلیدی پیش برود. به لطف الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل می‌تواند موضوع یک وب پیج را بهتر درک کند و در اختیار کاربر قرار دهد. 

۲۷.محتوای تکراری

محتوای تکراری در یک سایت یکسان (حتی با کمی تغییر) می‌تواند تأثیر منفی بر قابلیت رویت موتور جستجوی سایت بگذارد.

۲۸. Rel=Canonical

استفاده درست از این تگ می‌تواند مانع از آن شود که گوگل سایتتان را بخاطر داشتن محتوای تکراری جریمه کند.

۲۹. بهینه‌سازی تصویر

تصاویر درواقع سیگنال‌های ارتباطی مهمی را از طریق نام فایل، متن alt، عنوان، توضیحات و کپشن به موتورهای جستجو ارسال می‌کنند. از تصاویر کم حجم اما با کیفیت بالا استفاده کنید. شما میتوانید از ابزارهای آنلاین برای compress کردن عکس بدون افت کیفیت استفاده کنید .

۳۰. تازگی محتوا

رتبه بندی سایت - تازگی محتوا

 الگوریتم کافئین گوگل به محتوای بروزرسانی شده و تازه منتشر شده علاقه دارد، به ویژه برای جستجوهای حساس به زمان. گوگل با تأکید بر این عامل مهم تاریخ آخرین بروزرسانی صفحات خاص را نشان می‌دهد.

۳۱. حجم بروزرسانی‌های محتوا

ویرایش‌ها و تغییرات اهمیت زیادی دارند. افزودن یا کامل کردن محتوا مهمتر از تغییر ترتیب چند کلمه یا اصلاح یک غلط تایپی است.

۳۲. سابقه بروزرسانی‌های صفحه

یک صفحه در طول زمان چند وقت به چند وقت بروزرسانی می‌شود؟ روزانه، هفتگی یا هر پنج سال؟ فراوانی بروزرسانی‌های صفحه نیز در تازگی آن نقش دارد.

۳۳. برجستگی کلمه کلیدی

ظهور یک کلمه کلیدی در ۱۰۰ کلمه اول یک محتوای صفحه با رتبه‌بندی‌های صفحه اول گوگل همبستگی دارد.

۳۴. کلمه کلیدی در تگ‌های H2 یا H3

ظهور کلمه کلیدی به شکل یک عنوان فرعی در فرمت H2 یا H3 یک سیگنال ارتباطی ضعیف دیگر است. درواقع جان مولر از گوگل می‌گوید:

«این تگ‌های عنوان (تیتر) در HTML به درک ساختار صفحه کمک می‌کنند».

۳۵. کیفیت لینک خروجی

بسیاری از سئوکاران بر این باورند که لینک خروجی به سایت‌های مرجع سیگنال‌های اعتماد سازی را به گوگل ارسال می‌کند. یک مطالعه اخیر این مسئله را تأیید می‌کند.

۳۶ . تم لینک خروجی

براساس الگوریتم هیل تاپ گوگل ممکن است از محتوای صفحاتی که لینک می‌کنید به عنوان یک سیگنال ارتباطی استفاده کند. مثلأ اگر یک صفحه درباره خودرو دارید که به صفحات مرتبط با فیلم لینک می‌کند، گوگل تصور می‌کند که صفحه شما درباره خودروهای درون فیلم است، نه اتومبیل.

۳۷. گرامر و املاء

گرامر و املاء درست به عنوان یک سیگنال کیفیت محسوب می‌شوند، اگرچه کاتز چند سال پیش درباره اهمیت این موضوع به طور متناقض صحبت کرده بود.

۳۸ . محتوای ارگانیک

آیا محتوای صفحه شما دست اول است؟ اگر محتوا از یک سایت دیگر  کپی شده باشد رتبه خوبی کسب نمی‌کند یا ممکن است اصلا ایندکس نشود.

۳۹ .بروزرسانی دوستدار موبایل

این بروزرسانی که اغلب موبایل گدون نامیده می‌شود به نفع صفحاتی است که برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه‌سازی شده‌اند و رابط کاربری مناسبی را برای بهبود تجربه کاربر ارائه می‌کند. 

۴۰. قابلیت استفاده در موبایل

وب‌سایت‌هایی که کاربران موبایل به راحتی می‌توانند از آنها استفاده کنند در «شاخص موبایل» گوگل برتری پیدا می‌کنند.

۴۱. محتوای «پنهان» در موبایل

محتوای پنهان در تلفن‌های همراه در مقابل محتوای قابل رویت ایندکس نمی‌شود (یا ممکن است وزن زیادی دریافت نکند). هرچند، یک عضو گوگل اخیرا بیان کرد که محتوای پنهان مشکلی ندارد اما در جای دیگری از همان ویدیو تصریح کرد که اگر محتوا مهم است باید قابل رویت باشد.

۴۲. محتوای مکمل سودمند

براساس سند دستورالعمل‌های ارزیاب گوگل که اکنون عمومی شده، محتوای مکمل سودمند نشانه‌ای از کیفیت یک صفحه (و در نتیجه رتبه‌بندی گوگل) است. مثال‌هایی در این زمینه عبارتند از مبدل‌های ارزی، ماشین حساب‌های نرخ بهره و دستورالعمل‌های تعاملی.

۴۳. پنهان شدن محتوا پشت تب‌ها

آیا کاربران باید برروی برخی از تب‌ها کلیک کنند تا محتوای مورد نظر برسند؟ اگر این‌چنین است گوگل اعلام کرده که محتوای تب‌ها ایندکس نمی‌شود.

۴۴. تعداد لینک‌های خروجی

تعداد خیلی زیاد از لینک‌های dofollow  می‌تواند رتبه صفحه‌تان را تضعیف کند چون به رتبه‌بندی‌های آن صفحه آسیب می‌رساند.

۴۵. چند رسانه‌ای

رتبه بندی سایت - چند رسانه‌ای

تصاویر، ویدیوها و عناصر چند رسانه‌ای دیگر  به عنوان سیگنال کیفیت محتوا عمل می‌کنند. مثلا یک تحقیق نشان داد که بین عناصر چند رسانه‌ای و رتبه‌بندی‌ها همبستگی وجود دارد.

۴۶. تعداد لینک‌های داخلی به یک صفحه

تعداد لینک‌های داخلی به یک صفحه نشان دهنده اهمیت نسب آن صفحه نسبت به صفحات دیگر سایت است (تعداد بیشتر لینک‌های داخلی = اهمیت بیشتر).

۴۷ . کیفیت لینک‌های داخلی به یک صفحه

در  لینک‌سازی داخلی سایت از صفحات مرجع در دامنه استفاده کنید، زیرا تاثیر قوی‌تری نسبت به صفحاتی با پیج رنک پایین یا بدون پیج رنک می‌گذارند.

۴۸. لینک‌های شکسته

داشتن تعداد خیلی زیادی لینک شکسته در یک صفحه نشانه‌ای از یک سایتِ متروکه یا رها شده‌است. سند دستورالعمل‌های ارزیاب گوگل از لینک‌های شکسته برای ارزیابی کیفیت صفحه اصلی استفاده می‌کند.

۴۹. سطح خوانش

رتبه بندی سایت - سطح خوانش

بدون شک گوگل سطح خوانده شدن صفحات وب را تخمین می‌زند. درواقع گوگل آمار خوانده شدن پیج را به شما می‌دهد.

اما اینکه گوگل با این اطلاعات چه کار می‌کند بحث برانگیز است. بعضی‌ها می‌گویند که مقالات با سطح مبتدی به رتبه‌بندی بهتر کمک می‌کند زیرا نشان می‌دهد که برای عموم مردم مطلوب بوده است. اما بعضی دیگر سطح مبتدی مقالات را  آسیب به محتوا تلقی می‌کنند.

۵۰.لینک‌های وابسته

لینک‌های وابسته به خودی خود به رتبه‌بندی شما آسیب نمی‌زنند اما اگر تعداد خیلی زیادی از آنها را داشته باشید الگوریتم گوگل توجه بیشتری به سیگنال‌های کیفیت دیگر می‌کند تا مطمئن شود که شما یک سایت وابسته کوچک نیستید.

۵۱. خطاهای HTML / تأیید W3C

تعداد زیادی خطای HTML یا برنامه‌نویسی درهم و برهم نشانه‌ای از کیفیت پایین سایت است. بسیاری از سئوکاران بر این باورند که یک صفحه به خوبی برنامه‌نویسی شده به عنوان یک سیگنال کیفیت بکار می‌رود.

۵۲.اعتبار دامنه

رتبه بندی سایت - اعتبار دامنه

اگر رتبه دو سایت با هم برابر باشد یک صفحه در با Domain Authority بالاتر جایگاه بالاتری را نسبت به یک صفحه با Domain Authority کمتر کسب می‌کند. 

۵۳. پیج رنکِ صفحه

این مسئله تاثیر چندانی ندارد اما صفحاتی با Page Authority بالا رتبه بهتری در نتایج جستجو می‌گیرند. 

۵۴.طول URL

رتبه بندی سایت - طول URL

URLهای به شدت طولانی ممکن است به قابلیت دیدن شدن موتور جستجوی صفحه آسیب برسانند. درواقع چندین مطالعه نشان داده که URLهای کوتاه در نتایج جستجوی گوگل نسبتا بهتر هستند.

۵۵.مسیر URL

صفحه‌ای که URL آن به صفحه اصلی نزدیکتر است نسبت به صفحاتی که در عمق معماری صفحه جای گرفته‌اند بهتر عمل می‌کند.

۵۶. ویراستارهای انسانی

این مسئله هرگز تایید نشده اما گفته می‌شود که گوگل یک امتیازنامه برای سیستمی صادر کرده که به ویراستارهای انسانی اجازه می‌‌دهد تا بر SERPs تاثیر بگذارند.

۵۷.دسته‌بندی صفحات سایت

دسته‌‌بندی که صفحه در آن ظاهر می‌شود یک سیگنال ارتباطی است. صفحه‌ای که دسته‌بتدی مرتبطی دارد در مقایسه با صفحه‌ای که در دسته‌بندی غیرمرتبطی قرار دارد بهتر عمل می‌کند.

۵۸. تگ‌های وردپرس

تگ‌ها درواقع سیگنال ارتباط مختص وردپرس هستند. براساس Yoast

«تنها راه بهبود SEO شما این است که یک محتوا را با دیگری ارتباط دهید و به ویژه گروهی از پست‌ها را به گروه دیگر ارتباط دهید».

۵۹. کلمه کلیدی در URL

وجود کلمه کلیدی در URL یک سیگنال ارتباطی دیگر است. یکی از کارکنان گوگل اخیرا آن را «فاکتور رتبه‌‌بندی بسیار کوچک» نامید، اما به هر حال یک فاکتورِ رتبه‌بندی است.

۶۰.  آدرسURL

رتبه بندی سایت - آدرس URL

گوگل رده‌بندی‌های موجود در URL string را می‌خواند و با استفاده از نام‌گذاری مناسب برای صفحات سایت خود گوگل بهتر می‌تواند محتوای صفحه شما را درک کند. 

۶۱. رفرنس‌ها و منابع

اشاره به رفرنس‌ها و منابع  مقالات سایت می‌تواند نشانه‌ای از کیفیت باشد. دستورالعمل‌های کیفیت گوگل اعلام می‌کنند که بازدیدکنندگان با مشاهده صفحات خاص باید به دنبال منابع بگردند: «در اینجا منابع تخصصی و یا معتبر اهمیت دارند». همچنین گوگل تکذیب کرد که از لینک‌ها خارجی به عنوان یک سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌کند.

۶۲. فهرست‌های شماره‌گذاری و نقطه‌گذاری شده

فهرست‌های شماره‌گذاری و بالت دار محتوایتان را تفکیک می‌کنند و برای کاربران مناسب‌تر می‌شوند. گوگل با این مسئله موافق است و محتواهای شماره‌گذاری  شده و بالت پوینت شده را ترجیح می‌دهد.

۶۳.اولویت صفحه در نقشه سایت

اولویت یک صفحه در فایل .xml نقشه سایت بر رتبه‌بندی آن تأثیر می‌گذارد. برای آنکه گوگل به یک صفحه از سایت توجه بیشتری داشته باشد بهتر است در فایل sitemap.xml الویت بالاتری داشته باشد.

۶۴. لینک‌های خروجی بسیار زیاد:

براساس سند ارزیاب کیفیت :

«برخی از صفحات دارای لینک‌های بسیار زیادی هستند که صفحه را مبهم کرده و حواس کاربر را از محتوای اصلی پرت می‌کند».

۶۵. رتبه گیری سایت با کلمات کلیدی متفاوت

اگر صفحه براساس چند کلمه کلیدی مختلف رتبه گرفته باشد این نشانه‌ای از کیفیت داخلی برای گوگل باشد. درواقع کارهای تحقیقاتی اخیر گوگل گزارش می‌دهد:

«به دنبال سایت‌هایی هستیم که کاربران زیادی از جستجوهای مشابه به آن رسیده باشند».

۶۶. قدمت پیج (صفحه)

اگرچه گوگل محتوای تازه را ترجیح می‌دهد اما یک صفحه قدیمی‌تر که به طور منظم بروزرسانی می‌شود ممکن است بهتر از یک صفحه جدیدتر عمل کند.

۶۷. کاربر پسند بودن صفحات سایت

براساس سند دستورالعمل‌های کیفیت گوگل:

«طرح کلی در صفحات باکیفیت به گونه‌ای است که محتوای اصلی فورا قابل رویت خواهد بود».

۶۸. دامنه‌های پارک شده

برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از نام یک برند معمولا سایر پسوندهای دامنه را بر روی دامنه اصلی پارک می‌کنند تا کاربر در صورت تایپ نام دامنه با هر پسوندی به سایت اصلی هدایت شود و از ورود کاربر به سایت جعلی جلوگیری شود. به دامنه‌هایی که به دامنه اصلی اشاره دارند دامنه‌های پارک شده گفته می‌شود. اما بروزرسانی گوگل در دسامبر سال ۲۰۱۱ موجب شد تا دامنه‌های پارک شده کمتر در نتایج جستجو ظاهر شوند. 

۶۹. محتوای سودمند

همانطور که خواننده Backlinko جارد کاریزالس گفت، گوگل می‌تواند بین محتوای «سودمند» و «باکیفیت» تمایز قائل شود. تولید محتوای مورد نیاز کاربر بی شک باعث ارتقای رتبه سایت شما می‌شود 

فاکتورهای مربوط به سطح وب‌سایت:

۷۰.محتویاتی که یکتا هستند و خلق ارزش می‌کنند

طبق ادعای گوگل، وب‌سایت‌هایی که هیچ موضوع و محتویات جدید و یا مفیدی را ارائه نمی‌دهند، جریمه می‌شوند.

۷۱.صفحات تماس با ما

گوگل سایت‌هایی را ترجیح می‌دهد که اطلاعات تماس کاملی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند. در صورت تطبیق اطلاعات تماس WhoIs با صفحه تماس با ما یک وب‌سایت، امتیاز مثبتی به آن وب‌سایت تعلق می‌گیرد.

۷۲.رتبه اعتماد

بسیاری از سئوکاران بر این باورند که رتبه اعتماد یک فاکتور رتبه دهی بسیار مهم است. عنوان یکی از آخرین امتیازات ثبت‌شده به نام گوگل که “رتبه‌بندی نتایج جستجو بر مبنای اعتماد” می‌باشد نیز تأییدی بر این باور می‌باشد.

رتبه بندی سایت - رتبه اعتماد سایت

۷۳.ساختار سایت

یک ساختار خوب می‌تواند در سازمان‌دهی محتویات وب‌سایت، ایجاد دسترسی و فهرست کردن تمام صفحات وب‌سایت شما به گوگل کمک کند.

۷۴.به‌روزرسانی‌های وب‌سایت

بسیاری از کار سئو را انجام می‌دهند، بر این باورند که به‌روزرسانی‌ وب‌سایت و به‌ویژه اضافه کردن محتوایات جدید می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. این در حالی است که گوگل اخیراً استفاده از معیار “تعداد دفعات انتشار” را منکر شده‌است.

۷۵.وجود نقشه سایت

وجود نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند که صفحات وب‌سایت شما را راحت‌تر و کامل‌تر فهرست کند که این موضوع در بهبود وضعیت وب‌سایت شما مؤثر است.

۷۶.آپتایم وب‌سایت

خارج شدن‌های مکرر وب‌سایت از دسترس به دلایل مختلف که می‌تواند به مشکلات میزبانی و سرور مرتبط باشد، می‌تواند صدمات زیادی را به رتبه وب‌سایت شما وارد کند.

۷۷.محل قرارگیری سرور

محل قرارگیری سرور می‌تواند در رتبه‌بندی جغرافیایی وب‌سایت شما و جستجوهای منطقه‌ای تأثیرگذار باشد.

۷۸.گواهینامه SSL

گوگل از HTTPS به‌عنوان یک سیگنال رتبه‌گیری یادکرده‌است. شایان‌ذکر است که طبق گفته گوگل از این فاکتور زمانی استفاده می‌شود که رقبا در جایگاهی مساوی قرار می‌گیرند.

رتبه بندی سایت - گواهینامه ssl

۷۹.صفحات شرایط و حریم خصوصی

وجود این صفحات به گوگل نشان می‌دهد که یک سایت معتبر و قابل‌اعتماد می‌باشد.

۸۰.استفاده از اطلاعات متا تکراری روی سایت

وجود اطلاعات تکراری روی وب‌سایت شما می‌تواند قابلیت دیده شدن وب‌سایت شمارا تا حد زیادی پایین آورد. در صورت وجود تعداد زیاد از این موارد، کنسول جستجوی گوگل به شما هشدار خواهد داد.

رتبه بندی سایت - - متای تکراری

۸۱.نمایش ریز اطلاعات ناوبری سایت

این ساختار به کاربر و موتورهای جستجو کمک می‌کند بفهمند در کجای وب‌سایت شما قرارگرفته‌اند.

رتبه بندی سایت - بهینه سازی شده برای موبایل

۸۲.بهینه سازی‌شده برای موبایل

ازآنجایی‌که بیش از نیمی از جستجوها از طریق موبایل انجام می‌شوند، گوگل تطابق وب‌سایت‌ها با موبایل را بررسی می‌کند. درواقع گوگل وب‌سایت‌هایی که برای موبایل بهینه‌سازی نشده‌اند را جریمه می‌کند.

۸۳.یوتیوب

بدون شک ویدئوهای یوتیوب در نتایج جستجوی کاربران از ارجحیت قابل‌ملاحظه‌ای برخوردارند. دلیل این امر شاید مالکیت یوتیوب توسط گوگل باشد.

رتبه بندی سایت - یوتیوب

 

۸۴.کارایی وب‌سایت:

وب‌سایت‌هایی که کار کردن با آن‌ها دشوار است به دلیل کاهش زمان صرف شده روی وب‌سایت توسط کاربران و کاهش تعداد بازدید و بانس ریت، می‌توانند ضربه شدیدی به رتبه سایت وارد کنند.

۸۵.استفاده از گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل

برخی بر این باورند که وجود این دو ابزار می‌تواند به رتبه وب‌سایت آن‌ها کمک کند و با دادن اطلاعات بیشتری به گوگل تأثیر به‌سزایی داشته باشند. هرچند گوگل این ادعا را رد کرده است.

۸۶.بررسی کاربران و میزان شهرت یک وب‌سایت

شهرت وب‌سایت می‌تواند نقش بسیار مهمی را در الگوریتم گوگل ایفا کند. همچنین گوگل به‌صورت واضح و مستقیم اعلام کرده است که به‌طور مثال بعدازاینکه یک سایت برای گرفتن لینک و تأثیر از کاربرانش تلاش می‌کند، چگونه از بررسی‌های آنلاین کاربران برای تحلیل‌های موردنیاز استفاده می‌کند.

فاکتورهای مربوط به بک لینک

۸۷.عمر دامنه لینک داده‌شده

لینک دهی به دامنه‌ای که عمر بیشتری دارد احتملا قوی‌تر و بهتر از لینک دهی به یک دامنه با سن کمتر می‌باشد.

۸۸.تعداد دامنه‌های لینک داده‌شده

تعداد دامنه‌هایی که به وب سایت شما لینک می‌دهند اصلی‌ترین فاکتور‌های رتبه‌بندی در الگوریتم گوگل می‌باشد. نمودار زیر نتیجه تحقیقات انجام‌شده روی بیش از ۱ میلیون وب‌سایت می‌باشد و نشان می‌دهد هرچه تعداد سایت‌هایی که به سایت شما لینک می‌دهند بیشتر باشد جایگاه بالاتری در گوگل خواهید داشت.

رتبه بندی سایت - تعداد دامنه‌های لینک داده‌شده

۸۹.تعداد لینک‌دهی‌های انجام‌شده از آی‌پی‌های متفاوت

لینک‌دهی از آی پی آدرس های متفاوت لینک‌دهی گسترده‌تری را برای سایت شما فراهم می‌آورد و بدین معنی است که سایت های دیگر در حال معرفی سایت شما به عنوان یک سایت پیشنهادی هستند که این روند می‌تواند در رتبه‌بندی وب‌سایت شما بسیار مؤثر باشد.

۹۰.تعداد کل لینک‌دهی‌های انجام‌شده

تعداد کل لینک‌دهی‌های انجام‌شده، حتی اگر از صفحات مختلف یک دامنه تکراری به سایت شما لینک داده شود بر رتبه‌بندی سایت شما تاثیرگذار است.

۹۱.لینک‌دهی به انکر تکست‌ها

طبق گفته گوگل: ” انکرتکست‌ها معمولاً توضیحات دقیق‌تری از یک صفحه از وب‌سایت نسبت به خود آن صفحه ارائه می‌دهند.” انکر تکست‌ها دیگر همانند گذشته در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها تأثیرگذار نیستند، اما انکر تکست‌هایی که در آن‌ها از تعداد زیادی کلمات کلیدی استفاده ‌شده‌است، می‌توانند همچنان به‌عنوان سیگنالی برای رتبه‌بندی محسوب ‌شوند و صفحات مرتبط را به هم متصل کند.

۹۲. تگ Alt (برای لینک‌های تصویر)

متن Alt به عنوان یک انکر تکست برای تصاویر عمل می‌کند. از کلمات کلیدی و تگ های H برای تگ Alt استفاده کنید. 

۹۳.لینک دهی به دامنه‌های.org و.edu

طبق اظهارات یکی از کارمندان گوگل، استفاده از دامنه‌های سطح بالا (TLD) مانند .org و.edu تأثیری در میزان اهمیت آن وب‌سایت‌ها ندارد؛ اما همچنان سئوکاران بر این باورند که این‌گونه وب‌سایت‌ها از جایگاه ویژه‌ای برای لینک‌دهی برخوردارند.

۹۴.اعتبار لینک‌های مورداستفاده در بک‌لینک

میزان اعتبار وب‌سایت‌ها و صفحاتی که از آ‌ن‌ها به‌عنوان صفحات مرجع استفاده می‌شود از دیرباز تأثیر بسزایی در الگوریتم رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها داشته‌اند.

برای به دست آوردن اعتبار یک وب‌سایت می‌توانید Page Rank سایت را بررسی کنید. Page Rank یک سایت شامل اطلاعاتی مهمی از جمله  Domain Authirity , Page Autority رتبه الکسای سایت و تعداد بک لینک‌های سایت می‌باشد. با سرچ کلمه Page Rank ابزارهای رایگان آنلاینی را پیدا می‌کنید که به شما در به دست آوردن پیج رنک کمک می‌کنند.

رتبه بندی سایت - اعتبار لینک‌های مورداستفاده در بک‌لینک

۹۵.اعتبار دامنه لینک شده

اعتبار دامنه‌ای که از آن بک لینک گرفته‌اید نقش مهمی در ارزش یک لینک ایفا می‌کند. به اعتبار دامنه اصطلاحا Domain Authirity یا DA نیز گفته می‌شود. با جستجوی عبارت  Domain Authirity Checker در گوگل ابزارهای آنلاین رایگان زیادی را برای بررسی DA سایت مورد نظر خواهید یافت.  کار کردن با این ابزارها بسیار ساده است . کافیست نام کامل دامنه مورد نظر را در داخل کادر مشخص شده وارد کنید تا نتیجه را به شما نمایش دهد. 

۹۶.لینک‌دهی از وب‌سایت رقبا

لینک‌هایی که از صفحات وب‌سایت رقبا (وب‌سایت‌هایی که روی همان کلمات کلیدی موردنظر شما رتبه دریافت کرده‌اند) دریافت می‌کنید، می‌تواند بسیار باارزش باشد.

۹۷.لینک‌هایی از وب‌سایت‌های مورد انتظار

برخی از سئوکاران بر این باورند که گوگل به وب‌سایت شما اعتبار نمی‌دهد مگر اینکه مجموعه‌ای از سایت‌های هم‌دسته به شما بک‌لینک دهند.

۹۸.لینک‌هایی از همسایگی‌های بد

لینک‌هایی از به اصطلاح «همسایگی‌های بد» می‌توانند به سایتتان آسیب برسانند. همسایگی بد به سایت ها اطلاق می‌شود که صرفا به منظور لینک سازی ایجاد می‌شوند و فاقد محتوای منسجم و مفید هستند.  این کار سئو کلاه سیاه است و در بلند مدت تاثیر منفی روی سایت شما می‌گذارد.

۹۹.پست‌های مهمان

اگرچه لینک‌هایی از پست‌های مهمان هنوز ارزشمندند اما آنها احتمالا به اندازه لینک‌های سرمقاله اصلی قدرتمند نیستند (همچنین پست‌های مهمانِ زیادی می‌توانند برای سایتتان مشکل ایجاد کنند).

۱۰۰.لینک‌های به‌دست‌آمده از تبلیغات

لینک‌های به‌دست‌آمده از تبلیغات باید به‌صورت نوفالو باشند. گوگل از طریق فیلترهایی می‌تواند لینک‌های فالو و لینک‌های حاصل از تبلیغات را تشخیص دهد.

۱۰۱.اعتبار صفحه اصلی

بک لینک با کیفیت گرفتن از صفحه‌ی اصلی یک سایت می‌تواند اهمیت ویژه‌ای در رتبه‌گیری یک سایت داشته باشد زیرا که چنین لینکی ارزش بالایی دارد.  

۱۰۲.لینک های nofollow

این یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در SEO است. گوگل در این زمینه به طور رسمی اعلام می‌کند:

«به طور کلی، ما آنها را دنبال نمی کنیم».

این یعنی گوگل حداقل در مواقع خاصی این کار را می‌کند. داشتن مجموعه ای  از بک لینک‌های فالو و nofollow می‌تواند بک لینک‌های شما را در نظر گوگل طبیعی جلوه دهد.

۱۰۳.تنوع در لینک دهی

اگر لینک‌های ورودی خود را تنها از یک وب‌سایت دریافت کنید، احتمالاً آن لینک‌ها به‌عنوان اسپم شناخته شوند. این در حالی است که دریافت لینک از وب‌سایت‌های متنوع می‌تواند نشانه لینک‌دهی طبیعی باشد.

۱۰۴.تگ های «اسپانسردار» یا «UGC»

لینک‌هایی که بصورت «rel=sponsored» یا «rel=UGC» تگ شده اند با لینک های عادی که بصورت «followed» یا «rel=nofollow» تگ شده اند فرق دارند. لینک های UGC  لینک‌هایی هستند که توسط کاربران شما در کامنت‌ها، فروم‌های دیگر وب‌سایت‌ها و یا توسط وبلاگ‌نویسان ایجاد می‌شوند . اما لینک های  Sponsered  لینک‌هایی هستند که سایت‌ها در ازای قرار دادن آن لینک پول دریافت می‌کنند و  به جهت تبلیغ یا حمایت مالی در سایت گذاشته می‌شود.

۱۰۵. لینک های داخل متنی

رتبه بندی سایت - لینک‌های داخل متنی

لینک های تعبیه شده درون محتوای یک صفحه قدرتمندتر از لینک‌های درون یک صفحه ی خالی یا در هر جای دیگر صفحه هستند.

۱۰۶. ریدایرکت‌های ۳۰۱ زیاد به صفحه

بک لینک‌های ورودی از ریدایرکت‌های ۳۰۱ باعث تضعیف پیج رنک می‌شوند.

۱۰۷.انکر تکست لینک داخلی

انکر تکست لینک داخلی سایت یک سیگنال ارتباطی دیگر است. لینک‌های داخلی اهمیت خیلی کمتری نسبت به انکر تکست ورودی از سایت های خارجی یا همان بک لینک دارند.

۱۰۸. اختصاص عنوان لینک

عنوان لینک (متنی که پس از وارد شدن به یک لینک ظاهر می شود) نیز به عنوان یک سیگنال ارتباطی ضعیف استفاده می‌شود.

۱۰۹. TLD کشور دامنه ی ارجاعی

گرفتن لینک‌هایی از دامنه های سطح بالای مختص کشور (.de, .cn, .co.uk) به رتبه‌بندی بهتر سایت در آن کشور کمک می‌کند.

۱۱۰. مکان لینک در محتوا

رتبه بندی سایت - مکان لینک در محتوا

انکرتکست‌هایی که  که در آغاز یک مقاله قرار می‌گیرند نسبت به انکرتکست‌هایی که در انتهای مقاله قرار می‌گیرند اهمیت بیشتری دارند

۱۱۱. مکان لینک در صفحه

محل ظهور لینک در یک صفحه اهمیت دارد. اصولأ یک لینکِ تعبیه شده در محتوای صفحه، قدرتمندتر از یک لینکِ قرار داده‌شده در فوتر  یا نوار کناری سایت است.

۱۱۲. مرتبط بودن دامنه ی لینکینگ

یک لینک از یک سایت مشابه بسیار قدرتمندتر از یک لینک از یک سایت کاملأ متفاوت است.

۱۱۳. مرتبط بودن در سطح صفحه

یک لینک از یک صفحه ی مرتبط نیز ارزش خیلی بیشتری دارد.

۱۱۴. کلمه ی کلیدی در عنوان

گوگل به لینک‌هایی از صفحاتی که حاوی کلمه‌ی کلیدی شما در عنوانشان هستند اهمیت زیادی می‌دهد.

۱۱۵.سرعت لینک مثبت

رتبه بندی سایت - سرعت لینک مثبت

یک سایت با سرعت دریافت بک لینک مثبت معمولأ SERP را تقویت می‌کند زیرا نشان می‌دهد که محبوبیت سایتتان رو به افزایش است.

۱۱۶. سرعت لینک منفی

از طرف دیگر، یک سرعت لینک منفی می‌تواند رتبه بندی را به شدت کاهش دهد زیرا نشانه ای از کاهش محبوبیت است.

۱۱۷. لینک هایی از صفحات «Hub»

الگوریتم هیل تاپ بیان می کند که ورود لینک‌هایی از صفحاتی که در یک زمینه ی خاص جزو منابع برتر و دست اول (یا Hub) هستند اهمیت زیادی دارد.

۱۱۸. لینک هایی از سایت های مرجع

یک لینک از یک سایت مرجع اهمیت بیشتری نسبت به یک لینک از یک سایت نسبتأ ناشناخته ی کوچک دارد.

۱۱۹ . لینک به منبع ویکیپدیا

اگرچه لینک ها nofollow هستند، اما خیلی ها تصور می‌کنند که دریافت یک لینک از ویکی پدیا باعث افزایش اعتماد و قدرت از نظر موتورهای جستجو می‌شود.

۱۲۰ . وقایع همزمان

رتبه بندی سایت - وقایع همزمان

کلماتی که در اطراف بک لینک ظاهر می‌شوند به گوگل می گویند که این صفحه در مورد چه چیزی است.

۱۲۱. سن بک لینک:

بر اساس امتیازنامه ی گوگل، لینک های قدیمی‌تر قدرت رتبه بندی بیشتری نسبت به بک لینک‌های جدید دارند.

۱۲۲. لینک هایی از سایت های واقعی در مقابل اسپلاگ ها (Splogs)

به دلیل تکثیر شبکه‌های وبلاگی، گوگل اهمیت بیشتری را برای لینک های ورودی از «سایت ها واقعی» قائل است تا وبلاگ های فیک. گوگل احتمالأ از سیگنال های تعامل کاربر و برند برای تمایز بین این دو استفاده می‌کند.

۱۲۳. پروفایل لینک طبیعی

یک سایت با یک پروفایل لینک « مجموعه بک لینک طبیعی متشکل از بک لینک های فالو و نوفالو » در مقایسه با سایتی که استراتژی های کلاه سیاه برای ساخت لینک‌ها استفاده کرده رتبه‌ی بالایی دریافت می‌کند و ماندگاری بیشتری برای بروزرسانی ها خواهد داشت.

۱۲۴. لینک های متقابل

گوگل «تبادل لینک بیش از حد» را بصورت یک الگوی لینک فهرست کرده که باید از آن خودداری کرد.

۱۲۵. لینک های محتوای تولید شده توسط کاربر

گوگل می تواند بین UGC و محتوای منتشر شده توسط صاحب واقعی سایت تمایز برقرار کند. مثلأ گوگل می داند که یک لینک از وبلاگ رسمی WorldPress تفاوت زیادی با یک لینک از سایت besttoasterreviews.wordpress.com دارد.

۱۲۶. لینک‌هایی از ۳۰۱

لینک‌هایی از ریدایرکت‌های ۳۰۱ در مقایسه با یک لینک مستقیم کم اهمیت‌تر هستند. هرچند، مت کاتز می‌گوید ریدایرکت‌های ۳۰۱ مشابه با لینک های مستقیم هستند.

۱۲۷. کاربرد Schema.org

رتبه بندی سایت - کاربرد Schema.org

صفحاتی که از میکروفرمت ها پشتیبانی می‌کنند و دارای سیستم امتیازدهی توسط کاربر هستند  بالاتر از صفحاتی که از آنها پشتیبانی نمی‌کنند رتبه بندی می شوند و نرخ تبدیل سایت را افزایش خواهند داد .

۱۲۸. رتبه اعتماد سایت لینک شده

اعتبار سایتی که توسط آن به سایت شما بک لینک ایجاد کرده است نشان می‌دهد که سایت شما چه رتبه ی اعتماد و اعتباری را دریافت کرده‌است.

۱۲۹ . تعداد لینک های خروجی در صفحه

پیج رنک محدود است. یک لینک بر روی یک صفحه با صدها لینک خارجی نسبت به یک صفحه با تعداد انگشت شماری لینک خروجی پیج رنک کمتری خواهد داشت.

۱۳۰ . لینک های فوریوم

به دلیل بالا رفتن آمار بالای لينك های اسپم در انجمن‌ها ، گوگل دیگر ارزش چندانی برای لینک‌هایی که در انجمن ها ساخته می‌شود قائل نیست. 

۱۳۱. کلمه شمارِ محتوای لینک شده

یک لینک از یک پستِ هزار کلمه ای معمولأ با ارزش تر از یک لینک درون یک اسنیپت ۲۵ کلمه ای است.

۱۳۲ .کیفیت محتوای لینک شده

لینک گرفتن از یک محتوای کم و بی‌کیفیت ارزش کمی دارد. لینکی که از محتوای دست اول، جامع و خوانا می‌گیرید بسیار با ارزش‌تر است. 

۱۳۳ . لینک هایی که در تمام صفحات سایت دیده می شوند

مت کاتز تأیید کرد که لینک‌هایی که در تمام صفحات سایت دیده می‌شوند (sitewide links) «فشرده می‌شوند» تا به عنوان یک لینک شمرده شوند.

فاکتورهای مربوط به‌عکس‌العمل کاربران

۱۳۴.رنک برین

رنک‌برین یک الگوریتم هوش مصنوعی گوگل است. بسیاری بر این باورند که هدف اصلی آن ارزیابی رفتار کاربران هنگام مواجهه با نتایج جستجوی گوگل است. گوگل از این الگوریتم به‌منظور بهینه‌سازی و رتبه‌بندی نتایج حاصل از جستجو استفاده می‌کند.

۱۳۵. نرخ‌کلیک طبیعی برای یک کلمه‌کلیدی

رتبه بندی سایت - نرخ کلیک طبیعی برای یک کلمه ی کلیدی

بر اساس گوگل، صفحاتی که بیشتر در CTR کلیک می‌شوند، بخاطر همان کلمه ی خاص رتبه ی بالاتری در SERP دریافت می‌کنند.

۱۳۶.CTR ارگانیک برای تمام کلمات کلیدی

وب‌سایتی که برای تمام کلمات کلیدی‌اش CTR ارگانیک بالایی دریافت می‌کند، نمره کیفیت بالایی برای نتایج ارگانیک حاصل از یک جستجو به دست می‌آورد.

۱۳۷.نرخ پرش

رتبه بندی سایت - نرخ پرش

همه کارشناسان سئو موافق نیستند که نرخ پرش اهمیت دارد اما ممکن است گوگل بدین صورت از کاربران به عنوان تستر کیفیت استفاده کند (به طور کلی، صفحاتی با نرخ پرش بالا  به معنی عدم جذابیت صفحه برای کاربر است). همچنین، مطالعه ی اخیر SEMRush یک همبستگی بین نرخ پرش و رتبه‌بندی های گوگل یافت کرد.

۱۳۸.ترافیک مستقیم

گوگل از داده‌های گوگل کروم برای تعیین تعداد افراد و تعداد دفعاتی که آن‌ها به‌صورت مستقیم به یک آدرس وب‌سایت مراجعه می‌کنند، برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها و تعیین میزان اهمیت آن‌ها استفاده می‌کند.

۱۳۹.تکرار ترافیک دریافتی

وب‌سایت‌هایی که بازدیدکنندگان تکراری دارند، رتبه بالاتری از گوگل دریافت می‌کنند.

۱۴۰.ترافیک بازگشتی

رتبه بندی سایت - ترافیک بازگشتی

پوگو استیکینگ  یا ترافیک بازگشتی یک نوع خاص پرش از روی یک وب‌سایت است. در این مورد، کاربر روی سایر نتایج حاصل از جستجو، برای یافتن جواب سؤال خود کلیک می‌کند. وب‌سایت‌هایی که افراد به‌سرعت از روی آن‌ها می‌گذرند، کاهش رتبه شدیدی را تجربه خواهند کرد.

۱۴۱.وب‌سایت‌های بلاک شده

هرچند مرورگر کروم دیگر از این ویژگی استفاده نمی‌کند، اما  الگوریتم گوگل پاندا همچنان با استفاده از این ویژگی کیفیت وب‌سایت‌ها را تعیین می‌کند؛ بنابراین می‌توان این‌طور تصور کرد که گوگل همچنان از این فاکتور برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند.

۱۴۲.بوکمارک کروم

از آنجایی‌که گوگل از داده‌های کروم استفاده می‌کند، وب‌سایت‌هایی که در مرورگر کروم مارک می‌شوند، احتمالاً ارتقای رتبه خواهند داشت.

۱۴۳.تعداد کامنت‌ها

رتبه بندی سایت - تعداد کامنت‌ها

وجود کامنت‌های زیاد در یک وب‌سایت، نمایانگر تعامل بالای کاربران و بالا بودن کیفیت آن وب‌سایت است. طبق اظهارات یکی از کارمندان گوگل، بالا بودن تعداد کامنت‌ها به ارتقای رتبه وب‌سایت کمک شایانی می‌کند.

۱۴۴.زمان سپری‌شده روی یک وب‌سایت

گوگل توجه زیادی به زمان سپری‌شده روی هر وب‌سایت می‌کند. به این معنی که کاربران چقدر روی هر صفحه وقت صرف می‌کنند. هر چه این زمان طولانی‌تر باشد بهتر است و وب‌سایت رتبه بالاتری را دریافت می‌کند.

قانون‌های خاص الگوریتم‌های گوگل

۱۴۵.شایستگی حاصل از جدید بودن

گوگل در نتایج برخی جستجوها اهمیت بالاتری به صفحات جدیدتر می‌دهد. برای اخبار روز و محتواهایی که به صورت روزانه تغییر می‌کنند گوگل تلاش می‌کند به روزترین‌ها را در صفحه نتایج جستجو نمایش دهد.

۱۴۶.شایستگی حاصل از تنوع

نتایج حاصل از جستجو برای کلمات مبهم همیشه یکسان نبوده و متنوع می‌باشد. زمانی که شما یک کلمه مبهم سرچ می‌کنید ممکن است نتایج متنوعی را مشاهده کنید تا از طریق آن بتوانید منظور اصلی خود را به گوگل بفهمانید.

۱۴۷.تاریخچه ی جستجوی کاربر

زنجیره ی جستجو بر نتایج جستجوی بعدی تأثیر می‌گذارد. مثلأ اگر «مرورها» و سپس «توسترها» را جستجو کنید، گوگل سایت های مرور توستر را از لحاظ SERP بالاتر رتبه‌بندی می‌کند.

۱۴۸.پیشینه جستجوی کاربران

احتمالاً شما هم متوجه این موضوع شده‌اید که گوگل در نتایج جستجوی شما به وب‌سایت‌هایی که بیشتر به آن‌ها سر می‌زنید اهمیت بیشتری می‌دهد و SERP بالاتری را به آن‌ها اعطا می‌کند.

۱۴۹. فیچر اسنیپت

بر اساس مطالعه ی SEMRush، گوگل محتوای فیچر اسنیپت را بر اساس ترکیبی از طول محتوا، فرمتینگ، اعتبار صفحه و کاربرد HTTPs انتخاب می‌کند.

۱۵۰.هدف‌گذاری جغرافیایی

در نتایج جستجوی گوگل، وب‌سایت‌های با دامنه و IP محلی برای کاربران آن منطقه جغرافیایی در ارجحیت قرار دارند.

۱۵۱. جستجوی امن

نتایج جستجو با کلمات توهین‌آمیز یا محتوای بزرگسال برای کسانی که دکمه ی جستجوی امن را روشن کرده اند ظاهر نمی‌شوند.

۱۵۲.حلقه های گوگل پلاس

اگرچه گوگل پلاس به زودی از بین می‌رود، اما گوگل هنوز نتایج بالاتری را  از نویسندگان و سایت‌هایی که به حلقه های گوگل پلاس اضافه کرده اید نشان می‌دهد.

۱۵۳.کلمات کلیدی «YMYL»

گوگل دارای استانداردهای کیفیت محتوای بالاتری برای کلمات کلیدیِ «YMYL» است . این بدین معنی است که در رتبه‌بندی محتوایی که با جان و مال مردم سر و کار دارند سختگیری بیشتری می‌کند. مانند محتوای حوزه سلامت و پزشکی

۱۵۴.شکایات DMCA

گوگل رتبه‌ی صفحاتی با شکایات DMCA را تنزل می‌دهد.

۱۵۵.تنوع دامنه

«بروزرسانی بیگ فوت» دامنه های بیشتری را به هر صفحه ی SERP اضافه می‌کند تا امکان نمایش دامنه تکراری در نتایج جستجو به حداقل برسد. 

۱۵۶.جستجوهای معامله ای

رتبه بندی سایت - جستجوهای معامله ای

گوگل گاهی اوقات نتایج مختلفی را برای کلمات کلیدی مربوط به خرید نمایش می‌دهد، مثل جستجوهای پرواز که جزئیات بیشتری از ساعت آن را نمایش می‌دهد. 

۱۵۷.جستجوهای محلی

رتبه بندی سایت - جستجوهای محلی

در جستجوی محلی نتایج بر اساس نزدیکی به لوکیشن فعلی کاربر نمایش داده می‌شود.

۱۵۸.کادر Top Stories

رتبه بندی سایت - کادر Top Stories

کلمات کلیدی خاصی کادر Top Stories را ایجاد می‌کنند. مثلا اگر برای یک کلمه کلیدی خاص، ویدئو یا ترند محبوب و پربازدید وجود داشته باشد گوگل آن را در کادر Top Stories نمایش می‌دهد. 

۱۵۹.اولویت برندهای بزرگ

پس از بروزرسانی وینس (Vince)، نام برندها برای گوگل اهمیت پیدا کرد و برندهای تجاری در جایگاه بالاتری قرار گرفتند.

۱۶۰.نتایج خرید

رتبه بندی سایت - نتایج خرید

گوگل گاهی اوقات لینک خرید را در SERPهای طبیعی نمایش می‌دهد.

۱۶۱.نتایج تصویر

تصاویر جستجوی یک کلمه در گوگل گاهی اوقات بالاتر از نتایج در جستجوی نرمال و طبیعی ظاهر می‌شوند.

۱۶۲.نتایج تخم مرغ عید پاک

گوگل ده‌ها نتیجه ی تخم مرغ عید پاک دارد. مثلأ وقتی «Atari Breakout» را در جستجوی تصاویر گوگل سرچ کنید، نتایج جستجو به یک بازی جالب تبدیل می‌شوند.

۱۶۳.نتایج ارائه شده از یک سایت برای برندها

کلمات کلیدی مبتنی بر برند یا دامنه چند نتیجه از یک سایت در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. 

۱۶۴. بروزرسانی الگوریتم Payday Loans

این یک الگوریتم تخصصی است که برای پاکسازی «جستارهای بسیار اسپمی» طراحی شده‌است.

سیگنال‌های برند

۱۶۵. انکر تکست نام برند

انکر تست با نام برند یک سیگنال ساده اما قوی برای برند است. مثلا : سیتی سایت 

۱۶۶.جستجوی برندها

وقتی کاربران برند شمارا جستجو می‌کنند، گوگل متوجه می‌شود که وب‌سایت شما یک برند واقعی است.

۱۶۷.جستجوی برند + کلمات کلیدی

کاربران معمولاً در جستجوهای خود از یک برند در کنار کلمات کلیدی استفاده می‌کنند. (برای مثال: طراحی سایت + وب‌رمز). در این صورت گوگل در هنگام جستجوی کلمه کلیدی به‌تنهایی برای برند شما امتیاز قائل خواهد شد.

۱۶۸.وب‌سایت‌هایی که صفحه فیس‌بوک دارند

بسیاری از برندها تمایل دارند که در شبکه‌های اجتماعی حضورداشته باشند و لایک و کامنت‌های فراوانی دریافت کنند.

۱۶۹.وب‌سایت‌هایی که در توییتر صفحه مخصوص به خود رادارند

داشتن پروفایل توییتر با تعداد فالوور بالا نشانه شهرت و محبوبیت یک برند است.

۱۷۰.وب‌سایت‌هایی که صفحه لینکدین رسمی دارند

اکثر بیزینس‌های واقعی و حرفه‌ای دارای یک صفحه لینکدین هستند.

۱۷۱. وبلاگ نویسان شناخته شد

در فوریه سال ۲۰۱۳، مدیر عامل گوگل اریک اسمیت اعلام کرد:

«در نتایج جستجو، اطلاعات مربوط به پروفایل‌های نویسندگان آنلاینِ تأیید شده ، رتبه‌ی بالاتری نسبت به محتوای فاقد چنین اطلاعاتی دریافت می‌کند. این امر موجب می‌شود بیشتر کاربران به طور طبیعی بر نتایج برتر (تأیید شده) کلیک کنند».

۱۷۲. قانونی بودن حساب‌های رسانه‌های اجتماعی

یک حساب رسانه‌ی اجتماعی با 10 هزار فالوور و دو پست با یک حساب قوی با 10 هزار فالوور و تعاملات زیاد بین حساب و کاربران بسیار متفاوت است. در واقع، یک امتیازنامه برای تشخیص واقعی یا جعلی بودن حساب‌های رسانه‌های اجتماعی تنظیم کرده‌است.

۱۷۳. برندی که در Top Stories منشن می‌شود

رتبه بندی سایت - برندی که در Top Stories منشن می شود

برندهای واقعأ بزرگ همیشه در Top Stories گوگل منشن می‌شوند.برخی از برندها دارای فید خبری در اولین صفحات گوگل هستند

۱۷۴.منشن شدن برندها بدون گرفتن لینک

وجود نام یک برند در سایت‌های دیگر مهر تاییدی است بر اصالت یک برند. اگر نام یک برند بدون گرفتن بک لینک توسط سایر سایت ها معرفی شود این نوع منشن شدن برای گوگل به‌نوعی نشانه‌ای از وجود برند است.

۱۷۵.وجود مکان فیزیکی برای برندها

کسب‌وکارهای حقیقی معمولاً دارای یک دفتر کار حقیقی هستند. گوگل با توجه به اطلاعات مربوط به آدرس و موقعیت می‌تواند تشخیص دهد که آیا با یک برند معتبر طرف هست یا خیر.

فاکتورهای مربوط به اسپم روی وب‌سایت(سئو داخلی )

۱۷۶.جریمه پاندا

وب‌سایت‌های با اطلاعات بی‌کیفیت بعد از جریمه شدن توسط الگوریتم پاندا، کمتر در نتایج جستجو دیده می‌شوند.

۱۷۷. لینک هایی به همسایگی های بد

لینک کردن به «همسایگی های بد» – مثل سایت های اسپمی می‌تواند به قابلیت دیدن شدن جستجوی شما آسیب برساند.

۱۷۸. ریدایرکت ها

ریدایرکت‌های موذی بسیار مشکل سازند و می‌توانند منجر به پنالتی گوگل شود و یا سایت را از ایندکس خارج کند.

۱۷۹.”پاپ آپ‌ها” یا “تبلیغات مزاحم”

سند دستورالعمل‌های رسمی ارزیاب گوگل اعلام می‌کند که پاپ‌آپ‌ها و تبلیغات مزاحم نشانه‌ای از کیفیت پایین یک سایت هستند.

۱۸۰. پاپ آپ های بینابینی

رتبه بندی سایت - پاپ آپ های بینابینی

گوگل سایت‌هایی که پاپ‌آپ‌های «بینابینی» تمام صفحه را برای کاربران موبایل نمایش می‌دهند جریمه می‌کند.

۱۸۱.وب‌سایت‌های بیش‌ازحد بهینه‌سازی شده

گوگل وب‌سایت‌های بیش‌ازحد بهینه‌سازی شده را جریمه می‌کند. بهینه‌سازی بیش‌ازحد شامل مواردی از قبیل استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی، استفاده بیش‌ازحد از تگ‌های عنوان و… می‌باشد.

۱۸۲.محتویات دشوار و نامتعارف

گوگل می‌تواند محتویات نامفهوم و نامتعارف را تشخیص دهد و از این طریق به موارد تولیدشده به‌صورت اتوماتیک دست‌یابد.

۱۸۳.صفحاتی که در نقش دروازه عمل می‌کنند

گوگل می‌خواهد صفحه‌ای که به کاربران نمایش می‌دهید صفحه نهایی باشد. اگر صفحه بازشده برای کاربران تنها یک درگاه و یا دروازه برای ورود به صفحه نهایی باشد، توسط گوگل جریمه می‌شود.

۱۸۴. تبلیغات در بالای صفحه

رتبه بندی سایت - تبلیغات در بالای صفحه

«الگوریتم صفحه ‌بندی » سایت های که از تبلیغات زیادی در بالای صفحه (بدون محتوای خاصی) استفاده می‌کنند را جریمه می‌کند.

۱۸۵. مخفی کردن لینک های وابسته

مخفی کردن زیادِ لینک های وابسته (به ویژه با Cloaking) می‌تواند منجر به جریمه ی سایت شود.

۱۸۶. فرد (Fred)

فرد نام مستعاری است برای  آپدیت گوگل که در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد. بر اساس این آپدیت موتور جستجوی گوگل، فرد ،سایت‌هایی  را که با محتوای کم ارزش و یا  با تبلیغات به صورت اسپم ، کسب درآمد می‌کنند را از رتبه های بالا حذف می‌کند. 

۱۸۷. سایت های وابسته

مشخص است که گوگل طرفدارِ سایت های وابسته نیست. و به نظر می‌رسد سایت هایی که از طریق برنامه های پورسانتی پول در می‌آورند بیشتر تحت موشکافی و بررسی قرار دارند.

۱۸۸. محتوای خود به خود تولید شده

گوگل از محتوای خود به خود تولید شده متنفر است. اگر گوگل مشکوک شود که سایت شما محتواهایی را به طور خودکار تولید می‌کند، سایت را جریمه کرده یا از حالت ایندکس خارج می‌کند.

۱۸۹. PageRank Sculpting بیش از حد

  بیش از حد به PageRank– از طریق nofollowing تمام لینک‌های خروجی – می‌تواند نشانه‌ای از فریب دادن سیستم باشد.

۱۹۰. آدرس های IP که بصورت اسپم نشان داده می شوند

اگر آدرس IP سرور شما بصورت اسپم نشان داده شود، ممکن است بر روی تمام سایت های موجود در آن سرور تأثیر بگذارد.

۱۹۱. اسپمینگ متا تگ

اگر تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در متا تگ‌ها نیز رخ دهد گوگل تصور می‌کند که کلمات کلیدی را به تگ های توضیحات یا عنوان اضافه می‌کنید تا الگوریتم را فریب دهید، آنگاه سایتتان را جریمه می‌کند.

فاکتورهای مربوط به اسپم در خارج وب‌سایت(سئو خارجی)

۱۹۲.سایتِ هک شده

رتبه بندی سایت - سایتِ هک شده

اگر سایت شما هک شود، ممکن است از نتایج جستجو خارج شود. درواقع، موتور جستجو پس از اطمینان کامل از هک شدن سایت آن را از نتایج جستجو خارج می‌کند.

۱۹۳.هجوم غیرطبیعی لینک ها

هجوم غیرعادی و ناگهانی لینک‌ها نشانه‌ی قوی از لینک‌های ساختگی است.

۱۹۴.جریمه الگوریتم پنگوئن

وب‌سایت‌هایی که توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه می‌شوند، در نتایج جستجو به‌صورت چشمگیری کم‌تر ظاهر می‌شوند. هرچند اخیراً، پنگوئن بیشتر روی فیلتر کردن لینک‌دهی‌های نامناسب تمرکز دارد تا روی جریمه کردن کل وب‌سایت.

۱۹۵. پروفایل لینک با درصد بالایی از لینک های کم کیفیت

تعداد زیاد لینک‌ها از منابعی که به طور رایج توسط SEOهای کلاه سیاه استفاده می‌شوند (مثل پیشنهادات وبلاگ و پروفایل‌های انجمن‌ها) می‌توانند نشانه‌ای از فریب دادن سیستم باشند.

۱۹۶.دریافت لینک از وب‌سایت‌های غیر مرتبط

دریافت درصد زیادی لینک از وب‌سایت‌هایی با موضوعات غیر مرتبط می‌تواند احتمال جریمه شدن را افزایش دهد.

۱۹۷. هشدار لینک‌های غیرطبیعی

گوگل در زمان تشخیص لینک‌های غیرطبیعی هزاران پیامِ اخطار  به سرچ کنسول سایت درباره  «لینک های غیرطبیعیِ شناسایی شده»  ارسال می‌کند. این امر منجر به افت رتبه بندی می‌شود.

۱۹۸. دریافت بک لینک از دایرکتوری‌های بی‌کیفیت

طبق اظهارات گوگل دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌ها و دایرکتوری‌های بی‌کیفیت منجر به جریمه خواهد شد.

۱۹۹. لینک های ویجت

گوگل از لینک‌هایی که وقتی یک کاربرد یک «ویجت» را در سایتش تعبیه می‌شود به طور خودکار تولید می شوند متنفر است.

۲۰۰. دریافت لینک‌های فراوان از IP مشابه

اگر یک سایت تعداد زیاد و نامعقولی بک‌لینک از یک IP سرور دریافت کند، این مفهوم را می‌رساند که این لینک‌ها از یک شبکه بلاگ به‌دست‌آمده‌اند و این موضوع باعث جریمه شدن از طرف گوگل خواهد شد.

۲۰۱. انکر تکست «سمی»

اشاره کردن یک انکر تکست نامرتبط به سایت شما «انکر تکست سمی» (به ویژه کلمات مربوط به داروخانه) به سایت شما می‌تواند نشانه‌ای از یک سایت هک شده یا اسپم باشد. در هر صورت، ممکن است به رتبه‌بندی سایتتان آسیب بزند.

۲۰۲. لینک اسپایک غیرطبیعی

امتیازنامه ی گوگل ۲۰۱۳ توضیح می‌دهد که گوگل چگونه می‌تواند تشخیص دهد هجوم لینک ها به یک صفحه مجاز است یا خیر. این لینک‌های غیرطبیعی تنزل رتبه پیدا می‌کنند.

۲۰۳.لینک هایی از مقالات و انتشارات مطبوعات

زمانی دایرکتوری‌های مقالات و انتشارات مطبوعات تا حدی مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند به همین دلیل گوگل اکنون در بیشتر مواقع این دو استراتژی ساخت لینک را به عنوان یک «الگوی لینک» در نظر می‌گیرد.

۲۰۴. عملیات دستی

چند نوع عملیات دستی وجود دارد اما بیشتر آنها به ساخت لینک کلاه سیاه مربوط می‌شوند.

۲۰۵. فروش لینک ها

فروش لینک خلاف الگوریتم‌های گوگل می‌باشد و می‌تواند و می‌تواند جایگاه شما را در صفحه جستجوی نتایج پایین بیاورد. 

۲۰۶. جعبه شنی گوگل (Google Sandbox)

سایت‌های جدیدی که به طور ناگهانی هجومی از لینک‌ها را دریافت می‌کنند گاهی اوقات در داخل جعبه شنی گوگل قرار داده می شوند؛ این کار باعث می‌شود قابلیت رویت آنها به طور موقتی محدود شود.

۲۰۷ . رقص گوگل (Google Dance)

رتبه بندی سایت - رقص گوگل

رقص گوگل می‌تواند رتبه بندی ها را به طور موقتی متزلزل کند. بر اساس امتیازنامه‌ی گوگل، این کار به گوگل کمک می‌کند کشف کند که آیا سایت در حال فریب دادن الگوریتم است و یا واقعا کاربران زمان زیادی را صرف مطالعه محتوای سایت می‌کنند.

۲۰۸ .Disavow Tool

با استفاده از ابزار Disavow Tool می‌توانید لینک‌های بی‌کیفیت را پاک کنید و جریمه‌ی الگوریتمی یا دستی را برای سایت هایی که قربانی SEO منفی بوده‌اند از بین ببرد.

۲۰۹.درخواست ملاحظه ی مجدد

یک درخواست تجدید نظر موفقیت آمیز می‌تواند جریمه را از بین ببرد.

۲۱۰. الگوهای لینک موقتی

گوگل کسانی که لینک‌های اسپمی را می‌سازند و فورأ از بین می‌برند (الگویی لینک موقت) را شناسایی می‌کند.

نتیجه‌گیری

در انتها برای جمع‌بندی مطالب گفته شده می‌توان فاکتورهای زیر را به‌عنوان مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل در نظر گرفت:

  • دامنه‌هایی که به آن‌ها ارجاع داده می‌شود
  • نرخ کلیک‌های دریافتی ارگانیک
  • اعتبار دامنه
  • سازگاری با موبایل
  • تعداد کل بک‌لینک‌ها
  • زمان سپری‌شده روی صفحات یک وب‌سایت
  • کیفیت مطالب
  • سئو داخلی

حالا دوست داریم نظر شما را بدانیم:

کدام یک از فاکتورهای رتبه بندی SEO در این فهرست برایتان تازگی داشت؟

یا شاید چیزی را از قلم انداخته باشیم.

در هر صورت، در بخش زیر نظرتان را برایمان بنویسید.

 

 

 

برچسب ها :

منبع :
backlinko.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *