طراحی سایت

چرا باید با الگوریتم گوگل پاندا آشنا شوید؟

پاندا نام یکی از آپدیت‌های الگوریتم‌ گوگل است که به منظور جلوگیری از گسترش وبسایت‌های کم کیفیت و متون ضعیف در نتایج جستجوِ گوگل و همچنین تقویت و پشتیبانی از متون جامع و یکتا طراحی شده است. در این مقاله شما را با الگوریتم گوگل پاندا آشنا خواهیم کرد.

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

الگوریتم گوگل پاندا

الگوریتم گوگل پاندا برای تشخیص محتوای بی کیفیت و کم ارزش توسط گوگل معرفی شده است. این الگوریتم بسیار هوشمندانه در مقابل محتوا برخورد می کند. در این مقاله بطور کامل در مورد الگوریتم پاندا صحبت شده است. الگوریتم گوگل پاندا در ابتدا بصورت مستقل از هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل ارائه شده بود ولی در نهایت در مارچ 2012 با آن ادغام شد. نام پاندا برگرفته از یکی از کارمندان گوگل به نام “ناونیت پاندا” می‌باشد.
الگوریتم پاندای گوگل با استفاده از یک مدل که بر اساس رتبه بندی کیفی افراد بنا شده است، هر پیج را در یک طبقه از کیفیت دسته‌بندی می‌کند. برای بازسازی صفحات وبسایت‌هایی که تحت تاثیر این الگوریتم قرار می‌گیرند، بایستی متون با کیفیت جایگزین متون کم کیفیت گردند و کلمات بی معنی و مهمتر از همه تبلیغات اضافی از داخل متون حذف گردند. در مجموع بایستی تجربه کاربری مرتبط با محتوای مربوطه بهبود یابد.

همچنین تمام این الگوریتم های که گوگل به شما معرفی می کند برای اینکه شما در سئو سایت خودتان رشد و توسعه پیدا کنید. اگر هرکدام از این الگوریتم ها را بدرستی برای وب سایت خودتان پیاده سازی کنید، بطور حتم موتورهای جستجو از شما استقبال خواهند کرد.

پیشنهاد سیتی سایت: آپدیت الگوریتم گوگل در مارس ۲۰۱۹

چه محتواهایی تحت تاثیر الگوریتم پاندا قرار می‌گیرند؟

۱- محتواهای با حجم کم:

صفحاتی که محتوای آن‌ها بسیار کم هستند و تنها چند جمله محدود درباره هر موضوع ارائه می‌دهند.

۲- محتوای کپی شده:

محتواهایی که در وبسایت‌های مختلف عینا تکرار می‌شوند. مسئله تکرار محتوا ممکن است در داخل یک سایت نیز اتفاق بیفتد. بطور مثال شرکتی را در نظر بگیرید که در صقحات مختلف، نمایندگی‌های خود را معرفی کرده‌است و برای همه آن‌ها از متون یکسان استفاده کرده است.

۳- محتواهای بی کیفیت:

محتواهایی که اطلاعات کم ارزش و ناقصی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند.

۴- محتواهای نامعتبر :

محتواهایی که از منابع نامناسب و نامعتبر تهبه می‌شوند. گوگل اعلام کرده است که وبسایت‌هایی از گزند الگوریتم گوگل پاندا در امان می‌مانند که محتواهای معتبر تولید کنند و با کسب نمادهای اعتباری مناسب اعتماد کاربران را جلب کنند بطوری که آن‌ها تمایل به ارائه اطلاعات‌های بانکی شان داشته باشند.

۵- مزرعه محتوا :

محتواهای بسیاری از وبسایت‌های بی کیفیت از وبسایت‌های مختلف گردآوری شده است. برخی افراد برای بالا بردن رنکشان در جستجوی گوگل، کارمندانی را با حقوق کم استخدام می‌کنند تا مقالات مختلفی را در زمینه‌های مختلف تهیه کنند. این افراد فقط به دنبال کسب رتبه در کلمات و عبارات کلیدی مختلف هستند و به کیفیت و مرتبط بودن مطالب توجهی نمی‌کنند.

۶- محتواهای با کیفیت پایین که توسط کاربران تولید می‌شوند:

مثال مناسب برای این نوع محتوها انتشار پست‌های وبلاگ‌های افراد مختلف بدون توجه به میزان کیفیت و اعتبار محتواهای آن‌هاست.

۷- بالا بودن نرخ تبلیغات نسبت به محتوا :

صفحاتی که مملو از تبلیغات پولی و کلیکی هستند و در آن‌ها به تبلیغات بیشتر از تولید محتوای با ارزش توجه شده است.

۸- محتواهای با کیفیت پایین که در کنار لینک‌ها قرار می‌گیرند:

گاهی افراد برای دریافت کلیک روی لینک‌های خاصی، محتواهای بی کیفیت و نامربوطی را در کنار لینک‌ها قرار می‌دهند.

۹- وبسایت‌هایی که توسط کاربران بلاک می‌شوند:

وبسایت‌هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم (با استفاده از اکستنشن‌های موجود روی بروزر کروم) توسط کابران بلاک شده‌اند تحت تاثیر الگوربتم پاندا قرار می‌گیرند.

۱۰ – محتواهایی که با آنچه مورد جستجو قرار گرفته است تطابقی ندارند:

برخی محتواها در تیتر و عنوان خود چیزی را بیان می‌کنند ولی پس از کلیک روی آن‌ها هیچ محتوای مرتبطی یافت نمی‌شود و یا کاربر با صفحه‌ای مملو از تبلیغات روبرو می‌شود.

علائم جریمه شدن توسط الگوریتم پاندا:

کاهش ناگهانی ترافیک ارگانیک یک وبسایت و یا کاهش رتبه در موتوهای جستجو از نشانه‌های جریمه شدن توسط پاندا می‌باشند.

الگوریتم گوگل پاندا

البته باید توجه داشته باشد که عوامل مختلفی می‌توانند باعث این کاهش رتبه و ترافیک شوند. برخی از این عوامل عبارت اند از: افزایش تعداد رقبا در بازار، کاهش و یا تغییرات فصلی علاقه‌مندی‌های مخاطبان و یا تاثیرات سایر الگوریتم‌های گوگل مثل الگوریتم پنگوئن.
در صورتی که کاهش رتبه وبسایت شما در تاریخ مشخصی اتفاق افتاده است، لیست فعالیت‌های مخربی که در آپدیت الگوریتم‌ها منتشر می‌شود را مورد بررسی قرار دهید. درصورت تطابق هر یک از موارد موجود در لیست با یکی از فعالیت‌های مربوط به سایتتان، به دنبال اصلاح و تغییر شرایط باشید.
اگر بازهم شک دارید که آیا توسط پاندا جریمه شده‌اید یا خیر، فلوچارت زیر را مورد بررسی قرار دهید:

فلوچارت الگوریتم گوگل پاندا

بازسازی وبسایت بعد از تاثیرات پاندا:

هرچند رهایی از جریمه‌های پاندا کار دشواری است، اما اصلاح موارد مورد نظر پاندا اولین قدم برای رفع این جریمه‎هاست. در ادامه برخی اقدامات لازم جهت مقابله با جریمه‌های پاندا آورده شده اسـت:

  • از تبدیل شدن به مزرعه محتوا دوری کنید.
  • محتواهای خود را از جوانب کیفیت، مفید بودن، مرتبط بودن و اعتبار بازبینی کنید.
  • توجه داشته باشید که نسبت تبلیغات هر صفحه به محتوای آن رعایت شده باشد.
  • مطالب تکراری را حذف و یا بازنویسی کنید.

قوانین مشخصی را برای مطالبی که توسط کاربران نوشته می‌شوند تعیین کنید و تا جای ممکن آن‌ها را با دقت بررسی کنید و از کیفیت مطالب و مفید بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
مراقب مطالب تکراری و یا بسیار مشابه روی وبسایت خودتان باشید. برای این کار می‌توانید از ربات‌های موجود کمک بگیرید.

در مجموع، وبسایتی که همیشه مطالب با کیفیت تولید می‌کند نباید نگران آپدیت‌های جدید پاندا باشد. یکی از راههای دور ماندن از تاثیرات پاندا ایجاد یک برند و وبسایت معتبر است که همواره محتوای اصلی، با کیفیت و غیر کپی را رائه می‌دهد.

هدف الگوریتم پاندا تنها جلوگیری از مطالب تکراری نیست:

اکثر افراد بر این باورند که پاندا فقط برای چک کردن تکراری بودن مطالب ایجاد شده است. این در حالیست که تلاش کارمندان گوگل در جهت تشویق به تولید محتوای یکتایی است که ارزش یکتایی را برای کاربران فراهم می‌کند.
“جان مولر” به بلاگرها گفته است که حذف کردن محتواهای تکراری در پایین ترین اولویت پاندا قرار دارد. درواقع بلاگر ها باید به دنبال آن چیزی باشند که آنها را از سایر وبسایت‌های برتر حوزه خودشان متمایز می‌کند.

نویسنده: مریم رحمانپور

 

برچسب ها :

منبع :
moz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *