طراحی سایت

محاسبه نرخ بانس ریت سایت چگونه است؟

زمانی که گروهی از کاربران اینترنت به سایت شما وارد شوند اما بدون صرف وقت بلافاصله از سایت خارج شوند در این حالت گفته می‌شو که نرخ پرش سایت افزایش یافته است. در این مقاله توضیح خواهیم داد که محاسبه نرخ بانس ریت سایت چگونه است؟

نرخ بانس در گوگل آنالیتیکس

نرخ پرش یا بانس‌ریت یک متریک برای اندازه‌گیری مخاطبینی که وارد یک صفحه از وب‌سایت شما می‌شوند و هیچگونه کاری انجام نمی‌دهند استفاده می‌شود. بطور مثال برروی قسمت منو، اطلاعات بیشتر یا لینک‌های داخلی که برروی صفحه وجود دارد کلیک نمی‌کنند، به این معنی که سرور گوگل آنالیتیکس هیچگونه تریگری از مخاطبین دریافت نکرده. بطور کلی کاربر هیچگونه درگیری با سایت شما ایجاد نکرده است و فقط یکی از صفحات سایت شما را بازدید کرده و از آن خارج شده است. بانس‌ریت یک متریکی برای نشان دادن کیفیت صفحه یا مخاطبین وب‌سایت شما می‌باشد. منظور از کیفیت یعنی مخاطبین هدف سایت شما هستند یا خیر.

 

گوگل آنالیتیکس چگونه بانس ریت را محاسبه می‌کند؟

نرخ بانس ریت سایت - محاسبه نرخ بانس ریت

بانس‌ریت، سشن (session) تک صفحه‌ای را تقسیم بر تمام سشن‌ها می‌کند یا درصدی از همه سشن‌های سایت که فقط یک صفحه را بازدید کرده‌اند و یک تریگر برروی سرور آنالیتیکس ارسال می‌شود.

 

(Bounce Rate = (Visits With Only 1 Pageview) / (Total Visits

 

بانس‌ریت مفاهیم زیر را می‌رساند:

  • کیفیت صفحه سایت کم است. مشکلی در دعوت کردن مخاطبین دارد.
  • مخاطبین هدف شما درست تعیین نشده است، زیرا آنها با صفحه شما منطبق نشده‌اند.
  • سرعت پایین سایت تا زمانی که لود شود.

پيشنهاد سیتی سایت: گوگل اپتیمایز – قسمت اول

بانس‌ریت و سئو

در ادامه در مورد ارتباط بانس‌ریت با فاکتورهای سئو سایت توضیح می‌دهیم. اطلاعاتی درمورد اینکه داده‌های گوگل آنالیتیکس را به عنوان فاکتور سئو در نظر می‌گیرند وجود دارد. اگر داده‌های گوگل آنالیتیکس بدرستی پیاده‌سازی نشود بالطبع قابل اطمینان نیستند، بنابراین شما براحتی می‌توانید بانس‌ریت را کاهش دهید.

این احتمال وجود دارد که گوگل از داده‌های گوگل آنالیتیکس استفاده نکند، اما شما به این داده‌ها نیاز دارید تا رصد کنید چگونه مخاطبانتان از موتورهای جستجو وارد وب‌سایت شما می‌شوند، همچنین مطمئن شوید وقتی وارد سایت می‌شوند دکمه بک را نمی‌زنند و به عقب برنمی‌گردند، تمام این داده‌ها می‌تواند هشدار دهد که رتبه سایت شما کاهش پیدا می‌کند یا افزایش. این احتمال هم وجود دارد که گوگل آنالیتیکس روش‌های متفاوتی برای محاسبه بانس‌ریت در نظر می‌گیرد.

برای اینکه بانس‌ریت سایت خود را کاهش دهید باید همه جنبه‌های وب‌سایت را بهینه‌سازی کنید تا افت رتبه نداشته باشید.

 

بانس ریت را چطور باید تفسیر کرد؟

بد بودن بانس‌ریت بالا بستگی به هدف آن صفحه دارد. بطور مثال اگر هدف یک صفحه فقط اطلاع‌رسانی باشد، بانس‌ریت بالا در این صفحه گزینه بدی محسوب نمی‌شود. البته بهتر است مخاطبین خود را تشویق به خواندن مقاله در وب‌سایت خود کنید. اما اگر مخاطب قصد خواندن مقاله یا پست را داشته باشد و بعد از خواندن آن صفحه را ببندد اصلا تعجب نکنید. به خاطر داشته باشید به دلیل اینکه مخاطبین بدون اینکه کاری انجام دهند صفحه را بستند و خارج شدند یک بانس‌ریت رخ داده است.

زمانی که شما یک بلاگ دارید ساختن یک بخش در گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا متوجه تعداد بازدید‌کنندگان جدید خود شوید.

اگر هدف شما درگیری مخاطبین با صفحات وب‌سایت باشد، بانس‌ریت بالا برای سایت شما بسیار خطرناک است. اگر تصمیم گرفته‌اید مخاطبانتان عضو خبرنامه شما شوند اما این صفحات دارای بانس‌ریت بالایی باشند بهتر است که شروع به بهینه‌سازی صفحات خود کنید. بطور مثال اضافه کردن یک دکمه اقدام (call-to-action)  به عنوان “همین حالا در خبرنامه ما عضو شوید” را در صفحه قرار دهید. چنین کاری بطورحتم بانس‌ریت سایت شما را کاهش می‌دهد.

 

میزان بانس ریت و نرخ تبدیل

نرخ بانس ریت سایت - میزان بانس ریت و نرخ تبدیل

اگر میزان بانس‌ریت را از دیدگاه نرخ تبدیل نگاه کنیم، سپس نرخ تبدیل را به عنوان یک متریک برای موفقیت در نظر گرفت، در این حالت بهتر است تغییراتی در صفحات وب‌سایت خود انجام دهید بدین صورت می‌توانید نرخ پرش وب‌سایت خود را کاهش دهید و نرخ تبدیل در وب‌سایت را بالا ببرید.

همچنین نرخ بانس‌ریت صفحه محبوب سایت خود را بررسی کنید. در این بررسی صفحاتی که بانس‌ریت پایین و بالا دارند را در نظر بگیرد و همچنین از المان‌های صفحاتی که بانس‌ریت پایین دارند استفاده کنید. روش دیگر برای نرخ بانس مشاهده از منابع ترافیکی وب‌سایت شما است. کدام یک از منابع ترافیک وب‌سایت شما منجر به کاهش یا افزایش نرخ بانس‌ریت شما می شود؟ بطور مثال خبرنامه یا تبلیغاتی که در وب‌سایت‌های دیگر انجام داده‌اید، آیا می‌توانید در نظر بگیرید این میزان نرخ بانس‌ریت چقدر است؟ اگر شما در اجرای کمپین ادوردز هستید باید میزان نرخ پرش این صفحه را از منبع ترافیک در نظر بگیرید.

 

چگونه نرخ بانس‌ریت را کاهش دهید؟

تنها راه کاهش نرخ بانس‌ریت درگیر کردن مخاطبین با هر صفحه از سایت شما می‌باشد. دو روش برای بانس‌ریت سایت وجوددارد: ترافیک سایت و صفحات سایت

اگر برخی منابع ترافیک دارای بانس‌ریت بالا باشد باید انتظارات مخاطبین وب‌سایت را در هر صفحه در نظر بگیرید، مورد بعدی آگهی تبلیغاتی در وب‌سایت‌های دیگر است که اکثر افراد از طریق آن تبلیغ به وب‌سایت شما می‌آیند. در این صورت باید متن و عکس را بررسی کنید و ببینید مطابق با چیزی که در صفحه سایت خود تبلیغ را انجام می‌دهید هست یا خیر.  اگر تبلیغ مورد نظر مطابق با صفحه شما است در این صورت باید صفحه‌ای که طراحی کرده‌اید را بررسی کنید که آیا اطلاعات تماس در بالای صفحه گذاشته شده است یا از لینک‌های داخلی در صفحه استفاده کرده‌اید و از منو موجود در صفحه براحتی می‌توان استفاده کرد؟ آیا این صفحه افراد را به جستجوی بیشتر دعوت می‌کند؟ موارد بالا را باید در بهینه‌سازی صفحه رعایت کنید.

 

در مورد نرخ خروج از صفحه چه میدانید؟

در نظر گرفتن نرخ بانس‌ریت با نرخ خروج کار اشتباهی است. به معنای واقعی کلمه نرخ خروج درصدی از بازدید صفحه است که در آخرین سشن‌ها ذخیره شده‌اند.  بطور کلی به این معنی که آخرین صفحه‌ای که کاربر در آن قرار دارد وسپس صفحه را بسته و خارج شده است.

 

نتیجه گیری

میزان بانس متریکی است که شما می‌توانید از آن برای تجزیه و تحلیل بازاریابی‌ای که برای خود انجام داده‌اید استفاده کنید. اگر مخاطبین برای شما با اهمیت هستند می‌توانید از این متریک استفاده کنید و متوجه شوید کدام قسمت از وب‌سایت شما ایراد دارد و آنرا برطرف کنید. بدین صورت می‌توانید نرخ بانس‌ریت خود را کاهش دهید.

نویسنده : مهسا خورشیدی

ویراستار: شهرزاد ابوحمزه

 

 

برچسب ها :

منبع :
yoast.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *