طراحی سایت

اسکریمینگ فراگ چیست؟ استفاده از ابزار screaming frog در سئو

ابزارهای مختلفی برای چک کردن وضعیت سئو سایت وجود دارد، اما یکی از بهترین ابزارها ابزار اسکریمینگ فراگ یا همان قورباغه جیغ جیغو است. این ابزار با آنالیز سئو سایت شما اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می دهد. در این مطلب قصد داریم شما را با تمام چیزی که نیاز است در مورد اسکریمینگ فراگ بدانید آشنا کنیم و به آموزش رایگان اسکریمینگ فراگ بپردازیم.

امروز کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنید

فروشگاه ساز

اسکریمینگ فراگ چیست؟

اسکریمینگ فراگ یکی از کاملترین ابزارهای بررسی سئو سایت است که بسیاری از کارشناسان سئو از آن استفاده می کنند. ابزار screaming frog تحلیل کاملی از سئو سایت در اختیار شما قرار می دهد، این ابزار به راحتی بر روی سیستم عامل های مختلف کامپیوتر و لپ تاپ نصب می شود. با ابزار اسکریمینگ فراگ هیچ قسمتی از سایت از دست کراولرهای وب در امان نخواهد بود و تمام قسمت های سایت شما مورد بررسی قرار می گیرد.

ابزار اسکریمینگ فراگ تمام محتوای سایت، عکس ها، لینک ها، کدهای css و … را از دید موتورهای جستجو بررسی می کند و با اطلاعاتی که بدست می آورد مشخص می کند؛ کراولرها سایت شما را چطور می بینند. این ابزار سئو سایت شما را بررسی می کند، اما گر میخواهید بدانید چطور سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید مطلب چگونه سایت خود را سئو کنیم را مطالعه کنید.

مزایای ابزار screaming frog عبارت از:

  1. امکانات کاربردی آن مثل: تشخیص لینک های اسپم، تهیه سایت مپ، ایندکس سایت ها در جاوا اسکریپت و …
  2. رابط کاربری آسان و شفاف
  3. کاربر پسند بودن فراگ
  4. قابلیت برنامه ریزی زمان بررسی سایت
  5. امکان اتصال به سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس

آموزش اسکریمینگ فراگ

در این قسمت به آموزش نصب و استفاده از screaming frog می پردازیم.

  1. نصب اسکریمینگ فراگ

در قدم اول باید این نرم افزار را روی ویندوز خود نصب کنید. لینک نصب اسکریمینگ فراگ در ادامه گذاشته شده است. نصب اسکریمینگ فراگ برای سیستم عامل های ویندوز، مک و اوبونتو، لینوکس و … رایگان است.

لینک نصب: دانلود اسکریمینگ فراگ

پس از نصب و باز کردن برنامه لازم است دسترسی به تمام صفحات سایت خود را فعال کنید، برای این کار از منو Configuration وارد زیر منو robots.txt شوید و روی گزینه Setting کلیک کنید. در پنجره جدید روی گزینه  ignore robot.txt but report status کلیک کنید و OK را بزنید.

خب پس طی مراحل بالا به قسمت آنالیز سایت می رسیم؛ در بخش Enter url to spider آدرس سایت خود را وارد کنید و روی گزینه Start کلیک کنید، اگر قصد دارید زیر دامنه های دیگری هم مثل blog یا shop کراول شوندT باید تیک گزینه Crawl All Subdomains را فعال کنید. حال منتظر کراول سایت خود بمانید. فرایند خزیدن بستگی به حجم سایت شما دارد. پس از اتمام خزش می توانید اطلاعات بدست آمده را تحلیل کنید.

در قدم بعدی از آموزش screaming frog به سراغ تحلیل اطلاعات آنالیز شده می رویم:

  1. بررسی سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو سایت است. ابزار اسکریمینگ فراگ با استفاده از API گوگل، سرعت صفحات سایت را بررسی می کند و اطلاعاتی را گزارش می کند. اگر خطاهایی در این بخش وجود داشت حتما پیگیر آن ها باشید و یک به یک آن ها را رفع کنید. اگر سرعت سایت شما پایین بود می توانید برای افزایش سرعت سایت از افزونه افزایش سرعت سایت استفاده کنید.

  1. سایت مپ

نرم افزار اسکریمینگ فراگ امکان ایجاد نقشه سایت را به شما می دهد. سایت مپ به ربات های گوگل کمک می کند تا صفحات سایت شما را راحت تر شناسایی و ایندکس کنند. نقشه سایت در تنظیم بودجه خزش سایت شما تاثیر بسزایی دارد. البته ما در محتوای معرفی نقشه سایت به گوگل راه های دیگری برای افزودن سایت مپ گفته ایم.

  1. بررسی کد های صفحات

در قسمت Response Code، کد های وضعیت HTTP سایت قابل مشاهده است. با بررسی این کد ها می توانید صفحاتی که این خطاها را دارند پیدا کنید. این کدها عبارتند از:

  • 200: خوب
  • 301: تغییر مسیر یا ریدایرکت دائمی
  • 302: تغییر مسیر موقت
  • 400: کد یافت نشد
  • 500: کد خطای سرور
  • 503: خطای غیر قابل دسترسی

برای مثال صفحاتی که کد 404 دارند را باید با ریدایرکت 301 اصلاح کنید، صفحاتی که لینک های خراب یا شکسته دارند با کدهای 4xx یا 5xx نشان داده می شوند. این خطاها را می توانید با ابزار اسکریمینگ فراگ اصلاح کنید یا از آموزش های محتوای چگونه ارور 404 را رفع کنیم برای رفع صفحات 404 استفاده کنید.

  1. بررسی URL

یکی از عواملی که بر سئو سایت تاثیر می گذارد، ساختار آدرس یا همان URL صفحات سایت است. اسکریمینگ فراگ آدرس تمام صفحات سایت را چک می کند. برای مثال آدرس های طولانی که بیش از 5 لغت دارند یا دارای حروف اضافه و حروف بزرگ دارند، برایتان لیست می کند.

  1. عنوان صفحات

یکی دیگر از امکانات این نرم افزار بررسی عنوان صفحات است. عنوان صفحات باید شامل کلمه کلیدی باشد و از نظر عرض بالاتر از 512 پیکسل نباشد. جالب است بدانید گوگل طول عنوان را با پیکسل اندازه گیری می کند. اینکه گفته می شود عنوان صفحه کمتر از 60 کاراکتر باشد در بعضی مواقع درست در نمی آید زیرا؛ اعداد و بعضی از حروف خاص فضای بیشتری می گیرند. در محتوای چگونه تیتر جذاب بنویسیم نکات بیشتری برای انتخاب عنوان صفحه گفته ایم.

  1. متا دیسکریپشن

از دیگر امکانات اسکریمینگ فراگ می توان به بررسی توضیحات متا اشاره کرد. یکی از عوامل تاثیر گذار بر افزایش نرخ کلیک، متا دیسکریپشن جذاب است. توضیحات متا در نتایج جستجو پایین عنوان صفحه قرار می گیرد. توضیحات متا نباید بیشتر از 160 کاراکتر باشد زیرا بیشتر از آن به طور خودکار نمایش داده نمی شود. این ابزار درستی متا دیسکریپشن صفحات شما را بررسی می کنید علاوه بر این میتوانید با اسکریمینگ فراگ متا دیسکریپشن صفحات خود را در موبایل و کامپیوتر مشاهده کنید و ببینید چطور به نظر می رسد، برای استفاده از این ویژگی روی یک ادرس کلیک کنید و SERP snippet را از زبانه پایین صفحه انتخاب کنید.

  1. تصاویر

یکی از مواردی که باعث کاهش سرعت صفحات سایت می شوند تصاویر هستند. سرعت سایت از عواملی است که هم برای گوگل و هم برای کاربران بسیار اهمیت دارد. حجم بالای 100 کیلو بایت برای تصاویر باعث کاهش سرعت سایت می شود. ابزار Screaming frog حجم تصاویر و تگ ALT تصاویر را بررسی می کند و آنهایی که تگ عنوان ندارند یا حجم بالایی دارند را بصورت لیست نمایش می دهد.

امروز کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنید

فروشگاه ساز

❔︎ سوالات متداول

اسکریمینگ فراگ چیست؟

اسکریمینگ فراگ یکی از ابزارهای جامع و کاربردی برای آنالیز سئو سایت است.که به شما این امکان را می دهد که تمام موارد سئو سایت خود را بررسی کنید و حتی به آنالیز رقبا هم بپردازید.

اسکریمینگ فراگ چه مواردی را بررسی می کند؟

این ابزار فاکتورهایی مثل سرعت وبسایت، ساختار سایت و آدرس صفحات، عنوان صفحات، توضیحات متا، سئو تصاویر، کد های خطای صفحات، محتواهای کپی، لینک سازی داخلی و خارجی و … را تجزیه و تحلیل می کند.

کلام آخر

اسکریمینگ یک ابزار فوق العاده برای بررسی سئو سایت است که تمام جزئیات سایت شما را بررسی و تجزیه تحلیل می کند و به شما امکان بهبود سئو و بهینه سازی سایت را می دهد. اگر می خواهید سایت خود را بررسی کنید و آن را برای قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل آماده کنید، حتما از آموزش screaming frog استفاده کنید و ایرادات سایت خود را رفع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *