در مورد سئو داخلی سایت (on page) تکنیکهای اثربخش زیادی مطرح است. این بهینهسازیها معمولاً با نام فایل یا نام صفحه آغاز میشود. ابتدا با مفهوم سئوی داخلی سایت آشنا می شویم.
سئو داخلی سایت (on page) چیست؟
سئو داخلی یا On-page، هم به بهینهسازی کد منبع HTML صفحه و هم محتوا مربوط میشود، در حالی که سئوی بیرونی یا off-page به لینکها و دیگر سیگنالهای خارجی مربوط است.
همه جنبههای وب دست به دست هم رتبه وبسایت شما را در نتایج جستجو بهبود میدهند. با پیچیدهتر شدن گوگل، یکی از فاکتورهای اصلی تاثیرگذار بر بهینهسازی صفحه، مرتبط بودن (relevance) است. چقدر صفحه شما با query مرتبط است؟ برای بهینهسازی صفحه، باید این ارتباط را ایجاد کنید.
شما برای تاثیرگذاری بر بازدیدکننده جهت تعامل با وبسایتتان، تنها 8 ثانیه وقت دارید. هرچه تعامل و اینگیجمنت بیشتر باشد، همچنین مدت زمان ماندن کاربر در سایت طولانیتر باشد، تجربه بهتری نیز خواهند داشت.
اگر برای این استراتژیهای سئو تلاش کنید، شاهد افزایش ترافیک و بالا رفتن حضور سایت خود در نتایج جستجو خواهید بود. وقتی متوجه شدید چه کارهایی برای سئوی داخلی خود انجام دهید، ابزارهای تحلیل سایت را فعال کنید تا ببینید ساختار صفحه چطور کار میکند.
در ادامه، چند نکته کوتاه ولی ارزشمند در خصوص سئو آن پیج را مطرح میکنیم که از سخنان مت کاتس (Matt Cutts) اقتباس شده است.
مت کاتس مهندس برجسته و نام آشنای گوگل و یکی از تاثیرگذاران بخش سئوی این شرکت است و گمان نمیکنم کسی باشد که با سئو سر و کار داشته باشد ولی این شخص را نشناسد و با نام او بیگانه باشد!
پسوند فایلها با هم برابرند
این بدان معناست که .php بهتر از .asp یا .html یا .htm نیست. از دید گوگل، همه اینها ارزش یکسانی دارند.
در انتهای یوآرال از .exe یا دیگر پسوندهایی که معمولاً در دادههای باینری به کار میرود، استفاده نکنید
اگر آدرس اینترنتی را با .exe یا دیگر پسوندهایی که اغلب در اطلاعات باینری مورد استفاده است خاتمه دهید، ممکن است گوگل فایل را ایندکس نکند یا شاید مشکلات دیگری به وجود آید، زیرا چه بسا گوگل چنین تصور کند که یوآرال مزبور به یک فایل داده باینری واقعی اشاره دارد.
در نام فایل به جای زیرخط از خط فاصله استفاده کنید
گوگل خط فاصله را به زیرخط (underscore) ترجیح میدهد.
در این حالت اگر یوآرال شما به صورت test_word.htm باشد، چه بسا گوگل آن را به test_word در یوآرال تفسیر کند و نه test بعلاوه word.
الگوریتم گوگل هیچ تنبیهی برای خط فاصلههای به کار رفته در یوآرال در نظر نمیگیرد
بله درست است ولی اگر شما یک یوآرال بسیار طولانی داشته باشید و در آن از خط فاصله استفاده کرده باشید، آن وقت ممکن است آرام آرام گوگل را عصبی کنید!
از یک یوآرال در کل سایت استفاده کنید
در استفاده از یوآرال وحدت رویه داشته باشید چرا که در غیر این صورت ممکن است گوگل آن را به عنوان مطلب کپی شده تلقی کند.
به عنوان مثال، اگر صفحه اصلی سایتتان (هوم پیج) به صورت yoursite.com/.index.html است، باید در همه جای سایت از همین آدرس استفاده کنید.
برای اشاره به نام فایلهای پیشفرض از 301 ریدایرکت استفاده کنید
تغییرات پیش فرض یا رایج در یوآرالها باید با 301 ریدایرکت، به یک یوآرال ارجاع داده شود.
به عنوان مثال، اگر yoursite.com یا yoursite.com/index.htm یا yoursite.com/index.html همگی به یک جا اشاره میکنند، بهتر آن است که با استفاده از 301 ریدایرکت، همه آنها را به یک یوآرال ارجاع دهید.
نسخه دارای www و بدون www سایت ممکن است با هم متفاوت دیده شود
این هم موضوعی است که به محتوای تکراری باز میگردد.
گوگل میتواند با یوآرالهای دارای www و بدون www به عنوان صفحات کاملاً متفاوت برخورد کند.
بنابراین شما باید حتماً فقط از یکی از اینها در لینکهای خود استفاده کنید و موارد دیگر را به 301 ریدایرکت ارجاع دهید.
گوگل، یوآرالهای پویا و ایستا را به یک چشم میبیند
گوگل بین یوآرالهای پویا (dynamic) و ایستا (static) تفاوت چندانی قائل نیست و یکی را بر دیگری ترجیح نمیدهد.
البته گفتنی است که استفاده از کلمات کلیدی در یوآرال، بهبود سئو را به دنبال دارد.
این موضوعی است که باید به جای خود بحث شود.
رتبه صفحه در سایتهای پویا و ایستا یکی است
گوگل به هر دو نوع صفحه – اعم از پویا یا ایستا – یک رتبه صفحه اختصاص میدهد.
در یوآرالهایپویا فقط از 2 یا 3 پارامتر استفاده کنید
این توصیه مت کاتس است: سعی کنید در یوآرالهای پویا، فقط 2 الی 3 پارامتر را به کار ببرید.
در یوآرالهای پویا از عدد استفاده نکنید
در یوآرالهای خود از اعداد استفاده نکنید، زیرا ممکن است خزنده گوگل آنها را به عنوان یک session id ببیند و دچار سردرگمی شود.
سخن آخر
هدف شما ایجاد کانورژن (تبدیل) است. اجرای تاکتیکهای سئو بنیان محکمی برای شما میسازد که گوگل را از حضور شما مطلع میکند و کاربران را به سمت شما جذب میکند. صفحهای که خوب بهینهسازی شده باشد، تجربه کاربری به یاد ماندنی ایجاد میکند و برند شما را تقویت میکند.
بدین وسیله ترافیک شما بالا میرود، رتبه موتور جستجوی شما برای بیشتر کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان بهبود مییابد و برایتان لید یا سرنخ میآورد.