طراحی سایت

تگ hreflang چیست؟ تاثیر تگ hreflang بر سئو سایت

استفاده از تگ یا برچسب جهت سازماندهی و طبقه بندی محتواهای وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است و جستجو و ارزیابی اطلاعات موجود در صفحات سایت را برای موتورهای جستجو ساده و آسان می‌سازد. تگ hreflang یکی از کاربردی‌ترین تگ‌ها در دنیای وب است که معمولا در سایت‌های چندزبانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تگ hreflang چیست؟ آیا استفاده از آن موجب بهبود سئوی سایت خواهد شد؟ hreflang نوعی تگ HTML است که زبان هدف و محدوده جغرافیایی یک صفحه جهت نمایش به کاربران را تعیین می‌کند.

این تگ در واقع زبان مورد استفاده در یک صفحه را به موتورهای جستجو از جمله گوگل اعلام می‌کند تا نتایج بومی سازی شده و مختص به موقعیت جغرافیایی کاربران را به آنها نمایش دهد. استفاده از تگ hreflang تاثیر مستقیمی بر سئو سایت و بهبود تجربه کاربران خواهد داشت. در ادامه این مطلب موضوع تگ hreflang چیست را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم و نحوه قرار دادن این تگ پرکاربرد در وب سایت را نیز به شما آموزش خواهیم داد. با سیتی سایت همراه باشید.

تگ hreflang چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، hreflang یک تگ HTML است که توسط موتور جستجوگر گوگل برای تعیین زبان و محدوده جغرافیایی صفحات وب استفاده می‌شود. اگر صفحات سایت خود را به زبان‌های مختلف ترجمه کرده‌اید، با قرار دادن تگ hreflang در آنها به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا صفحه‌ای که با زبان و موقعیت جغرافیایی کاربران مطابقت دارد را به آنها نمایش دهد.

به عنوان مثال اگر یکی از صفحات سایت شما دارای دو نسخه انگلیسی و فرانسوی است، با قرار دادن تگ hreflang تعیین می‌کنید که گوگل بر اساس موقعیت جغرافیایی و زبان ترجیحی کاربر، محتوای صفحه موردنظر را با چه زبانی (انگلیسی یا فرانسوی) به وی نمایش دهد. بدین ترتیب اگر زبان کاربر موردنظر انگلیسی باشد باید از تگ hreflang=”en” و اگر فرانسوی باشد نیز باید از تگ hreflang=”fr” استفاده نمایید. با قرار دادن تگ hreflang در صفحات سایت خود می‌توانید محتواهای آن را به طور خاص برای کاربران کشورهای مختلف بومی سازی کنید.

تگ hreflang چیست؟

مزایا و اهمیت استفاده از تگ hreflang

سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که چرا استفاده از تگ hreflang مهم است؟ استفاده از این تگ کاربردی به وب سایت‌های بین المللی و چند زبانه کمک می‌کند تا بهترین نسخه از وب سایت خود را در اختیار کاربران سراسر دنیا قرار دهند. از طرفی دیگر استفاده از این تگ موجب بهبود تجربه کاربری (User Experience) نیز خواهد شد؛ زیرا زمانی که یک کاربر غیرانگلیسی به عنوان مثال آلمانی زبان، صفحه‌ای از وب سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل مشاهده می‌کند، محتواهای آن صفحه به زبان بومی منطقه جغرافیایی کاربر یعنی آلمانی نمایش داده می‌شود نه زبان انگلیسی!

تگ hreflang همچنین موجب کاهش نرخ پرش کاربر (Bounce Rate) و افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) نیز خواهد شد؛ زیرا در این صورت محتواهای وب سایت شما در بهترین و مناسب‌ترین حالت در دسترس کاربران قرار می‌گیرند و آنها را نسبت به بازدید ترغیب می‌کنند. بدین ترتیب محتواهای سایت با زبان اختصاصی کاربران نمایش داده می‌شوند و مانع از خروج زودهنگام آنها از سایت می‌شود. از طرفی دیگر استفاده از تگ hreflang از تشخیص محتواهای تکراری توسط گوگل و عدم ایندکس آنها جلوگیری خواهد کرد.

به عنوان مثال تصور کنید که در وب سایت خود محتوای یکسانی با URLهای مختلف به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و آلمانی دارید. بدون استفاده از تگ hreflang اختصاصی برای هر صفحه، گوگل محتواهای این صفحات را تکراری تشخیص داده و تنها یک صفحه را ایندکس می‌کند. در این موقعیت تگ hreflang به موتور جستجوگر گوگل اعلام می‌کند که اگرچه محتواهای این صفحات مشابه یکدیگر است اما مخاطبان مختلفی را هدف قرار می‌دهند؛ بنابراین تمامی آنها باید ایندکس شوند.

تاثیر تگ hreflang در سئو

استفاده از تگ hreflang تاثیر بسزایی بر بهبود سئو سایت داشته و وب سایت شما را سازماندهی می‌کند. این تگ، سیگنال‌های مناسبی را جهت رتبه بندی صفحات سایت در اختیار موتورهای جستجوگر قرار می‌دهد و به آنها نشان می‌دهد که شما به عنوان وب مستر کدام زبان و کدام کشور را برای یک صفحه خاص، هدف قرار داده‌اید و این صفحه باید به کدام گروه از کاربران نمایش داده شود. بدین ترتیب زمانی که محتواهای مرتبط در صفحه نتایج جستجوی کاربرانی در کشورهای مختلف قرار گیرند، تجربه کاربری خوبی برای آنان رقم خواهد خورد. همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، بهبود تجربه کاربری یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از تگ hreflang است که این مورد نیز یکی از فاکتورهای مهم و موردتوجه گوگل در زمان رتبه بندی وب سایت‌ها است.

تگ hreflang این اطمینان را به سئوکاران می‌دهد که نتایج جستجو به کاربران به زبان محلی و بومی منطقه جغرافیایی آنها است نه زبان اصلی سایت! عدم تشخیص محتوای کپی توسط گوگل نیز تاثیر تگ hreflang در سئو است و همانطور که اشاره کردیم، موجب ایندکس تمامی صفحات با محتوای مشابه اما زبان‌های متفاوت می‌شود که در حالت عادی و عدم استفاده از این تگ، به عنوان محتوای کپی یا تکراری در نظر گرفته می‌شوند. گوگل در صورت یافتن دو صفحه با محتوای مشابه، تنها یک صفحه را ایندکس و در نتیجه جستجوی کاربران قرار می‌دهد. از طرفی دیگر تشخیص محتواهای تکراری از سوی گوگل موجب افت سئو و کاهش رتبه سایت خواهد شد.

آموزش قرار دادن تگ hreflang در سایت

حال که دانستید تگ hreflang چیست؟ سوال دیگری که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که چگونه می‌توانیم این تگ را به صفحات سایت خود اضافه نماییم؟ برای افزودن تگ hreflang به صفحات موردنظر سه روش ساده وجود دارد که شامل:

  • تگ‌های HTML
  • هدرهای HTTP
  • فایل SITEMAP

در ادامه با آموزش قرار دادن تگ hreflang در سایت با استفاده از این سه روش همراهتان هستیم و شما را با نحوه قرار دادن این تگ کاربردی و مهم در یک صفحه آشنا خواهیم کرد.

تاثیر تگ Hreflang در سئو

تگ ‌های HTML

اولین استراتژی جهت پیاده سازی تگ hreflang در سایت، قرار دادن لینک عناصر HTML hreflang در بخش هر صفحه است. این روش به عنوان ساده‌ترین شیوه اجرای تگ hreflang شناخته می‌شود؛ اما در عین سادگی دارای برخی معایبی نیز هست که شامل:

  • انجام این کار بسیار وقت گیر است؛ زیرا هر زمان که تغییر جدیدی در یک صفحه ایجاد می‌کنید باید به تنظیمات توجه کنید تا مطمئن شوید که تگ مناسب را به هر صفحه اضافه کرده‌اید
  • این روش ممکن است مدت زمان بارگذاری صفحات سایت را افزایش دهد

چرا استفاده از تگ Hreflang مهم است؟

هدرهای HTTP

برای هر محتوای غیر HTML در سایت خود به عنوان مثال فایل PDF می‌توانید از هدرهای HTTP جهت تعیین زبان استفاده کنید؛ زیرا در این صورت دیگر هیچگونه کد HTML در صفحات موردنظر وجود ندارد. در چنین مواردی می توانید از هدرهای HTTP برای تعیین زبان صفحه استفاده نمایید. این روش همچنین جهت افزودن تگ hreflang به صفحات وب نیز کاربرد دارد و برای اکثر محتواها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته منفی که درباره استفاده از هدرهای HTML وجود دارد این است که حجم زیادی در صفحات سایت شما اشغال کرده و اصطلاحا آنها را سنگین می‌کنند. این موضوع موجب عدم بارگذاری سریع صفحات سایت شده و تجربه منفی را برای بازدیدکنندگان رقم خواهد زد.

فایل SITEMAP

استفاده از فایل SITEMAP (نقشه سایت) سومین و البته بهترین روش برای اجرای تمامی تگ‌های hreflang در یک فایل و بهینه سازی فضای سایت است. این روش بسیار ساده است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که  xhtml : link را به قسمت بالای URL صفحه موردنظر اضافه کرده و تمامی نسخه‌های جایگزین صفحه را نیز به پایین  آن اضافه نمایید. با استفاده از این روش می‌توانید به جای افزودن دستی کدهای ترجمه هر صفحه به HTML آن، تمامی تگ‌های مربوطه را در یک فایل اضافه کنید. پس از انجام این کار، نقشه سایت به روز شده را در Google جستجو Console وارد نمایید. از مهم‌ترین مزایای این روش می‌توانیم به سادگی اجرا و عدم تاثیر بر سرعت بارگذاری صفحات سایت اشاره کنیم. 

چالش ها و اشتباهات رایج در استفاده از تگ hreflang

بسیاری از وب مستران در هنگام استفاده و اجرای تگ hreflang در صفحات وب سایت ممکن است دچار خطاها و اشتباهات فنی شوند. عدم اجرای صحیح این تگ در سایت منجر به تشخیص محتوای تکرارای توسط موتور جستجوگر گوگل و در نهایت افت رتبه سایت خواهد شد. بنابراین در زمان استفاده از این تگ باید به برخی نکات ساده اما مهم توجه داشته باشید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نمایید. برخی از اشتباهات رایج در استفاده از تگ hreflang شامل:

عدم وجود تگ بازگشتی

عدم وجود تگ بازگشتی یکی از مشکلات رایج در هنگام استفاده از تگ hreflang است که موجب قطع ارتباط میان صفحات دارای تگ‌های یکسان می‌شود. در این صورت تگ hreflang شما یک طرفه شده و موتور جستجوگر گوگل قادر به درک ارتباط میان صفحات نبوده و در نتیجه آنها را به درستی ایندکس و رتبه بندی نخواهد کرد.

استفاده از تگ‌های ناقص یا نادرست

این مشکل ممکن است بنا بر دلایل مختلفی از جمله خطای انسانی یا ابزار تولید کننده hreflang ایجاد شود. برخی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به تگ‌های نادرست یا ناقص شامل استفاده از زبان یا کدهای کشور اشتباه یا وارد کردن مقادیر نامناسب در کد HTML است. خوشبختانه در این مورد، خزندگان وب تمامی تگ‌های hreflang ناقص و نادرست را شناسایی کرده و به شما هشدار می‌دهند تا بتوانید آنها را برطرف کنید.

وجود صفحات مسدود یا نوایندکس

گاهی ممکن است تگ‌های hreflang خود را در صفحات مسدود شده یا ایندکس نشده سایت خود قرار دهید که در این صورت موتورهای جستجو آنها را نادیده می‌گیرند؛ زیرا این صفحات هیچگونه ارزش و اعتباری نداشته و وجود تگ hreflang در آنها نیز تاثیری بر زبان نمایشی به کاربران نخواهد داشت.

لینک دهی به صفحات ریدایرکت شده

تمامی وب سایت‌ها پس از مدتی رشد و پیشرفت می‌کنند و بسیاری از وب مستران در این مسیر اغلب از تکنیک ریدایرکت به محتوای جدید استفاده می‌کنند تا سئوی سایت خود را بهبود بخشند. با این حال، تگ های hreflang باید به یک صفحه وب متعارف و رسمی اشاره کنند. بنابراین اگر تگ hreflang شما به یک صفحه ریدایرکت شده اشاره کند، گوگل به راحتی کل تگ را نادیده گرفته و خود به تنهایی تصمیم می‌گیرد که چه محتوایی را به کاربر نمایش دهد.

اشتباهات رایج در استفاده از تگ hreflang

استفاده همزمان از تگ hreflang و تگ canonical در یک صفحه

گاهی ممکن است به صورت همزمان از تگ hreflang و تگ canonical در یک صفحه استفاده نمایید که در این صورت نیز اعتبار تگ hreflang شما از بین رفته و موتور جستجوگر گوگل برای تشخیص اعتبار و رتبه بندی صفحه شما دچار مشکل خواهد شد. بنابراین سعی کنید در صفحاتی که تگ canonical قرار دارد از تگ hreflang استفاده نکنید.

استفاده از تگ hreflang تنها در هدر صفحه اصلی

استفاده از تگ hreflang تنها در هدر صفحه اصلی نیز اشتباه رایج دیگری در رابطه با قرار دادن این تگ در صفحات سایت است. در صورتی که تگ hreflang علاوه بر هدر صفحه اصلی باید در هدر تمامی صفحات قرار گیرد تا توسط موتور جستجوگر گوگل شناسایی و تایید شود.

استفاده از زبان های مختلف در یک تگ hreflang

به یاد داشته باشید که هر تگ hreflang تنها مختص به یک زبان است و نباید در یک تگ از چندین زبان مختلف استفاده نمایید. بنابراین برای هر url تنها باید یک زبان خاص با یک تگ hreflang استفاده شود تا گوگل بتواند زبان موردنظر و ارتباط میان صفحات را تشخیص دهد.

با در نظر داشتن این نکات می‌توانید از بروز خطا در قرار دادن تگ hreflang در صفحات وب سایت خود جلوگیری کرده و این تگ کاربردی را به درستی جهت تعیین زبان دلخواه صفحات سایت خود مورد استفاده قرار دهید.

تگ hreflang

جمع بندی

ما در این مطلب موضوع تگ hreflang چیست؟ را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم و شما را با تاثیر تگ hreflang در سئو سایت نیز آشنا کردیم. همانطور که خواندید این تگ جهت تعیین زبان و محدوده جغرافیایی صفحات وب استفاده می‌شود تا محتوای سایت با زبان و موقعیت جغرافیایی کاربران تطابق داشته باشد.

استفاده از تگ hreflang موجب بهبود تجربه کاربری، افزایش نرخ تبدیل و عدم تشخیص محتوای تکراری توسط گوگل می‌شود که تمامی این فاکتورها در کنار یکدیگر موجب بهبود سئوی وب سایت‌های چند زبانه و رتبه بندی آنها در صفحه نتایج جستجو خواهند شد. بنابراین اگر وب سایت شما چند زبانه است، حتما از تگ کاربردی hreflang جهت تعیین زبان صفحات سایت خود بر اساس موقعیت مکانی و زبان بازدیدکنندگان استفاده نمایید.

منابع:

www.searchenginejournal.com/hreflang-beginner-guide/446898/#close

ahrefs.com/blog/hreflang-tags

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *