راه اندازی فروشگاه اینترنتی در حال حاضر به عنوان یکی از رویکردهای پرطرفدار کسب درآمد در فضای وب شناخته میشود که از زمان شیوع ویروس کرونا نیز رواج بیشتری پیدا کرده است. راه اندازی فروشگاه آنلاین شاید در ظاهر ساده به نظر برسد اما دارای برخی چالشهای جدی است که در صورت عدم توجه به آنها قطعا با شکست مواجه خواهید شد. اما مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست و چه عواملی موجب عدم پیشرفت و سوددهی یک وب سایت فروشگاهی خواهند شد؟
بدیهی است که برای شروع هر کسب و کار ابتدا باید تمامی زوایای آن را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم چالشهایی که احتمالا در آینده با آنها مواجه میشویم را پیش بینی کرده و برایشان راه حل مناسب پیدا کنیم. راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز به همین ترتیب است و پیش از انجام هرگونه اقدام در راستای شروع فعالیت تجاری در وب باید با مشکلات و دلایل عدم موفقیت یک فروشگاه آنلاین آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید در کوتاهترین زمان، توجه و اعتماد مشتریان را جلب کرده و به سوددهی برسید. در ادامه این مطلب مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی را به طور کامل مورد بررسی قرار میدهیم و شما را با چالشهای شروع کسب و کار آنلاین آشنا خواهیم کرد. با سیتی سایت همراه باشید.
طراحی سایت فروشگاهی با طراحان سیتی سایت شما را به اهداف خود نزدیک میکند.
مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی
پیش از پرداختن به مشکلات فروشگاه آنلاین ابتدا بهتر است مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که میدانید فروشگاه اینترنتی یک پلتفرم آنلاین همچون وب سایت و یا صفحهای در اینستاگرام است که به صورت مجازی و غیرحضوری خدمات خود را به مشتریان ارائه میدهد. طیف گستردهای از مردم نیز امروزه به خرید اینترنتی علاقه مند شده و از پلتفرمهای فروش آنلاین حمایت میکنند. با این حال راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز مانند هر شغل دیگری دارای مزایا و معایب خاصی است که پیش از اقدام به شروع فعالیت در این حوزه باید با آنها آشنایی داشته باشید.
مهمترین مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی شامل:
- از بین رفتن مرزهای جغرافیایی و دسترسی به طیف گستردهای از مشتریان
- عدم وجود محدودیت زمانی برای خرید و فروش
- عدم نیاز به انبار کردن محصولات
- هزینه راه اندازی پایینتر
- تسریع و تسهیل انجام فرآیند خرید
- کاهش هزینههای عملیاتی همچون اجاره فروشگاه و یا حقوق کارمندان
از مهمترین معایب و چالش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- رقابت سنگین و گسترده
- امکان بروز مشکلات فنی در سایت و قطع ارتباط با مشتریان
- عدم امکان برقراری ارتباط مستقیم با خریداران
- زمانبر بودن فرآیند جلب اعتماد مشتریان
با کمی دقت در این موارد درمییابیم که مزایای شروع کسب و کار اینترنتی از معایب آن بسیار بیشتر است و این بدان معناست که در صورت آشنایی با مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی و روشهای غلبه بر آن میتوانید در مدت زمانی کوتاه اعتماد مشتریان را جلب کرده و از وب سایت فروشگاهی خود کسب درآمد کنید.
مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی
همانطور که اشاره کردیم، راه اندازی هر کسب و کار چالشها و مشکلات خاص خود را به دنبال دارد و راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما شناسایی موانع به شما کمک میکند تا بر مشکلات غلبه کرده و از آنها در جهت رشد و توسعه حوزه فعالیت خود استفاده نمایید. در این بخش برخی از مهمترین چالش های طراحی سایت فروشگاهی که موجب شکست کسب و کار شما خواهند شد را به طور کامل مورد بررسی قرار میدهیم. اصلیترین مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی شامل:
جلب اعتماد کاربران
جلب اعتماد کاربران یکی از مهمترین چالش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی است که ارتباط مستقیمی با میزان فروش و رونق کسب و کارهای آنلاین دارد. در چندین سال اخیر تعداد وب سایتهای فروشگاهی رشد چشمگیری داشته است و این بدان معناست که کاربران برای خرید یک محصول میتوانند چندین وب سایت را مورد بررسی قرار دهند و در نهایت نیز معتبرترین سایت را برای ثبت سفارش خود انتخاب نمایند.
اما چه عواملی موجب جلب اعتماد کاربران و انتخاب وب سایت شما برای خرید خواهند شد؟ از آنجایی که مشتریان برای خرید از یک وب سایت فروشگاهی باید اطلاعات شخصی خود همچون شماره تماس و آدرس منزل را وارد نمایند؛ تامین امنیت سایت و محافظت از حریم شخصی کاربران به عنوان مهمترین گام در جهت جلب اعتماد آنان در نظر گرفته میشود. دریافت اینماد برای سایت و گرفتن درگاه بانکی معتبر نیز از دیگر اقدامات مهم جهت جلب اعتماد کاربران است که خیال آنها را بابت امنیت بالای سایت شما راحت خواهد کرد.
عدم طراحی حرفه ای ساختار ظاهری سایت
ساختار و جذابیت بصری سایت نیز همچون عوامل مرتبط با تامین امنیت سایت، تاثیر بسزایی بر جلب اعتماد کاربران و تصمیم خرید آنان خواهد داشت. جلوه بصری سایت در واقع اولین نکتهای است که کاربران در هنگام بازدید از یک سایت به آن توجه میکنند. بنابراین اگر ساختار ظاهری سایت شما از جذابیت کافی برخوردار نباشد قطعا توجه طیف گستردهای از کاربران را از دست میدهید و قادر به جلب اعتماد آنان نخواهید بود. برای طراحی حرفهای ساختار ظاهری سایت خود باید به عواملی همچون انتخاب رنگ و قالب مناسب، فونت خوانا، قرار دادن تصاویر جذاب و باکیفیت و همچنین دسترسی سریع و آسان به بخشهای مختلف سایت توجه ویژه داشته باشید. اگر کاربران در نگاه اول قادر به برقراری ارتباط با وب سایت شما نباشند به احتمال زیاد آن را ترک خواهند کرد؛ بنابراین به منظور جلوگیری از ایجاد تجربه کاربری منفی باید به ساختار ظاهری سایت و نحوه قرارگیری عناصر مختلف در آن دقت کافی داشته باشید.
استفاده از تصاویر نامناسب
عدم تهیه تصاویر مناسب و باکیفیت از محصولات نیز یکی دیگر مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی است که موجب کاهش چشمگیر میزان فروش شما خواهد شد. مشتریان در هنگام خرید آنلاین و برای انتخاب محصول موردنظر خود امکان مشاهده و لمس محصول از نزدیک را نداشته و تنها به تصاویر آن دسترسی دارند. اگر تصاویر محصولات شما از کیفیت بالایی برخوردار نباشند، کاربران با مشاهده آنها قادر به بررسی جزئیات محصول نبوده و در این موقعیت نیز از خرید آن صرف نظر میکنند. بنابراین برای ایجاد انگیزه خرید در مخاطبان باید تصاویر باکیفیت و از زوایای مختلف از محصولات در سایت قرار دهید تا تجربه لذت بخشی از خرید آنلاین را برای آنان رقم بزنید.
تولید محتوای غیر حرفه ای
تولید محتوای مناسب برای وب سایتهای فروشگاهی نقش حائز اهمیتی را در میزان فروش آنها ایفا میکند که در صورت عدم موفقیت در این بخش نباید از وب سایت خود انتظار فروش بالایی داشته باشید. منظور از تولید محتوا بخش توضیحات و معرفی مشخصات محصولات است که کاربران با مطالعه آنها میتوانند تمامی اطلاعات موردنیاز از یک محصول را بدست آورده و تصمیم خرید خود را نهایی کنند.
مقاله نکاتی برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی را از دست ندهید.
عدم توانایی در ارائه اطلاعات دقیق و صحیح محصولات یکی از رایجترین مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی است که موجب نابودی کسب و کار شما خواهد شد. بنابراین باید سعی کنید برای بخش تولید محتوای فروشگاه اینترنتی خود از افراد متخصص کمک بگیرید تا بتوانید مشخصات محصولات و تمامی اطلاعات موردنیاز کاربران را به صورت بهینه و در پایین تصاویر در دسترس آنان قرار دهید. تحقیقات انجام شده نشان میدهند که حدود 45 درصد از مشتریان در صورت پیدا نکردن پاسخ سوالات خود درباره یک محصول از خرید آن صرف نظر خواهند کرد.
عدم تعیین قوانین و شرایط مربوط به کالاهای مرجوعی
یکی دیگر از جدیترین مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی عدم تعیین قوانین و شرایط مربوط به کالاهای مرجوعی و یا عودت وجه است. در برخی مواقع ممکن است کالای ارسال شده برای مشتری با کالای سفارش داده شده مغایرت داشته باشد که در صورت بروز این اشتباه باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرید تا اعتماد مشتریان خود را از دست ندهید. تمامی وب سایتهای فروشگاهی موفق دارای قوانین مشخص در خصوص مرجوع ساختن کالا و یا عودت مبلغ پرداختی به مشتریان هستند و آنها را به طور دقیق و شفاف در وب سایت خود ذکر میکنند. مشتریان نیز پیش اقدام به خرید با مراجعه به این بخش میتوانند با سیاست کاری فروشگاه موردنظر آشنا شده و در صورت تمایل نیز سفارش خود را ثبت نمایند. اگر فروشگاه اینترنتی شما دارای قوانین مشخص نباشد، در هنگام بروز چنین مشکلاتی دچار تنش و چالشهای زیادی شده و در طولانی مدت نیز شاهد کاهش تعداد مشتریانتان خواهید بود. بنابراین با وضع قوانین مشخص میتوانید فروشگاه اینترنتی خود را به صورت حرفهای مدیریت کنید.
پیچیدگی فرآیند ثبت سفارش
پیچیدگی و طولانی بودن فرآیند ثبت سفارش محصول از دیگر چالش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی است که خرید آنلاین را برای کاربران دشوار میسازد. برخی وب سایتها در هنگام ایجاد حساب کاربری و یا پر کردن فرم ثبت سفارش و سپس انتقال به درگاه پرداخت، دارای مراحل طولانی هستند و اطلاعات زیادی از کاربران دریافت میکنند. همین موضوع سبب ایجاد خطا و اشتباه در ثبت سفارشها شده و مدیریت سایت را برای شما دشوار خواهد کرد. بنابراین سعی کنید فرآیند ایجاد حساب کاربری، ثبت سفارش و انتقال به صفحه پرداخت را به گونهای طراحی کنید تا کاربران به راحتی و بدون نیاز به کمک و یا تماس با واحد پشتیبانی آنلاین بتوانند خرید خود را انجام دهند.
نحوه ارسال محصولات
نحوه ارسال محصولات یکی دیگر ازمشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی است که بر تجربه خرید مشتریان و انجام خرید مجدد از شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. «تحویل به موقع» و «سالم رسیدن محصولات به دست مشتریان» از جمله چالشهای فروشگاههای اینترنتی محسوب میشوند که گاهی مواقع بنا بر دلایل مختلف با مشکل مواجه میشوند. بسیاری از وب سایتهای فروشگاهی، مرسولات خود را از طریق اداره پست برای مشتریان ارسال میکنند و اداره پست نیز پس از دریافت مرسوله با ارائه کد رهگیری مخصوص، فرستنده و گیرنده را در جریان کامل وضعیت مرسوله قرار میدهد.
در این میان ممکن است برخی پیشامدهای احتمالی رخ دهند و روند ارائه خدمات را دچار اختلال کنند. از طرفی دیگر اداره پست، ارسال هر نوع کالایی را بر عهده نمیگیرد؛ بنابراین پیش ازاقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود ابتدا باید روش ارسال کالا برای مشتریان خود را تعیین کنید. برخی فروشگاهها نیز دارای امکان ارسال با تیپاکس و یا پیک موتوری برای ارسال کالا در شهر خود هستند که سفارش مشتریان را ظرف چند ساعت به دست آنها میرسانند.
عدم توجه به سئو وب سایت
چالش های سئو سایت فروشگاهی از دیگر مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی است که در صورت عدم توجه و رسیدگی به آن نباید انتظار بازدید بالا از وب سایت خود را داشته باشید. یک وب سایت فروشگاهی باید بر اساس اصول و قوانین سئو راه اندازی شود تا بتواند بتواند تجربه کاربری خوبی در هنگام بازدید از سایت را برای مشتریان رقم بزند. از طرفی دیگر وب سایتهای فروشگاهی که با رعایت استانداردهای سئو راه اندازی میشوند معمولا رتبه خوبی در صفحه نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و به دنبال آن نیز میزان بازدید و فروششان افزایش پیدا خواهد کرد.
مواردی همچون تحقیق کلمات کلیدی برای بخش تولید محتوای سایت، سرعت بالای بارگذاری سایت، بهینه سازی تصاویر، طراحی واکنشگرا و موبایل فرندلی سایت، لینک سازی داخلی، ایجاد نقشه سایت (Sitemap)، بهینه سازی ساختار سایت (قرار دادن منوی اصلی، نوار جستجو و یا دسته بندی محصولات) به عنوان مهمترین اقدامات در جهت سئو کردن سایت فروشگاه اینترنتی شناخته میشوند که موجب ارتقا رتبه سایت در صفحه نتایج گوگل و بهبود تجربه کاربران خواهند شد.
تامین امنیت سایت فروشگاهی
از دیگر مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی تامین امنیت آن است که نقش حائز اهمیتی را در فرآیند جلب اعتماد کاربران ایفا میکند. همانطور که اشاره کردیم، مشتریان در وب سایت فروشگاهی شما حساب کاربری ایجاد کرده و اطلاعات شخصی خود را در آن وارد میکنند. بنابراین شما به عنوان مدیر فروشگاه در برابر محافظت از حریم شخصی کاربران و همچنین اطلاعات کارت بانکی آنها در هنگام اتصال به درگاه پرداخت مسئول هستید. با انجام اقداماتی همچون استفاده از سرویس هاستینگ معتبر، تهیه گواهینامه SSL، استفاده از شبکه توزیع محتوا مناسب، دریافت درگاه پرداخت امن و غیره میتوانید امنیت سایت فروشگاهی خود را افزایش دهید.
روش های افزایش امنیت سایت فروشگاهی
دریافت اینماد و درگاه پرداخت
دریافت اینماد و درگاه پرداخت اینترنتی معتبر نیز یکی دیگر از چالش های طراحی سایت فروشگاهی است که برای دریافت آنها باید واجد شرایط باشید و اقدامات اداری لازم را انجام دهید. اینماد نوعی نشان اعتماد الکترونیکی و مجوز فعالیت قانونی است که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک به وب سایتهای اینترنتی اعطا میشود. برای دریافت درگاه پرداخت نیز دو روش درگاه مستقیم و واسط وجود دارد که با توجه به نوع و گستردگی فروشگاه اینترنتی خود میتوانید نسبت به دریافت یک درگاه اقدام نمایید.
راهنمای کامل گرفتن درگاه پرداخت برای سایت
با آگاهی از مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی میتوانید به راحتی بر آنها غلبه کرده و از بروز چالشهای غیرمنتظره نیز جلوگیری نمایید.