طراحی سایت چند زبانه (Multilingual Website) به عنوان بهترین روش جهت توسعه کسب و کارها در بازار جهانی و دستیابی به کاربران بین المللی شناخته میشود. امروزه بسیاری از وب سایتهای فروشگاهی، شرکتی، پزشکی، خبری و غیره به منظور توسعه حوزه فعالیت خود و برقراری تعامل با کاربران غیر ایرانی اقدام به دو زبانه و یا چند زبانه کردن سایت خود میکنند. طراحی وبسایت چند زبانه به شما کمک میکند تا با کاربران و مشتریان خارجی ارتباط برقرار کرده و آنان را با خود همراه سازید. بسیاری از توسعه دهندگان وب گمان میکنند که تنها با ترجمه محتواهای وب سایت به زبانهای مختلف میتوانند آن را به وب سایتی چند زبانه تبدیل کنند. در صورتی که چنین نیست و طراحی سایت چند زبانه تنها در ترجمه محتواها و بخشهای مختلف سایت خلاصه نمیشود. برای آنکه بتوانید سایت خود را برای کاربران بین المللی بهینه سازی کنید باید برخی از استراتژیهای مربوط به بازاریابی دیجیتال و طراحی سایت چند زبانه را در آن پیاده سازی نمایید تا در صفحه نتایج جستجوی آنان قرار گیرید. در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره طراحی سایت چند زبانه بدانید را مورد بررسی قرار میدهیم و اصول طراحی آن را نیز به شما آموزش خواهیم داد. با سیتی سایت همراه باشید.
وب سایت چند زبانه چیست؟
پیش از پرداختن به روش و نکات مربوط به طراحی سایت چند زبانه ابتدا بهتر است مفهوم و سازوکار وب سایت چند زبانه را مورد بررسی قرار دهیم. وب سایت چند زبانه به وب سایتی گفته میشود که محتواهای آن به چندین زبان دنیا در دسترس کاربران قرار دارد. تحقیقات نشان میدهند که زبان حدود 25 درصد از کاربران اینترنت، زبان انگلیسی است و به همین دلیل بسیاری از وب سایتها اقدام به طراحی سایت دو زبانه یعنی زبان فارسی و انگلیسی میکنند.
با این حال تصمیم به طراحی سایت چند زبانه یا دو زبانه به هدف و میزان گستردگی کسب و کار شما بستگی دارد. حقیقت آن است که علاوه بر انگلیسی زبانهای دیگری همچون چینی، اسپانیایی، عربی و غیره نیز وجود دارند که زبان رسمی طیف گستردهای از کاربران هستند. اما از آنجایی که انگلیسی به عنوان زبان بین المللی در نظر گرفته میشود، بسیاری از صاحبان مشاغل اقدام به طراحی سایت دو زبانه (زبان اصلی کشور خود و زبان انگلیسی) میکنند. در صورتی که طراحی سایت چند زبانه (به عنوان مثال فارسی، انگلیسی، عربی و آلمانی) موجب دسترسی به کاربران بین المللی بیشتر و افزایش میزان بازدید از سایت شما خواهد شد. بنابراین اگر به فکر توسعه چشمگیر کسب و کار خود و فعالیت جدی در بازارهای جهانی هستید، حتما به طراحی سایت چند زبانه فکر کنید.
مزایای طراحی سایت چند زبانه
طراحی سایت چند زبانه مزایای بسیاری را برای مشاغل آنلاین و وب سایتها به همراه دارد که از مهمترین آنها میتوانیم به افزایش میزان بازدید سایت و فعالیت در سطح بین المللی اشاره کنیم. سایر مزایای طراحی وبسایت چند زبانه شامل:
برقراری تعامل و ارتباط موثرتر با کاربران
شاید زبان انگلیسی به عنوان زبان رایج و غالب وب شناخته شود اما این بدان معنا نیست که تمامی کاربران تمایل داشته باشند تا از یک وب سایت انگلیسی زبان خرید کرده و یا مطالب آن را مطالعه کنند. بر اساس نتایج یک تحقیق حدود 75 درصد از کاربرانی که زبان مادری آنها انگلیسی نیست، ترجیح میدهند کالاهای موردنیاز خود را از وب سایتی خریداری کنند که به زبان بومی آنها طراحی شده است. بنابراین بهتر است تنها تمرکز خود را بر زبان انگلیسی معطوف نکنید و با توجه به موقعیت مکانی و زبان مخاطبان هدف، وب سایت خود را به صورت چند زبانه طراحی کنید تا بتوانید ارتباط بهتر و موثرتری با کاربران برقرار کرده و آنها را نسبت به بازدید و یا خرید از سایت خود ترغیب نمایید.
دسترسی به طیف گسترده تری از کاربران
با طراحی سایت چند زبانه به خصوص وب سایت فروشگاهی چند زبانه میتوانید محصولات و خدمات خود را در دسترس طیف گستردهای از مخاطبان سراسر دنیا قرار دهید. یعنی دیگر به کاربران ایرانی محدود نیستید و میتوانید در سطح جهانی فعالیت کرده و کسب و کار خود را توسعه دهید.
جلب اعتماد و رضایت مشتریان
زمانی که وب سایت خود را به صورت چند زبانه و برای کاربران بین المللی بهینه سازی کنید، قطعا تجربه بهتری از بازدید و خرید از سایت را برای بازدیدکنندگان رقم خواهید زد. زمانی که کاربران در هنگام بازدید از سایت شما با مشکلات فنی، ساختاری و اشتباهات مرتبط با زبان دوم مواجه نشوند، بدیهی است که بسیار سریع به شما اعتماد کرده و تلاش شما در راستای جلب رضایت آنان را نیز درک خواهند کرد. بدین ترتیب مجددا از سایت شما بازدید میکنند، نظرات مثبت خود را با شما به اشتراک میگذارند، وب سایتتان را به دوستان خود معرفی کرده و باری دیگری نیز از شما خرید خواهند کرد.
ارتقا رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو
بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو یکی دیگر از مزایای طراحی سایت چند زبانه در نظر گرفته میشود؛ زیرا شما با طراحی یک سایت به چندین زبان دنیا در واقع در حال برطرف ساختن نیازهای مشتریان خود هستید. به عنوان مثال شما با ترجمه محتوای وب سایت خود به زبان فرانسوی برای کاربران کشور فرانسه، نیازها و خواستههای آنان را مرتفع میسازید؛ یعنی با بهینه سازی سایت خود بر اساس برخی کلمات و عبارات کلیدی در صفحه نتایج جستجوی کاربران هدف قرار میگیرید و بدین ترتیب رتبه سایت شما در صفحه نتایج جستجو ارتقا پیدا خواهد کرد. به دنبال بهبود رتبه در صفحه نتایج جستجو همچنین شاهد افزایش میزان بازدید، کاهش نرخ پرش، بهبود نرخ تبدیل، ایجاد مزیت رقابتی، بهبود سئو سایت و در نهایت افزایش میزان فروش خود خواهید بود.
بنابراین اگر به فکر توسعه کسب و کارتان هستید و قصد دارید در سطح جهانی فعالیت کنید و به کاربران برون مرزی و بین المللی خدمات خود را ارائه دههید، طراحی سایت چند زبانه بهترین و کارآمدترین گزینه پیش روی شما است.
اصول طراحی سایت چند زبانه
همانطور که اشاره کردیم، اکثر صاحبان مشاغل اقدام به طراحی سایت دو زبانه (فارسی و انگلیسی) کرده و از سایر زبانها غافل میشود. بر اساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، تنها یک پنجم از مردم دنیا به زبان انگلیسی صحبت میکنند که با تطبیق این آمار در دنیای کسب و کار به این نتیجه میرسیم که بخش گستردهای از بازار جهانی که دارای پتانسیل بالا هستند هنوز کشف نشدهاند. از این رو طراحی سایت چند زبانه به شما کمک میکند تا به مناطقی از دنیا که هنوز توسط کسب و کارهای دیگر کشف نشدهاند، دست پیدا کرده و حوزه فعالیت خود را گسترش دهید. به همین بهانه در این بخش اصول طراحی سایت چند زبانه و نکاتی که در هنگام راه اندازی سایت باید به آنها توجه داشته باشید را به شما آموزش میدهیم. مراحل طراحی سایت چند زبانه عبارتند از:
تعیین اهداف طراحی سایت چند زبانه
«تعیین هدف» به عنوان اولین قدم در طراحی سایت چند زبانه در نظر گرفته میشود که شما را در مسیر صحیحی از تدوین استراتژی برای راه اندازی سایت قرار میدهد. شما در همان ابتدا باید مشخص کنید که چه زبانهایی را میخواهید به وب سایت خود اضافه نمایید. انتخاب زبان نیز به عواملی همچون محدوده جغرافیایی کاربران هدف، میزان بودجه و منابع در دسترس شما بستگی دارد. تولید محتوای کاربرپسند و یونیک برای مخاطبانی که در نقاط مختلف دنیا ساکن هستند، کار سادهای نیست و در همان ابتدا باید برای ترجمه و تولید محتوای وب سایت از نیروهای متخصص هر زبان کمک بگیرید تا بتوانید سایت خود را به صورت حرفهای و اصولی راه اندازی کنید.
انتخاب دامنه برای وب سایت
پس از انتخاب زبانهای مقصد برای وب سایت اکنون باید روش طراحی سایت چند زبانه خود را انتخاب کنید. راه اندازی وبسایت چند زبانه به دو روش امکان پذیر است: روش اول با استفاده از رویکرد دامنه اصلی و زیر مجموعهها (Subdomain) و روش دوم با استفاده از دامنههای جداگانه. هریک از این روشها مزایا و معایب خاص خود را دارند اما استفاده از subdomain برای طراحی سایت چند زبانه انتخاب مناسبتر و کاربردیتر در نظر گرفته میشود؛ زیرا با استفاده از این روش میتوانید به تعداد زبانهایی که میخواهید بر روی وب سایت خود قرار دهید، یک سایت مجزا در یک subdomain مجزا و با زبانهای گوناگون طراحی کنید. در این روش همچنین میتوانید برای هر زبان از یک قالب و ساختار جداگانه استفاده کنید و هم میتوانید یک قالب و ساختار یکسان را برای تمامی زبانهای سایت مورد استفاده قرار دهید.
انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب
انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CMS) مناسب نیز یکی دیگر از مراحل مهم طراحی سایت چند زبانه است که به شما کمک میکند تا محتوای دیجیتال وب سایت چند زبانه خود را مدیریت کنید. در حال حاضر دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) و جوملا (Joomla) به عنوان بهترین و کاربردیترین CMSها شناخته میشوند که هر دو آنها متن باز بوده و دارای قابلیت ویرایش تنظیمات و شخصی سازی هستند. این دو سیستم مدیریت محتوا نیز دارای مزایا و معایبی هستند که در هنگام طراحی سایت چند زبانه باید با آنها آشنایی داشته باشید.
اما مهمترین تفاوتی که این دو سیستم با یکدیگر دارند این است که جوملا به صورت پیش فرض دارای گزینه مربوط به طراحی و راه اندازی وب سایت چند زبانه است اما سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای راه اندازی یک سایت چند زبانه به نصب پلاگین نیاز دارد. پلاگینهایی همچون WPML، Polylang و Weglot به عنوان بهترین پلاگینهای ترجمه و چند زبانه کردن وب سایتهای وردپرسی شناخته میشوند که امکانات کاربردی را برای طراحی سایت چند زبانه با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس در اختیار شما قرار میدهند.
استخدام مترجمان حرفه ای
بزرگترین اشتباهی که اکثر توسعه دهندگان در هنگام طراحی سایت چند زبانه مرتکب میشوند این است که به جای استخدام نیروهای انسانی جهت ترجمه محتواهای وب سایت، از پلاگینها و نرم افزارهای آنلاین ترجمه استفاده میکنند. پلاگینها محتواهای سایت شما را مانند یک ربات و بدون درکی از معنا و مفهوم آن و تنها به صورت کلمه به کلمه ترجمه میکنند. به همین جهت ممکن است بسیاری از محتواهای شما که با استفاده از پلاگین و یا نرم افزارهای مختلف ترجمه شدهاند، برای کاربران غیر ایرانی قابل درک نباشد.
از این رو به شما پیشنهاد میکنیم که برای هر زبان از یک مترجم کمک بگیرید تا محتواهای سایت را با درک کاملی از هدف و معنای آنها به زبان مقصد ترجمه کنند. نیروهای انسانی میتوانند مطالب را از منظر احساسی، منطقی و علمی به خوبی درک و آنالیز کرده و سپس آنها را به زبان دوم ترجمه کنند. بنابراین اگر میخواهید محتواهای سایت شما برای کاربران هدف قابل درک باشند باید از مترجمان حرفهای کمک بگیرید و به هیچ وجه ترجمه محتواهای سایت خود را به پلاگینها نسپارید.
قرار دادن منوی انتخاب زبان در سایت
منوی انتخاب زبان سایت یکی از مهمترین و اصلیترین قابلیتهای یک سایت چند زبانه است که کاربران با مراجعه به آن میتوانند زبان موردنظر خود را برای نمایش محتواهای سایت انتخاب کنند. منوی انتخاب زبان وب سایتها معمولا در قسمت بالایی و در گوشه سمت راست صفحه اصلی قرار دارد که محل استاندارد جهانی قرار دادن منوی انتخاب زبان است و کاربران نیز با آن آشنایی دارند. شما همچنین میتوانید منوی انتخاب زبان را بر اساس سلیقه خود و نوع طراحی و ساختار سایت در قسمت هدر، فوتر و یا سایدبار نیز قرار دهید.
طراحی منوی انتخاب زبان سایت
پس از انتخاب مکان موردنظر برای قرار دادن منوی انتخاب زبان، حال باید شکل ظاهری آن را طراحی کنید. پیش از هر چیز ابتدا باید از زبانهایی که در وب سایت ارائه میدهید، یک لیست کامل تهیه کنید. حال باید تصمیم بگیرید که میخواهید این زبانها را به چه صورتی در منوی انتخاب زبان سایت قرار دهید. برای انجام این کار میتوانید از دو روش «نوشتن نام زبان» و یا «قرار دادن تصویر پرچم مربوط به زبان کشور موردنظر» استفاده کنید. اما پیشنهاد ما به شما این است که نام زبان را در منو بنویسید زیرا پرچمها نمادی از ملتها هستند و به زبان خاصی اشاره نمیکنند. بنابراین در منوی انتخاب زبان سایت بهتر است نام کامل و صحیح زبان را بنویسید تا کاربران به راحتی بتوانند زبان دلخواه خود را پیدا کنند.
بهینه سازی سایت
بهینه سازی سایت نیز یکی دیگر از مراحل مهم و حیاتی در طراحی سایت چند زبانه است که تاثیر بسزایی بر تعیین رتبه و جایگاه آن در صفحه نتایج جستجو دارد. پیاده سازی اصول و قوانین سئو در سایت چند زبانه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در صورت اجرای صحیح میتواند موجب افزایش نرخ بازدید از سایت شود. اقداماتی همچون ترجمه URL صفحات سایت، تحقیق کلمات کلیدی در زبانهای مختلف، ترجمه باکیفیت محتواها، ترجمه توضیحات متا (Meta Descriptions)، استفاده از تگهای hreflang و استفاده از پلاگینهای مرتبط با سئو سایت چند زبانه به عنوان مهمترین اقدامات در جهت بهینه سازی سایت چند زبانه در نظر گرفته میشوند. با پیاده سازی این چک لیست در سایت خود میتوانید سئو آن را به صورت حرفهای انجام داده و رتبه مطلوبی در صفحه نتایج جستجو بدست آورید.
بررسی تایپوگرافی
تایپوگرافی یکی از مهمترین عناصری است که در هنگام طراحی سایت چند زبانه باید به آن توجه داشته باشید که شامل فونت محتواهای سایت و صفحه آرایی آن میشود. برای انتخاب فونت سایت چند زبانه باید به خوانایی آن دقت کنید؛ زیرا یک فونت ممکن است برای زبان انگلیسی بسیار مناسب باشد اما در هنگام ترجمه به زبانهای دیگری همچون روسی و یا آلمانی، خوانا و مناسب نباشد. بنابراین همواره باید از خوانا بودن محتواها به زبانهای مختلف اطمینان حاصل کنید تا تجربه مطلوبی را در هنگام بازدید از سایت خود برای کاربران رقم بزنید.
با طی کردن این مراحل به راحتی میتوانید یک وب سایت چند زبانه حرفهای و کاربر پسند طراحی کرده و فعالیت خود را در سطح بین المللی گسترش دهید.
هزینه طراحی سایت دو زبانه
هزینه طراحی سایت دو زبانه و یا چند زبانه به دلیل وجود روشهای مختلف برای چند زبانه کردن وب سایت، متغیر است و نمیتوانیم قیمت مشخصی را برای آن در نظر بگیریم. هزینه طراحی سایت چند زبانه به عوامل مختلفی همچون نوع سیستم مدیریت محتوا، امکانات وب سایت و تعداد زبانهای آن بستگی دارد که درهنگام برآورد هزینه مورد بررسی قرار میگیرند. گروه طراحان سیتی سایت دارای سالها تجربه در زمینه طراحی سایت چند زبانه و دو زبانه است که وب سایت موردنظر شما را با رعایت تمامی پارامترها و اصول طراحی وب سایت راه اندازی میکند. برای دریافت مشاوره و طراحی وب سایت اختصاصی خود با متخصصان سیتی سایت در ارتباط باشید.