طراحی سایت

چگونه سایت خود را سئو کنیم؟

چگونه سایتم را سئو کنم؟

 

همانطور که میدانید یکی از اقدامات لازم برای یک وب سایت، سئو و بهینه سازی آن است. زمانی که یک سایت راه اندازی می شود، باید از هر لحاظ بهینه شده و نظر کاربر را جلب کند. اما چطور می توانیم یک سایت را از ابتدا و به بهترین شکل سئو کنیم؟ در ادامه این مطلب می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه سایت را سئو کنیم؟

نقش سئو در رتبه وب سایت چیست؟

در پیاده سازی اصول سئو شما ابتدا تلاش می کنید تا ساختار کلی سایت را به نحوی بهینه کنید که کاربر در زمان استفاده از آن یک تجربه عالی داشته باشد. در گام دوم شما تلاش می کنید سایتتان را در به کمک برخی از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری سایتتان، در گوگل بالا بیاورید. 

فرض کنید شما در حوزه لوازم آرایشی فعالیت می کنید و سایتتان را برای کلمه فروش کرم پودر سئو کرده اید. با این کار زمانی که این عبارت توسط کاربران سرچ می شود، احتمال نمایش سایت شما در نتایج اولیه گوگل بسیار زیاد است.

در نتیجه سایت شما توسط افراد بیشتری دیده شده و نرخ بازدید سایت افزایش پیدا می کند؛ در نهایت نیز شما می توانید فروش بیشتری را تجربه کنید.

 

چگونه سایت را سئو کنیم؟

سئو و بهینه سازی سایت به معنای بهبود وضعیت سایت برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو به ویژه گوگل است. ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که پیاده سازی اصول سئو روی سایت، چطور می تواند شما را به صفحه اول گوگل بیاورد؟

چگونه سایت را سئو کنیم؟

در ابتدا بهتر است نحوه عملکرد الگوریتم های موتورهای جستجو را به شما بگوییم. به طور کلی تمامی موتورهای جستجو در رقابت هستند تا بتوانند بهترین نتایج را به کاربران نشان بدهند. در این بین گوگل بیش از همه توانسته نیاز کاربر را پاسخ داده و در بین کاربران سطح وب محبوب شود. هدف اصلی گوگل نمایش وب سایت هایی است که به بهترین نحو توانسته اند به نیاز کاربر پاسخ صحیح بدهند؛ اصول سئو نیز به یک سایت کمک می کند تا در این زمینه بهینه شود. 

در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه سایت خود را سئو کنیم؟

 

  1. انتخاب بهترین کلمه کلیدی برای سایت

چگونه سایت خود را سئو کنیم؟

اولین و مهمترین گام در سئو یک سایت، انتخاب بهترین کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری وب سایت است. کاربران سطح وب به کمک جستجو کلمات کلیدی، پاسخ سوالات خود را پیدا کرده و نیاز خود را برطرف می کنند.

در نتیجه شما باید با توجه به آنچه کاربران جستجو می کنند، سایت خود را سئو کنید. کلمات کلیدی به دو دسته سخت و کلمات کلیدی دم دراز تقسیم می شوند؛ یکی از اشتباهات بزرگ صاحبان وب سایت این است که می خواهند از همان ابتدا روی کلمات کلیدی سخت با جستجو بالا سایت خود را سئو کنند.

اما آنها به این نکته توجه نمی کنند که رتبه گرفتن در کلمات کلیدی سخت، بسیار دشوار و زمانبر خواهد بود. حتی گاهی ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا بتوانید در این کلمات رتبه بگیرید.

به عنوان مثال اگر در زمینه فروش لباس فعالیت می کنید، از همان ابتدا نباید سایتتان را روی کلمات کلیدی مانند ” خرید لباس ” یا فروش لباس ” سئو کنید. بلکه باید روی کلمات کلیدی طولانی که رقابت در آنها بسیار کمتر است کار کنید؛ زمانی که با کلمات کلیدی طولانی در صفحه اول گوگل دیده شوید، می توانید در زمان سریعتری با کلمات کلیدی سخت رتبه بگیرید.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود باید یک استراتژی هوشمندانه داشته باشید. شما باید با توجه به نیاز کاربر، لیستی از کلمات کلیدی مناسب را پیدا کرده و روی سایت خود کار کنید. 

اما چطور کلمات کلیدی مناسب سایت را پیدا کنیم؟ برای این کار شما می توانید از ابزارهایی نظیر google keyword planner، kw finder، keyword tool.io و… استفاده کنید. 

البته برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می کنیم مطلب ” چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟ ” را مطالعه کنید.

علاوه بر این شما می توانید از گوگل نیز کمک بگیرید؛ مطابق با تصویر زیر، زمانی که عبارتی را در اینترنت جستجو می کنید، گوگل لیستی از کلمات کلیدی را به شما پیشنهاد می کند. شما می توانید از این کلمات نیز استفاده کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی  

  1. تولید محتوای سئو شده برای سایت

دومین گام در سئو یک سایت، تولید محتوای هدفمند و سئو شده است. منظور از محتوای سئو شده، محتوایی است که بر اساس نیاز کاربر نوشته شده باشد. شما باید پس از آنکه کلمات کلیدی سایتتان را پیدا کردید، بر اساس نیاز سایت و کاربر اقدام به تولید محتوا کنید. 

پس از آنکه کلمات کلیدی مناسب برای تولید محتوا را پیدا کردید، باید رقبای خود را در این زمینه آنالیز کنید. آنالیز سایت رقیب به شما این امکان را می دهد تا نحوه عملکرد آنها را مورد بررسی قرار داده و از نقاط ضعف یا قدرت آنها الگو بگیرید.

برای تحلیل و بررسی سایت رقیب، می توانید عباراتی را که پیدا کرده اید در گوگل جستجو کنید و سایت هایی که در صفحه اول گوگل قرار دارند را بررسی کنید.

برای آنالیز سایت رقیب باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • موضوع محتوا
  • تعداد کلمات محتوای نوشته شده
  •  تعداد و نوع تصاویر به کار رفته در بدنه محتوا
  • آیا محتوا نیاز به ویدیو دارد یا خیر؟
  • و…

شاید این سوال برایتان مطرح شود که یک محتوا باید چند کلمه باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تعداد کلمات یک محتوا به موضوع آن بستگی دارد.

به عنوان مثال اگر محتوای شما آموزشی باشد، قطعا تعداد کلمات بیشتری نیاز خواهد داشت. در مطلب ” تعداد کلمات محتوا باید چند کلمه باشد؟ ” به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم. سعی کنید به گونه ای محتوای خود را بنویسید که به تمام سوالات کاربران پاسخ کامل بدهد؛ در این صورت است که می توانید نرخ پرش چیست؟ سایت را کاهش داده و نظر مخاطب را جلب کنید.

علاوه بر این، محتوای شما باید از جنبه بصری نیز بتواند مخاطب را جذب کند؛ در نتیجه با توجه به نیاز محتوا از تصاویر با کیفیت یا ویدیو مناسب استفاده کنید.

به این نکته توجه کنید که علاوه بر کلمه کلیدی اصلی محتوا، از کلمات کلیدی هم خانواده یا کلمات LSI نیز در محتوا استفاده کنید. با این کار از تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی جلوگیری کرده و مانع از کیورد استافینگ شده اید. تکرار بیش از حد یک عبارت کلیدی در صفحه، سبب می شود تا گوگل آن محتوا را جریمه کند.

 

  1. سئو داخلی سایت

بهبود سئو داخلی سایت

در پاسخ به سوال برای سئو چه کنیم؟ باید بگوییم که برای بهینه کردن یک وب سایت تنها پیدا کردن کلمات کلیدی و تولید محتوا کافی نیست. شما باید بتوانید ساختار داخلی سایت را از هر نظر بهینه کنید؛ به این کار سئو داخلی یا on page seo می گویند.در مطلب سئو داخلی چیست؟ در مورد تکنیک های on page seo بیشتر صحبت کرده ایم.

برای بهینه سازی داخلی سایت باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بهینه سازی تصاویر سایت
  • بهینه سازی تمامی تگ ها
  • بهبود بهبود سرعت سایت
  • استفاده از هاست با کیفیت
  • لینک سازی داخلی سایت
  • و…

شما میتوانید در مطلب ” بالا بردن سئو سایت ” نکات بیشتری را در این باره مطالعه کنید.

 

  1. سئو خارجی سایت یا off page seo

بهبود سئو خارجی سایت

گام بعدی در سئو یک وب سایت، آموزش سئو خارجی یک سایت است. زمانی که برای سئو داخلی سایت اقدام کنید، آن را برای کاربران بهینه می کنید. اما شما باید بتوانید اعتماد گوگل را جلب کرده و اعتبار سایتتان را در سطح وب افزایش دهید.

برای این کار باید سئو خارجی سایت خود را بهبود ببخشید. از مهمترین اقدامات در زمینه سئو خارجی یک سایت، می توان به گرفتن بک لینک اشاره کرد.

منظور از بک لینک، لینکی است که سایت های دیگر به سایت شما می دهند؛ حال هر چه آن وب سایت رتبه بهتری در گوگل داشته باشد، بک لینکی که به شما میدهد نیز ارزش بیشتری خواهد داشت. با این کار گوگل اینطور برداشت می کند که سایت شما توسط وب سایت های معتبر دیگر تایید شده و می توان به آن اعتماد کرد.

برای پیدا کردن بهترین وب سایت ها برای لینک سازی می توانید مطلب ” بررسی بک لینک های سایت ” را مطالعه کنید. علاوه بر گرفتن بک لینک، فعالیت در شبکه های اجتماعی و خرید رپورتاژ آگهی نیز به شما کمک می کند تا سئو خارجی سایتتان را بهبود بخشید.

 

  1. افزایش سرعت سایت

در پاسخ به سوال چطور سایت را سئو کنیم؟ می توان به افزایش سرعت سایت اشاره کرد. یکی از مهمترین فاکتور ها که گوگل به آن توجه بسیاری دارد، سرعت سایت شما می باشد. موتورهای جستجوی گوگل سرعت سایت شما را با سایت رقیب بررسی میکنند و اگر سرعت سایت شما نسبت به سایت رقیب کمتر باشد، ممکن است سایت شما را به صفحه اول نیاورد.
شما می‌ توانید در سایت خود از تصاویر با حجم کم استفاده کنید. این امر باعث می شود تا سرعت سایت شما افزایش پیدا کند. عوامل دیگری همچون هاست با کیفیت، قالب مناسب، تصاویر و ویدیو های بهینه شده می تواند در سرعت سایت شما موثر باشد. شما می توانید تکنیک های دیگر برای بهبود سرعت سایت را در مطلب ” افزایش سرعت سایت وردپرسی ” مطالعه کنید.

 

  1. حفظ امنیت و اطلاعات کاربران سایت

یکی از عواملی که تاثیر بسزایی در سایت شما دارد و همچنین برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است، امنیت سایت شما می باشد. سایت شما باید دارای پروتکل امنیتی برای امن سازی محیط انتقال اطلاعات در اینترنت یا همان پروتکل ssl باشد.
اگر هنوز این گواهی را برای سایت خود فعال نکرده اید، حتما مطلب چگونه ssl را در وردپرس فعال کنیم؟ را مطالعه کنید.

 

  1. ریسپانسیو بودن سایت

یکی دیگر از نکاتی که هنگام طراحی سایت و سئو بایستی به آن توجه داشته باشید، ریسپانسیو بودن سایت تان است. امروز اکثر کاربران به دلیل در دسترس بودن همیشگی تلفن های همراه، تمامی سرچ های خود را از طریق گوشی موبایل خود انجام می دهند. طبق آخرین آمار نزدیک به 70 درصد کاربران سایت از طریق موبایل به سایت شما وارد می شوند. در نتیجه اکثر طراحان سایت تصمیم گرفتند که برای جلب رضایت این دسته از کاربران که بخش عمده ای از مخاطبان سایت شما را شامل می شوند، سایت خود را ریسپانسیو یا واکنش گرا کنند.

ریسپانسیو که نام دیگر آن موبایل فرندلی است، به علت جذب رضایت مشتریانی که از طریق تلفن همراه جستجو های خود را انجام می دهند، در سئو تاثیر مثبتی دارد.

 

  1. ساخت نقشه ی سایت

نقشه سایت یک آدرس اینترنتی می باشد که لیستی از تمام صفحات سایت شما در آن قرار دارد. هنگامی که هر صفحه در سایت شما انتشار پیدا کند، لینک آن صفحه را می توانید به موتورهای جستجو معرفی کنید و سرعت ایندکس مطالب سایتتان را بالاتر ببرید. سایت مپ دارای یک فایل xml است که مخصوص ربات های گوگل می باشد. در حقیقت تمامی لینک های صفحات شما اعم از تصاویر، مقالات، محصولات و … در نقشه سایت قرار می گیرد.
این امر باعث می‌ شود تا خزنده های گوگل لینک های شما را شناخته و مطلب را سریع تر در دسترس عموم قرار دهند. برای آشنایی بیشتر می توانید مطلب ” ثبت نقشه سایت در گوگل ” را مطالعه کنید.

 

  1. بروزرسانی مستمر محتواها

بروزرسانی محتواها بصورت مستمر هم به افزایش رتبه سایت هم بهبود تجربه کاربری سایت کمک می کند. بروزرسانی محتوای قدیمی به صورت مستمر باعث می شود؛ کاربران مرتبا برای مطالعه محتواهای شما به سایتتان مراجعه کنند. از سوی دیگر خزنده های گوگل بر اساس الگوی بروزرسانی محتواها به سایت شما سر می زنند، از این رو هر چه الگوی بروزرسانی محتوای سایت منظم تر باشد، صفحات سایت شما با سرعت بیشتری ایندکس می شوند. در مطلب افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگل در این باره صحبت کرده ایم. این نکته را در نظر داشته باشید کیفیت محتواها مهم تر از کمیت محتوا است یعنی اینکه اگر شما هفته ای یکبار محتوای با کیفیت منتشر کنید بهتر از این است که هر روز محتوای بی کیفیت ارائه کنید.

 

  1. سئو پیوند یا آدرس صفحات

پیوند یا URL صفحات همان آدرسی است که در بالای صفحات هنگام مراجعه به صفحات سایت دیده می شود. آدرس صفحات باید کاملا مرتبط به موضوع صفحه باشد و به خزنده های گوگل دقیقا بفهماند ان صفحه در مورد چیست. بهتر است آدرس صفحات طولانی نباشد.

برای اینکه ربات های گوگل متوجه موضوع سایت شما شوند، باید از کلمات درست و معنی دار استفاده کنید. زیرا؛ خزنده های گوگل وارد تمام صفحات سایتتان می شوند و آنها را ایندکس کنند، برای اینکه ربات های گوگل،دچار اشتباه نشوند باید URL صفحات به درستی نوشته شده باشند.

  1. عنوان صفحات سایت

عنوان سایت همان چیزی است که در سرچ گوگل به کاربران نشان داده می شود و کاربران با دیدن ان وارد سایت شما می شوند.شاید برایتان این سوال پیش آمده که چگونه تیتر جذاب بنویسیم؟ برای تاثیر عنوان بر سئو سایت، باید از کلمه کلیدی در عنوان استفاده کرد. ترجیحا کلمه ی کلیدی در ابتدای عنوان بکار برده شود. طول عنوان در حد ۵۰ الی ۶۰ کاراکتر باشد، نباید عنوان طولانی باشد. سعی کنید از عناوین جذاب استفاده کنید تا کاربر ترغیب شود روی آن کلیک کند و ترافیک سایت بالا رود.

 

در پایان

در این مطلب سعی کردیم به این موضوع بپردازیم که چگونه یک سایت را سئو کنیم؟ همانطور که گفتیم از اصلی ترین اقدامات لازم در سئو یک سایت، انتخاب درست کلمات کلیدی و تولید محتوا برای آنها است. اما تولید محتوا به تنهایی کافی نیست.

گرفتن بک لینک، بهینه سازی سرعت سایت، خرید رپورتاژ آگهی و … نیز از جمله اقداماتی است که باید برای بهبود وضعیت سایت انجام شود. شاید سئو سایت در ابتدا یک کار ساده و ابتدایی به نظر برسد، اما داشتن یک استراتژی درست و شناخت نیاز سایت از اساسی ترین کاری است که باید پیش از سئو سایت انجام شود.

از این رو پیشنهاد می کنیم برای این کار از یک مشاور حرفه ای سئو کمک بگیرید. تیم سئو سایت سیتی سایت با ارائه خدمات مشاوره و تحلیل سئو رایگان، به شما کمک می کند تا بهترین استراتژی سئو را برای سایت خود آماده کنید.

 

آنالیز رایگان سئو سایت

برای دریافت رایگان گزارش آنالیز و پروپوزال سئوی سایت خود، اطلاعات زیر را وارد کنید.

لطفا فیلدهای ضروری (تلفن و آدرس وب سایت) را وارد کنید

مشاوره سئو


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 11:36

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *