طراحی سایت

وب اپلیکیشن چیست و چه تفاوتی با اپلیکیشن دارد؟

وب اپلیکیشن چیست

 

وب اپلیکیشن ها از یکی از جدیدترین تکنولوژی های دنیای وب و دیجیتال به حساب می آیند. این تکنولوژی از سال 2015 و توسط گوگل رونمایی شد. کاربرد و عملکرد اپلیکیشن های تحت وب با سایت ها و اپلیکیشن های معمولی تفاوت زیادی دارند. در ادامه این مطلب خواهیم گفت که وب اپلیکیشن چیست و نحوه ساخت آن چگونه است؟

وب اپلیکیشن چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است، وب اپلیکیشن یا web application یک نوع اپلیکیشن تحت وب است که از توانایی مرورگرها استفاده می کند و برای اجرای آن لازم است به اینترنت دسترسی داشته باشیم. در واقع برای استفاده از تمامی امکانات این مدل از اپلیکیشن ها شما نیاز به اینترنت یا شبکه های محلی دارید. در وب اپلیکیشن ها بر خلاف وب سایت ها، عملکرد و کارکرد اهمیت بیشتری نسبت به محتوا دارد. وب اپلیکیشن قابل دسترسی از طریق مرورگر های اینترنتی هستند و با هر دستگاهی سازگار هستند و نیازی نیست که مثل اپلیکیشن های موبایل آن ها را دانلود و نصب کنیم.

 

تفاوت وب اپلیکیشن و اپلیکیشن چیست؟

اما سوالی که مطرح می شود این است که web application و اپلیکیشن ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همانطور که در تعریف وب اپلیکیشن گفتیم، این مدل از اپلیکیشن های تحت وب با اینترنت و به صورت آنلاین در دسترس کاربران خود قرار می گیرند. این در حالیست که برای استفاده از اپلیکیشن های معمولی نیازی به اینترنت نداشته و به صورت آفلاین نیز در دسترس می باشند.

دومین تفاوت اپلیکیشن های تحت وب (web app) با اپلیکیشن، در سرعت آنها است. از آنجایی که وب اپلیکیشن ها به اینترنت وابسته هستند، معمولا سرعت کمتری داشته و با تغییر سرعت اینترنت، سرعت آنها نیز تغییر می کند. اما اپلیکیشن های معمولی به صورت آنلاین کار می کنند و سریع تر هستند.

تفاوت دیگر این دو نوع اپلیکیشن، در نحوه بروزرسانی آنها است. از آنجایی که اپلیکیشن های تحت وب به اینترنت متصل هستند، بروزرسانی آن به صورت خودکار انجام می شود؛ این در حالیست که برای بروزرسانی اپلیکیشن های معمولی، باید سازنده نسخه جدید آن را منتشر کرده و شما بار دیگر آن را نصب یا بروزرسانی کنید.

تفاوت وب اپلیکیشن با اپلیکیشن

تفاوت اپلیکیشن تحت وب و وب سایت چیست؟

اولین تفاوت وب سایت و اپلیکیشن های تحت وب این است که در وب سایت اولویت با محتوا می باشد؛ حال این محتوا می تواند فیلم، عکس، متن یا حتی فایل صوتی باشد. در صورتی که در وب اپلیکیشن ها نوع عملکرد اپ، اهمیت زیادی دارد.

دومین وجه تمایز سایت و وب اپ در این است که برای استفاده از سایت حتی برای بار بیستم نیز باید به اینترنت دسترسی داشته باشید؛ در غیر اینصورت محتوای سایت به شما نمایش داده نمی شود. اما در وب اپلیکیشن ها، کافیست تنها یکبار آن را با اینترنت باز کنید؛ می توانید در دفعات بعدی بدون نیاز به اینترنت و به صورت آفلاین از آن استفاده کنید.

 

وب اپلیکیشن آفلاین چیست و چگونه کار می‌کند؟

در بالا گفتیم که برای دسترسی به وب اپلیکیشن ها نیاز به اینترنت دارید؛ اما این امکان برای شما فراهم است که حتی به صورت آفلاین نیز از آن استفاده کنید. اما چگونه؟

اپلیکیشن های تحت وب دارای قابلیتی به نام مخزن برنامه هستند؛ این مخزن برنامه تمامی اطلاعات مختلف سایت را در خود ذخیره می کند. در صورتی که این امکان برای وب اپلیکیشن فعال شده باشد، می تواند تمامی اطلاعات از جمله فایل های تصویری، فایل های CSS، Html و … را مخزن خود ذخیره کند.

زمانی که تمامی این اطلاعات در مخزن برنامه ذخیره شود، امکان استفاده از اپ به صورت آفلاین فراهم خواهد شد. نکته مثبت وب اپلیکیشن های آفلاین این است که هر زمان دستگاه شما به اینترنت متصل شد، در صورتی که تغییراتی در اپ اعمال شده باشد، اطلاعات بروز می شوند. در نتیجه اطلاعات جدید جایگزین اطلاعات قدیمی در مخزن برنامه شده و از آن به بعد اطلاعات بروز رسانی شده به شما نشان داده می شود.

به این دسته از وب اپلیکیشن ها، وب اپلیکیشن پیش رونده یا نسخه PWA گفته می شود.

 

مزایا و ویژگی‌های وب اپلیکیشن چیست؟

در ادامه به بررسی ویژگی ها و مزایای داشتن وب اپلیکیشن می پردازیم.

 

ویژگی وب اپلیکیشن

 

1. حذف محدودیت سیستم عامل و نرم افزار

یکی از مزایای وب اپلیکیشن ها عدم محدودیت سیستم عامل است؛ یعنی فرقی نمی کند که گوشی همراه شما سیستم عامل اندروید دارد یا آیفون، در هر صورت می توانید از این وب اپلیکیشن استفاده کنید. 

 

2. نمایش استاندارد روی تمامی دستگاه‌های دیجیتال

فرقی نمی کند که ابعاد سیستم شما چقدر است یا از گوشی موبایل استفاده می کنید یا تبلت؛ وب اپلیکیشن ها عموما در تمامی دستگاه های دیجیتال با هر ابعاد و مدلی همخوانی داشته و به درستی نشان داده می شوند. 

 

3. سرعت بالا و عدم درگیری حافظه دستگاه

زمانی که اپلیکیشن های معمولی را روی دستگاه خود نصب می کنید، بخشی از حافظه دستگاه شما اشغال و درگیر می شود. این در حالیست که برای نصب اپلیکیشن های تحت وب نه تنها سرعت دستگاه گرفته نمی شود، بلکه حافظه ای نیز اشغال نخواهد شد.

 

4. دسترسی بدون محدودیت زمانی و مکانی

یکی دیگر ویژگی های اپلیکیشن های تحت وب، دسترسی در هر زمان و مکان است؛ برای بسیاری از شرکت ها و سازمان ها دسترسی کارمندان به اطلاعات شرکت اهمیت زیادی دارد. به کمک وب اپلیکیشن ها می توان این دسترسی را برای همه افراد بدون محدودیت فراهم نمود.

 

5. امنیت بالا

وب اپلیکیشن ها در بستر HTTPS فعال هستند. این بستر به دلیل فعال بودن گواهی SSL امنیت بسیار بالایی دارد. در نتیجه می توان با خیال راحت و بدون نگرانی بابت امنیت اطلاعات شخصی از آن استفاده کرد.

 

6. عدم نیاز به نصب نرم افزار های جانبی

گاهی برای نصب برخی از اپلیکیشن های معمولی شما باید نرم افزارهای جانبی دیگری را نیز نصب کنید. این در حالیست که برای استفاده از اپلیکیشن ها تحت وب به هیچ برنامه دیگری نیاز نخواهید داشت.

 

7. کاهش هزینه های پشتیبانی و نگهداری

از آنجاییکه وب اپلیکیشن ها یک نرم افزار جداگانه نیستند، نیازی به پشتیبانی و نگهداری جداگانه نخواهند داشت. در نتیجه در هزینه ها صرفه جویی خواهید کرد.

 

8. طراحی با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلف

این امکان فراهم است که اپلیکیشن های تحت وب را با زبان های برنامه نویسی مختلف نیز طراحی نمود؛ در نتیجه دست برنامه نویس به طور کلی برای نوشتن هر نوع اپلیکیشن تحت وبی باز می باشد. البته نسخه pwa به کمک افزونه های آماده روی سیستم های مدیریت محتوا همچون وردپرس، جوملا و … به راحتی قابل فعال سازی است.

 

9. امکان فعال سازی نوتیفیکشن‌های برنامه

از دیگر ویژگی های اپلیکیشن وب ها می توان به فعال سازی نوتیفیکیشن اشاره کرد. به این ترتیب می توانید کاربران خود را از اطلاعات و اخبار جدید سایت آگاه کنید.

 

10. امکان نمایش در موتورهای جست و جو

یکی از ویژگی های قابل توجه وب اپلیکیشن ها، امکان نمایش در موتورهای جستجو است. شما می توانید با بهینه سازی به راحتی در نتایج جستجو دیده شوید.

 

ساخت اپلیکیشن تحت وب مناسب چه کسانی است؟

به طور کلی هزینه ساخت وب اپلیکیشن نسبتا زیاد می باشد؛ به همین دلیل شما باید با توجه به نیاز سایتتان برای طراحی آن اقدام کنید. به عنوان مثال اگر یک وب سایت خبری ساده دارید که تنها تعامل شما با کاربر در حد پاسخگویی به کامنت ها می باشد، بهتر است از اپلیکیشن وب استفاده نکنید.

اما اگر تعامل بیشتری با کاربران دارید، برای سهولت در ارتباط با کاربران بهتر است که برای طراحی وب اپ اقدام کنید.

 

نحوه ساخت وب اپلیکیشن

وب اپ چیست

برای ساخت اپلیکیشن تحت وب شما نیاز به برنامه نویس حرفه ای دارید؛ بسیاری از برنامه نویس ها در زمینه طراحی سایت مهارت دارند اما توانایی ساخت وب اپلیکیشن را ندارند. چرا که برای این کار باید به چندین زبان از جمله پایتون، روبی، جاوا اسکریپت و … مسلط باشند. از طرفی وب سایت طراحی شده باید واکنش گرا بوده و از bootstrap استفاده نماید.

لازم به ذکر است در صورتی که وب سایت شما از سیستم های مدیریت محتوای آماده استفاده کند، می تواند تنها با نصب افزونه های مرتبط، اپلیکیشن وب را برای سایت خود فعال کند. شما می توانید برای فعالسازی این امکان در سایت های وردپرسی و جوملایی از افزونه PWA استفاده نمایید.

 

هزینه طراحی وب اپلیکیشن چقدر است؟

هزینه ساخت وب اپلیکیشن ها با توجه به امکاناتی که مدنظرتان است، مشخص می شود. از طرفی نوع سایت و حوزه کاری آن نیز در قیمت طراحی اپلیکیشن تحت وب تاثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال هزینه طراحی وب اپ برای سایت های معمولی بسیار کمتر از سایت های فروشگاهی است.

 

تاثیر ساخت اپلیکیشن تحت وب بر سئو سایت

به طور کلی استفاده از اپلیکیشن وب سبب افزایش تعامل کاربر و استفاده آسان از سایت شود. از طرفی به کمک این اپلیکیشن ها شما شعبه ای را برای همیشه در گوشی همراه کاربرانتان خواهید داشت که دائما در دید آنها است. به همین دلیل برندتان مطرح شده و به صورت غیر مستقیم در سئو سایتتان تاثیر مثبت خواهد گذاشت. البته برای فعالسازی اپلیکیشن های تحت وب در سایت خود لازم است اقداماتی را انجام بدهید. ابتدا باید جاوا اسکریپت در دسترس قرار بگیرد؛ علاوه بر این دسترسی به فایل ها برای BOT مسدود نشده باشد و تمامی لینک ها برای همه در دسترس باشد.

 

❔︎ سوالات متداول

web application چیست؟

 همانطور که از نام آن مشخص است، وب اپلیکیشن یک اپ یا نرم افزاری است که برای استفاده کردن از آن نیاز به اینترنت دارید. در واقع برای استفاده از تمامی امکانات این مدل از اپلیکیشن ها شما نیاز به اینترنت یا شبکه های محلی دارید. در وب اپلیکیشن ها بر خلاف وب سایت ها، عملکرد و کارکرد اهمیت بیشتری نسبت به محتوا دارد. 

 

تفاوت وب اپلیکیشن و اپلیکیشن چیست؟

تفاوت اپلیکیشن های تحت وب با اپ های معمولی، در سرعت آنها است. از آنجایی که وب اپلیکیشن ها به اینترنت وابسته هستند، سرعت نسبتا کمتری داشته و با تغییر سرعت اینترنت، سرعت آنها نیز تغییر می کند. اما اپلیکیشن های معمولی گاها به دلیل پر شدن فضای گوشی همراه، سرعتشان کم و زیاد می شود.

 

تفاوت اپلیکیشن تحت وب و وب سایت چیست؟

اولین تفاوت وب سایت و اپلیکیشن های تحت وب این است که در وب سایت اولویت با محتوا می باشد؛ حال این محتوا می تواند فیلم، عکس، متن یا حتی فایل صوتی باشد. در صورتی که در وب اپلیکیشن ها نوع عملکرد اپ، اهمیت زیادی دارد.

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 12:18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *