طراحی سایت

معرفی بهترین فونت های فارسی برای سایت

بهترین فونت فارسی برای سایت چیست؟

 

انتخاب بهترین فونت فارسی دغدغه همه افرادی است که به کار تولید محتوا مشغولند یا به هر صورتی با کامپیوتر و رایانه سروکار دارند. فونت های فارسی زیادی وجود دارد اما آیا همه آن ها به درد تولید محتوا سایت می خورند؟ به دلیل اهمیت فونت نوشته در بازدید مطالب سایت، تصمیم گرفتیم بهترین فونت های فارسی را به شما معرفی کنیم.

بهترین فونت فارسی برای سایت کدامند؟

قبل از معرفی بهترین فونت فارسی می خواهم با مثالی شما را از اهمیت فونت در سایت آگاه کنم. لطفا به تصاویر زیر نگاه کنید.

بهترین فونت فارسی برای سایت

 

حالا به همین مطلب اما با فونت استاندارد نگاه کنید:

بهترین فونت فارسی برای وبسایت

این دو تصویر مربوط به سایت هایی است که دوره icdl برای فرهنگیان ارائه می کنند. اما همانطور که می بینید، تصویر اول فونت مناسبی ندارد و ناخوانا است. امکان دارد کاربر به محض ورود به این سایت با دیدن سبک مبتدی نوشته ها، از آن خارج شود. حتی اگر این سایت محتوای خوبی داشته باشد اما به دلیل فونت نامناسب و غیر رسمی آن، به نظر می رسد محتوای بی ارزشی داشته باشد و کاربر تصمیم بگیرد از آن خارج شود. در نتیجه نرخ پرش سایت افزایش و تجربه کاربری کاهش پیدا می کند.

اما تصویر دوم مربوط به سایتی با همان محتوا است، با فونت خوانا و زیبا. شاید این سایت محتوای خوبی نداشته باشد و حتی محتوای آن از سایت اول بی ارزش تر باشد، اما در دید اول تجربه کاربری بهتری رقم زده است.

فونت سایت شما در کنار سایر المان های سایت بر تجربه کاربری تاثیر زیادی دارد و از معیارهایی است که باعث اعتبار سایت و برند شما می شود. بنابراین سایت شما چه فروشگاه اینترنتی باشد چه سایت شرکتی، شخصی و… حتما باید فونت استاندارد، زیبا و خوانا داشته باشد.

 

انتخاب بهترین فونت فارسی برای سایت

در ادامه ما لیستی از بهترین فونت های فارسی را بر اساس محبوبیت آن ها در وب فارسی معرفی کردیم. اما به هر حال سلیقه شما مهم است و بر اساس سلیقه خود می توانید یکی از آن ها را برای تولید محتوا انتخاب کنید. پیشنهاد می کنم در رابطه با تولید محتوا سایت، مطلب چگونه تولید محتوا کنیم را مطالعه کنید.

فونت ایران سنس

فونت ایران سنس یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین فونت های فارسی است. در جشنواره وب و موبایل سال 1398، فونت ایران سنس ، فونت مورد استفاده بیش از 58 % سایت هایی بودند که به فینال این جشنواره رسیده بودند. این فونت برای انواع سایت های فروشگاهی، شخصی، شرکتی، خبری و … مناسب است. جالب است بدانید اکثر برند های ایرانی و سایت های معروف مثل آپارات، دیجی کالا و… از این فونت استفاده می کنند. این فونت همانطور که در تصویر زیر می بینید در وزن های مختلفی منتشر شده است اما بیشتر وب سایت های ایرانی از وزن regular آن استفاده می کنند. در حال حاضر قیمت این فونت در سایت ایران فونت 148 هزار تومان می باشد.

بهترین فونت فارسی چیست؟

فونت ایران یکان

فونت ایران یکان رقیب قدرتمند فونت ایران سنس است. در سال 1394 در مرحله نهایی جشنواره وب و موبایل، بیشتر سایت های راه یافته به این مرحله از فونت ایران یکان استفاده کرده بودند. بعد از آن با روی کار آمدن فونت ایران سنس، این فونت رتبه دوم محبوبیت را از آن خود کرد. بعضی از سایت های ایرانی مثل شیپور و روبیکا از این فونت استفاده می کنند. نمونه این فونت را در تصویر زیر می بینید. این فونت هم به قیمت 148 هزار تومان در سایت ایران فونت عرضه می شود.

برترین فونت فارسی ایرانی

فونت وزیر

فونت وزیر یکی از فونت های فارسی است که به صورت رایگان در اختیار کاربران و وبمستران قرار گرفته است و از اعداد فارسی هم پشتیبانی می کند. این فونت در نسخه های مختلفی ارائه شده است و در هر بروزرسانی بهتر شده است. 

بهترین فونت برای سایت

فونت شبنم

یکی دیگر از بهترین فونت های فارسی رایگان، فونت شبنم است. فونت شبنم بر پایه فونت وزیر ساخته و به صورت رایگان هم عرضه شده است. سازنده این فونت گفته است در طراحی آن از فونت ایران یکان هم الهام گرفته است.

 

فونت دانا

یکی از فونت های جدید در وب فارسی فونت دانا است که بیش از ده وزن مختلف دارد. این Font جلوه خاص و متمایزی از سایر فونت ها دارد. البته این فونت رایگان نیست.

بهترین فونت برای وبسایت

فونت انجمن

فونت انجمن یکی از بهترین فونت های فارسی برای وبسایت است که توسط انجمن طراحان گرافیک طراحی شده است. این فونت برای فتوشاپ و طراحی عکس نوشته و بنر هم مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت این فونت این است که از اعداد فارسی و حروف انگلیسی هم پشتیبانی می کند. فونت انجمن با خوانایی عالی و جذابیت بالا توانسته است محبوبیت زیادی کسب کند.

معرفی فونت فارسی برای طراحی سایت

فونت ایران سنس دست نویس

فونت ایران سنس دست نویس یکی دیگر از بهترین فونت های فارسی برای سایت است که همانطور از اسمش پیداست ظاهری شبیه به ایران سنس دارد اما به صورت دست نویس. شمایل این فونت به خط خوشنویسی نزدیک است.

بهترین فونت فارسی

فونت نوتو کوفی 

فونت نوتو کوفی یکی از فونت های رایگان است که توسط گوگل برای عرب زبانان طراحی شده است. ای فونت به دلیل ظاهر خاصش بیشتر مورد استفاده طراحان گرافیک قرار گرفته است. 

 

فونت فرهنگ

فونت فرهنگ در دو نسخه farhang و farhang sharp ارائه شده است. این فونت از به غیر از حروف فارسی، از حروف انگلیسی، عربی، اردو و کردی هم پشتیبانی می کند. اکثر سایت ها از این فونت در دکمه های اقدام به عمل CTA استفاده می کنند.

بهترین فونت فارسی برای طراحی سایت

 

چگونه فونت سایت را تغییر دهیم؟

تا اینجا تلاش کردیم بهترین فونت های فارسی را به شما معرفی کردیم. حال به این مسئله می رسیم که چگونه فونت سایتمان را تغییر دهیم؟ پاسخ این سوال به سیستم مدیریت محتوای سایت شما بستگی دارد. اگر سایت شما از طریق کدنویسی طراحی شده است، کمی دردسر ساز است و باید از طریق کد های css قالب فونت مورد نظر خود را اعمال کنید.

اگر سایت شما با سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس طراحی شده است، باید فایل دانلود شده فونت را در هاست آپلود کنید و سپس آدرس دقیق آن را طبق قطعه کد زیر در فایل css قالب قرار دهید:

@font-face {
font-family: ‘نام فونت’;
src: url(‘/مسیر فونت روی هاست.eot’) format(‘eot’),
url(‘مسیر فونت روی هاست.woff’) format(‘woff’), 
url(‘مسیر فونت روی هاست.ttf’) format(‘truetype’);
}

 

اما راه ساده تر؛ اگر از سایت ساز و فروشگاه ساز سیتی سایت استفاده کرده اید، کار شما آسان است، تنها با چند کلیک می توانید فونت پیش فرض سایت خود را تغییر دهید. اکثر این فونت ها توسط سیتی سایت خریداری شده است و به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. کافی است با بخش پشتیبانی سیتی سایت تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

 

❔︎ سوالات متداول

بهترین فونت فارسی برای سایت کدام است؟

فونت های ایران سنس، ایران یکان، وزیر، شبنم ، دانا و فرهنگ بهترین فونت های فارسی برای سایت هستند.

 

اهمیت انتخاب بهترین فونت برای سایت چیست؟

یکی از المان های تاثیرگذار اولیه سایت در نگاه کاربر، فونت سایت است. اگر سایت شما فونت خوبی نداشته باشد و نوشته های آن به شکلی ناخوانا نوشته شده باشد، کاربر از سایت شما خارج می شود و ترافیک سایتتان پایین می آید.

 

سخن پایانی

زیبایی و خوانایی فونت در نوشته های سایت بسیار مهم است. اگر مطالب سایتتان با فونت مناسبی نوشته نشده باشند، کاربران رغبتی به خواندن آن ها پیدا نمی کنند و از سایت شما خارج می شوند، بدین ترتیب نرخ پرش سایت شما بالا می رود. به دلیل اهمیت فونت در سئو سایت در این مطلب بهترین فونت های فارسی برای سایت را برای شما معرفی کردیم تا بتوانید در تولید محتوای سایتتان از آن استفاده کنید.

 


بروزرسانی در یکشنبه, 25 تیر 1402 16:14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *