طراحی سایت

متا تگ چیست؟ لیست کامل تگ های html در سئو

متا تگ چیست؟

 

یکی از پارامترهای مهم در سئو سایت، متا تگ ها یا meta tag هستند. متا تگ ها در واقع قطعه کدهایی در زبان برنامه نویسی html هستند که توسط ربات های گوگل خوانده می شوند. متا تگ ها به ربات های گوگل کمک می کنند تا درک بهتری از صفحات وب داشته و محتوای هر کدام را راحتتر بررسی کنند. از این رو به عنوان یک وبمستر باید بدانید که انواع متاتگ در سئو کدام است؟ هر meta tag چه کاربردی دارد؟ در ادامه صفر تا 100 لیست کامل تگ های html در سئو را بررسی می کنیم.

تگ متا یا meta tag چیست؟

منظور از متا تگ، قطعه کدی در html است که با عبارت meta آغاز می شود. متا تگ ها با توجه به نوع کاربردی و خاصیتی که دارند، می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • property
  • name
  • content
  • و…

 

meta tag و برچسب چه تفاوتی باهم دارند؟

به طور کلی کاربران سایت 4 عبارت را با یکدیگر اشتباه گرفته و دچار خطا می شوند؛ عبارت های تگ، برچسب، متا تگ و تگ کردن، همگی عباراتی با مفهوم های متفاوت است. در ادامه به بررسی تفاوت تگ و متا تگ می پردازیم.

تگ 

زبان HTML به شما کمک می کند تا یک صفحه وب را طراحی کنید؛ رنگ صفحات و کلمات، فونت و به طور کلی هر المان قابل مشاهده ای را در صفحات وب به کمک این زبان طراحی می کنند. در پاسخ به سوال تگ در سئو چیست؟ باید بگوییم، هر تکه کدی که در زبان HTML نوشته می شود را به اسم تگ می شناسند. به عنوان مثال تگ بولد که به صورت نمایش داده می شود، سبب بولد شدن متن می شود.

 

برچسب 

برچسب ها که در زبان انگلیسی به عنوان تگ شناخته می شوند، خاصیتی در وب سایت و سیستم های مدیریت محتوای آماده هستند. در واقع برچسب ها شبیه به دسته بندی ها عمل می کنند. شما می توانید برچسبی را تحت عنوان سئو سایت تعریف کرده و در محتواهایی با موضوع سئو، استفاده کنید. به این ترتیب می توانید در صفحه برچسب سئو سایت، این مقالات را مشاهده کنید.

البته لازم به ذکر است که ترجیحا از برچسب ها به ویژه در سایت های فروشگاهی استفاده نکنید. صفحات مربوط به هر برچسب باید دارای محتوا بوده و به خوبی سئو شوند. در غیر اینصورت سبب ایجاد زامبی پیج می شوند.

 

متا تگ

 متا تگ نیز نوعی از تگ های زبان HTML است؛ با این تفاوت که همگی با عبارت META شروع می شوند.

 

تگ کردن 

تگ کردن مفهومی کاملا متفاوت با مفاهیم بالا است که برای شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام کاربرد دارد. نوشتن آیدی یک فرد در استوری، پست یا کپشن را تگ می گویند.

 

انواع متا تگ در سئو

به طور کلی بیش از 30 متا تگ های html در حوزه سئو و طراحی سایت وجود دارد. ما در این مطلب قصد داریم تعریف انواع متاها در سئو را به صورت کامل برای شما بگوییم:

  1. متاتگ keywords

در گذشته به سبب اینکه الگوریتم های گوگل هوشمندی امروز را نداشتند، گوگل از متاتگ keywords استفاده می کرد. در واقع به کمک متا تگ کلمات کلیدی می توانست درک بهتری از محتوا و عبارات کلیدی آن داشته باشد. رفته رفته و با سوء استفاده وبمستران از این ترفند گوگل، ارزش متاتگ keywords به مرور برای گوگل کم شد و در نهایت از معیارهای سئو حذف گردید.

 

متاتگ keywords

 

  1. متا تگ description

یکی از متا تگ های html متا تگ description یا توضیحات است که از مهم ترین تگ های سئو محسوب می شود. به کمک این تگ، توضیحات کوتاهی از هر صفحه برای گوگل مشخص می شود. این توضیحات که اصولا نباید بیشتر از 160 کاراکتر باشد، در زیر لینک آبی رنگ نتایج گوگل نشان داده می شود. 

جذاب بودن توضیحات هر صفحه، این امکان را به شما می دهد تا بتوانید نرخ کلیک سایت را افزایش بدهید. اما به تازگی الگوریتم های گوگل تغییراتی کرده اند؛ در گذشته زمانی که شما بر اساس عنوان و کلمات کلیدی مدنظرتان بخش توضیحات را می نویسید، می توانستید همان متن را در نتایج ببینید.

اما امروزه، اگر گوگل محتوای شما را با کلمه دیگری به کاربر نشان دهد، در متن محتوا جستجو کرده و بهترین جمله ای که دارای آن کلمه باشد را به کاربر نشان می دهد. به همین دلیل است که اگر محتوایی با یک عبارت کلیدی رتبه گرفت، باید آن عبارت را حتما در متن استفاده کنید.

برای نوشتن توضیحات باید یک سری تکنیک ها را رعایت کنید که در مطلب ” متا دیسکریپشن چیست؟ ” به صورت کامل آنها را به شما یاد داده ایم.

متا تگ description

 

  1. متا تگ نو ترنسلیت (notranslate)

از دیگر متا تگ ها در html می توان به نو ترنسلیت اشاره کرد.اگر به سایت های خارجی مراجعه کرده باشید، می توانید از طریق کلیک راست در صفحه مرورگر، گزینه translate را انتخاب کرده و ترجمه صفحه را مشاهده کنید. اگر می خواهید این قابلیت در سایت شما غیر فعال باشد، میتوانید از این تگ استفاده کنید.

 

  1. تگ عنوان یا Title

عنوان یا title، متا تگ نیست بلکه صرفا یک تگ است؛ چرا که در کد آن عبارت meta استفاده نشده است. اغلب سئو کاران تصور می کنند منظور از تگ عنوان، همان H1 است. دلیل این اشتباه هم سایت های وردپرسی هستند؛ چرا که در سایت های وردپرسی به طور پیش فرض، عنوان صفحات و H1 هر دو یکی بوده و شما باید خودتان آنها را تغییر دهید.

تگ H1 در واقع همان متنی یا عنوانی است که در صفحه سایت نوشته و زمانی که کاربر آن صفحه را باز کرد، می توان آن را مشاهده کند.

پس تگ عنوان چیست؟

تگ title یا تگ عنوان در قسمت head سایت قرار میگیرد و در نتایج جستجو به کاربر نشان داده می شود؛ اصطلاحا به آن عنوان صفحات سئو گفته می شود. اصولا در سئو یک سایت، باید این دو را متفاوت با یکدیگر بنویسیم؛ چرا که این کار سبب می شود تا شما از کلمات LSI استفاده کرده و در نتیجه سئو سایتتان را افزایش دهید. 

به عنوان مثال مقاله ای برای آموزش کیورد استافینگ وجود دارد که عنوان آن در بالای صفحه به صورت ” کیورد استافینگ چیست و چطور دچار آن نشویم؟” نوشته شده و تگ title آن به صورت ” کیورد استافینگ چیست و چطور به دام آن نیوفتیم؟ ” نوشته شده است.

 

  1. متا تگ معرف سایت به گوگل یا google site verification

برخی از وبمستران تصور می کنند که قرار گرفتن این تگ در بالای سایت، سبب می شود تا گوگل سایت آنها را ایندکس کند. اما تگ ایندکس با متا تگ google site verification تفاوت دارد. از زمانی که سایت شما روی هاست بارگذاری می شود، گوگل امکان دیدن آن را دارد؛ تنها در صورتی که از متا تگ noindex استفاده کنید، سایت شما بررسی نمی شود.

اما متا تگ معرف سایت به گوگل، در واقع برای دستیابی به پنل سرچ کنسول می باشد. این کد توسط گوگل به صاحب سایت داده می شود؛ در صورتی که او این کد را در قسمت head سایت قرار دهد، گوگل اطمینان می یابد که شخص متقاضی برای ثبت نام سرچ کنسول، همان صاحب اصلی سایت است.

 

  1. تگ کنونیکال یا تگ link و Rel Canonical

در بسیاری از سایت ها، صفحاتی با محتوای مشابه وجود دارند که این امر می تواند سبب به وجود آمدن مشکل کنیبالیزیشن شود. اگر تاکنون در مورد مشکل کنیبالیزیشن نشنیده اید، بهتر است مطلب ” کنیبالیزیشن چیست ؟ ” را مطالعه کنید.

برای جلوگیری از به وجود آمدن این صفحات از تگ کنونیکال استفاده می کنند. در واقع با قرار دادن تگ link و رل کنونیکال، یکی از صفحات را به عنوان صفحه اصلی و سایر آنها را به عنوان صفحات فرعی برای گوگل مشخص کرده اید. 

شما میتوانید در مطلب ” تگ کنونیکال چیست؟ ” به صورت کامل در مورد این تگ مطالعه کنید. 

تگ Rel Canonical

 

  1. تگ ارجاع به آدرس دیگر یا refresh

از آنجایی که گوگل با سایت های تبلیغاتی و آزار دهنده به شدت مخالفت می کند، باید به ندرت از این تگ استفاده کنید. تگ ارجاع برای ریدایرکت کردن صفحه ای به صفحه ای دیگر در بازه زمانی دلخواه است. علاوه بر این با کمک این تگ می توان یک صفحه را پس از مدت زمان مشخصی، مجدد بارگذاری کرد. لازم به ذکر است که استفاده از این تگ می تواند سبب کاهش ux سایت و نارضایتی کاربر شود.

 

  1. تگ‌های صفحه بندی

حتما مقالاتی را در سایت های مختلف دیده اید که به سبب طولانی بودنشان، آنها را در چندین صفحه تقسیم کرده اند. اما تاکنون به این فکر کرده اید که گوگل چطور ارتباط میان این صفحات را تشخیص می دهد؟ با استفاده از تگ صفحه بندی، شما به گوگل می فهمانید که کدام محتوا اصلی و کدام فرعی است؛ از طرفی با استفاده از این تگ به گوگل گفته اید که این صفحات با هم ارتباط داشته و اعتبار آنها را به هم منتقل کرده اید.

 

  1. متاتگ دسترسی ربات ها (Meta Robots)

هدف اصلی استفاده از این متا تگ، محدود کردن ربات ها برای دسترسی به سایت است. به طور کلی ربات ها به صورت کامل به محتوای صفحات سایت دسترسی دارند. اما اگر بخواهید این دسترسی را محدود کنید، باید از تگ meta robots استفاده کنید.

این تگ می تواند مقادیر متفاوتی را به خود بگیرد که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد:

 

  1. تگ noindex

با استفاده از این خاصیت در meta robots، صفحه یا سایت شما توسط هیچ رباتی دیده نمی شود. اصولا از این تگ برای صفحات فاکتور، پرداخت، جشنواره ها و … استفاده می شود.

 

  1. nofollow

این خاصیت در واقع نوع لینک را مشخص می کند؛ در مطلب ” لینک فالو و نوفالو چیست؟ ” به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم.

 

  1. تگ‌ های سایت چند زبانه

برای اینکه محتوای یک سایت به زبان فارسی با محتوای همان سایت به زبان های دیگر به عنوان کپی شناخته نشوند، باید از تگ های سایت چند زبانه استفاده کنید. این متا تگ ها از خاصیتی به نام hreflang استفاده می کنند. در مطلب ” سئو سایت چند زبانه ” به شما یاد داده ایم که چطور از این تگ استفاده کنید.

 

  1. تگ اپن گراف

اگر صفحه ای را در یکی از شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته باشید، می توانید قسمتی را به عنوان توضیحات آن صفحه و تصویری را به عنوان تصویر شاخص مشاهده کنید. دلیل نمایش صفحات یک سایت به این شکل، استفاده از تگ اپن گراف است. 

در سال 2010 شرکت فیسبوک، برای نمایش بهتر محتواهای سایت در شبکه های اجتماعی و همچنین افزایش UX سایت، این تگ را معرفی کرد.

تگ های open graph در قسمت head سایت ها و با عبارت property قرار داده می شود. از آنجایی که محتوای منتشر شده به صورت متنی می باشد، در آن عبارت article استفاده می شود. به همین دلیل برخی به اشتباه این تگ را تگ article می شناسند.

 

  1. متا تگ نوع محتوا (Content-type)

یکی دیگر از ضروری ترین متا تگ های سئو، متا تگ نوع محتوا یا Content-type می باشد. مشخص نمودن اینکه از چه نوع محتوایی قرار است در صفحه خود استفاده کنید، اهمیت بسیاری دارد. هر کدام از صفحات تان بایستی این متاتگ رو به طور جداگانه داشته باشد. این که قرار است از چه نوع محتوایی در صفحه خود استفاده کنید، بستگی به نیاز سایت تان دارد. در صورتی که سایت شما از این متاتگ استفاده نکند، با مشکل روبرو خواهید شد.

 

  1. متا تگ منطقه نمایش (Viewport)

متا تگ منطقه نمایش، صفحات سایت شما را با توجه به نمایشگری که کاربران با آن سایت شما را بررسی می کنند، نمایش می دهد. به همین خاطر تگ Viewport از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورتی که به کاربرانی که توسط موبایل به سایت شما دسترسی دارند، اهمیت ندهید، بسیاری از مشتریان را از دست خواهید داد.

 

  1. متا تگ مشاهده مجدد (Revisit After)

از دیگر متا تگ های html می توان به مشاهده مجدد اشاره کرد. این متا تگ به منظور بازگشت دوباره ربات ها به سایت پس از مدت زمان مشخصی استفاده می شود. البته بسیاری از موتورهای جستجو از این متاتگ پشتیبانی نمی کنند.

 

  1. متا تگ تولید کننده (Generator)

از دیگر متاتگ هایی که می توانید در صفحات خود استفاده کنید، متا تگ تولید کننده یا Generator است. این تگ صرفا به منظور مشخص نمودن، نرم افزار سازنده صفحه می باشد.

 

  1. متا تگ نویسنده (Author) 

از دیگر متا تگ ها در html می توان به تگ نویسنده یا Author اشاره کرد. این تگ نام نویسنده صفحات را مشخص می کند. البته استفاده از این متا تگ ضروری نیست؛ چرا که اطلاعاتی نظیر نام نویسنده توسط Schema نیز نمایش داده می شود.

 

❔︎ سوالات متداول

آیا استفاده از متا تگ ها برای سئو سایت لازم است؟

به طور کلی قرار دادن این تگ ها در سایت به عهده شما نیست؛ بلکه برنامه نویس با توجه به دانش و تخصصی که دارد، باید تگ های مناسب را مثل تگ اپن گراف، تگ عنوان و … در صفحات سایت قرار دهد. اگر هم از سیستم های مدیریت محتوای آماده مثل وردپرس استفاده می کنید، به صورت خودکار این تگ ها در صفحات قرار داده شده اند.

 

اگر متا تگی در سایت وجود نداشت، چه کار کنیم؟

همانطور که گفتیم قرار دادن متا تگ ها به عهده برنامه نویس است. اما اگر به هر علتی، مجبور شدید متا تگی را اضافه یا ویرایش کنید، می توانید از افزونه ها استفاده کنید.

 

کدام متا تگ ها باید توسط خودمان نوشته شود؟

نوشتن محتوای برخی از این متا تگ ها به عهده خود مدیر سایت است. به عنوان مثال متا تگ توضیحات و عنوان را باید خودتان در زمان بارگذاری صفحات بنویسید.

 

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم به صورت کامل تعریف انواع متاها در سئو را به شما بگوییم. به طور کلی استفاده از متا تگ ها در سایت برای سئو و بهینه سازی آن ضروری است. اگر سایت شما با وردپرس ساخته شده است، نگرانی جهت متا تگ ها نداشته باشید. چرا که وردپرس به صورت خودکار تمام متا تگ های لازم را در سایت قرار داده است. اما اگر سایتتان به صورت اختصاصی طراحی شده است، حتما از تجربه و تخصص برنامه نویس اطمینان حاصل کنید. در صورتی که در کد های سایت شما متا تگ های مناسب قرار داده نشده بود، از برنامه نویس خواهید که آنها را در سایت استفاده کند.

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 11:38

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *