طراحی سایت

لینک سازی داخلی چیست؟ آموزش لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی چیست؟

 

لینک سازی داخلی دقیقا مانند نقشه راهی است که کاربران را به صفحات دیگر هدایت می کند؛ در واقع به کمک لینک سازی داخلی شما می توانید حرکت کاربر در سایت را هدفمند کرده و بازدید سایت را بالا ببرید. اما لینک سازی داخلی اصول و قواعد خاصی دارد که رعایت آنها برای هر وبمستری الزامی است. در ادامه این مطلب می خواهیم به شما بگوییم که لینک سازی داخلی دقیقا چیست؟ چه تاثیری در سئو سایت دارد و در نهایت نکات ایجاد لینک داخلی برای افزایش سئو را خواهیم گفت.

لینک سازی داخلی چیست؟

فرض کنید به یک شهری با جاذبه های تاریخی زیاد سفر می کنید. از طرفی تمام جاذبه های تاریخی این شهر در خیابان های اطراف میدان اصلی قرار دارند و شما یک خیابان را برای بازدید از یکی از مکان ها انتخاب می کنید. پس از آنکه از مکان مورد نظرتان بازدید کردید، می خواهید از همان خیابان به خیابان های اطراف بروید. اما هیچ راه ارتباطی میان آنها وجود ندارد. بنابراین شما مجبور هستید به میدان شهر برگشته و به خیابان بعدی بروید.

لینک سازی داخلی به این معناست که شما راه ارتباطی میان صفحات خود ایجاد کنید تا کاربر برای رفتن به صفحات دیگر، مجبور نباشد به صفحه اصلی یا میدان اصلی شهر برگردد. اگر بخواهیم کمی علمی تر بگوییم، لینک سازی داخلی در واقع یک تکه کد با تگ   است که در کدهای html سایت قرار می گیرد. زمانی که روی آن کلیک می کنید، به صفحه دیگری از سایت هدایت خواهید شد. لینک سازی داخلی به این معنا است صفحه ای از یک سایت را به صفحه دیگر در همان سایت از طریق لینک سازی وصل کنیم. کاربران از طریق به دیگر صفحات سایت شما می روند و ربات های گوگل نیز بین صفحات سایت شما به راحتی خزش می کنند، اکنون که پاسخ سوال لینک داخلی چیست؟ را متوجه شدید، در ادامه به آموزش لینک سازی داخلی سایت می پردازیم.

تفاوت لینک داخلی یا internal link با لینک خارجی در مقصد آن است؛ با کمک لینک سازی خارجی به بیرون از سایت هدایت می شوید.

 

اموزش لینک سازی داخلی

چطور در کدنویسی html، لینک داخلی بسازیم؟

برای ساخت لینک در کدهای html باید به صورت زیر اقدام کنید:

کلمه لینک شده

با توجه به قطعه کد بالا، به جای example باید آدرس صفحه مورد نظرتان و در بخش ” کلمه لینک شده “، انکر تکست مرتبط با آن صفحه را قرار دهید.

 

آموزش ساخت لینک داخلی در وردپرس

برای ساخت لینک داخلی در وردپرس، کافیست مطابق با شکل زیر، متن مورد نظرتان را انتخاب کنید. سپس آیکون لینک که مشخص کرده ایم را انتخاب کنید. یک کادر مطابق شکل زیر برای شما باز خواهد شد، در این کادر باید آدرس صفحه مورد نظرتان را وارد کنید. در نهایت دکمه آبی رنگ را انتخاب کنید.

آموزش ساخت لینک داخلی در وردپرس

تفاوت لینک داخلی و لینک درون صفحه ( لنگر ) چیست؟

در بسیاری از محتواها می توانید فهرست مطالب گفته شده را در ابتدای مطلب مشاهده کنید. به این مدل از لینک ها، لینک درون صفحه یا لنگر گفته می شود. یعنی زمانی که روی آن کلیک می کنید، به قسمتی از همان صفحه هدایت می شوید.

این در حالی است که با کلیک روی لینک داخلی، به صفحه دیگری از سایت منتقل خواهید شد.

 

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی چیست؟

لینک سازی خارجی به لینک هایی گفته می شود که شما را به یک دامنه یا سایت دیگری هدایت می کند و این کار سبب افزایش اعتبار سایت مقصد خواهد شد. اما در لینک سازی داخلی سایت، شما از یک دامنه به صفحه دیگری از همان دامنه لینک می دهید.

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی چیست؟

 

تاثیر لینک داخلی در سئو سایت چیست؟

لینک داخلی تاثیر بسزایی در سئو سایت می گذارد. در ادامه به بررسی 2 تاثیر لینک سازی داخلی بر سئو سایت می پردازیم.

لینک داخلی در سئو

  1. رابطه لینک سازی داخلی و موتورهای جستجو

به طور کلی هر سایت به واسطه ربات های مختلف بررسی می شوند؛ اما این ربات ها در بسیاری از مواقع ممکن است دچار اشتباه شده و کلمات کلیدی هر صفحه ای از سایت را به اشتباه متوجه شوند.

فرض کنید محتوایی را با عنوان ” چگونه سئو کار شویم؟ ” نوشته اید و آن را از هر نظر سئو کرده اید؛ اما ربات های گوگل به اشتباه کلمه دیگری را برای این محتوا در نظر گرفته باشند. در این زمان است که به علت مطابق نبودن مفهوم این محتوا با عبارت جستجو شده، اعتبار صفحه به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

برای جلوگیری از این اتفاق باید از لینک سازی داخلی با انکر تکست مناسب استفاده کنید. یعنی پس از آنکه محتوایی را منتشر کردید، از محتواهای دیگر سایت که ترجیحا مرتبط هستند به آن محتوا لینک بدهید. در نتیجه ربات های گوگل متوجه میشوند که منظور این محتوا چیست و چه کلمه کلیدی به آن مرتبط است.

 

  1. افزایش اعتبار صفحات سایت

یکی دیگر از تاثیرات لینک داخلی در سئو سایت، افزایش اعتبار صفحه ای است که به آن لینک داده شده است. زمانی که شما از یک صفحه به صفحه دیگری لینک می دهید، اعتبار آن نیز منتقل می شود. 

اما این اعتبار چقدر خواهد بود؟

اعتباری که به صفحه منتقل می شود، به ارزش و اعتبار صفحه مبدا بستگی دارد. به همین دلیل اصولا از صفحه اصلی به صفحاتی که برای ما ارزش دارد، لینک می دهیم.

 

رابطه لینک سازی داخلی و کاربران در سئو

از دیگر تاثیرات لینک سازی در سئو سایت، جلب رضایت کاربران است. زمانی که در مطالب خود از لینک سازی داخلی استفاده می کنید، در واقع کاربر را به سایر صفحات راهنمایی می کنید.

به عنوان مثال ما از این مطلب به صفحه ” لینک فالو و نوفالو چیست؟ ” لینک میدهیم، به کاربر کمک می کنیم تا در مورد انواع لینک نیز مطالعه کنید. از طرفی این مطلب با این محتوا ارتباط مفهومی داشته و تکمیل کننده یکدیگر هستند.

تا اینجا از رضایت کاربر و راهنمایی آنها صحبت کردیم، اما گوگل چطور این رضایت کاربران را متوجه می شود؟

  1. میزان نرخ پرش سایت

زمانی که کاربری به یک سایت وارد می شود، گوگل تمام عملکرد های او را زیر نظر می گیرد. اگر کاربر بدون اینکه فعالیت خاصی را در سایت انجام دهد، سایت را ترک کند، گوگل یک سیگنال منفی دریافت می کند. در واقع نرخ پرش سایت افزایش پیدا می کند.

یکی از بهترین روش ها برای کاهش نرخ پرش سایت، لینک سازی داخلی در سایت است. زمانی که با یک انکر تکست جذاب به سایر صفحات سایت لینک بدهید، نرخ پرش سایتتان تا حد زیادی کاهش می یابد.

 

  1. میزان ماندگاری در سایت یا TIME ON SITE

همانطور که گفتیم گوگل با توجه به نرخ پرش سایت، به میزان رضایت کاربر پی می برد. اما تنها نرخ پرش معیار گوگل برای میزان رضایت کاربر نیست. گوگل ماندگاری کاربر در سایت را نیز می سنجد. اگر کاربر تایم بیشتری را در سایت بماند، نشان می دهد که آن صفحه کیفیت بالایی دارد.

با لینک سازی داخلی، میزان ماندگاری کابر یا TIME ON SITE را افزایش می دهد؛ چرا که کاربر برای مطالعه سایر مطالب به صفحات دیگر خواهد رفت.

 

نکات ایجاد لینک داخلی برای افزایش سئو سایت

هنگام ایجاد لینک داخلی بایستی، یک سری نکات را مدنظر داشته باشید تا لینک سازی به صورت اصولی انجام شود. در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

اموزش لینک سازی داخلی

1. اعتبار صفحه مبدا

هر چه اعتبار صفحه لینک دهنده بیشتر باشد، لینک ارزش بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال اگر از یک محتوای 3000 کلمه ای با بازدید بالا به یک صفحه دیگر لینک بدهیم، این لینک ارزش بسیار بالایی خواهد داشت.

بنابراین اگر می خواهید یک محتوا را تقویت کنید، از صفحات با ارزش خود به آن لینک بدهید.

 

2. موقعیت لینک در صفحه

یکی دیگر از معیارهای ارزش لینک، موقعیت آن در صفحه است. بهترین جایگاه برای لینک دهی داخلی، در 100 کلمه اول مقاله است. البته به این نکته توجه کنید که 100 کلمه اول مقاله تاثیر بسیار زیادی در ذهن کاربر دارد، بنابراین سعی کنید به نحوی لینک سازی کنید که کاربر از مطالعه ادامه محتوا منصرف نشود.

 

3. لینک سازی داخلی جابجا

یکی از اشتباه ترین اقدامات این است که لینک سازی داخلی جابجا داشته باشید. به عنوان مثال یک صفحه با عنوان ” خرید بک لینک ” دارید و صفحه دیگری با عنوان ” روش های ساخت بک لینک “.

اگر در سایر صفحات سایت خود به اشتباه و جابجا به این صفحات لینک بدهید، نه تنها کاربر را به اشتباه می اندازید، بلکه ربات های گوگل نیز دچار خطا می شوند. در نتیجه رتبه هر دو صفحه کاهش پیدا می کند.

 لینک سازی داخلی چیست؟

4. تعداد لینک های داخلی هر صفحه

یکی از نکات مهم که بسیاری از وبمستران به آن توجه نمی کنند، تعداد لینک های داخلی هر صفحه است. برخی از مدیران در یک محتوای هزار کلمه ای، بیش از 30 لینک داخلی ایجاد می کنند. هرچه تعداد لینک های داخلی هر صفحه بیشتر باشد، میزان اعتباری که به آنها میرسد نیز کمتر خواهد بود.

به طور کلی در یک محتوای هزار کلمه ای ما مجاز به استفاده از 3 یا کمتر از آن لینک داخلی هستیم.

 

5. چندین لینک دهی از یک صفحه مبدا

یکی دیگر از اشتباهات رایج سئو کارهای بی تجربه، لینک دهی به یک محتوا با انکر تکست های مختلف و از یک مبدا است. از آنجایی که می خواهند گوگل تمام کلمات کلیدی آن محتوا را شناسایی کند، از یک محتوا ولی در موقعیت های مختلف با این کلمات به صفحه مورد نظر لینک می دهند. 

این کار سبب کاهش رضایت کاربر و UX سایت می شود. علاوه بر این گوگل تنها لینک اول را به حساب آورده و معتبر می داند.

 

6. از انکر تکست های مختلف

از دیگر نکات مهم لینک سازی داخلی سایت، استفاده از کلمات کلیدی مترادف یا LSI است. چندین سال پیش برای لینک سازی داخلی، تنها از یک انکر تکست استفاده می کردند. اما امروزه باید تمام کلماتی که محتوای مورد نظر با آنها رتبه دارد را برای لینک سازی استفاده کنیم. 

با این کار نه تنها قدرت و ارزش آن صفحه را افزایش می دهیم، بلکه شک موتورهای جستجو را نیز کم می کنیم.

 

چرا لینک سازی داخلی سایت مورد اهمیت است؟

لینک سازی داخلی به دلیل تاثیر مستقیم آن در فاکتورهای سئو یک سایت، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورتی که بتوانید لینک سازی داخلی را به خوبی در سایت خود پیاده کنید، تاثیر شگفت انگیز آن را خواهید دید. در ادامه به بررسی دلایل اهمیت لینک سازی داخلی می پردازیم.

  • بهبود فرآیند ایندکس شدن سایت

ربات های موتور جستجوی گوگل با بررسی لینک های موجود در سطح اینترنت به صفحات سایت شما دسترسی پیدا کرده و آن را ایندکس می کنند. در صورتی که لینک های داخلی سایت تان قدرتمند باشد، محتواهای جدید نیز به سرعت ایندکس می شوند. گوگل همواره به دنبال محتواهای جدید می باشد. در صورتی که بین صفحات سایتتان توسط لینک سازی داخلی ارتباط هدفمند برقرار کنید، علاوه بر کمک به کاربر، امکان مشاهده محتواهای جدید توسط ربات گوگل نیز افزایش می یابد.

 

  • امکان دریافت بک لینک برای صفحات داخلی 

بسیاری از لینک هایی که به سایت شما ارجاع داده شده اند، به صفحه اصلی سایتتان ختم می شوند. وجود لینک های فراوان تنها به صفحه اول سایت از لحاظ سئو طبیعی نیست. چرا که در یک سایت فعال باید به صفحات مختلف سایت لینک داده شود. لینک سازی داخلی بین صفحات برای موتور جستجوی گوگل بسیار با ارزش تر است. در صورتی که یک وب سایت تولید محتوا جدید نداشته باشد، اکثر لینک ها برای صفحه اصلی، درباره ما، تماس با ما و … می باشد. به این ترتیب رتبه سئو سایت تغییر چندانی نخواهد کرد. در عوض لینک سازی داخلی بین محتواهای وبلاگ یا صفحات جانبی و ایجاد ارتباط صحیح میان صفحات، موجب افزایش پتانسیل تمامی صفحات خواهد شد.

وقتی از یک صفحه با یک انکر تکست صحیح به صفحه دوم در سایت خودتان لینک سازی داخلی می کنید، قدرت سئو صفحه اول میتواند به صفحه دوم انتقال پیدا کند. به این ترتیب به مرور رتبه محتوا دوم با کلمه anchor text انتخابی شما، در گوگل بهتر خواهد شد.

این موضوع نشان می دهد که گوگل تنها به دنبال لینک سازی نیست و به متن و محتوایی که توسط آن به صفحه ای دیگر لینک می دهید نیز اهمیت می دهد.

 

  • ارزش دادن به مخاطبین

یکی دیگر از دلایل اهمیت لینک سازی داخلی، ارزش دادن به مخاطبین است. یکی از نکاتی که همواره بایستی به آن توجه کنید آن است که، اولین هدف از لینک سازی داخلی رفع نیاز کاربران است. در صورتی که محتواهای سایت شما مفید و کاربردی باشد، کاربران اشتیاق به خواندن مقالات مرتبط دیگر سایت شما پیدا می کنند. همین موضوع باعث ماندگاری بیشتر کاربر در سایت شما و همچنین وفاداری مخاطبین نیز خواهد شد.

 

افزونه لینک سازی داخلی وردپرس

افزونه لینک سازی داخلی وردپرس به این شکل کار می کند که کلمه کلیدی مورد نظر را در هر صفحه به صفحه مقصد لینک می کند. لینک سازی داخلی سایت به تعداد بالا بسیار سخت و زمانبر خواهد بود؛ اما پیشنهاد می کنیم تا حد امکان از این افزونه استفاده نکنید. چرا که در بسیاری از مواقع با کلمات کلیدی نامرتبط به یک صفحه لینک می دهد یا یک عبارت را برای چندین صفحه در نظر می گیرد.

 

صفحات یتیم ایجاد نکنید

صفحات یتیم صفحاتی هستند که در هیچ کجای سایت به آن ها لینک داده نشده است. بنابراین این صفحات به نوعی ناشناخته مانده اند. سعی کنید هنگامی که یک صفحه ایجاد کردید، همان موقع بگردید و صفحات مرتبط با آن را پیدا کنید و لینک صفحه تازه را در آن ها قرار دهید. از طریق افزونه یواست می توانید این صفحات یتیم را پیدا کنید. برای این کار باید وارد بخش محصولات و نوشته ها شوید و از قسمت محتوای تنها این صفحات را پیدا کنید.

 

حواستان به لینک های شکسته باشد

لینک های شکسته یکی از عواملی است که تاثیر به شدت بدی روی سئو سایت می گذارد. لینک شکسته، لینکی است که با کلیک روی آن وارد صفحه 404 یا not found می شوید.برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع لینک مطلب لینک شکسته چیست؟  را مطالعه کنید. در دو حالت لینک شکسته در صفحه ایجاد می شود

  1. اگر آدرس صفحه را به اشتباه وارد کرده باشید یا آدرس صفحه ای که اصلا وجود ندارد را بنویسید.
  2.  اگر صفحه مقصد حذف شود و به یک صفحه دیگر ریدایرکت نشده باشد.

در هر دو این حالت ها کاربر با صفحه 404 روبرو می شود که هم از دید گوگل و هم از نظر تجربه کاربری بسیار بد است.

 

لینک به صفحات ریدایرکت شده را اصلاح کنید

زمانی که صفحه ای را از طریق ریدایرکت 301 به صفحه دیگر منتقل می کنیم. باید لینک هایی که به این صفحه داده شده را اصلاح کنیم. اگر این مورد را اصلاح نکنیم ربات های گوگل با مشکل روبرو می شوند. در چنین شرایطی باید لینک های موجود در صفحات را بروز رسانی کنیم و مستقیما به صفحه ریدایرکت شده لینک بدهیم. پیشنهاد می کنم مطلب آموزش ریدایرکت 301 وردپرس را مطالعه کنید.

 

 در پایان

 همانطور که گفتیم لینک سازی داخلی به کاربران سایت کمک می کند تا بتوانند به صفحات دیگر هدایت شوند؛ هدایت کاربر برای یافتن پاسخ سوالاتش تاثیر مثبتی در سئو سایت داشته و به ایندکس دوباره صفحات توسط گوگل کمک می کند. اما با توجه به آنچه گفتیم، لینک سازی داخلی اصول و قواعدی دارد که با رعایت کردن آنها می توانید نتیجه مناسبی را دریافت کنید. اکنون با اصول لینک سازی داخلی در سایت آشنا شدید. در صورتی که در زمینه سئو داخلی یا خارجی سایت نیاز به مشاوره داشتید، می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 11:38

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *