طراحی سایت

لینک بیلدینگ چیست؟ با link building ورق را برگردانید!

اجازه بدهید کمی راحت صحبت کنم: اگر تا الان وب سایت داشته‌ و روی آن محتوا منتشر کرده‌اید، اما نمی‌دانید که لینک بیلدینگ چیست، عملا بخش اعظمی از زحمات‌تان به باد رفته! چرا؟ چون با لینک بیلدینگ (Link building) درست و اصولی می‌توانستید بازدید سایت‌تان را از طریق گوگل چند برابر کنید و به فروش بسیار زیادی برسید. در هر حال چه دیر و چه زود، باید این کار را انجام بدهید و این مقاله را دقیقا برای همین نوشته‌ام تا به کمکش همه چیز را در مورد بک لینک و ساخت آن یاد بگیرید.

راستی اگر هنوز وب سایت ندارید و وارد دنیای کسب و کارهای اینترنتی نشده‌اید هم نگران نباشید، ابتدا این مقاله را بخوانید تا اطلاعات‌تان بالا برود، بعد از آن هم در انتهای مقاله یک راه بسیار آسان برای طراحی سایت را به شما آموزش می‌دهم.

لینک بیلدینگ چیست؟

برای اینکه بفهمیم لینک بیلدینگ چیست؟ ابتدا باید بدانیم که اصلا خود کلمه لینک به چه چیزی اشاره دارد و سپس با بک لینک آشنا شویم.

لینک بیلدینگ چیست؟

ببینید، لینک همان متن آبی رنگی است که وقتی روی آن کلیک می‌کنید، وارد یک صفحه دیگر از دنیای وب، حالا یا در همان سایت یا سایت دیگر می‌شوید. مثلا در این خط، عبارت «طراحی فروشگاه اینترنتی» یک لینک است که شما را به یک صفحه دیگر از سایت ما می‌برد.

اما بک لینک! «بک لینک» لینکی است که از یک سایت دیگر به سایت شما داده می‌شود. یعنی اگر همین حالا در همین مقاله یک لینک قرار داده و مقصدش را یکی از صفحات سایت شما مشخص کنم، این لینک برای سایت شما به عنوان یک بک لینک شناخته میشود.

با این پیش‌زمینه؛ {لینک بیلدینگ فرآیندی است که در آن اقدام به ساخت یا خرید بک لینک از دیگر سایت‌ها می‌کنیم.} حتی ممکن است در این فرآیند سعی کنیم صاحبان دیگر سایت‌ها را با روش‌های دوستانه ترغیب کنیم به ما بک لینک بدهند! چطور؟ به شما توضیح می‌دهم اما اجازه بدهید کمی بیشتر در مورد خود لینک بیلدینگ صحبت کنم.

چرا لینک بیلدینگ؟

گوگل حوالی سال 2000 میلادی به وجود آمد؛ دقیقا زمانی که موتورهای جستجوی قدرتمند دیگری مثل یاهو وجود داشتند. اما امروز گوگل بخش اعظم بازار موتورهای جستجو را گرفته و خبری از رقبایش نیست. چرا؟ چون گوگل طی این سال‌ها ثابت کرد می‌تواند در نتایج جستجوی کاربران، سایت‌هایی را نشان بدهد که لیاقت بیشتری داشته و محتوای ارزشمندتری برای مخاطبان دارند.

گوگل چطور این کار را کرد؟ خب یکی از مهم‌ترین تمایزهای گوگل برای پیدا کردن سایت‌های مهم، اهمیت دادن به فاکتور بک لینک بود! در واقع گوگل می‌گفت اگر وب سایت شما معتبر بوده و لیاقت بودن در صفحات اول را داشته باشد، قطعا دیگر سایت‌ها هم در سطح وب به آن بک لینک می‌دهند!

البته بماند که از آن روزها صدها بار الگوریتم‌های گوگل تغییر کرده و فاکتورهای دیگری هم کنار فاکتور بک لینک آورده شده‌اند. اما با این‌حال هنوز هم بک لینک بعد از محتوا، مهم‌ترین فاکتور برای گوگل محسوب می‌شود. بنابراین ما مجبوریم برای اینکه سایت‌مان را سئو کرده و در نتایج جستجو دیده شویم، به فروش برسیم و رشد کنیم، لینک بیلدینگ را انجام دهیم! اگر با سئو و تکنیک‌های آن آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنم مقالات ما در زمینه آموزش سئو را مطالعه کنید.

آیا بک لینک‌ها مزایای دیگری هم دارند؟

مزایای لینک بیلدینگ

اگر بخواهم در مزایای بک لینک کمی دقیق‌‌تر شوم: بک لینک‌ها ممکن است ترافیک و کاربران جدیدی را وارد سایت‌تان کنند و اگر خوش‌شانس باشید ممکن است این کاربران حتی برای شما سودآوری مالی هم داشته باشند!

علاوه بر این، در صورتی که در سایت‌های واقعا معتبری لینک به شما وجود داشته باشد، برندتان بهتر از قبل شناخته می‌شود و به این ترتیب عملا با لینک بیلدینگ برندسازی کرده‌اید. جالب است بدانید برندسازی خودش یکی از فاکتورهای مهم سئو محسوب می‌شود!

بک لینک و ربات های خزنده

قبل از اینکه به سراغ بخش لینک بیلدینگ و ساخت بک لینک برویم، اجازه بدهید این نکته مهم را هم توضیح بدهم: گوگل برای بررسی سایت‌هایی که در سطح وب وجود دارند و صفحات آنها، از ربات‌هایی به اسم خزنده یا crawler کمک می‌گیرد. این ربات‌ها کل صفحات وب را بررسی کرده و برای گوگل ارسال می‌کنند. اما با توجه به محدود بودن قدرت گوگل در پیدا کردن صفحات جدید در وب، این موتور جستجو از لینک‌ها هم برای پیدا کردن سایت‌ها و صفحات جدید کمک می‌گیرد.

این یعنی وقتی شما یک لینک به سایت دیگری می‌دهید، گوگل از آن کمک گرفته و سایت مورد نظر را هم بررسی می‌کند. بنابراین تنها دلیلی که گوگل اینقدر به بک لینک وابسته شده، بررسی اعتبار صفحات شما نیست. بلکه ربات‌های خزنده گوگل هم از بک لینک‌ها استفاده کرده و آنها را دوست دارند.

چطور لینک بیلدینگ کنیم؟

چطور لینک بیلدینگ را انجام دهیم؟

اجازه بدهید یک بار دیگر فلسفه گوگل و بک لینک‌ها را بررسی کنیم: گوگل می‌گوید اگر شما برند معتبر باشید، بقیه سایت‌ها به شما لینک می‌دهند!

بنابراین گوگل نمی‌گوید که شما قرار است برای معتبر نشان دادن خودتان بک لینک بسازید، بلکه می‌گوید باید آنقدر معتبر و خوب باشید که بقیه بدون هیچ اجباری به سایت‌تان لینک بدهند.

حالا با این توصیفات، آخر چطور لینک بیلدینگ کنیم؟ به‌طور کلی 2 دسته راهکار برای ساخت بک لینک داریم. راهکارهای قانونی و  راهکارهای غیر قانونی!

سئو کلاه سفید و لینک بیلدینگ

سئو کلاه سفید و لینک بیلدینگ

در روش عادی یا همان قانونی که در سئو به آن کلاه سفید بودن می‌گوییم، ما سعی می‌کنیم مثل یک بچه خوب حرف گوگل را گوش کنیم و آنقدر در سطح وب رفتار خوبی داشته باشیم که بقیه خودشان به ما لینک بدهند. چطور؟ با این راهکارها:

1_ تولید محتوای ارزشمند

دقیقا همان چیزی که گوگل به خاطر آن موضوع بک لینک را به عنوان یک فاکتور مهم در نظر گرفت، محتواست. در واقع پیش‌فرض گوگل این بود که اگر محتوای یک صفحه از سایت شما ارزشمند بوده و بتواند جواب کاربر را بدهد، خب کاربران آن را می‌خوانند و در وبلاگ خودشان یا سایت دیگران به آن لینک می‌دهند تا دیگر کاربران هم به آن برسند. تا حدودی هم این صحبت درست است. مثلا تصویر پایین را مشاهده کنید:

لینک بیلدینگ و تولید محتوا

این نمودار بک لینک‌هایی است که به یک صفحه از مقالات سایت بک لینکو در وب انگلیسی داده شده. در واقع این یک مقاله بسیار ارزشمند در زمان انتشار بود و خب خیلی هم مورد توجه قرار گرفت. بنابراین اگر واقعا می‌خواهید یک سئوکار کلاه سفید باشید، تمرکزتان را روی انتشار محتواهای واقعا ارزشمند و جذاب در سایت بگذارید.

2_ ارتباط‌سازی

یکی دیگر از راهکارهای ساده برای دریافت لینک، استفاده از ارتباطاتی است که دارید. مثلا می‌توانید به دوست‌تان که یک وبلاگ دارد، بگویید در مقاله‌اش در مورد تلفن‌های همراه خوب بازار، به صفحه خرید موبایل شما هم لینک بدهد. یا حتی از او بخواهید یک مقاله اختصاصی برای‌تان ساخته و علاوه بر معرفی برندتان، به شما بک لینک بدهد.

3_ برندسازی

یکی از بهترین و البته سخت‌ترین راهکارهای لینک بیلدینگ به روش کلاه سفید، برندسازی است. به‌طور کلی سایت‌هایی که در یک حوزه بسیار شناخته‌شده و برند باشند، همیشه بک لینک‌های زیاد و خوبی می‌گیرند. مثلا در حوزه سئو، سایت‌هایی مثل بک لینکو و MOZ از بهترین‌های وب انگلیسی هستند که اغلب افراد فعال در این حوزه از مقالات سایت‌شان به آنها لینک می‌دهند.

یا اصلا در همین ایران خودمان، دیجی کالا دائما و به بهانه‌های مختلف بک لینک می‌گیرد! مثلا من خودم تا الان در مقالات سیتی سایت به بهانه‌هایی مثل معرفی یک کسب و کار پردرآمد، معرفی بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایرانی و… به دیجی کالا لینک داده‌ام.

4_ روش‌های غیر ایرانی!

علاوه بر راهکارهای بالا، یک سری راهکار دیگر هم هست که در ایران هنوز خیلی بازدهی خوبی ندارد. مثلا:

پست مهمان: خیلی از سایت‌های وب انگلیسی به شما اجازه می‌دهند در ازای نوشتن یک مقاله ارزشمند و رایگان در سایت‌شان، کسب و کار خودتان را معرفی کرده و به آن لینک بدهید.

روش های عملی لینک بیلدینگ

 اما خب در ایران کم‌تر سایتی اجازه انتشار این محتواها را به شما می‌دهد.

تکنیک لینک شکسته: در این تکنیک باید به سراغ مقالاتی در سطح وب بروید که چند منبع و مرجع را معرفی کرده‌اند، سپس لینک‌های آنها را بررسی کنید و ببینید کدام یکی از منابع معرفی شده ارزش کمی دارد یا حتی سایتش از بین رفته؟ بعد به مدیر سایت بگویید به جای آن، به شما لینک بدهد!

مثلا من به سایت شما بیایم، به مقاله معرفی بهترین سایت‌سازهای فارسی بروم و ببینم که شما علاوه بر 5 سایت دیگر، به سایت Y هم لینک داده‌اید. بعد هم به شما بگویم که سایت Y از بین رفته یا سایت بی‌ارزشی است و بهتر است به من لینک بدهید! خب این راهکار هم نیاز به زحمت زیادی دارد و خیلی در ایران کارا نیست. اما متخصصان سئو در وب انگلیسی از آن استفاده می‌کنند.

سئو کلاه سیاه و لینک بیلدینگ

تاثیر لینک بیلدینگ در سئو سایت

همانطور که مشاهده کردید، اگر بخواهیم از مسیر قانونی فرآیند دریافت بک لینک را طی کنیم، هم باید خیلی زحمت بکشیم و هم اینکه زمان زیادی را منتظر بمانیم. مهم‌تر اینکه متاسفانه رقبای ما در سئو از مسیر قانونی پیش نمی‌روند و عملا اگر ما بخواهیم بچه خوبی باشیم، از آنها عقب می‌افتیم. بنابراین مجبوریم کمی شیطنت کنیم.

خرید بک لینک

رایج‌ترین راهکار برای لینک بیلدینگ، خرید بک لینک است! در حال حاضر سایت‌های زیادی در سطح وب وجود دارند که می‌توانید از آنها بک لینک بخرید. مثلا سایت‌های خبری پربازدید و قدرتمند، حاضرند در ازای چیزی بین 200 هزار تومان تا چند میلیون تومان، یک مقاله برای‌تان منتشر کرده و در آن چند بک لینک به شما بدهند. این مقاله را در اصل با نام رپورتاژ می‌شناسند که در مقاله «رپورتاژ چیست» در موردش صحبت کردم.

همینطور سایت‌ها و کسب و کارهایی هستند که به شما خدمات فروش بک لینک می‌دهند. در صورت همکاری با این سایت‌ها می‌توانید با پرداخت هزینه‌های مختلف، تعداد زیادی بک لینک در سایت‌های فارسی و غیر فارسی بخرید.

ساخت بک لینک

در واقع ترجمه دقیق کلمه link building برابر است با همان عبارت ساخت بک لینک! زمانی که صحبت از ساخت بک لینک می‌شود، بیشتر ذهن‌مان به سمت سایت‌هایی می‌رود که:

  • اجازه می‌دهند در بخش کامنت‌های‌شان لینک منتشر کنیم،
  • شبکه‌های اجتماعی که آزادانه به شما اجازه انتشار لینک می‌دهند،
  • سایت‌های وبلاگی رایگانی که می‌توانید با ساخت بلاگ در آنها به سایت‌تان لینک بدهید،
  • و حتی سایت‌هایی مثل ویرگول که محتوای کاربرساز دارند و می‌توانید در آنها مقاله نوشته و برای خودتان بک لینک بسازید.

نکته: در سطح وب ابزارهایی مثل ابزار سایت MOZ، ALEXA و AHREF وجود دارند که با نام ابزارهای آنالیز بک لینک شناخته می‌شوند. به کمک این ابزارها می‌توانید بفهمید که رقبای‌تان در کدام سایت‌ها لینک ساخته و شما هم همان‌جا لینک بسازید.

قواعد لینک بیلدینگ و بک لینک سازی

تبادل لینک!

یکی از روش‌های قدیمی و البته خطرناک لینک بیلدینگ، تبادل لینک است. در این روش، شما به یک سایت بک لینک داده و در مقابل از او می‌خواهید به شما بک لینک بدهد. البته اگر این کار را به‌شکل امن و غیر مصنوعی انجام بدهید، خطری سایت‌تان را تهدید نمی‌کند.

در نهایت پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله «سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟» را بخوانید و با آگاهی کامل از این روش‌ها استفاده کنید.

قواعدی که از لینک بیلدینگ باید بدانید

چند خط قبل‌تر صحبت از تهدید کردم! خب راستش را بخواهید گوگل آنقدرها هم ساده نیست که بیکار بنشیند تا ما به هر روشی خواستیم لینک بیلدینگ کنیم و بعد هم راحت رتبه‌های‌مان را بالا ببرد! اتفاقا گوگل اگر متوجه شود که شما در حال سئو سایت‌تان به کمک روش‌های کلاه سیاه هستید، ممکن است کل سایت یا بعضی از صفحات‌تان را پنالتی کند. به این ترتیب دوباره سئو کردن سایت‌تان به‌شدت سخت می‌شود.

حالا از طرفی لینک نخریدن و نساختن کارمان را سخت می‌کند و از طرف دیگر خریدنش خطر دارد. پس چه کنیم؟ اگر نظر من را بخواهید که می‌گویم به هیچ عنوان بدون مشاوره گرفتن از یک سئوکار متخصص، برای سایت‌تان بک لینک نسازید. اما با این حال نکاتی که در ادامه می‌گویم را هم بخوانید.

به تعداد بک لینک‌ها دقت کنید

بک لینک سازی و لینک بیلدینگ سایت

یکی از سیگنال‌هایی که می‌تواند به گوگل بفهماند شما در حال ساخت بک لینک هستید نه دریافت عادی آن، بالا رفتن ناگهانی تعداد آنهاست. چراکه در حالت عادی قطعا سایت‌های سطح وب در تعداد پایین و در بازه‌های زمانی نامنظم به سایت شما لینک می‌دهند. بنابراین:

  • به هیچ عنوان در یک زمان کوتاه تعداد زیادی بک لینک نگیرید،
  • از یک صفحه تعداد زیادی بک لینک نگیرید،
  • از یک سایت تعداد زیادی بک لینک نگیرید،
  • کاملا نامنظم و طبیعی لینک بسازید.

به اعتبار سایت لینک‌دهنده دقت کنید

اعتبار بک لینک

اگر سایتی که به شما لینک می‌دهد خودش یک سایت نامعتبر نزد گوگل باشد، نه‌تنها بک لینک‌ها برای‌تان اثر مثبت ندارد که ممکن است تاثیر منفی زیادی هم روی سئو سایت‌تان داشته باشند. بنابراین:

  • تا جای ممکن از سایت‌های بزرگ و معتبر لینک بگیرید،
  • از سایت‌هایی که دائما به دیگر سایت‌ها بک لینک می‌دهند لینک نگیرید،
  • از صفحه‌ای که تعداد زیادی بک لینک در آن وجود دارد لینک نگیرید.

به نوع بک لینک‌ها دقت کنید

انواع لینک بیلدینگ

بک لینک‌ها هم با توجه به جایی که در آن ساخته می‌شوند، انواع مختلفی دارند که باید در حین لینک بیلدینگ به این موضوع دقت کنید:

  • تا جای ممکن بک لینک میان محتوا بگیرید،
  • ترجیحا بک لینک‌های کامنتی زیادی نسازید،
  • تا زمانی که سایت قدرتمندی نشده‌اید، بک لینک از منو و فوتر و سایدبار دیگر سایت‌ها نگیرید،
  • در گرفتن بک لینک از شبکه‌های اجتماعی زیاده‌روی نکنید.

به انکر تکست دقت کنید

 انکر تکست چیست؟انکر تکست متنی است که با آن به یک صفحه لینک می‌دهید. مثلا کلمه «ساخت سایت آسان» انکر تکست این لینک بود. در مورد انکر تکست:

  • دائما با کلمه کلیدی اصلی یک صفحه به آن لینک ندهید،
  • بیشتر از نام برند، آدرس صفحه و کلمات عمومی مثل “اینجا” و “کلیک کنید” به عنوان انکر تکست استفاده کنید،
  • با کلمه کلیدی اشتباه به یک صفحه لینک ندهید،
  • به‌طور کلی در مورد انکر تکست هم کاملا نامنظم و غیر قابل پیش‌بینی رفتار کنید.

فالو و نوفالو بودن لینک‌ها

بک لینک فالو و نوفالو

بالاتر با ساختار و کد HTML لینک‌ها آشنا شدید. حالا باید بگویم در همین ساختار، می‌تواند یک تکه کد کوچک به نام NO-FOLLOW اضافه شود. اگر در بک لینک شما این تکه کد وجود داشته باشد، سایت بک لینک دهنده به گوگل می‌گوید {من به سایتی که لینک شده، اعتباری منتقل نکرده و آن را تایید نمی‌کنم.} با این توصیف، قطعا بک لینک‌هایی که فالو بوده و کد NO-FOLLOW را نداشته باشند، تاثیر بیشتری روی سئو دارند. اما یادتان نرود:

ما باید طبیعی رفتار کنیم! بنابراین هم بک لینک نوفالو بسازید و هم فالو. اصولا بک لینک سایت‌هایی مثل ویکی پدیا، بک لینک کامنت سایت‌ها و… به‌طور پیش فرض نوفالو است.

لینک بیلدینگ را اصولی انجام دهید

به عنوان کلام آخر: همانطور که بالاتر هم گفتم، لینک بیلدینگ اصول و قواعد خاص خودش را دارد و با توجه به اینکه نمی‌توان همه اینها را در یک مقاله یاد گرفت، باز هم پیشنهاد می‌کنم که برای ساخت یا خرید بک لینک، به سراغ متخصصان سئو بروید.

خب، اول مقاله گفتم برای آن دوستانی که هنوز وب سایت ندارند، یک راهکار بسیار ساده دارم! راهکار من، استفاده از «سایت ساز سیتی سایت» است.

به کمک سیتی سایت می‌توانید در کم‌تر از 5 دقیقه وب سایت مورد نظرتان را بسازید و تا 7 روز هم بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای از آن استفاده کنید. اگر قصد شروع دارید، همین حالا وارد صفحه قالب‌ها شده و ظاهر دلخواه‌تان را انتخاب کنید تا سایت‌تان ساخته شود.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله فهمیدیم که لینک بیلدینگ چیست، چه تاثیری روی کسب و کار اینترنتی ما دارد و با اصول و نحوه لینک بیلدینگ آشنا شدیم. اگر نکته دیگری در مورد لینک بیلدینگ و بک لینک گرفتن می‌دانید حتما در قسمت نظرات بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *