طراحی سایت

سئو کلاه سفید چیست؟ 17 تکنیک white hat SEO

سئو کلاه سفید چیست؟

 

یکی از انواع تکنیک های سئو سایت، سئو کلاه سفید یا white hat SEO است. در واقع منظور از سئو کلاه سفید، اقداماتی است که مورد تایید گوگل بوده و به کمک آن می توان یک سایت را در زمان طولانی تری بهینه کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم به صورت کامل به شما بگوییم که سئو کلاه سفید چیست و تکنیک های آن کدام است.

سئو کلاه سفید چیست؟

بهتر است با یک مثال سئو کلاه سفید را برای شما تعریف کنیم؛ فرض کنید دو دانشجو، یکی بسیار پر تلاش است و دیگری همیشه سعی می کند با تقلب نمرات بالا کسب کند. اما در یک امتحان در نهایت دانشجو متقلب شناخته شده و نمره آن درس را صفر می گیرد. تفاوت سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه دقیقا تفاوت این دو دانشجو است؛ گوگل هم دقیقا مانند استاد این دو دانشجو می ماند.

در سئو کلاه سفید، شما سعی می کنید با رعایت قوانین گوگل، سایتتان را بهینه کنید. مسلما برای این کار نیاز به تلاش، زمان و صبر بسیار زیادی خواهید داشت؛ درست مانند دانشجویی که برای رسیدن به نمره بالا تلاش می کند و طبق تدریس استاد پیش می رود. سئو کلاه سفید، استراتژی برای بهینه سازی سایت است که توسط خود گوگل مورد قبول واقع شده است. در سئو کلاه سفید، تمام کارهایی که انجام می دهید در جهت فراهم کردن بهترین نتیجه برای کاربران است.

 

 

شاید در ابتدا جایگاه سایتی که از سئو کلاه سفید استفاده می کند، پایین تر از سایتی باشد که از سئو کلاه سیاه استفاده می کند. اما در نهایت دست او رو شده و گوگل آن را جریمه خواهد کرد. آن زمان است که حتی در صفحات دهم گوگل هم نمی توانید آن سایت را مشاهده کنید.

همانطور که گفتیم سئو کلاه سفید نیازمند زمان و صبر زیاد است؛ به همین دلیل کمتر وبمستری برای بهینه سازی سایتش از این تکنیک ها استفاده می کند. در این زمان است که اهمیت سئو کلاه خاکستری مشخص می شود.

 

تکنیک های سئو کلاه سفید یا White Hat

همانطور که گفتیم سئو کلاه سفید پس از مدت زمان بسیار طولانی نتیجه خواهد داد، اما نتیجه آن قطعا ماندگار تر خواهد بود. اما به طور کلی فرقی نمی کند که از چه تکنیکی برای سایتتان استفاده کنید. هدف ما از بهینه سازی سایتمان، جلب اعتماد گوگل و در نهایت رضایت کاربر است.

به همین دلیل هر نوع تکنیکی که در نهایت منجر به این اهداف شود، می تواند برای سایت شما مفید باشد.

تکنیک های سئو کلاه سفید

 

1. تعیین استراتژی برای سئو سایت

بسیاری سئو کارها و وبمستران تصور می کنند تعیین استراتژی سئو سایت، یک کار پیچیده و زمانبر است. آنها فکر می کنند برای داشتن یک استراتژی قدرتمند باید سال ها تجربه و تخصص در این حوزه داشته باشند.

اما اینطور نیست؛ منظور از استراتژی، تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت است. اینکه سایتمان در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد و در آینده قرار است کجا قرار بگیرد.

به همین دلیل شما باید برنامه ریزی خوبی داشته باشید و از همه مهم تر شناخت خوبی در زمینه کسب و کارتان کسب کرده کرده باشید.

در استراتژی سئو سایت باید بتوانید موارد زیر را تعیین کنید:

  • در کجای وب قرار گرفته ایم؟
  • رقابت در حوزه کسب و کارمان چقدر است؟
  • برای رسیدن به چه رتبه ای تلاش می کنیم؟
  • در چه زمانی قرار است به این رتبه برسیم؟
  • هدفمان از رسیدن به این جایگاه چیست؟

چطور موارد بالا را تعیین کنیم؟

به عنوان مثال در ابتدای کار سایت ما هیچ جایگاهی در نتایج گوگل ندارد؛ بنابراین ما باید کاری کنیم تا گوگل به سایت ما اعتماد کرده و کم کم در نتایج آن را نشان دهد. اولین و مهم ترین گام برای رسیدن به این مرحله، تولید محتوای مداوم است.

در تعیین استراتژی شما باید معلوم کنید که می خواهید در چه تعداد کلمه کلیدی رتبه بگیرید و در چه زمانی می خواهید به این هدف برسید. برای تعیین این مورد باید یک استراتژی تولید محتوا داشته باشید که در مطلب ” استراتژی تولید محتوا ” به صورت کامل آن را به شما یاد داده ایم.

پس از آن باید هدفمان را از رسیدن به جایگاه اول گوگل معلوم کنیم. برخی از سایت ها هدفشان تبلیغات است و برخی با هدف فروش محصول یا خدمات سایتشان را بهینه می کنند. در هر صورت هر کدام با توجه به هدفی که دارند باید کلمات کلیدی محدود تر و مرتبط تری را انتخاب کنند.

در تعیین استراتژی سئو ممکن است به این نتیجه برسید که به جای تمرکز بر کلمات کلیدی سخت و پر رقابت، روی کلمات کلیدی طولانی کار کنید. در برخی از حوزه ها رسیدن به صفحه اول گوگل بسیار دشوار است؛ چرا که رقابت در این حوزه بسیار زیادی می باشد. به همین دلیل شما باید روی کلماتی کار کنید که توسط کاربر سرچ می شود اما نسبتا رقابت کمتری دارد. 

 

2. تحقیق کلمات کلیدی

سئو کلاه سفید یا White Hat

پس از تعیین استراتژی سئو سایت، باید بتوانید کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود را پیدا کنید. در این مرحله باید تعیین کنید که سایت شما قرار است با کدام کلمات کلیدی به کاربر نشان داده شود؟ اصلا تمرکز روی کدام دسته از کلمات برای شما به صرفه است؟

تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا کلمه مربوط به هر صفحه را پیدا کنید. به عنوان مثال برخی از کلمات کلیدی برای بخش وبلاگ کاربرد دارند و برخی صرفا برای صفحات فروش؛ در نتیجه عدم استفاده درست این کلمات در صفحات مرتبط خود می تواند به ضرر شما تمام شود.

با تحقیق کلمات کلیدی می توانید کلماتی را پیدا کنید که پیش از این حتی نمی دانستید که مربوط به حوزه شما بوده و توسط کاربر سرچ می شود. اگر تاکنون برای تحقیق کلمات کلیدی اقدام نکرده اید، پیشنهاد می کنم حتما مطلب ” چطور بهترین کلمات کلیدی مقاله را انتخاب کنیم؟ ” را مطالعه کنید.

 

3. تولید محتوای سئو شده و جذاب

قدم بعدی تولید محتوای سئو شده و جذاب است. سایت های زیادی در زمینه تولید محتوا نیز فعالیت می کنند اما از میان آنها کمتر سایتی یک محتوا را کامل، بی نقص و برای کاربر می نویسد.

بسیاری از وبمستران تصور می کنند با نوشتن هر نوع محتوایی می توانند به جایگاه خوبی در گوگل برسند. اما اینطور نیست؛ در سال های اخیر گوگل توانسته الگوریتم های خود را تا حد قابل توجهی گسترش بدهد. الگوریتم های گوگل دقیقا بر اساس رفتارهای کاربر طراحی شده اند. به طوریکه می توانند میزان علاقه و رضایت کاربر را از یک محتوا به راحتی درک کنند.

شاید در سال های گذشته با نوشتن یک محتوای 300 کلمه ای می توانستید در گوگل رتبه بگیرید، اما امروزه این امکان وجود ندارد. در حال حاضر وب سایت های مطرح در هر حوزه ای با تولید محتوای آسمان خراش، سعی می کنند رضایت کاربر و گوگل را به خود جلب کنند.

منظور از محتوای آسمان خراش، محتوایی طولانی و در عین حال کامل و مفید است. برخی تصور می کنند منظور از محتوای آسمان خراش، محتوایی است که صرفا تعداد کلمات زیادی داشته باشد؛ اما اینطور نیست!

برخی از موضوعات نیاز به محتوای طولانی و برخی با همان محتوای کوتاه هم نیاز کاربر را پاسخ می دهند. پس پیش از نوشتن هر محتوا، ابتدا حوزه آن را مشخص کرده و با توجه به موضوع آن اقدام به نوشتن کنید.

 

4. اصول اولیه سئو را اجرا کنید

اصولا پیش از آنکه به قصد رفتن به یک مسافرت طولانی، منزل را ترک کنید، وضعیت خانه را از ابتدا چک می کنید. اینکه تمام درها و پنجره ها بسته باشد، شیر گازی باز نباشد و …

سئو یک سایت هم دقیقا همین است؛ شما باید زیر ساخت سایت را به خوبی بررسی کرده و در صورت نیاز اقداماتی را انجام دهید.

در این مرحله باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • صفحات 404 یا لینک های شکسته را اصلاح کنید.
  • سرعت سایت را بهینه کنید. ( افزایش سرعت سایت وردپرسی)
  • نقشه سایت را به گوگل معرفی کنید. (معرفی نقشه سایت به گوگل)
  • ایندکس شدن تمامی صفحات را بررسی کنید.
  • نحوه نمایش سایتتان را در موبایل بررسی کنید.
  • اگر از قالب های آماده استفاده می کنید، صفحات نا مرتبط قبلی را پاک و ریدایرکت کنید.

 

5. محتواهای قدیمی را بروز کنید

برای اینکه بتوانید رتبه محتوای خود را بهبود بخشید، باید آنها را بروزرسانی کنید. با بروزرسانی محتواهای قدیمی یکبار دیگر به خودتان فرصت می دهید تا گوگل دوباره آنها را بررسی کند. در این زمان ممکن است با دریافت سیگنال های مثبت، رتبه آن محتوا بهبود یابد.

اما منظور از بروزرسانی محتوا، اضافه کردن یک خط یا تصویر نیست. بلکه در بروزرسانی حداقل باید 150 کلمه به محتوا اضافه کنید؛ البته این تعداد برای هر محتوا متفاوت می باشد. در مطلب ” بروزرسانی محتوای قدیمی ” قدم به قدم نحوه بروز کردن محتوا را به شما یاد داده ایم.

 

6. محتوا را به اشتراک بگذارید

یکی دیگر از تکنیک های سئو White Hat، اشتراک گذاری محتوا است. حتی اگر محتوای شما از هر نظر کامل و جذاب باشد، باز هم باید با استفاده از ترفند هایی آن را به دیگران معرفی کنید. اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی مثل توییتر، لینکدین، اینستاگرام و … همگی راهی برای افزایش بازدید محتوا است. 

در مطلب “ تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت ” به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم.

 آموزش سئو کلاه سفید

7. تولید محتوای چند رسانه ای داشته باشید

منظور از تولید محتوای چند رسانه، تولید محتوای صوتی یا پادکست، ویدیو و اینفوگراف است. بسیاری از مطالب نیاز به محتوای ویدیویی دارد؛ چرا که انتقال مفاهیم از این طریق بسیار ساده تر و جذاب تر از متن است. به همین دلیل سعی کنید اگر محتوایی با ویدیو کامل می شود، برای آن ویدیو تهیه کنید.

به عنوان مثال محتوای ” کنیبالیزیشن چیست؟ ” یکی از محتواهایی است که با استفاده از ویدیو کامل شده است.

 

8. از تکنیک سئو خاکستری استفاده کنید

شاید این پیشنهاد برایتان عجیب باشد، اما رتبه گرفتن با تکنیک های کلاه سفید در وب فارسی بسیار زمان بر است. در وب انگلیسی زمانی که یک محتوا منتشر می شود، کاربران دیگر به صورت خودکار آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده و به دیگران معرفی می کنند.

اما در وب فارسی این کار اصلا معمول نیست؛ به همین دلیل است که خودمان باید دست به کار شویم. شاید بتوان گفت سئو کلاه خاکستری در ایران در واقع همان سئو کلاه سفید است. 

 

9. نرخ کلیک سایت را بهینه کنید

یکی دیگر از تکنیک های white seo بهینه سازی نرخ کلیک سایت است. برای بهینه کردن نرخ پرش و کلیک سایت، ابتدا به بخش performance سرچ کنسول خود مراجعه کنید. در آنجا روی گزینه impressions کلیک کنید. در این بخش محتواهایی که ایمپرشن بالایی دارند با می توانید مشاهده کنید. شما باید اکنون صفحاتی که ایمپرشن بالا اما نرخ کلیک پایینی دارند را پیدا کنید. این صفحات در واقع صفحاتی هستند که بارها توسط کاربران در نتایج دیده شده ولی به دلایلی کلیک نشده اند.

از دلایل کلیک نشدن محتوا، می توان به بهینه نبودن عنوان و توضیحات متا اشاره کرد. شما باید با توجه به رقبا و کلمات کلیدی، عنوان و توضیحات متا را بهینه کنید. با این کار نرخ کلیک سایت را افزایش خواهید داد.

 

10. تجربه کاربری را بهبود بخشید

در گام آخر باید سایتتان را از دید کاربران نگاه کنید. بسیاری از وبمستران هر اقدامی که بر سئو سایت تاثیر گذار باشد را انجام می دهند. اما آنها هیچ وقت از دید مخاطب سایت را بررسی نمی کنند. شما باید ابتدا سایت را از دید مخاطب نیز بررسی کنید؛ اینکه کاربران بتوانند به راحتی با سایت کار کنند و به بخش های مختلف آن دسترسی داشته باشند، از جمله موارد تاثیر گذار در سئو سایت است.

 

11. طراحی ریسپانسیو سایت

تقریبا می توان گفت بیش از 70 درصد مردم از طریق گوشی موبایل خود در وبگردی می کنند؛ آنها حتی اوقات فراغتشان را نیز در اینترنت و به کمک موبایل سپری می کنند. پس می توان به این نتیجه رسید که نحوه نمایش وب سایت ها در موبایل برای جذب کاربر اهمیت زیادی دارد. اگر سایت شما برای موبایل طراحی نشده و در صفحه نمایشگر های دیگر به خوبی نشان داده نمی شود، رتبه سئو سایتتان کاهش پیدا خواهد کرد. یکی از تکنیک های سئو کلاه سفید، طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو سایت است.

 

12. سرعت سایتتان را افزایش دهید

از دیگر تکنیک های سئو کلاه سفید می توان به بهینه سازی سرعت سایت اشاره کرد؛ شما باید همواره برای بهتر کردن سرعت سایتتان تلاش کنید. اگر سایتتان در مدت زمان بیشتر از 3 الی 4 ثانیه طول بکشد تا لود شود، کاربران زیادی را از دست خواهید داد. چرا که در حال حاضر کاربران سطح وب آنقدر فرصت ندارند که مدت زیادی را برای لود شدن سایت شما سپری کنند. اما چطور می توانید سرعت سایتتان را بهینه کنید؟

در مطلب ” افزایش سرعت سایت وردپرس ” به صورت کامل به شما آموزش داده ایم.

 

 13. تصاویر سایت را بهینه کنید

همانطور که گفتیم یکی از تکنیک های سئو کلاه سفید، تولید محتوای چند رسانه ای است. اما تولید محتوای تصویری یا ویدیویی به تنهایی کافی نیست. اگر حجم تصاویر سایتتان زیاد باشد و مدت زمان زیادی طول بکشد تا  لود شود، در سئو سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. علاوه بر حجم تصاویر، تناسب اندازه آنها با صفحات سایتتان نیز اهمیت زیادی دارد. برای بهینه سازی تصاویر سایتتان، پیشنهاد می کنیم مطلب ” آمورش سئو تصویر ” را مطالعه کنید.

 

14. نقشه سایتتان را ایجاد کنید

نقشه سایت در واقع فایلی شامل آدرس تمام صفحات سایت شما است که به گوگل کمک می کند تا با سرعت بیشتری آنها را ایندکس کند. به همین دلیل است که پس از راه اندازی سایت باید برای ایجاد نقشه سایت اقدام کنید. نقشه سایت این ویژگی را دارد که به محض اضافه شدن یک صفحه جدید به سایت، بروزرسانی شود. اگر هنوز نقشه سایتتان را ایجاد نکرده اید، مطلب ” آموزش معرفی نقشه سایت به گوگل ” را مطالعه کنید.

 

15. بازاریابی محتوا انجام دهید

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه بندی سایت، بازاریابی محتوا است. اغلب سئوکاران از این روش غافل هستند اما این کار به افزایش اعتبار و کیفیت محتوای سایت کمک زیادی می کند. در این تکنیک مطالب و محتوای سایت را به مخاطبان هدف نشان می دهید. از طریق اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی، انتشار محتوا در سایت های معتبر دیگر می توانید بازاریابی محتوا برای سایت خود انجام دهید.

 

16. از اسکیماها استفاده کنید

گوگل الگوریتم های زیادی برای درک محتوا دارد، اما گاهی این الگوریتم در خواندن مسائل دچار اشتباه می شوند. اسکیما کد هایی هستند که داده های سایت را برای گوگل نشانه گذاری می کنند و باعث درک بهتر گوگل از سایت می شوند. از طریق اسکیما گوگل اطلاعات و سرنخ های بیشتری در مورد داده های سایت دارد. برای مثال می توانید با استفاده از اسکیما به گوگل بگویید محتوایی که منتشر می کنید در مورد آموزش یک نوع حرفه خاص است.

 

17. لینک سازی داخلی را فراموش نکنید

لینک سازی داخلی یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه سفید است که به افزایش رتبه سایت کمک زیادی می کند. لینک هایی که داخل سایت برای ارتباط محتواها به هم دیگر استفاده می شوند، باعث درک بهتر گوگل از محتواها می شود و خزنده های گوگل بهتر می توانند بین محتواهای سایت خزش کنند.

 

چرا سئو کلاه سفید اهمیت دارد؟

نتایجی که در موتورهای جستجو مشاهده می کنید، همگی با توجه به وضعیت سئو سایت و میزان پاسخگویی به نیاز کاربران، قرار گرفته شده است. یکی از اقداماتی که به شما کمک می کند تا بتوانید در بین این تنایج دیده شوید، به کار گیری اصول سئو کلاه سفید است. قوانین و الگوریتم های گوگل دائما در حال بروزرسانی هستند؛ همین امر سبب شده است تا حتی سایت های تازه تاسیس نیز فرصتی برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل را داشته باشند. اما زمانی می توان در آن صفحه به طور ثابت قرار گرفت که سئو کلاه سفید به خوبی رعایت شده باشد.

گوگل نتایج خود را به گونه ای برنامه ریزی کرده است که محتواهای با کیفیت و سئو شده در نتایج به کاربران نمایش داده شود. حتما در حوزه ای که فعالیت می کنید، رقبای زیادی خواهید داشت. گوگل با بررسی سایت های مختلف و کلمات کلیدی مرتبط با آن موضوع، به رتبه بندی آن ها بر اساس نیاز کاربران می پردازد. به همین خاطر سئو کلاه سفید برای صاحبان سایت ها اهمیت زیادی دارد. زیرا آن ها می توانند با پیاده سازی تکنیک های سئو کلاه سفید، رتبه خوبی در نتایج جستجو بدست آورند. به این ترتیب فروش بیشتری را تجربه خواهند کرد.

 

مشکلات سئو کلاه سفید چیست؟

  • رقابت زیاد

همانطور که گفتیم ممکن است در حوزه کاری خود، رقبای زیادی داشته باشید. پیاده سازی تکنیک های سئو کلاه سفید و نتیجه گرفتن از آن، نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت. به همین خاطر می توان در کنار سئو کلاه سفید، از روش های سئو کلاه خاکستری نیز استفاده کرد.

 

  • هزینه زیاد

به دلیل پر رقابت بودن یک موضوع، ممکن است فرایند سئو کلاه سفید مقداری طولانی شود. در نتیجه پیاده سازی این تکنیک ها روی سایت و دریافت نتیجه دلخواه، به پرداخت هزینه بیشتری نیاز خواهد داشت.

 

  • محدودیت

یکی دیگر از مشکلات رایج در سئو کلاه سفید، محدودیت در پیاده سازی تکنیک های دیگر می باشد. برای مثال هنگامی که اقدام به سئو کلاه سفید کردید، دیگر نمی توانید به خرید لینک برای سایت خود بپردازید.

 

❔︎ سوالات متداول

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید عبارت است از انجام اقداماتی در جهت بهینه سازی سایت و قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل، طبق قوانین گوگل.

 

تکنیک های سئو کلاه سفید چیست؟

تولید محتوای سئو شده

تحقیق کلمات کلیدی

اشتراگ گذاری محتوا

افزایش سرعت سایت

بهبود تجربه کاربری

بروزرسانی محتوای قدیمی

و….

 

در پایان

در این مطلب به شما گفتیم که سئو کلاه سفید یا White Hat چیست و چه تفاوتی با سئو کلاه سیاه دارد. همانطور که گفتیم، تاثیر سئو کلاه سفید پس از مدت زمان نسبتا زیادی روی سایت مشخص می شود. به همین دلیل باید در این راه صبور باشید. در این مطلب تکنیک های سئو کلاه سفید را به شما معرفی کردیم تا بتوانید به کمک آنها سایتتان را بهینه کنید. 

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 11:39

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *