طراحی سایت

سئو صفحه اصلی سایت را چگونه انجام دهیم؟

آموزش سئو صفحه اصلی

 

صفحه اصلی سایت یکی از مهم ترین صفحات یک وب سایت است؛ چرا که اولین صفحه ای که اغلب کاربران و گوگل آن را بررسی می کنند، همین صفحه اصلی سایت است. به همین دلیل سئو صفحه اصلی یکی از اقداماتی است که باید انجام شود. اما چطور می توانیم برای بهینه سازی صفحه اول سایت اقدام کنیم؟ در ادامه این مطلب به آموزش سئو صفحه اصلی سایت پرداخته ایم.

چرا سئو صفحه اصلی سایت اهمیت دارد؟

سئو به طور کلی مسئله بسیار مهمی در تمام قسمت های یک سایت محسوب می شود. می توان اینطور گفت که صفحه اصلی هر سایت، مانند ویترین یک فروشگاه است که تاثیر زیادی در ذهن کاربران دارد. به طوریکه کاربران با دیدن صفحه اول سایت تصمیم میگیرند که به سایر صفحات بروند یا نه؟ علاوه بر این بهینه سازی صفحه اول یا اصلی سایت، به افزایش نرخ تبدیل کمک کرده و در نتیجه سبب سودآوری بیشتر شما نیز می شود.

 

آموزش سئو صفحه اصلی

در ادامه به شما یاد می دهیم چطور صفحه اول سایتتان را سئو کنید:

1. انتخاب عنوان مناسب برای صفحه اول

عنوان صفحه اصلی سایت همان چیزی است که در صفحه نتایج به کاربران نشان داده می شود؛ در واقع تگ عنوان به کاربران می گوید که در صورت کلیک روی این صفحه، با چه اطلاعاتی روبرو خواهند شد. علاوه بر این، گوگل به کمک تگ عنوان موضوع وب سایت شما را مشخص و برای رتبه بندی آن اقدام می کند.

اما تگ عنوان برای صفحه اصلی سایت باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

  • علاوه بر نام برند، از کلمه کلیدی نیز استفاده کنید
  • عنوان صفحه اول باید حداکثر 60 کاراکتر باشد
  • حتما کلمه کلیدی اصلی و هدف شما در ابتدای تگ عنوان باشد
  • از به کار بردن چندین کلمه کلیدی متفاوت جدا خودداری کنید
  • نام تجاری برند یا دامین را نیز در ادامه ذکر کنید

 

2. بهینه سازی منوی سایت

یکی دیگر از معیارهای سئو صفحه اول سایت، بهینه سازی منو سایت است. منوی سایت مانند یک راهنما به کاربر کمک می کند تا بتواند به صفحات دیگر سایت برود. اما باید به این نکته توجه کنید که لینک صفحاتی را در منو صفحه اصلی قرار بدهید که از اهمیت بالایی برخوردار باشند. اما چه صفحاتی را در منو قرار بدهیم؟

آموزش سئو صفحه اصلی

به آدرس های زیر دقت کنید:

https://www.webpouya.com/seo

https://www.webpouya.com/blog/the-cost-of-web-design-wordpress

این دو صفحه در منوی صفحه اول سیتی سایت قابل مشاهده هستند؛ اگر به آدرس اولی نگاه کنید، با صفحه اول سایت تنها یک کلیک فاصله دارد؛ آدرس دوم نیز با صفحه اول سایت دو کلیک فاصله دارد. با توجه به این موضوع بهتر است لینک صفحاتی را در منو قرار بدهید که حداکثر سه کلیک با صفحه اول سایت فاصله دارند.

علاوه بر این ها از منوی چسبان یا sticky menu استفاده کنید. با این امکان زمانی که کاربر به پایین صفحه اسکرول می کند، بازهم به منو دسترسی دارد. یعنی نیازی نیست دوباره به ابتدای صفحه برگردد تا بتواند قسمت های دیگر منو را مشاهده کند.

یک ساختار واضح، اصولی و درست برای منوی سایت سبب کاهش نرخ خروج سایت شده و به کاربر کمک زیادی می کند.

 

3. تولید محتوای اصولی برای صفحه اول سایت

از دیگر اقدامات برای سئو صفحه اول سایت، تولید محتوای اصولی و سئو شده است. به طور کلی محتوای صفحه اصلی سایت می تواند به سه صورت زیر باشد:

  • جزئیات مربوط به شرکت، تصاویر اسلایدی و لینک به صفحات مختلف سایت در سایت شرکتی
  • منوی محصولات، پیشنهادات، وبلاگ و لینک به سایر محصولات در فروشگاه های اینترنتی
  • آخرین وبلاگ و مقالات مهم در سایت های وبلاگی

پس در ابتدا باید با توجه به نوع سایتتان، محتوای صفحه اصلی را تولید کنید. برای محتوا گذاری تنها به تصویر و ویدیو بدون متن اکتفا نکنید.

 

4. توضیحات متا را اصولی بنویسید

یکی دیگر از اقدامات سئو صفحه اول سایت، بهینه سازی متا دیسکریپشن است. به همان اندازه ای که عنوان صفحه اصلی سایت اهمیت دارد، توضیحات متا آن نیز مهم است. توضیحات متا یا متا دیسکریپشن همان متنی است که زیر لینک سایت شما به کاربر در نتایج نشان داده می شود. کاربر با خواندن آن متوجه می شود که در این صفحه چه اطلاعاتی در انتظار او است.

به طور کلی گوگل ترجیح می دهد توضیحاتی که شما نوشته اید را به کاربران نشان بدهد تا خودش متنی را جایگزین کند. به همین دلیل بهتر است تمام اصول سئو را در زمان نوشتن متادیسکریپشن رعایت کنید. پیشنهاد می کنیم مطلب ” متا دیسکریپشن چیست؟ ” را مطالعه کنید تا بهترین توضیحات متا را بنویسید.

سئو صفحه اول سایت

5. لینک سازی داخلی و خارجی در صفحه اصلی

همانطور که گفتیم صفحه اصلی سایت راهی برای دسترسی کاربران به صفحات دیگر است؛ به همین دلیل باید لینک صفحاتی در آن قرار بگیرد که بیشترین بازخورد را برای ما دارد. علاوه بر این لینک سازی در فوتر نیز می تواند به شما کمک زیادی کند. 

علاوه بر لینک سازی داخلی، لینک سازی خارجی نیز اهمیت زیادی دارد. هرچه تعداد وب سایت های باارزش و معتبری که به سایت شما لینک می دهد، بیشتر باشد، دامین آتوریتی سایت نیز بالا می رود. این عامل سبب افزایش اعتبار سایت در گوگل نیز خواهد شد.

 

6. بهینه سازی تگ H1

گام بعدی در سئو صفحه اصلی، بهینه سازی تگ H1 است. این تگ مشخص می کند که محتوای صفحه اصلی سایت شما حول چه محوری می چرخد. هر صفحه به طور کلی باید تنها یک تگ H1 داشته باشد و این تگ باید شامل کلمات کلیدی نیز باشد.

 

7. سرعت صفحه اصلی را افزایش بدهید

از دیگر اقدامات برای سئو صفحه اصلی سایت، بهینه سازی سرعت آن است. اگر لود صفحه ای بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، 40 درصد از کاربران صفحه را ترک خواهند کرد. اما برای افزایش سرعت سایت چه اقداماتی را انجام بدهیم؟

آموزش سئو صفحه اصلی سایت

  • از یک هاست با کیفیت بالا استفاده کنید که قطعی زیادی نداشته باشد.
  • سایز تصاویر را به کمک فتوشاپ درست کنید.
  • تصاویر صفحه اصلی سایت را بهینه کنید؛ برای این کار می توانید از tinypng استفاده کنید.
  • برای قرار دادن ویدیو در صفحه اول سایت، ابتدا آن را در آپارات بارگذاری و لینک آن را در سایتتان قرار بدهید.
  • اگر از CMS ها استفاده می کنید، افزونه ها و قالب سایت را بروز نگه دارید.

پیشنهاد می کنیم مطلب ” افزایش سرعت سایت وردپرسی ” را حتما مطالعه کنید.

 

8. استفاده از تصاویر جذاب در صفحه اول سایت

برای بهینه سازی صفحه اصلی یک سایت باید از تصاویر جذاب و با کیفیت استفاده کنید. اگر در صفحه اول سایتتان تنها به متن اکتفا کنید، کاربران خسته شده و ممکن است سایت شما را ترک کنند. در زمان استفاده از تصاویر به نکات زیر توجه کنید:

  • برای تصاویر خود از تگ آلت استفاده کنید. ( تگ alt تصاویر چیست؟ )
  • بهتر است قسمت متن را از تصویر جدا کنید؛ گوگل نمی تواند متن تصاویر jpg یا png را بخواند.
  • سایز تصاویر را بهینه کنید.
  • حجم تصاویر را به کمک ابزارهای مختلف کم کنید.

 

9. لوگو سایت را بهینه کنید

افزایش برندینگ سایت تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد؛ بسیاری از اقدامات در سئو به منظور همین کار انجام می شود. برای معرفی برندتان به دیگران باید از یک لوگو مناسب استفاده کنید. قرار گرفتن لوگو شما در صفحه اصلی سایت و در جای مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در مطلب ” ویژگی لوگو فروشگاه اینترنتی ” به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم.

 

10. از CTA یا فراخوان به عمل استفاده کنید

هدف نهایی از طراحی سایت و سئو آن افزایش نرخ تبدیل سایت است. یعنی کاری کنید که کاربر برای خرید محصول یا استفاده از خدمات شما ترغیب شود. اما این کار چگونه امکان پذیر است؟

فرض کنید محتوایی را برای معرفی یکی از خدمات سایتتان نوشته اید و کاربر آن را تا انتها مطالعه می کند. اکنون باید چه اتفاقی بیفتد؟

سئو صفحه اصلی سایت

طبیعتا هدف شما از نوشتن این محتوا تنها معرفی خدماتتان به کاربران نبوده است؛ بلکه می خواهید با این کار آنها را به استفاده از آن خدمات تشویق کنید. برای رسیدن به این هدف باید از Call-to-Action استفاده کنید. شما می توانید در انتهای آن متن از یک دکمه با متنی جذاب استفاده کنید و از کاربر بخواهید برای خرید این محصول یا استفاده از خدمات روی دکمه کلیک کند. 

شما با قرار دادن دکمه Call-to-Action در صفحه اول سایتتان کاربران را به انجام عملی دعوت می کنید. حال این اقدام می تواند خرید محصول باشد یا ارسال ایمیل، چت آنلاین، مشاهده قیمت و یا پر کردن فرم.

 

11. بهینه سازی نسخه موبایل برای صفحه اصلی

بیش از 70 درصد از کاربران از طریق گوشی همراه وب سایت های مختلف را بررسی می کنند. به همین دلیل سازگاری سایت با موبایل و سایر نمایشگر ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. طبق الگوریتم mobile first index، یکی از معیارهای گوگل برای رتبه بندی سایت ها همین موضوع است. اگر می خواهید صفحه اصلی سایتتان بیشترین نرخ تبدیل و بازدید را داشته باشد، باید آن را واکنش گرا طراحی کنید.

 

در پایان

همانطور که گفتیم سئو صفحه اصلی سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که ربات های خزنده گوگل با دیدن این صفحه به سایر صفحات سایت شما مراجعه می کنند. علاوه بر این مهم ترین صفحه هر سایت نیز به شما می آید. در این مطلب آموزش سئو صفحه اصلی سایت را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می کنیم برای طراحی جذاب صفحه اصلی سایتتان، مطلب ” طراحی صفحه اصلی سایت ” را مطالعه کنید.

 


بروزرسانی در دوشنبه, 29 خرداد 1402 10:14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *