طراحی سایت

دلایل افت رتبه سایت در گوگل چیست؟

از بین رفتن بک لینک ها

 

تصور کنید یک روز مثل همیشه که به سراغ سرچ کنسول می روید، مشاهده می کنید رتبه سایت ناگهان افت کرده است. این وضعیت یک کابوس بسیار بد برای مدیران سایت و سئو کاران است. اما به هر حال این وضعیتی است که الان دچار آن هستید و باید سریعا برای آن فکری بکنید. اما دلایل افت رتبه سایت چیست؟ چرا رتبه سایت در موتور های جستجو یکباره کاهش پیدا می کند؟ با ما همراه باشید تا شما را با دلایل افت رتبه سایت در گوگل آشنا کنیم.

پنالتی گوگل دلیل افت رتبه سایت است؟

پنالتی سایت توسط گوگل به دلیل استفاده از تکنیک ای سئو کلاه سیاه و روش های مخالف گوگل اتفاق می افتد. در گذشته وقتی گوگل قصد داشت یک سایت را جریمه کند، کل دامنه اش را جریمه می کرد، اما امروزه گوگل به ندرت کل دامنه یک سایت را پنالتی می کند و فقط در چند کلمه کلیدی رتبه سایت را می گیرد. اگر به صورت دستی جریمه شده باشید در قسمت Manual actions سرچ کنسول به شما اطلاع داده می شود.

کاهش رتبه سایت در گوگل

دلایل افت رتبه سایت

برای اینکه بتوانید برای رفع مشکل افت رتبه سایت قدمی بردارید، ابتدا باید با دلایل آن آشنا شوید و سپس برای حل آن اقدام کنید. اجازه دهید قبل از اینکه به سراغ دلایل افت رتبه سایت برویم، مسئله ای را به شما بگویم؛ ابتدا مطمئن شوید وارد اکانت سرچ کنسول اشتباهی نشده باشید، در صورتیکه مثلا به جای اکانت اصلی وارد اکانت زیر دامنه شده باشید یا بجای اینکه آدرس سایت را با https وارد کرده باشید با http وارد کرده اید، آمار اشتباهی به شما نشان داده می شود.

خب پس از اینکه مطمئن شدید، به درستی وارد اکانت سرچ کنسول شده اید باید به دنبال دلیل افت رتبه سایت باشید.

 

  1. بروزرسانی یا انتشار الگوریتم های جدید گوگل

در زمان بروزرسانی الگوریتم های گوگل یا انتشار الگوریتم جدید، افت رتبه سایت کاملا عادی است. اغلب اگر قبل از آپدیت الگوریتم ها، خطای سئویی مرتکب نشده باشید، بعد از حدود یک الی دو هفته رتبه های سایتتان باز می گردد. اما مواردی هم هست که واقعا با آپدیت الگوریتم ها رتبه های سایت واقعا کاهش پیدا کند. از آنجایی که نمی توانیم مطمئن شویم از دست رفتن رتبه های مقطعی است یا دائمی، در این شرایط باید به سئو کلاه سفید روی آورد و با تولید محتوای ارزشمند و بک لینک های اصولی رتبه سایت را برگرداند.

خبر آپدیت الگوریتم ها یا انتشار الگوریتم های جدید در شبکه های اجتماعی و سایت های فعال حوزه سئو مثل سایت MOZ منتشر می شود. با مراجعه به آن ها می توانید از این اخبار اطلاع پیدا کنید.

 

  1. از بین رفتن بک لینک ها

بعضی از سئوکاران به جای تمرکز به سئو سایت به صورت اصولی و صحیح به شدت روی سئو خارجی و خرید بک لینک تمرکز دارند، که گاهی اوقات ممکن است بخشی از این بک لینک ها حذف شوند و از بین بروند در این صورت، رتبه سایت به شدت افت می کند، زیرا؛ گوگل به سایت مشکوک می شود و تصمیم می گیرد رتبه سایت را کاهش دهد. این چنین نیست که با حذف یک الی دو بک لینک رتبه سایت کاهش پیدا کند، بلکه اگر تعداد بک لینک های از دست رفته زیاد باشد، رتبه سایت دستخوش تغییر می شود.

در چنین شرایطی باید بک لینک های از دست رفته را جبران کنید اما نه به یکباره. مثلا در مدت یک هفته تا دو یا سه ماه بک لینک های جدید ایجاد کنید. برای بررسی آمار بک لینک های سایت خود می توانید از سایت های Ahref و MOZ استفاده کنید.

 

افت رتبه سایت در گوگل

 

  1. خرید بک لینک های ناگهانی و بی ارزش

بسیاری از سئوکاران بی تجربه قصد دارند صرفا با خرید بک لینک رتبه سایت را افزایش دهند. اما دانش لازم در این زمینه را ندارند. بنابراین شروع به خرید یکباره بک لینک یا بک لینک های فاقد ارزش و اسپم می کنند. که الگوریتم های گوگل به سایت شک می کند و تصمیم می گیرد اعتبار صفحات را کم کند یا در خوشبینانه ترین حالت اعتبار بک لینک ها را منتقل نکند. در این شرایط نه تنها رتبه سایت را بهتر نمی شود بلکه به شدت کاهش می یابد. در مطلب نحوه گرفتن بک لینک، راه های اصولی گرفتن بک لینک را آموزش داده ایم.

 

  1. ایجاد مشکلات سرور

هیچ سروی وجود ندارد که بتواند بدون قطعی مطلق فعالیت کند. بهترین سرورها هم 99 درصد فعال هستند. اما مشکل اینجا سرورهایی هستند که قطعی زیاد دارند. در واقع اگر سایتی دارید که هاست آن دائما قطع می شود و کاربران نمی توانند وارد آن شوند، احتمالا کاهش رتبه سایت به این علت است. زیرا در این شرایط نرخ پرش سایت افزایش پیدا می کند و گوگل امتیاز منفی برای سایت شما در نظر می گیرد.

برای بررسی قطعی سرور، پیشنهاد می کنم از ابزار UpTime Robot استفاده کنید. با ثبت سایت خود در این ابزار در صورت قطع سرور یک پیام به ایمیل شما ارسال می شود و پس از اتصال مجدد هم یک پیام دیگر ارسال می شود. بدین ترتیب می توانید متوجه شوید چه مدت زمانی سایت شما در دسترس نبوده است.

در صورتی که مطمئن شدید مشکل از هاستینگ سایت است. سریعا هاست خود را به یک شرکت معتبر منتقل کنید. در مطلب معرفی بهترین شرکت هاستینگ، شرکت های معتبر ارائه دهنده هاست را معرفی کرده ایم.

 

  1. کاهش سرعت سایت

سرعت سایت شما بر سئو سایت و تجربه کاربری تاثیر زیادی دارد. حال اگر سرعت سایت شما بر اثر عوامل مختلفی مثل: نصب افزونه جدید، انتقال هاست، اضافه کردن قابلیت جدید و … کاهش پیدا کند و از رقبای خود عقب بیفتید یا کاربران از دیدن سایتتان صرف نظر کنند، احتمال دارد رتبه سایتتان کاهش پیدا کند.

سرعت سایت شما باید از رقبایتان بالاتر باشد تا رتبه بهتری بگیرید. مثلا اگر سایت رقبا در 5 ثانیه بارگذاری می شود، سایت شما در 4 ثانیه لود شود. در مطلب افزایش سرعت سایت وردپرسی، راهکارهایی برای افزایش سرعت سایت گفته ایم.

 

  1. تغییرات تجربه کاربری

گاهی اوقات تغییراتی در تجربه کاربری و ظاهر سایت دلیل افت رتبه سایت می شود. برای مثال تغییراتی در منو سایت داده اید یا جایگاه آن را عوض کرده اید که کاربران دوست نداشتند، دسته بندی سایت را تغییر دادید و کاربران مثل قبل نمی تواند به راحتی به صفحات مورد نظر شان بروند و دیگر عواملی که کاربران را از بازدید سایت منصرف می کند.

برای اینکه مطمئن شوید علت افت رتبه سایت، تغییرات تجربه کاربری است یک راه وجود دارد. وارد سرچ کنسول شوید و صفحاتی که بیشترین کلیک را در چند ماه گذشته داشته اند پیدا کنید، حال کلمه کلیدی آن صفحات را در گوگل سرچ کنید. اگر در یکی از این کلمات، نتیجه ها تغییر پیدا کرده باشد و ظاهر جدید داشته باشد. متوجه می شوید مشکل از اینجاست.

 

  1. مشکلات Mobile Usability

یکی از قسمت های مهم در سرچ کنسول سایت Mobile Usability است. گاهی اوقات هشداری در این قسمت مبنی بر مشکل نمایش صفحات سایتتان در موبایل داده می شود که یکی از عوامل افت رتبه سایت می باشد.

 

  1. سئو منفی توسط رقبا

گاهی اوقات بر اثر رفتار ناجوانمردانه رقبا، رتبه سایت افت پیدا می کند. در واقع با اعمال تکنیک های سئو منفی باعث کاهش رتبه سایت شما می شوند. برای مثال با خرید بک لینک های بی ارزش و اسپم برای سایت شما، نظر گوگل را در مورد شما بد می کنند تا جایی که باعث جریمه شما توسط گوگل شود.

برای اطلاع از سئو منفی توسط رقبا هم می توانید از سرچ کنسول استفاده کنید و هم از سایت های بررسی بک لینک مثل MOZ و Ahref.  اگر متوجه بک لینک های اسپم برای سایتتان شدید باید آن ها را بی اثر کنید. برای بی اثر کردن این بک لینک ها باید فرآیند دیساوو را بکار ببرید و به گوگل بگویید این بک لینک ها خرابکاری از طرف رقباست و آن ها را بی اثر کند. در مطلب حذف بک لینک های اسپم با ابزار Disavow طریقه این روش را آموزش داده ایم.

 

سئو منفی

 

  1.  بهبود عملکرد رقبا

معمولا درصد بالایی از بازدید سایت مربوط به یک یا چند صفحه خاص است. حال اگر رقبا بهتر از ما عمل کنند و جایگاه این صفحات را در گوگل بگیرند، بخش زیادی از ترافیک سایت را از دست می دهیم و با افت رتبه مواجه می شویم.

برای اینکه مطمئن شوید مشکل از اینجاست، وارد سرچ کنسول شوید و روی کلمات کلیدی اصلی سایت، رتبه خود را بررسی کنید، اگر در کلمات کلیدی اصلی کاهش رتبه داشته اید، مشکل از اینجاست. برای رفع این مشکل باید دست به آنالیز سایت رقیب بزنید و اقداماتی برای بهبود رتبه سایت انجام دهید.

 

  1. اعمال تغییرات ناگهانی

در کل، ایجاد تغییرات ناگهانی و بزرگ در سئو، خوب نیست. برای مثال متوجه شدید صفحات زیادی از سایتتان با مشکل 404 روبرو شده اند و همه آن ها را به یکباره ریدایرکت کرده اید. یا تصمیم گرفتید هاست خود را تغییر دهید، دامنه سایت را عوض کنید، تغییراتی در قالب سایت بدهید و… تمام این کارها اگر به صورت اصولی انجام شود، تاثیری روی رتبه سایت ندارد و گاهی فقط چند روزی با کاهش رتبه مواجه می شوید.

 

  1.  ایجاد صفحات 404

در حال حاضر ارور 404 بدترین اروری است که در سایت وجود دارد و از نظر گوگل بسیار بد است. صفحات 404 زمانی به وجود می آیند که صفحه مورد نظر حذف شده باشد، اما لینک هایی که به آن صفحه داده شده است وجود دارد و اصلاح نشده است. صفحات 404 منجر به افت رتبه سایت می شوند. اما در نظر داشته باشید قرار نیست صرفا به یک صفحه 404 رتبه سایت کاهش پیدا کند، مگر زمانی که صفحه 404 یک صفحه پر بازدید و مهم سایت باشد. در غیر اینصورت زمانی این مسئله مشکل ساز می شود که تعداد این صفحات زیاد باشد.

برای بررسی این صفحات، می توانید هم از ابزار Screaming Frog استفاده کنید و هم از سرچ کنسول. برای یافتن صفحات 404 در سرچ کنسول به بخش Indexing رفته و از قسمت Pages این صفحات را مشاهده کنید.

 

خطای 404

 

  1.  صفحات Duplicate

صفحات دابلیکیت، صفحات تکراری در سایت شما هستند، در همان قسمت Pages سرچ کنسول دو هشدار در رابطه با صفحات Duplicate وجود دارد:

  1. Duplicate without user-selected canonical: این هشدار صفحاتی که مشابه هم هستند را نشان می دهد که به دلیل شباهت در گوگل نمایش داده نمی شوند. زمانی این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند که یکی از صفحات مهم و اصلی ساتا در این قسمت باشد زیرا این صفحه سئو نمی شود.
  2. Duplicate, Google chose different canonical than user: در این هشدار هم لیستی از صفحات سایت که قرار نیست سئو شود، نمایش داده می شود. در این صورت هم اگر صفحات مهم جز این لیست هستند، باید به آن رسیدگی کنید.

 

  1.  هشدار Blocked

در سرچ کنسول چد هشدار در مورد Blocked وجود دارد. این هشدار ها بیانگر از دسترس خارج شدن این صفحات هستند، در این مورد هم اگر صفحات مهم سایتتان با این هشدارها روبرو شده اند، انتظار افت رتبه را داشته باشید.

 

  1. کاهش جستجوی یک کلمه

بعضی از کلمات کلیدی در زمان خاصی سرچ می شوند، مثلا کلمات مرتبط با شب یلدا فقط در آذر ماه سرچ می شوند یا کولر و پنکه بیشتر در تابستان سرچ می شوند. اگر بازدید سایتتان روی کلماتی است که در زمان های خاصی جستجو می شوند، نگران نباشید. این افت رتبه در مواقع دیگر سال طبیعی است.

 

  1. مشکلات امنیتی و هک شدن سایت

گوگل به شدت به امنیت سایت حساس است و اگر متوجه هک سایت توسط هکر ها شود به سرعت رتبه سایت را کاهش می دهد. در واقع سایت هم از هکر ها ضربه می خورد هم از گوگل.

اگر سایت دچار حمله هکر ها شود، گوگل از طریق بخش Security issues در سرچ کنسول اطلاع می دهد. برای رفع این مشکل باید سریعا اقدام کنید و از متخصص امنیت و پشتیبان هاست کمک بگیرید و سایت را از هکر ها پاکسازی کنید. تا زمانی که مشکل امنیتی سایت را رفع نکنید، شرایط بد و بدتر می شود و رتبه شما به شدت پایین می آید. پس از حل این مشکل هم زمان زیادی می برد تا گوگل باز هم به شما اعتماد کند و رتبه سایتتان را برگرداند.

 

  1. نوایندکس صفحات مهم

دستور نوایندکس به ربات های گوگل اجازه بررسی صفحه مورد نظر را نمی دهد. ممکن است این دستور نوایندکس را برای صفحات مهم سایت خود اجرا کرده باشید و باعث افت رتبه سایت شده باشید. برای دستور نو ایندکس هر صفحه دو راه وجود دارد:

  • قرار دادن تگ نو ایندکس را در کدهای صفحه 
  • از طریق فایل  robots.txt در هاست

 

  1. نوایندکس کل سایت

در سایت های وردپرسی این اشتباه معمولا رخ می دهد که دسترسی موتورهای جستجو به کل سایت را می بندید. در بخش تنظیمات و قسمت خواندن گزینه درخواست بررسی نکردن سایت توسط موتورهای جستجو اگر فعال باشد، کل سایت نو ایندکس می شود. پیشنهاد می کنم حتما به این قسمت سایت خود بروید و مطمئن شوید تیک این گزینه فعال نباشد.

 

  1. بک لینک های موقت

سایت های زیادی وجود دارند که بک لینک موقت می فروشند. بک لینک های موقت 1 تا 12 ماه هستند. پیشنهاد می کنیم بک لینک هایی که زیر یک سال از بین می روند را به هیچ وجه خریداری نکنید مگر اینکه سایت شرایط خاصی داشته باشد. اگر به تازگی بک لینک های موقت خریده باشید و زمان آن ها تمام شده باشد. ممکن است یکی از دلایل افت رتبه سایت شما باشد.

 

از کجا بفهمیم دقیقا دلیل افت رتبه اصلی سایت چیست؟

هنگامی که با افت رتبه سایت مواجه شدید، لازم است دلیل اصلی آن را بدانید. اما چطور؟ برای این کار باید وارد سرچ کنسول سایت خود شوید و آمار بازدید یک روز عادی و روزی که رتبه افت کرده است را با هم مقایسه کنید. پس از ورود به سرچ کنسول مثل تصویر زیر  از قسمت  جستجو results به ترتیب روی قسمت date، سپس compare و در آخر گزینه custom کلیک کنید.

 

دلایل افت رتبه سایت در گوگل

 

با کلیک روی گزینه custom چهار کادر برای وارد کردن مدت زمان مقایسه رتبه، نمایش داده می شود. 

برای مثال قصد داریم آمار 11 مارس رو با 17 مارس مقایسه کنیم پس در سطر اول تاریخ 11 مارس را وارد می کنیم یعنی قصد داریم از ابتدا یا انتهای روز 11 مارس را بررسی کنیم و در سطر دوم تاریخ 17 مارس را وارد می کنیم و روی گزینه Apply کلیک می کنیم.

 

دلایل کاهش رتبه سایت

 

در اینجا سرچ کنسول آمار بازدید این دو روز را به من نشان داده که حدود 500 نفر کاهش پیدا کرده است.

 

دلیل افت رتبه سایت

 

در پایین این قسمت سرچ کنسول آمار بازدید کلمات کلیدی سایتتان را در این دو تاریخ با هم مقایسه  کند. برای بررسی دقیق تر می توانید روی گزینه page کلیک کنید و سپس روی قسمت Clicks Difference دو بار کلیک کنید تا اختلاف منفی بین کلیک ها را نشان دهد.

 

بررسی دلایل افت رتبه سایت

 

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید آمار بازدید بعضی صفحات خیلی کم کاهش پیدا کرده است ولی بازدید سایت 500 تا کم شده است. دلیل این اتفاق می تواند یا بروزرسانی الگوریتم های گوگل باشد، یا قطعی اینترنت که کاربران کمتر در وب به جستجو پرداخته اند.

 

❔︎ سوالات متداول

دلایل افت رتبه سایت کدامند؟

از مهمترین دلایل افت رتبه سایت می توان به بروزرسانی الگوریتم های گوگل، از دست رفتن بک لینک ها، مشکلات سرور، هک شدن سایت، تغییرات UX، کاهش سرعت سایت و سئو منفی اشاره کرد.

 

آیا پنالتی گوگل می تواند دلیل افت رتبه سایت باشد؟

معمولا خیر، زیرا زمانی که گوگل سایتی را پنالتی می کند رتبه آن را در چند کلمه کلیدی پایین می آورد و روی کل دامنه، سایت را جریمه نمی کند.

 

سخن پایانی

افت رتبه سایت، مسئله ای است که تمام وبمستران با آن روبه رو می شوند، اما چگونه می توان این مسئله را مدیریت کرد؟ ما در این مطلب تلاش کردیم مهم ترین دلایلی که باعث افت رتبه سایت می شوند را به همراه راه حل آن ها برایتان بگوییم، تا اگر زمانی با این مشکل روبه رو شدید، دغدغه ای از این بابت نداشته باشید.

 


بروزرسانی در شنبه, 24 تیر 1402 08:09

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *