طراحی سایت

دامین یا دامنه سایت چیست؟ نحوه ثبت دامنه سایت

دامنه چیست؟

 

زمانی که میخواهید وب سایتی را راه اندازی کنید، باید در ابتدا برای آن یک نام مشخص کنید. به نامی که برای سایتتان انتخاب می کنید، دامین یا دومین گفته می شود. در ادامه می خواهیم با جزئیات بیشتری به شما بگوییم که دامنه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ در نهایت نیز به شما یاد خواهیم داد که چطور دامنه سایت را ثبت کنید.

دامنه چیست؟

زمانی که می خواهید به محلی بروید، در ابتدا باید آدرس دقیق آن را بدانید. در سطح وب نیز برای پیدا کردن هر وب سایت و ورود به آن، ابتدا باید یک آدرس از آن داشته باشید. به این آدرس که شما به کمک آن به سایت مورد نظرتان وارد میشوید، دامین یا دومین گفته می شود. 

به عنوان مثال آدرس اینترنتی سایت سیتی سایت webpouya.com است.

اگر بخواهید به طور مستقیم وارد سایتی شوید، باید آدرس دقیق آن را در مرورگر جستجو کنید.

بطور کلی دامنه از دو قسمت نام دامنه (دامنه سطح دوم SLD) و پسوند دامنه (دامنه سطح بالا TLD) تشکیل شده است.

 

نکاتی در مورد دامنه سایت

در ادامه نکات مهمی را در مورد دامنه سایت و ویژگی های آن بیان خواهیم کرد:

بخش های مختلف دامنه سایت

پیش از آن که برایتان بگوییم چگونه دامنه بسازیم، به بررسی بخش های مختلف دامنه سایت می پردازیم.

دامنه چیست؟

در ابتدا بهتر است بخش های مختلف دامنه سایت را بشناسید و بدانید که هر دامنه از چه بخش هایی تشکیل شده است:

نام دامنه 

بخش اول وب سایت را نام دامنه گویند؛ نام دامنه را باید خودتان بر اساس حوزه کاریتان انتخاب کنید. در انتخاب نام دامنه هیچ محدودیتی ندارید و اگر می خواهید اسامی را به صورت ترکیبی استفاده کنید، باید از خط فاصله (-) استفاده کنید.

 

پسوند دامنه

در اینترنت پسوند های مختلفی وجود دارد که هر کدام برای حوزه کاری های مختلفی استفاده می شود. از محبوب ترین پسوند هایی که در ایران استفاده می شود، می توان به .ir و .com اشاره کرد. پسوند .ir یک پسوند ملی است که برای وب سایت های ایرانی می باشد. 

اینکه چه پسوندی را برای سایت خود انتخاب کنید، بستگی به محل زندگی و حوزه کسب و کارتان دارد. به عنوان مثال وب سایت های آموزشی از پسوند .edu استفاده می کنند.

 

انواع پسوند برای دامنه سایت

پسوندهای مختلفی برای دامنه سایت وجود دارد. در ادامه شما را با انواع آن آشنا خواهیم کرد.

انواع پسوند دامنه

پسوند های عمومی

پسوند های عمومی را همه افراد می توانند خریداری کرده و هیچ محدودیتی ندارند؛

  • پسوند .com کوتاه شده کلمه commercial به معنی تجاری و بازرگانی است؛ اما سایت های زیادی با این پسوند نامگذاری شده اند. 
  • پسوند .net کوتاه شده عبارت network است که برای کارهای شبکه و طراحان سایت مناسب است.
  • پسوند info کوتاه شده کلمه information است که برای سایت های اطلاعات محور مناسب می باشد.

 

پسوند های اختصاصی

برای خرید پسوند های اختصاصی نیاز به مجوز های خاصی دارید که افراد معمولی نمی توانند آن را خریداری کنند.

  • پسوند .travel برای شرکت ها و سازمان های مسافرتی مناسب می باشد. 
  • پسوند .edu کوتاه شده عبارت education است که برای سایت های حوزه آموزشی و دانشگاهی مناسب می باشد.
  • پسوند .tv برای سازمان های رادیویی و شبکه های تلویزیونی مناسب می باشد.
  • پسوند .gov کوتاه شده کلمه government است که برای سازمان ها و ارگان های دولتی مانند وزارتخانه ها است.
  • پسوند .org کوتاه شده عبارت organizations برای مراکز و دفاتر غیر دولتی است و باید برای خرید آن مجوز داشته باشید.

 

پسوند های ملی

پسوند های ملی اصولا اختصار نام کشورها هستند که فقط ساکنان آن کشور می توانند از آنها استفاده کنند. مثلا پسوند .ir مختص ایران بوده و از دو حرف اول ایران به انگلیسی تشکیل شده است. این پسوند می تواند با پسوند های دیگر نیز مانند gov.ir ترکیب شود.

 

دامنه ها منحصر بفرد و اختصاصی هستند

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که دامنه ها اختصاصی هستند. به عنوان مثال ما دامنه webpouya.com را برای سایت خودمان ثبت کرده ایم. بنابراین هیچ شخص دیگری نمی تواند این دامنه را برای خود ثبت کند. اما ممکن است دامنه ای با آدرس webpouya.net خالی باشد و افراد دیگر بتوانند آن را ثبت کنند.

 

دامنه ها را باید به صورت سالیانه تمدید کنید

به طور کلی دامنه ها را به صورت سالیانه تمدید می کنند؛ یعنی پس از یک سال باید مجددا دامنه را تمدید کنید در غیر اینصورت دامنه از دسترس شما خارج خواهد شد. بنابراین دیگران می توانند آن دامنه را به نام خود مجدد ثبت کنند.

 

هر دامنه به هاست هم نیاز دارد

داشتن دامنه به تنهایی کافی نیست؛ برای اینکه بتوانید سایتتان را در سطح وب مشاهده کنید، باید یک هاست نیز خریداری کنید. هاست در واقع فضایی است که اطلاعات سایت شما روی آن ذخیره می شود. اصولا به هاست، فضای میزبان نیز گفته می شود. در مطلب ” معرفی شرکت های هاستینگ ” اطلاعات بیشتری در این مورد به شما داده ایم.

 

تفاوت دامنه و URL چیست؟

شاید این سوال برایتان مطرح شود که تفاوت دامنه و URL چیست؟ دامنه یا دومین سایت در واقع همان آدرس سایت بدون هیچ کاراکتر اضافی است. اما URL به همراه تمام مشتقات دامنه گفته می شود.

به عنوان مثال https://www.webpouya.com همان URL سایت سیتی سایت می باشد. در URL علاوه بر نام دامنه و پسوند، پروتکل سایت نیز مشخص می شود.

 

چگونه دامنه را ثبت کنیم؟

فرایند ثبت دامنه اصلا مراحل سخت و پیچیده ای ندارد که در ادامه مراحل ثبت آن را خواهیم گفت:

از موجود بودن نام دامنه اطمینان حاصل کنید

همانطور که گفتیم هر دامنه به صورت اختصاصی فقط به نام یک نفر ثبت می شود؛ به همین دلیل پیش از آنکه برای ثبت آن اقدام کنید، باید از خالی بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار می توانید به سایت https://www.nic.ir مراجعه کنید.

 

شناسه ایرنیک بسازید 

برای ساخت شناسه ایرنیک لازم است تا مدارک و اطلاعاتی را از خود ثبت کنید؛ برای این کار طبق تصویر زیر گزینه ساختن شناسه کاربری را انتخاب کنید. سپس با توجه به حوزه کاری خود، یکی از گزینه های حقیقی یا حقوقی که برای شرکت ها، موسسات غیردولتی، وزارتخانه ها، مراکز آموزشی و … است را انتخاب کنید.

آموزش ثبت دامنه سایت

وارد کردن اطلاعات مورد نیاز

در این مرحله باید اطلاعات شخصیتان را به زبان فارسی و انگلیسی وارد کنید. اطلاعاتی نظیر کدملی، نشانی پستی، پرسش محرمانه و …

ثبت دامنه سایت

 

رابط مجازی را انتخاب کنید

فرقی نمی کند که شناسه را از چه نوعی انتخاب می کنید؛ در هر صورت باید رابط مجازی را با توجه به وب سایتتان انتخاب کنید. اگر رابط مجازی را ” خصوصی ” انتخاب کنید، تمامی اختیارات دامنه را به شناسه ایجاد شده واگذار خواهید کرد.

اگر رابط را ” نمایندگان فروش ایرنیک ” انتخاب کنید، این امکان برایتان فراهم خواهد شد که از طریق این نمایندگان، مدیریت تمدید، تغییر DNS و … را انجام دهید. همچنین اگر گزینه ” آزاد ” را انتخاب کنید، تمامی دارندگان شناسه ایرنیک می توانند مدیریت دامنه را به عهده بگیرند.

آموزش ثبت دامنه

 

صحت اطلاعاتتان را تایید کنید 

پس از انتخاب دکمه ” بازنگری “، می توانید اطلاعات وارد شده را مجدد مشاهده کرده و در صورت نیاز آنها را ویرایش کنید. در صورتی که نیاز به ویرایش داشتید، گزینه ” بازگشت ” را انتخاب کنید.

چگونه دامنه را ثبت کنیم؟

اگر نیازی به ویرایش اطلاعات نداشتید، گزینه ” موافقم، دریافت شناسه ” را انتخاب کنید. در این مرحله نیک هندل خود را مشاهده خواهید کرد.

چگونه دامنه را ثبت کنیم؟

پس از ایجاد شناسه ایرنیک، یک ایمیل و رمز عبور یکبار مصرف برایتان ارسال خواهد شد. در اسرع وقت رمز عبورتان را تغییر داده و آن را حتما نگه دارید.

ثبت دامنه سایت 

 

❔︎ سوالات متداول

دامنه چیست؟

دامنه، آدرس یک سایت است که برای ورود به یک سایت آن را در مرورگر سرچ می کنیم. دامنه از دوبخش نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل شده است.

 

چگونه باید دامنه را ثبت کرد؟

ابتدا شما باید از آزاد بودن دامنه انتخابی خود اطمینان حاصل پیدا کنید و سپس از طریق شرکت هایی که خدمات ثبت دامنه انجام می دهند، دامنه خریداری کنید.

 

در آخر

در این مطلب سعی کردیم به صورت کامل به شما بگوییم که دامنه سایت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ همچنین در ادامه روند ثبت نام دامنه را به شما آموزش دادیم. پیش از آنکه برای طراحی سایت فروشگاهی اقدام کنید، ابتدا باید نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. نام دامنه سایت تاثیر زیادی در جذب مخاطب و نرخ کلیک سایت شما دارد.

به همین دلیل علاوه بر در نظر گرفتن ویژگی های گفته شده، باید نکاتی را در زمان انتخاب نام دامنه رعایت کنید. برای اینکه نام مناسبی را برای سایتتان انتخاب کنید، مطلب ” راهنمای انتخاب اسم سایت ” را مطالعه کنید.

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 11:39

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *