طراحی سایت

بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ

 روش های دیجیتال مارکتینگ

 

امروزه به دلیل آشنایی بیشتر مردم با اینترنت، عبارت هایی همچون بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ آشنایی بیشتر به گوش می خورند. دیجیتال مارکتینگ، یکی از انواع روش های بازاریابی است که با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام می گیرد. هدف از بکارگیری دیجیتال مارکتینگ، افزایش فروش و انجام تبلیغات است. اگر می خواهید در مورد بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ بدانید، پیشنهاد می کنم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معنی بازاریابی دیجیتال

در جهان امروز مرزی برای بازاریابی وجود ندارد، اما روش های هر کدام از انواع بازاریابی متفاوت است. بازاریابی دیجیتال هم یکی از روش های بازاریابی است. در مطلب همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ دقیق تر به این موضوع پرداخته ایم. اما دیجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی است، به منظور معرفی و فروش خدمات و محصولات، که با استفاده از فناوری های دیجیتال انجام می شود. برای پیاده سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال، نیز از روش ها و شیوه های مختلفی استفاده می شود در ادامه به معرفی بهترین روشهای بازاریابی دیجیتال می پردازیم.

 

روش های دیجیتال مارکتینگ

شاخه ها و روش های مختلفی برای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، که هر کدام از آن ها رویکرد های متفاوتی دارند و برای اهداف مختلفی مثل: برندسازی، افزایش فروش با دیجیتال مارکتینگ، شناخت مشتریان و… پیاده سازی می شوند. در ادامه به معرفی 12 روش بازاریابی دیجیتال می پردازیم:

 

1. سئو سایت

SEO که مخفف کلمه جستجو engine optimization است، به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است. 

به این مفهوم که بصورت رایگان و با استفاده از روش های ارگانیک و مجاز، سایت در نتایج برتر موتورهای جستجو نمایش داده شود. در صورت سئو سایت، میزان ترافیک و بازدید سایت از گوگل افزایش پیدا می کند و مشتریان بیشتری جذب سایت می شوند. در جستجوی ارگانیک، هنگامی که کاربر کلمه کلیدی را در گوگل سرچ می کند، اگر سایت شما برای کلمه کلیدی مورد نظر کاربر به خوبی بهینه شده باشد، در بین نتایج جستجو، جایگاه خوبی کسب می کند و در رتبه های اول به کاربر نمایش داده می شود. سئو سایت یکی از مهمترین انواع بازاریابی دیجیتال است.

 

2. بازاریابی موتورهای جستجو

یکی دیگر از روش های بازاریابی دیجیتال بازاریابی موتورهای جستجو است. عبارت جستجو Engine Marketing که به اختصار SEM گفته می شود به معنی بازاریابی موتورهای جستجو است. SEM روشی است برای افزایش ترافیک سایت، از طریق تبلیغات پولی. در این نوع بازاریابی دیجیتال، ترافیک اختصاصی برای وب سایت با استفاده از ابزارهای گوگل ادز (Google Ads) خریداری می شود. این روش، راه موثری برای افزایش فروش سایت و بالا رفتن درآمد کسب و کارهایی است که کوچک هستند و خواهان جذب مشتری با هزینه ی کم هستند.

در واقع بابت هزینه تبلیغی که به گوگل ادز پرداخته می شود،وب سایت در نتایج جستجو بیشتر نمایش داده می شود.

 

3. افیلیت مارکتینگ 

Affiliate Marketing که با عناوینی همچون همکاری در فروش و بازاریابی پورسانتی نیز شناخته می شود، یکی دیگر از روش های دیجیتال مارکتینگ است. افیلیت مارکتینگ به این صورت است که یک معامله دو طرفه اتفاق می افتد؛ تعدادی کارمند برای فروش خدمت یا محصول بکار گرفته می شود و در ازای فروش هر محصول یا خدمت، مبلغی به عنوان کمیسیون یا پورسانت به آن ها پرداخت می شود. امروزه سایت های فروش اینترنتی از این روش بسیار استفاده می کنند.

 

4. اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ ( Influencer Marketing) یا بازاریابی تاثیر گذار یکی از روش های بازاریابی است که در سال های اخیر در ایران رواج پیدا کرده است. در این روش دیجیتال مارکتینگ، کسب و کارهای مختلف با افراد مشهور و تاثیرگذار در بین مخاطبان، قرارداد می بندد و با پرداخت مبلغی از آن ها می خواهند، پیام خود را به مشتریان برسانند. این پیام می تواند: خرید محصولات، ثبت نام در کمپین و درخواست هایی از این قبیل باشد.

این افراد مشهور، از طریق احاطه ای که بر ذهن و فکر مشتریان دارند، می توانند در تصمیمات و رفتار آنها تاثیر بگذارند. در این زمینه اغلب مردم اینفلوئنسر های اینستاگرام را می شناسند، مثل: بلاگرهای سبک زندگی، اینفلوئنسرهای آشپزی و … 

روش اینفلوئنسر مارکتینگ

این اینفلوئنسرها از طریق روش های زیر درآمد کسب می کند:

  • تبلیغات متقابل
    در روش اول که به آن تبلیغات متقابل گفته می شود، فرد مشهور در سمینارها و صفحه های خود در شبکه های مجازی، نام همکار خود را می برد و دوره های او را تبلیغ می کند، در مقابل همکار او نیز باید در سخنرانی ها، سمینارها و  هر جای دیگر او را معرفی کند و دوره های او را تبلیغ کند
  • شراکت در سود
    در روش دیگر، اینفلوئنسر در ازای تبلیغاتی که برای فروش محصول یا خدمت انجام می دهد، درصدی از فروش را به عنوان کمیسیون دریافت می کند.
  • تبلیغات در ازای خدمات
    راه دیگر این است که اینفلوئنسر، در مقابل تبلیغ محصول، تا مدت زمان معینی از آن محصول به طور رایگان استفاده می کند یا برای استفاده از آن محصول تخفیف های ویژه ای دریافت می کند. برای مثال: اینفلوئنسر های فعال در حوزه مد تبلیغ یک برند را انجام می دهند و به جای دریافت حق الزحمه از آن برند تا یک سال به طور رایگان خرید می کنند.

 

5. بازاریابی محتوا

یکی دیگر از انواع بازاریابی دیجیتال بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا یعنی برای مخاطبی که امکان دارد به مشتری واقعی تبدیل شود، محتوای با کیفیت و ارزشمند تولید کنیم. برای بازاریابی محتوا، باید در سایت محتوای یونیک و ارزشمند، به صورتی که تمام نیازهای مخاطب را پاسخ دهد، منتشر کرد تا مخاطبان بیشتری به سمت سایت جذب شوند. این روش از دیجیتال مارکتینگ به مرور زمان نتایج شگفت انگیز خودش را نشان خواهد داد، زیرا؛ گوگل اهمیت زیادی برای محتوای کاربر پسند قائل است، از این رو؛ هر چه کاربر با محتوا ارتباط بهتری بگیرد، سایت در رتبه های بالاتری قرار می گیرد. در مطلب خدمات بازاریابی محتوا به طور کامل در مورد این موضوع صحبت کرده ایم.

 

6. ویدئو مارکتینگ

هدف از ویدئو برقراری ارتباط نزدیک تر با مخاطب است. ویدئو مارکتینگ یکی از بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ، برای جذب مخاطب و درگیر کردن آن با برند است. وقتی کاربر با کسب و کاری ارتباط برقرار کند، می تواند تبدیل به مشتری دائمی و وفادار آن برند شود.

ویدئو ها نقش بسیار مهمی در تبلیغات دارند. با استفاده از ویدئو می توان پیامی را تا مدتها در ذهن مخاطب نشاند. علاوه بر این از طریق ویدیو، می توان اطلاعات و پیام های بسیار زیادی را در مدت زمان کم، به مخاطب ارائه کرد، به گونه ای که کاربر خسته نشود. هر روزه چندین هزار تیزر تبلیغاتی در رسانه ها نمایش داده می شود و میلیون ها نفر این ویدئو ها را می بینند، به همین دلیل، ویدئو مارکتینگ یکی از مهمترین ابزارهای صنعت دیجیتال مارکتینگ است، چرا که؛ از این طریق افراد زیادی به سمت سایت کشیده می شوند و جذب کسب و کار می شوند.

 

7. سوشال مدیا مارکتینگ

سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی، یکی دیگر از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ است، که به ایجاد تعامل و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، به منظور جذب مشتری، بالا رفتن ترافیک و بازدید سایت و افزایش تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت می پردازد.

روش سوشال مدیا مارکتینگ

امروزه اغلب مردم در شبکه های اجتماعی فعال هستند، به همین علت از این طریق می‌توان مشتری های زیادی جذب کسب و کار کرد. کانال هایی که برای بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده می شوند عبارتند از: اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، یوتیوب و توییتر

 

8. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ جزو روش های بازاریابی دیجیتال کم هزینه به شمار می آید. در این روش با استفاده از بانک ایمیل با کاربران ارتباط برقرار می شود و همچنین مشتریان جدیدی جذب کسب و کار می شوند. از تکنیک ایمیل مارکتینگ، در هر مرحله از قیف فروش مثل، آگاه سازی،علاقه مندی، حفظ مشتری و… می توان استفاده کرد. ایمیل مارکتینگ کاربردهای مختلفی دارد از جمله:

  • برقراری ارتباط با مشتریان جدید و خوشامد گویی
  • اطلاع رسانی محصولات جدید، تخفیفات، کمپین ها و فروش‌های ویژه
  • ارسال خبرنامه
  • ارسال فاکتور خرید

 

9. وایرال مارکتینگ

وایرال مارکتینگ که با عنوان بازاریابی ویروسی نیز شناخته می‌شود، عبارت است از: اشتراک گذاری پیام تبلیغاتی، در حجم زیاد به صورت آنلاین. به عبارتی مثل شیوه تکثیر ویروس، پیام تکثیر شود. در این روش به این علت که؛ پیام به افراد زیادی می رسد، در مدت زمان کوتاهی ترافیک سایت به شدت افزایش پیدا می کند. این روش بازاریابی دیجیتال کمی دشوار است، اما مزایای بیشماری دارد که ارزش صرف وقت را دارد.

وایرال مارکتینگ خود روش های مختلفی دارد که عبارتند از:

بازاریابی ویروسی مارپیچی

در این روش، افراد تجربه های خود را در مورد یک محصول یا خدمت، با سایر افراد به اشتراک می گذارند.

بازاریابی ویروسی ارزشی

در این روش صاحب کسب و کار، از مشتریان می خواهد که محصول را به دیگران معرفی کنند. برای این نوع بازاریابی، محصول باید کیفیت بالایی داشته باشد تا مشتری محصول را تبلیغ کند.

بازاریابی ویروسی ناخوشایند 

این نوع بازاریابی، همان طور که از اسمش پیداست از تجربه های ناخوشایند مشتریان استفاده می کند. یعنی افرادی که تجربه منفی و ناخوشایند از استفاده یک محصول دارند آن را با بقیه به اشتراک می گذارند.

بازاریابی ویروسی حیله‌ای

 در این نوع بازاریابی، فرد در ازای تبلیغ محصول یا خدمت از صاحب کسب و کار پاداش می‌گیرد.

 

10. تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یکی دیگر از شاخه های دیجیتال مارکتینگ است. تبلیغات کلیکی که به آن PPC گفته می شود، به این صورت است که، در ازای هر کلیک کاربر، به سایت منتشر کننده تبلیغ، کارمزد پرداخت می شود.

فرض کنید کسب و کار شما فروش لوازم آرایشی است. برای تبلیغات کلیکی باید چند سایت پر بازدید را شناسایی کنید و از آنها بخواهید، تبلیغ یکی از محصولات شما مثل: کرم ضد آفتاب مای را روی سایت خود قرار دهند. کاربران تبلیغ شما را می بینند و از این طریق وارد سایت شما می شوند. شما باید در ازای کلیک هایی که روی تبلیغ شما شده و کاربر به سایت تان وارد شده است، به وب سایتی که تبلیغ شما را منتشر کرده است پول پرداخت کنید.

روش های بازاریابی دیجیتال

روش دیگر تبلیغات کلیکی تبلیغات گوگل است. در این روش گوگل، تبلیغ محصولات شما را به کسانی که، کلمات کلیدی کسب و کار شما را سرچ می کنند، نشان می دهد. در اینجا هزینه بابت هر کلیک به گوگل پرداخت می شود.

 

11. تبلیغات همسان

تبلیغات همسان عمدتا محتوا محور هستند و در کنار محتواهای دیگر در پلتفرم ها منتشر می شود. در تبلیغات همسان محتواهای تبلیغاتی مثل: عکس، بنر، تیزر، متن و… ساختاری شبیه به محلی که قرار است در آن تبلیغ صورت گیرد، دارند. 

از آنجا که تبلیغات همسان با ظاهر سایت نمایش دهنده تبلیغ هماهنگ هستند، کاربر به راحتی متوجه تبلیغاتی بودن آنها نمی شود.

برای مثال: تبلیغات همسان در اینستاگرام به این صورت است؛ تبلیغ مثل سایر پست ها است و در میان آن ها قرار می گیرد. در گوگل هم به این صورت است که، لینک های تبلیغاتی با ساختاری شبیه لینک های معمولی نه به شکل بنر یا دیگر الگو ها نشان داده می شوند.

 

12. اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی، به معنی اتوماتیک کردن فعالیت‌های بازاریابی از طریق نرم‌افزارهاست. در این روش پیام هایی که مختص هر مشتری است، از طریق نرم افزار ارسال می شود.

پیام های ارسالی، بر اساس فاکتورهایی هستند که خود صاحب کسب و کار، بر اساس شخصیت هر مشتری مشخص می کند. مزیت اتوماسیون بازاریابی در این است؛ ارسال یک پیام و محتوای شخصی سازی شده بر اساس نیاز و علاقه مشتری، باعث ایجاد رابطه قوی بین مشتری و کسب و کار می شود و همین ارتباط، در نهایت منجر به افزایش سودآوری و نرخ تبدیل می شود.

 

13. بازاریابی موبایلی

با توجه به فراگیر شدن استفاده کاربران از تلفن همراه، بازاریبای موبایلی یکی از بهترین و موثرترین روش های بازاریابی دیجیتال در حال حاضر است. در این نوع بازاریابی، محتوای تبلیغاتی به روش های مختلف ایمیل، پیامک، شبکه های اجتماعی، برنامه های موبایل، استفاده از کد های QR برای ورود به سایت و.. تنها برای کاربران موبایل و به منظور دسترسی به آن ها ایجاد می شود.

 

14. تبلیغات بنری

یکی از روش های موثر در بازاریابی دیجیتال، تبلیغات بنری است. در این روش با طراحی یک بنر جذاب  و حرفه ای و انتشار آن در فضای وب به معرفی محصولات و خدمات برند، پرداخته می شود. در طراحی بنر تبلیغاتی باید پرسونای مخاطب را در نظر گرفت و مطابق با آن به طراحی پرداخت. اگر می خواهید از تبلیغات بنری برای کسب و کار خود استفاده کنید، حما از متخصصان این زمینه کمک بگیرید تا هزینه شما هدر نرود.

 

15. بازاریابی پیامکی

یکی دیگر از انواع بازاریابی دیجیتال، بازاریابی پیامکی است. در این روش با ارسال پیامک به مشتریان و مخاطبان، آن ها را از تخفیفات، جشنواره ها، محصولات جدید و… با خبر می کنید، تا بتوانید آن ها را به مشتریان وفادار برند خود تبدیل کنید. این روش بازاریابی دیجیتال بسیار مقرون به صرفه است و در مقابل هزینه ای که دارد، بازده بالایی دارد.

 

❔︎ سوالات متداول

بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی با استفاده از فناوری های دیجیتال به منظور معرفی و فروش محصولات و خدمات است.اصلی ترین تفاوت درگاه پرداخت مستقیم و واسط چیست؟

 

انواع روش های بازاریابی دیجتال کدامند؟

از انواع شاخه های بازاریابی دیجیتال می توان به سئو، بازاریابی موتورهای جستجو، اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی محتوا، افلیلیت مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی و … اشاره کرد.

 

مزیت های بازاریابی دیجیتال چیست؟

روش های دیجیتال مارکتینگ کم هزینه و مقرون به صرفه هستند و از لحاظ بازدهی و تاثیرات عالی هستند. همچنین این روش ها منجر به شناسایی مشتریان هدف و تبدیل آن ها به مشتریان واقعی و اعتماد سازی مشتریان می شوند.

 

کلام آخر

در این مطلب به صورت کامل درباره روش های دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم، شاید در نگاه اول شاخه های دیجیتال مارکتینگ ساده به نظر برسند، اما هر کدام از آن ها رویکرد و باید و نباید های خاص خود را دارد. از این رو؛ برای بکارگیری هر کدام از آن ها نیاز به متخصص و کارشناس ماهر در زمینه دیجیتال مارکتینگ است. در صورت استفاده اصولی می توانید افزایش فروش با دیجیتال مارکتینگ را تجربه کنید.

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 11:47

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *