اگر دقت کرده باشید، در همین یکی دو سال گذشته تعداد افرادی که در اینستاگرام و در حوزههای مختلف اقدام به آموزش میکنند، بسیار زیاد شده. در واقع این افراد در حال پرسونال برندینگ هستند چراکه متوجه شدهاند برندسازی شخصی چقدر میتواند آنها را در مسیر به موفقیت رسیدن همراهی کرده و سرعتشان را افزایش بدهد.
اگر هنوز نمیدانید پرسونال برندینگ چیست، چطور میتوانیم با آن کسب و کارمان را ساخته و حتی سریعتر به کمکش رشد کنیم، قطعا این مقاله به درد شما میخورد. چون قرار است در ادامه همه چیز را در مورد برندسازی شخصی و استفاده از آن برای رشد سریع به شما آموزش بدهم.
پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست؟
ببینید، زمانیکه صحبت از برندسازی میشود، اغلب در مورد مجموعه فعالیتهایی صحبت میکنیم که باعث شود اسم “شرکت یا سازمان” به مخاطبان بیشتری شناسانده شده و البته آن مخاطبان هم شرکت را به عنوان یک برند معتبر و قابل اعتماد بشناسند. (اول آگاهی از برند و سپس جلب اعتماد.) مثلا اینکه امروز اینقدر APPLE شناخته شده و تا این حد مشتریان تعصبی دارد، خبر از برندسازی قدرتمند این شرکت میدهد.
اما وقتی کلمه “personal” به معنی “شخصی” در ابتدای کلمه برندینگ قرار بگیرد، در واقع در مورد برندسازی شخصی صحبت میکنیم. برندسازی شخصی همان روشهای برندینگ است اما نه برای بزرگ کردن نام یک شرکت، بلکه برای یک شخص است! به عنوان نمونه شخصی مثل “استیو جابز” جدای از برند اپل به عنوان یک برند شخصی قدرتمند شناخته میشد، یا نویسنده معروف “ست گادین” به عنوان یک برند شخصی برجسته در دنیای بازاریابی شناخته شده.
یا مثلا در همین ایران خودمان، افراد بزرگی مثل دکتر علی صاحبی، ژان بقوسیان، پیام بهرامپور و… از جمله افرادی هستند که حسابی روی برند شخصی خودشان کار کرده و به عنوان افراد قابل اعتماد و متخصص در حوزه کاری خودشان شناخته شدهاند. پس به زبان ساده personal branding یعنی برندسازی کردن برای شخصِ خودمان نه برای نام شرکت و مجموعه.
نکته: اصولا بخش مهمی از برندسازی شخصی در کسب و کار، آموزش دادن است و اغلب برندهای شخصی معروف هم برای بیشتر شناخته شدن، از آموزش دادن کمک میگیرند. در مورد این موضوع در ادامه بیشتر صحبت میکنم.
چرا برندسازی شخصی خوب است؟
نکته: وقتی از برندِ شخصی صحبت میکنیم، در واقع به کسی اشاره داریم که یک برند شده. اما وقتی صحبت از برندسازی شخصی است، به مسیری اشاره داریم که برای رشد این برند باید طی کرد.
الان در حوزه بازاریابی اینترنتی، موفقیت فردی و… چند وب سایت موفق در ایران و جهان وجود دارد. نکته جالب اینجاست؛ با اینکه همه این سایتها خودشان به عنوان برندهای قدرتمند شناخته شدهاند، صاحبان و مدیرانشان جداگانه برای خودشان هم برندسازی شخصی میکنند. مثلا:
- مدیر سایت بزرگ نوین، امیر حسین رهبری
- مدیر سایت متمم، محمد رضا شعبانعلی
- مدیر سایت مدیر سبز، ژان بقوسیان
- مدیر سایت مدیروب، مهران منصوری فرد
- مدیر وب سایت تخصصی MOZ در حوزه سئو، رند فیشکین،
- و…
اما چرا؟ چرا وقتی چنین برندهای سازمانی بزرگی وجود دارند، صاحبانشان باز هم راضی نیستند و روی برند شخصی خودشان هم کار میکنند؟ به این دلایل:
- برند شخصی باعث ایجاد اعتبار و جلب اعتماد شده و در ادامه روابط ارزشمند و حتی فرصتهای تجاری برای شما میسازد.
- برند شخصی باعث میشود شما را به عنوان یک متخصص بشناسند.
- برند شخصی یک دارایی ارزشمند است، حتی اگر تمامی دارایی و کسب و کار شما از بین برود، برند شخصی قدرتمند اجازه میدهد به کمک مخاطبانی که به شما اعتماد دارند، در مدت کوتاهی دوباره از نو شروع کرده و رشد کنید.
- برندسازی شخصی باعث میشود حتی مشتریان و مخاطبانی که بسیار سختپسند بوده و به سختی اعتماد میکنند، به دلیل وجود یک چهره انسانی اعتمادشان به شما جلب شود.
- در نهایت برندسازی شخصی یعنی مخاطب بیشتر، اعتبار بیشتر، مشتری بیشتر و پول بیشتر!
راه درآمدی برندهای شخصی
به طور خلاصه فردیکه توانسته برند قدرتمندی برای خودش بسازد، از این مسیرها درآمد دارد:
- فروش دوره آموزشی،
- برگزاری کلاسهای آموزشی آنلاین و آفلاین،
- فروش خدمات،
- فروش محصولات،
- معرفی مشتریان به دیگر کسب و کارها و دریافت پورسانت،
- جلسات مشاوره،
- و… .
7 مرحله برای ساخت یک برند شخصی یا پرسونال برندینگ
فرقی نمیکند در یک حوزه به دنبال شغل باشید، بخواهید به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید یا صرفا هدفتان راه اندازی یک کسب و کار باشد. در همه این شرایط برند شخصی به شدت سرعت موفقیتتان را افزایش میدهد. با توجه به این، در ادامه یک آموزش جامع برای personal branding در اختیارتان میگذارم.
1_ اول از همه خودتان را بشناسید
قصد ما این است که پیرامون نام خودمان یک برند ایجاد کنیم. بنابراین باید قبل از شروع به خوبی با خودمان آشنا شویم. برای خودشناسی بیشتر، یکسری سوال مهم وجود دارد که در ادامه باید به آنها پاسخ بدهید. پاسخ ندادن یا پاسخ اشتباه دادن به هر کدام از این سوالها احتمالا در آینده شما را با مشکل روبرو میکند پس با خودتان صادق باشید:
- به طور کلی به چه حوزهای علاقه دارید؟ صنعت یا حرفه مورد علاقه شما چیست؟
- چه چیزی باعث میشود شما واقعا هیجانزده شده و به شوق بیایید؟
- مهمترین ویژگیهای شما چیست؟ اگر به دوستان و خانواده بگویید شما را توصیف کنند در موردتان چه میگویند؟
- در زندگیتان چه ارزشهایی دارید و چه چیزهایی بسیار برای شما مهم هستند؟ از کدام خط قرمزها نمیتوانید عبور کنید؟
- چه اهداف کوتاهمدت و بلندمدتی دارید؟
- چه نقاط قوتی دارید؟
- چه نقاط ضعفی دارید؟
- چه تخصصهایی دارید؟
- دوست دارید چه تخصصهای را یاد بگیرید؟
- در انجام چه کاری به شدت خوب و فوقالعاده هستید؟
- آیا علاقه دارید بر انسانهای اطرافتان تاثیر خاصی بگذارید؟
- به چه حوزههایی علاقه ندارید؟
2_ حوزه فعالیت خودتان را انتخاب کنید
خب، در قدم بعدی باید حوزه فعالیتتان را مشخص کنید. اینکه قرار است به عنوان یک برند شخصی در چه حوزهای فعالیت کنید؟ به احتمال زیاد خیلی از مخاطبان این مقاله قبلا حوزه فعالیتشان را انتخاب کردهاند. اما در هر حال چه انتخاب کردهاید و چه نه، به این 2 نکته توجه کنید:
_ تخصص
برند شخصی باید کسی باشد که به عنوان یک متخصص در حوزه فعالیت خودش شناخته شود. بنابراین برای تبدیل شدن به یک برند در حوزه مورد نظر، نیاز به داشتن تخصص کافی دارید. البته الزامی نیست که همین حالا این تخصص را داشته باشید اما حداقل باید تعهد بدهید که حاضرید در ادامه مسیر، یاد بگیرید و دانشتان را بالا ببرید.
_ علاقه
مورد بعدی، علاقه است! به طور کلی خیلی از متخصصان کسب و کار و کارآفرینهای موفق، پیشنهاد میکنند برای راهاندازی کسب و کار یا انتخاب مسیر شغلی، به سراغ علاقهتان بروید. چراکه در این صورت انگیزه بیشتری خواهید داشت. در هر حال، به نظر من حوزه فعالیتی که انتخاب میکنید باید یک بخش مشترک میان علاقه و تخصص باشد. یعنی هم به آن علاقه داشته باشید و هم کمی تخصص و دانش. البته اگر علاقه داشته باشید احتمالا در صورت نبود تخصص هم در آینده انگیزه کافی برای یادگیری خواهید داشت.
_ نیچ
همانطور که در مقاله «نیچ مارکتینگ» هم گفتم، بهتر است برای راه اندازی کسب و کار به جای ورود به حوزههای بسیار عمومی، وارد حوزههای ریز و تخصصی شوید. مثلا به جای اینکه بخواهید در حوزه موفقیت فردی یا روانشناسی برندسازی کنید، وارد حوزههایی مثل هدفگذاری، برنامهریزی، مدیریت زمان، تندخوانی و… شوید. پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر مقاله نیچ مارکتینگ را هم بخوانید.
3_ مخاطبان را مشخص کنید
اگر قبلا مقاله «پرسونا» را مطالعه کرده باشید، احتمالا میدانید هر کسب و کاری یک مخاطب خاص دارد. مثلا همین حالا پرسونای اصلی یا همان مخاطب ما در سیتی سایت، افراد بین 20 تا 45 سال هستند که به راه اندازی کسب و کار اینترنتی علاقهمند بوده اما در این زمینه اطلاعات و دانش کافی ندارند.
در واقع تا زمانیکه مخاطبانتان را نشناسید، نمیتوانید برای جذب آنها، مورد تاثیر قرار دادنشان و برندسازی شخصی برنامهریزی کنید. بنابراین همین حالا به این سوالات جواب بدهید:
(در ادامه با فرض اینکه میخواهم در حوزه «دیجیتال مارکتینگ» برندسازی کنم به سوالات جواب میدهم.)
- مخاطبان شما جنسیت خاصی دارند یا مختلطند؟ نه، مخاطبان هم خانم هستند و هم آقا.
- در کدام شهر زندگی میکنند؟ محدودیت مکانی ندارند و در همه جای ایران پراکنده هستند.
- کسب و کار یا شغل خاصی دارند؟ اغلب آنها الان وب سایتشان را طراحی کرده و نیاز به رشد آن دارند.
- در چه بازه سنی هستند؟ بین 22 تا 45 سال.
- به چه چیزهایی علاقه دارند؟ به مطالب موفقیت فردی، آموزش بازاریابی دیجیتال و… .
- حدودا چقدر درآمد دارند؟ بین 3 تا 9 میلیون تومان.
- در کدام شبکههای اجتماعی حضور دارد؟ اینستاگرام و توییتر.
- ممکن است در مورد کسب و کار شما چه تصورات غلطی داشته باشند؟ اینکه بازاریابی دیجیتال غیر ممکن است، اینکه بازاریابی دیجیتال کار خیلی سختی است.
4_ رسانه و محتوای خودتان را انتخاب کنید
ببینید، اغلب برندهای شخصی موفقی که امروز آنها را میشناسید، از این راهها به موفقیت رسیدهاند:
- بازاریابی محتوا،
- مدیر یک کسب و کار قدرتمند بودن،
- یک اتفاق خاص.
مثلا خود استیو جابز در ابتدا به دلیل مدیر برندِ اپل بودن به عنوان یک برند موفق شناخته شد یا بیل گیتس هم همینطور. یا مثلا ریچارد برانسون که یک کارآفرین موفق است، بخش اعظمی از شناخته شده بودن برند شخصیاش را مدیون کارهای متفاوتی است که انجام داده. مثلا سفر با بالون، سفر به فضا، نقش بازی کردن در فیلم و… .
با توجه به اینکه احتمالا شما الان نمیتوانید از روش دوم و سوم برند شخصیتان را رشد بدهید، باید به سراغ همان راه اول بروید: بازاریابی محتوا!
بازاریابی محتوا، روشی از بازاریابی است که در آن اقدام به انتشار محتوای جذاب کرده و در نتیجه مخاطبان را جذب میکنید. مثلا همین حالا ما در وبلاگ سایت سیتی سایت که در حال انتشار مقالات آموزشی هستیم، بازاریابی محتوا میکنیم. یا مثلا اینکه در اینستاگراممان پستهای آموزشی میسازیم، در حال بازاریابی محتوا هستیم. برای این که بیشتر با این مورد آشنا سوید پیشنهاد میکنم مقاله «تولید محتوا چیست؟» را مطالعه کنید. اما برای بازاریابی محتوا باید به 3 نکته توجه کنید:
_ رسانه را انتخاب کنید
بالاتر به این سوال پاسخ دادید که مخاطبان هدفتان در کدام رسانهها فعالند. حالا باید با توجه به جواب این سوال، چند رسانه را انتخاب کنید که با فعالیت در آن، این افراد را به سمت خودتان جذب کنید.
- مثلا راه اندازی پیج اینستاگرام،
- ساخت یک اکانت توییتر،
- ساخت اکانت لینکدین
- و…
البته با توجه به اینکه خیلی از مخاطبان اغلبِ حوزهها در گوگل کلمات مختلف را جستجو کرده و میتوانید از طریق وب سایت آنها را جذب کنید، پیشنهاد میکنم حتما یک سایت هم برای برند شخصیتان راه بیندازید. اگر نمیدانید چطور، میتوانید از سایت ساز سیتی سایت استفاده کنید که در کمتر از 5 دقیقه یک سایت حرفهای به شما تحویل میدهد. در ضمن سایتی که از سیتی سایت تحویل میگیرید تا 7 روز تست رایگان دارد این یعنی الان بدون پرداخت هیچ هزینهای میتوانید صاحب سایت شوید! پس شروع کنید.
_ محتوا را انتخاب کنید
بعد از انتخاب رسانه باید نوع محتواها را مشخص کنید. مثلا اصولا در سایت باید اقدام به نوشتن محتواهای متنی آموزشی کنید، در اینستاگرام علاوه بر آموزش، میتوانید تصاویر و ویدیوی مشتریانتان را به اشتراک بگذارید تا مخاطبان راحتتر به شما اعتماد کنند، میتوانید اقدام به بررسی نمونههای موردی در حوزه کاریتان کنید، (مثلا بررسی نحوه دیجیتال مارکتینگ سایت دیجی کالا) میتوانید حتی گاها محتواهای طنز و سرگرمی مرتبط به حوزه کاری خودتان را اشتراک بگذارید و… . به زبان ساده هر محتوایی که مرتبط به حوزه فعالیت شماست و در عین حال برای مخاطبان جذاب است، در مسیر بازاریابی محتوا با هدف جذب مخاطب، به درتان میخورد.
نکته: هر چه محتوای آموزشی ارزشمندتری در رسانهها منتشر کنید، مخاطبان بیشتر از قبل به این باور میرسند که شما یک متخصص تمام عیار هستید. بنابراین حتما دانشتان را در حوزه محتوا افزایش داده و محتواهای باکیفیتی برای جذب مخاطب بسازید.
5_ از دیگر روشهای جذب مخاطب غافل نشوید
دقت کنید، امروز تنها راه جذب مخاطب برای برندسازی، صرفا آموزش دادن در سایت و اینستاگرام نیست. بلکه روشهای ارزشمند دیگری هم وجود دارد. مثلا اینکه میتوانید اقدام به برگزاری وبینارهای مختلف کنید، میتوانید در وبینارهای پرمخاطب یا سمینارهای شلوغ به عنوان مدرس مهمان حضور داشته باشید، میتوانید در دورهمیهای مرتبط به کسب و کارتان شرکت کرده یا حتی خودتان دورهمی برگزار کنید و… . در واقع هر فعالیتی که باعث شود مخاطبان شما را ببینند یا فعالیتهایی که باعث شود با افراد بزرگ حوزه خودتان ارتباط برقرار کنید، باعث برندسازی برای شما خواهد بود.
6_ مزیت و ارزش برند خودتان را مشخص کنید
در هر حوزهای قطعا رقبای زیادی برای شما وجود دارد و شما به عنوان یک برند شخصی و همینطور یک کسب و کار، باید نسبت به رقبا مزیت رقابتی داشته باشید. چیزی که شما دارید و آنها ندارند! مثلا اینکه در اینستاگرام به زبان طنز مسائل را به مخاطبان آموزش بدهید، مزیت رقابتی شماست چراکه دیگر رقبایتان به زبان خشک و عادی این کار را میکنند.
همینطور شما باید یک ارزش واقعی به مشتریان اضافه کنید. مثلا در رسانههایتان، ارزش میتواند آموزشهای واقعا کاربردی همراه با مثال باشد، در کسب و کارتان، خدمات باکیفیت همراه با گارانتی و مشاوره رایگان میتواند ارزش مورد نظر باشد، در جلسات مشاوره، بررسی دقیق مشکلات مخاطب و ارائه راه حلهای واقعا مناسب ممکن است ارزش شما باشد و… .
به طور خلاصه مخاطب باید زمانی که رسانه یا کسب و کار شما را میبینید، به راحتترین شکل ممکن بتواند این سوال ذهنیاش را جواب بدهد: چرا من باید به سراغ این شخص بروم نه دیگران؟ (چرا در رسانه دنبالش کنم یا از او خرید کنم؟)
اگر ارزش و مزیتهای رقابتیتان را مشخص کرده و به خوبی آنها را ارائه داده باشید، مخاطب هم به سرعت آنها را درک کرده، به سوال ذهنیاش جواب داده و به سراغتان میآید.
7_ خط قرمزها را مشخص کنید
در آخر، یادتان باشد که شما یک برند شخصی هستید و مخاطبان به شدت رفتار و عملکرد شما را تحت نظر دارند. با توجه به همین موضوع باید یکسری خط قرمز برای خودتان در نظر بگیرید تا مبادا با انجام رفتاری، ناگهان مخاطبان را از دست بدهید. مثلا:
- اینکه به هیچ عنوان در آموزشها در مورد مسائل دینی نظر ندهید چراکه در هر حال بعضی از مخاطبانتان را ناراحت میکنید،
- به هیچ عنوان در مورد تیمهای مورد علاقه شهرها صحبت نکنید،
- به حوزه سیاست وارد نشوید،
- و…
اگر دقت کنید الان اغلب برندهای شخصی بزرگ، چنین خط قرمزهایی داشته و بسیار برایشان مهم است که چطور در انظار عمومی ظاهر شوند.
نام شما میتواند یک برند باارزش باشد
به عنوان کلام آخر یادآوری میکنم که اسم شما میتواند یک برند باارزش باشد. اسم شما میتواند به یک منبع نامحدود از درآمد تبدیل شود. پس همین الان برند شخصی خودتان را بسازید و به تدریج پیشرفت کنید تا به قله موفقیت برسید. در ضمن اگر واقعا قصد شروع دارید و نمیخواهید حتی ذرهای وقتتان را تلف کنید، همین حالا وارد سایت ساز سیتی سایت شوید و بدون هیچ ریسکی با 7 روز تست رایگان، وب سایتتان را با ظاهر دلخواه بسازید!
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با اصول پرسونال برندینگ آشنا شده و نحوه ساخت یک برند شخصی را یاد گرفتیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما هستم. برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه طراحی سایت میتوانید با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.