طراحی سایت

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست؟

افیلیت مارکتینگ چیست؟

 

افیلیت مارکتینگ یکی از انواع روش های بازاریابی است که در سال های اخیر، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. مدل درآمدی افیلیت مارکتینگ، ویژگی های بسیار جذابی دارد، که در صورت استفاده درست، می تواند درآمد خوبی رقم بزند. اگر خواهان کسب درآمد بالا از سیستم همکاری در فروش هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در اینجا قرار است به آموزش صفر تا صد افیلیت مارکتینگ بپردازیم.

افیلیت مارکتینگ Affiliate Marketing چیست؟

افیلیت مارکتینگ چیست؟ امروزه افیلیت مارکتینگ به عنوان یکی از روش های کسب درآمد آنلاین، پیش تر از پیش مرسوم شده است. سیستم افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش باعث شده است، افراد به عنوان واسطه برای دیگران کار کنند و بدون داشتن سرمایه برای فروش محصول، درآمد کسب کنند. در این سیستم فرد واسطه به انتشار محصولات دیگران در فضای آنلاین می پردازد و به ازای فروش محصولات دیگران، پورسانت دریافت می کند.

 

 

تصور کنید شما یک شبکه ی اجتماعی یا یک سایت پربازدید دارید، که روزانه کاربران زیادی به شما سر می زنند. شما هم در کنار انتشار مطالب خود، به تبلیغ محصولات و خدمات فرد دیگری در سایت خود می پردازید. حال اگر یک کاربر از طریق تبلیغ شما اقدام به خرید محصول کند، شما سیستم افیلیت مارکتینگ را اجرا کرده اید و در ازای هر فروش، مبلغی را به عنوان کمیسیون دریافت می کنید.

 

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می کند؟

شاید در نگاه اول عملکرد این سیستم پیچیده باشد، اما در واقعیت اینگونه نیست. عملکرد سیستم همکاری در فروش به این صورت است که، فروشگاه های اینترنتی برای افزایش فروش خود، از سایت هایی که بازدید بالایی دارند و کار تبلیغات انجام می دهند، می خواهند تبلیغات محصولشان را در سایت خود قرار دهند. این تبلیغات به صورت متن با بنر به سایت منتشر کننده داده می شود. در ادامه به ازای خرید کاربران یا کلیک روی محصول تبلیغی، به سایت ناشر تبلیغات پورسانت پرداخت می شود. با استفاده از سیستم افیلیت مارکتینگ شما به راحتی می توانید بدون نیاز به انبار و محصول اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون محصول کنید.

اگر به صورت کلی بخواهیم بگوییم، در افیلیت مارکتینگ سه کاراکتر اصلی وجود دارد.

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می کند؟

فروشندگان: فروشندگان محصول یا خدمت، برای افزایش نرخ فروش خود، می خواهند سیستم همکاری در فروش استفاده کنند.

منتشر کننده تبلیغ: سایت هایی که تبلیغ محصولات فروشندگان، را منتشر می کنند، به عنوان بستر اصلی انتشار سیستم همکاری در فروش هستند. این سایت ها با انتشار تبلیغات، اقدام به دریافت پورسانت از فروشنده می کنند.

مشتریان و کاربران: مشتریان کسانی هستند که با کلیک روی لینک تبلیغ، اقدام به خرید محصولات شخص فروشنده، می کنند. گاهی اوقات پیش می آید که، کاربران فقط روی لینک تبلیغ کلیک می کنند و و اقدام به خرید نمی کنند.

 

انواع کسب درآمد از سیستم همکاری در فروش

سیستم افیلیت مارکتینگ به روش های مختلفی قابل اجراست و انواع مختلفی دارد. در سیستم همکاری در فروش، انواع سیستم های پرداخت پورسانت در نظر گرفته شده است، تا هر دو طرف به نتیجه ی دلخواه خود برسند. در ادامه قصد داریم به بیان انواع روش های همکاری در فروش بپردازیم.

پرداخت به ازای فروش (CPS)

یکی از پرکاربرد ترین روش های همکاری در فروش، پرداخت به ازای فروش است. یعنی تنها در صورت خرید محصول توسط مشتری، به سایت ناشر پورسانت پرداخت می شود. از آنجایی که فروشندگان، بیشتر به دنبال این هستند که از سایت ناشر مشتری واقعی داشته باشند، این روش بسیار پرطرفدار است.  کمیسیون فروش معمولا بین 4 تا 10 درصد است، که بستگی به اعتبار سایت ناشر دارد.

 

پرداخت به ازای کلیک (CPC)

در این روش از انواع همکاری در فروش، به ازای هر کلیک کاربر روی لینک تبلیغ، کمیسیون پرداخت می شود. اینکه این کلیک ها منجر به فروش می شود یا خیر، مهم نیست. تنها تعداد کلیک مهم است. این مدل همکاری در فروش، خیلی رایج نیست، زیرا نتیجه مشخصی برای فروشنده ندارد.

 

پرداخت به ازای کلیک

 

پرداخت به ازای عمل (CPA)

این روش هم یکی از روش های متداول افیلیت مارکتینگ است. در روش پرداخت به ازای هر عمل، تنها موقعی به سایت ناشر پورسانت پرداخت می شود که اقدام مورد نظر فروشنده انجام شده باشد. حال این اقدام می تواند خرید محصول، عضویت در سایت و خبرنامه، لایک و کامنت کردن، تکمیل فرم ثبت نام، نظرسنجی و… باشد یا هر اقدام دیگری که هدف تبلیغ دهنده باشد. 

 

پرداخت به ازای لید (CPL)

در قیف فروش، لید یا سرنخ افرادی هستند که هنوز تبدیل به مشتری واقعی نشده اند. سرنخ کسی است که با کسب و کار شما غریبه نیست و آشنایی کمی با شما دارد اما هنوز از شما خرید نکرده است. کسب و کارها به دنبال جذب لید ها و تبدیل آن ها به مشتری بالقوه هستند. در این روش، به ازای کسب اطلاعات از سرنخ، از روش های مختلف مثل: ثبت نام و درج شماره تلفن، ثبت ایمیل و عضویت در سایت، به سایت افیلیت مارکتینگ پورسانت پرداخت می شود. در این روش لازم است، کاربران روی لینک تبلیغ کلیک کنند و وارد لندینگ پیچ مورد نظر شوند و اطلاعات خود را وارد کنند.

 

پرداخت بر اساس نمایش آگهی (CPM)

در این روش به ازای نمایش آگهی به کاربران، مبلغ پرداخت می شود. این روش بیشتر برای آگاهی کاربران از برند و معرفی محصولات به آن ها کاربرد دارد.

 

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

این شیوه از بازاریابی که به عنوان یکی از موثرترین روش های بازاریابی دیجیتال شناخته شده است، طرفداران زیادی پیدا کرده است. این روش برای هر دو طرف فروشنده و تبلیغ کننده، درآمد خوبی رقم می زند. اما مانند بقیه روش های دیجیتال مارکتینگ، این روش هم مزایا و معایبی دارد.

مزایای افیلیت مارکتینگ برای فروشندگان

  • این روش عملکرد محور است و تنها زمانی فروشندگان، اقدام به پرداخت پورسانت می کنند، که عمل مورد نظرشان، رخ داده باشد.
  • راه اندازی این سیستم برای فروشندگان نسبتا کم هزینه است، تقریبا همه ی کسب و کارها می خواهند، هزینه های تبلیغاتی خود را به حداقل برسانند. در این روش فروشندگان برای فضای تبلیغات، جذب مشتری و طراحی تبلیغ، هزینه ای پرداخت نمی کنند. در نتیجه برای آن ها مقرون به صرفه است.
  • فعالیت در این سیستم، باعث افزایش شهرت و اعتبار برند شما می شود، با معرفی شما توسط ناشران معتبر، افراد زیادی از شما آگاهی پیدا می کنند و بیشتر شناخته می شوید. دقت داشته باشید هر چقدر اعتبار و شهرت شما بیشتر شود، مشتریان بیشتری خواهید داشت که به راحتی از شما خرید می کنند.
  • همکاری با ناشران ارزشمند، باعث می شود مخاطبانی ارزشمندی هم به سمت شما بیایند. مخاطبانی به سمت شما می آیند که خواهان خرید از شما هستند، در نتیجه فروش بیشتری خواهید داشت.

 

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ 

 

مزایای افیلیت مارکتینگ برای تبلیغ دهندگان

  • مهم ترین مزیت افیلیت مارکتینگ برای تبلیغ دهندگان، کسب درآمد است. آن ها به راحتی و تنها با درج تبلیغ در سایت خود درآمد کسب می کنند.
  • فعالیت در سیستم همکاری در فروش، برای ناشران ساده است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. تنها باید قوانین را رعایت کنند و بدانند چه کاری انجام دهند و چه کاری را انجام ندهند. البته افیلیت ها باید برای جذب مخاطب و ترافیک بالای سایت خود تلاش کنند، تا بتوانند درآمد خوبی کسب کنند.
  • شرکت در افیلیت مارکتینگ، ریسک کمی برای تبلیغ دهندگان دارد. سایت افیلیت مارکتینگ می توانند بدون سرمایه گذاری روی خرید محصولات و صرف هیچ هزینه ای، درآمد کسب کنند.

 

معایب افیلیت مارکتینگ

سیستم افیلیت مارکتینگ معایب و نقاط ضعفی دارد که ناشران و فروشندگان را با چالش هایی رو به رو می کند.

1. نه ناشران و نه تبلیغ دهندگان، کنترلی روی رقبای خود ندارند. گاهی رقبا شرایطی را فراهم می کنند که نتیجه ی بهتری بدست می آورند.

2.  موفقیت در سیستم افیلیت مارکتینگ، زمان بر است. ناشران باید زمان زیادی را برای جذب و جلب اعتماد مخاطب، صرف کنند و فعالیت های زیادی مثل: تولید محتوا، انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی، ایجاد کمپین های مختلف و… انجام دهند تا مخاطب جذب کنند.

3. در این روش تضمینی برای درآمد و رسیدن به نتیجه دلخواه وجود ندارد. نمی توان گفت در این سیستم، فروشندگان به خروجی و هدف خود می رسند و ناشران هم به درآمد مورد نظر خود دست پیدا می کنند.

 

انواع کانال های همکاری در فروش

ناشران تبلیغ از طریق کانال های مختلفی می توانند به مخاطبان دسترسی پیدا کنند و اقدام به تبلیغ کنند. در ادامه مهم ترین کانال های همکاری در فروش  را معرفی خواهیم کرد.

 

  1. بلاگر ها

بلاگرها یکی از موثرترین کانال های همکاری در فروش هستند. آن ها معمولا مخاطبان زیادی جذب کرده ان و تعامل خوبی با مخاطبان خود دارند. در نتیجه اعتبار زیادی برای انجام تبلیغات دارند. مخاطبان نیز به آن ها اعتماد دارند و از کسب و کار تبلیغ شده خرید می کنند.

 

  1. سایت های تخفیف گروهی

سایت های تخفیف گروهی با کسب و کارهای مختلف همکاری می کنند و آن ها را در سایت خود معرفی می کنند. امروزه مردم به دنبال خرید ارزان هستند، این سایت ها با ارائه کدهای تخفیف، مخاطب خوبی جذب کرده اند و به بازدهی بالایی رسیده اند. برای اینکه یک سایت تخفیف گروهی عالی داشته باشید می توانید از خدمات طراحی سایت تخفیف گروهی سیتی سایت استفاده کنید.

 

  1. ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از کانال های افیلیت مارکتینگ است. ناشران می توانند از طریق بانک ایمیل، مخاطبان را پیدا کرده و محصولات و خدمات را به آن ها معرفی کنند.

ایمیل مارکتینگ

  1. سایت های نقد و نظر

سایت های نقد و نظر کانال بسیار خوبی برای تبلیغات هستند. کسانی که وارد این سایت ها می شوند، تصمیم به خرید گرفته اند و تنها چند قدم با خرید فاصله دارند و فقط برای بررسی ویژگی و خواندن نظرات در مورد محصول وارد آن سایت شده اند. اینگونه سایت افیلیت مارکتینگ، برای فروشندگان بازده بالایی دارند، در نتیجه کسب و کارهای زیادی خواهان تبلیغ در آن ها هستند.

 

  1. اینفلوئنسر ها

اینفلوئنسر ها نقش پررنگی در زندگی مردم دارند. مردم توجه زیادی به آن ها دارند و  سبک زندگی آن ها را دنبال می کنند. اینفلوئنسر ها با تولید محتواهای جذاب توانسته اند مخاطبان خوبی جذب کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش بسیار پر بازده برای تبلیغات است که نرخ تبدیل بالایی دارد.

 

انواع افیلیت مارکتینگ

انواع افیلیت مارکتینگ از نظر روش اجرایی به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

 

افیلیت مارکتینگ غیر وابسته

این روش ساده ترین نوع افیلیت مارکتینگ است. در این روش نیاز به کار داشتن فضای خاصی مثل سایت یا صفحه ندارید و فقط تبلیغات را در سایت هایی قرار می دهید که از افیلیت مارکتینگ پشتیبانی می کنند. در این روش هیچ ارتباطی بین شما و مصرف کننده وجود ندارد. از آنجایی که این روش نیاز به تخصص خاصی ندارد بسیار محبوب است.

 

افیلیت مارکتینگ وابسته

در این نوع افیلیت مارکتینگ، در پلتفرم تبلیغاتی خود که می تواند سایت، شبکه های اجتماعی و .. باشد اقدام به قرار دادن محتوای تبلیغاتی می کنید. در افیلیت مارکتینگ  وابسته می توانید هر نوع محصولی را در قالب های مختلف پست، بنر، متن تبیلغ کنید. در این روش بین مصرف کننده و افیلیت مارکتر ارتباط وجود دارد.

 

افیلیت مارکتینگ اینوالو

در افیلیت مارکتینگ اینوالو، افیلیت مارکتر با فرد مصرف کننده کاملا ارتباط دارد و محصول یا خدمتی را تبلیغ می کند که خود آن را تست کرده باشد. در این روش مانند افیلیت مارکتینگ وابسته شما پلفرمی برای تبلیغات دارید با این تفاوت که محصولاتی را تبلیغ می کنید که خود با آن ها درگیر هستید و از آن ها استفاده کرده اید. نکته مثبت این نوع افیلیت مارکتینگ، اعتماد بیشتر مخاطبان است.

 

آموزش صفر تا صد افیلیت مارکتینگ

مراحل اجرای affiliate marketing چیست؟ افیلیت مارکتینگ یکی از راه های پرطرفدار برای فروش بیشتر محصولات است. از آنجایی که این سیستم تبلیغاتی مقرون به صرفه و آسان است، کسب و کارهای زیادی، خواهان اجرای آن هستند. به همین منظور ما در اینجا به معرفی مراحل اجرای همکاری در فروش پرداخته ایم.

 

آموزش افیلیت مارکتینگ 

 

1. تعیین هدف

افیلیت مارکتینگ نیز مانند سایر روش های دیجیتال مارکتینگ، با تعیین هدف آغاز می شود. شما باید ابتدا مشخص کنید؛ قصد رسیدن به چه مخاطبانی را دارید و سپس ناشری که شما را به این مخاطبان می رساند را پیدا کنید. سعی کنید اهداف خود را از شرکت در افیلیت مارکتینگ مشخص کنید تا بتوانید نتایج بدست آمده را بررسی کنید. هدف اصلی بیشتر کسب و کارها، افزایش فروش است. اما اهداف دیگری مثل جذب مشتریان سرنخ، برند سازی و .. نیز برای کسب و کارها وجود دارد.

 

2. بررسی رقبا

در قدم دوم باید نحوه ی فعالیت رقبای خود را بررسی کنید. ببینید آن ها از چه طریقی با تبلیغ کنندگان همکاری می کنند؟ از کدام یک از کانال های همکاری در فروش استفاده می کنند؟ رقبا از چه روشی برای پرداخت کمیسیون استفاده می کنند؟ به ناشران خود آموزش می دهند یا خیر؟ هر چقدر اطلاعات کاملی از سیستم همکاری در فروش رقبا داشته باشید، شانس موفقیت بیشتری خواهید داشت.

 

3. پیدا کردن بهترین سایت های افیلیت مارکتینگ

در این مرحله تصمیم می گیرید از کدام ناشر برای تبلیغات خود استفاده کنید. از شبکه ی اختصاصی استفاده کنید یا از شبکه هایی که در حال حاضر موجود هستند. شبکه هایی که که در حال حاضر وجود دارند، به شما کمک می کنند تا با ناشران در حداقل زمان، ارتباط برقرار کنید. در این مورد علاوه بر پرداخت کمیسیون به ناشران، باید کمیسیونی هم به این شبکه ها پرداخت کنید. برای استفاده از شبکه های اختصاصی، باید از لیستی از بهترین سایت های افیلیت مارکتینگ، بلاگرها، اینفلوئنسر ها و دیگر کانال های همکاری در فروش تهیه کنید، سپس آن ها را بررسی کنید و شبکه ای که مخاطبانتان در آن حضور دارند را انتخاب کنید.

 

4. تعیین نحوه پرداخت پورسانت

در این گام، باید تصمیم بگیرید چگونه می خواهید به ناشران پورسانت پرداخت کنید. بسته به هدفی که در نظر دارید و بازار فعالیت خود، یکی از راه های پرداخت همکاری در فروش که در بالا به آن اشاره کردیم را انتخاب کنید و با ناشران تبلیغ درباره ی آن مذاکره کنید.

 

5. ارزیابی نتایج

بعد از اجرای برنامه همکاری در فروش، نتایج آن را بصورت مستمر بررسی کنید. باید اطمینان پیدا کنید که در مسیر درست قدم گذاشته اید و به هدف خود می رسید. اگر متوجه شدید به هدف خود نزدیک نشده اید، باید سیستم همکاری در فروش خود را تغییر دهید. همچنین باید بدانید؛ کدام یک از ناشران برای شما بازده خوبی داشته اند و فروش بیشتری تجربه کردید. اطلاعات دریافتی از مشتریان خود را بررسی کنید، تا متوجه شوید آن ها خواهان چه چیزهایی هستند.

 

چه محصولی را برای همکاری در فروش انتخاب کنید؟

اینکه چه محصولی را می خواهید تبلیغ کنید، با چه مجموعه ای قصد همکاری دارید و چه محتوایی منتشر کنید، همگی در در موفقیت افیلیت مارکتینگ تاثیرگذار است. اگر در یک زمینه خاص فعالیت داشته باشید، بهتر می توانید اعتماد کاربران را جلب کنید. حال با توجه به حوزه ای که در آن فعالیت دارید باید بهترین محصول را برای فروش انتخاب کنید.

نکته ای که در انتخاب محصول برای همکاری در فروش باید به آن توجه کنید، این است؛ محصولی را انتخاب کنید که به طور کامل با آن آشنایی دارید، اگر در مورد محصول اطلاعات کافی نداشته باشید نمی توانید آن را به بهترین شکل پروموت کنید و مخاطبان راحت به شما اعتماد نمی کنند.

نکته دیگر این که هیچگاه به طور مستقیم از مخاطب نخواهید محصولی را بخرد، بر اساس تجربه ای که از استفاده محصول داشتید، آن را به کاربران معرفی کنید. این شکل معرفی تاثیر بیشتری روی مخاطب می گذارد.

 

❔︎ سوالات متداول

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ که با عنوان سیستم همکاری در فروش نیز شناخته می شود، مدلی است که ناشران در ازای دریافت کمیسیون، تبلیغ کسب و کارها و فروشندگان را انجام می دهند.

 

پرداخت پورسانت در افیلیت مارکتینگ به چه صورت است؟

در سیستم افیلیت مارکتینگ، پرداخت پورسانت به روش های مختلفی از جمله: پرداخت به ازای کلیک، پرداخت به ازای خرید، پرداخت به ازای نمایش آگهی، پرداخت به ازای لید و پرداخت به ازای عمل، انجام می شود.

 

افیلیت مارکتینگ برای چه کسانی مناسب است؟

سیستم همکاری در فروش برای افرادی که در فضای اینترنت، تولید محتوا می کنند و مخاطبان زیادی دارند، برای کسب درآمد بسیار مناسب است. همچنین برای کسب و کارهای اینترنتی که به دنبال فروش بیشتر و جذب مشتری هستند، افیلیت مارکتینگ گزینه ی خوبی است.

 

سخن پایانی

افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش، یکی از روش های موثر بازاریابی دیجیتال است. افلیلیت مارکتینگ یک فرآیند دو سر برد است و هم برای فروشندگان و هم برای ناشران تبلیغ منفعت دارد. در این مطلب، شما را با انواع افیلیت مارکتینگ و مزایا و معایب آن آشنا کردیم و توضیح دادیم چگونه کسب و کارها می توانند این سیستم را در کسب و کار خود پیاده کنند. کسب و کارها با اجرای افیلیت مارکتینگ، می توانند فروش بیشتری را تجربه کنند و ناشران تبلیغات هم می توانند، درآمد زیادی از این سیستم داشته باشند.

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 11:44

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *