طراحی سایت

آموزش ریدایرکت 301 وردپرس | ریدایرکت 301 چیست

آموزش ریدایرکت 301

 

یکی از بزرگترین مشکلاتی که صاحبان وب سایت ها با آن دست و پنجه نرم میکنند، حذف یا تغییر مسیر برخی از صفحات است. به ویژه اگر سایت شما تازه تاسیس هم باشد، با این مشکل بیشتر مواجه خواهید شد. در صورتی که نتوانید به درستی این اقدامات را انجام دهید، سئو سایت شما به خطر خواهد افتاد. راهکار ساده و بسیار کاربردی برای مدیریت این صفحات، ریدایرکت 301 می باشد. در ادامه به آموزش ریدایرکت 301 وردپرس و سایر روش ها پرداخته ایم.

ریدایرکت 301 چیست؟

به طور کلی انواع مختلفی از ریدایرکت در صفحات وب وجود دارد که هر کدام در مواقع خاص مورد استفاده قرار می گیرند. اما یکی از مهم ترین نوع ریدایرکت، ریدایرکت 301 می باشد. در این نوع از Redirect شما کاربر را به صفحه دیگری هدایت می کنید؛ یعنی زمانی که کاربر روی صفحه ای از سایت شما کلیک می کند، شما به کمک Redirect 301، او را به صفحه دیگری هدایت می کنید. این انتقال در یک مدت زمان بسیار کوتاه اتفاق می افتد، به طوری که کاربر اصلا متوجه آن نمی شود.

علاوه بر این، در ریدایرکت 301، قدرت سئو صفحه مبدا، به صورت کامل به صفحه مقصد منتقل می شود.

چطور صفحات یک سایت را ریدایرکت 301 کنیم؟

برای ریدایرکت کردن یک صفحه روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه هر کدام را آموزش خواهیم داد:

  1. ریدایرکت 301 به کمک فایل htaccess 
  2. ریدایرکت 301 به کمک قرار دادن کد در head
  3. Redirect 301 به کمک افزونه های سئو

 

1. ریدایرکت htaccess

برای ریدایرکت کردن یک صفحه از سایت به کمک فایل htaccess، کافیست کد مربوطه را در این فایل آپلود کنید. قطعه کد زیر به شما کمک می کند تا یک صفحه را به صورت کامل به صفحه ای دیگر به کمک ریدایرکت htaccess منتقل کنید. 

ریدایرکت htaccess

Redirect 301 /pageA /pageB

با توجه به قطعه کد بالا، منظور از pageA آدرس فعلی صفحه مورد نظرتان است و pageB آدرس صفحه ای است که قرار است صفحه A به آن منتقل شود. حال اگر بخواهید صفحه ای از سایتتان را به یک سایت دیگر ریدایرکت کنید، باید از کد زیر استفاده کنید:

Redirect 301 /pageA https://newdomain.com/pageB

 

2. ریدایرکت 301 به کمک قرار دادن کد در head

شما می توانید همان قطعه کدهای گفته شده را در بخش head سایتتان نیز قرار بدهید و یک صفحه را به طور کامل به صفحه دیگری منتقل کنید.

 

3. آموزش ریدایرکت در وردپرس

شاید بتوان گفت بهترین روش ریدایرکت یک صفحه، استفاده از افزونه است. اما نحوه ریدایرکت در وردپرس چگونه است؟

همانطور که می دانید وردپرس افزونه های زیادی برای سئو و بهینه سازی سایت دارد؛ شما می توانید در مطلب ” بهترین افزونه های سئو در وردپرس ” لیست کاملی از افزونه های سئو را مشاهده کنید. با این وجود هنوز هم بهترین افزونه سئو وردپرس، افزونه یوآست می باشد. در ادامه آموزش ریدایرکت 301 به کمک افزونه ریدایرکت 301 یوآست را گفته ایم:

 

آموزش ریدایرکت 301 وردپرس با افزونه yoast seo

برای ریدایرکت 301 در وردپرس، ابتدا به پیشخوان وردپرس مراجعه کرده و از منوی سمت راست، گزینه ” تغییر مسیر ” را انتخاب کنید.

آموزش ریدایرکت 301 وردپرس

با انتخاب این گزینه، صفحه جدیدی برایتان باز میشود که شامل سه کادر می باشد؛ در کادر اول شما می توانید نوع ریدایرکت را مشخص کنید که با توجه به آموزش ما، ریدایرکت 301 را انتخاب می کنیم.

در کادر بعدی که “ نشانی قدیمی ” در آن نوشته شده است، باید آدرس فعلی صفحه مورد نظرتان را که می خواهید ریدایرکت کنید را وارد کنید. 

در کادر بعدی باید آدرس جدید یا آدرس صفحه مبدا را وارد کنید. در نهایت دکمه ” افزودن ارجاع دهنده ” را انتخاب کنید. در انتهای همین صفحه می توانید لیست کاملی از ریدایرکت های فعلی سایتتان را مشاهده کنید. 

آموزش ریدایرکت 301 وردپرس

 

چرا از ریدایرکت 301 استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم ریدایرکت 301 یک صفحه و قدرت سئو آن را به صفحه دیگری منتقل می کند؛ شاید این سوال برایتان مطرح شود که این کار چه مزایایی داشته و در چه مواقعی باید انجام شود؟ در ادامه کاربرد ریدایرکت 301 در وردپرس را خواهیم گفت:

1. جلوگیری از به وجود آمدن صفحات 404

صفحات 404 یا به اصطلاح نات فاند، صفحاتی هستند که به علت حذف یا تغییر مسیر به وجود می آیند. فرض کنید شما یک محتوا در سایت منتشر کرده و پس از چند دقیقه آن را حذف می کنید؛ اگر سرعت ایندکس سایت شما زیاد نباشد، اتفاقی برای سایت شما پیش نمی آید. چرا که صفحه ایجاد شده به سرعت حذف شده و گوگل فرصت ایندکس آن را نداشته و از همه مهمتر کاربران نیز آن را ندیده اند.

اما تغییر مسیر یا حذف یک صفحه زمانی برای شما دردسر ساز می شود که آن صفحه قدمت زیادی داشته و در گوگل ایندکس شده باشد؛ همچنین بازدید کننده هایی نیز داشته باشد.

در این شرایط است که گوگل و کاربر با صفحه ای که وجود ندارد، مواجه می شوند. این اتفاق سبب کاهش تجربه کاربری شده و گوگل به شما ارور می دهد. در صورتی که برای اصلاح آن اقدامی نکنید، گوگل از رتبه سئو سایت شما کم می کند. حال هر چه تعداد این صفحات بیشتر باشد، طبیعتا تاثیر منفی آن در سئو سایت نیز بیشتر خواهد بود.

یکی از راه های از بین بردن صفحات 404 در  گوگل، ریدایرکت آنها به صفحات مرتبط دیگر است.

 

2. حذف یک صفحه از ایندکس 

یکی دیگر از کاربردهای ریدایرکت 301، حذف یک صفحه در سایت است. به دلایل مختلفی شما مجبور به حذف یک صفحه از سایت خواهید شد. به عنوان مثال ممکن است صفحه ای از سایتتان بازدید زیادی نداشته یا زامبی پیج شده باشد. در این صورت شما می توانید با حذف آن صفحه سئو سایتتان را بهبود بخشید. البته پس از حذف صفحه باید آن را ریدایرکت 301 کنید. با این کار به مرور زمان صفحه مورد نظرتان از لیست نتایج و تاریخچه گوگل حذف خواهد شد.

 

3. انتقال آدرس های مختلف سایت به یک آدرس

یکی دیگر از کاربردهای ریدایرکت وردپرس، انتقال آدرس های مختلف سایت به یک آدرس است. به طور کلی گوگل یک سایت را به آدرس های مختلفی ایندکس می کند. به عنوان مثال سایت سیتی سایت به صورت های زیر در گوگل دیده میشد:

  • webpouya.com
  • www.webpouya.com
  • https://webpouya.com
  • و …

در ابتدای تاسیس سایت، گوگل تمامی این آدرس ها را یک عنوان یک وب سایت جدا حساب می کند؛ شما برای جلوگیری از به وجود آمدن صفحات تکراری و بهبود سئو سایتتان، باید تمامی آدرس ها را به آدرس اصلی سایت ریدایرکت 301 کنید. به عنوان مثال ما تمامی آدرس های بالا را به https://www.webpouya.com ریدایرکت کرده ایم.

آموزش ریدایرکت 301

 

4. تغییر آدرس سایت

اگر به هر دلیلی مجبور به تغییر آدرس وب سایتتان شدید، می توانید به کمک ریدایرکت 301، تمامی صفحاتتان را به آدرس جدید منتقل کنید. برای این کار باید یک کد دستوری در فایل .htaccess قرار بدهید. 

 

انواع ریدایرکت ها

ریدایرکت ها در انواع مختلفی هستند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

ریدایرکت 301

در ابتدای محتوا گفتیم که ریدایرکت 301 به معنی انتقال دائمی یک آدرس به آدرس دیگر است. در این نوع ریدایرکت 90 تا 99 درصد اعتبار صفحه قدیمی به صفحه جدید منتقل می شوند. 

ریدایرکت 302

به گفته برخی از کارمندان گوگل، نحوه بر خورد با ریدایرکت 301 و 302 تقریبا یکسان است؛ اما به طور کلی منظور از ریدایرکت 302 انتقال موقتی یک صفحه به صفحه دیگر است. در این نوع از ریدایرکت به صورت موقتی صفحه از دسترس کاربر و گوگل خارج میشود. اما می توان در هر زمان مجددا صفحه را بازیابی کرد.

Meta Refresh

این نوع ریدایرکت در سطح سرور نمی باشد؛ یعنی یک قطعه کد کوتاه در قسمت head صفحه مورد نظر قرار می گیرد. از ریدایرکت متا رفرش زمانی استفاده می کنیم که می خواهیم به ازای هر بار رفرش، صفحه به صفحه دیگری هدایت شود. این نوع از ریدایرکت در سطح مرورگر اتفاق می افتد و در رتبه سایت تاثیر منفی دارد.

 

تفاوت ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302 چیست؟

شاید در نگاه اول هردو عملکردی شبیه به هم داشته باشند، اما در واقعیت تفاوت زیادی باهم دارند. در واقع در ریدایرکت 301 شما به گوگل می گویید که این صفحه به صورت کامل حذف شده و امتیاز آن را به صفحه مقصد منتقل کرده اید. می توان ریدایرکت 301 را یک راهکار دائمی دانست.

این در حالی است که ریدایرکت 302 به نوعی ریدایرکت موقت به حساب می آید. با ریدایرکت 302 به گوگل خواهید گفت که صفحه قدیمی ممکن است پس از مدتی دوباره شروع به فعالیت کند.

نحوه ریدایرکت در وردپرس

 

زنجیره ریدایرکتی درست نکنید

زنجیره ریدایرکتی زمانی به وجود می آید که شما صفحه یک رو به صفحه دو ریدایرکت کنید، سپس صفحه دو را به صفحه سه ریدایرکت کنید و دوباره صفحه سه را به صفحه چهار و همین طور ادامه بدهید. در این حالت شما یک زنجیره ریدایرکتی ایجاد کرده اید که باعث سردرگمی ربات های گوگل می شود.

صفحه1 > صفحه 2 > صفحه 3 > صفحه 4

مشکلی دیگری که بوجود می آید کاهش سرعت سایت در پی ایجاد زنجیره ریدایرکتی است. علاوه بر این بر روی تجربه کاربری سایت، تاثیر بدی می گذارد، زیرا هر بار کاربر باید منتظر عملکرد ریدایرکت 301 بماند و صفحه جدیدی را مشاهده کند، که به شدت روی تجربه کاربری سایت تاثیر بدی می گذارد.

 

گوگل را وارد گردباد ریدایرکتی نکنید

در گردباد ریدایرکتی، یک صفحه به صفحه ریدایرکت شده دیگری، ریدایرکت شود. برای مثال صفحه یک به صفحه دو ریدایرکت می شود، سپس صفحه دو به صفحه سه و سپس صفحه سه به دو و الی آخر .

ریدایرکت 1 > ریدایرکت 2 > ریدایرکت 3 > ریدایرکت 2 > ریدایرکت 3 > ریدایرکت 2 > ریدایرکت 1 > ریدایرکت 2 > … 

گردباد ریدایرکتی هم برای ربات های گوگل آزار دهنده است و هم برای کاربران، کاربران با وارد شدن به یکی از این صفحات، در  گردباد ریدایرکت گرفتار می شوند و خیلی زود خسته می شوند و از سایت خارج می شوند، ربات های گوگل هم درگیر این گردباد می شوند و نمیتوانند به درستی صفحه مقصد را شناسایی کنند.

 

❔︎ سوالات متداول

آیا تغییر آدرس صفحات به سئو سایت لطمه میزند؟

در صورتی که بدون رعایت اصول سئو این کار را انجام بدهید، تعداد زیادی صفحات 404 به وجود خواهید آورد. به همین دلیل پس از تغییر آدرس یک صفحه، آدرس قدیمی را به آدرس جدید ریدایرکت کنید.

 

چه زمانی باید از ریدایرکت استفاده کنم؟

هر زمانی که آدرس یک صفحه را تغییر دادید یا به هر دلیلی صفحه 404 در سایتتان به وجود آمد، باید از ریدایرکت استفاده کنید.

 

پس از ریدایرکت 301، صفحات همچنان ارور 404 دارند، چرا؟

این اتفاق در دو صورت رخ می دهد؛

  • یا فرایند ریدایرکت به درستی انجام نشده است. 
  • یا کش سایت را باید خالی کنید تا اطلاعات قدیمی پاک شود.

 

آیا امکان ریدایرکت صفحه جدید وجود دارد؟

بله؛ اما پیشنهاد می کنیم در صورتی که یک صفحه را به صفحه جدید ریدایرکت کردید، تا حد امکان از ریدایرکت کردن صفحه جدید جلوگیری کنید. چرا که در این صورت چندین ریدایرکت تو در تو اتفاق افتاده و سرعت آن صفحه کند می شود.

  

در پایان

در این مطلب شما را با یکی از انواع ریدایرکت یعنی ریدایرکت 301 آشنا کردیم؛ شما می توانید به کمک این تکنیک سئو سایتتان را تا حد زیادی بهبود بخشیده و از به وجود آمدن صفحات زامبی، تکراری یا نات فاند جلوگیری کنید. روش های مختلفی برای ریدایرکت 301 وجود دارد که در این مطلب آنها را به شما آموزش دادیم. اما می توان بهترین آنها را ریدایرکت 301 در وردپرس به کمک افزونه دانست. در صورت بروز مشکل یا مشاوره در زمینه سئو سایتتان، می توانید با ما تماس بگیرید.

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 12:17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *