ما در عصری زندگی می کنیم که بازاریابی محتوایی مهم ترین راه موفقیت کسب و کارهای نوپا است. یک محتوای خوب می تواند پل ارتباطی قوی را میان کسب و کار و جامعه مخاطبان خلق کند و صدای شما را به گوش قشر بسیار بزرگتری از جامعه برساند. محتوا می تواند شکل های مختلفی داشته باشد اما ساده ترین، ارزان ترین و موثرترین شکل محتوا، محتوای متنی است. در میان میلیون ها محتوای متنی که هر روز تولید می شوند، تنها آن دسته از محتواهایی که حاوی عنوانی جذاب و گیرا هستند، در ذهن خواننده ماندگار می شوند. بر اساس داده های آماری، 80 درصد از بازدیدکنندگان یک صفحه عنوان محتوا را می خوانند و این در حالی است که تنها 20 درصد از این بازدیدکنندگان متن تولید شده شما را تا انتها، مطالعه می کنند. به همین دلیل است که انتخاب یک عنوان مقاله جذاب، بسیار اهمیت دارد. عنوان نویسی سئو یک مهارت محسوب می شود.
چرا باید به تیترنویسی محتوا اهمیت دهیم؟
عنوان نویسی مقاله، تکنیک و اصول مشخصی دارد. مثلا عنوان هایی که با موضوع مقاله شما ارتباطی نداشته باشند و یا به دغدغه مخاطبان شما اشاره نکنند، موفق محسوب نمی شوند. از سویی دیگر، موتورهای جستجو تنها قادر به نمایش 62 کاراکتر اول عنوان مقاله شما هستند. بنابراین اگر عنوان شما از این مقدار طولانی تر باشد، بخش اضافی توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته می شود و این موضوع در طولانی مدت، میتواند نرخ تبدیل شما را کاهش دهد. ما در این مقاله، اصول عنوان نویسی سئو را مرور خواهیم کرد و تکنیک هایی را برای یافتن یک عنوان جذاب برای تولید محتوا به شما ارائه خواهیم داد. بنابراین اگر انتخاب سئو تایتل استاندارد و تیتر نویسی در تولید محتوا دغدغه شماست، ما را تا انتهای این آموزش دنبال کنید. در این مقاله تمام آنچه که برای سئو تگ عنوان صفحه در سایت نیاز دارید را خواهید یافت.
استفاده از عددها و داده های آماری در تیتر نویسی
عنوان های یک مقاله می توانند تا 50 درصد ارزش افزوده مقاله شما را برای خواننده مشخص کنند. اگر تیترها به اندازه کافی قوی نباشند، سایر اقدامات شما برای بهبود شرایط محتوا بیهوده خواهد بود. یکی از راه های افزایش نرخ کلیک برای یک عنوان، استفاده از عدد ها و داده های آماری یا علمی در عنوان نویسی سئو است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، عنوان هایی که در آنها از اعداد استفاده شده اند، به طور کلی برای خواننده جذاب تر هستند.
بسیاری از مشاهدات آماری نشان داده اند که استفاده از عددها در عنوان نویسی سئو می تواند 73 درصد نرخ مشارکت بیشتری تولید کنند و بیشتر از سایر عناوین در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند. این بدان سبب است که عددها مانند آبنبات یا شکلات برای مغز جذاب هستند. به بیان دیگر، مغز نسبت به اطلاعات عددی واکنش بهتری نشان می دهد. در واقع عدد ها به اطلاعات ورودی مغز یک نظم منطقی می بخشند.
از آنجایی که در تولید محتوا و سئو عنوان یک مقاله در واقع یک روش بازاریابی محتوا و تبلیغ محتوا است، استفاده از عدد ها می تواند نرخ برهمکنش مخاطب با محتوا را افزایش دهد. عددهای فرد و کوتاه بیشترین بازدهی را دارند. مثلا عدد هایی مانند 73 یا 13 بسیار بیشتر از عدد هایی مانند 70 یا 10 توجهات را به خود جلب می کنند. عدد های رند نیز انتخاب مناسبی برای تایتل نویسی در سئو نیستند.
برای عنوان نویسی در سئو و استفاده از عدد ها در تیترها، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:
• مغز ما عدد های فرد و غیر رند را بیشتر از اعداد زوج و رند باور می کند. همچنین به یاد آوردن اطلاعاتی که حاوی عدد های غیر رند و فرد هستند برای مغز آسان تر است.
• عدد هفت یا عدد هایی که حاوی هفت هستند، 20 درصد بیش از سایر عدد ها مغز را تحریک می کنند.
• بهتر است عدد ها را به صورت حروف در تیترها ننویسید. مثلا به جای نوشت هفت راه موفقیت در سئو، از عبارت 7 راه موفقیت در سئو استفاده کنید.
• در صورتی که قصد دارید یک راهنمای گام به گام یا محتوای آموزشی چند مرحله ای را ارائه دهید، سعی کنید تمام آموزش را در 9 مرحله تمام کنید. مغز ما در پردازش همزمان بیش از نه مرحله دچار مشکل می شود. البته این اصل برای توضیحاتی که در خصوص ابزار و یا راه های مختلف انجام یک کار هستند، صادق نیست.
استفاده از اصول علمی منحصر به فرد در تیتر نویسی در سئو
معمولا در عنوان نویسی سئو، عنوان هایی که حاوی یک اصل، خبر یا پیام منحصر به فرد هستند، خیلی زود وایرال می شوند. به عنوان مثال، عبارت “دلیل بنیادین” را در نظر بگیرید. این عبارت نشان میدهد که شما در محتوا احتمالا قصد دارید در خصوص دلیل بنیادین یک اتفاق و یا اینکه چرا یک اتفاق باید به شکلی خاص انجام شود، صحبت کنید. این عبارت همچنین نشان می دهد شما دلیل خوبی برای نگارش متن و عرضه آن به مخاطب دارید. مخاطب نیز اعتماد کرده و محتوا را مطالعه خواهد کرد. داده های آماری نشان می دهند که 89 درصد از پست ها و مطالب وبلاگی کمتر از 100 بار به انتشار در می آیند. بنابراین، با انتخاب یک تیتر درست و یک عنوان خوب برای مقاله، به کاربران و مخاطب خود دلیل کافی برای مطالعه و به اشتراک گذاری محتوای خود را بدهید. تیترهای منحصر به فرد می توانند شامل عبارات زیر باشند:
• نکاتی برای …
• دلیل …
• درس هایی از (برای) …
• ایده هایی برای …
• راه هایی برای …
• رازهای ….
• استراتژی هایی برای …
موارد زیر مثال هایی موفق از یک عنوان جذاب برای تولید محتوا هستند:
• 5 نکته برای نگارش وبلاگ مانند افراد حرفه ای
• 15 درسی که من به عنوان یک بلاگر به مدت 3 سال یاد گرفتم
• 8 قانون برای طراحی یک صفحه فرود ایده آل
• 17 اصل دیجیتال مارکتینگ که تا به حال نمی دانستید!
الگوی جالب مطالعه محتوا
یک عنوان منحصر به فرد و جذاب می تواند کاری کند که مخاطب شما بدون مطالعه مقاله آن را به اشتراک بگذارد. به همین دلیل یادگیری نحوه نوشتن عنوان صفحه سئو شده و نوشتن تیتر ضروری است.
کاربران وب (تقریباً) در یک الگوی F شکل محتوای سایت را مطالعه میکنند.
ابزارهای تحلیل نحوه مطالعه محتوا نشان می دهند که در وب سایت، کاربران معمولاً در دو حرکت افقی و به دنبال آن یک اسکن عمودی سیستماتیک و آهسته مقاله را مطالعه میکنند. به عبارت دیگر، یک الگوی F شکل. البته در زبان فارسی و مقالاتی به زبان فارسی باید F را به شکل معکوس در نظر گرفت. درست مانند تصویر زیر:
الگوی حرارتی جایی که کاربران صفحه را می خوانند به شکل تصویر فوق است.
کاربران رسانه های اجتماعی از نوشتههای قابل اسکن با سرفصلها، زیرعنوانها و فهرست هایی که مملو از اطلاعات هستند، استقبال میکنند. به همین دلیل است که رعایت الگوی “F” معکوس بسیار مهم است.
جلب توجه کنید!
مهم ترین کارکرد عنوان نویسی سئو جلب توجه مخاطب برای خواندن اولین جمله است. عنوان محتوای شما باید جلب توجه کند و توجه به معنای تمرکز ذهنی مغز بر روی یک کار است. این نکته را به خاطر بسپارید که مخاطب شما انسان است و افراد ممکن است به روش های مختلفی توجه و تمرکز شان به یک موضوع جلب شود. متاسفانه بازه تمرکز افراد هر ساله در حال کاهش است. بر اساس داده های آماری، متوسط بازه تمرکز یک انسان (مدت زمانی که می تواند تمرکز خود را روی یک موضوع نگه دارد) در حال حاضر 8.25 ثانیه است. این بازه زمانی برای افرادی که با وب سایت یا پلتفرم شما برهمکنش بیشتری دارند، افزایش می یابد. هرچقدر نرخ برهمکنش افراد با وب سایت شما بیشتر باشد،احتمال به اشتراک گذاری محتوا در سایر پلتفرم های اجتماعی نیز بیشتر خواهد بود.
به عنوان یک کسب و کار کوچک، بهترین راه موفقیت برای شما، جلب توجه مخاطبان با عنوان نویسی مقاله و ارائه یک محتوای ایده ال و جذاب است. یک محتوای جذاب با انتخاب بهترین عنوان برای مقاله و تیتری قوی برای جلب توجه مخاطبان آغاز می شود. چگونه می توان با کمک یک عنوان، توجه مخاطب را جلب کرد؟ این چهار اصل پاسخ شما هستند:
• عنوان انتخابی شما باید منحصر به فرد باشد: منحصر به فرد بودن عنوان به این معناست که آنچه که انتخاب می کنید نباید قبلا توسط کسی استفاده شده باشد. برای پیدا کردن چنین عنوانی کافی است آنچه را که در ذهن خود دارید میان دو گیومه در گوگل جستجو کنید. توجه کنید که عنوان باید حتما میان دو گیومه باشد تا گوگل نتایج مشابه را پردازش نکند. در جواب پردازش، اگر عنوان قبلا استفاده نشده باشد، مانند تصویر زیر، هیچ نتیجه ای گزارش نخواهد شد.
• عنوان انتخابی شما باید بسیار خاص باشد: بر اساس مطالعه ای که از سوی نیویورک تایمز منتشر شده است، متمرکز نبود، نداشتن دید کلی و نبود برنامه ریزی، دلایل اصلی ریزش و شکست 33 درصد از کسب و کارهای کوچک است. عنوان محتوای شما، فارغ از اینکه در چه پلتفرمی به اشتراک گذاشته می شود، می تواند تک تک المان های یک محتوا را کنترل کند. مخاطبان شما یک سوال یا دغدغه دارند و به دنبال پاسخ هستند. اگر بتوانید یک عنوان بسیار خاص و پاسخی برای این پرسش ها پیدا کنید، نرخ تعاملاتان رشد خواهد کرد. هرچقدر عناوین انتخابی شما خاص تر باشند، در مقایسه با رقیبانتان برجسته تر خواهید شد و ارتباط بهتری با مشتریان خود برقرار خواهید کرد. عنوان انتخابی شما باید به گونه ای باشد که پیامی واضح و خاص به مشتری منتقل کند. احتمال اینکه مشتری بر روی عنوانی گنگ و کلی کلیک کند، بسیار کم است. به عنوان مثال “مراحل گام به گام نوشتن یک طرح کسب و کار کوچک در 30 دقیقه” یک عنوان منحصر به فرد و موفق محسوب می شود.
• عنوان انتخابی شما باید به گونه ای باشد که حس فوریت مطالعه محتوا را در خواننده ایجاد کند: درک کریستیانو، متخصص کسب و کار، معتقد است که یک مارکتینگ موفق در واقع ایجاد احساس ترس از دست دادن یک ایده یا کالای مهم در مخاطب است. این همان چیزی است که مایکل هیات در قالب چرخه ضرورت آن را مطرح می کند. چگونه عنوان جذاب بنویسیم؟ اگر عنوان محتوای شما ترس و نیاز را در مخاطب ایجاد نکند، به احتمال زیاد مخاطب نیز خواندن مقاله شما را به تعویق خواهد انداخت و یا کلا فراموش خواهد کرد. همه ما انسان ها به نیرو یا انگیزه ای نیاز داریم تا در طول روز ما را وادار کند کاری را انجام دهیم. معمولا هم یک الی دو نیروی قوی در طول روز هستند که ما را وادار به خواندن یک مطلب یا انجام یک کار کنند. چرا این نیرو در طول روز، عنوان مقاله جذاب شما نباشد؟ عناوینی مانند ” 5 قدم که من برای نوشتن اولین کتاب کیندل خود برداشتم” یا “راز مخفی من برای آنکه شما کتابتان را سریع تر چاپ کنید” از جمله مواردی هستند که در مخاطب احساس ضرورت مطالعه مقاله را تقویت می کنند.
• عنوان انتخابی شما باید برای خواننده ارزش افزوده به همراه داشته باشد: آخرین قانونی که برای بهبود تیتر نویسی سئو باید مد نظر داشته باشید این است: محتوایی را ارائه دهید که ضمن جلب توجه مخاطبان، بتواند زندگی آنها را نیز آسان سازد. اگر تیتر و محتوای ارائه شده شما مفید نباشد، فارغ از اینکه تا چه حد ضروری به نظر می رسد و یا متفاوت است، قطعا با شکست مواجه خواهد شد. تیتری مفید است که در کاربر امید رسیدن به یک پاسخ، یک سبک زندگی مفید تر و یا حل شدن یک مشکل را ایجاد کند.
چند نمونه عنوان مقاله جذاب:
محتوایی که در تصویر زیر مشاهده می کنید با عنوان مقاله جذاب “چرا وب سایت هایی که بهینه نیستند در گوگل امتیاز بالاتری دریافت می کنند؟” در ظرف 14 روز بالای 1500 مرتبه در فیس بوک و توییتر به اشتراک گذاشته شد. عنوان محتوا به خواننده نشان می دهد که احتمالا در ادامه مطالعه متن راز هایی برای بهبود رنکینگ یک وب سایت بهینه نشده را خواهد آموخت. اگرچه این عنوان در واقع یک پرسش است اما می تواند در ذهن خواننده انتظار دریافت پاسخ را خلق کند و این سبب می شود تا خواننده روی لینک کلیک کند. مثال برای عنوان مقاله:
یک نمونه موفق دیگر از تیتر نویسی در سئو، مثال زیر است. این محتوا با عنوان “6 راه برای استفاده بهینه از لایو استریم در جهت بهبود کسب و کار” بیش از 2000 بار به اشتراک گذاشته شده است. عنوان این مقاله ساده، واضح و در عین حال منحصر به فرد و جذاب است. مخاطب با مرور این عنوان دقیقا می دانند که در انتهای مقاله با چه اطلاعاتی روبرو خواهند بود و از آنجایی که عنوان به خوبی حس ضرورت را نیز ایجاد میکند، مخاطب به خواندن آن ترغیب می شود.
حال که با چهار کلید اصلی عنوان نویسی سئو آشنا شدید، زمان آن رسیده است که این عنوان ها را برای کلیک ها و به اشتراک گذاری های بیشتر بهینه سازید.
روش های بهینه سازی تیتر نویسی در سئو: شیوایی عنوان
مهم ترین اصل در تایتل نویسی سئو سادگی و قابل فهم بودن عنوان مقاله شما است. این نکته را مد نظر داشته باشید که شما با طیف وسیعی از مخاطبین در ارتباط هستید و افراد هوش و دانش یکسانی ندارند. از سویی دیگر، ممکن است افراد جدیدی به وب سایت یا صفحه شبکه اجتماعی شما وارد شوند. مطمئنا نمی خواهید این افراد در میان اصطلاحات عجیب و غریب گم شوند و یا برای درک این که در مورد چه چیزی صحبت می کنید، ساعت ها وقت صرف کنند. متاسفانه اکثر عنوان هایی که حس ضرورت را ترغیب می کنند چندان برای مخاطب واضح نیستند. فراموش نکنید که هدف اصلی عنوان یک محتوا، ترغیب مخاطب به کلیک است. تیترهای خیلی عجیب یا ادبی شما را از هدف اصلی دور می سازند.
یکی دیگر از راه های گیج کردن مخاطب استفاده از عبارات و کلمات غیر متعارف و عجیب است. به جای استفاده از این عبارات بهتر است تمرکز اصلی خود را روی توضیح موضوعات پیچیده و ساده سازی آنها برای مخاطب، معطوف کنید. به قول آلبرت انیشتین: اگر نتوانید یک موضوع را به زبان ساده توضیح دهید، در واقع آن را درک نکرده اید. استفاده از کلمات ساده برای انتقال مفهوم بهترین شیوه برای برقراری ارتباط با مخاطب است. به مثال های زیر توجه کنید:
• یک تیتر گنگ و نامفهوم: چگونه از تورم پوست ناشی از آب و هوای نامساعد جلوگیری کنیم؟
• یک تیتر مناسب: چگونه از شر آکنه سایر مشکلات پوستی ناشی از آب و هوا خلاص شویم؟
• یک تیتر گنگ و نامفهوم: 10 سایت برتر برای یافتن ایده های ناب و جذاب نگارشی
• یک تیتر مناسب: 10 سایت برتر برای یافتن ایده های مفید تولید محتوا
اگرچه در عنوان نویسی سئو همیشه باید تلاش کنید ارزش و اعتبار علمی محتوای خود را نیز نشان دهید، اما استفاده از کلمات و صفت های ساده به مردم کمک می کند تا راحت تر با محتوای شما ارتباط برقرار کنند. سعی کنید لحن محتوای خود را کاملا خنثی نگه دارید. محتواهایی با این لحن از نظر مارکتینگ ارزش بیشتری دارند و در پلتفرم های تخصصی تر، مانند لینکدین بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند.
مثال زیر را درنظر بگیرید. این محتوا و عنوان در مجله هاروارد بیزینس منتشر شده است. عنوان محتوا این است: شما نمی توانید پیشرفت کنید اگر در سایه مدیرانتان به دام افتاده باشید! همانطور که می بینید این عنوان بسیار گنگ و نامفهوم است. نگارش این عنوان به روش های زیر می تواند بسیار رسا تر و قابل فهم تر باشد:
• چگونه پیشرفت کنیم و در سایه رئیس خود گرفتار نشویم؟
• چگونه خیلی راحت در موقعیت شغلی خود پیشرفت کنیم؟
روش های بهینه سازی تایتل نویسی سئو: استفاده از صفت های جذاب
یک صفت جزئی از جمله است که میتواند یک کلمه را توصیف کند و یا به آن ارزش ببخشد. به عنوان مثال، عبارت “زوج خوشحال” را در نظر بگیرید که در آن خوشحال به عنوان یک صفت، شرایط زندگی و کلی زوج را توصیف می کند. به عنوان یک تولید کننده محتوا، شما می توانید تیترهای مقاله را با کمک صفت ها بهبود ببخشید و آن ها را برای خواننده جذاب سازید. برخی از صفت های جذاب که می توانند کیفیت یک تیتر را بهبود ببخشند عبارتند از: جذاب، مجانی، عجیب، خارق العاده، راحت، کامل، ضروری و موارد مشابه دیگر. عنوان های زیر مثال های خوبی برای استفاده بهینه از صفت ها در تیترها محسوب می شوند:
• 10 ایده جذاب برای سپری کردن روز مادر
• 10 توصیه خارق العاده برای عکاسی از عروس توسط افراد مبتدی
• بهترین ویدیوی ورزشی روی یوتیوب
خواننده را مخاطب مستقیم عنوان مقاله جذاب خود قرار دهید!
این تکنیک موفق در عنوان نویسی سئو به عنوان یک عامل اصلی در بازاریابی مغناطیسی توسط دن کندی Dan Kennedy معرفی شده است. یکی از پایه ای ترین و ساده ترین تکنیک های مخاطب قرار دادن خواننده نیز استفاده از کلمه “شما” در تیتر مقاله است. به طور متوسط، تیترهایی که در آنها از کلمه “شما” استفاده شده است، نرخ برهمکنش بالاتری با مخاطب دارند. این نوع از مقالات بیشتر روی شبکه های مجازی به اشتراک گذاشته می شوند، چرا که این کلمه می تواند در سطوح شخصی با مخاطب ارتباط برقرار کند. فراموش نکنید که اکثر رقیبان شما نیز تلاش دارند با کمک محتوا مشتریان بیشتری را جذب کنند، شما نیز باید استراتژی های مارکتینگ و بازاریابی خود را هم سطح با سایر رقیبانتان طراحی کنید، اما در عین حال، تلاش کنید در سطوح شخصی نیز با مشتریان ارتباط برقرار کنید.
چند مثال از تیتر نویسی های موفق که با استناد به اصل مخاطب قرار دادن خواننده نوشته شده اند، عبارتند از:
• بلاگرهای سردرگم: با کمک این وب سایت به مجموعه بی پایانی از ایده برای استریم آنلاین دسترسی پیدا خواهید کرد!
• فشن بلاگرهای وردپرس: چهار راه برای افزایش امنیت وبلاگ شما در برابر هکرها
در عنوان نویسی سئو از کلمات و عباراتی با بار احساسی استفاده کنید
همه کلمات در عنوان نویسی سئو از نظر بار احساسی یکسان نیستند. برخی از این کلمات می توانند تاثیرات قوی بر روی ذهن خواننده بگذارند و برخی دیگر، بر روی یک خبر یا گذاره، تاکید بیشتری دارند. برخی از کلمات می توانند افراد را به گریه انداخته و برخی دیگر، شادی را در دل افراد زنده کنند. کلمات احساسی به طور عامیانه تحت عنوان کلمات قدرتمند شناخته می شوند. برخی از این کلمات عبارتند از: جادویی، باور، بی پروا، ایمان، فوق العاده، قهرمان، امید، عزیز، شجاع و موارد مشابه دیگر. چند نمونه از عنوان نویسی جذاب را در ادامه مرور می کنیم که با استفاده از بار معنایی کلمات شکل گرفته اند و می توانند منبع خوبی برای ایده پردازی باشند:
• چگونه بر بن بست ذهنی نویسندگان در 6 مرحله ساده پیروز شویم؟
• چگونه شجاعت به من کمک کرد تا یک کسب و کار 1 میلیونی را خلق کنم؟
• بهترین راه برای نوشتن و ارتباط گرفتن با خوانندگان
شما می توانید تا هر چقدر که بخواهید از کلمات احساسی در تیتر نویسی در سئو استفاده کنید، اما مطمئن شوید لحن عنوان همیشه خنثی باقی می ماند. در غیر این صورت، ممکن است مشمول جریمه های گوگل شوید. همچنین مراقب باشید با استفاده غلط از کلمات احساسی، سبب گمراه شدن خواننده هایتان نشوید. هدف نهایی، استفاده بهینه از این کلمات برای افزایش نرخ تبدیل است. شما از کلمات احساسی می توانید در پست های مربوط به ایمیل ها، وبلاگ ها، پیام های مستقیم و تبلیغات استفاده کنید. فراموش نکنید این کلمات بار معنایی دارند و قدرتمند هستند، بنابراین آنها را درست استفاده کنید.
برای خلق عنوان مقاله جذاب از فرمول ها استفاده کنید!
یک تیتر خوب، در واقع عبارتی است که ساختار مشخصی دارد. این ساختار مشخص را می توانیم فرمول بنامیم. هر بلاگر و تولید کننده محتوایی معمولا یک الی دو فرمول منحصر به فرد برای تایتل نویسی در سئو ارائه می کند. ترکیب کلمات احساسی و مخاطب قرار دادن خواننده در کنار این ساختار مشخص، فرمول طلایی خلق یک عنوان ایده آل است.
در محتواهای مربوط به برخی از مشاغل خاص، سرتیتر های سئو بر اساس یک فرمول کلی و شناخته شده نگارش می شوند. به عنوان مثال، مقالات مربوط به کسب و کارهای ورزشی را در نظر بگیرید. آنها برای عنوان نویسی سئو از یک فرمول ساده پیروی می کنند: مطرح کردن مشکل، ارائه دادن راه حل و قول دادن برای رفع مشکل. به عنوان مثال تیتر “خیلی سریع حال خوب را تجربه کنید” را در نظر بگیرید. این تیتر مشکل اصلی که حال بد، کسلی، بی حوصلگی و یا مشکلات فیزیکی افراد است را شناسایی کرده است. به عنوان صاحب یک کسب و کار مرتبط با ورزش، یک راه حل ارائه می کند و قول می دهد خیلی زود، افراد با شرکت در کلاس ها و یا دریافت خدمات، حال بهتری را تجربه خواهند کرد.
تکنیک های عنوان نویسی برای خلق یک فرمول موفق
ما در این بخش، برخی از فرمول های شناخته شده و موفق برای عنوان نویسی سئو را مرور خواهیم کرد. شما می توانید از این فرمول ها ایده بگیرید و با اندکی تغییر در آنها، یک تیتر سئو ایده آل برای متن بعدی خود خلق کنید.
فرمول راه های کمتر شناخته شده:
تیترهایی که با عبارت “راه های کمتر شناخته شده” آغاز می شوند، می توانند توجه بسیار زیادی را جلب کنند. تک تک کلمات استفاده شده در این عبارت، احساسات را تحریک می کنند. این نوع از تیترها معمولا تا مدت ها در ذهن خواننده ماندگار هستند. انسان ها چیزهای ساده را دوست دارند و زمانی که عبارت های ساده در ترکیب با یکدیگر چیزی متفاوت و متمایز را خلق می کند، تا ابد ماندگار خواهد بود. این فرمول مانند یک مغناطیس عمل می کند. به بیان دیگر، هزاران نفر راغب هستند که پست هایی با این عنوان را در فضاهای مجازی، مانند فیس بوک یا توییتر، به اشتراک گذاشته و یا لایک کنند. چند نمونه عنوان جذاب برای مطالبی که با حوزه عکاسی مرتبط هستند و با استفاده از فرمول فوق الذکر، طراحی شده اند، به شرح زیر می باشند:
• 7 راه کمتر شناخته شده برای گرفتن عکس های پرتره
• 25 راهکار کمتر شناخته شده برای بهبود نورپردازی عکس ها در محیط های بسته
اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنید، تیترهای زیر با استفاده از فرمول فوق الذکر می توانند به بهتر دیده شدن محتوای شما کمک کنند:
• 3 گام کمتر شناخته شده برای کسب درآمد از وبلاگ های جدید
• چگونه این 5 راز کمتر شناخته شده، ترافیک وب سایت مرا تا 45 درصد افزایش داد
• 17 راه کمتر شناخته شده برای افزایش نرخ تبدیل شما
فرمول “برای همیشه از شر … خلاص شوید“:
چه کسی دوست ندارد برای همیشه از شر مشکلی که به طور روزمره با آن دست و پنجه نرم می کند، خلاص شود؟ زمانی که تیتری را با این استراتژی خلق می کنید، می توانید خیلی راحت نظر مخاطب خود را جلب کنید؛ چرا که مخاطب می خواهد این راز را بداند! این فرمول تیتر نویسی بیشتر برای محتواهای مرتبط با حوزه سلامت و بهداشت کاربرد دارد. مردم معمولا در این سبک از مقالات به دنبال راه حل، راه درمان و پاسخی برای مشکلات فیزیکی خود هستند. به عنوان مثال، اگر مقاله ای در خصوص آکنه، فشار خون بالا، زخم، اگزما، بوی بد دهان و مشکلات مشابه می نویسید، می توانید از فرمول فوق برای تیتر نویسی استفاده کنید.
بررسی های آماری عنوان نویسی سئو نشان داده است مقالاتی که با تیتری بر پایه فرمول فوق نگارش می شوند، بیشتر از سایرین می توانند مخاطب را متقاعد کنند تا بر روی لینک کلیک کند، پاراگراف اول را در جستجوی پاسخ مشکل خود بخواند و در صورت جلب نظرش، مقاله را تا انتها مطالعه نماید. تیترهایی که در ساختار آنها از عبارت “از شر … خلاص شو” استفاده شده باشد، معمولا خیلی زود وایرال می شوند.
البته نکته شایان ذکر این است که فرمول “خلاص شدن از شر …” برای تیتر نویسی در سئو و در سایر حوزه ها نیز، به شکل محدودتر، کاربرد دارد. چند مثال را در ادامه مرور خواهیم کرد:
• چگونه از شر شکست های تولید محتوایی خلاص شویم و ترافیک وب سایت را بالا ببریم؟
• وقتت را هدر نده: از شر ابزارهای بیهوده فضای مجازی خلاص شو و بازدهی کارهایت را بالا ببر
• 7 راه هوشمندانه برای خلاص شدن از شر بازاریابی های غیر وابسته و دریافت سود بیشتر
فرمول “چه کسی می خواهد …؟“
سوال خود، پاسخ خوب به همراه دارد. این شکل از عنوان نویسی سئو، یک سوال را در واقع مطرح می کند و با تحریک حس کنجکاوی افراد، آنها را به مطالعه مقاله ترغیب می کند. به طور کلی تیترهایی که شکل سوالی دارند، موفق تر از تیترهای خبری هستند. برای خلق چنین تیترهایی، شما مجبور نیستید حتما از فرمول فوق پیروی کنید. مثلا تیتر “آیا ترافیک بیشتر می خواهید؟” نیز برای مخاطب بسیار وسوسه کننده است. تیترهای زیر مثال های خوبی برای فرمول فوق هستند:
• چه کسی می خواهد در مورد راه های بهینه سازی نرخ تبدیل بیشتر بداند؟
• چه کسی می خواهد برای یک استارت آپ جدید، سرمایه جذب کند؟
میزان موفقیت تیترهای سئو را بسنجید!
مخاطبان شما عاشق به اشتراک گذاری محتواهای طولانی هستند اما برای آنکه محتوای شما به اشتراک گذاشته شود، باید چند اصل را رعایت کنید: انتخاب عنوان مقاله جذاب، درک نیاز مخاطب، ارائه راه حل و استفاده از حداقل یک تصویر در محتوا. بهترین راه برای درک مخاطب و نیازهایش و همچنین محک استراتژی های سئو، ارزیابی محتوایی است که در وب سایت به اشتراک می گذارید. در نهایت، استفاده از تمام راه حل های فوق برای تیتر نویسی در سئو تنها زمانی منطقی است که منجر به سود بیشتر و دیده شدن محتوای شما شود. به همین خاطر است که باید دائما میزان موفقیت تیترهای محتوای تان را بررسی کنید. برای این کار راه حل های مختلفی وجود دارد:
• نیازهای مخاطب: آیا در بازه زمانی 2 الی 3 ماهه، محتوای شما سبب افزایش تعداد مخاطبان شده است؟ آیا مخاطبین شما سوالاتی در خصوص محتوا از شما پرسیده اند؟ میزان این برهمکنش با شما لزوما نباید زیاد باشد، چرا که بازه زمانی کوتاهی را مد نظر قرار داده ایم اما نبود این برهمکنش ها نیز زنگ خطر محسوب می شود. شما باید محتواهایی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند را با دقت بیشتری آنالیز کنید و بر اساس المان هایی که سبب موفقیتتان شده اند، برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، شبکه Oren International در بازه زمانی شش ماهه، توانسته است 83 درصد رشد را تجربه کند. علت این امر، تغییر ساختار وب سایت، تولید محتواهای جدید و داشتن یک برنامه ریزی مدون برای مارکتینگ محتوایی اعلام شده است. اگر برای شما هم داشتن برنامه مدون در تولید محتوا دشوار و زمانبر است می توانید سری به بخش سفارش تولید محتوا بزنید و شرایط برون سپاری تولید محتوا را بررسی کنید.
• اشتراک گذاری در شبکه های مجازی: شما باید تعداد لایک ها و دفعاتی که محتوایتان بر روی فیس بوک، توییتر و لینکدین به اشتراک گذاشته می شود را کنترل کنید. ایجاد امکان به اشتراک گذاری مستقیم محتوا از داخل وبلاگ یا وب سایت بر روی پلتفرم های فوق الذکر می تواند نرخ تعامل مخاطبان با وب سایت شما را هفت برابر سازد، به خصوص اگر محتوای به اشتراک گذاشته شده کیفیت و ارزش افزوده بالایی داشته باشد. یکی دیگر از مواردی که باید مد نظر داشته باشید، تعداد بک لینک هایی است که از طریق تیترهای قوی و محتوای یونیک کسب می کنید. Editorial links بهترین نوع لینکی است که می توانید در یک محتوا دریافت کنید. این نوع از لینک ها بیشتر در متن اصلی ظاهر می شوند و ارزش سئو متن شما را به شکل قابل توجه افزایش می دهند. در نتیجه این امر، رتبه بندی وب سایت و محتوای شما در موتورهای جستجو، افزایش می یابد.
عنوان نویسی سئو و محتوای برنده!
چه محتوایی از نظر صنعت بازاریابی محتوایی، خوب است؟ چه محتوایی می تواند به افزایش نرخ بازدید و تبدیل یک وبلاگ کمک کند؟ این ها پرسش هایی هستند که هر متخصصی ممکن است پاسخ های متفاوتی برایش داشته باشد. به طور کلی اگر محتوای تولیدی شما تعداد بیشتری کامنت دریافت کند، لایک شود و یا روی باقی شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، محتوایی خوب تلقی می شود. البته این تمام ماجرا نیست. محتوایی که امروز خوب است و می تواند سبب بهتر دیده شدن شما شود، ممکن است با توجه به رشد سریع استاندارد های فضای بازاریابی، در یک هفته یا ماه دیگر، نتواند موفقیت چندانی برایتان به بار آورد. بنابراین باید عملکرد محتوا را خوب بسنجید، فاکتورهایی که عامل موفقیت محتوا شده اند را مشخص کنید و تلاش کنید با توجه به بازخورد مخاطبان، این استاندارده ها را بهینه سازید. یک تیتر خوب، استراتژی تولید محتوا و شناخت بهتر جامعه مخاطب از جمله پارامترهایی هستند که به موفقیت بیشتر شما کمک خواهند کرد.
برای داشتن یک محتوای خوب، عنوان نویسی سئو به شکل اصولی را فراموش نکنید. محتوایی را خلق کنید که بتواند به یکی از دغدغه ها یا نیازهای جامعه مخاطبان پاسخ دهد و ارزش افزوده برای مخاطب داشته باشد. از تصاویر جذاب در محتوا استفاده کنید. سعی کنید محتوا را حول یک خط داستانی شکل دهید و از داده های علمی، دقیق و آماری برای اعتبار بخشی به محتوای خود استفاده کنید. در نهایت نیز، عملکرد محتوای خود را بسنجید. همانطور که صنعت تولید محتوا فضایی به شدت پویاست، شما نیز در استراتژی های تولید محتوای خود باید انعطاف پذیری و پویایی را رعایت کنید.
نتیجه گیری
بازاریابی محتوایی راه حلی کلیدی، مقرون به صرفه و بسیار موثر برای جلب مخاطب بیشتر است. اکثر برندها و کسب و کارهای موفق دنیا، یک هویت آنلاین دارند که به کمک بازاریابی محتوایی آن را به جامعه مخاطبان خود معرفی می کنند. بازاریابی محتوایی راه حلی کلیدی برای بقا و موفقیت کسب و کارهای محلی و کوچک است. با توجه به استراتژی های جدید بازاریابی محتوایی، تمرکز بر روی تاکتیک های کاربردی دشوار است. آنچه که امروز می تواند سبب افزایش نرخ تبدیل برای کسب و کار شما شود، ممکن است هفته آینده یا حتی دو روز دیگر، سبب افت عملکرد وب سایت گردد. این بدان سبب است که صنعت بازاریابی محتوایی پویاست و موقعیت امروز شما، به عملکرد سایر رقیبانتان و نیازهای مشتریان بستگی دارد.
اگر نظر بزرگترین تولید کنندگان محتوا را در خصوص یک محتوای برتر و کاربردی بپرسید، ممکن است به پارامترهای مختلف اشاره کنند. احتمالا در این توصیه ها نقاط مشترک زیادی را پیدا خواهید کرد. آنچه که احتمالا در تمام این توصیه ها مشترک است، تمرکز بر روی عنوان نویسی سئو محتواست. همانطور که در این مقاله نیز مرور شد، تیتر نویسی در سئو، صرفا یک عنوان برای معرفی محتوا نیست. تایتل نویسی در سئو، قاعده و اصول دارد و می تواند به جذب ترافیک بیشتر وب سایت شما کمک کند. شما با کمک تیترها می توانید رتبه بندی بهتری در موتورهای جستجو کسب کنید، در پلتفرمهای آنلاین به اشتراک گذاشته شوید و مشتریان بالقوه بیشتری را جذب کنید. فارغ از قالب محتوا و اینکه در چه پلتفرمی آن را به اشتراک می گذارید، برای موفقیت به یک تیتر خوب نیاز خواهید داشت. فراموش نکنید که تیتر، مانند ویترین محتوای شماست؛ هیچ کسی برای خرید یک جنس زشت یا نامناسب در ویترین، وارد مغازه نمی شود!