معرفی معیار گوگل برای رتبه بندی سایت موضوعی است که در این مقاله می خواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم. بخاطر دارید؟ شاید اگر بیست سال پیش کسی می گفت که در چند سال آینده می توانید تمام خرید هایتان را اینترنتی انجام دهید، تاکسی اینترنتی بگیرید و بدون معطلی به هر جایی سفر کنید، بتوانید در حالی که در خانه تان ریلکس کردهاید، کسب و کاری بزرگ را هدایت کنید، همه او را دیوانه و متوهم فرض میکردند. در حالی که اینترنت و شبکه گسترده ارتباطات مجازی رویای ناممکنی بود که در عرض چند سال تحقق یافت و حال به عضوی جدایی ناپذیر از زندگی حقیقی تبدیل شده است.
در این نوشته از آژانس دیجیتال مارکتینگ سیتی سایت قصد داریم به طور جامع و کاربردی به بررسی معیار گوگل برای رتبه بندی سایت و اقداماتی که برای سئو سایت باید انجام دهید بپردازیم. با ما همراه باشید تا به طور دقیق با چالش های مسیر ارتقا و بهبود کیفیت سایت آشنا شویم. امروزه (به خصوص بعد از همه گیری کرونا) موفق ترین کسب و کار ها، آن هایی هستند که شعبه مجازی داشته و با طراحی سایت، فعالیت در ابعاد مختلف دنیای مجازی مشتریان خود را جذب میکنند.
طبق آمار موجود از فعالیت های مجازی و تمایل مردم برای انجام کار های روزمره در فضای اینترنت، این باور وجود دارد که تا چند سال آینده هر کسب و کاری که شعبه مجازی نداشته باشد، ورشکسته به حساب میآید. از این رو همه کسب و کار ها و مشاغل به سمت طراحی سایت و ارتقا و بهبود کیفیت آن روی آوردهاند و در این بازار شلوغ و پرسود در حال رقابت هستند.
اصلیترین جنبه رقابتی کسب و کار ها پس از طراحی سایت؛ شناخت معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت چه اهمیتی دارد؟
اصلی ترین، پایدار ترین و فراگیر ترین بستر برای فعالیت اینترنتی در هر زمینه، به خصوص راه اندازی و توسعه کسب و کار، گوگل و موتور های جستجوگر هستند. گوگل که در صدر این موتور ها قرار دارد، الگوریتم هایی را به منظور بهینه سازی سایت برای تجربه کاربر تعیین کرده تا کاربران نهایت رضایت را از جستجوی خود داشته و به بهترین نتایج دست یابند.
زحمات، هزینه و وقت صرف شده برای طراحی گرافیک سایت، جنبه های بک اند و فرانت اند همه در صورتی ثمربخش خواهند بود که وبسایت با انجام اقدامات سئو سایت با معیار های گوگل برای رتبه بندی صفحات وب انطباق پیدا کرده و بر اساس آن ها فعالیت کند. اقدامات سئو از تعیین کلمات کلیدی گرفته تا آنالیز رقبا و بسیاری مراحل دیگر، همه سایت شما را آماده میکنند تا با ارائه بهترین خدمات بتواند مورد قبول گوگل و کاربران واقع شود.
سئو سایت SEO یا در واقع جستجو Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است. البته طبق تعریفی که به تازگی مطرح شده و با توجه به معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت کاملا منطقی و قابل قبول است، سئو، بهینه سازی سایت برای تجربه کاربری بهتر است. بدون سئو هیچ سایتی ترافیک مد نظر را نخواهد داشت و ارزش واقعی سایت ها مشخص نمیشود.
سیتی سایت یکی از بزرگترین و معتبرترین ارائه دهندگان خدمات طراحی سایت، طراحی گرافیک سایت، انواع پلتفرم های فروشگاهی و تجاری، موبایل و.. در ادامه به معرفی مهم ترین معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت میپردازد. اگر قصد طراحی سایت در اصفهان و خدمات مربوط به طراحی و ارتقا سایت را دارید، میتوانید از تیم متخصص سیتی سایت کمک بگیرید. شما همچنین می توانید برای سئو سایت در اصفهان نیز از متخصصان ما کمک بگیرید.
مهم ترین اقدامات پس از طراحی سایت
معیار های گوگل برای سئو سایت بر چه مواردی تمرکز دارد؟
همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم معیار گوگل برای رتبه بندی سایت که در سئو سایت مورد توجه قرار میگیرد، بر اساس تجربه بهتر کاربری تنظیم شده است. هر چه یک سایت انطباق و سازگاری بیشتری با این معیار ها داشته باشد، از نظر گوگل برای کاربران مفید تر و ارزشمند تر خواهد بود و از این رو به صفحه اول نتایج جستجو صعود میکند.
البته نکته مهمی که برای شناخت معیارها لازم است بدانید، این است که گوگل و تمام موتور های جستجو به منظور پیشگیری از سوء استفاده های ممکن هیچگاه الگوریتم ها و فاکتور های رتبه بندی سایت را به طور رسمی و قطعی معرفی نمیکنند. هر آنچه از معیارهای گوگل برای ما روشن است و در سئو سایت مورد استفاده قرار میگیرد، حاصل تجربیات و آزمون و خطای افراد متخصص در زمینه سئو سایت است.
تا سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰۰ معیار از فاکتور های رتبه بندی سایت از دید کارشناسان و طراحان معیار گوگل شناخته شده است. این موارد بر موضوعات گسترده ای از طراحی و عملکرد سایت تمرکز دارند و با هدف تجربه بهتر کاربری تنظیم شدهاند.
- فاکتور های رتبه بندی سایت مرتبط با domain یا دامنه
- فاکتور های سئو در سطح وبسایت
- پارامتر های مرتبط با صفحه وب
- سئو و بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو با بک لینک
- فاکتور های مرتبط با تعاملات کاربران
- سیگنال های بهینه سازی مرتبط با برند
- معیار های اسپم درون و خارج سایت و.. مهمترین عناوین و دسته بندی ۲۰۰ معیار گوگل برای سئو سایت هستند.
مروری بر معیار های رتبه بندی سئو سایت در زمینه دامنه یا Domain
در بخش قبل به طور کلی با دسته بندی معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت که توسط متخصصان سئو سایت گردآوری شده بودند، آشنا شدیم؛ اما در این بخش قصد داریم به زیر مجموعه های ۸ مورد دسته بندی فاکتور های رتبه بندی سایت از نظر گوگل بپردازیم و با این موارد آشنا شویم.
معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت در گروه اول، با دامنه domain مرتبط هستند. این گروه شامل ۱۰ آیتم است که باید توسط سئوکار سایت مورد توجه قرار گیرند.
معیارهای گوگل برای seo در مورد دامنه عبارتند از:
- طول عمر دامنه (شش ماهه یا یکساله، مدت زمان فعالیت سایت بر دامنه)
- استفاده یا عدم استفاده کلمه کلیدی در دامنه (استفاده از کلمه کلیدی مزیت محسوب میشود)
- محل قرارگیری کلمه کلیدی در نام دامنه (کلمه کلیدی در اول دامنه نمره مثبت سئو سایت را به همراه دارد)،
- مدت زمان ثبت دامنه و فاصله زمانی تا تاریخ انقضای آن (وبسایت های غیر قانونی معمولا مدت دامنه را بیش از یکسال تمدید نمیکنند.
- اگر دامنه شما مدتی بیش از یکسال انقضا داشته باشد از نظر گوگل تایید میشوید!)
- به کار بردن کلمه کلیدی در subdomain یا زیر دامنه
- تاریخچه مالکیت دامنه
- نام دامنه مطابق با کلمه کلیدی
- عمومی بودن یا پنهان کردن اطلاعات مالک دامین
- جریمه شدن مالک دامنه (شخص یا سایت اسپم)
- پسوند دامنه ملی که به افزایش رتبه گوگل ملی کمک کرده اما رتبه گیری در سطح بین المللی را دچار محدودیت میکند.
معیار گوگل برای رتبه بندی سایت از نظر صفحه وب و محتوا
فاکتور های رتبه بندی سایت مرتبط با صفحه وب اما، بیشتر بر سئو و اقدامات قابل مشاهده روی صفحه ارتباط دارد.
- بکارگیری کلمه کلیدی در تگ یا تایتل
- موقعیت قرارگیری کلمه کلیدی در تایتل
- استفاده از کلمه کلیدی در Description
- کلمه کلیدی در هدینگ H1
- چگالی کلمه کلیدی و تکرار آن در محتوا
- طول و تعداد کلمات محتوا
- فهرست راهنمایی لینکدار اول محتواها
- به کار بردن کلمات مرتبط با کلمه کلیدی یا کلمات LSI
- استفاده از lsi در متا دیسکرپشن و تایتل
- پوشش کامل و عمیق مطالب در محتوا
- سرعت آپلود سایت
- فایل های چند رسانه ای و استفاده از تصویر و ویدئو و..
- محتوای غیر کپی
- خوانایی محتوا
- گرامر و املای صحیح محتوا
- استفاده از لیست های نشانه دار و عددی و تفکیک مطالب که خوانایی بیشتر را در پی دارد
- URL مختصر و مفید و کوتاه
- استفاده از کلمه کلیدی در URL
- آوردن دسته بندی و ارتباط کلمه کلیدی در URL
- تضمین کیفیت و صحت محتوا با آوردن منابع و ارجاعات
- اعتبار صفحه (گرفتن لینک از دیگر سایتها)
- اعتبار دامنه
- لینک های داخلی و خارجی
- آپدیت و بروز رسانی محتوا
- عمر صفحه وب
- تولید محتوای ارزشمند و کاربر پسند
- صفحه آرایی مناسب و.. از مهمترین زیرمجموعه های سئو سایت مرتبط با صفحه وب هستند.
معیار های گوگل برای سئو سایت مرتبط با بک لینک
در زمینه بک لینک نیز موارد متعددی باعث افزایش رتبه گوگل شما میشود. از عوامل مرتبط با بک لینک در رتبه بندی سایت نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- گرفتن لینک از دامنه هایی که عمر بیشتر دارند
- شمار دامین هایی که به شما لینک دادهاند
- سرور های مختلف که به شما لینک دادهاند
- متن قلاب شده لینک مرتبط با موضوع سایت شما
- به کار بردن طبیعی کلمه کلیدی روی Alt تصویر
- بک لینک گرفتن از سایت های با پسوند دولتی و دانشگاهی (.gov و .edu )
- لینک گرفتن از سایت های رقیب
- اعتبار دامنه و اعتبار صفحه لینک دهنده،(همانطور که لینک گرفتن از سایت های مشخص و معتبر نمره مثبت در سئو سایت شما دارد، اگر از سایت های اسپم بک لینک بگیرید، کاهش رتبه سئو را تجربه خواهید کرد)..
موارد دیگری نیز هستند که در زمینه بک لینک و ۷ گروه معیار های دیگر بر نمره سئو سایت شما تاثیر میگذارند. با کمی مطالعه و شاید گاهی آزمون و خطا میتوانید از این موارد آگاه شده و زمینه پیشرفت و ارتقای رتبه سایت خود را فراهم کنید.
معیار گوگل برای رتبه بندی سایت مرتبط با تعامل کاربران با سایت
رضایت کاربر اولین شرطی است که به یک معیار شاخص در رتبه بندی گوگل تبدیل شده است. وقتی کاربر وارد وب سایت شما می شود و مقاله ای را در وب سایت شما می خواند، هر چه زمان بیشتری را در وب سایت شما صرف کند و بتواند به خوبی با مقاله شما ارتباط برقرار کند، احتمال بیشتری دارد که بتواند نظر خود را در مورد مقاله بنویسد که این موضوع از نظر گوگل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در واقع رفتار کاربران در وب در طولانی مدت از طریق الگوریتم Rank Brain بررسی می شود. اما نرخ تعامل اینستاگرام توسط الگوریتم های اینستاگرام کنترل می شود. وقتی محتوای خود را درون اینستاگرام منتشر می کنید اینستاگرام آن را به ۳۰ درصد از کاربران شما نشان می دهد و درصورتی که کاربران با پست شم تعامل داشته باشند آن را به بقیه هم نشان می دهد و این تفاوت اینستاگرام و گوگل است.