طراحی سایت

۴ قدم برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

۴ قدم برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در جهت افزایش فروش، و بهبود برندینگ و بازاریابی شرکت‌ها در فضای آنلاین انجام می‌شود. دیجیتال مارکتینگ یک حوزه بین رشته‌ای محسوب شده و پیشرفت در آن نیازمند داشتن اطلاعات مناسب در زمینه‌های زیر می‌باشد:

  • بازاریابی و تبلیغات
  • سئو (بهینه سازی سایت)
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی محتوایی
  • برندینگ
  • گرافیک
  • تحلیل بازار و …

هم اکنون شرکت‌های بزرگ در جهان و ایران در حال شروع یا گسترش فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود هستند و در تلاشند سهم بودجه تبلیغات و بازاریابی سنتی خود را کاهش دهند و آن سهم را بر روی بازاریابی و تبلیغات اینترنتی متمرکز کنند.

دیجیتال مارکتینگ

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای یک شرکت جهت تعیین اهداف و الویت‌های بازاریابی در فضای آنلاین بسیار مهم است. با توجه به جدید بودن حوزه دیجیتال مارکتینگ در سراسر دنیا، تنها ۴۷٪ از شرکت‌ها اقدام به تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار خود نکرده‌اند. به عبارت دیگر آن‌ها فعالیت‌هایی برای بازاریابی آنلاین انجام می‌دهند ولی برنامه و استراتژی جامعی برای آن ندارند. تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای شرکت‌ها مزیت رقابتی ایجاد کند و آن‌ها را برای رسیدن سریع تر به اهدافشان یاری دهد.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین چیست؟

به طور ساده استراتژی به معنای تعریف اولویت‌ها، اهداف اصلی و قدم‌های آینده برای رسیدن به اهداف می باشد، و استراتژی دیجیتال مارکتینگ به معنای تعیین الویت‌ها و اهداف یک شرکت برای حضور موثر در فضای آنلاین است.

نیازی نیست که تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به چشم فرآیندی پیچیده و دشوار نگاه کنید، بلکه این استراتژی متشکل از قدم‌های کوچک و مرحله به مرحله برای رسیدن به اهداف است.

۴ قدم برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

۱.تعیین اهداف

اولین قدم برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ تعیین اهداف کسب و کارتان به گونه ای است که بتوان مراحل بعدی را برای رسیدن به آن‌ها مشخص کرد. بدین منظور باید چندین سوال کلیدی در مورد شرکت‌تان را از خود بپرسید، سوالاتی مانند:

  • کسب و کار ما قصد بهبود چه چیزی را دارد؟
  • چه نیازی در بازار وجود دارد که ما می توانیم آن‌ را برطرف کنیم؟
  • مزیت رقابتی ما چیست؟
  • چگونه برنامه خود را اجرایی کنیم؟

سوالات این چنینی به شما کمک می کند تا به درک واضح تری از استراتژی دیجیتال مارکتینگ شرکت خود و نقش آن در رشد کسب و کارتان رسیده، و انگیزه شما را برای پیمودن قدم‌های کوچک جهت رسیدن به اهداف‌تان افزایش دهد.

۲.تحلیل و مستند سازی

تحلیل باید به شما کمک کند تا اطلاعات بیشتری درباره ی موارد زیر بدست آورید:

  • مخاطبان هدف
  • کسب و کار
  • بازار هدف
  • اهداف
  • منابع موجود

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در این بخش شناخت مخاطبان هدف و آشنایی با سلایق و علایق آنهاست. این شناخت موجب می شود تا اثربخشی استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما افزایش یافته و مشارکت و توجه مخاطبان به این فعالیت‌های شرکت جلب شود.

همچنین شما می بایست لیست کاملی از رسانه‌هایی که می‌توانند شما را در پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ شرکت‌تان یاری دهند تهیه کنید. سپس از این رسانه‌ها با توجه به میزان هزینه و سودشان به صورت ترکیبی استفاده نمایید.

 رسانه های شخصی

این رسانه‌ها در واقع همان کانال‌های اختصاصی شرکت‌تان هستند که شما می‌توانید استراتژی دیجیتال خود را در آن‌ها پیاده سازی کنید. این رسانه‌ها شخصی بوده و هزینه مستقیم کمی برای شما در پی دارد.  این رسانه‌ها عبارتند از:

  • طراحی وب سایت و وبلاگ شرکت‌تان
  • شبکه های اجتماعی رسمی شرکت‌تان
  • خبرنامه ایمیلی سایت‌تان

و به طور کلی هر چیزی که مختص کسب و کار شماست

رسانه‌های غیرشخصی

رسانه‌های غیر شخصی به مجموعه رسانه‌هایی گفته می‌شود که شما از ارتباطات‌تان بدست می آورید، مانند:

  • پست مهمان در یک سایت معتبر
  • روابط عمومی (PR) و معرفی رایگان شما
  • توصیه ها و نظرات دیگران در مورد شرکت شما  و …

رسانه‌های پولی

رسانه‌های پولی نیز به مجموعه رسانه‌هایی گفته می شود که با پرداخت پول شرکت خود را در آن معرفی می کنید، مانند:

  • تبلیغات کلیکی و بنری در سایت های دیگر
  • تبلیغات ریپورتاژ در سایت های معتبر
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی و …

۳.برنامه ریزی

تعریف اهداف، تحلیل و مستند سازی منجر به شکل گیری برنامه‌ای برای پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ می شود. این برنامه شما را در رسیدن به اهداف‌تان یاری کرده و می تواند افق های زمانی مختلفی (روزانه، هفتگی، ماهیانه و …) داشته باشد. پرسیدن سوالات زیر از خود می تواند برای برنامه ریزی بهتر مفید باشد:

  • چگونه می توانید اهداف تعیین شده را عملی کنید؟
  • الویت های شما برای شروع فعالیت های بازاریابی آنلاین چیست؟
  • از چند کانال باید استفاده کنید؟
  • کمپین شما باید چند عضو داشته باشد؟
  • اهداف بلندمدت و کوتاه مدت شما چیست؟

نکته مهم در برنامه ریزی برای دیجیتال مارکتینگ این است که چون سرعت تغییرات در این حوزه بشدت بالاست، نباید از برنامه ریزی‌های بلند مدت برای آن استفاده نمود. به عبارت دیگر داشتن برنامه بلند مدت همیشه مفید است اما نباید افق زمانی آن خیلی طولانی باشد.

۴.اجرا و اندازه گیری

این مرحله‌ای است که در آن برنامه‌های قبلی اجرایی می‌شود. هرچقدر برنامه با جزییات بیشتری تدوین شده باشد، پیاده سازی آن ساده تر بوده و اتفاقات غیرقابل پیش بینی کمتر در آن رخ می دهد.

یکی از مزیت‌های مهم کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ بررسی آمار آن به طور زنده و لحظه‌ای است. به عبارتی باید با تحلیل آمارها در حین اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ، از کارایی کانال‌های مختلف اطمینان حاصل نمود و در صورت بروز مشکلات سریعا آن‌ها را بر طرف کرد. هماهنگی اعضای مختلف شرکت در اجرای موفق برنامه و اعمال تغییرات مورد نیاز بسیاری ضروری است.

شما برای بررسی موفقیت در اجرای برنامه خود می‌بایست چندین شاخص کلیدی عملکرد (KPI) برای کمپین‌تان تعریف کرده و تغییرات آن را در حین اجرای استراتژی رصد کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از نقطه ضعف‌های برنامه خود مطلع شده و راهی برای بهبود آن پیدا نمایید.

برای مثال اگر هدف شما افزایش فروش محصولات سایت‌تان بوده ولی در عوض فقط بازدید سایت‌تان افزایش یافته، نشان دهنده آن است که کمپین شما نرخ تبدیل پایینی داشته و ایرادی در نحوه اجرای برنامه‌ها وجود دارد.

تمامی ۴ قدم فوق شما را در رسیدن به اهداف‌تان یاری می کند. هر شرکتی برای مستندسازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود زمان و انرژی صرف نمی کند و فقط با اجرای یک برنامه معمولی منتظر نتیجه می شود، در این بین داشتن یه استراتژی مدون می‌تواند شما را در پیمودن مراحل مختلف بازاریابی آنلاین کمک کرده و احتمال موفقیت‌تان را افزایش دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *