طراحی سایت

جدیدترین روش های سئو موبایل

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، کامپیوترها نماد راه‌یافتن تکنولوژی به زندگی‌ انسان‌ها بوده‌اند و مناسب‌ترین و متداول‌ترین دستگاه برای جست‌و‌جو در شبکه‌ی جهانی اینترنت به حساب می‌آمدند؛ اما امروزه، گوشی‌های موبایل با نفوذ بین تمام اقشار جوامع، از کودک 6 ساله تا پیرمرد 60 ساله، به پرطرفدارترین و محبوب‌ترین دستگاه تکنولوژیک بدل شده‌اند.

با افزایش محبوبیت گوشی‌های موبایل در گذر زمان، آمار جست‌و‌جو در اینترنت به وسیله‌ی آن‌ها روز‌به‌روز بیشتر می‌شد و از آمار جست‌و‌جوی دسکتاپ یا همان کامپیوتر‌ها کاسته می‌شد؛ حتی این مسئله تا آن‌جا پیش رفت که امروزه آمار وب‌گردی با گوشی‌های موبایل، بیشترین سهم را بین سایر پلتفرم‌ها، دسکتاپ و تبلت، داراست.

این حجم از پیشرفت گوشی‌های تلفن همراه در همراه‌سازی عموم مردم با خود، بسیاری از کارشناسان را در سال‌های قبل به این نتیجه رساند که در آیند‌ه‌ای نزدیک، تعبیری به نام سئو موبایل، ناگذیر وارد فرهنگ لغت دنیای دیجیتال خواهد شد. با گذشت زمان این تعبیر نه تنها به وجود آمد بلکه امروزه به یکی از مهم‌ترین ارکان دنیای سئو تبدیل شده است.

سئو موبایلی به چه معناست؟

سئو موبایلی به چه معناست؟


سئو موبایل
، همان بهینه‌سازی سایت‌ها برای بارگذاری و نمایش در گوشی‌های موبایل است که پس از رشد شگفت آور جست‌و‌جو‌ها توسط این دستگاه، سر زبان‌ها افتاد‌.

گوشی‌های تلفن همراه به‌دلیل سایز صفحه‌نمایش کوچک‌تر نسبت به دسکتاپ و تبلت، برای نمایش سایت‌ها در بسیاری از موارد با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شدند که در نتیجه‌ی آن، کاربران از مشاهده و استفاده از امکانات و بخش‌های مختلف سایت، محروم شده و به هیچ‌وجه از تجربه‌ی وب‌گردی خود رضایت نداشتند.

در واقع موتورهای جست‌و‌جو با مبحث سئو موبایل، با در نظر گرفتن بیش از 52 درصد جست‌و‌جو در شبکه‌ی اینترنت توسط دستگاه‌های موبایل، در تلاشند که با انجام روش‌ها و ترفند‌هایی، سایت‌ها روی گوشی‌های تلفن همراه به بهترین شکل ممکن نمایش داده شوند تا میزان رضایت‌مندی کاربران این دستگاه را به بالاترین حد ممکن برسانند.

روش های سئو موبایل

آغاز سئو موبایلی

همان گونه که گفته شد، عدم بارگذاری و نمایش مناسب سایت‌ها روی دستگاه‌های محبوب موبایل، بسیاری از متخصصین موتورهای جست‌و‌جو را بر آن داشت که با ایجاد الگوریتمی نوین، توجه ویژه‌ای به استفاده‌کنندگان از اینترنت موبایلی داشته باشند.

در سال 2015، گوگل با معرفی الگوریتم جدیدی تحت عنوان Google friendly مفهوم جدیدی به نام سئو موبایل را به همگان معرفی‌کرد؛ این الگوریتم با ایندکس کردن سایت‌های مختلف، براساس میزان تغییر ابعاد در زمان نمایش در دستگاه‌های با اندازه‌ی مختلف و میزان توجه طراحان سایت به این پلتفرم، رتبه‌‌ی سایت‌ها را دستخوش تغییر نموده و بر این اساس در ارائه‌ی نتایج جست‌و‌جو‌ها به کاربران، تفاوت قائل می‌شود.

پس از معرفی این الگوریتم، برگ جدیدی به مقوله‌ی سئو و بهینه‌سازی سایت‌ها افزوده شد و میزان اهمیت کاربران موبایل را بیش از پیش نمایان کرد و تمام سایت‌های بزرگ دنیا موظف شدند که به کاربران تلفن‌های همراه توجه بسیار بیشتری داشته باشند.

سئو سایت در موبایل

چرا انجام سئو موبایلی برای سایتمان اهمیت دارد؟

اگر فرض کنیم که امروزه تقریباً هر انسان بالغی صاحب حداقل یک گوشی تلفن همراه باشد، جمعیت استفاده‌کنندگان از این دستگاه به طرز وحشتناکی زیاد خواهد بود و بازاریابی این طیف وسیع و کسب درآمد بیشتر از این طریق، برای هر سایت و کسب‌وکاری می‌تواند وسوسه انگیز باشد و در صورت انجام سئو موبایل، می‌توانند شانس موفقیت خود در این عرصه را به طرز چشم‌گیری افزایش دهند.

همچنین بهینه‌سازی سایت ما برای موبایل، به بهبود رتبه‌ی سایت و ارتقا جایگاه آن در نمایش نتایج جست‌و‌جوها نیز کمک شایانی کرده و نرخ کلیک و بازدید بیشتری را روانه‌ی سایت ما خواهد کرد که به سبب آن و به‌مرور، پیشرفت‌های بزرگی برای سایت حاصل خواهد شد.

روش سئو سایت در موبایل

الگوریتم‌های گوگل که در زمینه‌ی سئو موبایلی فعالند

الگوریتم mobile friendly که به نام mobilegeddon نیز شناخته می‌شود، در سال 2015 و با هدف ایندکس نسخه‌ی موبایلی سایت‌ها توسط موتور جست‌و‌جو‌گر گوگل معرفی شد تا مشکلات ایجاد شده در بارگذاری و اجرای سایت‌ها در گوشی‌های تلفن‌های همراه را برطرف و مسیر آینده‌ی دنیای وب را مشخص کند.

این الگوریتم به‌مرور با آپدیت‌ها و به‌روزرسانی‌های گوگل، کامل و کامل‌تر شد و در رتبه‌بندی سایت‌ها بسیار تاثیرگذار بود؛ همچنین این الگوریتم، تغییرات بزرگی در ساختار جست‌و‌جو در گوگل و اولویت سایت‌ها در نمایش نتیجه‌ی جست‌و‌جو ایجاد کرد و افراد با سرچ یکسان یک مطلب، نتایج متفاوتی را در دسکتاپ و موبایل شاهد بودند.

اهمیت سئو موبایل

چندی بعد، گوگل با معرفی الگوریتم جدید mobile first index انقلابی در زمینه‌ی ایندکس کردن سایت‌ها و رتبه‌بندی‌ها به وجود آورد. این الگوریتم تمامی سایت‌ها را ابتدا براساس بهینه‌سازی صورت گرفته برای موبایل سنجیده و سپس برطبق نتایج به دست آمده، رتبه‌ و اولویت نمایش در لیست نتایج جست‌و‌جو را به آنان اختصاص خواهد داد و بر اساس قوانین جدید سئو موبایل و برخلاف الگوریتم قبل، بین ارائه و نمایش سایت‌ها در لیست نتایج در نسخه‌ی دسکتاپ و موبایل، تفاوتی قائل نمی‌شود.

سئو سایت در موبایل

به عبارت دیگر با معرفی الگوریتم mobile first index، مسئله‌ی سئو‌ تلفن‌ همراه، از یک مورد تشویقی که صرفاً رتبه‌ی سایت را بالا می‌ُبرد و در برخی مواقع آن را پایین می‌آورد، به یک مورد الزامی در هنگام طراحی سایت‌ها تبدیل شد و سایت‌های مناسب برای موبایل را در رده‌ی بالاتری قرارداده و به کاربر پیشنهاد کرد و در صورت عدم توجه به این الگوریتم نیز، ضرر‌های جبران ناپذیری بر پیکره‌ی سایت شما وارد خواهد شد.

آموزش سئو موبایل

آموزش سئو موبایل از کجا آغاز می‌شود؟

نقطه‌ی ابتدایی آموزش سئو برای موبایل را درک جایگاه و اهمیت بهینه‌سازی سایت‌ها برای موبایل می‌توان درنظر گرفت. شاید عجیب به‌نظر برسد؛ اما بسیاری از افراد هنوز هم به درجه‌ی اهمیت این قسمت از دنیای سئو سایت‌ها، آگاه نیستند.

آشنایی و شناخت الگوریتم‌های گوگل را نیز می‌توان قدم بعدی در راه آموزش سئو برای موبایل دانست. این الگوریتم‌ها هستند که سایت‌های مختلف را به زبان گوگل تفسیر کرده و جایگاه و رتبه‌ی آن‌ها را تعیین می‌نمایند.

قدم بعدی، در نظرگرفتن فاکتورهای سئو و انجام اقداماتی در این راستاست. از مهم‌ترین این فاکتورها، می‌توان به سرعت سایت اشاره داشت. به گواه آمار، کاربران و استفاده‌کنندگان از اینترنت موبایلی، سرعت لود مناسب برای سایت‌ها را کمتر از یک ثانیه می‌دانند و هرچه این زمان بیشتر به طول بیانجامد نارضایتی کاربر افزایش یافته و احتمال انصراف از مشاهده‌ی سایت و خارج‌شدن از آن و مراجعه به سایت رقبا، بیشتر می‌شود.

فاکتور دیگری که در آموزش سئو برای موبایل حائز اهمیت است، نحوه‌ی نمایش مناسب مطالب و محتواهای متنی است؛ به‌دلیل استفاده از صفحه‌ نمایش‌های به مراتب کوچک‌تر در موبایل‌ها و همچنین استفاده‌ از صفحه‌ نمایش‌هایی با رزولشن پایین در گوشی‌های مقرون به‌صرفه‌ی بازار، در هنگام بارگذاری این قبیل محتواها روی سایت، باید کاربران تلفن همراه و اهمیت آنان برای گوگل را در نظر گرفته و به نوع و سایز فونت متن، توجه ویژه‌ای شود.

از دیگر فاکتورهای مهم که در رضایت‌مندی کاربران در دسکتاپ و گوشی‌های موبایل و باقی‌ماندن در صفحات سایت و برطبق آن، بهبود سئو و رتبه‌ی سایت تاثیرگذار است، استفاده از محتواهای تصویری و ویدیویی است که ضمن جلوگیری از خسته‌کننده شدن محیط سایت، به افزایش بازدید کاربران از سایت نیز منجر خواهد شد.

همچنین ناگفته نماند که اهمیت و ظرافت استفاده از محتواهای تصویری و ویدیویی در سئو موبایل، همواره بیش از دسکتاپ بوده است؛ چرا که صفحات گوشی‌های موبایل، از تنوع بسیار بیشتری در اندازه و سایز برخوردار هستند و درنظرگرفتن نسبت تصاویر مناسب و تولید و ویرایش این محتواها برای آن‌ها به مراتب سخت‌تر و دشوارتر از صفحات دکستاپ به شمار می‌رود.

راهنمای سئو موبایل و استراتژی‌هایش

یکی از مهم‌ترین مباحث در راهنمای سئو موبایل، نوع طراحی سایت و توجه طراحان به استفاده‌کنندگان اینترنت موبایلی و تفاوت، مزایا و معایب روش‌های طراحی است که به طور مختصر به سه روش برجسته در این حوزه خواهیم پرداخت.

                     راهنمای سئو موبایل
  1. استفاده از URL های مختلف
  2. در طراحی سایت بهینه برای پلتفرم موبایل، استفاده از URL های مختلف در گذشته بسیار متداول‌تر بوده و بسیاری از افراد از این روش بهره برده‌اند اما فرآیند بسیار سخت و دشوار مدیریت این URL ها بسیاری را از انتخاب آن منصرف کرده است.

                  استراتژی های سئو مویایل

  3. طراحی داینامیک
  4. در برهه‌ای استفاده از روش طراحی سایت داینامیک، متد مورد علاقه‌ی طراحان و جزو محبوب‌ترین مراحل راهنمای سئو موبایل به شمار می‌رفت اما به‌مرور زمان کارشناسان و متخصصین با بررسی بیشتر سایت‌های طراحی شده با این روش، دریافتند که این سایت‌ها با وجود تغییر اندازه در گوشی‌های موبایل، عملاً همان سایت‌های دسکتاپ هستند که فقط منطبق بر اندازه‌ی صفحه نمایش تلفن‌های همراه به نمایش در می‌آید.

                      بهینه سازی سایت در موبایل

  5. طراحی ریسپانسیو
  6. امروزه طراحی سایت به روش ریسپانسیو یا کُنشگرا، به عنوان بهترین و کارآمدترین روش طراحی سایت مناسب برای موبایل به شمار رفته که از دلایل این برتری می‌توان به بارگذاری کاملاً متفاوت سایت در دسکتاپ و گوشی‌های تلفن همراه از لحاظ ساختار و امکانات، عدم احتیاج به ریدایرکت و… اشاره کرد.

  7. محتوای منتخب و مفید
  8. از دیگر مراحل مهم راهنمای سئو موبایل نیز می‌توان به استفاده از محتوای مختصر و گزیده‌تر به سبب نمایش در صفحه نمایش کوچک گوشی‌های تلفن همراه اشاره داشت؛ از این رو استفاده از پاراگراف‌های کوتاه می‌تواند انتخاب خوبی برای هرگونه محتوای متنی بوده که علاوه بر تاثیرگذاری بیشتر روی کاربر، از خسته‌شدن وی براثر مطالعه نیز جلوگیری خواهد کرد.

  9. پرهیز از قرار دادن المان‌های اضافی
  10. همچنین پرهیز از شلوغ‌کاری در بارگذاری مطالب و طراحی قالب‌های گرافیکی سایت، علاوه بر زیبایی ظاهری، به افزایش سرعت سایت، به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو، نیز کمک شایانی خواهد کرد.

  11. سایر استراتژی‌ها
  12. از دیگر استراتژی‌های مهم در بهینه‌تر کردن سایت‌ها برای موبایل، می‌توان از مواردی چون استفاده ازAMP جهت افزایش قابل ملاحظه‌ی سرعت سایت در هنگام لود شدن در گوشی‌‌های هوشمند، استفاده از متاتگ Viewport content و استفاده از Rich Snippets برای نمایش اطلاعات مرتبط با سایت شما علاوه بر اطلاعات معمولی که در نتایج جست‌و‌جوها به معرض نمایش قرار می‌‌گیرد نام برد؛ گفتنی است که استفاده از از این استراتژی می‌تواند به افزایش نرخ کلیک و CTR نیز منجر شده و بازدید از سایت شما را بیشتر کند.

سئو موبایل

پس از انجام مراحل و استراتژی‌ها بالا جهت بهینه‌سازی سایت‌ها برای موبایل، برای اطلاع از وضعیت صفحات می‌توان ازmobile usibility در وبمسترتولز استفاده کرد و با تحلیل اطلاعات و آمار موجود، به بهبود تجربه‌ی کاربر توجه ویژه‌ای داشت.

اما جهت بررسی کامل و نهایی نتایج بهینه‌سازی سایت‌ها و سئو موبایل، می‌توان پس از به پایان رساندن تمامی اقدامات و استراتژی‌های لازم، شخصاً سایت خود را در دستگاه‌های موبایلی بررسی و مشاهده کرد تا در صورت وجود و بروز هرگونه‌ مشکلی، در اسرع وقت درصدد رفع آن اقدام شود.

سخن پایانی

گوشی‌های موبایل به‌دلیل امکان استفاده در محیط‌های عمومی، محل‌کار، دانشگاه و… به پرطرفدارترین پلتفرم دنیا برای سرچ و جست‌و‌جو در اینترنت بدل شده‌اند و به همین خاطر نیز سئو موبایل، از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است.

در سالیان قبل، گوگل بیشترین توجه خود را معطوف به استفاده‌کنندگان اینترنت از طریق دسکتاپ می‌کرد؛ اما به‌مرور زمان متوجه تغییرات به وجود آمده شد و توجه ویژه‌ای را با ایجاد الگوریتم‌های جدیدی به کاربران گوشی‌های همراه معطوف داشت.

در پی توجه ویژه‌ گوگل و اهمیت کاربران موبایل نزد این غول جست‌و‌جوگر، طراحان و صاحبان سایت‌ها نیز مجبور شدند که در رویه‌ی خود تغییرات گسترده‌ای ایجاد نموده تا همچنان بتوانند در میان انبوه سایت‌های تجاری و شخصی، با رعایت شاخص‌ها و فاکتورهای سئو، رتبه‌ی قابل قبولی را داشته و سهم بیشتری از مراجعه و بازدید کاربران را نصیب خود کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *