طراحی سایت

گوگل ادز چیست ؟

امروزه تبلیغات بخشی ضروری از دنیای کسب‌وکار است. هیچ کسب‌وکاری، بزرگ یا کوچک، بدون تبلیغات هدفمند و درست، نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد. در حالی که بزرگ‌ترین شرکت‌ها، امکانات مالی فراوانی در رساندن پیام خود به جمع بزرگی از افراد دارند، کسب‌وکارهای کوچک فاقد چنین امکاناتی برای انتشار وسیع پیام خود در رسانه‌های عمومی هستند. در اینجاست که اهمیت تبلیغات آنلاین، پررنگ می‌شود. یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین، داشتن یک سایت برای معرفی کسب‌و‌کار است اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود و لازم است اقدامات تبلیغاتی بیشتری انجام شود. یکی از این اقدامات استفاده از گوگل ادوردز است. اینکه بدانیم چگونه از گوگل ادوردز استفاده کنیم، نیاز به دانش دارد و اینکه در ایران به علت تحریم‌ها دسترسی به آن آسان نیست، استفاده از آن را دشوارتر هم می‌کند. با این حال قطعا راه‌هایی برای این کار وجود دارد.

گوگل ادوردز نوعی از تبلیغات کلیکی گوکل است که سایت شما را در SERP گوگل، به عنوان بالاترین سایت نشان می‌دهد و کمک می‌کند تا در ازای پولی که به گوگل پرداخت می‌کنید، مخاطبان بیشتری با سایت شما مواجه شوند. اگر بخواهیم بدانیم که چگونه از گوگل ادوردز استفاده کنیم، بهتر است ابتدا نگاهی به تاریخچه‌ی آن بیندازیم و کاربردش را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم. ابتدا از تاریخچه شروع می‌کنیم سپس با هم به سراغ بخش‌های مهم‌تر می‌رویم. تا یادمان نرفته باید به شما بگوییم که گوگل بیشترین بخش درآمدش، حاصل از گرفتن همین تبلیغات ادوردز است.

گوگل ادز

گوگل ادوردز و تاریخچه‌ی آن


گوگل ادز یا گوگل ادوردز،
سرویس تبلیغات آنلاین شرکت گوگل است که به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ کمک می‌کند به مشتریان جدید و بیشتری دست یابند و بدون گذر از الگوریتم‌های پیچیده‌ی رنکینگ گوگل، در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار بگیرند. گوگل این سرویس را در سال ۲۰۰۰ راه‌اندازی کرد. نحوه‌ی کار این سرویس، در طول سال‌ها تغییر کرده و اکنون بر پایه‌ی سیستم پرداخت در ازای کلیک یا Pay Per Click است. منظور از Pay Per Click این است که گوگل سایت شما را در معرض دید کاربران در صفحه‌ی اول خود قرار می‌دهد و فقط زمانی از حساب شما پولی برداشت می‌کند که مخاطبی روی سایت شما کلیک کرده باشد.

کاربرد گوگل ادوردز

کاربرد گوگل ادوردز


تبلیغات در گوگل
روش بسیار موثری است، چراکه همه‌ی افراد برای پیدا کردن چیزی که نیاز دارند، به گوگل سر می‌زنند. حالا تصور کنید، هر زمان که کاربران در حوزه‌ی کاری شما، از طریق گوگل و با یک کلمه‌ی کلیدی مشخص، به جست‌وجو می‌پردازند، گوگل وب‌سایت شما را در ابتدای لیست نتایج جست‌وجو نمایش دهد. در این صورت، افرادی که به طور بالقوه به دنبال خدمات کسب‌وکار شما هستند، به وب‌سایت شما راهنمایی شده و اول از همه، وب‌سایت شما را می‌بینند. این دقیقا همان کاری است که سرویس گوگل ادوردز یا گوگل ادز برای مشتریان خود انجام می‌دهد.

احتمالا پیش از این، با تبلیغات در گوگل روبه‌رو شده‌اید اما شاید متوجه آن نشده باشید. با جست‌وجو در یک موضوع تخصصی که به امور کسب‌وکار مرتبط است، به لینک‌هایی برمی‌خورید که در ابتدای صفحه‌ی جست‌وجو، تا حدی از نتایج دیگر جدا شده‌اند. اگر کلمه‌ی Ads را در کنار این لینک‌ها می‌بینید، این همان تبلیغات ادوردز در گوگل است. گوگل معمولا در بالا و پایین صفحه‌ی اول نتایج جست‌وجو، این لینک‌های تبلیغاتی را نمایش می‌دهد.

گوگل ادوردز چگونه کار می‌کند؟

گوگل ادوردز چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که قبلا گفتیم، نحوه‌ی کار سرویس گوگل ادوردز، بر پایه‌ی سیستم پرداخت در ازای کلیک است. این سیستم به سود مشتریان گوگل و کسب‌وکارهای کوچکی است که می‌خواهند از خدمات تبلیغات در گوگل بهره‌مند شوند. همان طور که پیش‌تر گفتیم، در این سیستم، شما فقط زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که کاربر روی لینک تبلیغ شده‌ی شما در صفحه‌ی نتایج گوگل، کلیک کند. به همین دلیل، به آن پرداخت در ازای کلیک می‌گویند.

خوبی این روش در این است که تضمین می‌کند، شما در ازای هزینه‌ی پرداختی، کلیک و مشتری بالقوه دریافت می‌کنید. در این سیستم، شما برای نمایش لینک خود هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید و تنها در ازای رسیدن به ترافیک بیشتر است که پول می‌پردازید. نکته‌ی دیگر اینکه، ترافیکی که با گوگل ادز به‌ دست می‌آورید، یک ترافیک با کیفیت است که توسط کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار شما، ترتیب داده شده است. مهم‌تر این است که وقتی با گوگل ادورز توسط کاربران دیده شوید و آن‌ها در سایت شما در سایت شما گشت‌و‌گذار کنند و به طور کلی با سایتتان تعامل داشته باشند، به مرور الگوریتم‌های گوگل امتیازات مثبتی از این بازدیدها برای شما در نظر خواهد گرفت. این موضوع پس از مدتی به شما کمک خواهد کرد که بدون استفاده از گوگل ادوردز و با روش‌های سئوی داخلی، تکنیکال و خارجی بتوانید در رتبه‌های بالای google SERP ظاهر شوید.

هزینه‌ی کلمات در گوگل چگونه تعیین می‌شود؟

هزینه‌ی کلمات در گوگل چگونه تعیین می‌شود؟

برای استفاده از سرویس گوگل ادز، شما باید یک کمپین تبلیغاتی بسازید که شامل اهداف و خواسته‌های شماست. این کمپین، از بخش‌های مختلفی مثل عنوان و کلمات کلیدی تشکیل شده است.

بخشی از طراحی این کمپین، به بودجه‌ی تبلیغات شما مربوط است. گوگل مثل یک آژانس تبلیغاتی رفتار می‌کند و از شما می‌خواهد، بودجه‌ی خود را در این کمپین تبلیغاتی، مشخص کنید. از طرفی، شما تنها کسی نیستید که در کلمه‌ی مد نظرتان قصد رتبه گرفتن دارید و به گوگل سفارش تبلیغات می‌دهد. به همینهم ین دلیل، یک مزایده‌ی آنلاین راه می‌افتد. شما باید تعیین کنید که در ازای هر کلیک، حاضرید چقدر هزینه کنید. مثل هر مزایده‌ی دیگری، یک رقابت درمی‌گیرد که برندگان خود را دارد. برندگان، صاحب جایگاه‌های برتر در فضای تبلیغاتی گوگل می‌شوند. البته در اینجا، میزان بودجه‌ی شما، تنها عامل برای موفقیت در مزایده نیست. عامل دوم، نمره‌ی کیفیت وب‌سایت شماست که توسط گوگل تعیین می‌شود. نمره‌ی کیفیت، به بهینه‌ بودن آگهی شما، کیفیت صفحه‌ی لندینگ، میزان کلیک مورد انتظار و ارتباط آگهی شما با موضوع جست‌وجو، مربوط است.

در زمان سفارش آگهی تبلیغات در گوگل، تعیین کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار شما، از مهم‌ترین بخش‌هاست. کلمات کلیدی مختلف نیز بسته به رقابتی که پیرامون آن‌ها وجود دارد، هزینه‌ی خود را دارند. به طور کلی، فاکتورهای زیر در تعیین هزینه‌ی کلمات و تبلیغات در گوگل، نقش بازی می‌کنند:

  • رقابت کلمات کلیدی؛
  • حداکثر رقم پیشنهادی در مزایده؛
  • متوسط بودجه‌ی ماهانه شما؛
  • نرخ کلیک؛
  • نمره‌ی کیفیت کلمات کلیدی شما .

تبلیغات گوگل چیست؟

استفاده از گوگل ادوردز چه زمانی پیشنهاد می‌شود؟

تبلیغات در گوگل برای گستره‌ی وسیعی از کسب‌وکارها جواب می‌دهد اما بیشتر از همه، کسب‌وکارهایی که بر پایه‌ی اینترنت و به صورت آنلاین هستند، می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. جدا این اینکه چه کسب‌وکاری دارید، پیش از اینکه تبلیغات خود را به گوگل بسپارید، باید از بهینه بودن سایت خود مطمئن باشید. تبلیغات در گوگل، بی‌شک به افزایش ترافیک سایت شما منجر می‌شود، اما سوال این است که چطور باید از این ترافیک بیشتر استفاده کرد. این به خدمات شما، کمپین تبلیغاتی شما و بهینه بودن وب‌سایت‌تان برمی‌گردد. استفاده از گوگل ادوردز زمانی پیشنهاد می‌شود که از اهداف تبلیغاتی خود کاملا آگاهید، مشتریان بالقوه‌ی خود را می‌شناسید، خدماتی متناسب با آن‌ها ارائه می‌دهید و می‌خواهید با صرف هزینه‌ای نه‌چندان زیاد، خود را به گروه تازه‌ای از مشتریان معرفی کنید. البته حواستان باشد که استفاده از ادوردز فقط زمانی به بهبود رتبه‌ی سایت شما کمک می‌کند که سایت پرباری داشته باشد؛ اگر سایت شما به‌گونه‌ای باشد که بازدید کننده به محض ورود از آن تصمیم به فرار بگیرد، قطعا از نظر گوگل خوشایند نخواهد بود و در آینده کاهش رتبه را برایتان در پی خواهد داشت.

گوگل ادوردز

چگونه باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟

ثبت نام در سرویس گوگل ادوردز، کار ساده‌ای است که تقریبا هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد، اما تنظیم درست استراتژی کمپین تبلیغاتی شماست که استفاده از این سرویس را موثر و هدفمند می‌کند. در زمان ثبت نام در سرویس گوگل ادز، گوگل مرحله به مرحله، درباره‌ی کمپین تبلیغاتی شما جویا می‌شود. در صورتی که اطلاعات را متناسب با کسب‌وکار خود وارد کنید، کمپین در راستای ارتقای کسب‌وکار شما کار خواهد کرد.

برای استفاده از گوگل ادوردز، باید مراحل زیر را دنبال کنید؛ البته توجه کنید که همیشه سپردن کار به کاردان خیلی بیشتر بهره‌وری را افزایش خواهد داد:

  • هدف کمپین خود را بشناسید. این می‌تواند فروش بیشتر، ایجاد لید یا سرنخ بیشتر در رابطه با خدمات شما و یا معرفی برند به گروه مشخصی از مشتریان در یک منطقه‌ی جغرافیایی مشخص باشد. بنا به هدف کمپین تبلیغاتی، ساختار حساب شما و ویژگی‌هایی که استفاده می‌کنید، متفاوت است.
  • گروه مخاطبان خود را مشخص کنید. مخاطبان هدف شما، چه کسانی هستند؟ آن‌ها چه چیزی می‌خواهند و چه چیزی را دنبال می‌کنند؟ باید شخصیت آن‌ها را مشخص کنید.
  • در مورد کلمات کلیدی خود تحقیق کنید. با ابزارهایی مثل SEMruch می‌توانید هزینه‌ی کلمات، میزان رقابت و حجم جست‌وجویی که هر کلمه در برمی‌گیرد را مشخص کنید.
  • حساب ادوردز خود را براساس کمپین‌های تبلیغاتی مختلفی ساختاربندی کنید. هر کمپین، کلمات کلیدی مرتبط با خود را لازم دارد.
  • وقتی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را لیست کردید، می توانید با ارائه‌ی قیمت پیشنهادی روی کلمات کلیدی، تبلیغات خود را در نتایج جست‌وجو قرار دهید. اگر رقابت برای کلمات کلیدی زیاد باشد، هزینه‌ی شما در ازای کلیک (CPC) افزایش پیدا می‌کند. در این حالت، بهتر است به جای انتخاب یک کلمه‌ی کلیدی که رقابت بالایی دارد، از چند کلمه‌ی کلیدی با رقابت کم استفاده کنید.
  • نوشته‌های تبلیغاتی کمپین خود را کامل کنید. برای کامل کردن کمپین خود، به جز کلمات کلیدی، به یک عنوان واضح و نوشته‌های تکمیلی که خدمات شما را مشخص می‌کنند نیز احتیاج دارید.
  • برای وب‌سایت خود، یک صفحه‌ی لندینگ یا صفحه‌ی فرود خوب و کاربرپسند طراحی کنید. صفحه‌ی لندینگ باید شامل توضیحات واضح درباره‌ی خدمات یا محصولات شما باشد. استفاده از تصاویر باکیفیت را نیز فراموش نکنید.
  • برای ردگیری نرخ تبدیل، از کد آنالیز گوگل در وب‌سایت خود استفاده کنید.
  • نکته‌ی کلیدی در اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق، بهینه‌سازی مداوم و تحلیل تجربه‌ی مشتریان شماست.

google ads چیست؟

با توجه به تحریم‌ها، چه روش‌هایی برای استفاده از گوگل ادز در ایران وجود دارد؟

متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، استفاده از گوگل ادز در ایران دارای محدودیت‌هایی است، برای مثال، ثبت وب‌سایت‌هایی که دامنه‌ی ir دارند، در گوگل ادز امکان‌پذیر نیست. همچنین، شما برای پرداخت هزینه‌ی تبلغات خود در گوگل، به یک کارت اعتباری جهانی یا Credit Cart احتیاج دارید. اگر خودتان چنین امکاناتی را در اختیار ندارید، باید از شرکت‌های واسط کمک بگیرید. در ایران، شرکت‌های مختلفی هستند که راه‌اندازی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز را برای مشتریان خود، انجام می‌دهند. بهتر است با جست‌وجو در گوگل، در این باره تحقیق کنید و به مقایسه‌ی خدمات هر کدام از این شرکت‌ها با یکدیگر بپردازید.

گوگل ادز چیست؟

استفاده از گوگل ادوردز چه مزایا و معایبی دارد؟

گوگل ادوردز می‌تواند برای هر کسب‌وکاری، هر چقدر بزرگ یا کوچک باشد، استفاده شود. این یک روش به صرفه و ارزان تبلیغات است که اگر درست به کار گرفته شود، می‌تواند چشم‌اندازی باکیفیت را در حوزه‌ی خاصی از کسب‌وکار، هدف بگیرد. فراموش نکنید که گوگل ادز یعنی تبلیغات در پربازدیدترین وب‌سایت جهان. تبلیغات در گوگل ادز هدفمند است و براساس نتایج جست‌وجو، مشتریان بالقوه‌ی شما را هدف می‌گیرد. مزایای این روش، سرعت نتیجه‌دهی، قیمت به صرفه، بودجه‌ی منعطف و ترافیک باکیفیت است. بنابراین شما با انتخاب کمپین مبتنی بر یک کلمه کلیدی منجر به فروش می‌توانید علاوه بر بهبود رتبه‌ی سایتتان، به کسب درآمد هم نیم نگاهی داشته باشید.

با این حال، این روش تبلیغاتی، حساسیت‌های خود را دارد، به طوری که اگر درست به کار گرفته نشود، باعث هدررفت بودجه و هزینه‌ی شما می‌شود. برای استفاده از گوگل ادز، آشنایی با استراتژی‌های تبلیغاتی، مدیریت کمپین، تحلیل رفتار مشتریان، طراحی صفحه‌ی لندینگ و معرفی درست خدمات و محصولات، ضروری است.

سخن پایانی

با گوگل ادز شما مدیر کمپین خود هستید و همه‌ی جزئیات آن، از جمله بودجه‌ی روزانه‌ی خود را تعیین می‌کنید. اگر نسبت به موثر بودن کمپین تبلیغاتی خود مطمئن نیستید، با یک بودجه‌ی کم شروع کنید. نتایج کمپین خود را تحلیل کنید. اگر کمپین شما به خوبی کار می‌کند، بودجه‌ی خود را افزایش دهید و ترافیک بیشتری کسب کنید. با تحقیق درباره‌ی اهداف کمپین خود، می‌توانید به سرعت نرخ تبدیل و ترافیک وب‌سایت‌تان را افزایش دهید. اگر خودتان تجربه‌ی کافی در کار با کمپین‌های تبلیغاتی را ندارید، با کارشناسان حاضر در این حوزه، مشورت کنید.

منبع:

www.freshbooks.com/hub/marketing/how-does-google-adwords-work

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *