طراحی سایت

روش‌های سئو یوتوب

خودتان را به دنیا معرفی کنید

یوتیوب یک سایت اشتراک ویدئو در سطح جهانی است که در ایران نیز مخاطبان خاص خود را دارد. شما می‌توانید از طریق این سایت هم کسب‌وکار خودتان را معرفی کنید و هم اطلاعات زیادی راجع به هر چیزی به‌دست آورید؛ اما، مطرح شدن در یوتیوب، چندان کار ساده‌ای نیست. تصور کنید برای تبلیغات سایت فروش تجهیزات صنعتی خود، تصمیم به راه‌اندازی یک کانال یوتیوب گرفته‌اید تا از طریق آن بتوانید محصولاتتان را در ایران و جهان، معرفی کنید. با کلی زحمت، ویدئوهای مربوط به محصولات را به بهترین شکل، آماده کرده و در کانال قرار می‌دهید. انتظار دارید که طی یک ماه حداقل هزار نفر از ویدئوی شما بازدید کنند؛ ولی، نتایج رضایت‌بخشی به‌دست نیاورده‌اید. شاید تصمیم بگیرید این کار را رها کنید؛ چون دردسر زیادی دارد و فکر می‌کنید که قادر نخواهید بود با کانال‌های بزرگ، رقابت کنید؛ اما، حقیقت چیز دیگری است؛ شما یک نکته‌ی مهم را در نظر نگرفته‌اید: سئو یوتوب.

سئو یوتوب، به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که کمک می‌کنند در این سایت بهتر دیده شوید. این اصل را فراموش نکنید که دنیا شما را نخواهد شناخت؛ مگر اینکه خودتان را به دنیا اثبات کنید. این قاعده در یوتیوب هم برقرار است، شما باید به یوتیوب بگویید که چه حرفی برای گفتن دارید. لازمه‌ی این ‌کار هم همان تکنیک‌های سئو هستند که ما قصد داریم در این مقاله مفصل به آن‌ها بپردازیم و به شما یاد بدهیم که چطور یک ویدئوی سئو شده در یوتیوب قرار دهید و کانالی موفق برای خودتان داشته باشید.

سئو یوتوب

سئویی با طعم یوتیوب

منظور از سئو، تکنیک‌های بهینه‌سازی محتوای سایت، برای رتبه‌ گرفتن در موتورهای جست‌و‌جو است. این موتور جست‌و‌جو می‌تواند یک وب‌سایت مستقل مثل گوگل باشد یا قسمتی از یک سایت بزرگ نظیر یوتیوب. برخلاف گوگل که با استفاده از بک‌لینک‌ها و سایر فاکتورها، ارزیابی محتوایی سایت را انجام می‌دهد، جست‌و‌جوگرهای یوتیوب، با بررسی کانال کاربران، لیست پخش، متادیتاها، توضیحات و فیلم‌ها، این رتبه‌بندی را انجام می‌دهند. به تکنیک‌هایی که برای دیده شدن کانال‌ و محتوایتان توسط موتور جست‌و‌جوی یوتیوب باید انجام دهید، سئو یوتوب گفته می‌شود. برخی افراد فکر می‌کنند که سئو یوتوب، محدود به کلمات کلیدی، متادیسکریپشن‌ها و تگ‌هاست؛ اما، سئو در یوتیوب، داستان مفصلی دارد و شما باید کارهای بیشتری برای رسیدن به این هدف انجام دهید. از آنجایی‌که ربات‌های یوتیوب نمی‌توانند ویدئوها را تماشا کنند، شما باید از راه‌های دیگری ویدئوی خود را به آن‌ها بشناسانید تا آن‌ها را ایندکس‌گذاری کنند. به تکنیک‌هایی که شما برای انجام این هدف باید انجام دهید، سئو یوتوب گفته می‌شود که در ادامه آن را با هم بررسی می‌کنیم.

یوتیوب راهی برای ورود به دنیای بزرگ‌تر

داشتن یک کانال یوتیوب می‌تواند تاثیر زیادی روی رشد سایت شما داشته باشد؛ اما چگونه؟

با کمک یوتیوب شما می‌توانید:

  • محتوای بیشتری در اختیار کاربران قرار ‌دهید: قرار دادن ویدئو در یوتیوب راهیست که به شما کمک می‌کند تا محتوای بیشتری برای مخاطبان سایتتان تهیه کنید. مخاطبان زمانی‌که ببینند می‌توانند به اطلاعات خوبی از طریق کانال سایتتان دسترسی پیدا کنند، همچنان شما را دنبال خواهند کرد و بیشتر سراغ شما خواهند آمد. اثباتی برای این ادعا، افزایش آمار بازدید سایت‌ها، بعد از راه‌اندازی کانال یوتیوب‌شان است.
  • ترافیک از منابع اضافه دریافت کنید: اگر شما قبلا فقط از طریق درگاه ورودی سایت خودتان مخاطب جذب می‌کردید، اکنون می‌توانید از طریق سایت پرمخاطبی نظیر یوتیوب نیز برای خودتان ترافیک جذب کنید. اگر بتوانید محتوای جذابی تولید کنید و در یوتیوب دیده شوید، می‌توانید نام کسب‌وکارتان را سر زبان‌ها بیاندازید و از این راه هم سایتتان رشد خواهد کرد.
  • ارتباطات موثری برقرار کنید: ویدئوهای یوتیوب، راهی برای معرفی شما و حیطه‌ی کاری‌تان است و می‌توانید از این طریق افرادی پیدا کنید که با شما همکار و هم‌عقیده هستند. یوتیوب یک شبکه‌ی اجتماعی محسوب می‌شود که می‌توان با آن با سایر افراد ارتباطاتی موثر و عالی ایجاد کرد.
  • کسب درآمد اضافی داشته باشید: یوتیوب می‌تواند برای شما نوعی بازاریابی انجام دهد. شما می‌توانید از طریق آپلود ویدئو و سئو یوتیوب، برای کسب‌وکار و محصولاتتان تبلیغات انجام دهید و مشتریان را جذب سایتتان کنید.
  • بهتر دیده شوید: امروزه، ویدئو یکی از پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین روش‌ها برای مطرح کردن برندهاست. در ویدئو، شما می‌توانید به شکلی کاملا مدرن و امروزی، خودتان را به دنیا معرفی کنید و در میان کاربران دیده شوید.
  • خروجی‌های جذاب تولید کنید: کار فیلمبرداری و ادیت فیلم یکی از آن کارهایی است که هر کسی را عاشق خودش می‌کند. شما می‌توانید ویدئوهای خود را با کمی خلاقیت، جذاب و دیدنی کرده و با ادیت آن توسط انواع ابزارهای ادیت فیلم حرفه‌ای، جلوه‌های ویژه‌ی خیره‌کننده‌ای روی آن قرار دهید و مخاطبان بیشتری جذب کنید.
  • از حاشیه‌ی امن خود بیرون بروید: کار ساخت ویدئو، مانند تولید محتوای متنی و تصویری نیست و شما باید کمی پا را فراتر از منطقه‌ی امن کاری خود بگذارید تا بتوانید بهترین‌ها را تولید کنید. این ریسک کردن‌ها، شما را انعطاف‌پذیرتر می‌کند و دیدگاه بهتری نسبت به محیط اطرافتان پیدا می‌کنید.

بهینه سازی یوتوب

چرا سئو یوتوب اینقدر مهم شده است؟


سئو یوتوب
به ویدئوهای شما کمک می‌کند تا در بالاترین جایگاه‌ها قرار بگیرند و بهتر به مخاطبان نمایش داده شوند. اگر می‌خواهید در یوتیوب فعالیت کنید، باید بدانید که چقدر سئو یوتوب برای کانالتان ضرورت دارد. در ادامه ما 5 دلیل برای شما مطرح می‌کنیم تا متقاعد شوید که چرا باید به سئو یوتوب اهمیت دهید:

  1. برای دیده شدن در یوتیوب، نیازی به صرف انرژی و هزینه ندارید؛ چون سئو یوتوب یکی از کم‌خرج‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها، برای موفقیت کانال شما، محسوب می‌شود. حتما می‌دانید که دیده شدن کانالتان در یوتیوب، چقدر در موفقیت کسب‌و‌کار شما تاثیرگذار خواهد بود.
  2. با کمک سئو یوتوب، می‌توانید در میان بهترین‌ها دیده شوید؛ چون سئو کمک می‌کند که کانالتان جایگاه بهتری در میان نتایج یوتیوب داشته باشد و معمولا در بین بهترین خالقان ویدئو در یوتیوب، قرار می‌گیرید.
  3. اگر کانالتان را برای موتور جست‌و‌جو، بهینه کنید، در نتایج جست‌و‌جوهای بیشتری دیده می‌شوید و در نتیجه، ترافیک بیشتری جذب سایت شما خواهد شد.
  4. با بهبود سئوی کانال، شما مخاطبان بیشتری را سمت سایت خود هدایت کرده و کانالتان رشد می‌کند. سئو یکی از بهترین روش‌ها برای رشد هر سایت یا کانالی در موتورهای جست‌و‌جو به شمار می‌رود.
  5. با کمک سئو یوتوب، شما می‌توانید بهتر بازاریابی کنید. بازدید بیشتر، به‌معنای موفقیت شما در تبلیغات و جذب مشتری خواهد بود و این مسئله به افزایش درآمد شما منجر خواهد شد.

یوتیوب روی چه فاکتورهایی زوم می‌کند؟

برای بهبود رتبه‌ی ویدئوهای خود در یوتیوب و افزایش بازدیدکنندگان آن، شما باید حتما این 12 فاکتور را در نظر بگیرید و آن‌ها را به‌درستی تنظیم کنید:

  1. عنوان ویدئو: این عنوان باید شامل کلمات کلیدی باشد؛ ولی نباید در استفاده از کلمات زیاده‌روی کنید. در حالت ایده‌آل، شما باید 5 کلمه در عنوان به‌کار ببرید.
  2. نام فایل: نام فایلی که آپلود می‌کنید بهتر است با عنوان ویدئو یکی باشد. مثلا اگر عنوان ویدئوی شما ” easy holiday recipes” بود، بهتر است نام فایل را easy_holiday_recipes.mp4. قرار دهید.
  3. تگ‌ها: انتخاب تگ‌های درست، نه‌تنها به دسته‌بندی و شناسایی ویدئوی شما توسط یوتیوب کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود که ویدئوی شما به‌عنوان پیشنهاد برای سایر ویدئوهای مشابه نیز قرار بگیرد.
  4. توضیحات: یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای سئو یوتوب، توضیحاتی است که برای ویدئو قرار می‌دهید. توضیحات باید کوتاه باشد و در آن از کلمات کلیدی استفاده کنید. هم‌چنین آدرس سایتتان را می‌توانید در متن توضیحات هم قرار دهید.
  5. بازدیدها یا همان ویو: یکی‌دیگر از مهم‌‌ترین فاکتورها برای افزایش رتبه‌ی یک ویدئو، تعداد بازدیدهای آن است. ویدئوهای پربازدید، معمولا جزء اولین نتایج یوتیوب قرار می‌گیرند.
  6. کامنت‌ها: مانند بازدیدها، کامنت‌ها نیز روی شهرت ویدئو، تاثیرگذارند و می‌توانند ویدئوی شما را به صدر نتایج یوتیوب انتقال دهند.
  7. زمان مشاهده: اینکه چند بازدیدکننده ویدئوی شما را تا انتها مشاهده کرده‌‌اند، روی سئو یوتوب موثر است. اگر بازدیدکنندگان ویدئوهای شما را تا انتها مشاهده کنند، یعنی ویدئوهای شما کیفیت خوبی دارند و این یک امتیاز مثبت برای شما محسوب می‌شود.
  8. تعداد عضو شدن‌ها: هرچه تعداد افرادی که بعد از مشاهده‌ی ویدئو شما، عضو کانالتان شوند یا اصطلاحا، کانالتان را سابسکرایب کنند بیشتر باشد، ویدئوی شما رتبه‌ی بالاتری در یوتیوب می‌گیرد.
  9. اشتراک‌گذاری: تعداد اشتراک‌گذاری ویدئو نیز مانند لایک و کامنت ویدئو، روی سئوی آن تاثیر خواهد داشت؛ چون به‌نوعی ارزش و کیفیت آن را مشخص می‌کند.
  10. انتخاب watch later: اگر بازدیدکنندگان ویدئوی شما، آن را در لیست مشاهده‌های بعدی خود اضافه کنند؛ یعنی این ویدئو محتوای ارزشمندی دارد و این یک امتیاز برای شما خواهد بود.
  11. لایک و دیسلایک: این فاکتور سئو یوتوب، نه‌تنها به‌عنوان یک ابزار برای بازخورد ویدئو استفاده می‌شود، می‌تواند به ما بگوید که چقدر این ویدئو در میان مخاطبان محبوبیت دارد.
  12. بک‌لینک: مانند گوگل، یوتیوب نیز از لینک‌های ورودی برای رتبه‌بندی یک ویدئو استفاده می‌کند و می‌توانید با افزایش آن‌ها، رتبه‌ی ویدئوی‌تان را در یوتیوب بالا ببرید.

سئو ویدئو یوتوب

در این قسمت با هم بررسی می‌کنیم که چطور می‌توان یک ویدئوی سئو شده برای یوتیوب تهیه کرد:

گام اول: بهترین فرمت‌ها را برای ویدئوهایتان انتخاب کنید. بهترین فرمت‌ها برای ویدئوهای یوتیوب .MOV، .MPEG4 و .MP4 است. سایر مشخصات برای ویدئوهای یوتیوب نیز بهتر است به‌‌صورت زیر باشد:

  • کدک تصویریH.264 ؛
  • حجم ویدئو 15-20 mbps؛
  • نسبت تصویر 16:9؛
  • کدک صوتی AAC-LC.

گام دوم: تحقیق درباره‌ی کلمات کلیدی یوتیوب: فرایند سئو در یوتیوب با جست‌و‌جوی کلمات کلیدی آغاز می‌شود. شما باید لیستی از کلمات کلیدی که می‌توانید برای ویدئوهایتان به‌کار ببرید را آماده کرده و سپس کلمات کلیدی یوتیوب را در میان آن‌ها پیدا کنید. برای این‌کار کافی است کلمات کلیدی را در قسمت سرچ یوتیوب یادداشت کنید تا یوتیوب پربازدیدترین عبارات مشابه را به شما نشان دهد یا اینکه در کانال‌های مشابه، به‌دنبال پربازدیدترین ویدئوها بگردید تا بفهمید کدام کلمات کلیدی، بازدید بیشتری برای دیگران داشته‌اند. همان طور که گفته شد، کلمات کلیدی را می‌توانید در عنوان، تگ ویدئو و توضیحات، به‌راحتی پیدا کنید. اگر چندین کلمه‌ی کلیدی به‌دست آوردید، بهتر است از طریق گوگل، بهترینشان را گزینش کنید.
گام سوم: نگهداری زمان زیاد برای بازدید ویدئو: در این قسمت باید تلاش کنید تا مخاطبان را به تماشای ویدئوها تا انتها، تشویق کنید. خود یوتیوب عنوان کرده است که زمان تماشای ویدئو یا اصطلاحا Audience Retention تاثیر زیادی روی سئو یوتوب دارد. سه تکنیک برای این‌کار وجود دارد:

  • در شروع ویدئو، خلاصه‌ای از کل محتوای ویدئو قرار دهید؛
  • در همان دقایق اولیه، سراغ محتوای مفید اصلی بروید و زیاده‌گویی نکنید؛
  • ذهن مخاطب را به چالش بکشید و برای سئوالاتی که خودتان می‌سازید، پاسخ ارائه کنید.

گام چهارم : بهینه‌سازی ویدئوی یوتیوب: تمامی فاکتورهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، باید بهینه‌سازی شوند. کلمات کلیدی را باید در جای مناسب قرار دهید. توضیحات باید شامل کلمه‌ی کلیدی در همان 25 کلمه‌ی اول باشند. تگ‌ها باید به‌درستی نوشته شوند و اولینشان دقیقا کلمه‌ی کلیدی شما باشد و بسیاری تکنیک‌های دیگر از این قبیل.
گام پنجم : برای افزایش بازدیدکنندگان ویدئوهایتان و همین‌طور سابسکرایبرهای کانالتان، باید کیفیت ویدئوهایتان را افزایش دهید. بهتر است محتوایی جذاب تولید کنید تا بیننده را درگیر کند و دنبال‌کننده‌ی کانال شما شود. افزایش فالوورها، به‌معنای افزایش سئو یوتوب ویدئوهای شماست که می‌تواند تاثیر مستقیمی روی بازاریابی و درآمد شما داشته باشد.

سئو ویدئو یوتوب

کاتالیزورهای سئو یوتوب

اگر می‌خواهید که بهترین عملکرد را در یوتیوب داشته باشید، بهتر است روی سئو یوتوب کار کنید. یک سری ابزارها وجود دارد که به شما کمک می‌کند، سئوی یوتیوب را ارتقا دهید؛ از جمله:

  • گوگل ترند برای پیدا کردن موضوعات پرمخاطب؛
  • گوگل ادز برای یافتن بهترین و غنی‌ترین کلمات کلیدی؛
  • بررسی کلمات کلیدی پربازدید در یوتیوب با ابزار Rank Tracker؛
  • بهبود متادیتاها نظیر عنوان، تگ‌ها و توضیحات با کمک افزونه‌ی TubeBuddy؛
  • VidIQ برای مدیریت کانال و ویدئوها در یوتیوب؛
  • بررسی نقاط قوت و ضعف کانال به‌وسیله‌ی ابزار YouTube Analytics؛
  • ایجاد جلوه‌های ویژه‌ی جذاب برای ویدئوها با کمک نرم‌افزار CANVA.

موفقیت در دنیای پررمز و راز یوتیوب

جست‌و‌جو، دروازه‌ی ورود کاربران به سایت یا کانال شماست و باید روی بهینه‌سازی آن کار کنید تا جذب ترافیک بیشتری داشته باشید. امروزه، هیچ نوع رسانه‌ای به‌اندازه‌ی فیلم، مخاطب ندارد و این را می‌توان از تعداد طرفداران پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام و یوتیوب متوجه شد. یوتیوب در هر رنج سنی مخاطبان خاص خود را دارد و می‌توانید هر نوع کسب‌وکاری را در آن مطرح کنید. سئو یوتوب به شما کمک می‌کند که بهتر دیده شوید و برای خودتان فالورهای بیشتری جذب کنید. علاوه‌بر درآمدی که می‌توانید با افزایش بازدید از طریق خود سایت یوتیوب به‌دست آورید، می‌توانید از این راه به تبلیغ و بازاریابی بپردازید و کسب‌وکارتان را رشد دهید. یک کانال یوتیوب قدرتمند برای سایت شما، می‌تواند بهتر از هر نوع تبلیغ رسانه‌ای و فیزیکی باشد، پس بهتر است همین امروز سئو کانال‌تان را شروع کنید و قدم‌به‌قدم روش‌هایی که در این مقاله گفته شد را برای ارتقای آن، انجام دهید.

کیفیت ویدئو، چه تاثیری روی سئو یوتوب دارد؟

اگر شما یک ویدئو با کیفیت 4K در کانال خود قرار دهید، یوتیوب می‌تواند کیفیت آن را براساس تقاضای کاربر کاهش دهد؛ ولی برای ویدئوهای کم کیفیت، امکان افزایش کیفیت تصویر وجود ندارد. پس بهتر است تا جای ممکن کیفیت ویدئوهای خود را بهتر کنید.

آیا مدت زمان ویدئو، روی رتبه‌ی آن تاثیر خواهد گذاشت؟

بله، اگر در سرچ یوتیوب، یک عبارت را وارد کنید، متوجه خواهید شد که بالاترین رتبه‌های نمایش داده شده، مدت زمان بیشتری دارند و کمتر ممکن است که یک ویدئوی یک دقیقه‌ای یا 30 ثانیه‌ای در آن‌ها پیدا کنید.

منبع:

www.3playmedia.com/blog/9-quick-tips-for-youtube-seo-strategy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *