CTA مخفف عبارت Call To Action است که در زبان فارسی با معادلهایی همچون «دعوت به عمل» یا «دکمه فراخوان» شناخته میشود. اما دکمه cta چیست و چه کاربردی دارد؟ call to action در واقع یک دکمه و یا یک لینک است که کاربر را به انجام یک کار فوری از جمله بازدید از سایت، ثبت نام، پر کردن فرم، خرید و غیره دعوت میکند. حتما تا کنون برای شما نیز پیش آمده است که در هنگام بازدید از یک وب سایت با گزینههایی همچون «اطلاعات بیشتر»، «افزودن به سبد خرید»، «همین الان اقدام کنید»، «مشاهده قیمت» و غیره مواجه شدهاید. این عبارات کوتاه همان کال تو اکشن هستند که شما را نسبت به انجام یک کار فوری و سریع ترغیب میکنند.
طراحی دکمه cta برای وب سایتها از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا موجب برقراری تعامل با کاربران و افزایش نرخ کلیک خواهد شد. بازدیدکنندگان یک وب سایت باید در آن گشت و گذار کرده و با کلیک بر گزینههای مختلف از صفحات مختلف آن بازدید نمایند؛ نه اینکه صرفا محتواهای صفحه اول را مشاهده کرده و آن را ترک کنند. قطعا هدف هیچ وب مستر و یا مدیر یک کسب و کار از راه اندازی وب سایت، بازدید از صفحه اول آن نیست. در اینجاست که دکمه call to action به کمک شما میآید و این چالش بزرگ را برطرف میکند. در ادامه این مطلب مفهوم دقیق cta را مورد بررسی قرار میدهیم و هر آنچه که باید درباره کال تو اکشن بدانید را به شما توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.
call to action چیست؟
عبارت call to action یا cta یک اصطلاح بازاریابی است که به محتوایی مانند تصویر یک دکمه یا قسمتی از یک متن اشاره دارد و هدف اصلی آن ترغیب کاربران نسبت به انجام یک عمل خاص است. cta معمولا عبارات کوتاه دو یا سه کلمهای همچون «کلیک کنید»، «دریافت کد تخفیف»، «ثبت نام فوری»، «اطلاعات بیشتر»، «دریافت هدیه رایگان» و غیره است که کاربر را مشتاق میکند تا بر روی آنها کلیک کند. دکمههای کال تو اکشن باید حاوی عبارات و پیشنهادات جذاب باشند تا کاربران نسبت به بازدید و یا استفاده فوری از آنها ترغیب شده و بر روی دکمه مورد نظر کلیک کنند.
طراحی دکمه cta مزایای زیادی برای کسب و کارها آنلاین به همراه دارد و اگر به صورت حرفهای و اصولی طراحی شود به راحتی میتواند میزان بازدید و فروش آنها را افزایش دهد. به عنوان مثال دکمه call to action میتواند جهت تکمیل و ارتقای لیست ایمیل مشتریان به صورت «ارسال خبرنامه» و یا ارائه یک تخفیف یا پیشنهاد ویژه به صورت «تخفیف 50 درصدی» طراحی شود. دکمه cta در هر وب سایت با اهداف مشخصی قرار داده میشود و متن آن نیز باید متناسب با همان هدف و در راستای تحقق آن نوشته شود.
کال تو اکشن چه کاربردی دارد؟
سوالی که ممکن است اکنون برایتان پیش آمده باشد این است که دکمه کال تو اکشن چه کاربردی دارد و چه کاری برای وب سایت شما انجام میدهد؟ در پاسخ به این سوال مهم باید بگوییم که cta موجب افزایش تعامل کاربر با وب سایت شما میشود و از طریق آن میتوانید بازدیدکنندگان را در سایت خود نگه دارید. از طرفی دیگر نیز استفاده از call to action سبب افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) خواهد شد و نرخ تبدیل نیز به انجام هرگونه اقدامی گفته میشود که بازدیدکننده را به مشتری تبدیل کند. امروزه هدف مشترک اکثر وب سایتها به خصوص وب سایتهای فروش آنلاین محصولات این است که بازدیدکنندگان را به مشتریان وفادار تبدیل کنند و از طریق آنان میزان فروش خود را افزایش دهند. در این صورت مشتریان وفادار به تبلیغ کنندگان وب سایت آنها (تبلیغات دهان به دهان) میشوند و اصطلاحا با یک تیر دو نشان میزنند؛ یعنی هم بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل میکنند و هم از طریق مشتریان فعلی میتوانند به مشتریان جدید دست پیدا کنند.
بنابراین با استفاده از cta میتوانید بازدیدکنندگان را نسبت به انجام عمل مورد نظر خود (بازدید از صفحات دیگر، خرید محصول و یا ثبت نام در سایت) ترغیب کرده و به دنبال آن ترافیک وب سایتتان را افزایش دهید. افزایش ترافیک وب سایت نیز ارتباط مستقیمی با رشد فروش و بهبود SEO سایت شما دارد.
چرا استفاده از cta اهمیت دارد
همانطور که اشاره کردیم با استفاده از cta میتوانید کاربران و یا بازدیدکنندگان را در مسیر دلخواه خود قرار دهید و در نهایت آنها را نسبت به خرید محصولات خود ترغیب نمایید. همین موضوع نیز تاثیر مستقیمی بر نرخ تبدیل وب سایت دارد و میتواند میزان فروش و تعامل کاربران با سایت را به طرز چشمگیری افزایش دهد. call to action در واقع یک استراتژی بازاریابی موثر و شیوه تبلیغات غیر مستقیم است که با ارائه پیشنهادات ویژه کاربر را نسبت به خرید یک محصول تشویق میکند. عبارات جذاب cta سریعا توجه کاربران را به خود جلب میکنند و آنها را نسبت به بازدید از دیگر صفحات سایت، مشاهده تخفیفات و یا پر کردن فرم ارسال خبرنامه هدایت خواهند کرد. بنابراین «افزایش فروش» به عنوان مهمترین مزیت استفاده از دکمه کال تو اکشن شناخته میشود که در نهایت موجب پیشرفت و رونق کسب و کارهای آنلاین میشود.
از طرفی دیگر استفاده از دکمه کال تو اکشن SEO وب سایت شما را بهبود میبخشد و بهبود سئو نیز در نهایت منجر به افزایش بازدید و ترافیک ارگانیک سایت، کاهش نرخ پرش، افزایش نرخ کلیک و قرار گرفتن در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو خواهد شد. بدین ترتیب وب سایت شما بر اساس استانداردهای موتورهای جستجوگر به عنوان یک وب سایت معتبر شناخته میشود و همین موضوع نیز به نحوی موجب افزایش بازدید از سایت شما میگردد.
انواع cta
دکمه cta دارای انواع مختلفی است که هریک از آنها جهت دستیابی به هدف خاصی طراحی میشوند. از این رو برای انتخاب نوع کال تو اکشن ابتدا باید هدف خود از طراحی آن را مشخص نمایید و سپس یکی از انواع گوناگون آن را با توجه به هدف و استراتژی کسب و کار خود طراحی کنید. انواع cta شامل:
دستیابی به لید (Lead) یا مشتریان سرنخ
یکی از رایجترین انواع کال تو اکشن دسترسی به لید یا همان مشتریان سرنخ و یا مشتریان راغب است. لید به مشتریانی گفته میشود که با محصولات و خدمات شما آشنا شده و احتمال خریدشان بسیار بالا است. مشتریان سرنخ با دیدن cta به احتمال زیاد از شما خرید میکنند و در صورت رضایت نیز به مشتریان وفادارتان تبدیل خواهند شد. در واقع شما با طراحی call to action سعی دارید که مشتریان سرنخ را به مشتریان همیشگی خود تبدیل کنید؛ بنابراین باید دکمه فراخوان خود را با دقت زیادی طراحی کنید. این نوع cta بهتر است در قسمتهایی از سایت قرار بگیرد که در معرض دید درصد بیشتری از مخاطبان باشد. به عنوان مثال انتها و گوشه مقالات وب سایت و یا حتی به عنوان یک بنر در قسمت بالایی سایت، بهترین بخشها برای قرار دادن این نوع call to action است.
تکمیل و ارسال فرم
درخواست تکمیل و ارسال فرم یکی دیگر از انواع cta است و زمانی که بازدیدکنندگان وارد لندینگ پیج شما میشوند و پیش از آنکه به عنوان لید در سایت شما ثبت نام کنند باید دو کار را انجام دهند: 1) پر کردن فرم 2) کلیک بر روی دکمه ارسال اطلاعات به پایگاه دادههای مخاطبان. بنابراین هدف از طراحی این نوع cta این است که بازدیدکننده ابتدا وارد لندنیگ پیج شود و سپس بر روی دکمه «ارسال فرم» جهت ارائه برخی اطلاعات همچون نام، شماره تماس و یا آدرس ایمیل کلیک کند. از این رو ارائه پیشنهادات جذاب در این call to action دو مرحلهای از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتواند توجه کاربر را به خود جلب نماید.
Cta بیشتر بخوانید یا ادامه مطلب
این cta نیز یکی از رایجترین انواع call to action است که در اکثر وب سایتها مشاهده میشود؛ زیرا قرار دادن یک مطلب کامل در صفحه اول وب سایت امکان پذیر نیست. از این رو اغلب سایتها ابتدا چکیدهای از محتوای اصلی خود را با کمی ابهام در صفحه اول بارگذاری میکنند و سپس با استفاده از cta هایی همچون «مشاهده ادامه مطلب» و یا «بیشتر بخوانید» کاربر را به صفحه مورد نظر هدایت میکنند. بدین ترتیب تعامل و مشارکت کاربر با وب سایت شما افزایش پیدا میکند و باعث میشود تا به جای اسکرول کردن صفحه اول سایت از سایر صفحات آن نیز بازدید کند.
معرفی محصولات و خدمات
از دیگر انواع رایج cta میتوانیم به دکمه فراخوان معرفی محصولات و خدمات اشاره کنیم که برای وب سایتهای فروشگاهی بسیا پرکاربرد است. زمانی که یک کاربر وارد وب سایت فروش آنلاین میشود، قطعا قصد دارد تا با محصولات و خدمات آن سایت بیشتر آشنا شود. با قرار دادن cta های معرفی محصولات میتوانید انجام این کار را برای کاربر راحتتر سازید و او را به صفحات دلخواه خود هدایت کنید. دکمه cta معرفی و فروش محصولات نباید یک تصویر و یا یک متن ساده و ابتدایی باشد زیرا در این صورت کاربر نسبت به بازدید از آن ترغیب نمیشود و تلاشهای شما نیز بی نتیجه خواهند ماند. بنابراین برای طراحی این نوع call to action باید دقت زیادی داشته باشید و آن را در جذابترین حالت ممکن طراحی کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی یکی از سادهترین انواع کال تو اکشن است که از مخاطب خود درخواست میکنید تا مطلب شما را در شبکههای اجتماعی مختلف با دوستان خود به اشتراک بگذارد. امروزه شبکههای اجتماعی به یکی از قدرتمندترین ابزارهای تبلیغات تبدیل شدهاند و طیف گستردهای از مخاطبان بالقوه از طریق پلتفرمهای مختلفی همچون اینستاگرام با شما آشنا میشوند. این نوع cta نسبت به سایر call to action ها ممکن است بازخورد کمتری داشته باشد و شاید تنها مشتریان وفادار شما این کار را انجام دهند. بنابراین باید سعی کنید آن را در قسمت مناسبی از سایت خود قرار دهید تا کاربر به راحتی بتواند آن را مشاهده کند. بسیاری از وب سایتها این نوع cta را در پایین وب سایت و یا گوشه صفحه اصلی و به صورت آیکون شبکههای اجتماعی قرار میدهند تا کاربر با کلیک بر روی آنها به راحتی بتواند مطلب مورد نظر را به اشتراک بگذارد.
ترغیب مشتریان سرنخ
در بسیاری از مواقع ممکن است مشتریان سرنخ به اندازه کفی نسبت به خرید از شما ترغیب نشده باشند و یا بخواهد اطلاعات بیشتری درباره محصولات و خدمات شما بدست آورد. در این صورت باید از cta ترغیب مشتریان سرنخ استفاده کنید؛ اما این call to action باید کمی متفاوتتر باشد. به عنوان مثال میتوانید از لینک دانلود رایگان و یا نمایش محصول در قالب فیلمهای کوتاه استفاده کنید تا اعتماد آنان را جلب نمایید. این نوع کال تو اکشن بیشتر جنبه اعتمادسازی دارد و برخی از وب سایتهای فروشگاهی در کنار طراحی این نوع cta از گزینههای دیگری همچون «ضمانت تعویض یا مرجوعی کالا در صورت عدم رضایت» استفاده میکنند تا کاربر راحتتر به آنها اعتماد کند.
رشد فروش
زمانی که فرآیند جذب مشتری سرخ و ترغیب آنها با موفقیت انجام شد، حال باید به کسب و کار خود رونق بخشید و میزان فروشتان را ارتقا دهید. این cta بر رشد فروش تمرکز دارد و با استفاده از آن باید مشتریان بالقوه را ترغیب کنید تا همین الان از شما خرید کنند. ارائه تخفیفات ویژه زمان دار برای طراحی این call to action بسیار موثر هستند و به راحتی میتوانند توجه بازدیدکننده را خود جلب نمایند؛ زیرا در صورتی که همین الان اقدام به خرید نکنند ممکن است این تخفیف استثنایی را از دست بدهند. بنابران برای طراحی این کال تو اکشن باید سعی کنید با ارائه پیشنهادات و تخفیفهای ویژه، مشتریان بالقوه را به مشتریان ثابت خود تبدیل کنید.
در CTA چه پارامترهایی باید رعایت شود؟
طراحی cta و محل قرار دادن آن در وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا زمانی که دکمه کال تو اکشن شما به صورت اصولی طراحی شود به راحتی میتواند نرخ کلیک سایت را افزایش دهد. گزینه call to action باید دارای رنگی متناسب با سایر عناصر صفحه داشته باشد و در مکان درستی از وب سایت قرار داده شود تا بتواند توجه کاربران را به خود جلب نماید. اما cta چگونه باید طراحی شود و برای ساخت آن چه پارامترهایی را باید در نظر بگیرید؟ نکات مهمی که در هنگام طراحی call to action باید به آنها توجه داشته باشید شامل:
تعیین هدف و نوشتن سناریو
تعیین هدف یکی از مهمترین پارامترهایی است که در هنگام طراحی cta باید به آن توجه داشته باشید؛ یعنی شما در ابتدا باید هدف اصلی خود را از ساخت دکمه کال تو اکشن تعیین کنید تا بتوانید آن را به صورت اصولی طراحی نمایید. برخی از اهداف رایج برای طراحی دکمه فراخوان شامل فروش محصولات، برندسازی، دریافت اطلاعات کاربران، افزایش ترافیک یا دنبال کنندگان در شبکههای اجتماعی است که برای هریک از آنها باید یک سناریو جذاب و مرتبط طراحی کنید. به عنوان مثال اگر هدف شما از طراحی cta فروش محصولات است باید در ابتدا ویژگیهای خاص محصولات خود را به کاربران معرفی کرده و قیمت واقعی را برای آنها نمایش دهید؛ سپس کمی پایینتر دکمه call to action را با تخفیف ویژه و محدود برای کاربران وب سایت قرار دهید.
تولید محتوای جذاب
تولید محتوا نیز یکی دیگر از پارامترهای بسیار مهم و تعیین کننده جهت طراحی کال تو اکشن است که تاثیر بسزایی بر افزایش نرخ کلیک کاربران خواهد داشت. زمانی که محتواهای وب سایت شما برای کاربر جذاب و مفید باشند، قطعا نسبت به خواندن ادامه آنها ترغیب شده و تا پایان مطلب با شما همراه میشود. در این حالت است که نسبت به کلیک بر روی دکمه cta ترغیب شده و به احتمال زیاد از شما خرید خواهد کرد. اما اگر محتوای شما به خصوص عنوان اصلی و چندین خط اول آن حرف تازهای برای گفتن نداشته باشد، تعداد کاربران کمتری آن را مطالعه میکنند و شاید بسیاری از آنها حتی به دکمه call to action شما نرسند و صفحه را ترک کنند. بنابراین برای آنکه نرخ کلیک دکمه دعوت به عمل خود را افزایش دهید باید توجه ویژهای به جذابیت محتواهای خود داشته باشید.
محل قرارگیری cta
محل قرار دادن دکمه cta از دیگر پارامترهای مهم در فرآیند طراحی آن محسوب میشود که باید در قسمت مناسب و در معرض دید کاربران قرار داشته باشد. دکمه کال تو اکشن معمولا در انتهای محتوا قرار داده میشود تا کاربر پس از کسب اطلاعات موردنیاز بتواند با آگاهی کامل بر روی آن کلیک کند. زمانی که کاربر هیچ شناخت و آشنایی با وب سایت شما نداشته باشد، قطعا انگیزهای برای مشارکت و کلیک بر روی cta نخواهد داشت. بنابراین باید دکمه کال تو اکشن را در جایی قرار دهید که مطمئن هستید کاربر در زمان رسیدن به آن نقطه، اطلاعات کلی درباره سایت شما بدست آورده است. شما همچنین میتوانید cta را در بالای وب سایت خود قرار دهید تا کاربران بدون نیاز به اسکرول کردن بتوانند آن را پیدا کنند؛ اما به شرطی که پیشنهاد ویژهای برای آنان داشته باشید. سایر قسمتهای مناسب برای قرار دادن call to action شامل سایدبارهای جانبی، صفحات خرید، بنرهای تبلیغاتی، اسلایدها و هدرهای پایدار هستند که احتمال کلیک کاربر بر روی آنها بالا است.
متن cta
متن cta نیز یکی دیگر از پارامترهای مهمی است که باید آن توجه داشته باشید و برای نوشتن آن میتوانید از تکنیکها و ترفندهای ترغیب مخاطب کمک بگیرید. به عنوان مثال میتوانید برای کلیک بر روی دکمه cta نوعی اضطرار و فوریت قرار دهید و از عباراتی همچون «فقط تا 3 روز دیگر»، «تخفیف ویژه شب یلدا»، «50 درصد تخفیف تا پایان امشب» و عباراتی از این قبیل استفاده کنید تا کاربر برای از دست ندادن این فرصتهای طلایی، همان لحظه بر روی دکمه فراخوان شما کلیک کند.
فرم و رنگ cta
فرم و رنگ call to action نیز در کنار سایر پارامترها از اهمیت بالایی برخوردار است و باید طوری طراحی شود تا بتواند توجه کاربر را به خود جلب نماید. فرم اغلب cta ها به شکل یک مستطیل با گوشههای تیز یا گرد است و رنگ آنها نیز معمولا رنگهایی همچون زرد، قرمز و یا نارنجی است زیرا این رنگها در دسته رنگهای گرم قرار دارند به سرعت توجه مخاطب را به خود جلب میکنند. در هنگام انتخاب رنگ cta به این نکته مهم توجه داشته باشید که رنگ متن و باکس call to action شما باید متضاد یکدیگر باشند تا بتوانند بر مخاطب تاثیر بگذارند.
جمع بندی
عبارت call to action یا به اختصار cta یکی از اصطلاحات رایج بازاریابی است که به صورت یک عبارات دو یا سه کلمهای ترغیب کننده و در یک باکس برای بازدیدکنندگان نمایش داده میشود و آنها را به انجام یک کار (خرید، ثبت نام در سایت و غیره) دعوت میکند. عباراتی همچون مطالعه بیشتر، ثبت نام کنید، دریافت هدیه، دریافت کد تخفیف، عضویت در، افزودن به سبد خرید و غیره از جمله رایجترین عبارات مورد استفاده برای طراحی cta هستند که در وب سایتهای مختلف مشاهده کردهاید. شما میتوانید در سایت خود از چندین کال تو اکشن استفاده کنید اما توجه داشته باشید که باید آنها را در بخشهای مناسبی از وب سایت و با فاصله از یکدیگر قرار دهید تا موجب سردرگمی کاربران نشوند.
منابع:
blog.hubspot.com/marketing/8-types-ctas-website-list
www.oberlo.com/ecommerce-wiki/call-action-cta