در حال حاضر راه اندازی فروشگاه اینترنتی بسیار آسان است و با اندکی دانش و جمع آوری اطلاعات کمی می توان یک فروشگاه اینترنتی طراحی کرد. اما آیا تمام فروشگاه های اینترنتی راه اندازی شده موفق خواهند شد؟ جواب قطعا منفی است! حال نکته مهم برای موفقیت فروشگاه اینترنتی چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.
پیش نیازهای راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق
قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی و فعالیت در این حوزه باید پیش نیاز های آن را بشناسید. در این باره لازم است سوالاتی را پاسخ دهید:
- هدف از راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟
- محصولات و خدمات را چطور بفروشم؟
- چه میزان سرمایه برای طراحی فروشگاه اینترنتی نیاز است؟
- چه ابزارهایی برای فروش استفاده کنم؟
- چه مجوز هایی برای ایجاد فروشگاه اینترنتی نیاز است؟
هدف راه اندازی فروشگاه اینترنتی
شاید بتوان گفت مهم ترین هدف راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای هر کسب و کاری بالا رفتن نرخ فروش و کسب درآمد بیشتر است. سایت فروشگاهی در کنار فروشگاه فیزیکی باعث افزایش فروش و توسعه ی کسب و کار شما می شود. بطور کلی اهداف طراحی فروشگاه اینترنتی را می توان این گونه نام برد:
- شناسایی برند و برند سازی
- معرفی و فروش محصولات و خدمات
- استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار. در مطلب همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ در این باره صحبت کرده ایم.
- جذب مشتری (چگونه مشتری جذب کنیم)
- کسب درآمد و سود بیشتر
نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی
فروش محصولات در فروشگاه اینترنتی، دارای یک سری اصول و نکات می باشد. در صورتی که از این نکات هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی اطلاع نداشته باشید، احتمال کمتری برای موفقیت کسب و کارتان وجود دارد. در ادامه به بررسی نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی می پردازیم.
1- طراحی سایت زیبا و کاربر پسند
تجربه ثابت کرده است که کاربران اکثرا از سایت هایی خرید می کنند یا مشتری سایت هایی می شوند که دارای ظاهر خیلی زیباست. اگر سایت دارای ظاهر زیبا نباشد نمی تواند تمام بازدید کنندگان را جذب نماید. سایت هایی که دارای طراحی زیبا می باشد می تواند بازدید کنندگان را به مدت خیلی بیشتری در سایت نگه دارد.
طراحی سایت باید به گونه ای باشد که کاربر در لحظه ورود به سایت متوجه موضوع سایت شود. برای برند شدن باید در ابتدا سایتی با ظاهر فوق العاده داشته باشید تا اعتبار سایت را افزایش دهد.
2- نقد و بررسی محصولات
نکته مهم برای موفقیت فروشگاه اینترنتی، نقد و بررسی محصولات برای کاربران است. زمانی که وبمستر درحال وارد کردن محصول است باید حتما مطالبی را به عنوان توضیحات وارد توضیحات محصول کرد، که وقتی کاربر درحال بررسی محصول است. با خواندن این توضیحات به خرید محصول ترغیب شود یک توضیح خوب در مورد محصول می تواند درصد فروشتان را بالا ببرد.
تنها توضیحات برای محصول کافی نیست بهتر است قسمت نظر کاربران وجود داشته باشد تا مشتریانی که قبلا خرید کرده اند بتوانند، نظرات خود را در مورد محصولات و خریدشان بیان کنند وجود نظر کاربران برای جلب اعتماد کاربران خیلی مهم و موثر می باشد.
تجربه ثابت کرده است سایتی که دارای نظر کاربران بسیار زیاد می باشد قابل اعتماد تر از سایت هایی است که قسمت نظر کاربران ندارد. حداقل تعداد نظراتی که باعث افزایش فروش می شود 60 نظر به جز پاسخ خود وبمستر سایت می باشد.
اگر استفاده از فروشگاه ساز مشابه دیجی کالا را دارید با تیم حرفه ای ما در تماس باشید تا با ارائه مشاوره رایگان تلفنی، بهترین تصمیم را برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود بگیرید. در مطلب ” سئو محصولات ” به شما یاد داده ایم که چطور صفحات محصول را بهینه سازی کنید.
بیشتر بخوانید: افزایش فروش سایت
3- توصیف محصولات
این روز ها مردم دارای فن بیان قوی تری نسبت به گذشته می باشند به همین دلیل توقعشان از قدرت کلمات و نویسندگی بالا رفته است؛ پس زمان وارد کردن محصولات در قسمت توضیحات باید با بهترین کلمات و جملات بازی شود تا بهترین توصیف ممکن برای یک محصول را قرار داد.
اما این به این معنا نیست که برای وارد کردن محصولات نیاز به نویسندگی فوق العاده قوی و یا مدرک بازاریابی است باید تمرکز حول محور خواسته مشتری باشد و اینکه چه چیزی بیشتر مورد توجه مشتریان است. در این مقاله برای کاربران عزیز نکاتی را جمع آوری کرده ایم که با استفاده از آنها می توانند بهترین توصیفات برای یک محصول را بنویسند.
- سعی کنید از زبان عامیانه و مقداری لحن صمیمی استفاده کنید.
- از نوشتن توضیحات طولانی دوری کنید تا در ذهن مخاطب ماندگار تر باشد.
- استفاده از کلمات ساده راه خیلی بهتری است.
- مزایای محصول را کاملا صحیح و کامل توضیح دهید.
- اصلا از یک توضیح کلی برای مقایسه محصولات استفاده نکنید و برای هر محصول توضیح خاص و مفیدی قرار دهید.
- استفاده از کلمات و عواملی که منجر به خرید کاربر شود.
با مطالعه مطلب ” تولید محتوای محصول ” یاد میگیرید که چطور برای هر محصول محتوای منحصر به فرد و جذاب بنویسید.
4- عکس های با کیفیت
یکی دیگر از نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی، استفاده از عکس های با کیفیت است. اهمیت عکس محصولات کاملا مشخص می باشد یعنی ممکن نیست کاربران بدون دیدن عکس محصول خرید انجام دهند. هر سایت فروشگاهی حتما از محصولات خود عکس قرار می دهد و اما آنچه باعث هویت بخشی به آن فروشگاه اینترنتی می شود میزان کیفیت عکس می باشد.
اگر محصولات فروشگاه اینترنتی دارای عکس های بی کیفیت باشد نشان دهنده ضعف این فروشگاه اینترنتی و یا سایت می شود و حتی ممکن است کاربر به سایت و یا کیفیت محصول بی اعتماد شوند. در بهترین فروشگاه های اینترنتی موفق تا به حال دیده اید که دارای عکس های با کیفیت هستند و همچنین در بعضی از سایت تصاویر درحال استفاده محصول را نیز قرار می دهند.
5- نمایش محصولات مربوط
ما در این قسمت راهی را به شما پیشنهاد می کنیم که با انجام صحیح می توانید، فروشگاه خود را یک فروشگاه کاملا کامل در ذهن کاربر ثبت نمایید. این راه این است که شما محصولات مرتبط با محصول خود را به عنوان پیشنهاد سایت در کنار محصول قرار دهید، با این کار فروش دیگر محصولاتتان نیز بیشتر می شود. به عنوان مثال اگر شما دارای فروشگاه اینترنتی موبایل هستید می توانید، محصولات مرتبط مانند گلس، کاور، حافظه و… را در کنار محصولتان قرار دهید که اگر کاربر زمان خرید دیگر محصولات را فراموش کرده است بتواند به راحتی به سبد خرید خود اضافه نماید.
6- قرار دادن باکس جستجو در دید کاربران
داشتن باکس جستجو برای راحتی دسترسی به بخش های مختلف سایت امری ضروری است، اما در برخی از فروشگاه ساز ها باکس جستجو در دید کاربران سایت نیست!!! باکس جستجو را باید در محلی قرار دهید که کاربر در صورت نیاز به جستجو به راحتی بتواند آن را در دسترس داشته باشد.
سایت های فروشگاهی اغلب دو باکس جستجو دارند:
- باکس جستجوی کلی برای یافتن محصولات سایت یا مطلب در سایت
- باکس جستجوی پیشرفته که همراه با فیلتر است. این باکس برای جستجوی محصولی با ویژگی هایی خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
7- آسان کردن مراحل و روند خرید
یکی از نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی، آسان کردن روند خرید است. مراحل خرید باید به گونهای باشد که زیاد زمانبر نباشد و آنقدر پیچیده که کاربر را از خرید منصرف نماید. روند خرید باید ساده و کاربر پسند باشد. یکی از فاکتورهای تاثیر گذار مشخص کردن این است که کاربر در کدام مرحله از خرید قرار دارد. اهمیت این امر از این رو است که خریدار متوجه میشود در کدام مرحله از خرید است و در مراحل خرید دچار سردرگمی نمیشود و همچنین اطمینانش بیشتر جلب میشود. این عملیات باید به این صورت انجام گیرد که، پس از انتخاب محصول مورد نظر توسط خریدار بایستی فرم عضویت یا ورود به سایت به او نمایش داده شود و سپس به درگاه پرداخت هدایت شود.
8- داشتن قابلیت جستجوی پیشرفته برای فروشگاه
اگر فروشگاه شما چندین دسته بندی دارد برای راحتی کاربران سایتتان در هر دسته بندی جستجوی پیشرفته قرار دهید. فرض کنید کاربران سایت شما قصد داشته باشند در دسته بندی موبایل، موبایلی با ویژگیهای خاص را بیابند و خریداری کنند. جستجوی پیشرفته به کاربران کمک میکند خیلی سریعتر محصول مورد نظر خود را بیابند.
9- سایت خود را بهینه کنید
یکی از دغدغه مشتریان ما این است که فروشگاه من چه زمانی در گوگل بالا می آید؟ برای اینکه یک سایت در رتبه بالای گوگل قرار بگیرد نیاز دارد که اصول سئو در آن رعایت شود. این اصول را سئو کار و یا خود صاحب فروشگاه می تواند انجام دهد. اما در کنار این مسئله، استفاده از سیستم یا فروشگاه ساز که استانداردهای سئو را رعایت کرده باشد و قابلیت سئو و بهینه سازی داشته باشد نیز اهمیت زیادی دارد.
10- بخش نظرات کاربران را فعال کنید
اگر شما نیز محصولی را دیجی کالا خریداری کرده باشید، دیده اید که در پایان صفحه محصول بخشی برای نظرات کاربران وجود دارد. می توان گفت این نظرات کاربران است که می تواند یک مشتری را به خرید محصول ترغیب کند. با مراجعه به نظرات، کاربران می توانند ارزیابی بهتری از محصولات و فروشگاه شما داشته باشند و بهتر تصمیم بگیرند. از طرفی نظرات کاربران در جلب اعتماد مشتریان نیز نقش دارد.
11- فروشگاه خود را به شبکه های اجتماعی متصل کنید
همه مشتریان شما در فضای اینترنت حضور ندارند و ممکن است بسیاری از آنها در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشند، به همین دلیل از شبکه های اجتماعی غافل نشوید. شما می توانید در شبکه های اجتماعی مختلف به تبلیغ و جذب مخاطب و مشتری بپردازید و ثبت سفارش را به سایت ارجاع دهید. با این کار می توانید مخاطبین هدف در همه محیط ها را جذب کنید با کمک سایت فروشگاهی نظم و اعتبار بیشتری به کار خود ببخشید. فعالیت در این شبکه و بک لینک هایی که از این طریق دریافت می کنید، برای گوگل اهمیت زیادی دارد که در محتوای تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو وب سایت آن را دقیق تر مطالعه کنید.
12- برای محصولات تخفیف در نظر بگیرید
تخفیف برای همه جذاب و هیجان انگیز است. با ارائه تخفیفات در ایام مختلف از سال می توانید مشتریان را برای خرید ترغیب کنید. با این کار شیب فروش را افزایش می دهید.
13- چندین روش ارسال کالا در نظر بگیرید
شرایط هر مشتری با دیگری تفاوت دارد؛ شما باید بتوانید با توجه به شرایط و خواسته هر مشتری عمل کنید. اگر نگاهی به شرایط ارسال کالا در دیجی کالا بیندازید، خواهید دید که دیجی کالا در این زمینه دست مشتری را باز گذاشته است. یعنی مشتری می تواند از میان چندین روش ارسال کالا، یکی را انتخاب کند. از طرفی این امکان برای او فراهم است تا بتواند ساعت و روز ارسال کالا را نیز مشخص کند.
شما نیز باید بتوانید تا حدی این امکانات را برای مشتری فراهم کنید. در مطلب “نحوه ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی” روش های مختلفی را برای ارسال کالا به شما معرفی کرده ایم.
14- پشتیبانی داشته باشید
زمانی که مشتری به صورت حضوری خریدی را انجام می دهد، فروشنده می تواند در همان زمان به سوالات او پاسخ داده و یا در صورت نیاز داشتن به کمک، او را راهنمایی کند. حتی بسیاری از فروشنده ها این اطمینان را به مشتری می دهند که می توانند محصول را تعویض کرده و یا پس بدهند.
همین حمایت از مشتری و پشتیبانی از او پس از خرید، رضایت و اعتماد مشتریان را به خود جلب خواهد کرد. در روش فروش اینترنتی شما به صورت مستقیم به مشتری دسترسی ندارید، بنابراین باید سعی کنید شرایط خرید حضوری را در بستر اینترنت برای مشتری فراهم کنید.
انتخاب یک روش امن برای پرداخت هزینه، ضمانت اصالت کالا، ضمانت بازگشت وجه در صورت عدم رضایت، آموزش استفاده از محصول و … روش هایی است که شما می توانید به صورت آنلاین از مشتری پشتیبانی کنید.
15- از ابزارهای تحلیل سئو استفاده کنید
در فروش حضوری شما می توانید ساعات و روزهای پر فروش را به راحتی پیدا کرده و در آن زمان ها بهترین خدمات را ارائه بدهید. اما این شرایط در فروش اینترنتی نیز برای شما فراهم است. شما به راحتی می توانید صفحات پر بازدید، میزان ماندگاری هر کاربر در صفحه، ساعات پر ترافیک سایت و حتی عملکرد کاربر در سایت را بفهمید. کافیست برای این کار سایت خود را به گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول متصل کنید.
16- تضمین بازگشت وجه بدون قید و شرط بگذارید
شاید بتوان اینطور گفت که یکی از دلایل اصلی خریدن نکردن مردم به صورت اینترنتی، عدم تضمین بازگشت وجه باشد. هنوز هم عده زیادی از مردم به دلیل این ترس از خرید اینترنتی صرف نظر می کنند. دلیل این ترس هم این است که مردم از نزدیک نمی توانند محصولات را مشاهده کنند. آنها با خود می گویند اگر محصولی سالم به دستم نرسد چی؟ اگر محصول مورد نظر کیفیت کافی نداشته باشد، چی؟ اگر محصول را اشتباهی بفرستند، چی؟
شما وظیفه دارید برای برطرف کردن این تردید ها، تضمین درستی را به مشتری بدهید. شما باید در سایت خود شرایط بازگشت وجه بدون قید و شرط را برای مشتری بگویید. به این ترتیب مشتری با خیال راحت خرید خود را انجام می دهد؛ چرا که میداند درصورت مشکل یا نارضایتی می تواند هزینه را پس بگیرد.
17- از جیمیل استفاده کنید
بیش از یک میلیارد کاربر فعال در جیمیل حضور دارند؛ همین آمار نشان میدهد تبلیغات از طریق جیمیل گزینه بسیار مناسبی می باشد. برای این کار می توانید از کاربر بخواهید که در سایت شما به کمک جیمیل خود ثبت نام کند. با این کار شما یک بانک کامل از جیمیل افرادی که مشتری شما بوده یا ممکن است در آینده مشتری شما بشوند، تهیه کرده اید. سپس به مناسبت های مختلف، از این طریق تبلیغاتی را انجام بدهید.
18- مشتریان را رها نکنید
یکی از مزایای فروشگاه های اینترنتی این است که شما می توانید مشتریان را به سایت خود دعوت کنید؛ این در حالیست که در فروش حضوری شما دسترسی به مشتری نخواهید داشت. به همین دلیل است که نباید مشتری را پس از خرید رها کنید. اما چطور می توانیم مشتری را پیگیری کرده و او را به مشتری وفادار تبدیل کنیم؟
شما می توانید از طریق ارسال ایمیل یا پیامک، مشتری را از وضعیت سفارش خود آگاه کنید. به عنوان مثال تاریخ ارسال، نحوه تحویل و … را به او بگویید. حتی می توانید او را از طریق پیامک یا ایمیل از محصولات جدید آگاه کرده و با دادن کد تخفیف، او را برای خرید ترغیب کنید.
19- ایجاد مزیت رقابتی
شما با ایجاد مزیت رقابتی مشتری را برای خود کنید. حق انتخاب با مشتری است. مشتری تصمیم می گیرد از شما بخرد یا از دیگری. بنابراین شما باشد نسبت به بقیه مزیتی داشته باشید که مشتری از شما خرید کند. مزیت رقابتی همیشه یک تخفیف تپل نیست. ضمانت مرجوع کالا، تحویل سریع، ارسال رایگان، پرداخت قسطی و … می تواند مزیت رقابتی باشد. شما حتی می توانید خاص تر کار کنید. خودتان را جای مشتری بگذارید ببینید چه چیزی برایش جذاب است؟
20- کسب مجوز های لازم
یکی از مجوزهایی که باعث اعتماد کاربران به فروشگاه اینترنتی می شود نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد است. با کلیک روی این نماد اطلاعات کسب و کار مثل نام برند، آدرس، شماره تلفن و… نمایش داده می شود. در نتیجه مشتری راحت تر اعتماد می کند. یکی دیگر از مجوزها نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال است. این نماد در صورتی که قوانین را نقض کنید به شما هشدار می دهد تا آن ها را رفع کنید. این نماد نیز باعث جلب اعتماد مشتری می شود.