این روزها صحبت سر ارزش برند دیجی کالا می باشد. این فروشگاه ساز قدرتمند با عملکردی عالی در بازار کسب و کار اینترنتی ایران وارد شد. اما آیا دیجی کالا 150 میلیون دلار ارزش دارد؟ نشریه economist خبر جالبی را منتشر کرد که ذهن بسیاری از مخاطبین را درگیر نمود. این نشریه اعلام کرد برترین شرکت اینترنتی در ایران، دیجی کالا می باشد که به ارزش 150 میلیون دلار است و همچنین دومین شرکت اینترنتی ایران را با ارزش 8 میلیون دلار، کافه بازار معرفی نمود.
ارزش دیجی کالا
ارزش شرکت دیجی کالا در سال 2014 توسط نشریه Economist حدود 150 میلیون دلار ارزش گذاری شد. اما در حال حاضر این ارزش به چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.
برای یک شرکت تجارت الکترونیکی به ندرت اتفاق می افتد که چنین ارزشی داشته باشد؛ مخصوصا در ایران و با وجود تمامی مشکلات، رسیدن به ارزش 500 میلیون دلاری سخت و به دور از ذهن است. اما دیجی کالا با ارائه راهکارهای متفاوت در فروش و همچنین جذب بیشترین فروشنده های سطح کشور، توانست نمونه کوچکی از آمازون را در ایران پدید بیاورد.
در ایران شرکت ها و مجموعه های زیادی هستند که به محاسبه ارزش شرکت ها می پردازند و این شرکت ها بیشتر حول محور مادیات مانند محل ساختمان، میزان امکانات و … می پردازند و زیاد به محاسبه ارزش های غیرمادی این شرکت ها نمی پردازند. به عنوان مثال اگر شما سایت و یا کسب و کاری در فضای مجازی را برای محاسبه ارزش به این شرکت ها معرفی کنید، شاید ارزش واقعی سایت را برای شما محاسبه نکنند و کمتر از آنچه ارزش دارد، اعلام نمایند.
به گفته حمید محمدی، گروه اینترنتی دیجی کالا در صورتی که به سودآوری مناسب و قابل قبولی برسد، میتواند بدون هیچ مشکل خاصی به عنوان یکی از شرکتهای سودآور و بزرگ اینترنتی وارد بورس شود.
بیشتر بخوانید: طراحی سایت دیجی کالا
آیا ارزش برند دیجی کالا به 500 میلیون دلار رسیده است؟
در کتاب ” عملکرد یکصد روزه دولت دوازدهم” به این موضوع اشاره شده است که دیجی کالا با فروش 21 درصد از سهم خود به یک شرکت خارجی، سودی حدود 100 میلیون دلار بدست آورده است.
با توجه به آنچه در کتاب گفته شده است، این سود از سمت شرکت هلندی International Internet Investment Coöperatief U.A به دیجی کالا رسیده است. اما آیا واقعا دیجی کالا 500 میلیون دلار ارزش دارد؟ محسن ملایری بینانگذار مرکز استارت آپ های ایران، اعتقاد دارد ارزش 500 میلیون دلاری دیجی کالا دور از واقعیت نیست.
امکانات جدید دیجی کالا مانند مارکت پلیس و مرکز پردازش کالای عظیم، تاثیر زیادی بر سود شرکت داشته است. اما برخی اعتقاد دارند این سود و درآمد برخی شرکت های بزرگ همچون دیجی کالا و آمازون تنها یک حباب است.
ملایری می گوید: شرکت وال مارت که سابقه و درآمد بیشتری نسبت به آمازون دارد، نتوانسته ارزشی مانند آمازون را بدست بیاورد، چراکه تکنولوژی را به خوبی آمازون در فروش خود به کار نگرفته است. در ایران هم این مقایسه را می توان میان دیجی کالا و هایپر های بزرگ دیگر انجام داد. برای اطلاع از سایر رموز موفقیت دیجی کالا مطلب رازهای موفقیت دیجی کالا را مطالعه کنید.
بنیانگذار استارت آپ های ایران این اعتقاد را دارد که روز به روز فروش اینترنتی و خرید آنلاین افزایش میابد و همین مسئله در ارزش قیمت سهام دیجی کالا تاثیر زیادی دارد. او می گوید در گذشته سال ها طول می کشید تا شرکتی به ارزش میلیاردی برسد، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری رسیدن به این ارزش برای شرکت های بزرگ دور از واقعیت نیست! شنیدن ارزش دیجی کالا، شما را برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی وسوسه نکرد؟ البته که چرا، پس به بد نیست به صفحه زیر سر بزنید.
طراحی سایت فروشگاهی وردپرس برای فروش انواع محصولات فیزیکی و دانلودی توسط سیتی سایت تنها در 3 روز کاری آماده خواهد شد. شما می توانید با توجه به نیاز کسب و کارتان، یکی از پکیج های صفحه زیر را انتخاب کنید:
شروع قیمت از :
3.900.000 تومان
مقایسه دیجی کالا با بازارهای مشابه
این خبر باعث واکنش خیلی از کاربران و مخاطبین شد، مخصوصا در شبکه های مجازی این مسئله بیشتر به چشم می خورد. می خواهیم دیجی کالا را با کسب و کارهای اینترنتی نوپا در کشورهای دیگر مقایسه کنیم. منظور از کسب و کارهای اینترنتی نوپا در کشورهای دیگر، کسب و کار اینترنتی در کشور های هند، برزیل، روسیه و ترکیه می باشد. کسب و کار اینترنتی در این کشورها دارای شاخص های خوبی جهت مقایسه ارزش startup شبیه به ایران دارند.
در بین این کشور ها می خواهیم کشور ترکیه را عنوان مثال با ایران مقایسه کنیم، زیرا ترکیه از جنبه های زیادی (میزان جمعیت، سطح تحصیلات و فرهنگ، میزان نفوذ اینترنت و موبایل در قسمت پهنای باند کاملا متفاوت هستند) شبیه به ایران می باشد.
در ترکیه شرکت تجارت الکترونیک برتر، هیسی بوراردا می باشد که دارای فروش دو برابر دیجی کالا است. مثلا در سال 2011 تقریبا 260 میلیون دلار فروش داشته است. در همان سال این شرکت تجارت الکترونیک ارزش گذاری شد و ارزش آن یک میلیارد دلار، یعنی 7 برابر ارزش فعلی دیجی کالا اعلام شد.
کمتر بودن ارزش دیجیکالا در برابر شرکت هپسی بورادا، مطمئنا به خاطر تفاوت میزان خرید اینترنتی مردم این دو کشور است. وگرنه ارزش رقیب های دیجی کالا در ایران کمتر از دیجی کالا است.
کمبود آمار دقیق و واضح
متاسفانه باید اعلام کنیم این اعداد و ارقام کاملا دقیق نمی باشد، زیرا خبرهای سرمایه گذاری ها و ارزش شرکت ها بصورت کامل واضح نیست و این مسائل باعث شک تمامی مخاطبین و کاربران شده است که می تواند مانع رشد بازار های الکترونیکی در ایران شود.
گرچه محافظه کاری سازمان ها و صندوق های سرمایه گذاری در کشور که از جو فرهنگی و کسب و کاری کشور نشئت می گیرد، قابل قبول است؛ اما باید تمامی افراد این حوزه با قبول فرصت هایی که وجود آمار و اخبار می تواند به همراه بیاورد، فضای کشور را برای منتشر کردن آنها آماده نمایند.
بازار تجارت الکترونیکی ایران، ظرفیت داشتن شرکت های اینترنتی با ارزش های خیلی بیشتر از شرکت های اینترنتی مانند کافه بازار و شبکه تبلیغات است را دارد، اما جالب است بدانید این شرکت های اینترنتی تا زمانی که قرار نباشد مورد بحث برای معامله قرار گیرند، ارزش واقعیشان محاسبه و افشا نمی شود.
شروع انقلاب کسب و کار های اینترنتی در ایران
کسب و کار اینترنتی در ایران بگونه ای است که می توان گفت قدم های اولیه را برمی دارد و نسبت به بقیه کشور ها خیلی از این نظر عقب تر می باشد. در بین 50 کشور مورد بررسی، ایران رتبه 38 ام را دارد و باید ذکر کرد که این رتبه ی کم را هم نیز مدیون دیجی کالا می باشد. در نتیجه ایران به شرکت های کسب و کار زیادی مانند دیجی کالا نیاز دارد تا به رتبه های بالاتری صعود کند.
همانطور که گفتیم ایران ظرفیت داشتن خیلی از شرکت های تجارت الکترونیکی مانند دیجی کالا را دارد، پس اگر به فکر طراحی سایت مشابه دیجی کالا هستید به صفحه تماس با سیتی سایت مراجعه کنید.