طراحی سایت

Digikala چگونه توانست تبدیل به برند دیجی‌کالا بشود؟

چگونه دیجی کالا برند شد

 

بسیاری از ما با معتبرترین فروشگاه اینترنتی ایران یعنی دیجی کالا آشنایی داریم. اما آیا شما از دلایلی که سبب شد دیجی کالا به موقعیت و موفقیت کنونی خود برسد آگاهی دارید؟ در این مطلب برای دوستداران تکنولوژی و همچنین افرادی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دارند عواملی که سبب تبدیل شدن دیجی کالا به برندی معتبر شود و همچنین این موضوع که Digikala چگونه توانست تبدیل به برند دیجی‌کالا بشود؟ را بازگو می کنیم.

تاریخچه شکل گیری فروشگاه اینترنتی دیجی کالا

داستان شکل گیری دیجی کالا به سال ۱۳۸۳ بر می‌گردد و با دو برادر با نام‌های سعید و حمید محمدی شروع می‌شود. این دو برادر علاقه زیادی به عکاسی و دوربین داشتند و به همین خاطر تصمیم گرفتند یک دوربین دیجیتال حرفه ای بخرند. اما طبیعتا اطلاعات کافی در این زمینه نداشتند. به همین خاطر شروع  به جستجو در منابع و سایت‌های فارسی کردند. اما پس از مدتی جستجو در اینترنت به کل از پیدا کردن محتوای فارسی خوب در این زمینه ناامید شدند، پس به سراغ سایت‌های معتبر انگلیسی زبان رفتند و بالاخره توانستند دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنند.

اکنون تنها کاری که باید می‌کردند این بود که به فروشگاه در خیابان جمهوری تهران بروند و این دوربین را به صورت حضوری و نقدا بخرند. (چون متاسفانه آن روزها فروشگاه دیجی ‌کالایی در کار نبود تا بتوانند این دوربین را به صورت آنلاین سفارش دهند.)

 

بیشتر بخوانید: طراح سایت دیجی کالا کیست؟

 

عدو شود سبب خیر | جرقه یک ایده تجاری

پس  از کمی پرس و جو، بالاخره یک فروشگاه در پاساژ  پیدا شد که مدل دوربین مد نظر آنها را داشته باشد. این دو برادر خرید خود را از این فروشگاه انجام دادند و با خوشحالی و رضایت کامل به خانه آمدند. اما بعد از مدتی، متوجه یک موضوع ناخوشایند شدند که توجه شما را به خواندن ادامه ماجرا از بان خودشان جلب می کنیم.

بعد از چند روز که از دوربین استفاده کردیم، احساس کردیم این دوربین یک اشکال دارد. نمی‌دانستیم مشکل کجاست، اما عکس های ثبت‌ شده با نمونه‌ تصاویر که از این دوربین در سایت اینترنت دیده بودیم فرق داشت. بعد از مدتی فهمیدیم دلیلش چیست… بله مشکل از لنز دوربین بود. لنزی که روی این دوربین استفاده شده بود دست‌ دوم و تعمیر شده بود.

این موضوع برای ما دو تجربه با خود به همراه داشت. یک تجربه ناخوشایند از خرید به روش سنتی و یک تجربه خوشایند به خاطر اطلاعاتی که در مورد کالای مورد نظرمان از طریق سایت اینترنتی کسب کرده بودیم. و این تجربه‌ها تبدیل شدند به جرقه یک ایده تجاری به نام کالای دیجیتال یا همان فروشگاه digikala.

 داستان شکل گیری دیجی کالا

 

دلایل موفقیت فروشگاه اینترنتی دیجی کالا

دیجی کالا درست زمانی که کمتر کسی با سئو و تولید محتوا آشنایی داشت اقدام به تولید محتوای مفید و ارزشمند در زمینه تلفن های همراه و لپ تاپ کرد. این در حالی بود که در همان زمان بسیاری برای تولید محتوا تنها اقدام به کپی محتوای رقیبان خود می کردند.

در سال ۲۰۰۷ تعداد معدودی با سئو و تولید محتوای اصولی و هدفمند آشنا بودند که آنها نیز اقدام به تولید محتوایی کوتاه و مختصر که از جامعیت کامل برای رفع نیاز کاربر برخوردار نبود میکردند سایر وب سایت ها نیز با کپی برداری از همین مطالب و سئو کلاه سیاه یا خرید بک لینک اول شده بودند.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در آن زمان گوگل نیز به اندازه امروز در هوش مصنوعی و الگوریتم ها پیشرفت نکرده بود و به راحتی با چند ترفند و دانش کم می توانستید گوگل را فریب دهید.

برای افرادی که در آن زمان با تکنولوژی در ارتباط بودند بسیار جالب بود که سایتی تمام اطلاعات روز دنیا را در زمینه فعالیت خود بدون کپی برداری ارائه می کند. همین اطلاعات به روز و جامع دیجی کالا سبب محبوبیت روز افزون این فروشگاه اینترنتی شد.

این اطلاعات و نقد و بررسی ها را زمانی در اختیار کاربران قرار می دادند که حتی محصولی برای فروش نداشتند. منبع این اطلاعات جامع و مفید سایت های خارجی بودند که دیجی کالا با ترجمه خوب و روان آن را در اختیار دوستداران و علاقمندان به تکنولوژی های روز دنیا قرار می داد.

با گذر زمان مدیران دیجی کالا با استقبال بی نظیری علاقمندان به تکنولوژی به این وب سایت شدند و تصمیم به اضافه کردن محصولات، در سایت خود گرفتند.

البته این یک نوع روش بازاریابی نیز بود، به این معنا که ابتدا با گذاشتن اطلاعات مفید در اختیار کاربران بازدید کننده جذب می کنند و پس از افزایش بازدیدکننده اقدام به فروش محصولات می کنند. فروشگاه دیجی کالا هم در ابتدا که تصمیم به فروش محصولات گرفت، بسیاری از محصولاتش ناموجود بود.

انبار بزرگ دیجی کالا

  

1. تبلیغات دیجی کالا و تثبیت موفقیت آن

اگر نگاهی به تبلیغات فروشگاه اینترنتی دیجی کالا نیز داشته باشیم  با اینکه از شروع تبلیغات این سایت چند سال بیشتر نمی‌گذرد اما در این مدت کم یک کمپین بسیار گسترده را  تشکیل داده و از طریق رسانه‌ها و سایت های مختلف سعی کرده با کاربران اینترنت و البته آدم‌های سنتی در تماس داشته باشد. در دنیای مدرن امروز دیگر بنرهای تبلیغاتی این دیجی کالا را میتوان در بسیاری از سایت ها دید. علاوه بر آن روی بیلبوردهای شهری، تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و … نیز برای تبلیغات و شناساندن خود به مشتریان آفلاین استفاده کرده است. اما جدای از همه ی این موارد، سایت دیجی کالا یک روش تبلیغاتی ساده و مهم دیگر هم دارد: هزاران جعبه سفارش محصول روزانه ی این شرکت که نام فروشگاه دیجی‌کالا روی آنها دیده می‌شود.

با این کار میخواهند ترتیبی اتخاذ کنند که نه فقط کاربران حرفه‌ای اینترنت، بلکه سایر مردم عادی کوچه و بازار هم به صورت اینترنتی خرید کنند و با این کار بتوانند خدمات خود را به عموم مردم ( نه فقط یک قشر خاص) ارائه کنند. در واقع تلاش این فروشگاه بر این است که روند خرید سنتی به خرید اینترنتی را سرعت ببخشند و فرهنگ سازی کنند.

حال بیایید به تبلیغات این سایت نگاهی دوباره بیندازیم. در سایت سیتی سایت، ما مقالات بسیاری در زمینه ی طراحی فروشگاه اینترنتی دیجی کالا برای شما منتشر کردیم. در طول این مقالات بارها توضیح داده‌ایم که چرا تاکید روی نکاتی همچون راحتی، لذت و سرعت می‌تواند در کاهش ترس مشتری در خرید از سایت تاثیر داشته باشد. دیجی کالا نیز در جدیدترین سیستم تبلیغاتی خود از شعار “خرید باهوش سریع تر است” استفاده کرده تا بتواند بر روی فیلد سرعت (و البته خرید باهوش که یعنی انتخاب هوشمندانه) تاکید کند و به این ترتیب فرهنگ خرید آنلاین از فروشگاه ها را بیش از پیش ترویج دهد. شکی نیست که این تبلیغات تاثیر خود را بر روی عموم مردم ایران داشته است. چرا که در اولین نگاه برای شما سوال پیش می‌آید که منظور از این شعار تبلیغاتی چه هست و در نتیجه، نام فروشگاه ساز در ذهن شما می‌ماند. به نظر بنده تاکید بر روی راحتی و لذت نیز قطعا می‌توانست در بهتر شدن  بازدهی این تبلیغات موثر باشد. ما بررسی هایی که بر نحوه تبلیغ فروشگاه های اینترنتی بزرگ داشته ایم، محتوای نحوه تبلیغ فروشگاه اینترنتی و جذب مشتری را برای شما آماده کرده ایم.

 

بیشتر بخوانید: تحلیل فروشگاه اینترنتی دیجی کالا

 

2. پشتیبانی حرفه ای

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که دیجی کالا را به شهرت رساند پشتیبانی حرفه ای این تیم بود. اگر شما نیز تجربه خرید از این فروشگاه را داشته باشید، متوجه کیفیت خدمات و پشتیبانی حرفه ای آنها خواهید شد. طبقه همکف شرکت دیجی کالا صرفا برای رسیدگی به امور مشتریان در نظر گرفته شده است. این پشتیبانی شامل رسیدگی به محصولات مرجوعی، کالاهای تعویضی و … می باشد. از دیگر نکات قابل توجه این فروشگاه می توان به ارسال های رایگان، ارائه تخفیفات مختلف نیز اشاره کرد.

تبدیل شدن دیجی کالا به یک برند

 

3. کاربری آسان و توجه به مشتریان وفادار

اگر از ابتدای کار دیجی کالا تا کنون نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که این فروشگاه همواره سادگی و جذابیت طراحی خود را حفظ کرده است. همچنین تمام فرایند های خرید و ثبت سفارش را در آسان ترین حالت ممکن طراحی کرده است. همین تجربه کاربری آسان سبب محبوبیت این فروشگاه شده است. حتی این فروشگاه برای سهولت هرچه بیشتر کاربران خود به طراحی اپلیکیشن نیز اقدام کرده است. همین اقدام سبب رشد بیشتر این مجموعه شده است. در کنار این موارد توجه ویژه دیجی کالا به مشتریان قدیمی نیز قابل توجه است.

دیجی بن یکی از خدماتی است که این فروشگاه برای مشتریان خود در نظر گرفته است. پیشنهادهای شگفت انگیز نیز که دائما در حال به روز شدن هستند، خود بهانه ای است برای مراجعه مجدد کاربران به این سایت. در واقع دیجی کالا با این استراتژی ها توانسته است کاربران زیادی را به خود وفادار کند.

 

4. تولید محتوای مفید و کاربردی

از دیگر دلایل موفقیت برند دیجی کالا، تولید محتوای مفید و کاربردی است. همانطور که می دانید تولید محتوا در رشد و پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی، اهمیت بسیاری دارد. دیجی کالا در بخشی به نام دیجی کالامگ به تولید محتوا می پردازد. حمدی محمدی مدیر عامل دیجی کالا می گوید: تولید محتوای کاربردی برای مخاطبان، صرفا به منظور کسب اطلاعات یکی از عوامل موفقیت دیجی کالا بود. برای آشنایی با نحوه تولید محتوا، مقاله چگونه تولید محتوا کنیم؟ را از دست ندهید.

 

سخن نهایی

مطمئن هستیم که فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در چند سال آینده، روند رو به رشد خود بیش از پیش حفظ می کند و به تدریج مورد اکثر مردم ایران آن را خواهند شناخت. دلیل آن بسیار واضح است. خرید اینترنتی از فروشگاه ها بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تر از خرید به سبک سنتی است. به همین خاطر میتوان پیش بینی کرد با گذشت زمان قرار است افراد بیشتری با نگرانی خود در این زمینه روبرو شوند و به خرید از فروشگاه های اینترنتی مدرن روی بیاورند. و فروشگاه دیجی کالا با طراحی زیبای و حرفه ای که دارد قطعا یکی از انتخاب‌های اصلی مردم خواهد بود.
شما هم اگر کسب و کار سنتی دارید بهتر است هرچه سریعتر جای خود را در فضای اینترنت رزرو کنید و به فکر طراحی سایت مشابه دیجی کالا باشید و در زمینه کاری خودتان حرفی برای گفتن حداقل در استان خود داشته باشید.

البته وجود این رقیب بزرگ برای شما هم خبر چندان بدی نیست. چرا؟ چون فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا بدین ترتیب مسیر را برایتان هموار کرده است و باعث شده اعتماد مردم به خرید آنلاین و سفارش کلا از اینترنت جلب شود. و این یک فرصت استثنایی برای شماست تا با ترکیبی از استراتژی اصولی، خدمات عالی و تولید محتوای مرتبط، بخشی از بازار آنلاین ایران و حتی جهان را از آن خود کنید و در طولانی‌ مدت در هر زمینه ای که کسب و کار می کنید به عنوان یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای شناخته شوید.

 چگونه دیجی کالا برند شد

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز طراحی فروشگاه دیجی کالا

 

برای جمع بندی مطلب می‌خواهیم یک بار دیگر با چند تا از درس‌هایی که می‌توان از سایت فروشگاه دیجی کالا و امسال آن گرفت را مرور کنیم.

  • تولید محتوای مرتبط اهمیّت بسیاری زیادی در جذب مخاطب و کسب اعتماد به محصولات دارد.
  • خدمات فروش و پس از فروش عالی باعث می‌شود اعتماد مشتری را بدست آورید.
  • همیشه باید در کیفیت خدمات خود ثبات داشته باشید و هیچوقت به چیزی کمتر از بهترین قانع نشوید.
  • بر روی تجربه کاری خودتان با سایت های دیگر و هم سایت خودتان وقت بگذارید تا از راحتی کاربران در زمان کار با سایت مطمئن باشید.
  • استراتژی‌های جدید و خوبی را برای کسب وفاداری مشتریان انتخاب کنید.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید و توانسته باشیم دید بهتری از نحوه مدیریت درست در راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق و با طراحی سایت شبیه دیجی کالا را به شما بدهیم.

 

تماس با سیتی سایت


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 10:25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *