طراحی سایت

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

اصول و قواعد ساخت فروشگاه اینترنتی

 

به طور کلی برای ورود به هر کسب و کاری، باید قوانین و اصول آن را بدانید و بر اساس آن برنامه ریزی کنید. کسب و کارهای اینترنتی نیز یک سری اصول و قواعد خاص خود را دارند که دانستن و رعایت کردن آنها باعث پیشرفت و موفقیت شان خواهد شد. چگونه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟ برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی چه باید کرد؟ در این مطلب سعی کرده ایم شما را با مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا کنیم و در ادامه تمامی موارد لازم برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی را برای شما مطرح کنیم.

چرا راه اندازی سایت فروشگاهی

شاید اولین سوالی که در ذهن شما ایجاد شود، این باشد که چرا راه اندازی سایت فروشگاهی؟ همانطور که می دانید تکنولوژی بر تمام جنبه های زندگی ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم اثر خواهد گذاشت. با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی مردم، رفته رفته کسب و کارها و شیوه فروش محصولات نیز دستخوش تغییرات شد. در حال حاضر اغلب مردم ترجیح می دهند محصولات مورد نیاز خود را حتی مایجتاج روزانه منزلشان را نیز به صورت اینترنتی خریداری کنند.

آنها با این کار بدون اینکه نیاز باشد ساعت های زیادی را در مسیر رفت و آمد باشند، در منزل یا محیط کار مانده و هر آنچه نیاز دارند را درب منزل تحویل می گیرند. اما اینها تنها دلایل راه اندازی سایت فروشگاهی برای مشتریان است.

راه اندازی سایت فروشگاهی چه مزایایی برای صاحب فروشگاه دارد؟

اگر در حال حاضر صاحب یک فروشگاه در سطح شهر باشید، حتما به این نکته توجه کرده اید که باید فروشگاه خود را سر ساعت مشخص و در بعضی از روزهای هفته تعطیل کنید. از طرفی شما تنها می توانید افرادی را جذب کنید که از اطراف مغازه شما عبور کرده و آن را می بینند.

بنابراین محدودیت های زمانی و مکانی زیادی سبب می شود تا شما نتوانید فروش زیادی را تجربه کنید. این در حالی است که با راه اندازی فروشگاه اینترنتی، تمامی این موانع از سر راه شما برداشته خواهد شد. در نتیجه شما می توانید بدون نگرانی و داشتن محدودیت، فروش بیشتری را تجربه کنید. در ادامه به بررسی مراحل راه اندازی سایت فروشگاهی می پردازیم.

 

اصول طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

هر کاری اصول و قواعد خاص خود را دارد، راه اندازی سایت فروشگاهی و فروشگاه ساز نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما از این فاکتورها غافل شوید کار شما به موفقیت نخواهد رسید. پس با ما همراه باشید تا اصول و قواعد طراحی سایت فروشگاه آنلاین را برای شما بازگو نماییم.

 

کسب دانش فنی

 کسب دانش فنی 

برای راه اندازی سایت فروشگاهی اصلا عجله نکنید!!! ابتدا دانش فنی متناسب با کسب و کاری که می‌خواهید راه اندازی کنید را بدست آورید یا از متخصصین این حوزه برای این کار یاری بگیرید؛ سپس برای راه اندازی کسب و کار خود اقدام نمایید. 

برنامه ریزی

برنامه ریزی

قبل از شروع هر کاری برنامه ریزی کنید. با برنامه ریزی قبل از شروع هر کاری، متوجه خواهید شد که آیا این کار به موفقیت منجر خواهد شد یا خیر.از طرفی به امکانات مورد نیاز برای کارتان و همچنین اقداماتی که در ادامه باید انجام دهید، پی خواهید برد.

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری 

برای موفقیت در این راه باید میزان سرمایه ای که برای این کار لازم است را مشخص کنید. برای مثال برآورد دقیقی از هزینه های لازم برای خرید فروشگاه اینترنتی، تهیه محصولات فروشگاه اینترنتی، هزینه تبلیغات و جذب نیروی کار و … داشته باشید.

مشاوره تلفنی سیتی سایت

اگر نیاز به مشاوره دارید، تیم سیتی سایت به شما کمک میکند تا بهترین تصمیم را برای پیشرفت کسب و کارتان بگیرید.

لطفا شماره تماس خود را وارد کنید

  

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

1. انتخاب نام دامنه مناسب

اولین گام برای طراحی سایت فروشگاه آنلاین، انتخاب نامی زیبا که معرف موضوع کسب و کار شما باشد، است. فراموش نکنید که نام فروشگاه یا برند شما الزاما نباید یک نام خاص و عجیب باشد؛ بلکه بهتر است ارتباط مستقیم با فعالیت سایت‌تان داشته باشد. این موضوع به لحاظ سئو سایت فروشگاهی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین تحقیقات نشان داده افراد بیشتر به سایت‌هایی مراجعه می‌نمایند که اسمی مشابه با کالا یا خدمات مورد نظر آنان داشته باشند. به عنوان مثال اگر فردی به دنبال سایتی برای ارائه خدمات طراحی سایت باشد، در میان دو گزینه سیتی سایت و پویا نما گزینه اول را انتخاب می‌نماید؛ آن هم تنها به دلیل داشتن کلمه وب در نام دامنه آن سایت.

شما با مطالعه محتوا ” راهنمای انتخاب اسم برای سایت ” می توانید بهترین اسم را برای سایت خود انتخاب کنید.

 

2. خرید هاست یا خدمات میزبانی وب

دومین مرحله از طراحی سایت فروشگاه آنلاین، خرید هاست با کیفیت است. فروشگاه اینترنتی شما به بستری نیاز دارد که با کمک آن بتواند همیشه در دسترس کاربران سایت باشد، از این رو باید از هاست یا میزبانی وب استفاده کنید. به شما پیشنهاد میکنیم که ابتدای کار از هاست اشتراکی استفاده کنید. این نوع هاست نه تنها در ابتدای کار تمامی نیازهای شما را برطرف خواهد کرد، بلکه هزینه کمتری نیز خواهد داشت. این نکته را در نظر داشته باشید که یک هاست خوب می تواند، تاثیر زیادی در سرعت و جذب کاربر به سایت شما داشته باشد. بنابراین بهتر است برای انتخاب بهترین شرکت برای خرید هاست، محتوا ” معرفی شرکت برتر هاستینگ ” را مطالعه کنید.

تصویر زیر قیمت هاست لینوکس سی پنل از شرکت میهن وب هاست است.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

 

3. انتخاب روش طراحی فروشگاه اینترنتی 

سومین گام در مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی، انتخاب بهترین روش برای طراحی فروشگاه اینترنتی است.

به طورکلی به دو روش می توان برای راه اندازی سایت فروشگاهی اقدام کرد: 1. طراحی فروشگاه اینترنتی به صورت اختصاصی 2. طراحی فروشگاه آنلاین با کمک سیستم های آماده مثل وردپرس

نمی توان به طور قطعی گفت که کدام یک از این دو روش مناسب است؛ چرا که هر فردی با توجه به میزان سرمایه، زمان و ابعاد کسب و کار خود یکی از این دو روش را انتخاب می کند.

اگر زمان شما محدود است و نمیخواهید هزینه زیادی کنید، بهتر است که روش دوم را انتخاب کنید. البته این نکته را باید بدانید که طراحی فروشگاه اینترنتی با سیستم های آماده با سایت فروشگاهی آماده تفاوت زیادی دارد. در این روش درواقع شما هر آنچه از یک فروشگاه اینترنتی انتظار دارید را با طراح در میان میگذارید.

سپس شرکت یا فرد مورد نظر تمامی امکانات را با کمک سیستم های مدیریت محتوا آماده برای شما طراحی می کند. به عبارتی این امکان برای شما فراهم است که به دلخواهتان امکاناتی را اضافه یا کم کنید. اما در نهایت علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، یک فروشگاه با مدیریت فارسی و آسان خواهید داشت.

 

4. اخذ درگاه بانکی اینترنتی

یکی دیگر از اصول راه اندازی سایت فروش اینترنتی، اخذ درگاه پرداخت اینترنتی برای سایت است. شما می توانید به دو طریق فروشگاهتان را به درگاه متصل کنید. اگر مجوز ای نماد را دریافت کرده باشید، این امکان برایتان فراهم است که از درگاه های مستقیم استفاده کنید. در غیر اینصورت می توانید از درگاه های واسط مانند زرین پال استفاده کنید. اما به هر حال اتصال فروشگاه به درگاه های پرداخت امن، سبب جلب اعتماد مشتری خواهد شد. 

درگاه پرداخت اینترنتی

 

5. طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا

نکته بعدی در راه اندازی وب سایت فروشگاهی، ریسپانسیو یا واکنشگرایی سایت می باشد. از آنجا که خرید و فروش محصولات به صورت اینترنتی، بیشتر از طریق تلفن همراه صورت می‌گیرد تا سیستم‌های رایانه‌ای، بهتر است نسخه نمایش سایت شما برای تلفن همراه نیز بسیار کامل و مجهز باشد.

 اصول طراحی فروشگاه اینترنتی

6. بارگذاری محصولات در سایت

از دیگر مراحل راه اندازی سایت فروشگاهی، بارگذاری محصولات در سایت یا دیتا اینتری می باشد. در این مرحله از راه اندازی فروشگاه آنلاین باید تمامی محصولاتتان را به همراه توضیحات آنها در سایت بارگذاری کنید. این نکته را فراموش نکنید که یکی از مزیت های فروش آنلاین نسبت به فروش سنتی، فروش محصولی است که در حال حاضر آن را موجود ندارید. یعنی کافیست تصویر آن را در سایت قرار دهید و پس از ثبت سفارش آن محصول، برای تهیه آن اقدام کنید. درصورتی که زمان کافی برای بارگذاری محصولات تان ندارید، می توانید از متخصصین دیتا اینتری کمک بگیرید. مقاله “هزینه دیتا اینتری” در این باره را از دست ندهید.

  

8. بهبود سئو و سرعت بارگذاری سایت

یکی دیگر از اصول طراحی فروشگاه اینترنتی رعایت اصول سئو و بهینه سازی سایت است. زمانی که شما اصول سئو را روی سایت خود پیاده سازی می کنید، این کار به مرور زمان و در صورتیکه این اصول بصورت پیوسته انجام شود، می تواند به جذب مشتری کمک کند.

سرعت بارگذاری و لود سایت نیز مهم است. مثلا فرض کنید برای خرید یک کالا که طرفداران زیادی دارد به سایتی مراجعه می کنید، اما به دلیل سرعت لود پایین آن سایت، شما موفق به خرید خود نمی شوید. آیا باز برای خرید به این سایت اقدام می کنید؟ قطعا پاسخ شما منفی است. پس می توان نتیجه گرفت که سرعت یک سایت، چه تاثیری بر جذب مشتری دارد. شما می توانید با کمک راهکارهایی که در محتوا “افزایش سرعت سایت وردپرسی” گفته شده است، سرعت سایتان را افزایش دهید.

 

9. فراهم کردن امکان جستجوی پیشرفته و فیلتر محصولات

اگر برای خرید به سایت دیجی کالا مراجعه کرده باشید، حتما امکان فیلتر محصولات و جستجوی بسیار پیشرفته این فروشگاه را دیده اید. زمانی که کاربر بتواند به راحتی محصول خود را در سایت جستجو کند و یا بر اساس رنگ، قیمت و … فیلتر برای محصول اعمال کند، دفعات بعدی نیز برای خرید به شما مراجعه خواهد کرد. بنابراین هنگام تاسیس فروشگاه اینترنتی، امکان جستجوی پیشرفته و فیلتر محصولات را در نظر داشته باشید.

جستجوی پیشرفته محصولات

10. تصاویر حرفه ای و اطلاعات کامل محصول

تصاویر محصولات برای جذب مشتری اهمیت زیادی دارد؛ با وجود تصاویر زیبا و با کیفیت می توانید مشتری را برای خرید ترغیب کنید. اما برای داشتن تصاویر با کیفیت حتما نیاز به دوربین نخواهید داشت، کافیست محتوا “عکس برای فروشگاه اینترنتی” را مطالعه کنید تا با کمک یک سری تکنیک ساده، بهترین عکس را تهیه کنید.

 

11. تعریف روش های مختلف ارسال محصول

تعریف روش های مختلف ارسال سفارش برای ایجاد فروشگاه اینترنتی، این امکان را به شما می دهد تا تمامی مشتری ها با نیاز ها و سلیقه های مختلف را جذب کنید. روش های مختلفی برای ارسال کالا وجود دارد؛ مثل ارسال با پست، پیک موتوری، ارسال با شرکت های واسط پستی و …

شما میتوانید با توجه به شرایط و امکانات خود چند مورد از آنها را تعریف کنید؛ به عنوان مثال می توانید امکان ارسال محصول با پیک را برای مشتریان شهر خود فراهم کنید. در مطلب ” انواع روش های ارسال کالا ” می توانید روش های مختلف ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی را مطالعه کرده و با شرکت های واسط پستی نیز آشنا شوید.

 

12. فعال کردن گواهینامه ssl

مسئله بسیار مهم دیگر در نحوه راه اندازی سایت فروش، فعال کردن گواهی ssl می باشد. فعال کردن گواهی ssl سبب می شود تا آدرس سایت شما از http به https تغییر می کند. این گواهینامه که به قفل سبز نیز معروف است، تمامی اطلاعات ارسال یا دریافت شده در سایت را محافظت می کند. در واقع با فعال کردن این گواهینامه، میتوانید اعتماد کاربران را جلب کنید.

در مطلب ” تاثیر SSL در سئو ” می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

 فعال سازی گواهی ssl

13. تولید محتوا و فعالیت در شبکه های اجتماعی

 یکی دیگر از مراحل طراحی سایت فروشگاه اینترنتی، تولید محتوا و فعالیت در شبکه های اجتماعی است. تولید محتوا این امکان را می دهد تا درباره محصول و یا خدماتتان بیشتر صحبت کرده و به عبارتی بازاریابی محتوایی داشته باشید. شما می توانید محتواها را به سبک های مختلفی از جمله آموزشی، معرفی محصول یا خدمات و… بنویسید. سپس به محصولات مرتبط با محتوا لینک بدهید. درمطلب ” تولید محتوای سایت فروشگاهی ” به شما یاد داده ایم که چطور تولید محتوا اصولی داشته باشید.

پس از تولید محتوا باید برای دیده شدن بیشتر آن اقدام کنید؛ برای این کار باید در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت کنید. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و … بهترین پلتفرم ها برای تبلیغات و جذب مشتری هستند.

 

14. تبلیغ برای فروشگاه اینترنتی

گام آخر برای ایجاد فروشگاه اینترنتی، تبلیغات گسترده و اصولی است. دیگر دوران تبلیغات بیلبوردی و کاغذی تمام شده است؛ بهترین شیوه تبلیغات در فضای مجازی است. شما می توانید در پلتفرم های مختلف شبکه اجتماعی و یا از طریق رپورتاژ آگهی، به تبلیغ فروشگاه اینترنتی خود بپردازید. در مطلب ” نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی ” در این باره بیشتر صحبت کرده ایم.

 

❔︎ سوالات متداول

برای طراحی فروشگاه اینترنتی به دانش فنی نیاز است؟

فروشگاه ساز سیتی سایت به نحوی طراحی شده است که هر فردی با هر میزان دانشی بتواند به راحتی با آن کار کند. تنها نیاز است شما در زمینه بازاریابی و جذب مشتری دانش لازم را کسب کنید که با کمی جستجو در اینترنت این کار امکان پذیر است.

 

اصول و مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟

فروشگاه ساز سیتی سایت به نحوی طراحی شده است که هر فردی با هر میزان دانشی بتواند به راحتی با آن کار کند. تنها نیاز است شما در زمینه بازاریابی و جذب مشتری دانش لازم را کسب کنید که با کمی جستجو در اینترنت این کار امکان پذیر است.

 

چگونه فروشگاه ساز ارزان و حرفه ای را پیدا کنم؟

پیشنهاد ما به شما این است که با استفاده از ووردپرس، وب سایت حرفه‌ای خود را بسازید و بخش فروشگاه را نیز از طریق افزونه ووکامرس، راه اندازی کنید. فروشگاه ساز سیتی سایت با امکانات کامل و قیمتی مناسب می تواند به نیاز های شما پاسخ دهد.

 

سخن آخر

در این مطلب شما را با نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی، آشنا کردیم. تیم سیتی سایت با طراحی سایت فروشگاه اینترنتی به کمک فروشگاه ساز شما را در مسیر موفقیت در کسب و کار اینترنتی یاری می‌رساند. شما می توانید ابتدا از خدمات مشاوره ای رایگان ما استفاده کنید و سپس برای خرید فروشگاه اینترنتی مطابق با نیازتان، اقدام کنید.

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 10:39

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *