تبلیغات فروشگاه اینترنتی یکی از روش های جذب مشتری و فروش بیشتر است. اما تبلیغات سایت فروشگاهی چگونه است؟ چه اقداماتی برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی باید انجام داد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم و به شما بگوییم که بهترین تبلیغات برای فروشگاه اینترنتی کدام اند؟
راهکارهای تبلیغات فروشگاه اینترنتی
چگونه سایت خود را تبلیغ کنیم؟ برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی باید از یک سری نکات و اصول پیروی کنید. امروزه تکنیکهای جدیدی برای تبلیغات وجود دارد که به کارگیری آنها به شما کمک خواهد کرد. شما در عصر دیجیتال میخواهید یک کسب و کار امروزی را اداره کنید، پس باید از روشهای نوین برای بازاریابی و اداره کسب و کارتان مطلع باشید. در ادامه چند راهکار تبلیغات فروشگاه اینترنتی آورده شده است.
پیشنهاد میکنم پادکست صوتی زیر را در مورد نحوه تبلیغ فروشگاه اینترنتی و جذب مشتری، بشنوید:
1- حضور و فعالیت در شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
یکی از روش های تبلیغ سایت فروشگاهی، فعالیت در شبکه های اجتماعی است. این روزها مردم بیشتر وقت خود را در شبکههای اجتماعی میگذرانند. بنابراین حتی اگر یک وب سایت خوب هم داشته باشید، باز هم حضور در شبکههای اجتماعی است که مشتریان بیشتری را به سمت وب سایت شما جذب خواهد کرد و زودتر به نتیجه خواهید رسید.
میتوانید در شبکههای پرطرفداری مانند اینستاگرام یک اکانت ایجاد کرده و محتوای جذاب، به روز و مفید در آن تولید کنید. یا در واتساپ یک فروشگاه راه اندازی کنید و کاتالوگ محصولات خود را در آن قرار دهید. پیشنهاد می کنم مطلب آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی واتساپ را مطالعه کنید تا بتوانید در این پلتفرم هم فروشگاه خود را تبلیغ کنید. حضور در شبکه های اجتماعی آنقدر اهمیت دارد که ما محتوای تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو وب سایت را برای شما آماده کرده ایم.
2- استفاده از پیشنهادات ویژه
جذابترین کلمات برای مشتریان کلمات رایگان یا تخفیف هستن. دادن هدایای خاص رایگان یا امتیاز قائل شدن برای یک سری مشتریها، مانند آنها که خرید اولشان است یا از یک مقدار خاص بیشتر خرید کردهاند، میتواند باعث شود از شما خاطره مثبتی در ذهن مشتری باقی بماند و آنها را برای خرید دوباره یا معرفی شما به دیگران تشویق کنند.
گذاشتن دورههای زمانی تخفیف و استفاده از پیشنهادات ویژه، روش هایی برای تبلیغات سایت فروشگاهی است.
3- معرفی فروشگاه اینترنتی به وب سایت های ترب و ایمالز
یکی دیگر از روش های بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی، معرفی فروشگاه آنلاین تان به وب سایت ترب و ایمالز می باشد. ترب و ایمالز موتورهای جستجوی محصول هستند که می توانید با ثبت نام در آنها و نمایش محصولاتتان، در کمتر از یک هفته مشتری جذب کنید. فعالیت در این دو سایت می تواند تاثیر زیادی در فروش، جذب مشتری داشته باشد. برای نحوه ثبت نام در این دو سایت و همچنین اطلاعات کاملتر از نحوه عملکرد ترب و ایمالز، محتوای ” چگونه در ترب فروشنده شویم؟ ” را مطالعه کنید.
4- ساختن وبلاگ و بازاریابی محتوایی
داشتن وبلاگ کار شما را حرفهایتر نشان میدهد و یکی از روش های تبلیغات سایت فروشگاهی در اینترنت است. شما میتوانید در سایت خود اطلاعات تخصصی در مورد کالا و خدمات خود ارائه دهید. فروشگاههای اینترنتی موفق مثل دیجی کالا در سایت خود، بخشی را به عنوان بلاگ تعیین کرده و در آن به کاربران اطلاعات به روز و مفیدی در مورد کالاهای فروشگاه و حتی کالاهایی که در فروشگاه عرضه نشدهاند، میدهند.
این کار میتواند شما را حرفهایتر و در نتیجه قابل اعتمادتر نشان دهد. با مطالعه محتوای تاثیر وبلاگ بر سئو سایت فروشگاهی می توانید به اهمیت ساختن وبلاگ پی ببرید.
5- تولید محتوا سئو شده و بازاریابی محتوا (Content Marketing)
شما یک وبلاگ دارید، اما آنچه مهمتر است محتوایی است که در آن قرار میدهید. شما با یک محتوای خوب، یعنی محتوا بر اساس اصول سئو میتوانید کاربر را به خرید از فروشگاه یا گذاشتن کامنت و نظر تشویق کنید و یک محتوای بد میتواند باعث شود کاربر سریعتر وب سایت شما را ترک کند.
پس سعی کنید مثلا برای قسمت معرفی کالا محتوای خوبی تولید کرده و بخشی را نیز به دریافت نظرات مشتریان اختصاص دهید. اکثر کاربران با خواندن نظر سایر خریداران برای خرید کردن ترغیب میشوند. تولید محتوا برای سایت یکی از بهترین راهها برای جذب مشتری است.
6 – نوشتن آدرس سایت در فاکتورها و قرارداد ها
یکی دیگر از روش های تبلیغ آنلاین شاپ، نوشتن آدرس سایت در فاکتورها و قرارداد هایتان است. شما باید آدرس سایت خود را روی همه فاکتورها، قراردادها، اسناد، تراکتها و… بنویسید و از این فرصت نیز برای تکرار نام خود و تبلیغ فروشگاه اینترنتی استفاده کنید؛ این کار به بازاریابی شما کمک خواهد کرد.
7- تبلیغات بصورت رپورتاژ آگهی
در رپورتاژ آگهی، شما متنی را که درآن محصول یا وب سایت خود را تبلیغ کرده اید در اختیار سایت های معتبر قرار می دهید. این کار سبب می شود، علاوه بر تبلیغ وب سایت شما، از سایت های معتبر بک لینک گرفته و در نتیجه رتبه سایت شما افزایش میابد.
همانطور که گفتیم رپورتاژ آگهی در تبلیغ فروشگاه اینترنتی اهمیت زیادی دارد. اما گرفتن رپورتاژ از هر سایتی سودمند نیست، به همین دلیل محتوای بهترین سایت برای رپورتاژ آگهی را حتما مطالعه کنید.
8- بازاریابی پیامکی
این روش یکی از روش های کم هزینه برای تبلیغ سایت فروشگاهی است. شما می توانید تبلیغات خود را در قالب طرح های فروش ویژه، تخفیفات و … بصورت پیامکی برای مردم ارسال کنید. با این کار توانسته اید وب سایت و فروشگاه خود را با هزینه کم معرفی کنید.
بیشتر بخوانید: عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی
9- کمک گرفتن از بلاگرهای شبکه های اجتماعی (Influencer Marketing)
یکی دیگر از راه های تبلیغ فروشگاه اینترنتی کمک گرفتن از افراد مشهوری است در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. شما می توانید با ارسال تعدادی از محصولات خود برای این افراد، از آنها بخواهید که سایت و فروشگاه شما را به دنبال کننده های خود معرفی کنند.
باید در نظر داشته باشید که برای تبلیغ محصولات، به افرادی مراجعه کنید که به حوزه کاری شما مرتبط هستند. برای مثال اگر فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی دارید، نباید از بلاگری که در زمینه آشپزی فعالیت دارد کمک بگیرید.
همچنین برای جذب بیشتر مشتریان از این طریق می توانید تخفیفات ویژه ای را برای افرادی که به واسطه همین بلاگرها به شما مراجعه می کنند، در نظر بگیرید.
10- ایمیل مارکتینگ و خبرنامه ویژه (Email Marketing)
یکی دیگر از راه های مفید برای تبلیغ سایت فروشگاهی و کسب و کارتان، استفاده از ایمیل مارکتینگ است. طبق تحقیقات انجام شده حدود 55 درصد از افراد تمایل به همکاری با کسب و کارهایی را دارند که از طریق ایمیل به آنها معرفی میشوند.
برای این کار می توانید از بانک ایمیل هایی که معتبر و مرتبط با کار شما بوده استفاده کنید و بصورت گروهی تبلیغات خود را برای آنها ارسال کنید. اما بانک ایمیل را از کجا تهیه کنید و کدام بانک ایمیل برای کار شما مفید است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بانک ایمیل میتوانید به صفحه بانک ایمیل مراجعه کنید.
در تحقیقی که Bluewire Media از بین شش هزارو سیصد گیرنده ایمیل داشته، متوجه شد که ایمیلهایی که یک ابزار خاص یا Template را به مشتری به صورت رایگان یا حداقل برای مدت رایگان هدیه میدهند، نرخ کلیک به آن سایت را بالا میبرد، در نتیجه با ارسال ایمیلی با این نوع محتوا می توانید کاربران را به خود جذب کنید.
یکی از نکات مهمی که در ارسال ایمیل باید به آن توجه کنید، این است که برخی کاربران با موبایل ایمیل خود را چک می کنند؛ در نتیجه باید به نحوی متن و فونت پیام را تنظیم کنید که برای این دسته از کاربران نیز قابل خواندن باشد. برای جذب هرچه بیشتر کاربران می توانید ایمیل هایی که آنها را به شرکت در قرعه کشی و مسابقات دعوت می کند ارسال کنید. با این کار کاربران با اشتیاق بیشتری برای مطالعه پیام شما وقت می گذارند.
11- تبلیغات اسپانسری در آپارات و یوتیوب
حتما شما هم تبلیغاتی را که قبل از پخش ویدیو در آپارات و یوتیوب نمایش داده می شود را دیده اید؛ این تبلیغات اسپانسری هستند. شما نیز می توانید از این نوع تبلیغات برای کسب و کار خود استفاده کنید. حتی می توانید در شبکه های اجتماعی نیز اسپانسر شوید و از این طریق فروشگاه و محصولات خود را به دیگران معرفی کنید.
12- استفاده از روشهای تبلیغ سنتی و محیطی
به قدرت دنیای مجازی برای تبلیغات اشاره کردیم اما هنوز هم تبلیغات محیطی میتواند حتی به فروشگاههای اینترنتی کمک کند. معرفی خود در بیلبوردهای شهری و برون شهری، استفاده از تراکت، پیامک یا تبلیغات تلویزیونی همه میتواند موجب شود بیشتر شناخته شوید. بعد از اینکه مردم تا حد زیادی با فروشگاه شما آشنا شدند از ضرورت تبلیغات محیطی کاسته خواهد شد و میتوانید آنها را محدود کنید.
13. استفاده از تبلیغات کلیکی (Pay Per Click-PPC)
برخی از سایت ها که بازدید بالایی دارند، به ازای دریافت هزینه از سایر وب سایت ها، آنها را تبلیغ می کنند. برای این کار به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ شما می شود، هزینه ای به سایت ارائه دهنده تبلیغ، داده می شود. این شیوه تبلیغ در وب سایت های خارجی و ایرانی مرسوم است.
هزینه تبلیغات کلیکی در وب سایت های ایرانی به ازای هر کلیک، حدود 2000 تومان است که این هزینه می تواند بر اساس معیارهای متفاوتی تغییر کند. شاید بگویید این نوع تبلیغ هزینه زیادی را برای شما خواهد داشت، اما در واقع شما تنها به ازای کاربران هدفی که لینک تبلیغ شما را کلیک می کنند، هزینه ای را می پردازید.
شما می توانید با کمک گزارشی که گوگل آنالیتیکس در اختیارتان قرار می دهد، میزان ورود کاربران توسط آن لینک تبلیغاتی را بررسی کنید. با کمک این گزارش می توانید به تاثیر تبلیغات کلیکی پی ببرید و برای این کار برنامه ریزی کنید.
14. بهینه سازی موتورهای جستجو (جستجو Engine Optimization)
با بهبود عملکرد وب سایت براساس استانداردهای موتورهای جستجو، می توانید بازدید کننده های بیشتری را جذب کنید.
15. تبلیغات گوگل (Google Ads) داشته باشید
شما می توانید با اعلام یک یا چند کلید واژه به گوگل با همان کلمات کلیدی از طریق تبلیغات گوگل بالا باشید.
16. نمایش محصولات پر فروش
اگر نگاهی به منو رستوران ها یا کافی شاپ ها کرده باشید، غذاهایی را به عنوان غذای پرطرفدار، غذای روز، غذای مخصوص رستوران و … خواهید دید. در واقع آنها با قراردادن این غذاها در منو، به مشتری کمک می کنند تا بهتر انتخاب کرده و به گونه ای خودشان آنها را به چیزی هدایت می کنند که بیشترین سود را برای آنها دارد.
اصولا مشتری ها از راهنمایی شدن توسط فروشنده خوشحال شده و احساس اعتماد بیشتری به فروشنده خواهند کرد. از طرفی مردم دوست دارند که دنباله رو جمع باشند. زمانی که شما محصولات پر فروش را در همان صفحه اول به کاربر نشان می دهید، در واقع او را برای خرید ترغیب کرده اید.
17. پیشنهاد جایزه و مسابقه
به طور کلی کاربران سطح وب علاقه زیادی به دریافت جایزه یا محصولات رایگان از فروشگاه های اینترنتی دارند؛ شما می توانید برای جذب بیشتر مخاطبان و جلب اعتماد آنها، از پیشنهاد جایزه یا مسابقه استفاده کنید.
برای برگزاری مسابقه نیازی به سرمایه زیادی ندارید، می توانید از همان محصولات خودتان به عنوان جایزه استفاده کنید. به عنوان مثال اگر فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی دارید، از مخاطبان سایت یا شبکه اجتماعی خود بخواهید تا محصول شما را در پیج شخصی خود معرفی کنند. سپس شما به ازای این کار، جایزه ای را برای آنها در نظر بگیرید. علاوه بر جایزه می توانید ارسال رایگان محصولات نیز در نظر بگیرید.
18. ارسال ایمیل برای افرادی که سایت را ترک کرده اند
پلتفرم های بازاریابی این امکان را به شما می دهند تا در صورتی که کاربری سبد خرید خود را نصفه و نیمه رها کند، برای شما ایمیلی را ارسال کند. شما می توانید با دریافت این ایمیل، برای آن مشتری یک ایمیل یا پیامک با محتوای لیست تخفیفات اخیر، محصولات پر فروش و … ارسال کنید. به این ترتیب به او نشان خواهید داد که دلیل عدم تکمیل خرید او برای شما اهمیت داشته و به دنبال برطرف کردن مشکل او هستید. برای ارسال ایمیل یا پیامک به موارد زیر دقت کنید:
- با فاصله نسبتا کمی از زمان ترک کردن سبد خرید، ایمیل را ارسال کنید
- در بازه های زمانی مختلف ایمیل یا پیامک را برای مشتری ارسال کنید
- اطلاعات شخصی مشتری را در متن پیام استفاده کنید ( به عنوان مثال با جملاتی مانند ” امین عزیز! ” پیام را آغاز کنید)
- محصولات مرتبط با سفارش رها شده مشتری را در پیام معرفی کنید
19. تضمین بازگشت وجه بدهید
شاید بتوان گفت یکی از دلایل اصلی خرید نکردن مشتریان از فروشگاه های اینترنتی، عدم ریسک پذیری آنها است؛ بسیاری از مشتریان می ترسند که محصول خریداری شده کیفیت کافی را نداشته یا مناسب آنها نباشد. به همین منظور ترجیح می دهند به صورت حضوری آن را تهیه کنند تا حداقل این دغدغه ها را نداشته باشند. وظیفه شما به عنوان صاحب فروشگاه اینترنتی، این است که به هر طریقی خیال مشتری را راحت کنید تا بتواند با اطمینان کامل برای خرید محصول مورد نیازش اقدام کند.
تبلیغات سایت فروشگاهی می تواند مشتری را به سمت فروشگاه هدایت کند اما همیشه هم منجر به فروش نمی شود؛ به همین منظور شما باید در شرایط فروش خود، ضمانتی را برای بازگشت وجه آن هم بدون شرط قرار بدهید. با این کار مشتری می داند که در صورت عدم رضایت از محصول و یا عدم کارایی آن، می تواند بدون هیچ دردسری محصول را برگردانده و هزینه آن را دریافت کند.
با این کار مشتریان یک منبع معتبر پیدا کرده اند که می توانند با خیال راحت از آن خرید کنند؛ همین مسئله منجر می شود تا فروشگاه شما به واسطه خود مشتریان تبلیغ شود.
20. از پاپ آپ استفاده کنید
یکی از روش های تبلیغ فروشگاه اینترنتی، ارائه پیشنهادات لحظه ای به مشتری است. برای این کار کافیست زمانی که کاربر وارد سایت شما می شود، پنجره کوچکی با محتوای تبلیغاتی به او نشان داده شود؛ به این پنجره Pop-Up گفته می شود. البته لازم به ذکر است که استفاده بیش از حد از این روش، می تواند برای کاربر آزاردهنده باشد.
شما می توانید در متن پاپ آپ، لینکی به محصول مورد نظرتان بدهید، ایمیل کاربر را دریافت کنید و …. به این نکته توجه کنید که این پیشنهادات نباید تکراری بوده و در بازه زمانی طولانی به کاربر نشان داده شود. هر چند وقت یکبار محتوای آن را تغییر داده و برای آن زمان مشخص تعیین کنید تا کاربر برای خرید بیشتر ترغیب شود.
21. تبلیغات بنری
یکی از بهترین روش های تبلیغات فروشگاه اینترنتی در فضای مجازی، تبلیغات بنری است. در این نوع از تبلیغات، فروشگاه اینترنتی یک بنر برای تبلیغ کسب و کار و محصولات خود طراحی می کند و آن را در جایگاه بنر سایت های پربازدید که اجاره کرده است، قرار می دهد. بنرهای تبلیغاتی اغلب برای اهداف خاص و دراز مدت طراحی می شود. به همین علت تبلیغات بنری یکی از بهترین روش های تبلیغ برای اهداف برند سازی و طولانی مدت است.
هزینه تبلیغات بنری به دو صورت پرداخت می شود:
- روش پرداخت CPT: در این روش فروشگاه تبلیغ دهنده، پس از گذشت یک زمان خاص، مبلغی که قبلا در قرارداد تعیین شده است را به وب سایت تبلیغ کننده می پردازد. روش پرداخت CPM: پرداخت هزینه در این روش به این صورت است که سایت تبلیغ دهنده به ازای هر 1000 پرداخت وجه برای خرید محصولاتش، مبلغی را به سایت تبلیغ دهنده می پردازد. در حال حاضر هیچ شرکتی در ایران، این روش پرداخت را ندارد.
- روش پرداخت CPM: پرداخت هزینه در این روش به این صورت است که سایت تبلیغ دهنده به ازای هر 1000 پرداخت وجه برای خرید محصولاتش، مبلغی را به سایت تبلیغ دهنده می پردازد. در حال حاضر هیچ شرکتی در ایران، این روش پرداخت را ندارد.
22. تبلیغات ویدیویی
مخاطبان به تبلیغات ویدیویی بیشتر از دیگر تبلیغات واکنش نشان می دهند. بازاریابی ویدیویی یکی از بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات برای جذب مشتری است. می توانید برای محصولات ویژه و پرفروش خود ویدیو های تبلیغاتی یا ویدیو هایی در رابطه با استفاده محصول تولید کنید و آن را در سایت خود یا دیگر سایت های تبلیغاتی قرار دهید.
تولید ویدیو های تبلیغاتی هزینه ی نسبتا بالایی دارد. ایده تبلیغات ویدیویی را برای چند مورد از محصولات خود اجرا کنید و تاثیر آن را بسنجید. اگر بازده بالایی داشتند و باعث فروش خیلی بیشتر محصولات شدند، برای محصولات دیگر و در اشکال مختلف اجرا کنید.
چگونه در فضای مجازی تبلیغ کنیم؟
فضای مجازی این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی کرده و مشتریان هدف را به خود جذب کنید. اما چطور در فضای مجازی تبلیغ کنیم؟
برای این کار ابتدا باید هدفتان را از تبلیغات مشخص کنید؛ آیا می خواهید با تبلیغات به برندسازی مشغول شوید یا می خواهید مشتریان بیشتری را جذب کنید؟ مشخص کردن این موضوع به شما کمک می کند تا بتوانید برای نحوه تبلیغات یک تصمیم گیری درست داشته باشید.
به عنوان مثال اگر بخواهید تنها برندسازی داشته باشید، باید تمرکز اصلی خود را روی برندتان بگذارید؛ در حالی که برای جذب مشتری بیشتر، باید به معرفی محصولات به شیوه درست مشغول شوید.
پس از آن باید مشخص کنید که محتوای تبلیغاتی شما باید به چه مواردی بپردازد؟ برای این کار پیشنهاد می کنیم که از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
راهکارهای جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی
مهمترین هدف مدیران یک فروشگاه اینترنتی جذب مشتری است. هدفی که از دور آسان به نظر میرسد اما نیاز به تلاش مداوم و به کارگیری راهکارهای هوشمندانه دارد. در دنیای اینترنت و فضای مجازی همه چیز با سرعت زیادی پیش میرود و یک غفلت کوتاه میتواند شما را از دایره رقابت خارج کند.
شما نیز باید با تغییرات پیش بروید و با به روز کردن دائم خود و به کارگیری روشهای خلاقانه و هوشمندانه، برای فروشگاه مشتری جذب کرده و آنها را حفظ کنید. در ادامه تعدادی از این استراتژیها که به شما در بازاریابی و جذب مشتری کمک میکند، آمده است.
-
اهمیت دادن به رضایت مشتری
شنیدهاید که «همیشه حق با مشتری است»، پس به این اصل عمل کرده و سعی کنید با ایجاد رضایت در مشتریان اعتماد آنها را جلب کنید. رضایت مشتری باعث حفظ کسب و کار شما در طولانی مدت خواهد شد.
کاربران اگر از سایت شما و خرید از آن راضی باشند، قطعا شما را به دیگران نیز معرفی کرده و بدون هزینه برایتان تبلیغ میکنند. عدم رضایت مشتریان خیلی سریع موجب میشود تا به سمت رقبایتان بروند.
-
داشتن وب سایت جذاب و کارآمد
تجربه کاربر بعد ازدیدن و کار با یک وب سایت فروشگاهی باید مثبت باشد. اگر سایت شما زیبایی و جذابیت نداشته باشد، احتمال اینکه کاربر زود آن را ترک کند زیاد است. از طرف دیگر اگر سایت زیبا باشد اما کاربر نتواند به راحتی از آن استفاده کرده یا خرید خود را انجام دهد، احتمال خیلی کمی دارد که دوباره برای خرید از این سایت استفاده کند.
همچنین باید توجه کنید که زمان ارزشمند است و پایین بودن سرعت سایت نیز بر تجربه کاربری تاثیر منفی خواهد گذاشت.
-
دریافت نماد اعتماد الکترونیک
مزیت خرید مستقیم بر خریدهای اینترنتی این است که مشتریان می توانند از نزدیک کالا را دیده و سپس هزینه آن را پرداخت کنند. پس یکی از مهمترین موارد برای ترغیب مشتری برای خرید از فروشگاههای اینترنتی ایجاد اعتماد است.
یکی از کارهایی که برای این منظور میتوان انجام داد، اقدام برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک داده میشود. نمایش این نماد در سایت به کاربر نشان میدهد که شما قابل اعتماد هستید. برای آموزش دریافت اینماد می توانید محتوای راهنمای تصویری دریافت اینماد را مطالعه کنید.
-
پشتیبانی تمام وقت
پشتیبانی تمام وقت یکی از مواردی است که منجر به رضایت مشتری خواهد شد. شما باید از اینکه کالا به دست مشتری رسیده است یا نه، سالم بوده یا نه و سایر موارد مطلع باشید و راهی وجود داشته باشد که در صورت بروز هر گونه مشکل، مشتری بتواند با شما ارتباط برقرار کند. شما باید به سوالات و ایمیلهای مشتریان سریع پاسخ دهید و مشکلات احتمالی را در کوتاهترین زمان حل کنید.
-
معرفی کالا و خدمات در شبکههای اجتماعی
همان طور که برای تبلیغات سایت میتوان از شبکههای اجتماعی استفاده کرد، میتوانید با معرفی کالاهایی که احتمال میدهید برای کاربران این شبکهها جذاب باشد، آنها را برای خرید از سایت خودتان ترغیب کنید. مثلا میتوانید هر روز در اکانت اینستاگرام خود یک کالا را معرفی کرده و روش خرید از سایت را برای کاربران توضیح دهید.
-
روش های پرداخت را بیشتر کنید
یکی دیگر از روش های جذب مشتری، ارائه چندین روش پرداخت است. شاید بگویید امروزه اکثر افراد از طریق کارت های اعتباری پرداخت های خود را انجام میدهند، اما باید بدانید که هنوز هم عده ای هستند که پرداخت درب منزل را ترجیح میدهند. بنابراین باید سلیقه همه مشتریان را در نظر بگیرید و حتی الامکان روش های پرداخت مختلفی را برای آنها در نظر بگیرید.
-
ارائه خدمات پس از فروش و بازگشت وجه
یکی از بهترین پاسخ ها به سوال چگونه سایت خود را تبلیغ کنیم، پشتیبانی از مشتری و ارائه خدمات پس از فروش است. یکی از دلایلی که سبب می شود مشتریان خرید نکنند، نبود ضمانت خرید است. از آنجایی که در خرید اینترنتی از نزدیک نمیتوانند محصولات را ببینند، باید سعی کنید اطلاعات کاملی را از محصولات در اختیار آنها قرار دهید و همچنین ضمانت بازگشت کالا نیز برای آنها در نظر بگیرید. با این خدمات شما می توانید اعتماد مشتری را جلب کنید و فروش بیشتری را نیز داشته باشید.
-
مشتری را فراموش نکنید
یکی از بزرگترین اشتباهات صاحبان فروشگاه اینترنتی، بی توجهی و فراموش کردن مشتری پس از اتمام خرید است. اگر پس از ثبت سفارش توسط مشتری، او را رها کنید، درواقع شانس خرید دوباره آن مشتری را از دست خواهید داد.
به همین دلیل از همان ابتدا مشتری را همراهی کنید؛ پس از اتمام سفارش، اطلاعات کامل فاکتور را برای او پیامک کنید. سپس از طریق پیامک، مشتری را از وضعیت سفارش خود مطلع سازید. به این سیستم، سیستم رهگیری محصولات توسط مشتری گفته می شود. دیجی کالا یکی از فروشگاه هایی است که از طریق پیامک موقعیت بسته را به مشتری اطلاع می دهد.
❔︎ سوالات متداول
بهترین روش های تبلیغات سایت فروشگاهی چیست؟
بازاریابی دیجیتال روش های مختلفی دارد که باید بر اساس ویژگی های کسب و کار و همچنین مخاطبان هدف، یکی از آنها را انتخاب کرد. اما به طور کلی از بهترین روش های تبلیغ فروشگاه اینترنتی می توان به سئو و بهینه سازی سایت، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و تبلیغات کلیکی اشاره کرد.
آیا برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی به سرمایه خاصی نیازی داریم؟
تمامی روش های تبلیغات اینترنتی نیاز به سرمایه ندارند؛ شما می توانید در ابتدای کار از روش های رایگان و کم هزینه برای تبلیغات استفاده کنید. از روش های کم هزینه با نتیجه دهی بالا می توان به سئو و بهینه سازی سایت، وبلاگ نویسی، بازاریابی ویدیویی، بازاریابی شبکه اجتماعی و … اشاره کرد.
چگونه بهترین استراتژی بازاریابی را طراحی کنیم؟
همانطور که گفتیم روش های زیادی برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی وجود دارد که شما باید با توجه به شرایط کاری و مخاطب هدفتان یکی را انتخاب کنید. اما باید به این نکته توجه کنید که داشتن یک استراتژی قدرتمند در نتیجه بخشی تبلیغات بسیار موثر است. برای اینکه بتوانید بهترین استراتژی بازاریابی را طراحی کنید، باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
- هدف اصلی ما از بازاریابی چیست؟
- مخاطبان شما چه افرادی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟
- مخاطبان شما از چه پلتفرم هایی استفاده می کنند؟
- مخاطبان بیشتر دنبال چه محصولی هستند؟
کلام آخر
در این محتوا به این موضوع پرداختیم که چگونه فروشگاه اینترنتی خود را تبلیغ کنیم. تمام مواردی که ذکر شد برای تبلیغات و جذب مشتری مفید هستند، اما مهمترین نکته داشتن یک وب سایت کارآمد و زیباست. در واقع تجربه کاربری مثبت، میتواند یک کاربر ساده را به یک مشتری دائمی تبدیل کند. کاربر باید بتواند به راحتی محصول مورد نظر خود را یافته و آن را خریداری نماید؛ این تجربه کاربری به خوبی در فروشگاه ساز سیتی سایت دیده می شود.