طراحی سایت

برترین تکنیک های سئو در سال 2023

تکنیک های سئو 2023

 

با به کارگیری روش های سئو سایت می توانید جایگاه سایتتان را در گوگل تثبیت کرده و درآمد بیشتری را کسب کنید. تکنیک های سئو انواع مختلفی دارند که همگی آنها در کنار هم می تواند به بهبود رتبه سایت شما کمک کند. در ادامه آموزش جدید ترین تکنیک های سئو را برای شما آماده کرده ایم.

SEO یا سئو چیست؟

SEO مخفف عبارت  جستجو Engine Optimization یا بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد.

امروزه بسیاری از مردم برای پاسخ به سوالات خود، دسترسی به خدمات، تامین کالاهای مورد نیاز خود و کسب اطلاعات در مورد آنها و بسیاری از فعالیت های دیگر به موتورهای جستجو مراجعه می کنند؛ به همین دلیل موتورهای جستجو همواره باید دنبال راهی باشند تا از میان میلیون ها وب سایت، سایتی را برای کاربر به نمایش بگذارند که دقیقا مطابق با خواسته او بوده و نیاز او را پاسخ بدهد. به مجموعه این الگوریتم ها سئو می گویند. درباره سئو در مطلب سئو وردپرس چیست؟ بیشتر بخوانید.

سئو چیست؟

 

تاریخچه SEO و بهینه سازی سایت؟

همانطور که گفته شد، هر کدام از موتورهای جستجو دنبال الگوریتمی بودند که بتوانند وب سایت ها را به بهترین شکل رتبه بندی کنند. این استراتژی موتورهای جستجو درست از سال 1990 آغاز شد.

برای مثال در سال 1988 اولین الگوریتم گوگل آغاز به کار کرد و در سال های اخیر، این موتور جستجوی قدرتمند از الگوریتم پاندا استفاده می‌کند. این الگوریتم ها پیوسته در حال بروزرسانی بوده و با حدود 200 معیار از جمله کپی نبودن یک وب سایت، پیوند محدود و … وب سایت را رتبه بندی می کنند. در مطلب ” الگوریتم های گوگل چیست؟ ” تمامی الگوریتم های مهم گوگل را معرفی کرده ایم.

اگر فرصت کافی برای مطالعه این مطلب ندارید ویدیو زیر را مشاهده کنید

  

روش های سئو در سال 2023

در زیر شما را با آخرین تکنیک های سئو به ترتیب اولویت در سال 2023 آشنا می کنیم. این مطلب همواره در حال بروزرسانی است و موارد بیشتری به آن افزوده خواهد شد.

 

1. تولید محتوا طولانی و به درد بخور

یکی از اصلی ترین ترفندهای سئو سایت، تولید محتوای کارآمد و مفید برای کاربران است. هر چقدر میانگین ماندن بازدیدکنندگان در سایت شما بیشتر باشد، رتبه شما نیز بالاتر خواهد بود. به اشتراک گذاشتن یک محتوا خوب می تواند در این زمینه موثر باشد. متن را نه برای گوگل بلکه برای کاربران هدف خود بنویسید. خود را به جای کاربران قرار دهید و نیاز اصلی آنها را در محتوای خود پاسخ بدهید.

انگار در حال مشاوره یک موضوع تخصصی به یکی از دوستان و آشنایان خود هستید. پس برای کاربران خود ارزش قائل باشید و صفر تا صد آنچه که لازم است را به زبان قابل درک توضیح بدهید. شما می توانید در محتوای ” سئو سایت فروشگاهی ” تمامی تکنیک های لازم برای سئو و بهینه سازی فروشگاه اینترنتی را یاد بگیرید.

چک لیست تحقیق کلمه کلیدی:

  • با استفاده از google keyword planner کلمات پر جستجو را پیدا کنید
  • با کمک استفاده از سرچ کنسول گوگل کلمات کلیدی جدید را شناسایی کنید
  • توسط Google Trends تعداد جستجو کلمات را با هم مقایسه کنید
  • با keyword Tool کلمات لانگ تیل را پیدا کنید
  • به طور دستی کلمات پیشنهادی گوگل را جستجو کنید و اگر محتوایی در آن زمینه ندارید، بنویسید
  • از بخش searches related to کلمات مرتبط بیشتری را پیدا کنید
  • یک فایل Excel برای کلماتی که استخراج کرده اید، بسازید
  • آموزش “چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم” را بخوانید

 

2. گرفتن بک لینک با کیفیت

یکی از روش های بهبود سئو یک سایت، داشتن بک لینک های باکیفیت و طبیعی است. عده ای سعی می کنند با Backlink گرفتن از هر وب سایتی، رتبه خود را افزایش دهند ولی این شیوه را می توان نوعی سئو کلاه سیاه دانست. دیگر مانند قبل بک لینک های کامنتی و مزرعه لینک نمیتواند گزینه مناسبی باشد. گرفتن بک لینک زمانی اعتبار دارد که از وب سایت های معتبر و مرتبط با سایت شما گرفته شود و این امر زمانی محقق خواهد شد که شما محتوای خوب و ارزشمند را به اشتراک بگذارید. در این مقاله با بهترین روش های لینک بیلدینگ آشنا شوید.

همچنین لینک سازی به شما کمک می کند تا در صورت قرار گرفتن در سندباکس گوگل چیست؟، به سرعت از آن خارج شوید.

 

3. چگالی کلمات کلیدی را کنترل کنید

یکی از ترفندهای سئو سایت، رعایت چگالی کلمات کلیدی است. همانطور که می دانید کلمات کلیدی، کلماتی هستند که توسط کاربران بیشترین جستجو را دارند. حال این کلمات کلیدی باید در تمام محتوای شما به صورت یکنواخت و متعادل استفاده شده باشد، از طرفی نباید در استفاده کردن از آنها زیاده روی کنید؛ چرا که با این کار بار معنایی آن را کاهش داده اید و در الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، این کار به عنوان اسپم شناخته شده و سایت شما سئو نخواهد شد. بنابراین در سئو جدید شما فقط باید کلمات کلیدی اصلی و مترادف را به صورت طبیعی در محتوا استفاده کنید و اولویت شما درک بهتر کاربر باشد.

اما از نظر علم سئو چگالی کلمات کلیدی چقدر باشد؟ با توجه به نظر بسیاری از سئوکاران حرفه ای، بهتر است چگالی کلمات کلیدی یک محتوا بین 1 تا 3 درصد باشد و اگر بیشتر از این استفاده شود، گوگل صفحه مورد نظر را اسپم شناسایی می کند.

 

4. بروزرسانی محتواهای قدیمی سایت

امروزه تولید محتوا یکی از راه های سئو تضمینی سایت است؛ اما محتوایی که تولید می کنید، حتی اگر موفق به کسب رتبه اول نتایج گوگل شود، پس از مدتی در صورتی که بروزرسانی نشود، جایگاه خود را از دست می دهد. بنابراین شما باید در بازه زمانی های مشخص، محتواهای خود را بروز کنید. بروز رسانی محتواهای سایت از اصلی ترین ترفند های سئو سایت می باشد. کافیست محتوای قدیمی خود را بررسی کرده و آن را عمق تر و کامل تر کنید. الگوریتم فرشنس گوگل یا همان Freshness Algorithm مسئول پیدا کردن محتواهایی با مطلب بروز و جدید هستند.

برای بروزرسانی و ویرایش محتوا باید نکاتی را رعایت کنید که در اینجا ما به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

  • نیت کاربر و به درد بخور بودن محتوا

  1. در ابتدا توجه کنید که آیا در محتوا به نیازهای مخاطب پاسخ داده اید؟ آیا این محتوا مخاطب را به خود جذب می کند؟

  2. مطمئن شوید هدف محتوا را در ابتدا بیان کرده باشید.

  3. باید مخاطب را به نیت و هدفی که در تیتر بیان کرده اید برسانید.

  • پراکنده صحبت نکنید!

در محتوا باید به سمت هدفی که در تیتر بیان کرده اید قدم بردارید؛ برای مثال اگر درباره شیرینی پزی محتوا تولید میکنید نباید به تاریخچه تولید شیرینی بپردازید!

  • محتوا باید روان باشد

محتوا را تا جایی که می توانید به صورت روان ویرایش کنید. از تکرار کلمات غیرضروری و به کاربردن اصطلاحات تخصصی، کلمات سخت و جمله بندی های نامناسب بپرهیزید.

  • بین پاراگراف ها به مخاطب استراحت بدهید

اگر بین پاراگراف ها از تیتر یا تصویر استفاده نکنید، مخاطب خسته می شود و نمی تواند به خواندن ادامه بدهد؛ همچنین تشخیص ارتباط بین پاراگراف ها سخت خواهد شد.

آموزش تکنیک های سئو

  • خط به خط ویرایش کنید

زمانی که کلیت محتوا را ویرایش کردید، به ویرایش خط به خط محتوا بپردازید. اصولا زمانی که به ویرایش کلی می پردازید از ایرادهای جزئی محتوا غافل می شوید.

  • محتوا را با صدای بلند بازخوانی کنید

زمانی که محتوا را با صدای بلند می خوانید، متوجه ایراداتی می شوید که هنگام خواندن با چشم از آنها غافل مانده اید. بازخوانی محتوا شما را به راحتی متوجه ایرادات نگارشی می کند.

درباره به روز رسانی محتوا در مقاله بروزرسانی محتوای قدیمی بیشتر توضیح دادیم!

 چک لیست بروزرسانی سئو محتوا:

  • محتواهای بدون عنوان یا عنوان های کوتاه را پیدا کنید
  • محتواهای بدون متا دیسکریپشن یا کوتاه را پیدا کنید
  • محتواها و متاتگ های صفحات را ارتقا دهید
  • عکس ها را بهینه سازی کنید
  • لینک سازی داخلی را بهینه سازی کنید(مخصوصا برای صفحات مهم)
  • صفحات بدون لینک داخلی سایت خود را پیدا کنید

 

5. تجربه کاربری وب سایت و بررسی ui و ux

یکی از روش های seo جدید، طراحی واکنش گرا و بهینه سازی ظاهر سایت و تجربه کاربری است. یعنی یک وب سایت علاوه بر اینکه برای صفحه نمایش کامپیوتر و لپ تاپ طراحی شده باشد، بتواند در گوشی همراه نیز با کیفیت خوب نمایش داده شود.

نکته تجربی: از طریق سرچ کنسول گوگل، لیستی از صفحات با ارزش خود آماده کنید و به صورت وسواس گونه ای چیدمان آن صفحات در حالت موبایل را اصلاح کنید. شاید برخی از بخش ها نیاز نباشد در حالت موبایل دیده شود و برعکس بخش هایی لازم باشد فقط در موبایل به کاربر نمایش داده شود.

 

6. شناختن کامل مخاطب هدف و ارائه مطالب تخصصی

یکی دیگر از تکنیک‌های سئو، شناخت مخاطب سایت و نیازهای آنان است. با راه اندازی یک وبلاگ برای سایت خود، بخشی را برای بالا بردن اطلاعات کاربران خود اختصاص دهید. برای آموزش به کاربران خود  وقت بگذارید و دلسوزانه به کاربران خود کمک کنید. از ویدیو و پادکست در آموزش های خود بهره ببرید. 

 

7. اشتراک گذاری در صفحات اجتماعی معتبر

یکی دیگر از جدید ترین تکنیک های سئو 2023، فعالیت در شبکه های اجتماعی است. برنامه ای برای اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی خود داشته باشید، فالوورهای واقعی جذب کنید و در شبکه های اجتماعی خود بدرخشید. همه شبکه های اجتماعی را فعال کنید و سعی کنید یک هماهنگی و ارتباط بین تمامی آنها ایجاد کنید. برخی از شبکه های اجتماعی در حوزه شما ممکن است ارزش زمان بیشتری نسبت به سایر شبکه ها داشته باشند. بنابراین شبکه اجتماعی پرطرفدار حوزه کاری خود را بشناسید و برای آن بیشتر وقت صرف کنید.

 آموزش تکنیک های سئو

8. استفاده از ویدیو در سایت و جلب رضایت کاربر

در چک لیست سئو 2023، استفاده از ویدیو، پادکست و تصاویر پویا در صفحات مختلف سایت، اهمیت زیادی پیدا کرده است. این کار سبب ماندگاری بیشتر کاربر در سایت می شود و در نتیجه تاثیر مثبتی در سئو سایت شما می گذارد. بارگذاری ویدئو در سایت های فروشگاهی اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که می توانید آموزش استفاده از محصول، فیلم ازآنباکس از محصولات، تیزر تبلیغاتی برای معرفی یک محصول و … را آماده کرده و در سایت قرار دهید.

 

9. بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر یکی دیگر از تکنیک‌های سئو سایت است. به طور میانگین تصاویر، ۲۰٪ از سایت شما را تشکیل می دهند. در نتیجه بهینه سازی تصاویر می تواند تاثیر قابل توجهی روی سرعت سایت شما داشته باشد. همان طور که میدانید سرعت سایت یکی از عوامل رتبه بندی در گوگل است و برای سئو بسیار اهمیت دارد. بهترین ابزارها برای بهینه سازی تصاویر را به صورت کامل در مطلب بهترین افزونه های بهینه سازی تصاویر به شما معرفی کردیم.  بهترین فرمت برای تصاویر در سال های اخیر فرمت .webp است.

 شما می توانید با کمک چک لیست سئو تصاویر که در ادامه آنها را گفته ایم، تصاویر خود را بهینه کنید:

  • برای نام تصاویر از کلمات کلیدی استفاده کنید
  • استفاده از متن جایگزین یا تگ Alt
  • از عکس های متنوع استفاده کنید (اسکرین شات، فلوچارت، اینفوگرافی و … )
  • از تصاویر مفهومی بجای تزئینی استفاده کنید ( اینفوگرافیک)
  • از Lazy Load استفاده کنید
  • اصول سایز و اندازه تصاویر را رعایت کنید (CLS)
  • نقشه سایت تصاویر را فعال سازی کنید
  • ترجیحا از تصاویر کپی استفاده نکنید
  • از لوگو سایت یا برند خود در گوشه تصاویر استفاده کنید

 روش های سئو سایت

10. پیگیری خطاهای سرچ کنسول گوگل 

یکی دیگر از روشهای سئو پیگیری خطاهای سرچ کنسول است. لازم است که بصورت مداوم و روزانه سرچ کنسول سایت خود را چک کنید. توجه ویژه ای به گزارشات و خطاهایی که از سمت گوگل در سرچ کنسول داده می شود، داشته باشید. با آموزش سرچ کنسول گوگل میتوانید قبل از اعمال جریمه و یا افت در سایت خود مشکل را برطرف سازید. یکی از تکنیک های ساده و کاربردی دیگر سئو فعالسازی گواهی SSL بر روی وب سایت شما است. برای یادگیری بیشتر این تکنیک به مطلب زیر می توانید مراجعه کنید. 

 

بیشتر بخوانید: تاثیر SSL در سئو سایت فروشگاهی

 

11. نرخ کلیلک (CRT) را بهبود ببخشید

یکی دیگر از مواردی که در چک لیست سئو 2023 تاکید زیادی روی آن شده است، بهبود نرخ کلیک سایت است. نرخ کلیک یا همان CRT به شما نشان می دهد که روزانه چند نفر روی سایت شما کلیک می کنند. نرخ کلیک برای گوگل اهمیت فراوانی دارد و روی سئو بسیار تاثیرگذار است. یکی از روش های سئو سایت، انجام اقداماتی برای بهبود نرخ کلیک سایت است. در ادامه برخی از این تکنیک ها را بیان کرده ایم:

  • کلمه کلیدی به همراه اعداد را در تیتر به کار ببرید
  • طول تیتر و توضیحات محتوا (Description) نباید خیلی طولانی باشد
  • به مواردی بپردازید که شما را از سایر رقبا متمایز کند 
  • از عبارت های مانند بهترین ها، ترفندها، نکات طلایی، راهکار عملی و … در عنوان ها استفاده کنید

همچنین شما می توانید نکات و تکنیک های بیشتری را در مطلب ” نرخ کلیک چیست؟ ” مطالعه کنید.

 

12. از تاثیر اسکیما در سئو غافل نشوید

در استراتژی های سئو در سال 2023، تاکید زیادی روی اسیکما گذاری برای صفحات مختلف شده است. اسکیما یک زبان نشانه گذاری است که به موتورهای جستجو این امکان را می دهد تا راحتتر اطلاعات و داده های سایت را درک کنند. اسکیما گذاری یکی از روش های بهینه سازی سئو است؛ در واقع اسکیما آنقدر اهمیت دارد که می تواند به سایت شما کمک کند تا در نتایج اولیه گوگل نمایش داده شود.

تصاویر، پرسش و پاسخ، فیلم و… را می توانید در قالب اسکیما به موتورهای جستجو نشان دهید. البته لازم نیست تمام داده های سایتتان را در این قالب نشان دهید، اما هرچه نشانه گذاری های اسکیما بیشتر باشد، رتبه سایت شما نیز افرایش خواهد یافت. در محتوای اسکیما چیست؟ بصورت کامل در این مورد صحبت کرده ایم. اگر می خواهید با یک تغییر کوچک رتبه سایتتان جابجا شود، این محتوا را حتما مطالعه کنید.

 

13. سرعت سایت را بهینه کنید

یکی از عوامل بسیار مهم در سئو سایت، بهبود سرعت لود شدن سایت ها است. قطعا هیچ بازدیدکننده ای علاقه ندارد که مدت زیادی را برای لود شدن صفحات سایت منتظر بماند و اگر کمی انتظار بکشد، ترجیح میدهد سایت را ببندد و به سایت سریع تری مراجعه کند.

کند بودن سایت می تواند میزان بازدید سایت و نرخ کلیک را به شدت کاهش دهد. طبق تحقیق انجام شده توسط آمازون، هر 100میلی ثانیه تاخیر در لود سایت می تواند 1 درصد از میزان فروش را کاهش دهد. گوگل نیز اعلام کرده است، میزان ماندن کاربران در سایتی که کمتر از 5 ثانیه لود می شود، 70 درصد بیشتر از ماندگاری کاربران در سایتی است که در 19 ثانیه باز می شود. با توجه به آنچه گفته شد، افزایش سرعت سایت وردپرس می تواند نقش موثری در جذب کاربر و بهبود سئو سایت داشته باشد. گوگل در سرچ کنسول وضعیت سرعت و تجربه کاربری را با عنوان Core Web Vitals مشخص نموده است و حتما برای رفع ایرادات این بخش اقدام کنید. آموزش تکمیلی این مورد را در مطلب “core web vitals چیست” مطالعه کنید.

تکنیک های سئو

 

14. به سئو خارجی سایتتان اهمیت بدهید

از دیگر تکنیک‌های سئو برای بهبود رتبه سایت می توان به سئو خارجی سایت اشاره کرد:

  • صفحاتی که نیاز به بک لینک یا رپورتاژ دارند را پیدا کنید
  • رقبای خود را آنالیز کنید و فرصت های لینک سازی را پیدا کنید
  • برنامه صحیحی برای لینک سازی تهیه کنید
  • از ساخت لینک های اسپم پرهیز کنید
  • لینک های اسپم قبلی را Disavow کنید
  • رپورتاژ های مناسب برای سایت خود خریداری کنید
  • منشن بدون لینک بسازید
  • سوشیالسوشال سیگنال فراموش نکنید

 

15. از سئو محلی استفاده کنید (local seo)

در دنیای سئو تکنیکی به نام سئو محلی یا لوکال سئو وجود دارد. در صورتی که این نوع سئو را در سایتتان پیاده سازی کنید، عملا در نتایج جستجو مخاطبانی که در منطقه شما به دنبال کسب و کاری مانند شما هستند، بیشتر دیده می شوید.

  

16. ترجیحا از برچسب استفاده نکنید

اگر مدتی با سایت های وردپرسی کار کرده باشید، احتمالا با برچسب آشنایی دارید. یکی از رایج ترین اشتباهات در ترفندهای سئو سایت فروشگاهی، استفاده اشتباه از برچسب ها است. در صورتی که با نحوه استفاده از برچسب آشنایی ندارید، از آن ها استفاده نکنید. چرا که با این کار صفحات زامبی برای سایتتان ایجاد کرده اید. در مطلب ” زامبی پیج چیست؟ ” درباره نحوه ایجاد این صفحات و از بین بردن آنها صحبت کرده ایم. با افزایش زامبی پیج هاو صفحات بی ارزش تنها بودجه خزش سایت شما هدر خواهد رفت. اگر مرتکب این اشتباه شده اید هر چه زودتر با ریدایرکت 301 و حذف برچسب ها مشکل را حل کنید.

 

17. استفاده از کلمه کلیدی در URL

بهتر است در آدرس (URL) سایت از کلمه کلیدی مرتبط با محتوای خود استفاده کنید. اینگونه گوگل متوجه موضوع صفحه شما می شود. بهینه سازی آدرس صفحات و کوتاه بودن آن یکی دیگر از روش های بهبود سئوی سایت است.

 

18. استفاده از کلمه کلیدی در عنوان مرورگر

یکی دیگر از ضروری ترین ترفندهای سئو، به کاربردن کلمات کلیدی در عنوان مرورگر یا (meta title) است. عنوان مرورگر همان متنی است که کاربر با خواندنش متوجه موضوع محتوای شما می شود. تا حد امکان از کلمه کلیدی در ابتدای متا تایتل استفاده کنید.

نکته تجربی: سعی کنید عبارت استفاده شده در H1 سایت، متفاوت از عنوان صفحه در مرورگر باشد، به این ترتیب از حداکثر توان کلمات کلیدی بهره برده اید.

 

19. استفاده از کلمه کلیدی در متا دیسکریپشن

متا دیسکریپشن زیر عنوان مرورگر قرار می گیرد و خلاصه ای از مطلب شما به کاربران ارائه می دهد. کاربران با خواندن توضیحات متا جذب صفحه شما می شوند. بنابراین بهتر است از کلمه کلیدی یا مفهوم کلیدی در آن استفاده کنید تا گوگل آن عبارت کلیدی را برای کاربران شما BOLD کند و احتمال کلیک روی سایت شما بیشتر شود.

 

20. استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف اول

از کلمه کلیدی و مفهوم آن در 150 یا 200 کاراکتر پاراگراف اول محتوا، حداقل یک بار استفاده کنید. اینگونه کاربر مطمئن می شود به صفحه درستی مراجعه کرده و تا انتهای مطلب را دنبال می کند. این کار یکی از تکنیک های مطمئن کردن ربات گوگل در سئو سایت نیز هست.

 

21. استفاده از مفاهیم کلیدی و کلمات LSI

تکرار یک کلمه کلیدی در کل محتوای صفحه خسته کننده است. همچنین باعث کیورد استافینگ می شود. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است از مفهوم کلیدی یا کلمات LSI در طول محتوا استفاده کنید. اگر اطلاعات دقیقی در مورد کیورد استافینگ ندارید، مطلب ” کیورد استافینگ چیست؟ ” را حتما مطالعه کنید.

 

22. سازگای 100% سایت با موبایل

یکی از معیارهای رتبه بندی گوگل که از سال 2015 تاکید زیادی روی آن دارد، سازگاری صفحات سایت با صفحه نمایشگر موبایل است. در واقع می توان اینطور گفت که گوگل ابتدا وب سایت هایی را ایندکس می کند که در صفحات موبایل نیز به درستی نشان داده شوند. بیش از 75 درصد از کاربران، از طریق موبایل به اینترنت وارد می شوند؛ علاوه بر این هدف گوگل جلب رضایت کاربران است. پس شما باید بتوانید با طراحی واکنشگرا، رضایت این 75 درصد را جلب نمایید.

 

23. اهمیت بیشتر به core web vitals

در سال 2022 شرکت MOZ اعلام کرد که core web vitals معیار جدیدی برای رتبه بندی سایت در گوگل است. در واقع این معیار صاحبان وب سایت ها را تشویق می کند تا تجربه کاربری سایت خود را بهبود ببخشند.

 

24. بهینه سازی سایت بر اساس الگوریتم RankBrain

الگوریتم RankBrain اولین الگوریتم یادگیری ماشین گوگل است. این الگوریتم نحوه ی تعامل کاربران با نتایج دیگر در صفحه گوگل را اندازه گیری می کند. چندی پیش گوگل اعلام کرد که الگوریتم رنک برین را آپدیت کرده است. در محتوای الگوریتم رنک برین RankBrain چیست؟ در این مورد صحبت کردیم.

نحوه ی عملکرد الگوریتم رنک برین به این شکل است که عبارتی که کاربر در گوگل جستجو می کند، تبدیل به عبارت های هم کانسپت می کند. سپس این کانسپت ها نتایجی را به کاربر نشان میدهد. گوگل می تواند تشخیص بدهد کاربر از نتایجی که برایش نمایش داده شده است، رضایت دارد یا خیر. اگر کاربر از یک نتیجه رضایت داشته باشد، رنک آن را بالا می برد و اگر از آن راضی نباشد رنک آن را کاهش می دهد. بنابراین؛ هرچه کاربران از شما رضایت بیشتری داشته باشند، گوگل هم از شما راضی تر است.

اکنون این سوال پیش می آید چگونه سایت را برای الگوریتم رنک برین بهینه کنیم؟

  1. کاهش نرخ پرش: نرخ پرش چیست؟  نرخ  پرش که به آن bounce rate گفته می شود، بیانگر نرخ کاربرانی است که به سایت شما وارد می شوند ولی بعد از 3 ثانیه از آن خارج می شوند. بررسی ها نشان می دهد سایت هایی که نرخ پرش پایینی دارند رنک بهتری از گوگل می گیرند. برای اینکه نرخ پرش سایت خود را کاهش دهید، باید کاری کنید که کاربر در همان ثانیه های اول جذب سایت شما شود. برای این کار باید سرعت سایت خود را بالا ببرید، تا سایت در همان لحظات اولیه ورود کاربر بارگذاری شود و دیگر اینکه مطالب سایت خود را براساس نیاز کاربر بهینه کنید.
  1. افزایش نرخ کلیک: اگر الگوریتم رنک برین گوگل ببیند کاربران زیادی روی سایت شما در نتایج جستجو کلیک می کنند، رتبه ی شما را افزایش می دهد. برای افزایش نرخ کلیک کاربران باید عنوان صفحات سایت و توضیحات آن را بر اساس کلمات کلیدی و نیاز کاربران بهینه کنید.

 اهمیت سئو

 

8 تفاوت سئو جدید با قدیم

1. سئو قدیم می گفت: داخل صفحه کلمه کلیدی را زیاد بکار ببرید، سئو جدید می گوید: محتوای کاربردی و مفید برای کاربر بنویسید.

2. سئو قدیم می گفت: بک لینک زیاد بگیرید، سئو جدید می گوید: روی گرفتن بک لینک طبیعی از کاربر تمرکز کنید.

3. سئو قدیم می گفت: روی کلمه کلیدی که بیشترین جستجو را دارد تمرکز کنید، سئو جدید می گوید: به سراغ کلمات کلیدی لانگ تیل بروید.

4. سئو قدیم می گفت: تا جایی که میتوانید محتوا تولید کنید، سئو جدید می گوید: اول بررسی کنید چه نوع محتوایی جواب میدهد بعد روی آن تمرکز کنید.

5. سئو قدیم می گفت: نیازی نیست صفحات سایت با هم فرق داشته باشد، تمام صفحات را مثل هم بسازید، اما سئو جدید می گوید: به مسیر مشتری توجه کنید و برای هر قسمت صفحه مخصوص طراحی کنید.

6. سئو قدیم می گفت: به رقبا توجهی نداشته باشید، سئو جدید می گوید: رقبا را بررسی کنید و روی موضوع مهمی که نیاز کاربران است و بقیه کار نکرده اند، بیشتر تمرکز کنید

7. سئو قدیم می گفت: به محتواهای قدیمی توجه نکنید، سئو جدید می گوید: محتواهای قدیمی مهم هستند، سعی کن آن ها را به روز کنید.

8. سئو قدیم می گفت: وارد هر موضوعی که بازدید زیادی دارد شوید، سئو جدید می گوید: روی یک موضوع تمرکز کنید و تبدیل به یک مرجع قدرتمند شوید.

 

 

انواع روش های سئو

اکنون که با تکنیک های سئو سایت آشنا شدید، نوبت به بررسی انواع روش های سئو می باشد. در ادامه هریک از روش های سئو را مورد بررسی قرار می دهیم. بهترین روش سئو سایت پیاده سازی تمام روش های سئو، بر روی یک سایت می باشد.

سئو داخلی سایت

یکی از انواع روش های سئو سایت، سئو داخلی است. در این روش تلاش می شود تا ساختار داخلی یک سایت را برای درک بهتر گوگل و کاربر بهبود بخشند. در سئو داخلی یک سایت، لیست کلمات کلیدی مرتبط با سایت، عناوین صفحات، تصاویر، محتواهای سایت و … مورد بررسی و بهینه سازی قرار می گیرد.

 

سئو خارجی سایت

از دیگر روش های بهبود سئو سایت، سئو خارجی می باشد. هدف از سئو خارجی یک سایت، افزایش اعتبار یک سایت در گوگل و جلب اعتماد کاربر به سایت است. در واقع در سئو خارجی سایت، تلاش می شود تا یک سایت از بیرون حمایت شده تا بتواند در نتایج قرار بگیرد. از جمله اقدامات مهم در سئو خارجی سایت می توان به گرفتن بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و فعالیت در شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

 

سئو تکنیکال یا فنی

منظور از سئو تکنیکال، اقداماتی است که برای بهینه سازی فنی سایت انجام می شود. اصولا سئو فنی سایت باید از زمان طراحی آن روی سایت اجرا شود. از جمله اقداماتی که در زمینه سئو فنی سایت انجام می دهند، می توان به بهینه سازی کدها، افزایش سرعت سایت، تنظیمات اولیه سایت و … اشاره کرد.

 

سئو یک وب سایت چه اهمیت و کاربردی دارد؟

طبق تحقیقات به دست آمده روزانه سه ونیم میلیون جستجو در گوگل انجام می شود؛ از همین آمار به ظاهر ساده می توان دریافت که داشتن یک رتبه خوب در این جستجو ها چه تاثیری در کسب و کار ما دارد.

چندین سال پیش، برای بهتر دیده شدن  یک وب سایت تنها از تبلیغات استفاده می کردند؛ ولی امروزه با هوشمندتر شدن موتورهای جستجو این روش دیگر پاسخگو نیست؛ بنابراین ارائه محتوای کامل تر و مطابق الگوریتم های به روز موتورهای جستجو در کسب رتبه بالاتر جایگزین ترفندهای قدیمی شده است. استفاده از تکنیک های سئو میتواند در افزایش ترافیک سایت شما ، اعتماد بازدید کنندگان، حفظ رتبه وب سایت و  اعتبار آن موثر باشد.

  

تفاوت میان سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه؟

سئو کلاه سفید، در واقع شامل هر نوع روشی است که برای بهبود یک وب سایت، بدون تخلف و طبق اصول موتورهای  جستجو استفاده شود؛ درحالیکه سئو کلاه سیاه تکنیک هایی است که نباید از آن استفاده شود و با اینکه در ابتدا سبب ارتقا رتبه ی یک وب سایت می شود ولی با توجه به هوشمند بودن موتورهای جستجو، این حیله به سرعت شناسایی شده و در بهترین حالت، وب سایت یک جریمه اساسی می شود. اگر بد شانس باشید، به طور هوشمند وب سایت شما از نتایج جستجو گوگل خارج می شود. امروزه اکثر کاربران اینترنت از سئو کلاه خاکستری استفاده می کنند که نسبت به سئو کلاه سیاه خطر کمتری دارد.

 

چک لیست سئو پایه

برخی از تکنیک های سئو سایت به صورت پایه عبارتند از:

  • ثبت سایت در سرچ کنسول و بینگ وبمستر تولز
  • فعال کردن گوگل آنالیتیکس
  • نصب پلاگین رنک مث برای سایت های وردپرسی
  • ساخت سایت مپ و ثبت نقشه سایت در گوگل
  • ساخت فایل Robots.txt
  • از قابل ایندکس بودن سایت خود مطمئن شوید
  • یک برنامه ریزی مناسب برای حداقل 6 ماه آینده خود داشته باشید

 

ویژگی یک محتوای سئو شده چیست؟

  1. محتوایی که غلط املایی نداشته باشد.
  2. با طرح سوال و یا استفاده از جملاتی مانند: همراه ما باشید تا…، خواننده را با خود همراه کنید.
  3. خلاقیت در محتوا و ایجاد احساسات مختلف در کاربر مانند: هیجان ، امید، غم و … 
  4. تیتر اصلی را در قالب H1 و زیر تیتر ها با H2 و H3 و… به ترتیب اولویت بنویسیم.
  5. استفاده از کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل (برای یافتن کلمات کلیدی میتوانید به سایت.www.keywordtool.io مراجعه کنید.)
  6. استفاده از تصاویر جذاب و با رنگ بندی متناسب با موضوع محتوا و رنگ قالب سایت.
  7. بهینه سازی تصاویر، فشرده سازی و برچسب گذاری تصویر با تگ alt ، بازدیدکننده می تواند با حرکت موس روی تصویر، موضوع مرتبط با آن را ببیند.

 

آیا باید تسلط کامل بر سئو داشته باشم یا یک سئوکار حرفه ای استخدام کنم؟

همانطور که گفته شد، با چند تکنیک ساده می توان رتبه یک وب سایت را افزایش داد ولی با توجه به این که الگوریتم های موتورهای جستجو دائما در حال به روز شدن هستند، نمی توان تنها به این تکنیک ها بسنده کرد و کمک گرفتن از یک شرکت که خدمات سئو را ارائه می دهد، نتیجه بهتری را به همراه دارد؛ زیرا سئو پیچیده تر از این تکنیک ها بوده و برای اینکه سریعتر به نتیجه دلخواه برسید، نیازمند یک مشاور خوب در این زمینه هستید. در واقع یک سئوکار باتجربه و ماهر روزانه اصول ارائه شده توسط گوگل را بررسی می کند و آنها را به بهترین شکل در یک وب سایت به کار می گیرد.

البته این نکته را نیز باید بدانید که شما خودتان هم می توانید به یک سئوکار حرفه ای تبدیل شوید؛ اما چگونه؟ برای پاسخ به این سوال مطالعه محتوا “ چگونه سئو کار شویم؟ ” را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

درآخر

در این مطلب گفتیم تکنیک های سئو چیست و آموزش تکنیک های سئو را با ساده ترین روش ها برای شما آماده کردیم. با اجرای تکنیک های سئو روی سایتتان می توانید به راحتی از سندباکس گوگل خارج شده و در نتایج دیده شوید.

در صورتی که نیاز به مشاوره سئو دارید به صفحه خدمات سئو سایت، سیتی سایت سر بزنید. تیم سیتی سایت بیش از 2000 وب سایت فروشگاهی و شرکتی را در زمینه های مختلف سئو کرده است. با جستجو “سیتی سایت” در گوگل، از میزان تخصص و تجربه ما در سئو وب سایت مطمئن شوید.

تماس با سیتی سایت


بروزرسانی در چهارشنبه, 25 مرداد 1402 10:28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *