حتما شما هم مایل هستید که بدانید یک وب سایت از نظر گوگل چقدر اعتبار دارد؟ برای دانستن این موضوع نیاز به معیارهای گوناگونی داریم. page authority و domain authority یکی از صد ها معیاری است که اعتبار سایت را مشخص می کند. در ادامه خواهیم گفت که دامین اتوریتی و پیج اتوریتی چیست و چطور برای افزایش دامین آتوریتی و پیج اتوریتی اقدام کنید.
page authority چیست؟
معیاری است که توسط سایت Moz برای رتبه سایت توسعه یافت. در واقع این وب سایت با بررسی فاکتورها و الگوریتم های پیچیده به یک وب سایت از 0 تا 100 امتیازی می دهد؛ البته این رتبه به هر صفحه از وب سایت داده می شود.
Domain authority چیست؟
دامین اتوریتی یا DA نیز مانند page authority معیاری برای رتبه بندی سایت است. تنها تفاوت این معیار با پیج آتوریتی در این است که DA به دامنه ی اصلی سایت (URL) داده می شود.
Domain authority مناسب یک وب سایت
دامین آتوریتی وب سایت های تازه کار عدد 1 بوده و تا رسیدن به عدد 20 در ابتدا آسان خواهد بود ولی از آن به بعد نیازمند فعالیت مداوم هست. امتیازات بین 30 تا 40 برای وب سایت های فعال و امتیاز بین 40 تا 60 برای وب سایت های معتبر مناسب است.
اگر فرصت کافی برای مطالعه ندارید، پیشنهاد میکنم پادکست صوتی زیر را در مورد افزایش پیج آتوریتی و دامین آتوریتی گوش بدهید:
راه های افزایش دامین آتوریتی و پیج آتوریتی
رسیدیم به اصل مطلب، تا اینجای مطلب فهمیدیم پیج اتوریتی و دامین اتوریتی یعنی چی؟ حال می خواهیم راه های افزایش اعتبار دامنه و صفحات را بررسی کنیم.
۱. تولید محتوای سئو شده
حتما شنیده اید که می گویند، محتوا پادشاه است. در واقع محتوای خوب و اختصاصی برای رتبه و اعتبار یک وب سایت اولویت دارد. هرچه محتوا طبق اصول سئو باشد، میزان ترافیک و بازدید سایت شما افزایش میابد. علاوه بر رعایت اصول سئو، باید مخاطب خود را بشناسید و متناسب با نیاز آن ها محتوا را تولید کنید؛ این عامل می تواند پیج آتوریتی را افزایش دهد.
۲. لینک سازی داخلی
لینک سازی داخلی یعنی صفحه ای از یک سایت را به صفحه دیگری از همان سایت متصل کنیم. با اینکار کاربران به سادگی بین صفحات مرتبط سایت شما جا به جا می شوند و ربات های گوگل میتوانند صفحات جدید و مرتبط را به سادگی پیدا کنند.
لینک های داخلی که بین صفحات شما وجود دارد، در واقع بیانگر پیوستگی و اعتبار سایت شما است. برای مثال لینک های مقالات بیشتر که ما برای اطلاع شما در مقالات سیتی سایت قرار می دهیم، لینک سازی داخلی هستند. مطالعه محتوای ” ساخت بک لینک ” به شما کمک می کند تا با کمک لینک سازی، پیج آتوریتی را افزایش دهید.
۳. لینک سازی خارجی
لینک خارجی به لینک هایی گفته میشود که کاربران را از یک سایت به سایت دیگری منتقل می کنند. لینک های خارجی، به ویژه اگر از طرف وب سایت های معتبر باشد، در اعتبار و رتبه سایت شما بسیار موثر است.
بگونه ای که گوگل سایت شما را یک وب سایت مرجع می داند. برای مثال اگر شما این مقاله را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی یا یک تالار گفتمان به اشتراک بگذارید، در واقع برای این صفحه از سایت سیتی سایت یک لینک خارجی ساخته اید. محتوا ” لینک بیلدینگ چیست؟ ” به صورت کامل در این باره بحث کرده ایم.
شاید این سوال برای شما مطرح شود که برای کدام یک از صفحات سایت بک لینک بگیریم؟
به طور کلی نیازی نیست برای تمامی صفحات سایتتان بک لینک بگیرید؛ بلکه شما باید صفحه اصلی سایت و مهم ترین صفحاتی که معرف خدمات یا محصولات اصلی کسب و کارتان است را هدف قرار بدهید. زمانی که رتبه و ارزش صفحه اصلی سایتتان در گوگل افزایش پیدا کند، تاثیر آن در سایر صفحات نیز گذاشته خواهد شد.
۴. تصاویر جذاب و اینفوگرافیک
تصاویر زیبا و مرتبط با محتوای سایت، در افزایش دامین آتوریتی و پیج اتوریتی سایت بسیار موثر است. اینفوگرافیک باعث می شود که موضوع مطالب وب سایت شما از روی تصویر نیز مشخص و واضح باشد. برای مثال مورد زیر یک اینفوگراف برای این محتوا به شمار می رود:
در مطلب عکس فروشگاه اینترنتی درباره ی انتخاب عکس برای سایت های فروشگاهی صحبت کرده ایم.
۵. فعالیت در شبکه های اجتماعی
فعالیت در صفحات اجتماعی تاثیر زیادی در کسب و کار شما دارد، زیرا میزان ورودی به وب سایت شما به شکل ارگانیک افزایش میابد. این موضوع سبب می شود که گوگل وب سایت شما را نیز یک وب سایت فعال تر بداند و در پیج آتوریتی نیز تاثیر بگذارد. همانطور که گفتیم پیج آتوریتی مربوط به سئوی سایت است که در محتوای ” تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت ” کاملا به این مسئله پرداخته ایم.
۶. سئو یک وب سایت
گوگل برای رتبه یک وب سایت از الگوریتم های پیچیده ای استفاده می کند. برای اینکه از نظر گوگل رتبه خوبی کسب کنید باید قوانین سئو را در وب سایت خود به کار ببرید.
تنظیمات مهم سئو که باید روی سایت خود اعمال کنید:
- وب سایت خود را در سرچ کنسول دو موتور جستجوی Google و Bing ثبت کنید.
- نقشه سایت xml خود را ایجاد کنید و پس از بهینه سازی، Google ارسال کنید.
- robots.txt سایت خود را تنظیم کنید و به گوگل راهنمایی کنید که کدام یک از فایل های سایت شما را ایندکس کند.
- زبان سایت خود را در همان ابتدا برای گوگل مشخص کنید، تا گوگل بتواند تشخیص بدهد سایت شما در چه زبانی رقابت می کند. برای مشخص کردن زبان سایت از hreflang استفاده کنید.
- پروتکل سایت خود را از http به https تغییر دهید.
- برای محتواهای خود از اسکیما استفاده کنید.
تیم سئو و بهینه سازی سیتی سایت می تواند شما را در این امر یاری کند؛ همچنین برای مطالعه بیشتر در مورد قوانین ساده سئو به مطلب تکنیک های سئو مراجعه کنید.
۷. سرعت سایت
سرعت یک وب سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای بررسی این عوامل و افزایش سرعت لود سایت از وب سایت GTmetrix استفاده کنید. توجه داشته باشید که حجم تصاویر موجود در سایت شما در سرعت آن بسیار موثر است. برای کاهش حجم تصاویر نیز می توانید به وب سایت compressjpeg.com مراجعه کنید. برای افزایش سرعت لود سایت خود پینشهاد می کنم محتوای ” افزایش سرعت سایت با GTmetrix ” را مطالعه کنید.
اگر سایت شما از سرعت لود خوبی برخوردار نباشد، کاربران سایت خسته شده و نرخ پرش افزایش پیدا می کند؛ در نتیجه پیج آتوریتی نه تنها افزایش نمی یابد، بلکه افت هم می کند. بنابراین بهبود سرعت سایت، یکی از اصول سئو تضمینی است.
۸. موبایل فرندلی
همانطور که از عنوان مشخص است، موبایل فرندلی یعنی آیا وب سایت شما با موبایل دوست است یا نه؟ به عبارتی اگر کاربران از طریق موبایل به سایت شما مراجعه کنند، می توانند به خوبی تمام صفحات را بررسی کنند و از نظر سرعت لود سایت در موبایل به مشکل بر میخورند یا نه. توجه به این موضوع در دوره ای که بیشتر مردم به کمک موبایل، وب گردی می کنند، موبایل فرندلی یا واکنش گرایی در پیج آتوریتی یک وب سایت موثر است.
۹. قدمت دامنه
هرچه قدمت وب سایت شما بیشتر باشد، نشان می دهد که فعالیت و قدرت دامنه شما نیز در بستر اینترنت بیشتر بوده و این امر در افزایش دامین آتوریتی شما موثر است.
۱۰. صبور باشید
افزایش دامین اتوریتی و پیج اتوریتی سایت کاری نیست که ناگهانی و در یک شب صورت بگیرد. پس از ایجاد هر یک از تغییراتی که بالا گفتیم، خزنده های Moz به خواندن و ارزیابی وب سایت شما می پردازند که این کار زمان بر است ، بنابراین باید صبور باشید تا نتیجه تغییراتی را که ایجاد کردید مشاهده کنید.
۱۱. افزایش برندینگ
هنگامی که کاربران نام برند شما را به صورت مستقیم در گوگل سرچ کنند، در واقع گوگل اینطور برداشت می کند که برند شما در میان مردم محبوب بوده است. اینگونه گوگل متوجه می شود کاربران از سایت شما راضی هستند و پیج اتوریتی و دامین اتوریتی سایت شما نیز افزایش می یابد.
بنابراین به اقداماتی که به تاثیر برندینگ در سئو سایت شما کمک می کند، بیشتر توجه کنید. اقداماتی نظیر لینک سازی، گرفتن رپورتاژ آگهی، تبلیغات و … می تواند در افزایش برندینگ به شما کمک کند.
۱۲. معماری سایت
معماری صحیح سایت شما نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در افزایش دامین اتوریتی و پیج اتوریتی است. معماری سایت شامل دسته بندی صحیح، رنگ و طراحی صفحات و ارتباط آنها است. بنابراین به ساختار سایت خود توجه ویژه ای داشته باشید.
13. حذف لینک های شکسته سایت
علاوه بر لینک سازی، حذف و اصلاح لینک های شکسته و خراب نیز اهمیت زیادی برای افزایش پیج آتوریتی و دامین آتوریتی دارد. شما باید لینک های سایتتان را بررسی کرده و در صورتی که نات فاند یا 404 شده بودند، آنها را اصلاح کنید.
وجود صفحات 404 در سایتتان از نظر گوگل اصلا خوب نیست؛ چرا که کاربر زمانی که روی لینک سایت شما کلیک می کند، با صفحه ای بیهوده مواجه می شود. برای از بین بردن لینک های شکسته، باید آنها را به صفحات مرتبط و خوب ریدایرکت 301 کنید.
14. انتشار منظم محتوا
بی نظمی در انتشار محتوا نشان دهنده اعتبار کمتر سایت است. انتشار محتوا بصورت منظم در سایت، به گوگل این سیگنال را می دهد که سایت شما پویا و فعال است. بنابراین ارزش بیشتری برای سایت شما قائل می شود. برای سایت های نوپا، انتشار منظم محتوا باعث می شود گوگل آن ها را بهتر ببیند.
15. تجربه کاربری خوب
روی تجربه کاربری سایت خود تمرکز کنید. سایت خود را به گونه ای طراحی کنید تا کاربر در سایت شما بماند و به راحتی از آن خارج نشود. تجربه ی کاربری شامل موارد زیادی از جمله: وضعیت فنی سایت، ناوبری آسان سایت، محتوای کاربر پسند و .. است. هدف گوگل رضایت کاربران است. اگر کاربران از سایت شما رضایت داشته باشند، گوگل اهمیت بیشتری برای شما قائل می شود.
گر فرصت کافی برای مطالعه این مطلب ندارید ویدیو زیر را مشاهده کنید
چه امتیازی برای پیج اتوریتی خوب است؟
- امتیاز بالای 70 برای یک وب سایت بسیار ایده آل است ولی به همان میزان که خوب است، کسب آن نیز سخت و دشوار نیز می باشد.
- امتیاز بین 50 تا 60؛ بسیار خوب است و وب سایت هایی با این امتیاز جایگاه ویژه ای دارند.
- امتیاز 40 تا 50 امتیاز خوبی برای پیج آتوریتی است. این سایت در کسب و کار خود به جایگاه خوبی رسیده است.
- امتیاز بین 30 تا 40؛ سایت هایی با این امتیاز نیز جایگاه نسبتا خوبی دارند ولی نمی توان گفت ضعیف هستند. زیرا کسب رتبه در پیج آتوریتی آسان نیست.
- امتیاز بین 20 تا 30؛ اکثر وب سایت هایی که تازه فعالیت خود را آغاز کرده اند این امتیاز را کسب می کنند. البته این امتیاز به معنای ضعف یک کسب و کار نیست، بلکه باید از جهات دیگر نیز بررسی شود.
- امتیاز بین 10 تا 20؛ سایت های نوپا اصولا این امتیاز را دارند.
- امتیاز بین 0 تا 10؛ صفحاتی که به تازگی ایجاد شده اند، این امتیاز را دارند.
بررسی دامین اتوریتی و پیج اتوریتی سایت
از آنجایی که PA و DA جایگزین page rank شده است، بنابراین باید برای افزایش سطح کیفی وب سایت خود به این دو معیار توجه کنید. شما می توانید برای بررسی دامین اتوریتی و پیج اتوریتی، از ابزارهای زیر کمک بگیرید:
1. ابزار Keyword explorer
2. برای بررسی اعتبار دامنه سایت می توانید از سایت MOZ استفاده کنید. وارد سایت ماز شوید. پس از ثبت نام وارد صفحه link-explorer شوید و آدرس سایت را وارد کنید و روی Get free link data کلیک کنید. سایت ماز، سایت انتخابی را بررسی می کند و اعتبار دامنه و صفحات را مشخص می کند.
3. راه کار دیگر برای تست دامین اتوریتی سایت، نصب افزونه Mozbar کروم است.
سخن آخر
در این مطلب گفتیم که دامین آتوریتی چیست؟ راه های افرایش دامین اتوریتی سایت کدام است؟ چطور می توانیم پیج اتوریتی سایت را افزایش دهیم؟ همانطور که گفته شد عوامل مختلفی همچون اصول سئو، موبایل فرندلی، تصاویر و شبکه های اجتماعی در این امتیاز موثرند و پکیج این عوامل در کنار هم می تواند شما را یک وب سایت معتبر کند.
سیتی سایت به افزایش پیج آتوریتی سایت شما کمک می کند. برای تماس با سیتی سایت به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.