در همه کسب و کارها، داشتن مجوزات لازم در جذب اعتماد مشتری موثر است. اما به دلیل اینکه در کسب و کارهای مجازی، خریدار به صورت مستقیم با فروشنده در ارتباط نیست و نمیتواند به صورت فیزیکی در فروشگاه حضور داشته باشد، اعتماد کاربران به فروشگاه های مجازی کمتر است. بنابریان دریافت اینماد برای کسب و کارهای مجازی از نان شب واجب تر است. اما چگونه اینماد بگیریم؟ نحوه دریافت اینماد چگونه است؟ در ادامه این مطلب با آموزش دریافت اینماد را به صورت تصویری با ما همراه باشید.
اینماد چیست؟
اینماد یک مجوز قانونی برای فعالیت در فضای اینترنت است که اگر قصد دارید اعتماد کاربران را جذب کنید و همچنین فروش خود را افزایش دهید، حتما باید آن را دریافت کنید. در حال حاضر، داشتن اینماد، برای فروشگاه اینترنتی جزو ضروری ترین مجوزها است. اینماد، مجوزی است که از سمت سازمان صنعت، معدن و تجارت به آدرس enamad.ir ، صرفا به فروشگاه های اینترنتی داده میشود.
انواع اینماد
اینماد موقت: اینماد موقت پس از بررسی های لازم بر روی سایت شما در صورت داشتن شرایط اولیه، به شما داده میشود؛ تا بطور موقت و قبل از دریافت نماد اصلی بر روی سایت قرار دهید.
اینماد یک ستاره: در صورتی که تمام شرایط گفته شده از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیک را داشته باشید، اینماد یک ستاره به شما داده می شود. ( در ابتدا، به همه ی فروشگاه های اینترنتی که برای اینماد اقدام کرده اند، داده میشود)
اینماد دو ستاره: تنها شرط دریافت این نوع نماد، فعال کردن ssl سایت است.
SSL در واقع یک پروتکل امنیتی است که روی سایت شما فعال می شود. پروتکل ssl مجموعه قوانینی است تا میان سرویس دهنده و سرویس گیرنده در فضای اینترنت، ارتباطی امن ایجاد شود. ضمن اینکه با فعال بودن ssl، اطلاعات کاربران نیز در امان خواهد بود. اگر سایت وردپرسی دارید برای فعال کردن این پروتکل امنیتی، مطلب ” چگونه ssl را در وردپرس فعال کنیم؟ ” را مطالعه کنید.
آیا همه میتوانند اینماد دریافت کنند؟
تقریبا هر وب سایتی که اقدام به فروش کالا و خدمات مجاز در ازای دریافت وجه کند، میتواند اینماد بگیرد. البته سازمان توسعه تجارت الکترونیک، برای دریافت نماد الکترونیکی برخی حوزه های خاص، شرایطی را مشخص کرده است. در مطلب دیگری به صورت مفصل در این مورد توضیح داده ایم: آیا همه سایت ها باید نماد اعتماد الکترونیکی بگیرند؟
شرایط دریافت اینماد چیست؟
همانطور که گفتیم برای گرفتن اینماد باید شرایطی را ابتدا فراهم کنید، در ادامه شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی را برای شما خواهیم گفت:
- در سایت باید محصول یا خدماتی ارائه شود
- کاربر امکان دیدن فاکتور و هزینه های پنهان را داشته باشد (سبد خرید)
- تمامی محصولات قیمت مشخص داشته باشند
- شخصی که اقدام به گرفتن اینماد برای سایت می کند، باید دامنه سایت نیز به نام او ثبت شده باشد.
- صلاحیت لازم که توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا، باید بررسی شود را داشته باشد. این قسمت از کار به عهده شما نبوده و باید صبور باشید تا نتیجه به شما اعلام شود.
مدارک لازم برای دریافت اینماد
برای دریافت اینماد، متقاضیان به دو دسته تقسیم می شوند؛ متقاضی حقیقی و متقاضی حقوقی.
مدارک لازم برای متقاضی حقیقی
- تصویر مجوز فعالیت، در صورتی که برای کسب و کار خود مجوز دریافت کرده اید.
- تعهدنامه شخصیت حقیقی
مدارک متقاضیان حقوقی مانند شرکت های تجاری یا غیر تجاری
- تصویر آگهی روزنامه رسمی
- تصویر اصل اساسنامه
- آگهی آخرین تغییرات آدرس، در صورتی که آدرس خود را تغییر داده باشید
- آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئتمدیره
- آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت
- تعهدنامه شخصیت حقوقی
- تصویر پروانه یا مجوز فعالیت
راهنمای دریافت اینماد
در ادامه راهنمای ثبت نام اینماد در مرحله به صورت تصویری آموزش می دهیم.
1. وارد سایت اینماد شوید
در اولین گام برای آموزش دریافت اینماد، وارد سایت enamad.ir شوید.
2. در اینماد حساب کاربری ایجاد کنید
دومین گام از آموزش گرفتن اینماد، در منوی سایت، از گزینه “کسب و کارها” زیر منو ” ثبت نام و ورود به پنل کاربری ” انتخاب کنید. سپس گزینه ” ایجاد حساب کاربری ” را انتخاب کنید.
3. اطلاعات خواسته شده را وارد کنید
در گام بعدی از مراحل دریافت اینماد، نوع شخصیت را ” شخصیت حقیقی” انتخاب کنید و سپس تمام اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. در آخر هم دو گزینه انتهای صفحه را تیک بزنید( این گزینه ها شرایط دریافت اینماد که پیشتر گفته شد، میباشد). سپس “تایید” را انتخاب کنید. لینک ارسال شده به ایمیل خودتان را نیز تأیید کنید. بعد از تأیید حساب، دوباره از طریق منو کسب و کارها و سپس ورود به سامانه، اطلاعات کاربری خود را وارد کرده و وارد حساب خود شوید.
4. تکمیل اطلاعات
پس از ورود به سایت، به طور خودکار وارد داشبورد سایت اینماد میشوید. گزینه سوم از سمت راست یا همان “تکمیل اطلاعات” انتخاب کنید و سپس “تکمیل فرم اطلاعات” را انتخاب کنید.
5. اطلاعات شخصی خود را وارد کنید
در مرحله پنجم از آموزش گرفتن اینماد، باید اطلاعاتی شخصی خود مانند نام، کدملی، تلفن همراه و… را وارد کنید.
6. مدارک را بارگذاری کنید
در این قسمت از آموزش گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی، ایمیل خودتان را ثبت کنید. دقت کنید که تمامی اطلاعات باید به صورت کاملا دقیق و صحیح ثبت شود. توجه کنید که شماره تلفنی که وارد می کنید، باید به نام شخصی باشد که دامنه به نام او ثبت شده و اقدام به دریافت اینماد کرده است.
بعد از تکمیل کردن این قسمت و تأیید آن، گزینه “بارگذاری مدارک ” را از داشبورد سمت راست و منو تکمیل اطلاعات انتخاب کنید. تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه خودتان را ارسال کنید. برای این کار میتوانید با گوشی همراه خود عکس بگیرید.
7. احراز اطلاعات را انجام دهید
بعد از ارسال مدارک، از منو سمت راست گزینه “احراز اطلاعات” را انتخاب و شماره تلفن خود را وارد کنید. کدی که برای شما ارسال شده است را، به همین شماره مشخص شده در صفحه ارسال کنید. سپس منو سمت راست به سراغ گزینه “کسب و کار” و افزودن دامنه بروید.
8. اطلاعات کسب و کار را کامل کنید
تمامی اطلاعات درخواستی در قسمت “اطلاعات کسب و کار” را تکمیل کنید. (نوع فعالیت را غیر صنفی انتخاب کنید)
9. اعتبارسنجی
در ادامه همین صفحه و قسمت “اطلاعات تماس کسب و کار”، بعد از وارد کردن تلفن ثابت، پست الکترونیک و ساعت کاری، در قسمت “سامانه اعتبار سنجی“، گزینه را روی “سامانه اعتبارسنجی شهروند” بگذارید. بعد از آن روی دکمه نارنجی رنگ کلیک کنید. با کلیک روی این دکمه به یکی از صفحات شرکت پست وارد میشوید. در این جا باید حدود 175 هزار تومان پرداخت کنید. این هزینه جهت ارسال یک بسته پستی حاوی دو کد برای تأیید اطلاعات مکانی شما است.
این بسته پستی تحویل خود شما یا یکی از بستگان درجه یک می شود، در وارد کردن آدرس دقت کنید.
با استفاده از نقشه موجود در صفحه، محل کسب و کارتان را تعیین کنید. درصورتی که کسب و کار شما مجازی بوده و مکانی ندارد، آدرس محل سکونت خود را وارد کنید.
10. ساخت نام کاربری در سایت
در پایان و در قسمت “اطلاعات جهت بررسی فرایند خرید”، یک نام کاربری یا رمز عبور می بینید، که باید یک اکانت با همین نام کاربری و رمز در سایت خودتان بسازید. به این ترتیب کارشناس اینماد میتواند یک بار فرآیند خرید در وب سایت شما را تست کند.
11. تاییدیه فنی سایت برای دریافت اینماد
برای تاییدیه فنی، به سایت مراجعه کرده و گزینه “تأییدیه فنی” را در زیرمنو مدیریت کسب و کار انتخاب کنید.
در صفحه باز شده چندین راه برای تایید اینکه شما صاحب و مدیر سایت هستید، وجود دارد. برای این تأییدیه، راهکارهای مختلفی مثل قرار دادن متاتگ گفته شده در head سایت، استفاده از ایمیل و… وجود دارد.
توجه! در ادامه یک فرم نظر سنجی در زیر منو “کسب و کار” قرار دارد، آن را تکمیل کنید.
12.چک لیست الزامات نماد الکترونیکی
به منوی” کسب و کار” سپس زیرمنو “مدیریت کسب و کار” بروید.روی گزینه “وضعیت چک لیست کسب و کار” کلیک کنید. در این قسمت یک چک لیست برای شما نشان داده میشود، که باید آن را تکمیل کنید. در نهایت، گزینه “ارسال جهت بررسی توسط کارشناس” را انتخاب کنید.
مدت زمان دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به تأیید کارشناس بستگی دارد که ممکن است بین دو تا چند روز زمان ببرد. در صورتی که نیاز به ایجاد تغییرات دوباره در پنل اینماد و اطلاعات خود یا تغییرات در سایت خودتان داشته باشید، کارشناسان آن را در بخش زیر به شما اطلاع میدهند.
درصورتی که چک لیست شما تایید شود، باید متن تعهدنامه را مطالعه کرده و گزینه تأیید را انتخاب کنید.
سپس نوبت به پرداخت هزینه دریافت اینماد میرسد.
هزینه نماد اعتماد الکترونیکی چقدر است؟
هزینه اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی، علاوه بر هزینه پستی (حدود 40 هزار تومان)، هزینه کارشناسی آن به 175 هزار تومان است. این هزینه برای مدت 2 سال است.
تغییر نوع اینماد چگونه است؟
در ابتدا نماد شما، نماد موقت خواهد بود. اگر میخواهید، آن را به یک ستاره تبدیل کنید، گزینه زیر را انتخاب کنید. این تغییر 1 الی 2 روز طول می کشد.
در صورت فعال بودن SSL، دوباره درخواست ارتقا اینماد داده و آن را به دو ستاره تبدیل کنید.
نحوه قرار دادن اینماد در سایت
برای آشنایی با نحوه قرار دادن کد اینماد در سایت، گزینه ” دریافت کد نماد ” را انتخاب کنید. کد را کپی کرده و در قسمت سورس کد وب سایت خود (نه در قسمت متنی) آن را قرار دهید. بعد از آن تصویر اینماد روی سایت قرار میگیرد و کاربران به کلیک روی آن، می توانند مشخصات کامل سایت شما را ببینند. اگر از سایت وردپرسی استفاده می کنید برای قرار دادن کد اینماد در سایت خود میتوانید افزونه اینماد وردپرس را نصب کرده و کد اینماد را در آن قرار دهید.
چرا باید اینماد بگیرم؟
از مهم ترین دلایلی که دریافت اینماد را ضروری کرده است، تاثیر زیاد آن در جلب اعتماد مشتریان است. در واقع کاربران قبل از خرید از سایت، ابتدا این نماد سایت شما را بررسی می کند. در مقاله جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی بیشتر درباره جلب اعتماد مشتریان بخوانید.
از طرفی اگر قصد دارید فروشگاه خود را به درگاه های مستقیم بانکی همچون ملی، ملت و … متصل کنید، باید ابتدا اینماد داشته باشید. البته باید بگویم که امکان اتصال به درگاه واسط بانکی مانند زرین پال، بدون دریافت کد اینماد وجود دارد، اما کمتر کاربری بدون داشتن این نماد به شما اعتماد خواهد کرد. همچنین اگر قصد دارید از ویژگی پرداخت در محل در فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید، برای جلب همکاری اداره پست باید اینماد داشته باشید.
وب سایت های ایمالز و ترب، راهی برای معرفی فروشگاه شما به مردم است. در واقع این دو وب سایت را می توان به عنوان موتورجستجو فروشگاه های اینترنتی دانست. برای ثبت نام در این دو سایت باید نماد الکترونیکی داشته باشید. از طرفی فعالیت در ایمالز و ترب، می تواند به شما کمک تا با سرعت بیشتری به کاربران معرفی شوید. برای مطالعه بیشتر در مورد نحوه کار این دو سایت و همچنین ثبت نام در آن، محتوای ” با فروش در ترب و ایمالز فروشتان را چند برابر کنید ” را حتما مطالعه کنید.
دریافت اینماد برای تمامی کسب و کارهای اینترنتی الزامی است و سبب افزایش اعتماد مشتریان می شود. اگر تاکنون برای دریافت اینماد اقدام نکرده اید یا این کار برایتان دشوار است،
تیم سیتی سایت برایتان اینماد را دریافت می کند!
برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید:
در پایان
دریافت اینماد برای هر فروشگاه اینترنتی ضروری است و به صورت مستقیم در میزان فروش فروشگاه اینترنتی شما نیز موثر است. بسیاری از کاربران پس از ورود به سایت شما، به دنبال نماد اعتماد الکترونیک می گردند و اگر پیدا نکنند، سایت شما را ترک می کنند. ترک سریع کاربر از صفحه فروشگاه اینترنتی شما time on site را کاهش داده و باعث افت رتبه سایت در نتایج گوگل می شود. بنابراین اینماد می تواند به افزایش اعتماد، فروش و ماندگاری کاربر در صفحه کمک کند. در این مطلب به صورت مرحله به مرحله و تصویری راهنمای دریافت اینماد را برای شما شرح دادیم و سپس یاد گرفتید که چطور اینماد را در سایت قرار دهید.