در این مطلب قصد داریم یکی از روشهای بازاریابی اینترنتی که امروزه به طور چشمگیری ترند شده است را برایتان توضیح دهیم. اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار یکی از روشهای بازاریابی است که با رعایت یکسری نکات به راحتی می توانید از آن برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنید. در ادامه به میزان تاثیر اینفلوئنسر بر مخاطبان و مفهوم کلی اینفلوئنسر می پردازیم.
اینفلوئنسر یعنی چه؟
در مفهوم کلی، اینفلوئنسر کسی است که به راحتی می تواند، نظرات و عقاید دیگران را تحت تاثیر رفتار و سخنان خودش قرار دهد. برای مثال یک اینفلوئنسر در حوزه لوازم آرایشی با استفاده از یک مارک لوازم آرایشی می تواند، بر روی دیگران تاثیر بگذارد و آن ها را به خرید از همان مارک محصول ترغیب کند.
در یک تعریف عام از اینفلوئنسر می توان گفت، به هر شخصی که به واسطه داشتن یک پیج در اینستاگرام، داشتن یک هنر یا استعداد و یا دیده شدن در رسانه ها مخاطبان زیادی دارد، اینفلوئنسر می گوییم.
در نتیجه هنگامی که صحبت از اینفلوئنسر می شود، هدف آن دسته از اینفلوئنسر هایی هستند که مخاطبان زیادی دارند و بیشترین فعالیتشان در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام است.
البته توجه داشته باشید، بالا بودن فالوورهای یک اینفلوئنسر دلیل محبوبیت آن نیست. برخی افراد با تولید محتوای بی کیفیت و دروغین، فالوورهای خود را افزایش می دهند. بنابراین می توان گفت میزان تاثیر اینفلوئنسر بر دنبال کنندگانش، نشان دهنده محبوبیت او است.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ به نوعی بازاریابی اشاره دارد که در آن، یک برند برای معرفی محصولات و خدماتش به مردم از یک یا چند اینفلوئنسر استفاده می کند. به این ترتیب که صاحب کسب و کار با پرداخت یک هزینه توافقی به اینفلوئنسر مورد نظر، از او می خواهد محصول یا خدماتش را به مخاطبانش معرفی کند. در این روش، کسب و کارها به دنبال افرادی هستند که بر رفتار مخاطبان تاثیر می گذارند و از طریق آن ها اطلاعات کسب و کار، محصولات و خدمات خود را به مخاطبان واقعی خود می رسانند تا منجر به رفتار مدنظر مثلا خرید از طرف مشتری شود.
سپس اینفلوئنسر توسط یک استوری یا پست به شیوه خودش اقدام به تبلیغ برند و کسب و کار شما می کند. برای مثال اگر تبلیغ پوشاک باشد، اینفلوئنسر با استفاده از لباس های موجود در پیج شما و تعریف از کیفیت و تنوع محصولاتتان، مخاطبانش را برای خرید از پیج شما ترغیب می کند.
نکته قابل توجه این است که اینفلوئنسر مارکتینگ، فقط به افراد فعال در فضای مجازی ختم نمی شود؛ گاهی اوقات یک اینفلوئنسر می تواند، مجری تلویزیون یا خبرنگار باشد و از همین طریق یک محصول را تبلیغ کند.
چرا از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم؟
روشهای مختلفی برای بازاریابی یک محصول یا برند وجود دارد. اما در این میان اینفلوئنسر مارکتینگ از محبوبیت بالایی برخوردار است. طبق آمار بدست آمده:
- 17% از شرکت های تجاری، بیش از نیمی از سرمایه خود را برای اینفلوئنسر مارکتینگ هزینه می کنند.
- حدود دو سوم از بازاریابان در سال 2019 سرمایه خود را افزایش دادند و آن را در اینفلوئنسر مارکتینگ هزینه کردند.
- نظر 90% از بازاریابان این است که میزان بازگشت سرمایه از این روش بازاریابی از روش های دیگر بیشتر است.
با توجه به آمار بدست آمده، می توان گفت دیجیتال مارکتینگ امروزه و در آینده یکی از بهترین روشهای بازاریابی به شمار می آید.
اینفلوئنسر مارکتینگ باعث می شود، برند شما در بین گروهی از افراد جامعه شناخته شود. اینفلوئنسرها به راحتی می توانند، اعتماد طرفداران خود را جلب کنند و با تبلیغ یک محصول یا برند آن ها را به خرید از شما ترغیب کنند.
نکات مهم اینفلوئنسر مارکتینگ
تا اینجا با مفهوم کلی اینفلوئنسر مارکتینگ و کاربرد آن در دنیای امروز آشنا شدیم. در این قسمت از محتوا، یکسری نکات مهم مربوط به اینفلوئنسر مارکتینگ را برایتان شرح می دهیم.
1. هدف خود را از اینفلوئنسر مارکتینگ مشخص کنید
در ابتدا باید هدف خود را از اینفلوئنسر مارکتینگ مشخص کنید؛ چرا که باید بدانید خدمات یا محصول مورد نظرتان را دقیقا در کدام رسانه، با چه محتوایی و توسط کدام اینفلوئنسر تبلیغ کنید. برای مثال اگر شما قصد فروش محصولی را دارید که به تازگی به بازار آمده، باید از مزایا و کاربردهایی که می تواند برای مصرف کنندگان داشته باشد صحبت کنید.
برای این که به راحتی هدف خود را مشخص کنید، سوالات زیر را از خود بپرسید:
1. این محصول برای چه رده سنی مناسب است؟
2. این محصول در کدام شبکه اجتماعی، طرفداران بیشتری پیدا می کند؟
3. کدام دسته از اینفلوئنسرها برای تبلیغ این محصول مناسب هستند؟
4. سفارش گرفتن از چه طریقی برای مشتریان آسان تر است؟
5. کدام شبکه اجتماعی محتوای تاثیرگذارتری را ارائه می دهد؟
6. فروش این محصول چه مقدار سود به همراه دارد؟ با استفاده از این سود چه مقدار می توان برای تبلیغش هزینه کرد؟
با در نظر گرفتن این موارد، به راحتی می توانید یک بستر مناسب برای فروش محصول جدید خود انتخاب کنید و با استفاده از اینفلوئنسر، حوزه کاریتان را به افراد بیشتری نمایش دهید.
2. اینفلوئنسر مربوط به برند خود را انتخاب کنید
توجه داشته باشید که هر اینفلوئنسری برای برند و کسب و کار شما مناسب نیست و انتخاب یک اینفلوئنسر مربوط به کسب و کارتان بسیار مهم است. اینفلوئنسر ها مخاطبین مربوط به خود را دارند و بر یک گروه خاص تاثیر می گذارند. برای مثال اکثر مخاطبان هدف یک اینفلوئنسر مربوط به زیبایی و پوست، خانم های 15 تا 45 ساله هستند. بنابراین نمی توانند، برای یک برند فروش لوازم کامپیوتر تبلیغ اثر گذاری داشته باشند.
3. کیفیت و قیمت محصول یا خدماتتان را به مشتری ثابت کنید
برای جذب مخاطبان به سوی خود، از جملات اغراق آمیز استفاده نکنید. با استفاده از جملاتی مانند: بهترین ها را از ما بخواهید ، ارزانترین محصولات را از ما بخرید و … نه تنها مخاطب را جذب نمی کنید، بلکه مخاطب احساس می کند با وعده های دروغین روبرو است.
بنابراین بهترین کار این است که کیفیت و قیمت مناسب محصولاتتان را در عمل به مشتریان نشان دهید تا اصالت خود را حفظ کنید.
4. از اینفلوئنسر های معتبر و با سابقه خوب کمک بگیرید
همانطور که گفتیم تعداد فالورهای یک اینفلوئنسر دلیل محبوبیت او نیست. گاهی اوقات تعداد فالوور های یک اینفلوئنسر با حواشی و جنجال های او رابطه مستقیم دارد؛ یعنی دنبال کنندگان نه برای محبوبیت، بلکه برای اطلاع از حواشی پیش آمده این شخص را دنبال می کنند و هیچ احساس خوبی به او ندارند.
بنابراین توجه داشته باشید که چه کسی قرار است برند شما را تبلیغ کند. اینفلوئنسری برای تبلیغ برند شما مناسب است که از نظر اکثر افراد محبوب به نظر برسد.
5. همه امور را به دست اینفلوئنسر نسپارید
کار اینفلوئنسر تبلیغ و بازاریابی محصولات شما به روشی است که مخاطبان ترغیب به خرید از شما شوند. اما این به معنا نیست که با پرداخت هزینه و موضوع تبلیغ، او را به حال خود رها کنید.
شما باید اطمینان حاصل کنید که اینفلوئنسر موردنظرتان وظایفش را به خوبی می داند. از جمله وظایف یک اینفلوئنسر عبارتند از:
- بداند که چه نوع محتوایی باید منتشر کند.
- زمان مناسبی را برای انتشار محتوا انتخاب کند.
- بداند که چگونه با مخاطبان برخورد کند.
- در مورد برند و محصول شما اطلاعات داشته باشد.
- هدف و درخواست شما از مشتریان را در نظر داشته باشد.
- و …
6. به اینفلوئنسر هایی که مفید واقع شدند، وفادار باشید
برای فروش بهتر محصولاتتان می بایستی چندین بار و در زمان های مختلف خود را به مخاطبان یادآوری کنید؛ این کار احتمال خرید از شما بیشتر می شود. اکنون برای این که به مخاطبانتان یادآوری شوید، لازم است به اینفلوئنسری که تبلیغ شما را انجام داده و بازدهی مناسبی را نیز برایتان داشته، وفادار باشید.
اگر بازخورد خوبی از تبلیغ توسط اینفلوئنسر دریافت کردید، تبلیغ بعدی را نیز با همان فرد تنظیم کنید. این کار را چندین بار دیگر نیز انجام دهید تا به خوبی در بین مخاطبان شناخته شوید. این به این معنا نیست که همیشه با یک اینفلوئنسر همکاری کنید، اما این تکرار قطعا نتیجه خوبی به همراه دارد.
7. برای مخاطبان مزیتی در نظر بگیرید
جملاتی مانند: فالو کنید، سر بزنید، به دایرکت مراجعه کنید و … برای مخاطبان تکراری شده و ممکن است آن را انجام ندهند. برای جذب مخاطبان توسط اینفلوئنسرها یک مزیتی را در نظر بگیرید تا به این وسیله جذب شما شوند.
برای مثال به اینفلوئنسر مورد نظر بگویید، به کسانی که از طرف پیج شما از ما خرید کنند، تخفیف می دهیم و یا ارسال بسته رایگان می باشد و … .
8. ترکیب اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی محتوا را امتحان کنید!
در بازاریابی محتوا سعی می شود با استفاده از یک محتوای جذاب و کاربردی برای مخاطبان، آن ها را به سوی خود جذب کرد. حالا ترکیب اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی محتوا قدرتمند تر است. برای مثال شما می توانید به جای تهیه فیلم تبلیغاتی از محصولتان، یک فیلم آموزشی جذاب بسازید و به وسیله آن برند خود را نیز تبلیغ کنید. این گونه افراد زیادی به وسیله این فیلم با شما آشنا می شوند.
شما می توانید برای تولید محتوای حرفه ای، محتوا ” چک لیست تولید محتوا اینستاگرام و سایت ” را مطالعه کنید.
9. ملاک را تعداد لایک و فالوور و … در نظر نگیرید
یکی از ملاک های میزان تاثیرگذاری اینفلوئنسرها تعداد لایک و فالوور آنها است؛ اما در این میان نکات دیگری را نیز باید در نظر داشته باشید. از جمله:
- میزان تعامل اینفلوئنسر با دنبال کنندگانش
- مقدار هزینه دریافتی برای تبلیغ برند شما
- میزان استقبال مخاطبین اینفلوئنسر از برند شما
- اطلاعاتی که از تعداد بازدید استوری، تعداد کلیک و … به شما می دهد.
- و…
10. میزان استقبال مخاطبین اینفلوئنسر از برندتان را اندازه گیری کنید
پس از اتمام کار میزان استقبال مخاطبین اینفلوئنسر مورد نظر را بررسی کنید. این گونه متوجه می شوید آیا ادامه این همکاری برای شما مفید است یا نه؟ یا این روش از بازاریابی برای کسب و کارتان مناسب است؟
از جمله مواردی که میزان استقبال افراد از برندتان را نشان می دهد، عبارتند از:
- میزان بازدید پست و استوری
- میزان افرادی که به پیج شما جذب شده اند
- میزان فروش محصولات
- میزان تماس و دایرکت ها
- میزان بازدید ها از سایت
- و …
برای شروع اینفلوئنسری چه باید کرد؟
-
یک موضوع مشخص که در آن دانش و تجربه دارید را انتخاب کنید و در همان زمینه فعالیت کنید.
-
اکانت اینستاگرام خود را بیزینسی کنید تا به راحتی آن را آنالیز کنید.
-
در بیوگرافی اطلاعات کاملی درباره خودتان و زمینه ای که در آن فعالیت می کنید، قرار دهید.
-
به ظاهر پیج خود اهمیت بدهید؛ برای مثال از قالب تکراری استفاده نکنید، دو رنگ اصلی برای پیج خود انتخاب کنید و تصاویر اصولی در آن قرار دهید.
-
کپشن نویسی را فراموش نکنید؛ در کپشن راحت صحبت کنید و داستان سرایی کنید.
تفاوت بلاگر با اینفلوئنسر چیست؟
برای پاسخ به سوال تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر چیست، باید بگوییم که بلاگر به کسی گفته می شود که بدون نظارت شخص خاصی، به تولید محتوا در پیج خود مشغول است. این در حالی است که یک اینفلوئنسر در یک شبکه اجتماعی به صورت نظارت شده فعالیت شده و می تواند بر بخش بزرگی از جامعه تاثیر بگذارد.
نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که لزوما یک بلاگر، اینفلوئنسر نیست و برعکس؛ یعنی اگر یک فردی در شبکه اجتماعی خود به تولید محتوا مشغول است و به اصطلاح یک بلاگر است، می تواند در مردم تاثیر گذار نباشد.
یک بلاگر به مرور زمان و با شناخته شدن بیشتر، می تواند به یک فرد موثر یا اینفلوئنسر تبدیل شود.
چه اینفلوئنسری برای کسب و کار من مناسب است؟
برای ارتقا کسب و کار و جذب بیشتر مشتری باید ابتدا بهترین اینفلوئنسر مرتبط به حوزه کاری خودتان را شناسایی کنید. عده ای از کسب و کارها، به ویژه کسب و کار های بزرگ، برای تبلیغات از سلبریتی ها استفاده می کنند. اما این کار علاوه بر اینکه هزینه بسیار زیادی دارد، ممکن است نتیجه ای هم ندهد.چرا که سلبریتی انتخاب شده تا حد زیادی باید با حوزه کاری شما مرتبط بوده و هماهنگ باشد.
بنابراین اگر ابتدای راه هستید و محصولات شما به گونه ای است که بلاگر ها یا اینفلوئنسرها بهتر می توانند آن را به مردم معرفی کنند، از آنها کمک بگیرید. اما برای این کار هم حتما باید اینفلوئنسر انتخاب شده با حوزه کاری شما مرتبط باشد.
فرض کنید شما نمایندگی فروش یک برند خاص از گوشی همراه را دارید. بنابراین باید به دنبال اینفلوئنسری باشید که در همین حوزه محصولات دیجیتال فعالیت می کند؛ بسیاری از اینفلوئنسرها در حوزه نقد و بررسی گوشی های همراه و سایر محصولات دیجیتال فعالیت می کنند.
تبلیغات هدفمند، بهترین راهکاری جذب مخاطب است!
مزایای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اما مزایای استفاده از بازاریابی اینفلوئنسر چیست؟ از جمله مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ عبارتند از:
1. افزایش برندسازی
یکی از اصلی ترین مزایای استفاده از اینفلوئنسر ها، افزایش برندسازی است. زمانی که مخاطبان یک اینفلوئنسر تبلیغ برند شما را توسط آن فرد ببینند، اطلاعات زیادی را در مورد برند، محصولات و سبک فروشتان کسب می کنند. در نتیجه برندتان در پلتفرم های دیگر نیز شناخته خواهد شد.
2. ایجاد اعتماد به کمک اینفلوئنسر مارکتینگ
اصولا بلاگر ها یا اینفلوئنسرها ارتباط نزدیکی با مخاطبان خود داشته و اعتماد نسبتا عمیقی بین آنها و مخاطبانشان وجود دارد. شما می توانید به راحتی از این ارتباط عمیق و اعتماد بین آنها استفاده کنید. زمانی که یک فرد معروف که در بین مردم قابل اعتماد هم هست، محصول یا خدماتی را معرفی می کند، مردم با اعتماد بیشتری برای خریدن آن اقدام می کنند.
در نتیجه شما به کمک اینفلوئنسر مارکتینگ توانسته اید اعتماد مردم را به برندتان جلب کنید.
3. دسترسی به مخاطبان هدف
برای استفاده از روش های دیگر تبلیغاتی شما باید در ابتدا بازار هدفتان را شناسایی کنید؛ اما زمانی که از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می کنید، نیازی به پیدا کردن مخاطبان هدف ندارید. کافی است حوزه فعالیت اینفلوئنسر مورد نظرتان را بررسی کرده و در صورت همخوانی با کسب و کارتان، از او کمک بخواهید.
به این ترتیب بدون اینکه زمان زیادی را برای پیدا کردن مخاطبان هدف صرف کنید، توانسته اید تبلیغات هدفمند داشته باشید.
4. شکل گیری ترند و تفکر جدید به واسطه اینفلوئنسر مارکتینگ
یکی دیگر از تاثیراتی که اینفلوئنسر ها در جامعه دارند، این است که می توانند یک تفکر یا ایده جدیدی را در جامعه ترند یا محبوب کنند. به عنوان مثال ممکن است شما محصول جدیدی را تولید کنید که در ابتدا هیچ مخاطبی نداشته باشد؛ اما کافیست یک اینفلوئنسر محبوب در مورد آن صحبت کند. جریان فکری دقیقا به سمت محصول شما حرکت می کند.
انواع اینفلوئنسر بر اساس تعداد فالوور
کسب و کارها باید برای اجرای استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ، اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنند تا نتیجه خوبی بگیرند.
مگا اینفلوئنسر
این اینفلوئنسر ها بیش از یک میلیون دنبال کننده دارند،این افراد به دلیل شهرتشان، فالوور دارند، بیشتر سلبریتی ها در این دسته قرار می گیرند. اگر چه این اینفلوئنسر ها تاثیر زیادی بر مخاطب دارند، اما هزینه بالایی هم دارند و تنها کسب و کارهای بسیار بزرگ به آن ها مراجعه می کنند.
ماکرو اینفلوئنسر
این دسته از اینفلوئنسر ها بین 500 هزار تا یک میلیون فالوور دارند، سلبریتی هایی که هنوز شناخته نشدند یا افراد موفقی که در فضای آنلاین کار می کنند، جز ماکرو اینفلوئنسرها هستند. این اینفلوئنسر ها برای افزایش آگاهی برند بسیار مناسب هستند. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که احتمال دارد تعدادی از این اینفلوئنسرها اقدام به خرید فالوور کرده باشند و تعداد مخاطب واقعی آن ها کمتر از این تعداد باشد.
میکرو اینفلوئنسر
این افراد، جز افراد معمولی جامعه هستند که به دلیل دانشی که دارند یا ارتباط خوبی که با مخاطب برقرار کرده اند، به اینفلوئنسر تبدیل شده اند. اغلب تعداد فالوور این اینفلوئنسر ها بین 50K تا 500K می باشد. این افراد محتواهای خوبی تولید می کنند و تعامل خوبی با مخاطب خود دارند، از این رو همکاری با این افراد پربازده و مقرون به صرفه است.
نانو اینفلوئنسر
این افراد تعداد کمی دنبال کننده دارند اما بیشترین نرخ تعامل را با مخاطب دارند. در حالیکه بسیاری از کسب و کارها این اینفلوئنسرها را دست کم می گیرند، اما افراد بسیار مناسب برای اینفلوئنسر مارکتینگ هستند.
کلام آخر
در این مقاله تمامی نکات مربوط به اینفلوئنسر مارکتینگ و دلایل استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ را به طور کامل توضیح دادیم. برای بازدهی بهتر اینفلوئنسر مارکتینگ باید اعتماد مخاطبین جدید خود را که به تازگی بدست آورده اید، جلب کنید.
یکی از راه های جلب اعتماد مشتریان، راه اندازی یک وب سایت برای کسب و کارتان است. با ساخت وب سایت و دریافت اینماد برای آن، به راحتی می توانید اعتماد کاربران را به دست آورید. نتیجه اعتماد مشتریان، رونق کسب و کار و فروش هرچه بیشتر شما است.
زمانی که شما تبلیغ محصول یا خدماتتان را به اینفلوئنسری میسپارید، با تعداد زیادی از سفارشات و دایرکت ها مواجه خواهید شد که رسیدگی به آنها سخت و زمانبر خواهد بود. از طرفی اگر بخواهید مشتریان تازه را راضی نگه دارید، باید بتوانید به خوبی به آنها رسیدگی کنید.
در این زمان داشتن یک فروشگاه ساز بهترین گزینه برای کسب و کار شما خواهد بود؛ چرا که اینفلوئنسر از مخاطبان خود می خواهد به سایت شما مراجعه کرده و به این ترتیب فرایند ثبت سفارش و رسیدگی به مشتری، برای شما آسان تر خواهد بود.
شما می توانید با استفاده از مشاوره رایگان تیم طراحی سیتی سایت، وب سایتی متناسب با نوع کسب و کار خود تهیه کنید و از خدمات و پشتیبانی های این شرکت استفاده کنید.