زمانی فروشگاه اینترنتی شما به فروش می رسد که در صفحه اول گوگل دیده شود. اما چطور می توانید صفحه محصولات را به صفحه اول گوگل بیاورید؟ سئو محصولات چیست و چطور یک صفحه محصول سئو شده داشته باشیم؟ در ادامه می توانید راهنما کامل سئوی محصولات را مطالعه کنید.
چرا سئو محصولات مهم است؟
همانطور که میدانید سئو یک امر بسیار مهم برای نشان داده شدن سایت شما در بالاترین رتبه گوگل است. در صورتی که سایت شما از سئو بالایی برخوردار نباشد، رتبه خوبی در نتایج گوگل دریافت نخواهید کرد. در این میان سئو محصولات سایت فروشگاهی نیز اهمیت بسیاری دارد.
همانطور که میدانید رقبای زیادی در اینترنت مشغول فروش محصولات مشابه سایت شما هستند. کاربران اینترنت اصولا به نتایج صفحه اول گوگل بیشتر اعتماد کرده و در نتیجه میزان فروش این رتبه ها از سایر صفحات گوگل بیشتر است.
صفحات محصول باید به نحوی طراحی شده باشند که کاربر بهترین خرید را تجربه کند. در واقع اگر محتوای صفحه محصول شما و همچنین نحوه چیدمان آن برای کاربر خسته کننده باشد، کاربر از خرید منصرف خواهد شد.
سئوی محصولات این امکان را برای شما فراهم می کند تا ترافیک طبیعی را تجربه کرده و نیازی به صرف هزینه های گزاف برای افزایش ترافیک های مقطعی نداشته باشید.
آموزش سئو محصولات
در ادامه آموزش سئو کردن محصول را به صورت کامل برای شما خواهیم گفت:
1. پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با هر محصول
در ابتدا بایستی کلمات کلیدی مرتبط با هر محصول را پیدا کرده و به سئو آنها در صفحه محصولات خود بپردازید. هدف از پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با هر محصول این است که شما از آنها در عنوان خود استفاده کنید؛ به این شکل زمانی که کاربران آن کلمه را سرچ می کنند، احتمال نمایش شما در نتایج گوگل بیشتر خواهد بود. برای یافتن کلمات کلیدی به دو روش زیر اقدام کنید.
- استفاده از سرچ گوگل
شما می توانید نام محصول مورد نظر را در گوگل سرچ کنید. سپس از کلمات پیشنهادی انتهای صفحه جستجو و پیشنهادهای سرچ گوگل استفاده کنید.
- استفاده از ابزارها
شما می توانید از ابزارهایی که برای پیدا کردن کلمه کلیدی وجود دارند، استفاده کنید. یکی از این ابزارها keywordtool است. نحوه کار با این ابزار به این صورت است که کلمه مورد نظر خود را سرچ می کنید و با عبارت های مشابه آن آشنا می شوید.
سپس کلمات کلیدی مرتبط را یادداشت کرده و بهترین آنها را برای سئو محصول خود استفاده می کنید. یک ابزار دیگر برای پیدا کردن کلمات کلیدی kwfinder است.
با مطالعه محتوا ” چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟ ” می توانید کلمات کلیدی مرتبط با هر موضوعی را پیدا کنید.
2. رعایت نکات سئو برای تولید محتوای محصولات
لازم است تمام نکاتی که در سئو محتوا رعایت می کردید را در سئو محصول نیز پیاده سازی کنید. این نکات عبارتند از:
- انتخاب یک عنوان مناسب
در عنوان محصول خود از کلمه کلیدی استفاده کنید و آن را جذاب بنویسید. سایت های رقیب و پرفروش در زمینه همان محصول را بررسی کرده و از عنوان نویسی آنها ایده بگیرید. سعی کنید در عنوان خود از کلمات کلیدی دم دراز یا طولانی استفاده کنید. به عنوان مثال به جای اینکه عنوان صفحه اصلی یک محصول را ” گوشی سامسونگ مدل a32″ انتخاب کنید، از عبارات طولانی تر مثل ” خرید گوشی سامسونگ مدل a32 ” استفاده کنید. برای آشنایی با دیگر روش های نوشتن عنوان جذاب محتوای ” چگونه تیتر جذاب بنویسیم ” را از دست ندهید.
- استفاده از URL سئو شده
برای صفحه محصول خود یک URL سئو شده و کوتاه انتخاب کنید. بهتر است نام محصول را به صورت انگلیسی در URL بنویسید.
- نوشتن توضیحات متا جذاب
توضیحات متا متنی است که در صفحه جستجو از محتوای شما به کاربر داده می شود. سعی کنید این توضیحات را به گونه ای بنویسید که کاربران به خواندن آن ترغیب شوند. همچنین از استفاده کلمات کلیدی در توضیحات متا غافل نشوید. در محتوا ” دیسکریپشن چیست؟ ” می توانید نکات بیشتری را برای نوشتن یک متا دیسکریپشن عالی بخوانید.
3. تصویر محصولات را وارد کنید
در خرید اینترنتی اهمیت تصویر محصول چندین برابر می شود. بنابراین پس از گذاشتن محصول در سایت از هر محصول در زوایای مختلف عکس تهیه کنید و آن را در گالری محصول وارد کنید.
یک سری نکات را در هنگام وارد کردن عکس محصولات به یاد داشته باشید:
- قسمت متن آلت یا جایگزین تصویر را خالی نگذارید و تا جایی که امکان دارد آن را با کلمات کلیدی مرتبط با محصول خود پر کنید. البته در این کار زیاده روی نکنید.
- از قرار دادن تصاویر تکراری پرهیز کنید.
- برای بالا رفتن سرعت لود شدن سایت حجم تصاویر را کاهش دهید. البته توجه داشته باشید، کیفیت تصویر کاهش پیدا نکند.
- برای تمام تصاویر سایز یکسان و متناسب با صفحه محصول خود در نظر بگیرید.
- از نام فارسی یا انگلیسی مرتبط با محصول خود برای تصاویر استفاده کنید.
در محتوا ” انتخاب عکس برای فروشگاه اینترنتی ” به شما یاد داده ایم که چطور تصاویر با کیفیت برای فروشگاهتان آماده کنید.
4. توضیحات مرتبط با هر محصول را بنویسید
برای نوشتن توضیحات محصول دو بخش وجود دارد. یک بخش برای نوشتن توضیحات کوتاه و قسمتی برای نوشتن توضیحات متنی وجود دارد. در توضیحات کوتاه بایستی چند مورد از ویژگی های محصول را بنویسید.
در توضیحات متنی اطلاعات کامل تری برای راهنمایی کاربران بنویسید. در این توضیحات از کلمات کلیدی استفاده کنید؛ این کار به سئو سایت شما نیز کمک می کند.
همچنین با بررسی صفحات رقبای خود و بررسی سوالاتی که کاربران پرسیده اند، توضیحات محصول خود را کامل تر کنید و در آن به تمام سوالات کاربر پاسخ دهید. در محتوا “آموزش نوشتن توضیحات محصول ” به شما یاد داده ایم که چطور برای محصولتان توضیحات بنویسید.
به عنوان مثال اگر وب سایت شما در حوزه محصولات دیجیتال فعالیت می کند، توضیحات محصول را از سایت های رقیب در همان حوزه کپی نکنید. همچنین توضیحات یک محصول را از سایت تولید کننده آن نیز کپی نکنید.
گوگل به راحتی این موضوع را متوجه شده و رتبه شما را کاهش می دهد. بهتر است که از محتواهای آنها فقط ایده گرفته و آن را از نو بازنویسی کنید.
5. سرعت لود شدن صفحه محصول را افزایش دهید
بالا بودن سرعت بارگذاری صفحات یکی از فاکتورهای مهم سئو است. البته برای این کار نیاز به بهینه سازی هر صفحه محصول به طور جداگانه ندارید. تنها با افزایش سرعت صفحه اصلی بقیه صفحات نیز سرعتشان افزایش پیدا می کند.
یکی از راه های افزایش سرعت صفحات، حذف موارد اضافه موجود در آن است. برای بهبود سرعت فروشگاهتان، مطالعه محتوا ” افزایش سرعت سایت وردپرس ” را پیشنهاد می کنیم.
6. مراقب صفحات یتیم و زامبی پیج ها باشید
از ساخت صفحات با محتوای اندک و ارزش سئو پایین خود داری کنید. همچنین در تمام صفحات خود لینک داخلی قرار دهید و آن را به صفحات دیگر سایت خود مرتبط کنید. برچسب گذاری برای محصولات علاوه بر اینکه می تواند به سئو سایت شما کمک کند، ممکن است در دراز مدت دردسرهایی را نیز ایجاد کند. بنابراین در برچسب گذاری حتما دقت کنید و برای هر برچسب محتوای اصولی و سئو شده ایجاد کنید تا به زامبی پیج تبدیل نشود. در مطلب ” زامبی پیج چیست؟ ” می توانید اطلاعات کامل تری را در این باره مطالعه کنید.
7. استفاده از اسکیما برای سئو صفحه محصولات
روش دیگر برای سئو محصولات، استفاده از کدهای اسکیما است. کدهای اسکیما در میان کدهای صفحات سایت قرار می گیرد و باعث درک بهتر محتوای شما توسط گوگل، زیبایی سایت شما و افزایش رتبه و سئو می شود. با استفاده از کدهای اسکیما پنج ستاره در کنار عنوان محتوای خود در صفحه سرچ گوگل مشاهده می کنید.
8. عدم ساخت صفحات با محتوا و کلمه کلیدی کپی
در سایت خود چند صفحه با محتوای کپی نسازید. در صورتی که محتوا و تصاویر صفحات سایت شما با یکدیگر کپی باشد، ارزش و سئو پایینی دریافت می کند. همچنین در صورتی که از کلمات کلیدی تکراری در صفحات خود استفاده کنید، صفحات شما کنیبال می شوند. (کنیبال چیست؟)
برای مثال اگر رنگ های مختلفی از یک پیراهن را در فروشگاه خود دارید، برای هر رنگ صفحه جدا با عنوان و محتوای یکسان ایجاد نکنید. تمامی رنگ های این مدل باید در یک صفحه نشان داده شود.
9. استفاده از لینک های برد کرامب
اگر در سایت خود از لینک های برد کرامب استفاده کنید، کاربر متوجه می شود که در کدام صفحه از سایت شما است. با این کار لینک سازی داخلی صفحات شما قدرتمند شده و در تجربه کاربری نیز تاثیر گذار است.
10. استفاده از محتوای چند رسانه ای در صفحات
برای معرفی محصولات خود از محتوای چندرسانه ای استفاده کنید. منظور از محتوای چند رسانه ای ویدیو و صوت است. شما می توانید با تهیه فیلم جذاب محصولات خود را به کاربران معرفی کنید. این گونه کاربران مدت زمان بیشتری در صفحه شما می مانند و رتبه سئو شما نیز افزایش می یاید.
11. برای صفحات لینک سازی خارجی کنید
برای بهبود سئو در صفحاتی که رقابت شدیدی در کلمات کلیدی دارند بایستی لینک سازی خارجی کنید. البته برای لینک سازی خارجی بایستی به طور اصولی اقدام کنید؛ در غیر این صورت برعکس عمل می کند. با مطالعه مطلب ” لینک بیلدینگ چیست؟ ” می توانید برای سایتتان به صورت اصولی لینک سازی کنید.
12. مخاطبان را به تعامل ترغیب کنید
با نوشتن یک محتوای جذاب و کاربردی مخاطبان را ترغیب کنید تا نظر خود را کامنت کنند. همچنین می توانید از آنها بخواهید تا سوالاتشان را با شما در میان بگذارند. برای گوگل بسیار مهم است که شما با کاربران تان تعامل داشته باشید؛ همین موضوع باعث افزایش رتبه شما در گوگل می شود. بخش نظرات مشتریان 58 درصد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص می دهد؛ شما می توانید با مطالعه بخش نظرات و سوالات کاربران، برای تولید محتوای جدید هم ایده بگیرید.
13. تجربه کاربری را بهبود دهید
صفحات سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که کاربران از صفحات سایت شما حس خوبی دریافت کنند؛ این همان تجربه کاربری است. از جمله مواردی که در تجربه کاربری موثر است، عبارتند از:
چیدمان مناسب سایت و منوها، به کاربردن رنگ های مناسب، لود شدن سریع صفحات، دسترسی آسان به محصولات و … تغییر ظاهر سایت طبق نیاز و سلیقه مشتری در فروشگاه ساز بسیار آسان تر از سیستم های اختصاصی است.
14. تولید محتوا برای هر صفحه محصول
برای صفحات محصول خود تولید محتوا کنید و در آن از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. برای مثال اگر در سایت خود لپ تاپ می فروشید، برای هر برند از لپ تاپ موجود در فروشگاه خود محتوا بنویسید و تمام قابلیت و ویژگی های آن را بررسی کنید.
همچنین می توانید به مقایسه دو برند مختلف لپ تاپ بپردازید و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.
15. فرایند ثبت نام کاربر و خرید محصول را تست کنید
مشتریان باید به راحتی محصول مورد نظرشان را در سایت پیدا کرده و آن را ثبت کنند. به همین دلیل باید در بازه زمانی های مختلف فرایند خرید و ثبت نام را خودتان به عنوان کاربر تست کنید. هر گونه کندی، عدم دسترسی به بخش های مختلف و نبود کال تو اکشن مناسب، می تواند در کاهش فروش شما تاثیر بگذارد.
16. لینک های شکسته را پیدا کنید
زمانی که کاربر روی لینکی از سایت شما کلیک می کند و با صفحه 404 مواجه می شود، احساس بدی را تجربه می کند. از طرفی گوگل نیز نسبت به این موضوع حساس بوده و در صورت وجود این صفحات، رتبه سئو سایتتان را تا حد زیادی کاهش می دهد.
اگر محصولی در سایتتان دیگر موحود نخواهد شد یا به هر دلیلی صفحه آن از بین رفته است، باید آن را ریدایرکت کنید. در غیر اینصورت کاربر با صفحه 404 در سایت شما مواجه خواهد شد. اما چطور صفحات 404 را از بین ببریم؟ در مطلب ” چگونه خطای 404 را برطرف کنیم؟ ” به صورت کامل آموزش داده ایم.
17. اهمیت به موضوعات پیرامون محصول
هدف خود را روی سئو سایت برای یک یا چند کلمه کلیدی نگذارید. برای بعضی از موضوعات که رقابت در آن ها کمتر است، می توان روی یک یا چند کلمه کلیدی سرمایه گذاری کرد. اما در اکثر مواقع برای اینکه که بتوانیم کلمات کلیدی اصلی سایت را سئو کنیم، باید در مورد کلمات پیرامون آنها هم تولید محتوا کنیم. برای مثال اگر بخواهیم کلمات سئو، مشاوره سئو و خدمات سئو را برای یک سایت بهینه کنیم، باید تعداد زیادی محتوا برای کلمات پیرامون موضوع سئو تولید کنیم. چرا؟ اول برای اینکه گوگل متوجه شود سایت ما فعال است و دوم برای اینکه از طریقه لینک دادن کلمات هم کانسپت به صفحات اصلی قدرت صفحات را زیاد کنیم.
برای محصولات در سایتتان هم باید روی کلمات پیرامون کلمات اصلی کار کنید. مثلا: برای سئو کردن صفحه محصول لپ تاپ ایسوس باید مقالاتی در مورد موضوعاتی همچون:
آیا لپ تاپ ایسوس بخریم؟
ایسوس core i7 یا core i5؟
لپ تاپ ایسوس گیمینگ
18. پیشنهادات محصول
قسمتی را برای پیشنهاد دیگر محصولات در سایت قرار دهید. می توانید با عبارت هایی مثل محصولات مرتبط محصولاتی که دیگران خریداری کردهاند محصولاتی که دیگران دوست داشتند ممکن است شما هم دوست داشته باشید کاربر را ترغیب به دیدن از صفحات دیگر کنید. این کار زمان ماندگاری کاربر را در سایت شما افزایش می دهد که برای سئو سایت موثر است.
۱۹. گواهی SSL
سایت های فروشگاهی باید گواهی SSL برای افزایش امنیت سایت خود دریافت کنند. گواهی SSL تبادل داده بین سرور ها را ایمن می سازد. این گواهی برای گوگل اهمیت بسیاری دارد و در سئو سایت فروشگاهی به آن توجه می کند از سوی دیگر این گواهی باعث افزایش اعتماد مشتری می شود. در مطلب چگونه ssl را در وردپرس فعال کنیم؟ در این باره بیشتر صحبت کرده ایم.
آموزش سئو محصولات در وردپرس
بسیاری از افراد تصور می کنند که سئو محصولات در وردپرس تکنیک خاصی دارد که از عهده هر کسی خارج است؛ اما باید به این نکته توجه کنید که سئو محصولات ووکامرس دقیقا مانند سئو محصولات در سایر وب سایت ها است. چرا که الگوریتم های گوگل قانون مشخصی داشته و کافیست آنها را روی سایتتان اعمال کنید.
برای سئو محصولات در ووکامرس کافیست از افزونه های سئو وردپرس استفاده کنید. شما می توانید این افزونه ها را در صفحه ” افزونه سئو وردپرس” مشاهده و دانلود کنید.
از سئو صفحه فهرست محصولات غافل نشوید
صفحه فهرست محصولات در واقع صفحاتی هستند که تمامی محصولات از یک نوع در آن قرار دارند؛ این صفحه مانند دروازه ای برای ورود به صفحه محصولات دیگر می ماند. شما علاوه بر اینکه باید صفحه هر محصول را بهینه کنید، باید صفحه فهرست را نیز بهینه کنید.
در واقع صفحه فهرست محصولات مانند کاتالوگی عمل می کند که کاربران را برای خرید سایر محصولات ترغیب می کند. به عنوان مثال اگر کاربری کلمه ” مانتو مشکی زنانه ” را سرچ می کند، بهتر است که صفحه فهرست محصولات شما که در آن انواع مانتو قرار دارد، به کاربر نشان داده شود.
به این ترتیب کاربران میتوانند انواع مدل های مانتو با رنگ های متنوع را دیده و خرید بیشتری از شما داشته باشند. پس سئو صفحه فهرست محصولات را جدی بگیرید.
در پایان
در این مطلب به شما گفتیم که سئو محصول چیست و چه اهمیتی دارد؟ از آنجا که سئو محصولات در افزایش فروش تاثیر می گذارد، پیشنهاد می کنیم وارد کردن و سئوی محصولات را به دست یک متخصص دیتا اینتری بسپارید و یا از مشاور سئو بخواهید تا چند مورد از محصولات شما را از نظر سئو چک کنند.
متخصص دیتا اینتری وظیفه دارد محصولات فروشگاه شما را با رعایت قوانین و نکات سئو وارد فروشگاهتان کند. شما می توانید در این زمینه از سیتی سایت نیز کمک بگیرید.