یکی از سوالات پرتکرار صاحبان وب سایت ها از ما این است که سئو سایت چقدر زمان میبرد؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان آن را محدود به زمان خاصی کرد. در این مطلب می خواهیم به صورت کامل به شما بگوییم که سئو سایت چقدر طول میکشد و چه عواملی می تواند در مدت زمان سئو تاثیر بگذارد.
سئو سایت چقدر طول میکشد؟
زمانی که پروژه سئو یک سایت را به عهده می گیریم، در همان ابتدا کارفرما از ما میپرسد که سئو سایت چقدر طول میکشه؟ اما پاسخ به این سوال واقعا مشخص و دقیق نیست.
چرا که سئو یک سایت مجموعه ای از اقدامات است و همگی آنها در کنار هم می تواند وضعیت و رتبه سایت را بهبود ببخشد. از طرفی برخی اوقات تکنیک ها روی برخی از وب سایت ها با توجه به سابقه و قدمت آن، نتیجه متفاوتی را در گوگل به همراه خواهد داشت و برنامه ریزی زمانی را تغییر می دهد.
اما چرا این اتفاق می افتد؟ سئو سایت مجموعه ای از تکنیک ها است که بیشتر آنها در اثر تجربه بدست آمده است؛ اما با این حال همین تکنیک های مشخص برای هر وب سایت یک نتیجه متفاوتی را همراه خواهد داشت.
بنابراین نمی توان به طور قطع به کارفرما پاسخ داد که سئو سایت چقدر زمان می برد؟ اما با دانستن عوامل موثر بر زمان سئو یک سایت میتوان به زمان تقریبی دست یافت. در ادامه می خواهیم عواملی را برای شما بگوییم که در مدت زمان سئو یک سایت تاثیر خواهد گذاشت.
عوامل موثر در مدت زمان سئو سایت
این که چه مقدار زمان طول میکشد تا سایت شما سئو شود، به عوامل گوناگونی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
1. اعتبار دامنه و سن سایت
گوگل سال ها است که تاثیر سن دامنه را روی سئو سایت بسیار ناچیز اعلام کرده است. اما تحقیقات و تجربه نشان داده است سئو روی دامنه هایی با قدمت طولانی تر، بیشتر تاثیر خواهد گذاشت. به گفته مت کاتس، تاثیر سئو روی سایت هایی با عمر 6 ماه و 1 سال تفاوت چندانی ندارد؛ اگر بتوانید به صورت مداوم فعال باشید، بعد از گذشت چند ماه می توانید در گوگل رتبه عالی بگیرید.
اما با این حال دامنه هایی با قدمت بیشتر، اصولا تعداد بک لینک های بیشتر و قدیمی تری دارند؛ در نتیجه گوگل راحتتر به آنها اعتماد خواهد کرد. این در صورتی است که سایت های جدید به سبب فعالیت بسیار کمشان، اعتبار کافی برای گوگل ندارند.
بنابراین می توان گفت هرچه سن و اعتبار یک سایت بیشتر باشد، مدت زمان کمتری برای سئو سایت نیاز دارد.
2. درخواست، توقع و نیاز مشتری
زمانی که یک مشتری برای سئو سایتش اقدام می کند، در ابتدا خواسته و نیازی دارد. تیم خدمات سئو سایت سیتی سایت پس از برگزاری جلسه ای، نیاز و خواست مشتری را تحلیل کرده و برای آن اقداماتی را انجام می دهد.
به عنوان مثال مشتری از ما میخواهد که با کلمه ” خرید قاب گوشی سامسونگ” در صفحه اول گوگل رتبه داشته باشد. به این ترتیب ما مجموعه ای از کلمات مرتبط با این عبارت و سایر کلماتی که مشتری می خواهد را لیست کرده و در اختیار او قرار می دهیم.
هر چه کارفرما کلمات کلیدی بیشتری را برای رتبه گرفتن در گوگل انتخاب کند، طبیعتا مدت زمان سئو نیز افزایش خواهد یافت؛ چرا که ما باید برای هر کلمه کلیدی استراتژی جداگانه ای مشخص کرده و اقداماتی را انجام دهیم.
3. شدت رقابت در حوزه کاری مشتری
همانطور که گفتیم تکنیک های سئو روی هر سایتی نتیجه متفاوتی خواهند داشت؛ یکی از دلایلی که باعث تفاوت نتایج تکنیک های سئو می شود، میزان رقابت حوزه کاری وب سایت است. در بسیاری از حوزه ها رقابت به شدت زیاد است و به همین ترتیب سئو آن نیز به زمان بیشتری نیاز دارد. به عنوان مثال در حوزه ” طراحی سایت ” رقابت آنقدر زیاد است که با کلمات کلیدی کوتاه و پر رقابت نمی توان به راحتی در گوگل رتبه گرفت.
اما در برخی از حوزه ها مثل ” فروش لاک ناخن” رقابت آنقدر ها زیاد نیست؛ بنابراین می توان این تضمین را به مشتری داد که در بازه زمانی کمتری در گوگل رتبه خواهد گرفت. بنابراین هر چه رقابت در یک حوزه بیشتر باشد، مدت زمان سئو سایت نیز بیشتر خواهد بود.
4. وضعیت فعلی سایت کارفرما
مورد بعدی که در مدت زمان سئو یک سایت تاثیر می گذارد، وضعیت سایت است. اگر وب سایتی به تازگی راه اندازی شده باشد و هنوز محتوایی هم نداشته باشد، گوگل به آن اعتماد نکرده و حداقل 1 تا 2 ماه زمان می برد تا در نتایج گوگل دیده شود. البته منظور از نتایج صفحات اول یا دوم گوگل نیست!
خب این وب سایت به مدت زمان بیشتری برای سئو سایت نیاز دارد؛ چرا که علاوه بر تولید محتوا، باید اقداماتی نظیر افزایش سرعت سایت، بهینه سازی فنی سایت، لینک سازی های داخلی و خارجی و … نیز انجام شود.
اما اگر وب سایتی مدت ها از راه اندازی آن می گذرد و بازدید نسبتا خوبی هم دارد، مدت زمان کمتری طول می کشد تا در کلمات دیگر رتبه بگیرد. بنابراین تیم سیتی سایت ابتدا وضعیت سایت شما را از نظر محتوا، ورودی و سئو بررسی می کند و در نهایت زمان تقریبی را به شما اعلام می کند.
معیار هایی که وضعیت سایت شما را در سئو مشخص می کند:
- نظر گوگل نسبت به سایت
برخی از وب سایت ها به دلیل استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه توسط گوگل جریمه شده و دچار پنالتی شده اند. سئو کردن این مدل وب سایت ها به شدت زمانبر و سخت است؛ چرا که زمان زیادی لازم است تا گوگل دوباره به این سایت اعتماد کرده و از خطای آن چشم پوشی کند.
- مشکلات سئو سایت
برخی از صاحبین وب سایت ها خودشان اقدام به سئو کردن سایتشان کرده اند یا این کار را به افراد بی تجربه سپرده اند. همین کار سبب شده است تا سئو سایتشان اوضاع خوبی نداشته باشد. جبران اقدامات اشتباه آنها نیز زمانبر خواهد بود.
- بک لینک سازی های قبلی سایت
گرفتن بک لینک برای هر وب سایتی می تواند مفید باشد؛ اما این در صورتی ممکن است که اصولی و بر اساس سئو انجام شده باشد. بک لینک سازی های اشتباه و بی رویه می تواند سئو سایت را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل از بین بردن لینک های اشتباه و سئو کردن آنها نیاز به زمان دارد.
- تعداد محتواهای سایت
تعداد و نوع محتواهای سایت نیز در زمان سئو سایت تاثیر می گذارد. هرچه محتوای سایت مفید و ارزشمند تر باشد، زمان کمتری برای بروزرسانی و سئو آن نیاز است.
5. میزان بودجه مورد نظر کارفرما
مورد آخر که اهمیت بسیار زیادی در مدت زمان سئو سایت دارد، میزان بودجه ای است که برای این کار در نظر گرفته اید. اگر کارفرما بتواند هزینه های لازم برای تولید محتوا، بهبود سرعت، بک لینک سازی و … را پرداخت کند، کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.
البته میزان هزینه سئو سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما تیم سیتی سایت سعی می کند با توجه به بودجه کارفرما، بهینه ترین اقدامات را در سایت پیاده کند.
در پایان
سئو و بهینه سازی سایت علاوه بر اینکه زمان بر است، هزینه هم دارد. اما بیشتر از آنکه فکرش را بکنید در رشد و معرفی شما به کاربران اینترنت تاثیر دارد. در واقع بدون اقدامات سئو، سایت شما دقیقا شبیه فروشگاهی خواهد بود که در خیابانی خلوت قرار دارد. اگر قصد دارید فروش بیشتری را تجربه کنید، سئو سایت را جدی بگیرید. البته فراموش نکنید که در این کار عجله نکرده و سئو کار را تحت فشار قرار ندهید. چرا که در اینصورت ممکن است سئو کار از کیفیت کار خود کم کرده و نتیجه مطلوبی را دریافت نکنید.