طراحی سایت

سئو سایت چند زبانه ( صفر تا صد)

آموزش سئو سایت چند زبانه

 

در حال حاضر با افزایش رقابت میان کسب و کارها و تلاش برای کسب درآمد دلاری، اغلب به فکر طراحی سایت چند زبانه افتاده اند. اما زمانی سایت شما در سطح بین المللی رتبه خواهد گرفت که بتواند در نتایج گوگل دیده شود. در ادامه این مطلب 0 تا 100 آموزش سئو سایت چند زبانه را برای شما آماده کرده ایم.

چرا سایت چند زبانه داشته باشیم؟

همانطور که میدانید بازار جهانی بسیار گسترده می باشد و تنها قسمت کوچکی از آن را فارسی زبانان تشکیل می دهند. بخش اعظم دیگر شامل زبان های انگلیسی، عربی و … می شود. در نتیجه اگر کسب و کارتان را بر پایه اینترنت راه اندازی نموده اید، بایستی بدانید مشتریان شما تنها ایرانی نیستند و ممکن است از کشورهای دیگر نیز مشتری داشته باشید. بنابراین سئو و بهینه سازی سایت تنها به زبان فارسی، باعث از دست دادن حجم وسیعی از مشتریان خواهد شد.

برای مثال ممکن است، محصولی داشته باشید که امکان فروش آن در سطح جهان وجود داشته باشد. اما به دلیل راه اندازی سایت تنها به زبان فارسی، مشتریان شما به 110 میلیون نفر محدود می شود. در صورتی که طراحی سایت چند زبانه، این امکان را فراهم می کند تا تعداد مشتریان و فروشتان افزایش یابد. به تعبیر دیگر می توان گفت با طراحی سایت چند زبانه، ترافیک سایت به طور ارگانیک افزایش می یابد. 

آموزش سئو سایت چند زبانه

سئو سایت چند زبانه با سئو سایت های معمولی تفاوت دارد؛ در ادامه مراحل سئو سایت چند زبانه را به ترتیب اولویت به شما آموزش خواهیم داد.

1. استفاده صحیح از تگ hreflang

اولین و مهمترین اقدامی که باید در زمینه سئو سایت های چندزبانه انجام دهید، استفاده صحیح از تگ hreflang است. اما قبل از آن بهتر است با این تگ آشنا شویم. 

تگ hreflang چیست؟

hreflang یک قطعه کدی از زبان HTML است که در بخش heading سایت شما قرار میگیرد. اما وظیفه این تگ چیست؟

<“link rel=”alternate” hreflang=”fr-FR” href=”domain.com/fr>

  • این تگ به گوگل می گوید که زبان این سایت چیست.
  • برای گوگل مشخص می کند که این صفحه برای چه کشوری طراحی شده است.
  • در نهایت مشخص می کند که این صفحه مشابه کدام سایت با زبان دیگر است.

 

تگ hreflang چطور کار می کند؟

فرض کنید شما در حوزه فروش زعفران فعالیت می کنید؛ همانطور که میدانید زعفران یکی از اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران است. اگر بخواهید همزمان با تکنولوژی پیش رفته و در سطح بین المللی نیز رقابت کنید، شما نیاز به یک سایت برای معرفی محصولات و برندتان دارید. اما از آنجایی که مشتری های شما از کشور های مختلف هستند، باید سایتتان را نیز چند زبانه طراحی کنید. تگ hreflang در واقع به صورت زیر در این حوزه به شما کمک می کند:

  1. صفحه اول سایت شما با کلمه کلیدی فروش زعفران اصل، برای مخاطبان ایرانی و به زبان فارسی آماده شده است. تگ hreflang در بخش هدینگ این صفحه، به گوگل اطلاع می دهد که این صفحه به زبان فارسی و برای مخاطب ایرانی می باشد. آدرس آن نیز به صورت domain.ir/saffron-FA
  1. صفحه دوم از سایت شما، با همان کلمه کلیدی ولی به زبان انگلیسی و برای مردم انگلستان طراحی شده است. در این صورت تگ hreflang این موضوع را به گوگل خواهد فهماند و آدرس به صورت domain.ir/saffron-EN خواهد بود.

با توجه به مثال های بالا، فهمیدیم که تگ hreflang چطور کار کرده و مفهوم یک صفحه را به گوگل می فهماند. بنابراین باید در هر صفحه ای از سایت شما که مفهوم مشابه با یکدیگر ولی با زبان متفاوت هستند، این تگ قرار بگیرد.

در هر صفحه علاوه بر قرار دادن این تگ برای مشخص کردن مفهوم آن صفحه، باید تگ صفحات مشابه آن نیز قرار داده شود؛ درست مثل تصویر زیر:

سئو سایت چند زبانه

نحوه ساخت تگ hreflang و بهینه کردن آن

روش های مختلفی برای ساخت تگ hreflang وجود دارد؛ اما در ادامه می خواهیم روشی را به شما یاد بدهیم که بدون نیاز به کدنویسی، آن را بسازید:

از سایت sistrix استفاده کنید

طبق تصویر زیر، شما می توانید به راحتی آدرس صفحه مورد نظرتان را در بخش domain/url وارد کنید.

پس از آن در قسمت ” Language ” زبان آن صفحه و در بخش “Region ” نیز کشور را مشخص کنید.

در نهایت با کلیک روی دکمه سبز رنگ یا ” add domain ” می توانید برای ساخت تگ های دیگر اقدام کنید. 

با انتخاب این دکمه، شما می توانید آدرس صفحات مشابه ولی به زبان ها دیگر را وارد کرده و تگ مرتبط با آن را دریافت کنید.

 

گزینه x-default چیست و چه کاربردی دارد؟

فرض کنید شما صفحه ای را به زبان انگلیسی آماده کرده اید، اما کشور خاصی را مدنظرتان ندارید. شما می توانید با قرار دادن x-default در آن صفحه، به گوگل بگویید که این صفحه برای کشور خاصی طراحی نشده. به این ترتیب ممکن است در نتایج سایر کشورهای انگلیسی زبان نیز نشان داده شوید.

 

2. انتخاب پسوند مناسب برای نام دامنه

0 تا 100 سئو سایت چند زبانه

یکی دیگر از مراحل سئو سایت های چندزبانه، انتخاب پسوند مناسب برای آن است. به طور کلی پسوند های زیادی برای نام یک سایت وجود دارد که البته بسیاری از آنها ارزش و اعتبار چندانی ندارند. در زمان انتخاب پسوند برای سایت های چند زبانه، باید مخاطبان خود را در نظر بگیرید. از آنجاییکه مخاطبان سایت چند زبانه از کشور های مختلف هستند، باید پسوندی را انتخاب کنید که برای همه مردم شناخته شده و معتبر باشد.

ما پیشنهاد می کنیم که از پسوند .com برای سایتتان استفاده کنید. این به معنی بی ارزش بودن پسوند .ir نیست؛ ممکن است مخاطب هندی زبانی این پسوند را نشناخته و به سایت شما اعتماد نکند.

مطالعه مطلب ” انتخاب اسم سایت ” را پیشنهاد می کنیم.

پسوند های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد:

  • .net
  • .name
  • .net
  • .org
  • .pro
  • .travel
  • .biz
  • .com
  • .edu
  • .gov
  • .info
  • .jobs

3. انتخاب سرور مناسب برای سایت چند زبانه

انتخاب سرور برای سایت چند زبانه

امروزه با وجود سیستم های CDN موقعیت سرور سایت شما اهمیت چندانی ندارد. منظور از CDN، سیستمی است که اطلاعات سایت شما را روی چندین سرور در نقاط مختلف جهان ذخیره می کند. سپس از نزدیک ترین سرور سایت شما را به کاربر نشان می دهد.

در گذشته به دلیل نبود این سیستم، باید سرور را به نحوی انتخاب میکردید که به کاربران شما نزدیک باشد؛ چرا که ممکن بود در سرعت لود آن تاثیر منفی بگذارد. اما در حال حاضر با رفع این مشکل، باید به پشتیبانی و خدمات شرکت هاستینگ خود دقت کنید. در مطلب ” بهترین شرکت های هاستینگ ” به شما کمک کرده ایم تا یک هاست با کیفیت انتخاب کنید.

 

4. ساخت ساب دامین یا ساب فولدر

برای بهینه سازی سایت های چند زبانه می توانید به سه صورت عمل کنید:

  • ساخت سایت با یک دامنه و پسوند های مختلف مثل : example.ir , example.com
  • ساخت ساب دامین مانند us.example.com
  • ساخت ساب فولدر مثل example.com/us

اما تفاوت هر کدام چیست؟ کدام یک از این روش ها مناسب تر خواهند بود؟

اگر می خواستید چندین سال پیش یک سایت چند زبانه را سئو کنید، قطعا استفاده از روش ساب دامین را پیشنهاد می دادیم. اما در حال حاضر استفاده از ساب فولدر، گزینه بهتری خواهد بود. یعنی بهتر است محتواهایی که به زبان های دیگر نوشته می شود را در ساب فولدر قرار بدهید.

چرا که تولید محتوا روی ساب فولدر راحت تر بوده و امکان سئو آن نیز فراهم است.

 

5. تولید محتوای سئو شده برای سایت چند زبانه

یکی دیگر از مهم ترین اقدامات لازم که نقش بسیار مهمی در جذب کاربر دارد، تولید محتوا است. به کمک تولید محتوا می توانید در نتایج گوگل دیده شده و مخاطب را به سایت خود هدایت کنید. اما آیا تولید محتوا سایت چند زبانه هم به همین سادگی است؟

قطعا خیر؛ یکی از بزرگترین اشتباهاتی که صاحبان سایت های چند زبانه مرتکب می شوند، تولید محتوای بدون برنامه ریزی با ترجمه غلط است. یعنی به جای اینکه برای هر صفحه از سایت که زبان دیگری دارد، محتوای جداگانه تولید کند، همان محتوا را به روش های غیر حرفه ای مثل ترجمه گوگل، ترجمه می کند.

ترجمه گوگل یا گوگل ترنسلیت، در بیشتر مواقع توانایی درک زبان های دیگر را ندارد. همین موضوع سبب می شود که محتوای شما مفهوم مشخص و درستی نداشته و گوگل نیز به سرعت متوجه این امر شود.

علاوه بر این زمانی که کاربر برای مطالعه محتوا به سایت شما می آید، با یک سری مطلب بی مفهوم مواجه شده و سایت را به سرعت ترک خواهد کرد. همین مسئله سبب افزایش نرخ پرش سایت خواهد شد. بنابراین اگر قصد رقابت در بازارهای جهانی را دارید، بهتر است در زمینه تولید محتوا به زبان های دیگر هزینه کرده و یک محتوای با کیفیت منتشر کنید.

 

6. بهینه سازی سایت چند زبانه با افزونه

یکی از بهترین افزونه ها برای سئو سایت های چندزبانه، افزونه  WPML است. این افزونه را می توانید از سایت دانلود کرده و به صورت سالانه هزینه آن را پرداخت کنید. به کمک این افزونه به راحتی می توانید سایتتان را سئو کرده و در آن مطلب منتشر کنید. البته این در صورتی است که سایت شما وردپرسی باشد.

علاوه بر این با کمک این افزونه به راحتی می توانید برای صفحات مختلف سایتتان، تگ HREFLANG ساخته و به صورت دستی یا اتوماتیک، آن را مدیریت کنید.

 

7. ترجمه نامک یا URL هر صفحه

یکی از اشتباهاتی که سئوکارها در زمان سئو سایت چندزبانه انجام می دهند، عدم ترجمه نامک هر صفحه است. به عنوان مثال اگر صفحه ای با آدرس domain.com/فروش دارید، باید با توجه به زبان هر صفحه آن را تغییر دهید. مثلا برای صفحه ای به زبان انگلیسی باید آدرس به صورت domain.com/sell باشد.

 

8. ترجمه متا دیتا

المان های زیادی وجود دارند که سئو سایت را تحت تاثیر قرار می دهند؛ برخی از این المان ها از دید مخاطب مخفی اما برای گوگل قابل درک است. یکی از این المان ها متا دیتا می باشد. منظور از متا دیتا، تگ های آلت تصاویر است. در سئو هر تصویر باید یک تگ alt داشته باشد تا بتواند برای گوگل قابل درک شود. به همین دلیل لازم است در صفحات غیر فارسی خود نیز این تگ ها را به زبان همان صفحه ترجمه کنید.

 

9.جستجوی کلمات کلیدی به زبان های مختلف

یکی دیگر از مواردی که در سئو سایت های چند زبانه بسیار مورد اهمیت قرار می گیرد، جستجوی کلمات کلیدی به زبان های مختلف می باشد. با ترجمه کلمات کلیدی فارسی و استفاده از آن ها در محتوا رتبه می توانید تا حدودی رتبه سایتتان را افزایش دهید. اما گاهی اوقات به دلیل بافت فرهنگی متفاوت میان مخاطبین، بایستی کلمات کلیدی را بر اساس زبان های مختلف در محتوا بکار ببریم.

در سئو سایت های چند زبانه بایستی علاوه بر استفاده از ترجمه کلمات کلیدی مرتبط، کلمات کلیدی را جستجو کنید که در زبان مقصد تاثیر می گذارد و باعث افزایش ترافیک سایت می شود. در واقع می توان گفت، مهم ترین اصل در انتخاب کلمات کلیدی سایت های چند زبانه، توجه به فرهنگی است که زبان مقصد با آن تعامل برقرار می کند.

 

استراتژی سئو سایت چند زبانه

برای بهینه سازی سایت خود برای کاربران بین المللی باید یک استراتژی سئو برای سایت چند زبانه تدوین کنید.

گام اول: ابتدا باید بررسی کنید آیا نیاز است روی سئو سایت چند زبانه وقت بگذارید؟ بعضی از کسب و کارهای کوچک هنوز آمادگی حضور در بازارهای جهانی را ندارند.

گام دوم: در مرحله دوم باید مخاطبان هدف خود را تعیین کنید. یعنی ببینید اغلب کاربران سایت شما مال کدام کشورها هستند و زبان آنها چیست؟

گام سوم: در این مرحله باید زبان اصلی کشور مخاطبان هدف را شناسایی کنید. برای مثال: بعضی کشورها چند زبان رسمی دارد؛ هند بیست و یک زبان رسمی و چین چهار زبان رسمی دارد. اغلب کشورهای عربی از زبان انگلیسی هم استفاده می کند.

گام چهارم: در قدم آخر باید با توجه به سلیقه کاربران، فرهنگ کشورشان و نیاز آنها، محتوا تولید کنید.

 

راه اندازی سایت جدید تاثیری در بهبود سئو سایت چند زبانه دارد؟

سوالی که اغلب برای کسانی که میخواهند سایت چند زبانه راه‌اندازی کنند پیش می‌آید، این است که؛ زبان دوم را روی همان سایتی که دارند، ایجاد کنند یا ساخت سایت جدید را شروع کند. در پاسخ باید بگوییم این موضوع بستگی به سلیقه افراد دارد. اگر خواهان این هستید که زبان دوم باعث رشد سایت شما شود و نخواهید هزینه راه اندازی سایت را داشته باشید، بهترین کار این است که زبان دوم را روی همان سایت پیاده سازی کنید. این مسئله احتمال دارد سایت شما را کمی سنگین کند. بنابراین باید این کار را به صورتی انجام دهید که دسترسی کاربران به سایت سخت نشود. اما اگر سایت جدید راه اندازی کنید، باید از ساب دامین استفاده کنید تا راحت تر به رتبه های برتر برسید و سایتتان بهینه تر باشد.

 

سوالات متداول سئو سایت چند زبانه

آیا می توان یک محتوا به زبان های مختلف را در یک صفحه قرار داد؟

یکی از اشتباهات رایج در سئو سایت چند زبانه، قرار دادن یک محتوا به چندین زبان در یک صفحه از سایت است. یعنی صاحب سایت به جای ایجد صفحات مختلف برای هر زبان و قرار دادن تگ HREFLANG، همه محتواهای ترجمه شده را در یک صفحه قرار میدهد. این کار سبب می شود کاربری که به زبان انگلیسی سرچ کرده است، در آن صفحه مطلب فارسی دیده و سایت شما را ترک کند.

 

بهترین CMS برای ساخت سایت چند زبانه کدام است؟

قطعا طراحی سایت اختصاصی امکانات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد؛ اما از طرفی هزینه و زمان زیادی را نیز از شما خواهد گرفت. از این رو می توان بهترین CMS برای ساخت سایت چند زبانه را وردپرس دانست.

وردپرس رایگان است، کار کردن با آن آسان بوده و از همه مهم تر افزونه های زیادی برای افزایش امکانات و سئو سایت چند زبانه در اختیار شما قرار میدهد. شما می توانید برای ساخت سایت چند زبانه، با ما تماس بگیرید یا به صفحه ” طراحی وب سایت ” مراجعه کنید.

 

از تگ کنونیکال برای صفحات با زبان متفاوت استفاده کنیم؟

خیر؛ با استفاده از تگ کنونیکال، صفحاتی که به زبان های دیگر نوشته شده اند را به صفحه اصلی وصل می کنید. با این کار تمام اعتبار و قدرت آن صفحات به صفحه اصلی منتقل خواهد شد. بنابراین بهتر است از تگ HREFLANG استفاده کنید تا بتوانید تمام صفحات را سئو کنید. در مطلب ” تگ کنونیکال چیست؟ ” به صورت کامل ضرورت استفاده از این تگ را به شما آموزش داده ایم.

 

آیا چند زبانه کردن سایت تاثیری در رتبه آن دارد؟

اگر بخواهید با نصب یک افزونه، سایتتان را چند زبانه کرده و برای سئو و تولید محتوای آن وقت کافی نگذارید، قطعا تاثیری در رتبه شما نخواهد داشت. اما اگر برای تولید محتوا و سئو زمان کافی بگذارید، قطعا روی سایر صفحات سایتتان نیز تاثیر مثبت گذاشته و رتبه شما افزایش پیدا می کند.

 

در پایان

در این مطلب سعی کردیم 0 تا 100 سئو سایت چند زبانه را به شما آموزش بدهیم. در طول محتوا از اهمیت تگ HREFLANG صحبت کردیم و گفتیم که ترجمه درست محتوا چه تاثیری در سئو سایت شما خواهد گذاشت. در نهایت نیز با پاسخ دادن به سوالات اصلی کاربران، محتوا را به اتمام رساندیم. شما می توانید جهت دریافت مشاوره در حوزه سئو سایت چند زبانه، به صفحه “ سئو سایت ” مراجعه کنید.

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 12:10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *