سالها قبل ساخت فروشگاه اینترنتی اصلا کار راحتی نبود. به همین دلیل سایتهای فروشگاهی کمتری را در سطح اینترنت میدیدیم. با گسترش اینترنت در بین مردم و بیشتر شدن خریدهای اینترنتی، تعداد بیشتری از کسب و کارها به سمت فضای مجازی رفتند. با بالا رفتن تقاضاها برای ایجاد سایت اینترنتی، سرویسهایی برای طراحی سایت فروشگاهی به وجود آمدند. هدف این سرویسها ساده کردن فرآیند ساخت سایت بود.
شاپیفای (Shopify) یکی از همین سرویسهای فروشگاه ساز است که کاربران زیادی در سراسر دنیا دارد. هدف شاپیفای این است که کسب و کارهای بیشتری در فضای مجازی فعالیت کنند. احتمالا اسم شاپیفای را از قبل شنیدهاید و حالا دنبال اطلاعات بیشتری در مورد این سرویس هستید. در این صورت با مطالعه ادامه مطلب اطلاعات کاملی در مورد شاپیفای و نحوه فعالیت در آن به دست میآورید.
شاپیفای چیست و چه کار میکند؟
داستان شکلگیری شاپیفای به سال 2004 برمیگردد. توبی لوتکه (Tobi Lütke) یک برنامهنویس جوان است که تازه به کانادا رفته و سعی دارد کسب و کار خودش را تاسیس کند. لوتکه ابتدا تصمیم میگیرد یک سایت فروشگاهی اسنوبرد بسازد. به همین دلیل برای سایت خودش یعنی Snowdevil یک پلتفرم فروشگاهی طراحی کرد. خیلی زود مشخص شد که ارزش پلتفرم لوتکه از اسنوبردها بیشتر است.
به همین دلیل لوتکه و تیم توسعه دهندهاش تصمیم گرفتند روی پلتفرمشان کار کنند تا از آن درآمد داشته باشند. تلاشهای لوتکه باعث شد که شاپیفای در سال 2006 کارش را شروع کند. حالا شاپیفای یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیکی در دنیاست. آمار مربوط به این فروشگاه ساز نشان میدهد که چه تاثیری در کسب و کارهای مجازی دارد:
- بیش از یک میلیون فروشگاه با شاپیفای ساخته شده است.
- فروشگاههای مختلف در 175 کشور دنیا از خدمات شاپیفای استفاده میکنند.
- مجموع فروش فروشگاههای ساخته شده با شاپیفای حدود 230 میلیارد دلار است.
- شاپیفای بیش از 5000 کارمند دارد.
نقش شاپیفای در خرید و فروشهای اینترنتی به شدت افزایش پیدا کرده و فروشگاههای زیادی از این طریق به درآمد میلیون دلاری رسیدهاند. ویژگی اصلی شاپیفای این است که خیلی راحت و سریع یک سایت فروشگاهی در اختیار شما قرار میدهد. یعنی بدون نیاز به کدنویسی، تهیه هاست و دامنه یا حتی نصب نرم افزار هم میتوانید یک سایت فروشگاهی داشته باشید.
یکی از عوامل موفقیت شاپیفای این است که فقط یک فروشنده ساده نیست و مشتریان خودش را از جنبههای مختلفی حمایت میکند. شاپیفای فقط فروشگاه اینترنتی به مشتریان نمیدهد. این شرکت به شما کمک میکند تا کسب و کارتان بزرگ شود. علاوهبر این، ابزارهای مختلف مثل چت آنلاین و درگاه پرداخت را به شما میدهد و همیشه آماده پشتیبانی و رفع مشکلات سایتتان است.
همین ویژگیها باعث شده است که شاپیفای انتخاب اول خیلی از مردم دنیا برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی باشد. با شاپیفای میتوانید هر نوع محصولی را چه فیزیکی و چه مجازی، به صورت اینترنتی بفروشید. همین ابتدا بگوییم که شاپیفای یک سرویس عالی برای ساخت سایت فروشگاهی است، اما برای ما ایرانیها مناسب نیست.
شاپیفای از درگاههای پرداخت ایرانی و زبان فارسی پشتیبانی نمیکند. علاوهبر این پرداخت هزینه سرویسهای آن برای ما ایرانیها مشکل است. چالش اصلی در استفاده از شاپیفای این است که با تغییرات قیمت دلار، هزینههای فروشگاه شما هم بیشتر میشود. به همین دلیل در انتهای مقاله یک سرویس فروشگاه ساز ایرانی به شما معرفی میکنیم که خدماتی مشابه شاپیفای ارائه میکند.
چطور با شاپیفای یک فروشگاه اینترنتی بسازیم؟
مهمترین ویژگی شاپیفای این است که استفاده از آن نیاز به نصب و راهاندازی ندارد. علاوهبر این برای ساخت سایت با شاپیفای به هاست احتیاج ندارید و روند ساخت فروشگاه با آن بسیار ساده و سریع است. به همین دلیل اکثر افراد مبتدی به جای سیستمهای مدیریت محتوای فروشگاهی مثل ووکامرس، از شاپیفای استفاده میکنند. در ادامه نحوه راهاندازی سایت فروشگاهی در شاپیفای را به شما آموزش میدهیم.
مرحله اول: ساخت اکانت شاپیفای
برای استفاده از شاپیفای ابتدا باید به سایت Shopify.com بروید و یک اکانت ایجاد کنید. اولین مانع در استفاده از شاپیفای همین ابتدای کار خودش را نشان میدهد. سایت شاپیفای در ایران مسدود است و باید از نرم افزارهای تغییر آی پی برای ورود به آن استفاده کنید. شاپیفای 14 روز مهلت تست دارد و در این مدت میتوانید سایت فروشگاهی خودتان را بسازید. اگر از خدمات شاپیفای در این مدت راضی بودید، آن وقت باید یکی از بستههای شاپیفای را بخرید.
برای استفاده از 14 روز مهلت تست رایگان شاپیفای، آدرس ایمیل خود را مثل عکس بالا در کادر مربوطه وارد کرده و روی دکمه Start free trial کلیک کنید. بعد از این کار پنجرهای مثل عکس زیر برای شما باز میشود. در کادر دوم یک رمز عبور قوی برای اکانت شاپیفای خود انتخاب کنید. در کادر سوم هم نام فروشگاهتان را بنویسید. برای ادامه مراحل ساخت اکانت شاپیفای روی دکمه Creat your store کلیک کنید.
در ادامه صفحه جدیدی برای شما باز میشود. در این صفحه باید اطلاعات مربوط به کسب و کارتان را وارد کنید. در کادر اول باید مشخص کنید که آیا هم اکنون در حال فروش محصول هستید یا نه؟ در کادر بعدی هم از شما سوال کرده است که چه زمانی قصد راهاندازی فروشگاهتان را دارید؟ در کادر سوم هم باید نوع فروش محصولات را انتخاب کنید. مثلا ما انتخاب کردیم که فقط میخواهیم فروش آنلاین داشته باشیم.
در قسمت چهارم از شما میخواهد درآمد حدودی کسب و کارتان را مشخص کنید. در کادر پنجم هم نوع کسب و کارتان را از لیست باز شده انتخاب کنید. اگر خودتان صاحب فروشگاه نیستید و آن را برای فرد دیگری راهاندازی میکنید، تیک گزینه آخر صفحه را بزنید. در نهایت بعد از تکمیل فرم، روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید.
این بار فرم دیگری در صفحه جدید برای شما باز میشود. در این فرم باید اطلاعات شخصی خودتان را وارد کنید. پر کردن فرم کار سختی نیست و در فیلدهای مشخص شده نام، نام خانوادگی، آدرس، کد پستی، شهر، کشور و شماره تلفن خودتان را بنویسید. شاپیفای به ایران خدمات نمیدهد. به همین دلیل اگر در ایران زندگی میکنید شهر و کشور را جای دیگری انتخاب کنید. اگر در خارج از کشور هستید این قسمتها را دقیق پر کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.
در آخرین کادر صفحه اگر سایت دیگری دارید، آدرس آن را وارد کنید. این فیلد اختیاری است و اگر سایت دیگری ندارید آن را خالی بگذارید. وقتی فرم مشخصات را کامل کردید روی دکمه Enter my store کلیک کنید تا به پنل مدیریت فروشگاهتان وارد شوید.
مرحله دوم: انتخاب قالب سایت
به همین راحتی مراحل ایجاد سایت با فروشگاه ساز شاپیفای به پایان رسید و حالا فروشگاه اینترنتی خودتان را دارید. پنل مدیریت شاپیفای مثل عکس زیر است. شاپیفای تلاش کرده است که کار با پنل فروشگاه ساز راحت و سریع باشد. به همین دلیل پنل مدیریت این فروشگاه ساز خیلی ساده است و به آموزش خاصی احتیاج ندارد. در ادامه قسمتهای مختلف پنل فروشگاه ساز شاپیفای را به صورت مختصر معرفی میکنیم.
اولین قدم برای تکمیل فروشگاه اینترنتی این است که یک قالب زیبا برای سایتتان انتخاب کنید. شاپیفای 73 قالب مختلف فروشگاهی دارد اما فقط 9 تا از آنها رایگان هستند. برای تغییر قالب سایتتان، از منوی سمت چپ روی گزینه Online store کلیک کنید.
در پایین صفحه باز شده، روی دکمه Explore free themes کلیک کنید. با این کار یک پنجره برای شما باز میشود که در آن میتوانید یکی از 9 قالب رایگان شاپیفای را انتخاب کنید.
با کلیک روی هر کدام از این قالبها یک پنجره دیگر باز میشود که اطلاعات بیشتری در مورد قالب به شما میدهد. همانطور که در تصویر زیر میبینید برای هر قالب چند رنگ متفاوت وجود دارد که میتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید. بعد از انتخاب رنگ مورد نظر، روی دکمه Add to theme library کلیک کنید.
به این ترتیب قالب مورد نظر شما به پنل مدیریت سایت اضافه میشود. در ادامه، جلوی اسم قالب انتخابی دکمه Actions را بزنید تا یک لیست باز شود. از لیست باز شده روی گزینه Publish کلیک کنید.
در ادامه پنجره جدیدی مثل عکس زیر باز میشود. در این پنجره روی دکمه Publish کلیک کنید تا قالب انتخاب شده روی سایت شما فعال شود. به این ترتیب قالب سایت شما عوض شده و با کلیک روی آیکون چشم در جلوی عبارت Online store از منوی سمت چپ، میتوانید سایت خود را ببینید.
مرحله سوم: قرار دادن محصول در فروشگاه ساز شاپیفای
حالا که قالب سایت آماده شده، وقت آن رسیده که محصولات خود را در فروشگاه وارد کنید. برای این کار از منوی سمت چپ روی گزینه Products کلیک کنید. در صفحه باز شده دکمه سبز رنگ Add product را بزنید.
حالا یک صفحه برای شما باز میشود که در آن میتوانید مشخصات محصول خودتان را وارد کنید. در کادر زیر عبارت Title، نام محصول را بنویسید. در قسمت Description هم در مورد کالا توضیحاتی بدهید. مقاله «تکنیکهای مؤثر برای نوشتن توضیحات محصول» به شما کمک میکند که توضیحات مناسبی را برای محصولتان بنویسید.
از منوی سمت راست میتوانید وضعیت محصول را انتخاب کنید. گزینه Active یعنی بعد از کلیک روی دکمه Save، کالا در فروشگاه نمایش داده میشود. با انتخاب گزینه Draft، کالا به عنوان پیش نویس ذخیره میشود و در سایت قابل مشاهده نیست. این گزینه برای زمانی مناسب است که تنظیمات محصول هنوز کامل نیست و میخواهید در فرصت دیگری آن را تکمیل کنید.
در ادامه صفحه باید عکسهای محصول را در سایت آپلود کنید. فقط کافیست روی دکمه Add file داخل کادر Media کلیک کنید. سپس در پنجره باز شده عکس یا ویدیو محصول را انتخاب کنید. در مقاله «از محصولات فروشگاه اینترنتیمان عکس جذاب بگیریم!»توضیح دادهایم که چطور عکسهای جذابی از محصولات خود بگیرید.
در قسمت Pricing باید قیمت محصول را وارد کنید. در کادر Price قیمت اصلی کالا را بنویسید. اگر محصول را با تخفیف میفروشید، در کادر Compare at price قیمت محصول قبل از تخفیف را وارد کنید. در غیر این صورت کادر دوم را خالی بگذارید.
اگر تیک گزینه Show unit price for this product را بزنید، قیمت محصول براساس وزن، اندازه با سایر پارامترهای دیگر تعریف میشود. در منوی سمت راست میتوانید نوع محصول و تولیدکننده آن را مشخص کنید. در قسمت Collections هم دسته بندی محصول را انتخاب میکنید. برای اضافه کردن دسته بندی محصولات باید به صفحه Collections بروید و دکمه Create Collection را بزنید. در قسمت Tags هم چند عبارت مرتبط با محصول را بنویسید.
در بخش Inventory میتوانید بارکد یا شمارهای را برای محصول تعریف کنید. با زدن تیک گزینه Continue selling when out of stock حتی در صورت موجود نبود محصول، باز هم ثبت سفارش انجام میشود. در کادر Quantity هم تعداد کالای موجود در انبار را بنویسید. در قسمت Shipping باید اطلاعات مربوط به ارسال کالا را وارد کنید. اگر محصول شما مجازی است و نیازی به ارسال ندارد، تیک گزینه This is a physical product را بردارید. در قسمت Weight وزن محصول را برای محاسبه هزینه ارسال وارد کنید.
در بخش Variants میتوانید انواع مختلفی برای یک محصول تعریف کنید. اگر هم کالای شما فقط یک نوع دارد، تیک گزینه بالای این بخش را بردارید. با زدن دکمه Add another option گزینههای دیگری برای افزودن نمایش داده میشود. گزینه اول در مورد سایز محصول است. مثلا اگر کالای شما یک لباس است، در کادر جلوی سایز عبارتهای M, L, XL و سایر موارد مشابه را وارد کنید. در قسمت رنگ هم میتوانید رنگهای مختلف محصول را بنویسید.
در پایین صفحه روی گزینه Edit website SEO کلیک کنید تا تنظیمات سئوی محصول باز شود. سئو به معنی بهینه کردن صفحه محصول برای موتورهای جستجو است. با این کار محصول شما در رتبه بالاتری قرار میگیرد. در مقاله «سئو چیست و چرا اهمیّت دارد؟» توضیحات بیشتری در مورد سئوی سایت دادهایم. در کادر اول این بخش باید یک تیتر برای محصول بنویسید. این تیتر در صفحه نتایج گوگل به کاربران نمایش داده میشود.
در کادر دوم توضیحی کوتاه در مورد محصول بنویسید. این توضیح هم در صفحه نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو به کاربران نشان داده میشود. در کادر سوم هم باید آدرس صفحه محصول را تعیین کنید. در نهایت بعد از این که تمام مشخصات کالا را وارد کردید، روی دکمه سبز رنگ Save کلیک کنید. به این ترتیب محصول شما به سایت اضافه میشود.
مرحله چهارم: سایر تنظیمات شاپیفای
تا این جا شما توانستید یک سایت کامل برای فروش محصولاتتان ایجاد کنید. در ادامه میتوانید طراحی سایت خودتان را تغییر دهید و المانهای مختلفی را به صفحه اصلی سایت اضافه کنید. علاوهبر این، باید هزینه ارسال محصولات را هم تعیین کنید. با کلیک روی گزینه Settings که در پایین منوی سمت چپ قرار دارد، وارد پنل تنظیمات سایت خودتان میشوید. از این قسمت میتوانید تمام تنظیمات سایتتان را تغییر دهید.
خرید اکانت شاپیفای چقدر هزینه دارد؟
همان طور که گفتیم استفاده از شاپیفای تا 14 روز رایگان است. بعد از گذشت 14 روز در صورت رضایت از این سرویس میتوانید یکی از پکیجهای آن را خریداری کنید. در غیر این صورت سایت شما بسته میشود. در صفحه تعرفه شاپیفای قیمت پکیجهای این فروشگاه ساز و امکانات هر پکیج مشخص شده است.
برای استفاده از ارزانترین پکیج شاپیفای باید ماهانه 29 دلار پرداخت کنید. این پکیج برای سایتهای کوچک و تازه تاسیس که مشتریان کمی دارند مناسب است. شاپیفای به ازای هر تراکنشی که روی سایت شما انجام میشود، درصدی را به عنوان کارمزد دریافت میکند. شاپیفای در پکیجهای گرانتر، درصد پایینتری را به عنوان کارمزد از فروشنده میگیرد. به همین دلیل بعد از این که مشتریان شما بیشتر شدند، بهتر است پکیجهای گرانتر شاپیفای را بخرید.
پکیجهای دیگر شاپیفای 79 و 299 دلار در ماه قیمت دارند. این پکیجها به جز کارمزد کمتر نسبت به پکیج پایه، امکانات بیشتری را هم در اختیار شما قرار میدهند. یکی از ویژگیهای خوب شاپیفای این است که خدمات متنوعی برای همه کسب و کارها ارائه میکند. مثلا برخی از کاربران میخواهند تعداد کمی محصول بفروشند. این دسته از افراد نیازی به یک فروشگاه اینترنتی ندارند.
اگر شما هم جزو این گروه از کاربران هستید، سرویس شاپیفای لایت با قیمت 9 دلار در ماه برای شما مناسب است. با این سرویس میتوانید چند محصول را ایجاد کنید و آنها را در سایت یا شبکههای اجتماعی بفروشید. علاوهبر این، سرویس شاپیفای پلاس برای فروشگاههای خیلی بزرگ تهیه شده است. این سرویس 2000 دلار در ماه قیمت دارد و امکانات بسیاری را در اختیار صاحبان فروشگاه اینترنتی قرار میدهد.
شاپیفای چه مزایا و معایبی دارد؟
تا این جای مطلب نحوه ساخت اکانت شاپیفای را آموزش دادیم. قبل از این که شاپیفای را برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی انتخاب کنید، بهتر است در مورد مزایا و معایب آن هم اطلاعاتی داشته باشید.
مزایای شاپیفای
راحتی و سادگی: کار کردن با شاپیفای خیلی آسان است و حتی یک کلمه کدنویسی هم نیاز ندارد.
پشتیبانی: تیم پشتیبانی شاپیفای از طریق تماس و پیام همیشه آماده رفع مشکلات مشتریان خود هستند.
امکانات متنوع: شاپیفای هر چیزی که برای فروشگاه اینترنتی نیاز دارید، مثل امکان تعریف کد تخفیف، افزودن مالیات به سفارشات، تعیین کشورهای مختلف برای ارسال کالا و موارد مختلف دیگر را در اختیار شما قرار میدهد.
افزونهها و نرم افزارهای جانبی: شاپیفای تعداد زیادی افزونه و برنامه رایگان و پولی دارد که به وسیله آنها میتوانید امکانات بیشتری مثل چت آنلاین را به سایتتان اضافه کنید.
قابلیت فروش هر نوع محصول: در فروشگاه ساخته شده با شاپیفای میتوانید محصولات فیزیکی، کالاهای مجازی، سرویس یا خدمات، حق عضویت، بلیط، دورههای آموزشی و محصولات اجارهای را بفروشید.
معایب شاپیفای
پشتیبانی نکردن از زبان فارسی: مشکل اصلی شاپیفای برای ما ایرانیها این است که از زبان فارسی و واحد پول ایران یعنی ریال یا تومان پشتیبانی نمیکند. به این ترتیب شاپیفای در صورتی برای شما مناسب است که قصد فروش محصول در خارج از کشور را دارید.
هزینه بالای پکیجهای شاپیفای برای ایرانیها: ماهی 29 دلار برای ساکنان خارج از ایران مبلغ زیادی نیست. اما به دلیل بالا بودن نرخ دلار در ایران، باید ماهانه چیزی حدود 700 هزار تومان پرداخت کنیم.
قالبهای رایگان شاپیفای کم هستند و قالبهای پولی هم قیمت بالایی دارند: اگر به فروشگاه قالبهای شاپیفای بروید متوجه میشوید که قالبهای این فروشگاه ساز حدود 180 دلار قیمت دارند. یعنی برای داشتن یک قالب خوب، باید چیزی حدود 4 میلیون تومان هزینه کنید! از آن طرف شاپیفای فقط 9 قالب رایگان دارد و ممکن است از آنها خوشتان نیاید.
معرفی یک سرویس جایگزین برای شاپیفای
فروشگاه ساز شاپیفای ویژگیهای خیلی زیادی دارد و بهترین گزینه برای افرادی است که میخواهند در کمترین زمان یک فروشگاه اینترنتی بسازند. البته فیلتر بودن و پشتیبانی نکردن از ایران باعث شده که این سرویس برای کاربران داخل کشور کارآیی نداشته باشد. در نتیجه پیشنهاد میکنم از سرویسهای فروشگاه ساز ایرانی برای ساخت سایت فروشگاهی استفاده کنید. فروشگاه ساز سیتی سایت یک سرویس خیلی خوب ایرانی است که اکثر امکانات شاپیفای را در اختیار شما قرار میدهد.
ساخت سایت فروشگاهی با سیتی سایت دقیقا به اندازه شاپیفای راحت و سریع است. سیتی سایت تمام امکانات مورد نیاز برای تاسیس یک فروشگاه اینترنتی را دارد. به راحتی و با چند کلیک میتوانید قابلیتهایی مثل چت آنلاین، اتصال به سرویس پیامک، ارسال ایمیل، درگاه پرداخت و ارسال سفارش با پیک را در سایتتان ایجاد کنید. اگر هم سوال یا مشکلی در طراحی سایت داشتید، تیم پشتیبانی حرفهای سیتی سایت همیشه آماده رفع مشکلات و پاسخگویی به شما هستند.
سیتی سایت 7 روز مهلت تست دارد و در این مدت میتوانید بدون پرداخت هزینه اضافی سایت خود را با این فروشگاه ساز طراحی کنید. بعد از پایان مهلت تست و در صورت رضایت از سرویس سیتی سایت، یکی از پکیجهای آن را میخرید و کسب و کار آنلاین شما آماده است. اگر برای طراحی سایت فروشگاهی به راهنمایی احتیاج دارید، از طریق قسمت نظرات همین مطلب یا شماره 02191003383 داخلی 2 با ما در ارتباط باشید.