قبل از اینکه بخواهیم یک محتوا خوب برای سایت خودمان تولید کنیم باید به ویژگی های مهم
یک محتوای خوب توجه کنیم تا این محتوا از نظر گوگل جذاب و مفید باشد برای اینکه بطور
کلی متوجه شویم که این ویژگی ها چیست ، از شما دعوت می کنم تا ادامه این مقاله
را مطالعه فرمایید. در اینجا سوال اصلی این است که ، چگونه محتوای خوب تولید کنیم؟
و چه محتوایی خوب است؟
یا یک محتوای خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
برای نوشتن یک محتوای خوب ، نکات بسیار زیادی باید رعایت شود.
مهم ترین ویژگی های یک محتوای خوب عبارتند از:
اشکالات نگارشی و املایی نداشته باشد
تصور کنید مشغول خواندن متنی هستید که در هر جمله چندین اشکال املایی دارد!
آیا به خواندن آن ادامه می دهید؟ وجود این گونه اشکالات در یک مطلب ، سبب می شود
تمرکز خواننده برای درک محتوا به کلی از بین برود و چه بسا او را از ادامه مطالعه منصرف
کند. پس هنگام نگارش یک مطلب ، توجه به شکل صحیح واژه ها و استفاده درست از
قواعد زبان موردنظر ، بسیار مهم است. وجود اشکالات املایی و نگارشی نه تنها مخاطبان
را از شما دور خواهد کرد ، که منجر به کسب امتیاز منفی از جانب موتورهای جستجو نیز
می شود.امروزه موتورهای جستجو هوشمند شده اند و قادر به درک کامل قواعد و عبارات
هستند. به عنوان مثال ، اگر در گوگل یک کلمه را اشتباه تایپ کنید ،مشاهده خواهید کرد
که گوگل شکل صحیح املای آن را برای جستجو به شما پیشنهاد می کند.
محتوای خوب باید مخاطب را درگیر کند
گاهی اوقات برای برخی از کسب و کارهای خدماتی ، همین که یک مطلب مخاطب را درگیر
کند کافی است.مثلا عکسی از یک ظرف که تعدادی ابزار در آن قرار دارد و از مخاطبان می
پرسد که << به نظر شما چند شی در این ظرف است؟ >> حتی ممکن است یک رای گیری
تدارک ببینید و از آنها بخواهید به مدت یک هفته در آن شرکت کنند . در آخر هفته نیز
به فرد برنده بلیط تئاتر اهدا کنید.
نیازی نیست پست شما حتما در بردارنده موضوع خارق العاده ای باشد یا به یکی از سوالات
بزرگ این کهکشان پاسخ دهد ، گاهی همین که یک مخاطب را سرگرم کند ، باعث شود لبخند
بزند یا یک متن برای شما بگذارد کافی است.
ویروسی باشد
ویروس در اینجا عالی است ! مطالب باید جذاب بوده و برای مخاطب نوشته شوند . یعنی
ساختار خشک و ماشینی نداشته و صرفا برای کسب جایگاه در موتورهای جستجو تهیه
نشده باشند .محتوا همواره باید با این هدف نوشته شوند که مخاطبان آن را بپسندند. این
را موتورهای جستجوگر نیز درک خواهند کرد! محتوای ویروسی را کاربران به سرعت در شبکه
های اجتماعی و دیگر سایت ها به اشتراک می گذارند و تاثیر فراوانی در سئو ، برندسازی
و در نهایت جذب بازدید کننده دارند.
محتوا باید تولید ارزش کند
محتوایی که تولید می کنید باید آموزنده باشد . باید آنچه را میدانید و برای مخاطب جذاب
است یا دانستن آن برایشان مفید است به آن ها انتقال دهید. به عنوان مثال << راه های
موثر در افزایش سئوی سایت چیست؟ >> ، << در مورد سئو کلاه سیاه و کلاه سفید
چه می دانید؟ >> یا موضوعات عامیانه تر مانند << چه نکاتی در وعده های غذای روزانه
خود باید در نظر بگیرید؟ >>
این ها موضوعاتی است که اطلاعات مفید و سودمندی در اختیار مخاطبان شما قرار می
دهد که نه تنها در زمان حال که در آینده نیز از آن استفاده خواهند نمود. این گونه محتوا
باعث می شود کاربر شما را به عنوان یک مرجع قابل اعتماد بشناسد و بارها و بارها به
سایت شما مراجعه و مطالب شما را مطالعه کند.
کوتاه نباشد
کوتاه نبودن مطلب ، به قوانین سئو برمی گردد . اگر مطالب خیلی کوتاه باشند، می تواند
در درازمدت برای شما امتیاز منفی به دنبال داشته باشد. مطالب خیلی کوتاه ، علاوه بر
اینکه موردپسند موتورهای جستجو نیستند ، باعث افزایش نرخ پرش سایت نیز می شوند.
محتوایی که مخاطب خیلی زود از آن بگذرد نه تنها تاثیر مثبتی ندارند،بلکه به عنوان امتیازی
منفی محسوب شده و در طولانی مدت به برند و سئوی سایت آسیب می زنند. برحسب
نوع مطلب ، طول استاندارد آن می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر درون مطلب شما
یک ویدیو چند دقیقه ای وجود داشته باشد که خود باعث بهبود رتبه می شود، طبیعتا در این
حالت تعداد کاراکترها می تواند کمتر باشد. اما برای مطالب متفاوت میانگین 1500 کاراکتر را
در نظر داشته باشید.
تکراری نباشد
محتوای تکراری ، کپی و قدیمی ، خط قرمز موتورهای جستجو محسوب می شوند . چنانچه
از این خط قرمزها عبور کرده و اقدام به درج مطالب تکراری (کپی) کنید، بدانید که دیگر در دل
موتورهای جستجو جایی ندارید!
مطالب به شکل درست سازماندهی شده باشند
سعی کنید همواره مطالب به گونه ای در سایت درج شود که دسترسی به آن از هر جای
سایت راحت باشد و کاربر در پیدا کردن محتوای مد نظر با مشکل مواجه نشود . همچنین
در پاراگراف بندی محتوا دقت کنید و آن ها را به پاراگراف های کوتاه تقسیم کنید.
برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشد
محتوای خوب را تهیه می کنیم تا به دست مخاطبان برسد و اگر توسط فردی خوانده
نشود، دلسرد کننده است. پس لازم است محتوای تولید شده را برای موتورهی جستجو
بهینه کنیم. یعنی از کلمات کلیدی به شیوه ای مناسب استفاده کنیم . اهمیت کلمات
کلیدی به عنوان یکی از ملاک های اصلی سئو در اینجا مطرح می شود . در صورتی که
موضوع استفاده از کلمات کلیدی به خوبی رعایت شده باشد، زمانی که کاربران در موتور
های جستجو یا حتی شبکه های اجتماعی به دنبال محتوای موردنظر خود می گردند ، به
صورت ارگانیک سایت شما را خواهند یافت. این کلمات ، خوانندگان مناسب برای شما به
ارمغان می آورند!
لازم است برای هر مطلب در حدود 4 یا 5 کلمه کلیدی مرتبط وارد کنید.
نکته : توجه داشته باشید که زیاده روی در استفاده از کلمات کلیدی اثز منفی دارد.
محتوا به صورت هدفمند تولید شود
محتوای دنباله دار و هدفمند در بازاریابی محتوا اهمیت فراوانی دارد. مطالب کاملا باید به
موضوع کاری و هدف تجاری شما مرتبط باشند. اگر سایت شما در رابطه با موضوع برنامه
نویسی است، طبعا نوشتن مطلبی در خصوص معرفی شبکه های بی سیم بی فایده
است. از طرف دیگر پراکندگی مطالب از دید مخاطب جالب نیست و در عصر حاضر وب سایت
هایی موفق اند که در یک موضوع تخصصی فعالیت دارند.
فرهنگ سازمانی شما را به اشتراک بگذارد
پست ها و اطلاعاتی که روی شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، بهتر است
حالت تبلیغاتی نداشته باشد بلکه باعث شود مخاطبان از مشاهده آن و از دیدن فرهنگ
شرکت شما لذت ببرند . به عنوان مثال ، کارکنان تیم سیتی سایت به مدت یک هفته
مرخصی می گیرند تا در کنار یکدیگر مانیکور و پدیکور انجام دهند! تصاویر و پست های
مربوط به این گونه فعالیت ها نه فقط برای پرسنل تیم که برای سایر بازدیدکنندگان و
مشتریان نیز جذاب و سرگرم کننده است. دیدن چهره های آشنا از افرادی که به آنها
سرویس یا محصولاتی ارائه می دهند حس خوبی در آن ها به وجود خواهد آورد. مشتریان
وقتی که این داستان ها را می بینند ، با ارائه دهندگان خدمات خود به عنوان افراد عادی
و دوستانه ارتباط برقرار می کنند و در زمان دریافت خدمات مناسب ، قدردانی بیشتری از
خود بروز می دهند.
نشان دهنده شور و اشتیاق شما باشد
یک مطلب زمانی عالی است که نشان دهد شما و کارکنانتان در مورد مشتریان خود پر
شور و اشتیاق هستید. مشتریان باید از مطلب شما دریابند که شما با علاقه زیاد برای
آن ها می نویسید یا کار می کنید و رضایتشان هدف اصلی شماست . این مورد یک
پیشنهاد نیست، یک شرط ضروری در تهیه محتوا است.
ارتباط ایجاد کند
قوی ترین پست ها آن هایی نیستند که همانند یک مکانیسم یک طرفه عمل می کنند
بلکه به مثابه دعوت نامه ای برای گفتگو و تعامل با مخاطبان می باشند. شاید در پاسخ
به سوالی که مشتری می پرسد بتوانید یک پست جدید ایجاد کرده و بگویید در یک پست
مستقل پاسخ شما را برای استفاده همگان قرار می دهم . گنجاندن مخاطبان در پست
ها تا جایی که ممکن است ، نکته بسیار مفید و درخور توجهی است. به عنوان یک قاعده
سر انگشتی، در یک ششم مطالبی که تهیه می کنید، یک مشتری را بگنجانید . البته از
مشتری ها اجازه بگیرید و مطمعن شوید این کار شما باعث افتخار آن ها خواهد بود.
مخاطبان خود را مشخص کنید
بسیاری از تولیدکنندگان محتوا تمایل دارند تعداد مخاطب خود را به حداکثر برسانند.
غافل از اینکه گستردگی بیش از حد جامعه هدف، موجب سردرگمی شما برای نوشتن مطالب خواهد شد.
بنابراین شما بدون آگاهی لازم دست به تحریر مطالب خواهید زد، که نتیجه ی آن چیزی جز شکست نخواهد بود.
لذا باید به درستی بدانید که برای چه افرادی می خواهید تولید محتوا کنید. به طور مثال تولید محتوا برای قشر دانشگاهی با کارمندان و نیز نوجوانان بسیار متفاوت است.
بدین ترتیب با مشخص شدن جامعه هدف می توانید به طور تخصصی تولید محتوا کنید.
همچنین محدوده ی عملکردی خود را نیز گسترش دهید. در حقیقت تخصصی بودن مطالب موجب می شود تا شما بهترین عملکرد را داشته باشید.
چرا که برترین بودن در یک حوزه، بسیار بهتر از معمولی بودن در چندین موضوع مختلف می باشد.
اولویت بندی داشته باشید
پس از تعیین جامعه هدف نوبت به انتخاب حوزه فعالیت می رسد. بدین منظور شما باید از ابتدایی ترین
مطالب مربوط به هر موضوع شروع به تولید محتوا کنید. سپس به مرور به سمت مطالب حرفه ای تر بروید.
البته بهتر است که این مطالب به صورت پیوسته و در ارتباط با یکدیگر باشند. این کار موجب می شود تا شما به یک مرجع اطلاعات جامع تبدیل شوید.
به وجود آمدن این اتفاق یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می شود.
بدین منظور بهتر است اقدامات آتی خود را برای مخاطبان شرح دهید. این کار شما موجب خواهد شد تا مخاطب با مطالب شما ارتباط بهتری برقرار کند.
همچنین خود را با روند کاری شما هماهنگ سازد.
توجه کنید که بهتر است تمامی بخش های مربوط به تولید محتوا نظیر تصاویر، متن و ویدیو یونیک بوده و خودتان آن ها را تولید کنید.
چرا که تکراری بودن محتوا از جذابیت اثر شما می کاهد. لذا از ابتدای کار به دنبال فعالیت های خلاقانه و حرفه ای باشید.
در نتیجه کاربر با دیدن اولین مطلب، جذب محتوای شما شده و به تدریج یکی از مخاطبان وفادار شما خواهد شد.
با حرفه ای ها همکاری داشته باشید
معمولا برندها بر این باورند که تنها باید از تیم واقع در شرکت خود برای تولید محتوا بهره بگیرند. اما واقعیت امر این است
که این تصور ضربه جدی به بدنه کار تولید محتوا خواهد زد. اگر توجه کرده باشید برندهای موفق و معتبر در زمینه تولید محتوا رفتاری حرفه ای تر دارند.
این افراد اغلب از روش هایی همچون بهره گیری از نویسنده مهمان، تولید کننده محتوا دورکار و … برای افزایش سطح کیفیت مطالب خود استفاده می کنند.
لذا برای تولید محتوای خوب، خودتان را محدود نکنید. از طرفی ترجمه مقالات برتر خارجی را فراموش نکنید. دلیل اهمیت کار با افراد حرفه ای این است
که آنها با روش های جذب مخاطب به خوبی آشنا هستند. همچنین با استفاده درست و بهینه از کلمات کلیدی مناسب مطالبی را تولید خواهند کرد
که به لحاظ سئو برای الگوریتم های گوگل قابل قبول باشند. از دیگر کارهای مفید این است که با برندهای معتبر در حوزه کاری خود ارتباط داشته
و مطالب یکدیگر را باز نشر دهید. در نتیجه این امر سرعت رشد وبلاگ شما افزایش خواهد یافت.
محتوای خوب سؤالات خواننده را پیشبینی کرده و به آنها پاسخ میدهد
واقیعت این است که اغلب مخاطبان برای دستیابی به اطلاعات در یک زمینه خاص به وبلاگ ها مراجعه می کنند.
در نتیجه آنها انتظار خواهند داشت که پاسخ سوال هایشان را به بهترین نحو ممکن دریافت کنند.
در واقع یک محتوای خوب باید از جنبه ها و دیدگاههای متفاوت مورد بررسی قرار گیرد. همچنین یک نویسنده باید
به هنگام تولید محتوا به کلیه سؤالهایی که ممکن است در ذهن مخاطب شکل بگیرد، پاسخ دهد.
چنانچه مطالب کامل و جامع نباشد، و یا ابهامات موجود در ذهن مخاطب را رفع نکند، در جلب نظر او شکست خواهد خورد.
محتوای خوب آموزش میدهد
از ویژگی های محتوای خوب این است که موضوع آموزش در آن فراموش نشود. در حقیقت محتوای خوب محتوایی است که
برای زمان صرف شده مخاطب در وبلاگ ارزش قائل شود. بدین صورت که در هر مطلب دست کم یک نکته مهم آموزشی مطرح شود.
لذا در این راستا تا حد امکان از بیان مطالب بی ارزش و قدیمی خودداری کنید.
از نکات آموزشی مهم در جهت اهداف کسب و کار خود بهره بگیرید.
یعنی مطالب شما به گونه ای باشد که چنانچه مخاطب شما به مشتری تبدیل نشد، حداقل به اطلاعات عمومی او افزوده شود.
محتوای خوب مخاطب را درگیر خودش میکند
همواره جلب توجه مخاطب کار بسیار دشواری است. از جمله چالش بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا این است
که بتوانند مخاطب را جذب کنند. برای رسیدن به این هدف باید کمی خلاقیت به خرج داد.
به طور مثال اگر از محتوای متنی بهره می گیرید، باید آن قدر قلم شیوایی داشته باشید که مخاطب با خواندن چند خط اول جذب نوشته شما شود.
بنابراین تا آخر مقاله با شما همراه شود. البته نوشتن چنین محتوایی کار ساده ای نیست. تکنیک های بسیاری برای تولید چنین محتوایی وجود دارد.
ما در اینجا چند مورد از آنها را بیان خواهیم کرد.
- از ویژگی محتوای خوب استفاده از جملات طنز آمیز است.
- از دیگر ویژگی محتوای جذاب استفاده از جملات پرسشی می باشد.
- هنگام تولید محتوا با مخاطب به طور مستقیم صحبت کنید.
- در همان ابتدای نوشته در رابطه با مسئله ای که قرار است مطرح شود، توضیح دهید.
لازم به ذکر است که هدف از تولید هر محتوایی جلب توجه مخاطب است.
لذا پیش از نوشتن مطلب مخطب را به خوبی آنالیز کنید. سپس با توجه به ویژگی های کلی مخاطب به دنبال جذب آن باشد.