ابزار آنالیز سرعت سایت PageSpeed Insights چیست؟
یکیاز کاربردی ترین ابزارهای ارائه گردیده به وسیله گوگل میباشد. ابزار آنالیز سرعت سایت PageSpeed Insights به ما یاری میکند تا بتوانیم سرعت لود وبسایت مورد نظر را نظارت کنیم.
با دقت به اهمیت بسیاری که سرعت لود وبسایت در بهینه سازی سایت داراست، تمامی اشخاصی که یک یا یک سری وب سایت دارا هستند، بهدنبال اگاهی از سرعت وبسایت خویش و بهبود سرعت وبسایت می باشند.
این مسئله سبب ساز گردیده تا ابزارهایی که برای سنجش سرعت وبسایت پیاده سازی گردیده اند با استقبال بسیار مناسبی مواجه شوند.
ابزار Google Page Speed Insight از جمله ابزارهایی به شمار میرود که فعالیت با آن بسیار راحتمیباشد.
راحتی کار با ابزار Google Page Speed Insight یاری میکند تا حتی عده ای که در قضیه بهینه سازی و طراحی وب سایت نیز تخصص زیادی ندارند، بتوانند با این ابزار کار نمایند.
ابزار Google Page Speed Insight مناسب چه افرادی می باشد؟
به این ترتیب اشخاصی که دارنده یک یا چندین وبسایت میباشند و می خواهند مدام از سرعت آنها اگاهی داشته باشند
خوب میباشد از ابزار Google Page Speed Insight به کارگیری کنند تا با سرعت واقعی وبسایت خویش آشنا شوند.
ابزار Google Page Speed Insight پارامترهای متفاوت یک وب سایت که بر روی سرعت لود وبسایت اثر گذار بوده را پژوهش میکند
و هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی نتایجی را به استفاده کننده نشان می دهد.
معمولا از لحاظ کمی نتیجه ای که ارائه می گردد عددی میان ۰ الی ۱۰۰ میباشد.
هر چه به عدد ۱۰۰ نزدیک تر باشد، بهاین معناست که سرعت وب سایت کیفیت مطلوب تری برای استفاده کننده داراست.
معمولا از لحاظ کیفی نیز نتیجه حاصل گردیده به طور Good یا این که عالی، Needs Work نیاز به سئو، Poor یا ضعیف نشان داده می شود.
ابزار Google Page Speed Insight هنگامی که Good یا عالی را برای یک وب سایت به نمایش میگذارد
بدین معناست که در هنگام ساخت وب سایت و بعد تا به حال تمامی کارهایی که برای بهبود سرعت بار گذاری وب سایت موردنیاز بوده، صورت گرفته اند.
زمانی که نتیجه پژوهش سرعت یک تارنما Needs Work باشد، این وبسایت سرعت نسبتا متوسطی داراست.
یعنی با انجام یکسری کارهای جزئی به راحتی میتوان سرعت لود آن وبسایت را تا حد مناسبی ارتقا داد.
زمانی که نتیجه تحقیق سرعت یک وبسایت به وسیله ابزار Google Page Speed Insight
Poor را نشان دهد بدین معناست که سرعت وبسایت بسیار ضعیف بوده
و می بایست به طور اصولی و با صرف مدت بسیار زیادی seo وبسایت به منظور ارتقای سرعت وبسایت را انجام بخشید تا بتوان نتیجه موردنیاز را دریافت کرد.
از دید این ابزار چه فعالیت هایی به افزایش سرعت سایت کمک بیشتری می کنند؟
تجربیات کاربری
UX یا تجربیات کاربری یکیاز مهم ترین موردها در بهبود سرعت وبسایت به شمار میرود. تجربیات کاربری به تعدادی اقدامات مربوط بوده که در هنگام پیاده سازی یک وبسایت بایستی اعمال شوند.
برای مثال اقداماتی که در بهبود تجارب کاربری اثر گذارند میتوان به در دسترس بودن منو ها، چینش اجزای وب و بقیه مواردی که برای کاربران وب سایت های اینترنتی دارای اهمیت میباشند.
از دید ابزار Google Page Speed Insight تجربیات کاربری میتواند اثر بسیاری بر روی سرعت بار گذاری وبسایت داشته باشد.
به کار گیری از سرور مخصوص
یکی از دیگر مواردی که می تواند سرعت وبسایت را ارتقاء دهد، به کار گیری از سرور منحصر به فرد به جای سرور مشترک میباشد.
اما می بایست این مسئله را نیز در نظر گرفت که هزینه سرور منحصربهفرد بیشتر از هزینه سرور اشتراکی میباشد.
معمولا وب سایت هایی که دارنده سرور منحصر می باشند، نمره بسیار بهتری را از ابزار Google Page Speed Insight دریافت میکنند.
معمولا وبسایت هایی که در ابزار Google Page Speed Insight جایگاه بهتری دریافت می نمایند، این امکان را داراهستند که مقام بهتری از گوگل دریافت نمایند.
براین اساس در شرایطی که که عالی بودن سرعت وبسایت از روش ابزار Google Page Speed Insight مشخص و معلوم خواهد شد
وبسایت شما در عبارت کلیدی مربوطه در برگه نخست گوگل مشاهده گردد. ولی این قضیه به شرطی میباشد که بقیه فعالیت های
مربوط به بهینه سازی وبسایت نیز صورت بپذیرد.
کاهش وسعت فایل های آپلود و دانلود گردیده
هر چه وسعت فایل های آپلود گردیده بر روی وبسایت بیشتر باشد، سرعت بار گذاری وبسایت کاهش مییابد.
براین اساس چنانچه بخواهید نتیجه بهتری در ابزار Google Page Speed Insight دریافت فرمائید
بهتر میباشد به فکر سئو فایل های آپلود گردیده بر روی وبسایت خویش باشید.
خوب میباشد پوشه هایی که قرار بر انتشار آنان بر روی تارنما گذاشته گردیده، با به کارگیری از ابزار مطلوب کم حجم شوند و آن گاه بر روی وبسایت بار گذاری شوند.
این شیوه میتواند یاری دهد تا سرعت بار گذاری وب سایت بسیار بیشتر گردیده و کاربران رضایت بیشتری داشته باشند.
ارزیابی کلی داده های وبسایت
برای اینکه بتوان با کمک ابزار Google Page Speed Insight داده ها وبسایت را ارزیابی کرد
میتوان نشانی وبسایت مورد نظر را در بالای برگه داخل کادری که معلوم گردیده وارد کرده و دکمه ارزیابی را فشار دهید.
درصورتیکه که به خوبی تحریم ها را دور زده باشید، محاسبه آغاز می شود هیچ سیرتکامل پیام هشدار از سوی ابزار Google Page Speed Insight صادر نمی شود.
گزینش پلتفرم
ابزار Google Page Speed Insight این امکان را داراست که محاسبه خویش را برای آزمایش سرعت وبسایت بر روی پلتفرم های گوناگون اعمال دهد.
بخش بالا سمت چپ میتوان نوع پلتفرم را گزینش کرد. این ابزار میتواند آمار مرتبط با سرعت وبسایت بر روی گوشی و کامپیوتر را به طور جدا نمایش دهد.
با دقت بدین مزیت، به راحتی میتوان ایراد تارنما خویش از حیث سرعت لود صفحه ها در پلتفرم های گوناگون را متوجه شد.
نمایش بررسی وبسایت
معمولا اعدادی با رنگ قرمزرنگ ،نارنجی رنگ و سبز برای کاربران به نمایش گذارده می شوند.
معمولا این اعداد یک بازه عددی را علامت میدهند. بهترین وبسایت ها از دید سرعت بار گذاری، وبسایت هایی می باشند
که عدد رنگ سبز آنان در بین ۹۰ تا ۱۰۰ باشد. اینگونه وب سایت هایی نیاز به سئو خاصی برای ارتقا سرعت ندارند.
بخش Lab Data
درین قسمت لغات مختلفی به چشم می خورد که در ادامه به توضیح هرکدام از این لغت ها پرداخته میشود.
توجه داشته باشید کهاین توضیحات برای تلفن همراه و دسکتاپ شبیه بوده و تفاوت خاصی با هم ندارند.
-
paint
اولین متن یا تصویری که از وب سایت برای کاربر به نمایش گذاشته می گردد، معمولا سریع تر از دیگر قسمت های یک وبسایت برای مخاطب قابل مشاهده میگردد.
این قسمت می تواند زمان موردنیاز برای مشاهده اولین تصویر به وسیله استفاده کننده را نمایش دهد.
-
First Meaningful Paint
این قسمت از ابزار Google Page Speed Insight زمان موردنیاز برای لود بدون نقص وب سایت را نشان میدهد.
زمانی که دراین قسمت دیده میشود معمولا بیشتر از بخش First Contentful Paint میباشد.
در حالتی که سرعت وبسایت مطلوب باشد، اختلاف این دوتا بسیار کم میشود. بنابراین هر چه فاصله این دوتا بیشتر باشد
میتوان به کند بودن سرعت بار گذاری وب سایت پی برد.
-
Speed Index
این قسمت سرعت ایندکس صفحه های بوسیله گوگل را علامت میدهد. هر چه سرعت ایندکس صفحه ها بیشتر باشد
گوگل میتواند سریع تر آنان را بررسی کرده تا در صورت نیاز آن را برای استفاده کننده به نمایش بگذارد.
هر چه سرعت ایندکس صفحه ها به وسیله گوگل بیشتر باشد، قابلیت و امکان دیده شدن وب سایت نیز بیشتر میگردد.
به این ترتیب سرعت ایندکس صفحه ها میتواند بر روی بهینه سازی وب سایت نیز اثر گذار باشد.
-
Time to Interactive
دراین قسمت مدت نمایش داده می شود که یک وبسایت نیاز داراست تا تعاملی خواهد شد.
سرعت تعاملی شدن برگه به طور بی نقص به راحتی کاربران کمک بسیار متعددی میکند. بنابراین دقت بیشتری بهاین قسمت خواهد شد.
-
Max Potential First Input Delay
این قسمت تاخیر ورود به وبسایت را نمایش میدهد. این قسمت هر چه کمتر باشد، در واقع کارایی وب سایت شما خوب بوده میباشد.
بنابراین دراین قسمت بهدنبال اعداد بزرگتر نباشید. واحد اندازه گیری زمان دراین بخش نیز میلی ثانیه میباشد.
-
قسمت Opportunity
دراین قسمت به راحتی میتوان کلیه ارورها و مشکلات را دید تا بتوان راهحل قابل قبولی برای رفع آنها پیدا کرد.
با کلیک بر روی اشتباهات، میتوان راهحل مطلوب برای رفع آن را نیز رویت کرد.
-
قسمت Passed audits
دراین قسمت نکات مثبت وبسایت نمایش داده میشوند. در هر بخشی که وبسایت شما توانمند باشد، ابزار Google Page Speed Insight آن را دراین قسمت قرار میدهد.
براین اساس هر چه موردهای بیشتری دراین قسمت آمده باشند، میتوان اظهارکرد نتیجه بهتری حاصل گردیده است.
-
قسمت Diagnostics
دراین قسمت خطاهای مو جود در وب سایت را میتوان رویت کرد. تمامی خطاهای تارنما به طور یک لیست در دست مخاطب قرار میگیرند.
هنگامی که معلوم می شود وبسایت شما دارنده چه مشکلاتی میباشد، اقدام برای رفع آنها راحت تر میگردد.
بنابراین ابزار Google Page Speed Insight یک ابزار به طور کامل کاربردی و مفید برای اگاهی از سرعت وبسایت خود و چگونگی رفع مشکلاتی که موجب کاهش سرعت وبسایت گردیده اند، میباشد.
ابزار Google Page Speed Insight در بازه زمان بسیار کوتاهی نظارت خویش را اعمال می دهد تا مخاطب مدت زیادی را برای فعالیت با این ابزار هدر ندهد.