استراتژی بازاریابی محتوا یکی از مهم ترین عوامل در رشد وبسایت و کسبوکار شما میباشد. شما برای ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا نیازمند آشنایی با مباحث دیجیتال مارکتینگ و رعایت اصول سئو وب سایت هستید تا به نتیجه مورد نظر برسید. در این مقاله از بلاگ سیتی سایت شما را با استراتژی بازاریابی محتوا در ۱۱ گام بهمنظور افزایش بازدید سایت آشنا میکنیم.
گام اول: اهداف خود را تعیین کنید
بهترین نقطه شروع برای برنامه استراتژی محتوای شما این است که جملهای در زمینه بازاریابی محتوای خود بیان کنید. این جمله خلاصه تمرکز روی آنچه که مهم است -وآنچه که مهم نیست- را برای ایجاد محتوایتان آسانتر میکند. زیرا استراتژی بازاریابی محتوای شما بهگونهای پایدار به کارش ادامه میدهد.
جمله بازاریابی محتوای شما باید شامل موارد زیر باشد:
- مخاطبین هدفتان
- محتوایی که برای رسیدن به آن مخاطبین هدف استفاده میکنید
- مزیتی که به آنها میرسد
در اینجا مثالی از صفحه «درباره ما» سایت cio.com ذکر شده.
این معرف مخاطبین (مدیران و مدیران اجرایی تکنولوژی کسبوکار) میباشد. مزیتش را کاملاً برجسته نشان میدهد (اطلاعاتی درمورد توسعه حرفه و شغل) و مثالهایی از اینکه این محتوا چه چیزی را پوشش میدهد بیان میکند. (گواهی، انتقال دیجیتال، توسعه مهارتها و روشهای استخدامی) بهمنظور ایجاد ماموریت برای کسبوکار خود از این فرمول استفاده کنید:
ما برای شما [مخاطبین هدف] [ نوع محتوا] را فراهم آوردهایم تا به [اهداف کسبوکار] کمک کنیم.
درحالی که بیانیه ماموریت آن چیزی است که مخاطبین شما از استراتژی بازاریابی محتوای شما دریافت میکنند، شما باید درمورد آنچه که کسبوکارتان از آن دریافت میکند نیز فکر کنید. اینجاست که اهداف کسبوکاری شما پا به میدان میگذارند.
اهداف عموما شامل موارد زیر میباشند:
- بهبود درآمد بهعنوان نتیجهای از استراتژی بازاریابی محتوای شما
- فروش بیشتر و داشتن مشتریانی باکیفیت بیشتر که به شما کمک میکنند به هدف درآمدی خود دست پیدا کنید
- داشتن ترافیک بیشتر در سایتتان، که هرچه ترافیک سایتتان بیشتر باشد این امکان بیشتر وجود دارد که به اهدافتان دست پیدا کنید
- بهبود درک شما از کسبوکارتان، زیرا شما تاثیر و اختیارات آن را درک خواهید کرد و بهعنوان یک رهبر متفکر به شما نگاه خواهد شد
- موفقیت سئو که منجر به افزایش ترافیک سایت میشود .
- کاهش هزینههای بازاریابی و موثرتر شدن محتوای شما
- تعامل رسانه اجتماعی که هم به ترافیک و هم به اختیارات کمک میکند
زمانی که شما اهداف خود را شناسایی کردید، وقت آن است که به مرحله بعد بروید.
پیشنهاد سیتی سایت: ۹ تقویم بازاریابی با دانلود رایگان برای عاشقان دیجیتال مارکتینگ
گام دوم: بهکار گرفتن KPI هایتان
بهترین روش برای دستیابی به اهدافتان این است که این اهداف را مشخص و قابل سنجش کنید. بدین معنی که شاخصهای کلیدی عملکردی یا KPI ها (key performance indicators) برای استراتژی بازاریابی محتوایتان مشخص کنید.
KPI چیست ؟ KPI ها به شما کمک میکنند که بدانید چه موقع با ارائه مراحل مهم به اهدافتان دست پیدا کردهاید. آنها شامل آنچه که برای رسیدن به آن برنامهریزی کردهاید از جمله، درآمد، سئو، ترافیک و حوزههای متفاوت بازاریابی دیجیتال همانند بازاریابی ایمیل و معیارهای رسانه اجتماعی. عموما این اهداف باید به اعداد مشخصی برسند، برای مثال شاید شما بخواهید:
- در یک ماه یا یک سال از یک میزان درآمدی بالا بزنید
- داشتن ثبتنامیهای بیشتری در جذب سرنخها بهعنوان نشانهای که شما دارای سرنخهای باکیفیتی هستید
- داشتن تعداد معینی مشترک ایمیل
- افزایش در ترافیک سایت و تعامل با محتوای درون سایتتان
- بهبود رنکینگ بعضی از صفحات کلیدیتان برای افزایش ترافیک
- بیشتر ذکر شدن شما، داشتن تعداد به اشتراکگذاری بیشتر، و نظرات بیشتر برای محتوای مهم شما
- دعوت برای شرکت در رویدادهای صنعتی کلیدی
شما همچنین ممکن است بخواهید به هزینههای تبلیغات آنلاین نیز توجهی داشته باشید، و هزینههای خود را در کمپینهای متفاوت خرج کنید و حواستان به هزینه جذب سرنخ و فروشهای خود باشد.
گام سوم: مخاطبین خود را بشناسید
همانطور که اخیرا اشاره شد برای داشتن یک استراتژی موفق بازاریابی محتوا شما باید از اینکه مخاطبین هدفتان دقیقا چه کسانی هستند کاملا آگاه باشید تا بتوانید محتوای مناسبی را برای دسترسی به آنها تولید کنید. در اینجا باید 3 کار را برای رسیدن به این مهم انجام دهید.
۱.جمع آوری دادههای جمعیتشناسی
اولین گام جمعآوری سرشماری از بازدیدکنندگان، مشترکان ایمیل و فالورهای رسانههای اجتماعیتان میباشد.
تحلیلگران وب، تحلیلگران رسانه اجتماعی و تحلیلگران مشترکان ایمیل به شما دادههایی که از مخاطبانتان نیاز دارید را میدهند:
- سن
- جنسیت
- تحصیلات
- درآمد
شما از تمایلات کلیدی آنها نیز اطلاعاتی بدست میآورید. برای یافتن این اطلاعات در گوگل آنالیتیکز، به قسمت Audience، Interests، overview بروید. در آنجا بخشهای بازاری که بازدیدکنندگان وب در آن زمره قرار میگیرند را مشاهده خواهید کرد. سایتهای رسانههای اجتماعی دادههای مشابهی را ارائه میدهند، برای مثال شما میتوانید اطلاعات جمعیتشناسی از طرفداران فیسبوک خود را از طریق Facebook Page Insights بدست آورید:
شما میتوانید از Twitter analytics نیز استفاده کنید تا دادههای جمعیتشناسی را از فالورهای توییتر خود بدست آورید.
2.گرفتن بازخورد از مشتریها
برای اینکه بیشتر درمورد مخاطبین هدف خودتان اطلاعات داشته باشید سعی کنید از مشتریان اخیر خودتان بازخورد بگیرید. آنها درمورد موارد زیر اطلاعاتی را در اختیارتان قرار میدهند:
- اینکه درمورد محتوایی که اخیرا تولید کردهاید چه حسی دارند
- مهمترین نیازهای آنها چیست
- چگونه میتوانید مشکلات آنها را با محتوای خودتان برطرف کنید
داشتن بازخوردی صحیح از مشتریان مناسبتان به شما کمک میکند که:
- اولویتهای مشترکین و خوانندگان خودتان را درک کنید
- تصمیم بگیرید که بهترین مکانها برای رسیدن به مشتریان خودتان کجاست (مرحله 9 را ببینید)
- درمورد هویت خریداران خود اطلاعات بیشتری بدست آورید
3.ایجاد شخصیت مشتری
زمانیکه شما دادههای سرشماری و بازخورد مشتری خود را در دست دارید میتوانید شخصیت خریداری را ایجاد کنید. شخصیت خریداران را به نام آواتار مشتری نیز میشناسند که در آن خوانندگان ایدهآل و مشتریان توصیف میشوند و شما میتوانید محتوای بهتری را مورد هدف قرار دهید. بهترین آواتارهای مشتری شامل اطلاعاتی از نقاط درد مشتریتان، چالشها، منابع اطلاعاتی و محرکان رفتاری آنهاست. زمانیکه همه این موارد را فهمیدید، درک بهتری از موارد زیر پیدا خواهید کرد:
- نوع محتوایی که مخاطبین شما به آن واکنش نشان میدهند
- این محتوا چگونه به آنها کمک میکند
- چه چیزی باعث میشود که آنها به محتوایتان اهمیت دهند
درمورد آواتارهای مشتری در دستورالعمل ما به نام ایجاد شخصیت خریداران بیشتر بدانید. این شامل الگوهایی همانند مورد زیر از دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) میباشد.
گام چهارم: جایگاه فعلی خودتان را ارزیابی کنید
بیشتر کسبوکارها هم اکنون دارای محتوا میباشند. این شامل محتوایی است که در بلاگتان، رسانههای اجتماعی، پادکستها، ویدیوها و .. است. بههمین دلیل است که گام بعد بهمنظور شناخت این است که آیا محتوایتان به شما برای برآورده کردن اهدافتان کمک میکند؟ (اگر تازه شروع به کار کردهاید و هنوز محتوایی ندارید، میتوانید به مرحله 5 بروید) برای انجام اینکار باید بازرسی محتوا انجام دهید.
- ثبت تمام بخشهای محتوا، از جمله پستهای بلاگ، پستهای مهمان و غیره
- ارزیابی مفید بودن یا موفقیت آن محتوا
- شناسایی شکافها
شاید شما بخواهید محتوایتان را با رقبا مقایسه کنید و ببینید محتوای جدید چگونه جای خودشان را در بازار باز میکنند.
اکنون نگاهی به مثالی که برای استراتژی بازاریابی محتوای شما زده میشود نگاهی بیاندازید.
چگونه محتوایتان را ثبت کنید
اگر میخواهید تمام محتوای بلاگ یا سایت خودتان را ثبت کنید، Screaming Frog یک نقطه شروع بسیار عالیست که یک خزنده URL است که :
- URLها را لیست میکند
- عناوین و توصیفات صفحه را تحلیل میکند
- سایت مپی را ایجاد میکند
نسخه رایگان آن تا 500 URL را میآورد. SEER Interactive اطلاعات جامعی برای دستورالعمل Screaming Frog دارد. بهعنوان جایزه شما میتوانید از این ابزار در تحقیقات رقابتی، انجام تحلیل مشابهی در زمینه محتوای رقیبتان انجام دهید.
شما میتوانید محتوای خود را با ابزار Content Audit از SEMRush ثبت کنید. برای انجام اینکار میتوانید یک پروژه ایجاد کرده و بخشی از سایتتان همانند بلاگتان که میخواهید بازرسی شود را انتخاب کنید. زمانیکه شما URLها را انتخاب کردید، دکمه Start Content Audit را فشار دهید.
شما میتوانید تحلیلی جامع از محتوایتان بدست آورید:
- عناوین محتوا و توصیفات
- طول محتوا
- لینکهای پشتیبان
- تعداد به اشتراکگذاریهای اجتماعی
دادهها را بیرون بکشید تا یک صفحه گسترده سادهای ایجاد کنید که شامل تمام URLهاست. عملکرد محتوایتان را بررسی کنید، سپس زمان آن است که سودمندی محتوای خودتان را ارزیابی کنید. شما بهدنبال معیارهایی این چنینی خواهید بود:
- آیا لینکهای درونی به محتوا وجود دارند
- رنکینگ موتور جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با بخشی از محتوا چیست
- آیا محتوا به اشتراک گذاشته شده است
شما کمی از این اطلاعات را از گزارش SEMRush دریافت خواهید کرد اما با استفاده از دیگر ابزارهای SEMRush همانند بازرسی سایت و ابزارهای ردیابی جایگاه، اطلاعات بیشتری بدست خواهید آورد. موارد زیر را در اختیار شما قرار میدهد:
- چه بخشی از محتوا آنقدر موثر بوده که نیاز نیست آن را تغییر دهید
- کدام بخشهای محتوا نیاز به بهبود یا آپدیت شدن دارند تا اهداف شما را برآورده کنند
- کدام یک باید حذف شده یا جایگزین شوند
شناسایی شکافهای محتوایی
در نهایت شما باید بهدنبال شکافهایی باشید که بهوجود آمدهاند. این شکافها ممکن است شامل موارد زیر باشند:
- کلمات کلیدی مربوط به زمینه کاری شما که توسط محتوا هدف قرار داده نشدهاند
- سوالاتی که مخاطبین هدف شما پرسیدهاند و شما جواب ندادهاید
- محتوایی که در حال کسب رنک خوبی بوده اما به گفته جعبههای پاسخ گوگل میتواند بهتر از این هم باشد. اینها جعبههایی هستتند که بالای نتایج جستجو ظاهر میشوند و پاسخهای سوالات خاصی را ارائه میدهند
شما میتوانید از Ahrefs برای انجام تحلیل شکاف محتواییتان استفاده کنید. برای انجام کار به بخش Organic search » Content gap بروید. دامنههایی را برای رقبای اصلی خود در زیر بخش ” Show keywords that the following rank for” اضافه کنید. دامنه خود را زیر بخش But the following target does not rank for اضافه کنید. دکمه Show keywords را بزنید.
شکاف محتوا
شما لیستی از کلمات کلیدی رقبای خود مشاهده میکنید که میتوانید آن را با محتوای جدیدتان مورد هدف قرار دهید.
میتوانید تحلیلی مشابه را در SEMRush انجام دهید.
گام پنجم: بهترین مجراهای محتوا را تعیین کنید
همانطور که در این فرآیند در حال کار هستید باید بدانید که مخاطبین شما کجاها هستند و در کجا حضور آنلاین شما موفقیتآمیز خواهد بود. بهتر است روی چیزی تمرکز کنید که به دردتان بخورد بهجای اینکه سعی کنید هرکاری را ناگهانی انجام دهید. اما برای اینکه کاملا مطمئن باشید باید دوباره به تحلیلهای وب نگاهی بیاندازید. زمانیکه شما در Google Analytics هستید به بخش Acquisition » Social » Overview بروید تا بدانید شبکههای رسانه اجتماعیای که محتوای شما در آن به اشتراک گذاشته شدهاند چه هستند. برای مثال، در اسکرینشاتهای ما بیشتر اقدامات اجتماعی در YouTube انجام میشوند. شما همچنین میتوانید از Buzzsumo استفاده کنید تا دادههای مشابهی را بیابید. به بخش ابزار Content Analysis بروید و نام دامنه خود را در جعبه جستجو روی صفحه تایپ کنید. دکمه اینتر را فشار دهید و نمودارهایی را مشاهده خواهید کرد که موارد زیر را نشان میدهند:
- میزان به اشتراکگذاری از طریق شبکه
- میزان به اشتراکگذاری از طریق نوع محتوا
- میزان به اشتراکگذاری از طریق طول محتوا
- محتوای برتر در سال گذشته
شما همچنین میتوانید عبارات جستجوی خودتان را برای اطلاعات بیشتر اصلاح کنید. با چنین اطلاعاتی شما میتوانید به سادگی تصمیم بگیرید که کدام شبکهها در نظر دارند از محتوای شما تعامل رسانه اجتماعی دست بیاورند و آن را به اشتراک بگذارند.
گام ششم: درمورد نوع محتوای خود تصمیم بگیرید
سپس به نوع محتوایی که باید ایجاد کنید فکر کنید. انواع محتوایی وجود دارند که هر استراتژی بازاریابی محتوا باید آن را شامل شده باشد. بیشتر استراتژیهای موفق بازاریابی محتوا به داشتن یک هسته مرکزی از محتوای منتشر شده در وبسایت شما (یا صفحه اصلیتان) اکتفا میکنند که بعدها میتواند با هدف دیگری در دیگر سایتها بهکار برده شده و به اشتراک گذاشته شود. (پایگاههای مرزی)، زیرا پستهای بلاگ یک بخش اساسی از آمیخته بازاریابی محتوای شما هستند و نیز نتایجی قوی را به بار خواهند آورد. از نظر ایدهآل، پستهای بلاگ شما قابل اعمال؛ ارزشمند و قابل اشتراکگذاری میباشند و ممکن است شامل انواعی از مقالات باشند.
چگونه محتوایی را با Buzzsumo در رسانه اجتماعی نگاشت کرد
شما میتوانید از ابزار Buzzsumo استفاده کنید تا انواع پستهای بلاگی که میخواهید برای به اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی ایجاد کنید را نگاشت کنید تا تعامل و بازدید خودتان را افزایش دهید. برای مثال، خوانندگان OptinMonster واقعا به دنبال مقالات و لیستها هستند. روی نوع محتوا کلیک کنید و یک شبکه میبینید که لیستی از به اشتراک گذاشته شدهترین مقالات را برای آن معیار ارائه میدهد. الیته ایجاد یک استراتژی بازاریابی موفق محتوا اینگونه نیست که با داشتن تعداد آمار بالا به خودتان مغرور شوید. بلکه باید ببینید دیگر محتواهای موفق چه هستند تا بتوانید از آنها الهام بگیرید. Buzzsumo برای انجام اینکار به شما کمک میکند. با استفاده از ابزاری مشابه، موضوع خودتان را در جعبه جستجو تایپ کنید. و سپس آمارهای به اشتراکگذاری را از کل وب دریافت خواهید کرد. برای مثال، یک نمودار پیشنهاد میدهد که محتواهای طولانی در بازاریابی محتوا بسیار مشهورند، همچنین دادههایی درمورد به اشتراک گذاشتهترین دامنهها حول این موضوع نیز وجود دارند، و برترین بخشهای محتوای به اشتراک گذاشته در این زمینه نمایش داده میشوند. دیگر ویژگیهای Buzzsumo به شما این امکان را میدهد که لینکهای پشتیبان، سوالاتی که افراد میپرسند را دنبال کنید، و جستجوی استاندارد Buzzsumo شامل دادههای به اشتراک گذاشته برای ویدیوها میباشد.
دیگر انواع محتوا
دیگر انواع محتوایی که باید در برنامه استراتژی محتوای شما شامل شده باشند چه هستند؟ همانطور که تحقیقات ما نشان میدهند بازاریابی ویدیویی باید یک بخش اساسی از هر بازاریابی باشد، چراکه ثابت شده بازدیدکنندگان را بیشتر در سایت با خود سرگرم و متعامل میکند، ایجاد سرنخها را بهتر میکند و میزان ترک کردن سایت را کاهش میدهد. خلق اطلاعات گرافیکی را با ابزاری همانند Piktochart و Canva مدنظر خودتان قرار دهید از Canva و دیگر ابزارهای مشابه برای ایجاد اطلاعات تصویری و الگوهای رفتاری برای به اشتراکگذاری اجتماعی استفاده کنید، همانند کاری که Grammarly انجام میدهد. دیگر انواع محتوا باید بهمنظور بهبود ایجاد سرنخ از جمله آهنرباهای سرنخی بهوجود آمده باشند از جمله وبینارها، کتابهای الکترونیکی، چک لیستها، برگهها و غیره. همچنین برای ارائه محتوا میتوانید به مکانیزهایی همچون پادکست یا تولید محتوای صوتی فکر کنید، چراکه 40 درصد از آمریکاییها اکنون به پادکستها گوش میکنند. گام بعدی این است که بدانید چگونه باید تولید محتوا انجام دهید.
گام هفتم: شناسایی و تخصیص منابع
اکنون که شما از انواع محتوایی که ایجاد میکنید آگاهی دارید، میدانید محتوا برای چه کسی است و قرار است کجا آن را به اشتراک بگذارید، مهم است که اطمینان حاصل کنید هرآنچه که باید در استراتژی بازاریابی محتوایتان ارائه دهید کامل است. این شامل پاسخ سوالاتی این چنینی است:
- چه کسی مسئول تولید و حفظ محتواست؟
- چه ابزارهای دیجیتالی، فیزیکی، انسانی و منابعی باید استفاده شوند تا محتوا ایجاد شود؟
- گردش کاری شما از جمله برنامهریزی محتوا؛ چه چیزی را منتشر میکند؟
بهتر است که به این موارد نگاهی نزدیکتر بیاندازیم.
چه کسی مسئول تولید محتواست
این سوال درمورد تخصیص منابع است. شما باید فکر کنید که در کل چه کسی مسئول است، و چه کسی برای ارائه محتوای شخصی مسئولیت دارد. این به اندازه شرکت و تعداد نفرات در تیم محتوای شما بستگی دارد، و به این بستگی دارد که آیا شما همه کارها را در خانه انجام میدهید و یا در حال واگذاری تولید محتوا هستید. یک مثال از این مورد آورده شده است:
- مدیر یا دفتردار بازاریابی باید محتوا و استراتژی محتوا را تایید کند
- مدیر بازاریابی محتوای شما مسئول ارائه استراتژی بازاریابی محتوای شما بهصورت منظم و روزانه است، و با تیم محتوای شما کار میکند
- افراد محتوایی را براساس مهارتشان تولید میکنند
به چه ابزارها و منابعی نیاز دارید؟
سپس شما باید بهدنبال این باشید که چگونه قرار است محتوا را تولید کنید. تولیدکنندگان محتوای شما شامل موارد زیر میباشند:
- خلقکنندگان محتوا در خانه
- خبرههایی که در زمینه تولید ویدیو، پادکست و یا طراحیهای گرافیکی مهارت دارند
- فریلنسرها
یک راه برای یافتن سریع فریلنسر این است که به بخش نتایج Buzzsumo برگردید و ببینید که چه کسانی محتوای برتر را تولید کردهاند. از این که به آنها نزدیک شوید و ببینید که آیا تمایلی دارند با تیم محتوای شما همکاری کنند واهمه نداشته باشید. شما همچنین میتوانید تولیدکنندگان محتوای فریلنسی را از طریق شبکههایی همانند Contently، NDash، ClearVoice و موارد مشابه بیابید. شما همچنین باید برای پادکستسازی و ایجاد ویدیوهایی حرفهای تجهیزات داشته باشید، و باید میزبانی سایتهایی همانند YouTube، Vimeo، Spreaker و Blubrry را تنظیم کنید.
گردش کاری محتوا
سپس شما باید روی فرآیند تولید محتوا کار کنید. برای مثال برای یک پست بلاگ معمولی شما ممکن است لازم باشد کارهای زیر را انجام دهید:
- ایجاد یک خلاصه و تاییدیه آن
- پستی را بنویسید
- ایجاد تصاویری همراه
- ارسال پست به ویرایشگر
- تنظیم تغییراتی
- آپلود
- انتشار
پیش از اینکه شروع به تحقیق و ایجاد بخشهای محتوایی کنید، باید یک کار دیگر انجام دهید: ایجاد تقویم محتوا، زیرا شما خواهید دانست که چه چیزی چه زمانی منتشر خواهد شد. ما در مرحله بعد این موضوع را بررسی میکنیم.
گام هشتم: ایجاد تقویم محتوا
بهعنوان بخشی از استراتژی محتوا شما باید بدانید دقیقا چه محتوایی را در هر پلتفرمی که استفاده میکنید منتشر کنید.
عدم برنامهریزی یک اشتباه کلیدی برای بازاریابی محتواست، لذا استفاده از تقویم محتوا برای برنامهریزی تمام محتواهایتان لازم است. راههایی برای انجام این کار وجود دارند. برای مثال، شما میتوانید از تقویم گوگل استفاده کنید و تاریخهای موعد را برای هر بخش محتوا آنجا قرار دهید. این بسیار به درد شما می خورد، بهخصوص اگر محتوای زیادی را منتشر نمیکنید. این سادهترین رویکرد است، اما اگر محتوای زیادی را منتشر میکنید و باید تیم محتوا و تولید گردش کاریای که روی آن تصمیمگیری میکنید را مدیریت کنید، باید از ویژگیهای بیشتری استفاده کنید. گزینههایی برای مدیریت شامل بهرهوری و ابزارهای مدیریت وظیفه همانند Asana یا ابزار تقویم ویرایشی هدفمندی همانند CoSchedule میباشند. هردوی اینها به شما امکان برنامهریزی بخشهای متفاوت فرآیند تولید محتوا را میدهند. یک راه برای یافتن محتوا و افزودن آن به تقویم این است که تحقیقات اولیهای را برای یافتن موضوعاتی که مخاطبین شما به آن واکنش نشان میدهند را انجام دهید.
یافتن سوالاتی که مشتریانتان میپرسند
ما قبلا نیز اشاره کردیم نیاز به تولید محتوا حول تقاضاهای شما از اهمیت ویژهای برخوردار است. یک راه برای یافتن این محتوا استفاده از تحلیلگر سوالات در Buzzsumo یا Answer the Public میباشد. یک موضوع را در جعبه جستجوی Answer the Public تایپ کنید تا لیستی از سوالاتی که افراد در گوگل بهدنبال آنها میگردند را دریافت کنید.
گام نهم: ایجاد محتوا
همانطور که مشاهده کردید پیش از اینکه شما یک بخش محتوا تولید کنید باید کارهایی مقدماتی در استراتژی بازاریابی محتوایتان انجام دهید. اما اکنون زمان آن است که به سراغ مبحث اصلی برویم. ما قرار است از پست بلاگ بهعنوان مثال استفاده کنیم، اما این نکات برای تقریبا هر نوع تولید محتوایی کاربرد دارد. با تحقیقاتی که شما اکنون انجام دادهاید این ایده را دارید که باید چه نوع پست بلاگی ایجاد کنید. برای مثال، ما میدانیم که پستهای لیستی و موضوعاتی حول چگونگی برای خوانندگان ما ارجحیت دارند. اکنون زمان آن است که یک عنوان از تقویم محتوا انتخاب کنیم و شروع به کار کردن روی آن کنیم.
درمورد محتوای خود تحقیق کنید
زمانیکه شما آماده نوشتن هستید باید موارد زیر را بررسی کنید:
- به چه محتواهایی نیاز است
- محتوای جدید شما چگونه به مخاطبین شما ارزشی را اضافه میکنند
این بدان معنی است که باید تحقیقات گوگلی انجام دهید، محتواهای برتر در زمینه موضوعتان را بررسی کنید و ببینید چگونه میتوانید آنها را بهبود بخشید. به این کار تکنیک آسمان خراش میگویند. تحقیقات اولیه نیز خوب از پس این کار برمیآیند، زیرا در صورتی که دادههای مناسبی را جمعآوری کردهاید این را مدنظر خودتان قرار دهید. تحقیق درمورد کلمات کلیدی را در کارتان بگنجانید تا عبارات کلیدی را برای سئو وب سایت بهتر و بهبود رنکینگ جستجویتان شناسایی کنید.
ایجاد محتوا
در نهایت شروع به نوشتن با ایجاد محتوای خود کنید. در این زمان شما باید درمورد اینکه شخصیت برندتان چگونه در محتوایی که مینویسید بازتاب پیدا میکند فکر کنید. شاید شما یک فرد بسیار حرفهای یا دیمی یا چیزی بین این دو باشید. و باید توازن بین نشان دادن مهارتتان و رفتار اربابانه با مخاطبین خودتان را رعایت کنید. در اینجا توصیه Sprout درمورد انسجام تولید با صدای برندتان آورده شده است، در ذهن داشته باشید که عوامل رنکینگ سئو از اهمیت برخوردارند تا محتوای خود را بهینه کنید.
گام دهم: توزیع و بازاریابی
بخش کلیدی استراتژی محتوای شما بخش توزیع و بازاریابی است. به همین دلیل شما نتایجی که میخواهید را نمیگیرید، مگر اینکه بتوانید از پس این دو مورد به درستی بربیایید. برای مثال، شاید شما کارهای زیر را انجام دهید:
- برای اشتراکگذاری محتوایتان در رسانههای اجتماعی برنامهای را از طریق یک کمپین قطرهای با ابزاری همچون Missinglettr تنظیم کنید
- از بازاریابی ایمیل برای توزیع محتوایتان به مشترکین استفاده کنید
- به هر تاثیرگذار ذکر شده در محتوایتان اعلان کنید تا از شما تعریف کنند
OptinMonster یک ابزار بسیار عالی برای استفاده بهمنظور بهبود محتوایتان هم در سایت خودتان و هم از طریق روزنامه ایمیلی میباشد. برای مثال، Olyplant از OptinMonster برای افزایش بازدید صفحه به اندازه 157 درصد استفاده کرده است.
OptinMonster شامل موارد زیر میباشد:
- یک آرایه گسترده از ویژگیهای مورد هدف از جمله هدفی در سطح صفحه یا پیج، هدفگذاری مجدد در سایت، و هدفگذاری مکان جغرافیایی
- توانایی جلب توجه بازدیدکنندگان با محتوایی مورد نظر قبل از اینکه Exit-Intent® Technology در سایت شما جا بماند
- راههایی بهمنظور تحریک کمپینهای بازاریابی محتوایتان با ارجاع دهنده، فعالیت دستگاه و غیره
- ادغام با خدمات بازاریابی ایمیلی اصلی
شما همچنین میتوانید از OptinMonster بهمنظور موارد زیر استفاده کنید:
- ارائه آهنربای سرنخ
- هدایت بازدیدکنندگان جدید به بخشهای مهم سایتتان
- ایجاد تعامل با بازدیدکنندگان با نشان محتوای جدید به آنها در هر زمانی که وارد سایتتان میشوند
مشتریان OptinMonster با موفقیت از نرمافزار کمپین بازاریابی ما استفاده کردهاند تا لیست ایمیل خودشان را سه برابر کنند و به 3806 درصد تبدیل بیشتر با محتوای ورودی برسند.
گام یازدهم: سنجش نتایج
در نهایت اکنون زمان این است که موفقیت استراتژی بازاریابی محتوای خودتان را ارزیابی کنید. بهمنظور انجام این کار به شاخصهای کلیدی عملکردی برگردید که بههنگام شروع برنامه استراتژی محتوایتان تنظیم کردید، و ببینید که آیا آنها تغییری کردهاند و آیا شما به هدفتان رسیدهاید. بدین منظور میتوانید:
Google Analytics را همانطور که در بالا گفته شد چک کنید تا ببینید عملکرد محتوای شما چگونه است.
- میزان به اشتراکگذاری رسانهای خود را از طریق Buzzsumo و دیگر ابزارهای تحلیلی اجتماعی دیگر بسنجید
- به داشبورد تحلیل تبدیل در OptinMonster نگاهی بیاندازید تا موفقیت کمپین بازاریابی خودتان را ارزیابی کنید
دیگر ابزارها برای ردیابی موفقیت بازاریابی محتوا شامل Google Alerts و Mention میباشد. هردوی اینها به شما این امکان را میدهند تا ببینید آیا محتوای شما در جایی ذکر شده و یا به اشتراک گذاشته شده است، تا به شما کمک کند بهمنظور آگاهی و ایجاد تعامل به این شاخصهای کلیدی عملکرد دست پیدا کنید. ابزارهایی همانند SEMRush به شما کمک میکنند تا شاخصهای کلیدی عملکرد را برای رنک جستجوی محتوایتان ارزیابی کنید.. شما قادر خواهید بود که میزان ورود ایمیل را از طریق تحلیلگرها در نرمافزار بازاریابی ایمیل خود ردیابی کنید. با نظارت بر پیشرفتتان قادر خواهید بود که استراتژی بازاریابی محتوای خود را در بازههایی منظم پیادهسازی کنید زیرا این استراتژی همیشه به روز خواهد بود.
همین ! اکنون شما میدانید چگونه باید استراتژی بازاریابی محتوای موفقی از ابتدا تا انتها داشته باشید.
منبع :
optinmonster.com