احتمالا شما هم شنیدهاید که برخی کسبوکارها در رسانههای پر طرفدار مانند سایتهای پربازدید، رپورتاژ آگهی منتشر میکنند. استفاده از این روش تبلیغاتی میتواند در موفقیت کسبوکارها تاثیرگذار باشد. با استفاده از این روش، میتوانید خدمات و محصولات خود را در یک قالب خبری و مناسب به مخاطبان معرفی کرده و مشتریان خود را چند برابر کنید.
اما رپورتاژ آگهی چیست و دقیقا چگونه عمل میکند که در رونق کسبوکارها تا این اندازه موثر است؟ برای پاسخ به این سوالات، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
رپورتاژ آگهی چیست؟
رپورتاژ آگهی به انگلیسی: Advertorial، شکلی از تبلیغات است که در قالب یک گزارش بی طرف، به مخاطبان ارائه میشود. این گزارش، در مورد موضوع، برند یا محصولی خاص، اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار میدهد. اما در واقع آنچه که مخاطبان میبینند، میخوانند و میشنوند، تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبههای ذهنی محصولات و خدمات در ذهن آنها است. رپورتاژ آگهی، با ارائه اطلاعات مفید از محصولات و خدمات، باعث آشنایی بیشتر مخاطبان با کسبوکار میشود.
انواع رپورتاژ آگهی چیست؟
تبلیغات رپورتاژ به شکلهای مختلف و متنوعی انجام میشود. اکنون که دانستیم رپورتاژ آگهی چیست، در ادامه به مهمترین و موثرترین انواع رپورتاژ آگهی اشاره میکنیم.
تبلیغات رسانهای:
رادیو و تلویزیون |
تبلیغات نوشتاری:
روزنامه و مجله |
تبلیغات اینترنتی:
وب سایتها و خبرنامهها |
هدف از رپورتاژ آگهی چیست؟
هدف از تبلیغات رپورتاژ این است که با استفاده از محتوای خبری یا آموزشی، درک و آگاهی مناسبی از برند یا محصول برای مخاطبان ایجاد کنید. بهتر است محتوای رپورتاژ آگهی به شکل یک داستان جالب و ملموس ارائه شود تا مخاطب برای خواندن آن وقت بگذارد و از خواندن آن لذت ببرد. در ضمن نباید هیچ اجبار و تحمیلی در مجاب کردن او برای خرید وجود داشته باشد. به این ترتیب شما میتوانید از رپورتاژ آگهی برای افزایش مخاطبان سایت خود استفاده کنید.
اهمیت تولید محتوا در رپورتاژ آگهی چیست؟
تولید محتوا، مهمترین بخش در رپورتاژ آگهی است که در نهایت باعث بهبود سئوسایت میشود. تولید محتوای جذاب و خلاقانه، علاوهبر تاثیرگذاری بر مخاطب، باعث میشود سایر وب سایتها از آگهیهای شما استفاده کرده و آنها را در سایتهای خود منتشر کنند.
این نکته را نیز به خاطر بسپارید، در نمونه رپورتاژ آگهی، شما میتوانید از تصاویر، ویدئو، نمودار و… برای انتقال هرچه بهتر پیام خود به مخاطبان استفاده کنید. همچنین، دقت کنید عبارت «رپورتاژ آگهی» در قسمت بالا یا پایین محتوای شما درج شود. انجام این کار هم به لحاظ احترام به مخاطب و هم جهت دریافت رتبه از گوگل، لازم است.
حالا که دانستیم هدف از رپورتاژ آگهی چیست، در بخش بعد مزایای این روش تبلیغاتی را مورد بررسی قرار میدهیم.
مزایای رپورتاژ آگهی چیست؟
افزایش رتبه موتور جستجوی گوگل
همه میدانیم رتبه سایت در گوگل، اهمیت زیادی دارد. یکی از راهکارهایی که باعث میشود الگوریتم گوگل، رتبه سایت شما را افزایش دهد، دریافت بک لینک از سایتهای پربازدید و معتبر است. گرفتن بک لینک از چنین سایتهایی، موتورهای جستجو را ترغیب میکند که سایت شما را در بین سایتهای برتر نمایش دهند.
بخوانید: مقاله بک لینک چیست و چرا در سئو حائز اهمیت است؟
اما نکته حائز اهمیت اینکه، چون رپورتاژ آگهی برای همیشه در سایت منتشر کننده باقی میماند و این موضوع تاثیر زیادی بر رتبه سئوسایت دارد، بنابراین حتما رپورتاژ و لینک سایت خود را در وب سایتهای معتبر منتشر کنید.
افزایش دانش و آگاهی مخاطبان
در رپورتاژ آگهی سعی میکنیم با تولید محتوای جذاب، مفید و در عین حال قانع کننده، مخاطبان را به محصولات و خدمات خود علاقهمند کنیم. به این شکل، آگاهی و اطلاعات کاربران در مورد خدمات و محصولات ارائه شده افزایش مییابد و اطلاعات جدیدی نیز در اختیارشان قرار میگیرد.
افزایش بازدید از وب سایت
اغلب سایتهای منتشر کننده رپورتاژ آگهی، ترافیک بالایی دارند. به این وسیله، کاربران زیادی آگهی شما را دیده و با کلیک بر روی لینکهایی که در انتهای رپورتاژ آگهی قراردادهاید، به وب سایت شما وارد میشوند. بنابراین، انتشار رپورتاژ در این دسته از سایتها، بازدید از وب سایت شما را نیز افزایش میدهد.
تبدیل مخاطب به مشتری
سعی کنید علاوه بر معرفی محصول، دادن اطلاعات مرتبط و ارتقای دانش مخاطبان، در کاربر احساس نیاز ایجاد کنید. در این صورت با ورود کاربران به سایت شما و بازدید از محصولات و خدمات، احتمال خرید توسط آنها افزایش پیدا میکند.
مهمترین نکات در نوشتن رپورتاژ آگهی چیست؟
اما چه کنیم که رپورتاژ آگهی تاثیرگذاری بالایی داشته باشد؟ برای تولید یک رپورتاژ آگهی خوب، باید نکات و جزئیاتی را مورد توجه قرار دهید. به عنوان مثال، نوشتن یک متن تبلیغاتی ساده (به عنوان رپورتاژ آگهی)، برای یک سایت خبری، اصلا جذاب نیست. افراد معمولا برای خواندن خبر به این سایتها وارد میشوند، پس بهتر است محتوای تبلیغاتی را کمی به سمت و سوی یک متن خبری سوق دهید تا خواننده ترغیب شود آگهی شما را تا انتها بخواند. بهتر است برای تاثیرگذاری بیشتر رپورتاژ آگهی نکات زیر را مدنظر قرار دهید.
- در نوشتن متن اعتدال را رعایت کنید، متن رپورتاژ آگهی، نباید بیش از حد طولانی و یا خیلی کوتاه باشد.
- در رپورتاژ آگهی از پرداختن به تمام جزئیات خودداری کرده و تنها به چند مورد خاص اشاره کنید. اجازه دهید مخاطب برای پیگیری سایر جزئیات به وب سایت شما مراجعه کند.
- در متن آگهی به ویژگیهای خاص محصولات و خدمات تاکید کنید تا حس کنجکاوی مخاطبان تحریک شود.
- متن را به صورت مصاحبه یا گزارش بنویسید، نه به صورت تبلیغاتی
- از تصاویر و فیلمهای با کیفیت به همراه محتوای جذاب برای رپورتاژ آگهی استفاده کنید.
- به صورت ساده و روان بنویسید، از به کار بردن کلمات دشوار پرهیز کنید.
- لینکهای مرتبط را حتما در متن رپورتاژ قرار دهید.
- برای تیتر اصلی متن از عبارتهای جذاب و فراگیر استفاده کنید و…
تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو سایت چگونه است؟
در این بخش قصد داریم تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو سایت را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که بیان کردیم، درج رپورتاژ میتواند مزایای زیادی داشته باشد. از یک طرف میتواند با انجام فرایند بازاریابی، موفقیت کسبوکار را به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر انجام آن، سئو سایت را ارتقا داده و میتواند به وب سایت شما اعتبار بالایی دهد. در ادامه با نحوه تاثیر رپورتاژ بر سئو سایت بیشتر آشنا میشویم.
افزایش تعداد بک لینک
هرچه افراد بیشتری از سایتهای دیگر به سایت شما وارد شوند و از آن بک لینک بگیرند، گوگل اعتبار بیشتری برای سایت شما در نظر میگیرد. به عنوان مثال، زمانی که شما تعریف خدمات یا محصولات یک فروشگاه را بارها میشنوید، مطمئن میشوید که محصولات و خدمات مورد نظر کیفیت مناسبی دارند. موتور جستجوی گوگل، از همین روش برای سنجش میزان اعتبار سایتهای مختلف استفاده میکند. به بیان دیگر، بک لینک در دنیای اینترنت، مشابه معرفی یک فروشگاه یا برند به دیگران است.
افزایش کیفیت بک لینک
از آنجا که افزایش تعداد بک لینکها، باعث افزایش اعتبار سایت و تاثیر مثبت بر سئو آن خواهد شد، بسیاری از سایتها اقدام به استفاده از بک لینکهای جعلی میکنند. البته الگوریتمهای جدید گوگل، این ترفندها را به راحتی تشخیص میدهد و سایت مورد نظر را حذف میکند.
درج رپورتاژ آگهی در سایتهای معتبر باعث میشود، بک لینکها از لحاظ تعداد و کیفیت، مناسب و قابل قبول باشند. وقتی کاربران از سایتهای معتبر وارد سایت شما میشوند، گوگل بک لینکها را درست تشخیص داده و اعتبار سایت شما را افزایش میدهد.
افزایش بازدید از سایت
تعداد بازدیدکنندگان روزانه از سایت، از دیگر مواردی است که بر سئو سایت تاثیر مستقیم دارد. رپورتاژ آگهی با تبلیغات گسترده میتواند تعداد بازدیدکنندگان سایت شما را افزایش دهد. به این ترتیب، هم میزان فروش و شرایط کسبوکار شما بهتر میشود و هم سئو سایت ارتقا پیدا میکند.
وجود بک لینکهای دائمی
همان طور که قبلا بیان شد، رپورتاژ آگهی همیشه در سایت درج کننده آن باقی میماند. اگر محتوای شما جذاب، مناسب و با استفاده از اصول سئو تولید شده باشد، هر زمانی که افراد کلمه مورد نظر را جستجو کنند، از طریق سایت درج کننده رپورتاژ، میتوانند به سایت شما وارد شوند.
دریافت بک لینک از مقاله
در رپورتاژ آگهی، بک لینکها معمولا بین 3 تا 5 مورد، از بخشهای مختلف داخل مقاله گرفته میشود. این موضوع باعث میشود گوگل متوجه معتبر بودن بک لینکها شده و به آنها اعتماد کند.
سادهتر شدن فرایند ایندکس گذاری
ایندکس گذاری به این معنی است که شاخصی را مشخص کنیم که به راحتی و با جستجوی کمتر به دادههای مورد نیاز دسترسی پیدا کنیم.
در صورتی که برای وب سایت خود از رپورتاژ آگهی استفاده کنید، جایگاه سایت برای کلمه کلیدی مورد نظر افزایش پیدا میکند. به بیان دیگر، اگر قبل از استفاده از رپورتاژ آگهی، سایت شما در صفحه اول موتورهای جستجو ظاهر نمیشد، درج رپورتاژ آگهی باعث افزایش و بهبود جایگاه آن شده و دسترسی به وب سایت، آسانتر و در زمان کوتاهتری صورت میگیرد.
هزینه رپورتاژ آگهی
گفتیم درج رپورتاژ آگهی از جنبههای مختلف میتواند باعث موفقیت کاری شما شود. در صورتی که شما به دنبال یک تبلیغ با قیمت مناسب هستید، رپورتاژ آگهی مناسبترین انتخاب خواهد بود. در صورتی که از تعرفه قیمت رپورتاژ آگهی اطلاعی ندارید، کافی است کمی راجع به آن پرسوجو کنید. هرچند هزینه رپورتاژ آگهی در هر سایت با توجه به میزان بازدید و فاکتورهای سئو، متفاوت است، اما این روش در مقایسه با سایر روشهای تبلیغاتی، روش مناسبی است.
و در انتها …
همان طور که گفتیم، رپورتاژ آگهی، یک مقاله تبلیغاتی و خبری است که شما از وب سایت، برند، خدمات و محصولات خود در یک سایت معتبر درج میکنید. مخاطبان با خواندن این مقاله با محصولات و خدمات شما آشنا میشوند و در صورتی که محصولات شما بتواند به نیاز آنها پاسخ دهد به سایت شما وارد میشوند. درج رپورتاژ، هم میتواند با انجام یک بازاریابی قوی، میزان فروش را افزایش دهد و هم میتواند سئو سایت را ارتقا داده و به آن اعتبار دهد. در این مقاله دانستیم رپورتاژ آگهی چیست، مزایای آن به چه صورت است و چه تاثیری بر سئو سایت دارد.