کسب و کارها برای افزایش بازدید از طریق بازاریابی محتوا، نیازمند تولید محتواهای حرفه ای هستند. اما فرآیند تولید محتوا در عمل کار دشوار و زمان بری است. بازنویسی محتوا یکی از روش هایی است که کار تولید محتوا را بسیار آسان تر می کند. امروزه بازآفرینی محتوا یا اصطلاحا پارافریز، یکی از مهارت هایی است که تولید کنندگان محتوا باید با آن آشنایی داشته باشند. در این مطلب یاد می گیریم چطور محتوای بازنویسی شده بنویسیم؟ و در ادامه با تکنیک های بازنویسی محتوا آشنا می شویم.
بازنویسی محتوا چیست و چطور انجام میشود؟
ممکن است در قدم اول این سوال برای شما پیش بیاید، دقیقا بازنویسی محتوا چیست؟ بازنویسی یعنی چه؟ پارافریز چه تفاوتی با سایر روش های تولید محتوا دارد؟ شما وقتی اقدام به بازنویسی محتوا می کنید، محتوا را از اول نمی سازید، بلکه از دانش محتوایی که قبلاً ساخته شده است، استفاده می کنید و با استفاده از تکنیک هایی و خلاقیت خودتان آن را بازنویسی می کنید. به عبارتی بازنویسی محتوا، به این صورت است که مطلب را از جای دیگر برمی دارید و تغییری در جملات آن می دهید بدون اینکه مفهموم اصلی تغییر پیدا کند. در این حالت موتورهای جستجو، محتوای سایت شما را کپی شده از جای دیگر نمی بینند و محتوای جدید و تازه در نظر می گیرند.
پس از انجام مراحل استراتژی محتوا نوبت به تولید محتوا می رسد. اما بازنویسی چیست؟ بازنویسی محتوا یکی از روش های تولید محتوا است. محتوا های تالیفی و ترجمه با استفاده از روش های دیگر تولید محتوا ایجاد می شوند. در محتوای تالیفی، محتوا نویس با کمک علم و دانش خود، به کارگیری خلاقیت و ایده های نو و بدون استفاده از محتوا های موجود، اقدام به نوشتن محتوا می کند. برای این کار باید موضوع محتوا را به خوبی بشناسد و اطلاعات جامع و کاملی درباره آن موضوع داشته باشد. در ترجمه، محتوا را بدون اینکه تغییری در آن ایجاد شود، از زبانی به زبان دیگر ترجمه می شود. باید دقت داشت در ترجمه حق دخالت در آنچه که نویسنده اصلی نوشته است وجود ندارد، زیرا ممکن است کارشناس محتوا تخصص کافی در مورد محتوایی که ترجمه می کند نداشته باشد و اگر در آن دخالت کند ممکن است، بار علمی محتوا را خراب شود.
آموزش بازنویسی محتوا
برای بازنویسی یک متن باید نکاتی را در نظر بگیریم و یاد بگیریم چطور محتوای بازنویسی شده بنویسیم که کاربر پسند باشد و مخاطب را به هدفی که دارد برساند.
کپی نکردن از محتوا های دیگر
اولین و مهمترین نکته در آموزش نحوه بازنویسی متن، کپی نکردن از دیگر محتوا ها و منابع موجود است. کپی کردن به هیچ وجه بازنویسی محتوا محسوب نمی شود و عواقب بدی هم برای سئو سایت به دنبال دارد. گوگل به کپی کردن محتوا بسیار حساس است و حتی اگر یک جمله از محتوای مرجع را کپی کرده باشید، متوجه می شود و امکان دارد شما را جریمه کند.
بازنویسی پاراگراف به پاراگراف
سعی کنید ابتدا کل مقاله را بخوانید و هر پاراگراف را به صورت جدا بررسی کنید. حال هر پاراگراف را بر اساس نظر و نگاه خودتان بازنویسی کنید. اگر بخواهید کلمه به کلمه متن را بازنویسی کنید، ممکن است ناخواسته از کلماتی که در متن اصلی وجود دارد، استفاده کنید. در حالی که بازنویسی پاراگراف به پاراگراف باعث می شود، محتوای نهایی کاملا متفاوت با محتوای مرجع باشد و یک محتوای منحصر بفرد تولید شده باشد.
ادغام بخش های چند مقاله
یکی از بهترین روش ها برای بازنویسی یک متن، جمع آوری و ادغام بخش های مقالات مختلف با همدیگر است. یک مثال از بازنویسی محتوا این است که با ترکیب کردن بخش های مفید چند محتوا، می توانید یک محتوای باکیفیت و یونیک تولید کنید. این روش می تواند، حتی بهتر از ایجاد یک محتوای جدید باشد؛ زیرا در این حالت می توانید موارد مفید و نکات مثبت مقالات گلچین کرده و موارد غیر کاربردی را حذف کنید و در نهایت محتوایی بنویسید که همه جوره در نظر کاربر بیاید. برای این کار بهتر است از محتواهایی استفاده کنید که پر بازدید بوده و برای مخاطب جذاب بوده است.
تغییر محتوای محبوب به چند محتوای مرتبط با هم
این روش دقیقا عکس روش قبل است، به این صورت که؛ شما یک محتوای جامع و پربازدید را بررسی و انتخاب می کنید و آن را به چند محتوای کوچک تقسیم می کنید. برای این کار، هر یک از بخش های اصلی محتوا را به یک محتوای کوچکتر تبدیل کنید و در عین حال نکات جدید و جزئی تری هم به آن اضافه کنید، تا به یک محتوای جامع و کاربردی برسید. محتوایی که با این روش تولید می شود، نیاز مخاطبان خود را به نحو بهتری پاسخ می دهد، در نتیجه اعتبار سایت شما نزد مخاطبان و گوگل بالا می رود. این تکنیک بازآفرینی محتوا، برای برای تولید محتوا های سریالی و پشت سر هم که مرتبط با یکدیگر هستند کاربرد دارد.
ایده گرفتن از مقالات قدیمی
با مطالعه مقاله های قدیمی، می توانید به ایده های نو برای نوشتن محتوا جدید دست پیدا کنید. مقاله های قدیمی موفق، چارچوب مناسبی برای محتوا های جدید هستند.
گسترش اندیشه های مختلف
در این روش ایده پردازی نویسنده و اندیشه های جدید وی نقش مهمی دارد. نحوه بازنویسی متن در این روش به این صورت است که، به وسیله ارزیابی چندین محتوا به ایده های متنوعی می رسید و بر اساس آنها ایده های جدیدتری را مطرح میکنید. پیشنهاد می شود برای این کار یک فهرست از ایده هایی که در محتواها وجود دارد تهیه کنید. برای نتیجه بهتر از روش طوفان مغزی نیز میتوانید استفاده کنید. به این ترتیب شما مجموعه ای از ایده های جدید و کاربردی، در رابطه با محتوا مورد نظر خواهید داشت.
تبدیل محتوا به اشکال جدید
یکی از روش های جذاب بازنویسی محتوا، تبدیل محتوا های مختلف به فرمت های جدید است. در این روش شما محتواهای پیشین را به فرمت های جدید تبدیل می کنید.
هنگامی که می خواهید یک محتوای متنی ایجاد کنید، بهتر است در بین محتوا بخشی از مطالب را به صورت تصویر، اسلاید و اینفوگرافیک قرار دهید. بخش هایی از محتوا که به صورت تصویر هستند، برای مخاطب بسیار جذاب است و انگیزه مخاطب را برای ادامه مطالعه محتوا بالا می برد. محتواهای ویدیویی نیز در سال های اخیر مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. برای مباحث آموزشی محتوای ویدئویی بهترین انتخاب هستند و بالطبع بازدید زیادی دارند.
ایجاد تغییرات در محتوا
در نظر داشته باشید بازنویسی نباید مانع خلاقیت شما شود. اگر با موردی در محتوا مخالف هستید یا ایده های جدید تری دارید، از ایجاد تغییرات در محتوا نترسید. شما میتوانید فقط از کلیت مقاله مرجع الهام بگیرید و بنا به نظر خودتان، تغییرات مناسب در محتوا ایجاد کنید.
اضافه کردن موارد بیشتر به محتوا
به دنبال موارد بیشتر برای اضافه کردن به محتوا باشید. همیشه چیزهایی وجود دارد که بتوانید به محتوا اضافه کنید، تا مقاله شما متفاوت تر و بهتر از مقاله های مشابه باشد. نکات اضافی و ایده های جدید خودتان را به محتوا اضافه کنید، تا مطمئن شوید صرفا فقط بازنویسی انجام نداده اید. هنگامی که مقاله ای بهتر و کامل تر از محتوا مرجع نوشته باشید یعنی یک محتوای بسیار عالی ایجاد کرده اید.
اگر فرصت کافی برای این مطالعه ندارید، حتما پادکست صوتی زیر را در مورد بازنویسی محتوا و تکنیک های صحیح بازنویسی، گوش کنید:
تکنیک های بازنویسی محتوا
احتمالاً تصور دارید وقتی یک محتوا نوشته شده است، کامل و جامع است و به همین دلیل نمی توان در آن تغییر ایجاد کرد، اما اینگونه نیست، شما هر محتوایی را می توانید بازنویسی کنید. ما در ادامه تکنیک های بازنویسی محتوا را برای شما خواهیم گفت، تا بتوانید به راحتی محتوای بازنویسی شده بنویسید. بهتر است برای بازنویسی اصولی و موفق تمام تکنیک های بازنویسی محتوا را همزمان به کار ببرید.
-
واژه های مترادف به کار ببرید
از کلمات مترادف یک واژه استفاده کنید. به عبارتی با بیان دیگر همان مفهوم اصلی را برسانید. دقت داشته باشید هنگامی که از مترادف کلمات استفاده می کنید، در شیوایی و سادگی مطلب تغییر ایجاد نشود.
-
ساختار و شکل کلمات و جملات را تغییر دهید
برای بازنویسی یک متن، میتوانید ساختار و شکل جملات را عوض کنید. با این تکنیک شما میتوانید مفهوم یک جمله را با کلمات و عبارات دیگری بیان کنید.
-
ساختار دستوری را تغییر دهید
برای استفاده از این تکنیک، میتوانید افعال را در صورتی که به مطلب آسیبی وارد نشود تغییر دهید.
-
ترکیب کلمات را تغییر دهید
در این تکنیک، شما میتوانید بدون اینکه مفهوم جملات از بین برود، حالت جمله را با تغییر فعل و فاعل یا حالت معلوم و مجهول تغییر دهید.
مزایای بازنویسی محتوا
بازنویسی محتوا مزایایی متعددی را برای محتوا نویس به دنبال دارد. که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد:
- یک محتوانویس حرفه ای در مورد موضوعات زیادی تولید محتوا می کند و طبیعتاً در مورد همه موضوعات دانش کافی را ندارد. در صورتی که محتوا نویس درباره موضوعی، دانش و تسلط کافی نداشته باشد بازنویسی محتوا یک راه آسان برای وی به شمار می آید.
- افزایش سرعت عمل، شاید یکی از بهترین مزیت های بازنویسی محتوا باشد؛ زیرا در این روش شما می توانید با استفاده از محتوا های موجود یک محتوای جدید ایجاد کنید، این کار به مراتب به زمان کمتری نسبت به سایر روشهای تولید محتوا می برد. علاوه بر این در دنیای پر رقابت دیجیتال، باید به طور مداوم و منظم محتوا منتشر کنید تا همیشه جلو چشم مخاطب باشید. بازنویسی محتوا این امکان را فراهم می کند تا بتوانید با سرعت بیشتری محتوا بنویسید.
- بروزرسانی محتوا، اگر از محتوایی که منتشر کرده اید، زمان زیادی گذشته باشد ممکن است، نیاز باشد تغییراتی در آن ایجاد کنید؛ زیرا بعضی از اطلاعات منسوخ شده است و اطلاعات جدیدی جایگزین آنها شده است. با بازنویسی، محتوا را به آخرین نسخه بروزرسانی می کنیم و کاربران باز هم میتوانند از آن محتوا استفاده کنند.
- از محتوا در فرمت های دیگر میتوانید استفاده کنید. برای مثال شما در مورد موضوعی یک محتوای متنی کامل نوشته اید، حال می توانید همان محتوای متنی را تبدیل به یک ویدئو، پادکست یا اینفوگرافیک کنید و در اختیار مخاطب قرار دهید. با این کار ممکن است، میزان اثرگذاری محتوا نیز افزایش پیدا کند و مخاطبان بهتر با آن ارتباط برقرار کنند.
نکات بازنویسی محتواهای قبلی سایت خودمان
حتما برایتان پیش آمده که قبلا در مورد موضوعی محتوا نوشته اید، اما مورد توجه کاربران قرار نگرفته و بازدید خوبی نداشته است. در این حالت آپدیت و بازنویسی این محتوا، می تواند باعث رشد آن شود. در این حالت باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه شرح خواهیم داد.
توجه به تعداد کلمات محتوا
محتواهای کوتاه شانس زیادی برای رتبه گرفتن ندارند. با این حال نمی گوییم طولانی بودن مطلب مهم است زیرا؛ گاهی اوقات یک مقاله طولانی آنقدر بد نوشته شده است که کاربر با خواندن چند خط از آن از سایت خارج می شود. اما یک مقاله کامل و جامع که عالی نوشته شده باشد و نیاز کاربران را رفع کند، می تواند باعث افزایش رتبه سایت شود. به طور کلی در بروزرسانی محتواهای قدیمی بهتر است حداقل 300 کلمه به محتوا اضافه شود تا محتوا تکانی بخورد.
بررسی لینک های محتوا
یکی از عوامل موثر در سئو سایت، لینک سازی داخلی و خارجی است. مهم است لینک ها در داخل محتوا پراکنده شده باشند و هر جا که نیاز کاربر است استفاده شود. طبق تجربه لینک های پایین مطلب کلیک کمتری دارند، چون بیشتر کاربران فقط قسمت های ابتدایی مقاله را می خوانند. پس بهتر است از لینک ها در قسمت های ابتدایی محتوا استفاده کنید.
اصلاح سبک محتوا
سعی کنید محتوا را یک بار، از اول بخوانید و ببینید چطور است. گاهی اوقات یک محتوا با موضوع خوب، سبک و فرم نامناسب دارد و به همین علت مخاطب از خواندن آن منصرف می شود. طول پاراگراف ها، نشانه گذاری ها، ظاهر گرافیکی از عواملی هستند که در زیبایی استایل محتوا تاثیر دارند.
استفاده از انواع محتوا
گاهی اوقات مطلب فقط به صورت متن فاقد تصویر است. در این حالت مخاطب از خواندن محتوا خسته می شود. در نتیجه تجربه کاربری خوبی رقم نمی خورد. استفاده از المان های بصری همراه با یک متن خوب و با کیفیت در موفقیت محتوا تاثیر بسزایی دارد.
❔︎ سوالات متداول
بازنویسی محتوا چیست؟
در بازنویسی محتوا، محتوا از اول و به صورت تالیف با دانسته های خودمان نوشته نمی شود. در بازنویسی مطلب از جای دیگر گرفته می شود و تغییراتی در آن اعمال می شود که تبدیل به یک مطلب جدید می شود.
چه زمانی از بازنویسی متن استفاده می کنیم؟
زمانی که در مورد موضوع موردنظر اطلاعات نداریم و نمی توانیم با دانش خودمان یک مطلب جدید بنویسیم از تکنیک بازنویسی محتوا استفاده می کنیم.
کلام آخر
در این مطلب سعی کردیم شما را با روش ها و تکنیک های بازنویسی محتوا و نحوه بازنویسی متن آشنا کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که بازنویسی یعنی چه؟. بازنویسی محتوا، یک روش کاملاً کاربردی و سریع برای تولید محتوا به صورت بازنویسی از محتواهای پر بازدید است، که با بکارگیری تکنیک های بازنویسی محتوا در آن می توان به یک محتوای با کیفیت و جامع دست پیدا کرد.