حتما برایتان پیش آمده است که گاهی اوقات در جستجوی گوگل، نتایجی را ببینید که بالاتر از دیگر نتایج قرار گرفته اند و اطلاعات مورد نیازتان به صورت مستقیم به شما نشان می دهند، این جایگاه، جایگاه صفر گوگل نام دارد. اما اهمیت جایگاه صفر گوگل چیست و چطور می توان در جایگاه صفر گوگل قرار گرفت؟ چه محتواهایی در موقعیت صفر گوگل قرار می گیرند؟ تا پایان این مطلب با همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.
جایگاه صفر گوگل (Position zero) چیست؟
جایگاه صفر گوگل اولین نتیجه جستجو است که در بالای لیست نتایج قرار می گیرد. جایگاه صفر با نام های P0، رتبه صفر، موقعیت صفر و پاسخ ویژه نیز شناخته می شود. هدف از ارائه جایگاه صفر، پاسخ مستقیم به سوال کاربران بدون نیاز به کلیک بر روی آن است. جایگاه صفر بخشی از محتوای آن صفحه است که به طور مستقیم پاسخگوی سوال کاربر و کلمه کلیدی است. در جایگاه صفر علاوه بر اطلاعات مورد نیاز کاربر، آدرس صفحه و عنوان صفحه هم نمایش داده می شود. برای مثال تصویر زیر یک نمونه از نتایج صفر سایت سیتی سایت است:
گوگل برای پاسخگویی مستقیم به سوالات کاربران ابتدا گراف دانش را راه اندازی کرد که بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه داده از جمله Wikidata ، یک باکس از اطلاعات صحیح را نشان می داد. در بروزرسانی های بعد از آن، گوگل از تمام صفحات برای ارائه پاسخ مستقیم کمک می گیرد. قبل از این نتایج صفر فقط برای جستجوهای انگلیسی نمایش داده می شد اما اکنون برای جستجوهای فارسی نیز موقعیت صفر نمایش داده می شود.
اهمیت جایگاه صفر گوگل چیست؟
قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد، حال اگر از نتایج اول هم بالاتر باشید، چه می شود؟ قطعا این رتبه برای شما کلیک و نرخ بازدید زیاد و در نهایت درآمد بیشتری به همراه خواهد داشت. قرار گرفتن در رتبه صفر گوگل، به معنی سئو سایت بی نظیر و عالی است. صفحه ای که از نظر تکنیک های سئو خوب عمل کند، در این جایگاه قرار می گیرد. در ادامه مزایای قرار گرفتن در نتیجه صفر گوگل را بیان خواهیم کرد.
افزایش نرخ کلیک
اگر چه به نظر می رسد به دلیل ارائه پاسخ مستقیم به کاربر در صفحه جستجو، نتایج موقعیت صفر کلیک ندارند. اما بر طبق آمار، جایگاه صفر گوگل بیشترین نرخ کلیک (CTR) را دارند. افزایش نرخ کلیک، افزایش سرنخ، افزایش نرخ تبدیل و درآمد بیشتر را به همراه خواهد داشت. در مطلب نرخ کلیک چیست؟ در مورد ctr بیشتر صحبت کرده ایم.
بهبود رتبه در نتایج جستجو
اگر صفحه ای از سایت شما بتواند در نتیجه صفر گوگل قرار بگیرد، رتبه شما با دیگر کلمات و عبارات مرتبط با این صفحه، در نتایج جستجو بهبود پیدا می کند. این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که نتیجه صفر گوگل ترافیک زیادی را برای سایتتان به ارمغان آورده است و گوگل هم متوجه می شود این محتوای شما اطلاعات مفید و کارآمدی برای کاربران داشته که در نتیجه صفر قرار گرفته است.
قرار گرفتن در نتایج جستجوی صوتی
موتورهای جستجو از نتایج صفر برای جستجوهای صوتی استفاده می کنند و رتبه های صفر گوگل را در نتایج صوتی نمایش می دهند. شما می توانید با بهینه سازی محتوای سایت برای رتبه صفر گوگل، در نتایج صوتی هم رتبه داشته داشته باشید.
افزایش جایگاه صفر در نتایج جستجو
مجله جستجو Engine آماری منتشر کرده است که می گوید تا سال 2020 ، 12% نتایج جستجو رتبه صفر داشتند و 28% کاربران نیز بر روی نتایج صفر کلیک کرده اند. بنابراین کسب و کارها نباید به رتبه یک اکتفا کنند، آن ها باید تمام تلاش خود را برای رسیدن به جایگاه صفر انجام دهند. زیرا این جایگاه در نتایج جستجو رو به افزایش است.
چگونه در نتیجه صفر گوگل قرار بگیریم؟
حال که با مزایای قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل آشنا شدید، حتما می خواهید بدانید چطور به این جایگاه برسید؟ مهم ترین نکته برای رسیدن به نتیجه صفر گوگل تولید محتوای مفید و دست اول برای کاربران است. در ادامه نکاتی را می گوییم که با رعایت آن ها می توانید شانس خود را به رسیدن به موقعیت صفر گوگل بالا ببرید.
به صورت مفید و کاربردی تولید محتوا کنید
همانطور که گفتیم مهم ترین مسئله برای رسیدن به نتیجه صفر گوگل، تولید محتوایی مفید و کاربردی است که بتواند نیاز کاربر را پاسخ دهد. رعایت نکات زیر می تواند در تولید محتوای مفید کمک کننده باشد.
محتوایی تولید کنید که اطلاعات آن معتبر و صحیح باشد و نیازی به بروزرسانی نداشته باشد. اینگونه محتواها محتوای همیشه سبز نام دارند.
سعی نکنید محتوا را با کلمات کلیدی پر کنید. در این صورت دچار کیورد استافینگ می شوید که برای کاربر بسیار خسته کننده است.
از اطلاعات کاربردی به صورت خلاصه استفاده کنید و آن ها را در پاراگراف های کوتاه، نمودار و لیست بیاورید.
در این باره می توانید مطلب چگونه تولید محتوا کنیم را مطالعه کنید
بر اساس اصول سئو تولید محتوا کنید
در محتوایی که می نویسید باید اصول سئو را رعایت کنید تا شانس بیشتری برای نتیجه صفر داشته باشید. این نکات عبارتند از:
استفاده از عنوان جذاب به همراه کلمه کلیدی
قرار دادن تگ Alt تصاویر
استفاده از تگ های هدینگ در محتوا (تگ ها H4 الی H1)
لینک سازی داخلی در محتوا
استفاده از متا دیسکریپشن جذاب، پیشنهاد می کنم مطلب متا دیسکریپشن چیست را در این باره مطالعه کنید.
URL های صحیح و کوتاه برای صفحات انتخاب کنید.
موضوعات مناسب برای جایگاه صفر را بشناسید
تمام موضوعات برای رسیدن به جایگاه صفر گوگل مناسب نیستند، باید موضوعاتی که توانایی رسیدن به این جایگاه را دارند انتخاب کنید و سپس آن ها را در فرمت هایی که برای موقعیت صفر مناسب است، بکار ببرید. بدین منظور می توانید از کلمات کلیدی که در آن ها رتبه خوبی کسب کرده اید ایده بگیرید و محتوا را به سمت و سوی فرمت های مناسب ببرید.
از تکنیک های سئو خارجی استفاده کنید
برای رسیدن به نتیجه صفر گوگل، باید علاوه بر سئو داخلی روی سئو خارجی محتوا هم تمرکز کنید. از کاربران بخواهید به محتوای شما نظر بدهند، در شبکه های اجتماعی شما را معرفی کنند و لینک محتوای شما را قرار دهند، اقدام به ساخت بک لینک برای محتوای خود کنید و شروع به برند سازی کنید.
پیشنهاد می کنم برای آشنایی با تمامی تکنیک های سئو خارجی، مطلب سئو خارجی چیست را مطالعه کنید.
فرمت های محتوایی نتایج صفر گوگل
برای اینکه بدانید چه محتواهایی در نتیجه صفر گوگل قرار می گیرند، ابتدا باید بدانید چه فرمت هایی از محتوا در این جایگاه قرار می گیرند؟ فرمت های مورد نظر عبارتند از:
- پاراگراف های متنی کوتاه حدود 54 تا 58 کلمه
- جدول ها
- لیست های شماره گذاری
- نمودار ها
- ویدئو ها (مخصوصا ویدئو های یوتیوب)
- و تصاویر
محتواهایی که در نتایج صفر گوگل قرار می گیرند در یکی از فرمت های گفته شده می باشند. با این وجود پاراگراف های متنی تاکنون بیشترین سهم را در جایگاه صفر گوگل داشته اند. اما دقت داشته باشید مهم ترین نکته برای نتیجه صفر گوگل، کیفیت و اعتبار محتوا است که برای گوگل بسیار مهم است.
چه محتواهایی در نتیجه صفر گوگل نمایش داده می شوند؟
تا اینجا فرمت های محتواهایی نتایج صفر گوگل را بررسی کردیم، اکنون وقت آن رسیده که در مورد اینکه کدام محتواها در موقعیت صفر گوگل قرار می گیرند صحبت کنیم تا بتوانیم محتواهایی برای این هدف تولید کنیم.
محتواهای پرسشی 5W
محتوای های پرسشی پنج W، محتواهایی هستند که به یکی از پرسش های؛ چرا؟ (Why) ، چه کسی؟ (Who) ، چه چیزی (What) ، کی؟ (When) ، کجا؟ (Where) پاسخ می دهند. در صورتی که در محتوای شما به این سوالات به صورت دقیق و خلاصه، پاسخ داده شود، احتمال اینکه در موقعیت برجسته گوگل قرار گیرد، افزایش پیدا می کند. برای مثال در تصویر جستجو زیر پرسیده شده مالک فیسبوک کیست؟
محتواهای چطور How to
محتواهایی که در مورد چگونگی انجام کاری نوشته شده هم شانس خوبی برای قرار گرفتن در نتایج صفر گوگل دارند. در این محتواها معمولا مراحل انجام کاری آموزش داده می شود.
محتواهای مقایسه ای
در این نوع محتواها به مقایسه دو یا چند مفهوم که تفاوت زیادی باهم دارند یا شباهت زیادی در اصل باهم دارند، پرداخته می شود. برای مثال کاربران هنگام خرید لوازم خانگی می خواهند سریعا تفاوت دو برند را بدانند، در نتیجه محتوایی در مورد مقایسه دو برند می تواند در رتبه صفر حاضر شود.
محتواهای مربوط به قیمت و هزینه
جستجوهای مربوط به قیمت، به دنبال یک پاسخ کوتاه و مستقیم است. برای مثال کاربران می خواهند قیمت دلار یا بیت کوین را ببیند، در این حالت نتیجه صفر بهترین پاسخ است که به صورت مستقیم به کاربر داده می شود. در این محتواها می توان در یک پاراگراف به صورت خلاصه ریز قیمت و هزینه ها را بیان کرد. برای مثال این محتوا از سیتی سایت در مورد هزینه سوپر مارکت اینترنتی در نتیجه صفر قرار گرفته است.
سوالات متداول
محتواهایی که به سوالات متداول حول یک موضوع خاص پاسخ داده اند، احتمال دارند در نتایج صفر گوگل قرار گیرند. زیرا این سوالات جز سوالات متداول کاربران هستند و کاربران به دنبال پاسخ آن ها هستند.
محتواهای فهرستی و ترین ها
محتواهای فهرستی و ترین ها، برای مثال یک لیست از بهترین ها، بدترین ها، کمترین ها، گران ترین ها و … در مورد یک موضوع ارائه می دهند.
محتواهای تعریفی
گاهی اوقات کاربران به دنبال معنی و مفهوم یک عبارت هستند. در این حالت محتواهایی که در یک پاراگراف به صورت خلاصه و مستقیم به تعریف یک موضوع پرداخته اند، برای قرار گرفتن در موقعیت صفر گزینه خوبی هستند.
نتایج صفر گوگل در جستجوهای صوتی
با توجه به آمار منتشر شده، 40% جستجوهایی که توسط کاربران انجام می شود، به صورت صوتی است. یعنی آن ها سوال خود را تایپ نمی کنند بلکه به صورت آنلاین و از طریق میکروفن آن را موتورهای جستجو میپرسند. گوگل هم برای پاسخ به جستحوهای صوتی بیشتر از نتایج صفر استفاده می کند، زیرا معمولا کاربرانی که به دنبال یک پاسخ مستقیم و صریح هستند از جستجوی صوتی استفاده می کنند، در نتایج صفر هم که پاسخ سوالات به صورت مستقیم داده شده است. بنابراین نتایج صفر گوگل برای جستجوهای صوتی بسیار با اهمیت اند.
از طرف دیگر 70 درصد کاربران با استفاده از تلفن همراه در موتورهای جستجو به دنبال سوالات خود هستند، در نتیجه جستجوی صوتی از طرف این کاربران افزایش پیدا می کند و شانس بازدید نتایج صفر در موبایل بالا می رود.
❔︎ سوالات متداول
جایگاه صفر گوگل چیست؟
جایگاه صفر گوگل که به اختصار P0 گفته می شود. اطلاعاتی است که بالای نتیجه جستجو اول نمایش داده می شود و شامل پاسخ مستقیم در مورد کلمه کلیدی مورد نظر است.
مزایای قرار گرفتن در نتایج صفر گوگل چیست؟
قرار گرفتن در موقعیت صفر گوگل باعث افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت شما می شود و همچنین سبب می شود جایگاه های بیشتری را در موقعیت صفر از آن خود کنید.
چه محتواهایی در جایگاه صفر گوگل قرار می گیرند؟
محتواهایی که در فرمت ها مناسب این جایگاه مثل: پاراگراف های کوتاه متنی، فهرست ها، نمودار، ویدیو و تصاویر، اطلاعات مستقیم و کوتاه را به مخاطبان ارائه می کنند، شانس این را دارند که در موقعیت صفر گوگل قرار گیرند.
کلام آخر
تمامی تکنیک های سئو به رسیدن به جایگاه های برتر گوگل انجام می شود. اما جایگاهی بالاتر از همه این نتایج وجود دارد که جایگاه صفر نامیده می شود. از آن جایی که بیشترین بازدید ها از نتایج اول تا سوم گوگل است، قرار گرفتن در این جایگاه ویژه، خواسته تمام سایت ها است. در این محتوا در مورد اینکه جایگاه صفر گوگل چیست و فرمت های محتوایی مناسب برای این جایگاه صحبت کردیم و نکاتی را برای رسیدن به موقعیت صفر گوگل گفتیم. تولید محتوای حرفه ای راه رسیدن به جایگاه صفر گوگل است. اگر در این زمینه تخصص ندارید پیشنهاد می کنم از خدمات تولید محتوا تیم سیتی سایت استفاده کنید.