طراحی سایت

چک لیست کامل تولید محتوای سایت و اینستاگرام

مهم‌ترین بخش یک کسب و کار اینترنتی چیست؟ محتوا پایه و اساس فعالیت در فضای مجازی است. یک محتوای خوب و مفید کاربران زیادی را به سایت یا پیج شما می‌آورد. به همین دلیل لازم است اصول تولید محتوای جذاب و کاربرپسند را بدانید. تولید محتوای خوب، کار سختی نیست فقط باید نحوه انجام آن را بدانید.

حتی قدرتمندترین حافظه‌ها هم از ضعیف‌ترین قلم‌ها ضعیف‌ترند! همین جمله پرمعنا به‌تنهایی اهمیت داشتن چک لیست در انجام کارها را ثابت می‌کند. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله می‌خواهم دو چک لیست در اختیارتان قرار بدهم. چک لیست تولید محتوا برای سایت و چک لیست تولید محتوا برای اینستاگرام! با من همراه باشید.

چک لیست تولید محتوای سایت

چک لیست تولید محتوای سایت و اینستاگرام

با توجه به اینکه اغلب مخاطبان سایت ساز سیتی سایت و دیگر کاربران این مطلب به دنبال یادگیری نکات مربوط به بازاریابی اینترنتی در وب سایت هستند، اجازه بدهید ابتدا به سراغ چک لیست تولید محتوا در سایت برویم.

1_ تحقیقات کلمات کلیدی

اولین قدم از فرآیند و چک لیست تولید محتوا، تحقیقات کلمات کلیدی است. در این فرآیند ما کلمات مختلفی را پیدا می‌کنیم که باید برای آنها محتوا بسازیم. مثلا بعد از تحقیقات کلمات کلیدی در سیتی سایت، ما متوجه می‌شویم که باید مقالاتی با کلمات:

  • سئو چیست،
  • کسب و کار اینترنتی،
  • بازاریابی دیجیتال،
  • و…

بنویسیم. اما چطور تحقیقات کلمات کلیدی کنیم؟ 2 راهکار دارید:

راهکار اول و ساده این است که به سراغ رقبا رفته و کلمات کلیدی اصلی مقاله‌های آنها را در یک فایل اکسل بنویسید.

تحقیق کلمات کلیدی

راهکار دوم هم این است که به سراغ ابزارهایی مثل keywordtool بروید که بعد از نوشتن یک کلمه مرتبط در آن، به شما چندین کلمه کلیدی و در واقع ایده برای تولید محتوا می‌دهند. این ایده‌ها، کلماتی مرتبط به کسب و کار شما هستند که مخاطبان در سطح وب جستجو کرده و می‌کنند.

2_ نوشتن سرفصل‌های محتوا

الان شما باید یک فایل اکسل داشته باشید که بین 5 تا چند ده کلمه کلیدی در آن وجود دارد. حالا باید طبق استراتژی محتوا، استراتژی سئو یا اصلا بر حسب نیازتان، آنها را اولویت‌بندی کرده و در نهایت یکی را برای تولید محتوا انتخاب کنید.

بعد از اینکه کلمه مورد نظر را انتخاب کردید، نوبت این می‌رسد که سرفصل‌های مقاله و محتوا را مشخص کنید. در این مرحله می‌توانید با توجه به دانشی که دارید، چیزی که فکر می‌کنید مخاطب شما نیاز دارد، منابع فارسی و منابع انگلیسی، سرفصل‌هایی که قرار است در محتوا در موردشان صحبت شود را بنویسید. مثلا در مقاله طراحی سایت سریع من این سرفصل‌ها را قبل از شروع نوشتن انتخاب کردم:

  • مراحل مورد نیاز طراحی سایت،
  • روش‌های طراحی سایت،
  • زمان مورد نیاز در طراحی سایت.

البته دقت کنید، در ادامه مسیر هم قطعا ممکن است موضوعات و سرفصل‌های دیگری به ذهن‌تان بیاید، بنابراین این ساختار قرار نیست ساختار الزامی و حتمی مقاله باشد. اما برای روشن شدن مسیر، بهتر است ابتدا آن را مشخص کنید.

کلمات پیشنهادی گوگل

تصویر پایین را مشاهده کنید:

کلمات پیشنهادی گوگل

در واقع اینها، کلماتی است که خود گوگل بعد از جستجو کلمه کلیدی مورد نظرتان به شما پیشنهاد می‌دهد. با توجه به اینکه اینها کلمات مرتبط هستند، می‌توانید از آنها هم برای اضافه کردن سرفصل‌ها به مقالات‌تان کمک بگیرید.

3_ بازنویسی، ترجمه یا تالیف محتوا

خب در سومین قدم از چک لیست محتوا، باید به نوشتن مشغول شوید. در این مرحله ابتدا باید مشخص کنید که روش تولید محتوای‌تان کدام است؟

  • بازنویسی: مطالعه مقالات فارسی سطح وب و نوشتن آنها با نگارش جدید،
  • ترجمه: مطالعه مقالات خارجی معتبر و ترجمه آنها به کمک ترجمه‌گر گوگل یا مهارت خودتان،
  • تالیف: نوشتن و تولید محتوا با توجه به دانش و تخصصی که خودتان در حوزه مورد نظر دارید،
  • ترکیبی: نوشتن مقاله با چند تا از راهکارهای بالا.

نکته: دقت کنید دوستان، ترجمه‌گر گوگل قرار است صرفا برای ترجمه کردن جملات و درک آنها به شما کمک کند نه اینکه قرار باشد جملات را از آن کپی و در مقاله خودتان پیست کنید. همینطور به هیچ عنوان حق ندارید از محتواهای سطح وب، متنی را کپی کنید.

نوشتن جمع‌بندی مقاله

در انتهای مقاله، باید یک جمع‌بندی هم برای آن بنویسید. همانطور که من هم در انتهای این مقاله زیر سرتیتر «چک لیست محتوا را همیشه رعایت کنید» جمع‌بندی را نوشته‌ام. این بخش شامل یک توضیح کلی و جمع‌بندی از مقاله، یک خلاصه و در نهایت یک درخواست از مخاطب است.

تعیین تعداد کلمات مقاله

یکی از رایج‌ترین سوالات در مورد تولید محتوای سایت، این است که هر مقاله باید چند کلمه باشد؟ جواب این است: به اندازه‌ای که مخاطب نیاز دارد! شما باید سعی کنید در عین دادن یک جواب کامل به مخاطب، حواس‌تان باشد که حوصله او را سر نبرید. اما خب اگر هنوز نمی‌دانید چند کلمه محتوا مناسب است، به رقبا و منابع خارجی نگاه کنید و میانگین همان‌ها را بنویسید. مخصوصا بهتر است تعداد کلمات 3 مقاله لینک‌های اول گوگل را به عنوان معیار قرار بدهید.

مقاله را سرتیترگذاری کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که حین نوشتن مقاله باید انجام بدهید، سرتیتر گذاشتن برای آن است. این سرتیترها را باید با تگ‌های heading یا همان تگ‌های H مشخص کنید. بهتر است هر 200 تا 400 کلمه از مقاله شما زیر یک سرتیتر نوشته شده باشد. دقیقا مثل همین مقاله که در حال خواندنش هستید.

4_ نوشتن مقدمه و عنوان مقاله

شاید در خیلی از چک لیست‌های دیگر تولید محتوا به شما بگویند که باید ابتدا عنوان و مقدمه مقاله را بنویسید اما اینطور نیست، حداقل تجربه من و خیلی از متخصصان محتوای دیگر می‌گوید بهتر است این دو بخش به انتها منتقل شوند. حتی اگر همین حالا از صفحه عکس بگیرم، می‌بینید که من هنوز عنوان و مقدمه را ننوشته‌ام. چرا؟

نوشتن مقدمه و عنوان مقاله

چون عنوان و مقدمه هم در سئو محتوا و هم در تجربه کاربری آن تاثیر زیادی دارند و اگر در ابتدا اقدام به نوشتن آن کنید ممکن است فرصت خلاق بودن را از خودتان بگیرید. اما وقتی در انتها به سراغ آنها می‌روید، با توجه به اشراف کاملی که به موضوع و البته خود مقاله دارید، می‌توانید خلاقیت بیشتری به خرج بدهید. بنابراین در قدم چهارم ابتدا یک مقدمه جذاب برای مقاله بنویسید و سپس یک عنوان جالب و تاثیرگذار برایش انتخاب کنید.

دقت کنید، منظور از مقدمه همان 100 تا چند صد کلمه متنی است که قبل از اولین سرتیتر می‌نویسید.

5_ اضافه کردن محتوای چند رسانه‌ای

چه رویکردتان سئو کردن محتوا باشد و چه بخواهید با آن کاربران را سر ذوق بیاورید، در هر حال مهم است که محتواهای چند رسانه‌ای را به مقاله‌تان اضافه کنید.

در بدترین حالت ممکن، مقاله شما باید تعدادی عکس داشته باشد و در حالت بهتر، باید ویدیو و صوت به آن اضافه کنید. اگر از دیدگاه سئو به تولید محتوا نگاه می‌کنید؛ تصاویر اختصاصی برای آن بسازید اما خیلی فرقی ندارد که ویدیوها را از جایی کپی کرده یا خودتان ساخته باشید.

در مقابل اگر دیدگاه‌تان بیشتر میل به تجربه کاربری و برندسازی دارد، بهتر است علاوه بر تصاویر، ویدیو و صوت اختصاصی هم در مقاله قرار بدهید. برای داشتن یک مقاله خوب باید زمان بگذارید و فوت و فن‌های تولید محتوا را یاد بگیرید. در مقاله «چطور یک محتوای تاثیرگذار و جذاب در وبلاگ سایت بنویسیم؟» توضیح دادیم که چطور یک محتوای باکیفیت و مناسب برای سایت‌تان بنویسید.

6_ مطمئن شوید محتوا را سئو کرده‌اید (چک لیست سئو محتوا)

راستش به نظر من سئو کردن محتوا کار خیلی سختی نیست، حتی اگر کمی با اصول آن آشنا بوده باشید، مقاله‌تان را به شکل عادی حین نوشتن، سئو کرده‌اید! اما خب قبل از انتشار مقاله، این چک لیست سئو محتوا را هم بررسی کنید:

  1. کلمه کلیدی در عنوان قرار گرفته باشد،
  2. کلمه کلیدی در توضیحات متا قرار گرفته باشد،
  3. کلمه کلیدی در مقدمه مقاله وجود داشته باشد، (100 کلمه اول متن)
  4. کلمه کلیدی را به اندازه کافی در متن تکرار کرده باشید. (بین 1 الی 3 درصد از کل متن.)
  5. کلمه کلیدی در بعضی از سرتیترها وجود داشته باشد،
  6. تصاویر باکیفیت و کم‌حجمی در مقاله قرار داده باشید،
  7. از مقاله به دیگر مقالات و برعکس لینک داخلی بدهید،
  8. ترجیحا از مقاله به یک یا دو منبع معتبر خارجی لینک بدهید،
  9. مخاطبان را به اشتراک‌گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی ترغیب کنید،
  10. مخاطبان را به نظر دادن در انتهای مقاله ترغیب کنید،
  11. عنوان به‌شدت جذابی بنویسید تا مخاطبان در نتایج به کلیک روی سایت شما ترغیب شوند.

پیشنهاد می‌کنم باز هم در مورد سئو محتوا تحقیق کنید. مقالات زیر می‌توانید شروع خوبی برای آشنایی شما با سئو سایت باشد:

چک لیست تولید محتوای اینستاگرام

خب، تا اینجا چک لیست تولید محتوا در سایت را بررسی کردیم. اما اجازه بدهید در ادامه به سراغ چک لیست تولید محتوا در اینستاگرام برویم. علاوه‌بر این پیشنهاد می‌کنم مقالات ما در زمینه کسب درآمد از اینستاگرام را مطالعه کنید. در این مقالات نکات خوبی را در مورد بازاریابی اینستاگرام معرفی کرده‌ایم.

تولید محتوای اینستاگرام

 1_ ایده‌یابی کنید

در تولید محتوای سایت، باید محتواهایی بنویسیم که مخاطب برای رسیدن به آن در گوگل عبارت‌هایی را جستجو می‌کند. به همین دلیل از تحقیقات کلمات کلیدی کمک می‌گیریم.

اما در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان کم‌تر اقدام به جستجو می‌کنند، بنابراین ما خودمان باید به دنبال ایده‌هایی باشیم که برای مخاطبان جذاب هستند. این ایده‌ها را می‌توانید از راه‌هایی مثل بررسی پست‌های رقبا، بررسی سایت همکاران، سوال از مخاطبان، نگاه به نظرات مخاطبان زیر پست‌های مرتبط، بررسی منابع خارجی و… به دست بیاورید.

نکته: قبل از تولید محتوا حتما دقت کنید که پیج‌تان از نظر بایو و طراحی وضعیت مناسبی داشته باشد. مقاله «بایو اینستاگرام‌تان در 3 ثانیه اول، باعث جذب افراد می‌شود؟» به شما کمک می‌کند بایو خوبی برای پیج‌تان بنویسید.

2_ تقویم محتوا بسازید

ساخت تقویم محتوا

تا الان باید یک فایل داشته و در آن 10 الی چند ده ایده محتوا قرار داده باشید. حالا در قدم دوم باید یک تقویم محتوایی بسازید. این تقویم را می‌توانید به کمک چیزی مثل یک فایل اکسل یا حتی ابزارهایی مثل trello بسازید. در این تقویم شما تاریخ انتشار هر محتوا و موضوع آن را مشخص می‌کنید. همینطور اگر نیاز به توضیحاتی بود، توضیحات را هم می‌نویسید.

آیا هر ایده محتوایی برای شما جذاب است؟

متاسفانه با توجه به اینکه ساخت پست در شبکه‌های اجتماعی از ساخت پست در سایت کار آسان‌تری است، خیلی‌ها در حین پیدا کردن ایده و ساخت محتوا، کوتاهی می‌کنند. با توجه به این موضوع، در زمان اضافه کردن ایده‌ها به تقویم محتوا و همینطور حین انتشار پست، این سوال را از خودتان بپرسید:

آیا این محتوا واقعا برای من جذاب است؟

اگر جواب این سوال منفی بود، مطمئن باشید محتوای مورد نظر شما، مورد توجه مخاطبان قرار نمی‌گیرد. بنابراین آن را حذف کنید و یک محتوای ارزشمند دیگر بسازید.

3_ با این نکات پست جذاب بسازید

دیگر نوبت آن است که شروع کنید به ساختن پست‌های جذاب. اما چطور باید یک پست جذاب بسازیم؟ در ادامه به شما توضیح می‌دهم:

  • کاور جذاب

کاور در واقع تصویری است که روی پست‌های شما قرار گرفته و به مخاطبان نمایش داده می‌شود. همان چیزی که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید:

نمونه پست اینستاگرام

کاور به‌شدت روی جذب مخاطب به پست و محتوای شما تاثیرگذار است. پس در ساخت آن حتما از تصاویر باکیفیت، جذاب و متفاوت استفاده کنید.

  • عنوان جذاب

منظور از عنوان، همان متنی است که روی کاور قرار می‌دهید. این عنوان هم باید به‌شدت ترغیب‌کننده و جذاب باشد. همینطور در حین نوشتن آن روی کاور، از فونت جذاب و خوانا با رنگ مناسب استفاده کنید.

  • محتوای جذاب‌تر!

مطمئن باشید اگر کاور جذابی برای پست‌تان ساخته باشید اما در نهایت محتوای‌تان جذاب و باکیفیت نباشد، بعد از مدتی مخاطبان نسبت به شما دلسرد می‌شوند. بنابراین به کیفیت محتوا دقت کنید.

  • کپشن ترغیب‌کننده

کپشن همان متنی است که پایین پست‌های اینستاگرام نوشته می‌شود.

این متن می‌تواند یک توضیح کلی در مورد پست شما یا شامل یک توضیح اضافه باشد. اما نکته مهم‌تر این است که کپشن‌تان مخاطب را به انجام یک کار مهم ترغیب کند. مثلا اشتراک‌گذاری پست، لایک کردن، کامنت گذاشتن و… .

پیشنهاد می‌کنم مقاله «چگونه برای پست‌های‌مان یک کپشن جذاب بنویسیم؟» را حتما مطالعه کنید. در این مقاله نکات بسیار مهمی در مورد کپشن نویسی در اینستاگرام گفتیم که حتما به دردتان می‌خورد.

4_ هشتگ بگذارید

اگر تا اینجای چک لیست تولید محتوای اینستاگرام را به‌درستی جلو آمده باشید، یک پست جذاب دارید. اما قبل از اینکه پست را منتشر کنید، باید یک‌سری هشتگ هم پایین آن قرار بدهید. این هشتگ‌ها به شما کمک می‌کند در مقابل کاربرانی که به دنبال محتوای مرتبط هستند، دیده شوید. اما چه هشتگ‌هایی بگذاریم؟ یک پیشنهاد کلیشه‌ای این است که:

  • 4 تا 6 هشتگ پرمخاطب و پررقابت بگذارید،
  • 4 تا 7 هشتگ کم رقابت قرار بدهید،
  • ترجیحا 1 یا 2 هشتگ اختصاصی برند خودتان را هم زیر پست قرار بدهید.

اما باز هم بهتر است تعداد هشتگ‌ها و استراتژی‌های مختلف را تست کنید.

5_ پست را استوری کنید

اگر در اینستاگرام فعال باشید، احتمالا می‌دانید که بازدید استوری‌ها بسیار بیشتر از بازدید پست‌های عادی است. بنابراین یکی از بهترین تکنیک‌هایی که می‌توانید به کمکش بازدید پست‌تان را بیشتر کنید، این است که پست را بعد از انتشار، استوری کنید. علاوه بر این، می‌توانید کمی خلاقیت به خرج داده و با نوشتن متن‌های ‌مرتبط، مخاطبان را به مشاهده آن ترغیب کنید.

کمپین بروید!

راستش دلم نیامد این تکنیک را توضیح ندهم! یکی از تکنیک‌های دیگر برای افزایش بازدید پست، کمپین رفتن در استوری است! در این راهکار، شما از ابتدای روز یک بحث مرتبط به پست را باز می‌کنید. در ادامه هم ممکن است محتوای جذابی در موردش استوری کنید یا اصلا به کمک گزینه‌های مختلف مثل نظرسنجی و… با مخاطبان ارتباط برقرار کنید. حالا در انتها پست را منتشر کرده و آن را استوری می‌کنید. به این ترتیب پست شما بازدید و تعامل بسیار بیشتری می‌گیرد.

6_ هوای تعامل را داشته باشید

مهم‌ترین عاملی که باعث موفقیت در اینستاگرام می‌شود، تعامل است! هر چه تعامل پست‌ها و استوری‌های شما بیشتر باشد، احتمال دیده شدن‌تان در اکسپلور و هشتگ‌ها بالاتر رفته و مخاطبان بیشتری جذب می‌کنید. همینطور جذب تعامل باعث می‌شود مخاطبان ارتباط بهتری با برندتان برقرار کرده و احتمال خریدشان بالاتر برود.

بنابراین در قدم بعدی از چک لیست تولید محتوای اینستاگرام، باید سعی در جذب تعامل کنید. برای این‌کار:

  • اول از همه باید حضور فعالی داشته باشید تا به‌محض کامنت دادن یا دایرکت دادن مخاطبان، به آنها پاسخ بدهید.
  • نهایت استفاده را از استوری و قابلیت‌هایی مثل نظرسنجی و… آن بکنید تا تعامل بیشتری بگیرید.
  • سعی کنید با تولید محتوای جذاب، باکیفیت و گاها جنجالی مخاطبان را به تعامل ترغیب کنید.
  • برای افزایش تعامل، مسابقه و کمپین راه بیندازید.

7_ تحلیل کنید

اگر پیج‌تان بیزینسی باشد، اینستاگرام در بخش insight هر پست اطلاعاتی به شما می‌دهد. از جمله اینکه این پست از طریق هشتگ‌ها چقدر بازدید داشته، چقدر از مخاطبان آن را دیده‌اند، چند نفر ذخیره‌اش کرده‌اند و… .

تحلیل پیج اینستاگرام

شما باید بعد از انتشار هر پست، آمار ارائه‌شده توسط اینستاگرام را بررسی کرده و از آن بازخورد بگیرید. مثلا اگر متوجه شدید یک پست تعداد ذخیره بالایی داشته، باید پست‌های مشابه آن را زیاد تولید کنید. یا اگر متوجه شدید یک پست از طریق هشتگ‌ها بازدید بالایی داشته، باید به هشتگ‌های آن توجه بیشتری کرده و از آنها دوباره استفاده کنید.

چک لیست محتوا را همیشه رعایت کنید

مدتی قبل در بلاگ سیتی سایت مقاله‌ای با اسم «اشتباهات رایج در شبکه‌های اجتماعی» منتشر کردیم. با توجه به اینکه می‌دانم یادگیری این نکات می‌تواند بسیار به موفقیت شما در اینستاگرام کمک کند، پیشنهاد می‌کنم حتما نگاهی به آن داشته باشید. خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا یک چک لیست تولید محتوای سایت و سپس چک لیست تولید محتوای اینستاگرام را بررسی کردیم. در نهایت اگر سوال و مشکلی دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستم.

یک پیشنهاد استثنایی: بهترین راه برای دیده شدن محتوا این است که هم در سایت و هم در اینستاگرام تولید محتوا کنید. با این روش افراد بیشتری محتوای شما را می‌بینند و در نتیجه مشتریان‌تان هم بیشتر می‌شود. اگر هنوز سایت اینترنتی ندارید، از 7 روز تست رایگان سیتی سایت استفاده کنید و همین الان سایت خودتان را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای بسازید.

اگر از سایت‌تان راضی بودید، یکی از پکیج‌های سیتی سایت را با توجه به بودجه خودتان خریداری کنید. به همین راحتی محتوای شما در سطح اینترنت دیده می‌شود. برای مشاوره رایگان در مورد ساخت سایت می‌توانید با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *