طبق تجربه میگویم، بزرگترین مشکل وبمستران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در سئو، دانش قدیمی آنهاست! هنوز هم وبمستران ما به عنوان راهکارهای بهبود سئو سایت، به سراغ نوشتن مقالات طولانی میروند در حالی که دیگر مثل قبل این تکنیک کارساز نیست. یا از آنطرف صفحهشان را با برچسبها و تگهای اسپم پر میکنند در حالی که این تکنیک امروز حتی میتواند باعث جریمه شدنشان شود!
این دانش قدیمی باعث میشود آنها علاوه بر هدر دادن زمانشان، تا حد زیادی هم بودجه مالیشان را از دست بدهند. اما اگر میخواهید راه های واقعی بهبود و افزایش سئو سایت را یاد بگیرید، مطالب مختلفی که در مورد آموزش سئو در سطح وب وجود دارد را مطالعه کنید. در این مقاله با من همراه باشید تا نکات مهمی را بهشکل اصولی یادتان بدهم.
راهکارهای بهبود سئوی سایت
ببینید، پیشفرض من در نوشتن این مقاله این است که الان شما به خوبی میدانید «سئو چیست» و با اهمیت تولید محتوا در سئو سایت آشنا هستید. علاوه بر این، من در نظر میگیرم وب سایتی که دارید ظاهر کاملا مناسبی دارد و در تلفنهای همراه هم به خوبی نمایش داده میشود.
اگر هنوز با این مواردی که گفتم آشنایی کافی ندارید، بهتر است ابتدا مقاله «چک لیست سئو و صفر تا صد سئو مقدماتی» را بخوانید. چون در مقاله پیش رو بیشتر قرار است از تکنیکها و نکات خاص صحبت کنم.
1- از topic cluster غافل نشوید
چند سال پیش در دنیای سئو و محتوا، رویکرد جدیدی به وجود آمد که توصیه میکرد برای راحتتر رتبه گرفتن در گوگل، محتواهای طولانی یا اصطلاحا “آسمانخراش” تولید کنید. در واقع قضیه از جایی شروع شد که برایان دین، سئوکار معروف انگلیسی در وبلاگ سایتش پستی منتشر کرد و با آمار و ارقام از این گفت که توانسته با کمک محتواهای طولانی، ترافیکش را بیشتر از 110 درصد افزایش بدهد.
خب این رویکرد تا مدتها هم بازدهی خوبی داشت تا اینکه گوگل به مرور استراتژیاش را تغییر داد. در استراتژی جدید، هنوز هم محتواهای طولانی ارزشمندند، اما گوگل در اغلب کلمات کلیدی علاقه به محتواهای خوشهای دارد. چه؟
ببینید در گذشته اگر یک مقاله با کلمه کلیدی سئو چیست به من میدادند، آن را به یک مقاله 4/5 هزار کلمهای تبدیل میکردم و در مورد همه انواع سئو و حتی اصول سئو کردن سایت در آن توضیح میدادم.
اما امروز با توجه به رویکرد جدید گوگل، مقاله سئو چیست را در حدود 1500 تا 2000 کلمه مینویسم، سپس یک مقاله جداگانه با کلمه کلیدی «سئو داخلی و خارجی» مینویسم، بعد از آن به سراغ مقاله «سئو کلاه و کلاه سفید» میروم! چرا؟ چون امروز گوگل ترجیح میدهد موضوعات مختلف هر کدام در یک صفحه جداگانه سئو شوند.
در مثال دیگر به جای اینکه یک مقاله 5 هزار کلمهای آسمانخراش برای موضوع «کسب درآمد اینترنتی» بنویسم و در آن همه چیز را توضیح بدهم، یک مقاله 2 هزار کلمهای برایش مینویسم، سپس چندین مقاله کوتاهتر با موضوعاتی مثل کسب درآمد از طراحی سایت، کسب درآمد از تولید محتوا و… هم تولید میکنم. این مدل خوشهای محتواست. طبق این مدل ما یک مقاله اصلی و تعداد مقاله فرعی داریم. به این ترتیب:
- بین مقاله اصلی و مقالات فرعی لینک سازی داخلی قدرتمندی انجام میشود،
- مقاله اصلی اعتبار بیشتری پیدا میکند،
- و مقالات فرعی هر کدام در کلمه کلیدی خودشان راحت رتبه میگیرند.
بنابراین پیشنهاد میکنم امروز بیشتر برای تولید محتوا روی محتوای خوشهای یا همان تاپیک کلاستر حساب کنید و آسمانخراش را برای آن موضوعاتی بگذارید که جزئیات یا موضوعات فرعی ندارند. مثلا برای کلمه بازاریابی گوشهای یک مقاله با عنوان «چگونه با نیچ مارکتینگ درآمد بالایی داشته باشیم؟» داریم. این مقاله میتواند یک محتوای آسمانخراش شود چون زیرمجموعهای ندارد که بخواهیم در موردش مقالات دیگری بنویسیم.
اما خود مقاله انواع بازاریابی بهتر است به حالت تاپیک کلاستر نوشته شده و مقالات زیرمجموعهاش که شامل انواع بازاریابی است، در دیگر مقالات آورده شود تا هر کدام روی اسم خودشان رتبه بگیرند.
2- به سئو محلی روی بیاورید
هنوز هم زمانی که صحبت از سئو محلی میکنیم، خیلی از وبمستران تصور میکنند سئو محلی یا همان local seo به ترافیک سایتشان ضربه میزند!
ببینید، سئو محلی یک سری فاکتور است که وقتی روی سایتتان پیاده شود، سایت بیشتر از قبل به همشهریهایتان نمایش داده میشود. مثلا اگر من در تهران باشم و کلمه طراحی سایت را جستجو کنم، گوگل بیشتر سایتهایی را به من نشان میدهد که از طریق سئو محلی، ثابت کردهاند در شهر تهران فعالند. حالا اگر همین کلمه را در کرمان جستجو کنم، گوگل کسب و کارهایی را نشانم میدهند که در کرمان هستند.
متاسفانه بعضیها تصور میکنند اگر سایتشان را سئو محلی کنند، بازدیدهایشان کاهش پیدا خواهد کرد. چرا که گوگل دیگر فقط آنها را به همشهریهایشان نشان داده و در جستجوهای دیگر ظاهر نمیشوند.
اما در واقع وقتی سئو محلی سایتتان را قوی نکنید، به جای شما، رقبای دیگری که در شهر دارید در گوگل نمایش داده میشوند. فقط همین! یعنی صرفا کاهش بخشی از مشتریان. اما چطور سایتمان را برای گوگل سئو محلی کنیم؟ به طور خلاصه:
- مکانتان را در نقشه گوگل ثبت کنید،
- کاربرانتان را ترغیب کنید که در نقشه گوگل کسب و کارتان نظر مثبت بنویسند،
- نقشه گوگل را در انتهای سایت یا در صفحه درباره و تماس با ما قرار بدهید،
- از سایتهایی که در شهرتان فعالیت میکنند بک لینک بگیرید،
- شماره تماس دفترتان را همراه با پیششماره شهر، در صفحه تماس با ما قرار بدهید،
- گاها محتواهایی تولید کنید که به شهر و استانتان مرتبط باشد. مثلا: آب زاینده رود اصفهان جاری شد.
به این ترتیب گوگل به مرور متوجه میشود که وب سایت شما مربوط به کدام شهر است و در نتایج جستجوی محلی، سایتتان را نشان میدهد.
3- لطفا از تگ و برچسبها درست استفاده کنید
خیلی وقتها شده وارد وب سایتی شوم و ببینم وبمستر یا حتی سئوکار سایت، تعداد بسیار زیادی برچسب یا همان تگ به یک صفحه اضافه کرده. دقیقا چیزی مثل تصویر پایین:
اما مشکل اینجاست که متاسفانه استفاده اینچنینی از تگ، باعث کاهش شدید قدرت سئو صفحه و حتی گاها جریمه سایت از طرف گوگل میشود! چرا؟ اجازه بدهید توضیح دهم:
زمانی که شما در یک صفحه تعداد زیادی برچسب میسازید، در واقع در حال ایجاد یک سری صفحه هستید که محتوای همهشان “یک مقاله” است. پس در درجه اول تعداد زیادی صفحه با “محتوای یکسان” دارید که به آن Duplicate Content یا محتوای تکراری میگویند.
بعد از این، تعداد زیادی صفحه برچسب دارید که محتوای بسیار کمی دارند، این یعنی محتوای زامبی. زامبیها صفحاتی هستند که محتوای بسیار کم یا بیارزشی دارند.
در نهایت هم ممکن است کلمه کلیدی خیلی از این صفحات با هم تکراری شوند. مثلا کلمه کلیدی صفحه شما بازاریابی اینترنتی است، سپس یک برچسب هم با همین کلمه کلیدی میسازید. این یکی هم “Cannibalization” نام دارد. کنیبالیزیشن به معنی وجود صفحات با کلمه کلیدی یکسان در سایت است.
هر 3 اینها به مرور باعث کاهش شدید قدرت سئو سایت شما خواهند. بنابراین اگر با هدف بهبود سئوی سایت از برچسبها به این شکل استفاده میکنید، بدانید که در اشتباهید. اما راه درست چیست؟
کاربرد برچسب در سایت، دقیقا مثل کاربرد دستهبندی است. این یعنی همانطور که شما میتوانید با دستهبندیها مقالاتتان را جدا کرده و به کاربران کمک کنید که محتواها را آسانتر پیدا کنند، برچسبها هم باید با همین کاربرد استفاده شوند. اما اصولا از دستهبندی برای ساخت دستههای اصلی و از برچسب برای دستههای کوچک استفاده میشود.
این یعنی اگر ما 100 مقاله در حوزه بازاریابی دیجیتال داشته باشیم که 30 تای آنها در حوزه سئو و 20 تایشان در زمینه تبلیغات آنلاین است، میتوانیم یک دستهبندی بازاریابی دیجیتال ساخته، یک برچسب سئو و یک برچسب تبلیغات آنلاین هم بسازیم و هر برچسب را به مقالات مرتبط خودش اضافه کنیم. به این ترتیب مخاطبان راحتتر محتواها با موضوعات مختلف را در سایتمان پیدا میکنند.
4- بک لینک بسازید اما خرابکاری نکنید!
همانطور که در مقاله «بک لینک چیست؟» هم گفته شد، بک لینک یعنی لینکی که از یک سایت دیگر به سایت شما داده میشود. در واقع هر چه سایتهای بهتر و معتبرتری به یک سایت لینک بدهند، گوگل سایت مورد نظر را معتبرتر دانسته و سئویش را بهبود میدهد.
اما نکته مهمی در مورد بک لینکها وجود دارد و آنهم اینکه: ساخت یا خرید بک لینک، کار خطرناکی است! چرا که گوگل اگر بفهمد شما خودتان بک لینک ساختهاید، سایتتان را جریمه میکند.
در واقع یک سئوکار حرفهای همیشه حواسش به این هست که حین ساخت یا خرید بک لینک، گوگل به سایتش مشکوک نشده و آن جریمه نکند. به دلیل ندانستن همین موضوع هم هست که اغلب وبمستران از بک لینکها ضربه میخورند. چون آنها بدون دانش کافی به سراغ بک لینک میروند و سریعا گوگل را به سایتشان مشکوک میکنند.
حالا در نهایت بک لینک بسازیم یا نه؟ ببینید نمیتوانم تمامی اصول ساخت بک لینک را در این مقاله به شما آموزش بدهم، اما حداقل میتوانم بگویم که انجام ندادن چه کارهایی شما را از جریمه شدن دور میکند. پس ادامه را بخوانید:
- به هیچ عنوان در یک مدتزمان کوتاه، تعداد زیادی بک لینک نسازید،
- از یک سایت یا دامنه، تعداد زیادی بک لینک نگیرید،
- در گرفتن بک لینک از سایتهای دیگر، از کلمات کلیدی مختلف استفاده کرده و صرفا یک کلمه را استفاده نکنید،
- از سایتهای بیارزش و تازهکار لینک نگیرید،
- بک لینکهای ارزان برای سایتتان نخرید.
اگر سایتتان نیاز به بک لینکهای معتبر دارد، پیشنهاد میکنم حتما مقاله «رپورتاژ آگهی چیست؟ چطور رپورتاژ قدرتمند بخرم؟» را هم مطالعه کنید. در این مقاله نکات خوبی هم در مورد رپورتاژ و هم یک تکنیک ساخت بک لینک گفتم.
5- از شر لینکهای شکسته خلاص شوید
به طور کلی بعضی چیزها هستند که وجودشان باعث میشود گوگل نسبت به سایتتان بدبین شده و عملا اعتبار سئویتان را کاهش بدهد. از جمله آنها صفحات زامبی پیج، کنونیکالها و همینطور صفحات تکراری هستند که بالاتر توضیحشان دادم. اما علاوه بر این 3، گوگل نسبت به لینکهای شکسته و صفحات 404 هم بدبینی زیادی دارد.
صفحه 404، صفحهای است که در حال حاضر در سایت شما وجود ندارد و کاربر با وارد شدن به آن، به ارور 404 برمیخورد. به عنوان مثال این آدرس را در مرورگرتان کپی کنید تا به یک صفحه 404 از دیجی کالا برسید: digikala.ir/fake
در ادامه، هر لینکی که به یک صفحه 404 در سایت شما داده شود، لینک شکسته نام دارد. اگر به دنبال راهکارهای بهبود سئو سایت هستید، باید بدانید که از بین بردن 404 ها و لینکهای شکسته، یکی از بهترین کارهایی است که میتوانید انجام بدهید. اما چطور؟ قدم اول پیدا کردن صفحات 404 است. برای این کار میتوانید از نرم افزار “screaming frog” استفاده کنید.
اما یک راهکار سادهتر هم استفاده از سایت brokenlinkcheck است. این سایت با بررسی آدرس سایت شما، لینک صفحات 404 را در آن نمایش میدهد. بعد از پیدا کردن این صفحات، باید آنها را به صفحه اصلیتان ریدایرکت 301 بزنید. ریدایرکت 301 کاربرانی که به صفحه وارد میشوند را به یک صفحه دیگر انتقال میدهد که طبق صحبت من، باید بعد از ریدایرکت زدن هر کسی وارد این صفحات شد، به صفحه اصلی منتقل شود.
اگر سایت وردپرسی دارید افزونههایی مثل “رنک مث” یا “یوآست” برای ریدایرکت کردن کمکتان میکنند. اگر هم از سایت ساز یا فروشگاه ساز سیتی سایت استفاده میکنید که خب با توجه به پنل کاربری ساده، ریدایرکت کردن برایتان کار آسانی است و قبلا آموزشهای مربوط به آن را دیدهاید. قسمت مربوط به ریدایرکت در بخش تنظیمات سئو وجود دارد و میتوانید این کار را به سادگی انجام دهید.
در این بین اگر خود لینکهایی که به این صفحات دادهاید را هم حذف کنید، نتیجه بهتری میگیرید. اما اگر آنها را حذف نکنید هم همان ریدایرکت 301 به اندازه کافی کارساز است.
6- به سراغ آپدیت و بروزرسانی بروید
یکی دیگر از راه های بهبود سئو سایت، آپدیت محتواهای قبلی است. صبر کنید، این یک نکته ساده نیست، بلکه یک تکنیک است!
به طور کلی گوگل علاقه زیادی به آپدیت محتوایی دارد. این یعنی زمانی که به وبلاگتان میروید و یک محتوای قدیمی را بروزرسانی میکنید، احتمال افزایش رتبه آن زیاد است. با توجه به همین، ما سعی میکنیم از بروزرسانی محتوایی کمی بیشتر از حد عادی استفاده کنیم. یعنی چه؟
یکی از کارهایی که ما سئوکارها مخصوصا برای سایتهای تازهکار انجام میدهیم، این است که محتواهایشان را از همان ابتدا برای بروزرسانی برنامهریزی میکنیم. این یعنی اگر قرار است 20 محتوا در این ماه منتشر شود و هر کدام هم بین 1 تا 2 هزار کلمه باشد، محتواها را طوری مینویسیم که ماه بعد بتوانیم 100 تا 500 کلمه متن دیگر هم در قالب بروزرسانی، اضافهشان کنیم.
در ادامه در طول سال هم مخصوصا برای محتواهای مهم، 2 تا چند بار دیگر بروزرسانی انجام داده و به مرور، محتواها را به مقالات بسیار کامل تبدیل میکنیم. بنابراین علاوه بر اینکه میتوانید محتواهای قدیمی سایتتان را برای افزایش رتبهشان بروزرسانی کنید، میتوانید بعضی محتواها را از همان روز اول هم با هدف بروزرسانی نوشته و در طول سال چندین بار آپدیتشان کنید.
7- زمان ماندگاری را افزایش بدهید
گوگل نزدیک به 200 فاکتور برای بهینه سازی یک سایت دارد. اما در نهایت بالاتر از همه این 200 فاکتور، به 3 سیگنال از رفتار کاربر اهمیت میدهد. در واقع اگر در این 3 سیگنال موفق بوده و از رقبا برتر باشید، در سئو به هر چیزی که میخواهید، میرسید. اما این 3 چه چیزهایی هستند؟ توضیح میدهم:
- نرخ کلیک: اینکه در صفحات نتایج جستجو، عنوان یا اسم برندتان چقدر میتواند مخاطبان را به کلیک روی سایتتان ترغیب کند؟
- نرخ پرش: اینکه چند درصد از کاربران بعد از ورود به سایت شما، به دلیل وجود محتوای بد یا هرچیزی، سریعا از آن خارج میشوند؟
- زمان ماندگاری: اینکه چقدر محتوایتان میتواند کاربران را به خود جذب کرده و آنها را در سایت نگاه دارد؟
با توجه به اهمیت زمان ماندگاری و تاثیری که روی از بین بردن نرخ پرش دارد، چند نکته برای افزایش زمان ماندگاری کاربران را توضیح میدهم:
- محتوای واقعا ارزشمندی بنویسید که کاربر را درگیر کند.
- از لینکهای داخلی به اندازه مناسب و در جای مناسب استفاده کنید،
- به ظاهر سایت دقت کنید،
- تصاویر باکیفیت و ترجیحا عکسنوشته استفاده کنید،
- در صفحاتتان ویدیو و صوت قرار بدهید،
- سرعت سایت را تا جای ممکن بهینه کنید.
توجه به همین نکات، تاثیر بسیار زیادی روی بهبود سئو سایتتان دارد پس لطفا تا قبل از انجامشان، آنها را قضاوت نکنید.
آموزش سئو را جدی بگیرید
در نهایت و به عنوان کلام آخر: در ابتدای مقاله هم گفتم که اغلب سئوکارها و وبمستران ایرانی، از بروز نکردن دانششان در این حوزه ضربه میخورند. البته این یک اصل کلی است و در همه حیطهها مثل بازاریابی، بازاریابی دیجیتال و… بروز نبودن دانش، در نهایت منجر به ضرر مالی و زمانی میشود. با توجه به این موضوع، پیشنهاد میکنم مطالعه مطالب مربوط بهآموزش سئو را جدی بگیرید.
برای دانش سئو، پیشنهادم این است به سراغ سایتهای خارجی مثل backlinko و moz و محتواهای دست اول آنها بروید. اما برای دانش مربوط به کسب و کارهای اینترنتی و بازاریابی دیجیتال، میتوانید به سِری مقالات «بازاریابی اینترنتی» در سیتی سایت مراجعه کنید.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مطلب با هم راه های بهبود سئو سایت را بررسی کردیم. در ضمن من سعی کردم در انتخاب تکنیکها و توضیحشان وسواس زیادی به خرج بدهم اما اگر هر جایی در موردشان سوالی وجود داشت، در بخش نظرات منتظر شما هستم.